Hmm, tot de UFO dag ga ik het niet meer proberen; ik ga al moeite genoeg hebben om het maximale eruit te persen. Wat ik tot nu toe op mijn druk/tempmeters zie bevalt me niet. De high stage draait al niet met de goede oververhitting, en als ik dat recht probeer te trekken door meer koudemiddel erin te gooien, dan vult de condenser zich met vloeistof de volgende start, en loopt de persdruk met 4 bar per seconde op.
Ik ga eerst eens dit spul uitknijpen tot de laatste druppel. Eens een keer door heel de rambam heen tot en met het op de centimeter tunen van de capillaire leiding.
Of ik er veel mee win weet ik niet, maar leerzaam zal het wel zijn.
Ik weet niet of je het gezien hebt maar ik ook dat ventiel uit de eerste trap eruit gehaald en deze vervangen door een capillair.
Ik vond dat ventiel veel te traag reageren wanneer de tweede trap bijkwam
dat werkt inderdaad ook veel beter nu.
Was me nog niet opgevallen. Wel raar; dat probleem heb ik niet. Ik zie eventjes de temperatuur oplopen van ~-40C naar ~-38C.
Is het een idee om de warmtewisselaar wat groter te maken? Dan blijft daar meer vloeistof in hangen, wat eerst af moet koken voor de temperatuur oploopt.
Vanaf de andere kant; met een capillaire leiding kun je lagere temperaturen halen...
Ik kan niet echt zeggen dat ik je verslagen heb ik moet nog zien wattie doet belast.

Oh, als die temperatuur inkakt als je er een belasting opgooit, dan geloof ik er niks van dat dat een paar uur later nog zo is

Genoeg zelfs nog!
Nog even een klein vraagje aan DaBit, kon het niet laten: Valt Ethyleen niet onder een STEK licentie (of heb je gasbrander-grade ethyleen?), aangezien jij het hebt?
Nee, ethyleen valt niet onder die regeling. Het heeft dan ook een te verwaarlozen ODP (Ozone Depletion Potential) en lage GWP (Global Warming Potential). Koolwaterstoffen vallen dus niet onder de afspraken in het Montreal protocol. Gassen als N2O daarentegen weer wel, dus het is niet beperkt tot chloor/fluorverbindingen.
Of heb je gewoon een flesje ethyleen + een flesje R507 (??, vind het ff nergens zwart op wit) 'geregeld'?
Ik heb inderdaad bij Air Liquide een fles ethyleen besteld, die ze me geleverd hebben nadat ze uitgezocht hadden dat je er geen drugs e.d. van kan maken.
Mijn R507 komt nog uit mijn R507 chiller. Die is door een erkend installateur gevuld. En voordat ik dat ding afbrak heb ik het gas afgepompt door een stalen cylindertje te koelen naar -29C en met een oude koelkastcompressor alles daarin te persen. Het enige verlies was een koudemiddelslanglengte gas.
Stiekem word ik behoorlijk ziek van die STEK. Ik wil best alles volgens de regeltjes doen, mijn STEK diploma halen, en voor mijn part nog bijhouden welk koudemiddel waar gebleven is ook. Als ik dan maar normaal spullen kan kopen, zoals een 4kg flesje R507. Maar die klojo's kennen hun eigen regels zo goed dat ze niet verder komen dan dat ik een bedrijf met STEK licentie op moet zetten. Inclusief de bijbehorende controlekosten e.d. Ja daaag, da's echt op te brengen. Niet dus.