[Phase Change] Project 173K: testrun -109C

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 3.208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, Haeg verslaan word lastig. Ik kom niet hard beneden de -110C onbelast. De high stage draait nu op -45C, belast met de low stage. Ethyleen persdruk is amper 11 bar. Maar beneden de -110C, nee. Dat wil niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 12:31:
Hmm, Haeg verslaan word lastig. Ik kom niet hard beneden de -110C onbelast. De high stage draait nu op -45C, belast met de low stage. Ethyleen persdruk is amper 11 bar. Maar beneden de -110C, nee. Dat wil niet echt.
Dan zul je de compressors met elkaar uit moeten wisselen.
Dat is effe werk ik weet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ehmm ik denk dat hij weinig zin heeft om een systeem te vullen als je dat bedoelt ;) (maar ik weet het nie hoor) mijn pa komt ook mee naar de UFO-dag
mss dat hij daar toezicht wilt houden :9

en inplaats voor die sc21 die sc15 van mij, word hij dan kouder?? (lijkt me niet)

[ Voor 19% gewijzigd door AMD 64 op 07-02-2004 18:03 ]

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

AMD 64 schreef op 07 februari 2004 @ 18:01:
ehmm ik denk dat hij weinig zin heeft om een systeem te vullen als je dat bedoelt ;) (maar ik weet het nie hoor) mijn pa komt ook mee naar de UFO-dag
mss dat hij daar toezicht wilt houden :9

en inplaats voor die sc21 die sc15 van mij, word hij dan kouder?? (lijkt me niet)
Met elkaar uitwisselen staat er,dus OMRUILEN met elkaar 1 word 2 en 2 word 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haeg schreef op 07 februari 2004 @ 13:15:
Dan zul je de compressors met elkaar uit moeten wisselen.
Dat is effe werk ik weet het.
Hmm, een met minerale olie gevulde SC21 en R507 lijkt me geen goede combinatie. Dat valt dan met 10-20% propaan bij de 507 wel weer op te lossen, maar of ik er dan alles bij elkaar wat mee win? Geen idee.

Voor de echt lagere temps zie ik meer iets in 2-traps compressie, dan kun je de verdamper in een prettig laag vacuum laten draaien....
Ik twijfel eraan dat die CAJ2464Z een veel dieper vacuum zal trekken dan die SC21. Ja, misschien haal ik dan de -116 ook nog wel, maar dat is me niet al die ellende waard.

Het autocascaderen van de low stage is dan opeens een veel interessantere optie...
AMD 64 schreef op 07 februari 2004 @ 18:01:
Kweenie. Zou goed kunnen. Draait die SC15 in jouw systeem beneden de -0.5 bar zuigdruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
|:( nog niet getest ik heb hem afgesteld op +0,25 bar ik zetten het koelblokje op mijn cpu, de glycol werd -6 maar ofzo :'( @ full load in de bios was de temp van de cpu 20 graden en met een programmatje 23 graden, iets klopt er niet |:(
ik denk dat er te weinig freon in zit, ik heb hem afgesteld zonder belasting de compressor werd erg heet

[ Voor 20% gewijzigd door AMD 64 op 08-02-2004 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@amd64: wat voor gas zit erin? en wat is je condensor temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
R502 en de condensatie temp is vrij hoog niet gemeten, maar niet echt aan te raken, maar ik vraag met af hoe dat kan, water van -6 en de cpu word nog steeds 20 graden :? ik heb koelpasta tussen mijn waterkoelblok en cpu gedaan, en stevig aangedraaid(ook de 4 rubbere pootjes eraf gehaald voor beter contact)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is je glycol/water verhouding? te weinig glycol zorgt ervoor dat de vloeistof "minder vloeibaar"(viscositeit) wordt bij lage temps en daardoor minder goed door stroomt, dit komt je cpu temp niet ten goede. (ik denk dat het hier aan ligt aangezien glycol uberhaupt niet erg viscosisch(hoe je dat ook schrijft) is.)

Als je teveel glycol hebt toegevoegt geleid de vloeistof de warmte minder goed als water en glycol heeft een lagere soortelijke warmte waardoor er minder energie nodig is om de substantie te verwarmen(glycol wordt dus sneller warm dan water waardoor het je cpu minder makkelijk afkoelt).

ps als je condensatie temp al zo hoog is denk ik dat je beter eerst die moet proberen te verlagen voordat je nog meer gas in je systeem gooit ;) maar open er anders een apart topic over met pics ;) we zitten nu dabit's topic te vervuilen :D

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

AMD 64 schreef op 08 februari 2004 @ 14:47:
R502 en de condensatie temp is vrij hoog niet gemeten, maar niet echt aan te raken, maar ik vraag met af hoe dat kan, water van -6 en de cpu word nog steeds 20 graden :? ik heb koelpasta tussen mijn waterkoelblok en cpu gedaan, en stevig aangedraaid(ook de 4 rubbere pootjes eraf gehaald voor beter contact)
Open inderdaad even een nieuw topic dan kan ik misschien wat tips geven .
Jij kan het natuurlijk ook even aan je vader vragen die werkt bij een koeltechnisch bedrijf toch?
Ik denk dat er in je systeem trouwens R402 zit in plaats van R502 .

[ Voor 3% gewijzigd door Haeg op 08-02-2004 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Haeg schreef op 08 februari 2004 @ 17:08:
[...]

Open inderdaad even een nieuw topic dan kan ik misschien wat tips geven .
Jij kan het natuurlijk ook even aan je vader vragen die werkt bij een koeltechnisch bedrijf toch?
Ik denk dat er in je systeem trouwens R402 zit in plaats van R502 .
nee hoor er zit wel r502 in, mijn oom had hem nog staan het is illigaal en schadelijk schijnbaar, maar ik ben er voorzichtig mee :) ik zal binnekort een topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-12-2024

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Voor al die mensen zoals ik, die met belangstelling dit topic volgens, maar geen idee hebben wat al die 'r-nummers' nu precies inhouden heb ik een mooie pdf-file gevonden : http://www.autofrost.com/ptchart2.pdf

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r502 is een mengsel van r22 en r115. beiden zijn CFK's ;) en daarom wordt het niet meer gebruikt in NL en is het opzich illegaal om in een nieuw systeem te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:28
Fulcrum2000 schreef op 08 februari 2004 @ 18:20:
Voor al die mensen zoals ik, die met belangstelling dit topic volgens, maar geen idee hebben wat al die 'r-nummers' nu precies inhouden heb ik een mooie pdf-file gevonden : http://www.autofrost.com/ptchart2.pdf
Kijk: Daar heb ik nou wat aan :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVLK
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

JVLK

Team Puss

Haeg....Dit is zeg maar de schets waar ik het gisteren over had ;-)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jvlk/Cascade.jpg

Ik had hem even die pics laten zien die ik geschoten had van je cascade......maar kun je me even wat meer sturen, zeg maar wat pics van rondom enzo.

Alvast bedankt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

JVLK schreef op 08 februari 2004 @ 20:26:
Haeg....Dit is zeg maar de schets waar ik het gisteren over had ;-)
[afbeelding]

Ik had hem even die pics laten zien die ik geschoten had van je cascade......maar kun je me even wat meer sturen, zeg maar wat pics van rondom enzo.

Alvast bedankt 8)
Mooie tekening alleen de reciever met ,is this marked correctly 'zou een accumulator moeten zijn .
Pics is geen probleem effe schieten en sturen {coming up}.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVLK
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

JVLK

Team Puss

Okay...zal het zeggen ;)

Was trouwens wel gezellie bij je..heb wel lekker gelachen 8)

[ Voor 58% gewijzigd door JVLK op 08-02-2004 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 19:04:
r502 is een mengsel van r22 en r115. beiden zijn CFK's ;) en daarom wordt het niet meer gebruikt in NL en is het opzich illegaal om in een nieuw systeem te doen.
wat is een cfk?? en ik gebruik het gewoon :P ik zeg voortaan mijn naam niet meer, en ik kom maar niet op de UFO, straks ben ik aangegeven staat de poilitie daar klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
CFK's zijn ENORM schadelijk voor de ozonlaag, en werden vroeger veel gebruikt als koelgas en drijfgas.
Ik weet niet of de huidige vervangers minder goed koelen, of duurder zijn, maar toen die verboden werden was de koelindustrie daar niet zo blij mee...

[ Voor 45% gewijzigd door naftebakje op 08-02-2004 23:18 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:30
tja wat zeg je hier nou op? dit is gewoon ZIEK! :9

maar wel cool :D succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
CFK's zijn "Chloor-Fluor-Koolwaterstoffen".

Het probleem is dat als die stoffen in de ozonlaag komen, ze reageren. Daardoor worden ozon moleculen afgebroken tot verbindingen met chloor en/of fluor erin. Vervolgens worden ze verder afgebroken naar bijv. koolzuurgas. Het chloor/fluor dat reageert vervolgens weer met andere chloor/fluor verbindingen, waardoor er aan het eind van die cyclus 1 ozon molecuul minder is, maar het originele CFK weer terug is. Dan begint het weer opnieuw. 1 molecuul CFK kan dus heel veel ozon moleculen afbreken voordat je (toevallig) een stabiele chloor/fluor verbinding krijgt die niet verder reageert.

Heb het reactieschema ooit met scheikunde gekregen maar da's een lange tijd geleden :z

edit: Ik heb het ff opgezocht, en het bleek een examenvraag Havo 1997 te zijn en het gaat als volgt:
-Het CFK molecuul komt bovening de atmosfeer bij de ozonlaag en wordt onder invloed van UV-licht afgebroken. Daarbij komen losse chloor atomen vrij.
-Die chlooratomen reageren als volgt:

Cl + O3 -> O2 + ClO

ClO + O3 -> Cl + 2 O2

-Aan het eind is er dus 1 O3 minder en nog steeds 1 Cl atoom. De reactie stopt pas als Cl ergens anders mee reageert (en dan niet verder reageert).

[ Voor 29% gewijzigd door Krankenstein op 09-02-2004 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
dabit....ik heb trouwens wel een oplossing voor dat warmte probleem van compressor 2
die sc15 heeft volgens mij een olie koeling(daar heb ik het met jou weleens over gehad), daar kun je een rad op aansluiten(waterkoeling dus) dat rad douw je ergens in een hoekje met een fan erachter klaar is kees... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

AMD 64 schreef op 08 februari 2004 @ 23:06:
[...]

wat is een cfk?? en ik gebruik het gewoon :P ik zeg voortaan mijn naam niet meer, en ik kom maar niet op de UFO, straks ben ik aangegeven staat de poilitie daar klaar ;)
Ga zo door :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:28
Kan aan mij liggen, maar ik zie niet echt het probleem van het gebruiken van een systeem met CFK's erin? Zolang het spul niet de lucht in komt kan't toch geen kwaad? Als'ie de hele zooi ergens laat liggen om te rotten zal het IMHO eerder in de lucht komen dan wanneer'ie het gebruikt...
(Als dit niet de reden was van dat 'ga zo door' dan negeer dit deel van mijn post aub, 'k wil geen ruzie maken ofzo :P)

Maar even weer ontopic: DaBit, hoe lang trekt je systeem die >35A? Als je dat op 2 groepen hangt, heb je toch nog steeds maar 32A? Of is die >35A alleen maar als je alles in 1 keer aanzet?

[ Voor 12% gewijzigd door Wormaap op 09-02-2004 18:45 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toen was het stil... Nog nieuws Dabit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weinig. Erg druk geweest met bezoek, jarig zijn, en allerlei andere dingen die ook moeten gebeuren.

- Ik heb de high stage geoptimaliseerd; die houd de warmtewisselaar nu braaf beneden de -40C.

- Ik heb zitten spelen met de temperatuurcontroller (Partlow) op de low stage; die is ietsjes lastiger in te stellen dan die Eliwell.

- Ik ben bezig geweest met het bedraden van het zootje, wat stiekum ook nog aardig wat tijd kost. Dat is bijna klaar; nog een paar draden en ik zit op het punt dat je de stekker in het stopcontact steekt, de gewenste temperatuur instelt, en het ding z'n gang laat gaan.

De low stage compressor en magneetklep worden nu via een solid-state relais (Crydom 2-voudig 25A/240V) geschakeld. Ergens vertrouw ik dat niet (kweenie; ik zie toch liever echte contacten en een dikke spoel). Maarja, de overdrukbeveiliging is getest en werkt prima, dus veel kan er niet fout gaan.

Daarna ga ik er toch echt eens een proc onderhangen; dat is verplicht voor 6 maart natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:59
Ik was eigenlijk wel benieuwd naar wat results. Of komen die pas op 6 maart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vrees van wel, want mijn proc ligt bij Serenity...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

en waar woon je?

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 09:07:
Ik vrees van wel, want mijn proc ligt bij Serenity...
hmm, ruik ik daar een xp mobile 2500+ barton mobile 45watt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oss. En Serenity aan de andere kant van Nederland.
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 10:42:
hmm, ruik ik daar een xp mobile 2500+ barton mobile 45watt :P
Nope, je bent een beetje verkouden denk ik; je ruikt namelijk een Barton 2500+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
maar heb je nou thuis al results gehaald met je setup?

OOK wel WIJ willen een vette OC zien

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 21:21:
Nieuwe pics van de interstage warmtewisselaar:

Het ziet er ranzig uit, maar het is wel 100% dicht. Alle messing pijpjes samengesoldeerd:

[afbeelding]

Tsja, nu moet er nog een verloopje op naar 1/4" pijp om de low stage compressor erop te koppelen. Dit is gedaan met een ander stukje 1/2" pijp, aan kwee zijden platgeknepen. Het koperdraad vult de gaten en zorgt als 'wapening' tussen het hardsoldeer voor een gegarandeerd degelijke verbinding

[afbeelding]

Ik ben vergeten om een closeup te maken van het hardgesoldeerde zaakje, maar da's net zo ranzig als het eerste plaatje.

Om te testen of alle pijpjes nog open zijn, heb ik er een ventieltje op gesoldeerd, zodat ik er wat butaan doorheen kan jagen. Door dat butaan in de fik te steken, kan ik zien welke pijpjes wel en niet dicht zijn:

[afbeelding]

Op dit plaatje zie je het beter:

[afbeelding]

En hier houd het op omdat ik zoiets simpels als een T-stuk mis...
:(
niet alle pijpjes branden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:04
Gaat dit nog verder ?? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Tis al klaar denk ik :P ;)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

offtopic:
dabit, ik heb je een mailtje gestuurd...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Dit systeem draaide dus al op UFO ;)

Hoe gaat 't eigenlijk met je nieuwe systeem DaBit. Er waren wel wat plannen na ufo en er heb nog een draadje over gelopen hier, maar ik heb er verder niet veel meer van gehoord....

* YoupY waiting voor nieuw staaltje Die Hard Cooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
Voor zover ik weet zit DaBit nu ergens in zuid-europa van z'n vakantie te genieten :)
(Dus ik verwacht niet echt snel antwoord :P)

Maar inderdaad, deze cascade is afgerond. Enig punt wat hij nog wilde proberen was om een klein beetje propaan aan de low-side toe te voegen om zo voor een beetje compressor-koeling te zorgen. De compressor werd erg warm tijdens gebruik.

En het nieuwe project heeft een hele tijd stil gelegen vanwege het gebrek aan tijd en onderdelen. Na de vakantie zou er wel weer verandering in gaan komen :)
Om diezelfde reden ligt overigens de bouw van mijn cascade ook stil.
Pagina: 1 2 3 Laatste