[Phase Change] Project 173K: testrun -109C

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 3.192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 16:33
hmmmmzzzzz heb net me stroom afrekening binnen

verbruikt toch meer dan vorige jaren :(
500 eur bij betaling

dat kan niet als je werkeloos ben ;)

dus Dabit wees gewaarschuwd en verhoog je stroom rekening alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06 19:44
petervandamned schreef op 22 januari 2004 @ 18:40:

500 eur bij betaling

dat kan niet als je werkeloos ben ;)

Mijn vader kwam gister ook binnen lopen met een hele leuke rekening van de energie leverancier ja :(
Of ie ff 455.53 bij wilde betalen :'(
En toen ging ie plots heel boos naar mijn 2 waterchillers kijken (24/7) en mijn 2 servers :X . En ik moest een tijdschakelaar doen op mn UPS'n :(

offtopic:
ThaKiller thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 13:58
Ach als je maar groene stroom hebt dan is het best. Dan "sponsor" je het milieu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Topicstarter
Anoniem: 51220 schreef op 22 januari 2004 @ 17:14:
neem aan dat dit systeempje toch wel wat stroom trekt :+
Oh, zeker wel. Maar ach, dat hoort erbij...
Gipsy King schreef op 22 januari 2004 @ 18:33:
klinkt goed dabit we are proud on you !
Gisteren weer geen tijd gehad om iets eraan te doen ('k wilde eigenlijk mijn verdamperblok afsolderen). En vanavond+morgen is het weer huis-aan-kant-maken, en ga ik de zoldertrap schilderen. En dan kan ik niet eens bij mijn PC systeem komen al had ik het graag...

Vertraging, vertraging :(
petervandamned schreef op 22 januari 2004 @ 18:40:
500 eur bij betaling

Klojos van Essent willen 157 euro/maand aan voorschot. Dat stamt nog van de vorige bewoners,; die hadden 3 kinderen en vrouwtje zat thuis. Wat dat betreft zit ik dus wel goed denk ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-06 16:44

vlix

Slee-jur, Slee-jur!

Dabit: Misschien wist je dit allang, maar ik las een paar posts terug een post van JumpStart, die het jammer vond dat de jpegs op je site er niet zo best uitzagen. Ik gok dat hij evenals ik een Mozilla gebruiker is (of iig niet IE), want als je jouw site met Mozilla opent worden je plaatjes inderdaad niet goed ingelezen, alsof ze ultra lage kwaliteit zijn. Komt denk ik doordat ze progressief geëncodeerd zijn en Mozilla om de 1 of andere reden alleen de eerste 'stap' inleest. Is neem ik aan een vrij simpel op te lossen flutbugje in je website dus misschien wil je dr wat aan doen :P

Verder _/-\o_ voor je 'knutselwerkjes', ik hoop er, als nederige zelfbouw-water-overklokker, bij te zijn als je cascade op de ufo dag laat zien hoe het écht moet!

[ Voor 5% gewijzigd door vlix op 24-01-2004 05:43 ]

Don't be afraid to waste your time... just waste it well

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 13:08
vlix schreef op 24 januari 2004 @ 05:39:
Dabit: Misschien wist je dit allang, maar ik las een paar posts terug een post van JumpStart, die het jammer vond dat de jpegs op je site er niet zo best uitzagen. Ik gok dat hij evenals ik een Mozilla gebruiker is (of iig niet IE), want als je jouw site met Mozilla opent worden je plaatjes inderdaad niet goed ingelezen, alsof ze ultra lage kwaliteit zijn. Komt denk ik doordat ze progressief geëncodeerd zijn en Mozilla om de 1 of andere reden alleen de eerste 'stap' inleest. Is neem ik aan een vrij simpel op te lossen flutbugje in je website dus misschien wil je dr wat aan doen :P
Vreemd.. Ik heb er met zowel IE als Mozilla geen last van.

Overigens is dat niet progressive encoding, maar hij heeft 2 versies van z'n plaatjes op de site staan. De eerste versie is inderdaad een hele lage kwaliteit.. Je ziet amper wat het moet zijn. Zodra de hele pagina ingeladen is worden de plaatjes van hogere kwaliteit ingeladen. Misschien gebeurt dat tweede dus bij jou niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlix

vlix

Slee-jur, Slee-jur!

Twynn schreef op 24 januari 2004 @ 11:12:
[...]

Vreemd.. Ik heb er met zowel IE als Mozilla geen last van.

Overigens is dat niet progressive encoding, maar hij heeft 2 versies van z'n plaatjes op de site staan. De eerste versie is inderdaad een hele lage kwaliteit.. Je ziet amper wat het moet zijn. Zodra de hele pagina ingeladen is worden de plaatjes van hogere kwaliteit ingeladen. Misschien gebeurt dat tweede dus bij jou niet?
Aha, dat zal dan wel ja... als het dan toch aan mij ligt zal ik maar eens diep in mijn Mozilla instellingen gaan graven om uit te vinden wat er fout gaat. Er is sowieso wat raars aan de hand, want ik kan met mozilla (alleen op DaBits site) ook niet mijn muiswieltje gebruiken om door een pagina te scrollen, terwijl IE prima werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door vlix op 24-01-2004 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vlix schreef op 24 januari 2004 @ 14:52:
Aha, dat zal dan wel ja... als het dan toch aan mij ligt zal ik maar eens diep in mijn Mozilla instellingen gaan graven om uit te vinden wat er fout gaat. Er is sowieso wat raars aan de hand, want ik kan met mozilla (alleen op DaBits site) ook niet mijn muiswieltje gebruiken om door een pagina te scrollen, terwijl IE prima werkt.
Nee, da's idd iets heel raars. Het 'textveld' is een layer met scrollmogelijkheid. En op de een of andere manier wil dat niet altijd met een scrollwieltje werken. Vaagheid plus...
Bugs ook nog zat...

Die plaatjes: eerst word er een zeer lage kwaliteit versie geladen; daarna de volledige plaatjes. Die overigens ook redelijk zwaar gecomprimeerd zijn; dat zal ik eens wat minder gaan doen. Iedereen heeft toch zo ongeveer ADSL.

Voor dat gedeelte is een stukkje Javascript verantwoordelijk. Dus als je JS uit hebt staan, dan zul je nooit de volle kwaliteit zien.

Klik anders eens op een lage-kwaliteit plaatje? Dan zou-ie ook gewoon 'goed' moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlix

vlix

Slee-jur, Slee-jur!

Anoniem: 5988 schreef op 24 januari 2004 @ 15:12:
[...]

Voor dat gedeelte is een stukkje Javascript verantwoordelijk. Dus als je JS uit hebt staan, dan zul je nooit de volle kwaliteit zien.

Klik anders eens op een lage-kwaliteit plaatje? Dan zou-ie ook gewoon 'goed' moeten worden.
Javascript staat gewoon aan. Op het plaatje klikken helpt niet. Heb net even laatste versie van Java geïnstalleerd --> helpt niet. Ook even op computer van broer gekeken, en verdomd, daar worden de plaatjes goed ingeladen in mozilla 8)7
Wordt vervolgd :)

UPDATE: hoera, gevonden! Vinkje heel diep verstopt in de mozilla preferences, "allow scripts to change images" stond uit... d'oh!

[ Voor 12% gewijzigd door vlix op 24-01-2004 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gheheh :)
Ik hoef geen volledige controle over jouw PC, maar cookies en javascript is wel prettig. Trouwens; zonder javascript zie je het menu niet eens.....

Dat het scrollwieltje niet werkt is inderdaad wel erg vaag. Nog vager is dat het in mijn VMWare Linux + Mozilla 1.4 wel werkt. Ook verandert de scrollbar-kleur bij veel IE's niet. Wat ik niet zo heel belangrijk vind, maar toch...

Wat hebben professionele website-bouwers toch een rotbaan. Je word echt ziek van al die verschillende browsers met verschillende eigenschappen.

Ontopic: de hogedruk pressostaat is getest, en lijkt niet te lekken. Resetten wil-ie niet; daarvoor moet de schroevendraaier erbij komen.

Wat nu nog moet gebeuren is:
1) Verdamperblok hardsolderen
2) RVS slang eraan stoken
3) Capillair verlengen
4) De zuigleiding van de lage trap aanleggen
5) filter/droger monteren
6) alles elektrisch aan elkaar knopen.
7) Vacumeren en vullen.
8) Tunen.

Puntje 1, 6 en 8 zijn nog tijdrovend. Ik kan alleen nu niet op de zolder terecht omdat ik de trap geschilderd heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23375

Anoniem: 5988 schreef op 24 januari 2004 @ 23:19:
knip..

Puntje 1, 6 en 8 zijn nog tijdrovend. Ik kan alleen nu niet op de zolder terecht omdat ik de trap geschilderd heb :)
Had je niet onderaan de trap kunnen beginnen :+

Wel weer een mooi project, al haak ik zelf helaas af met te weinig technische kennis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Wat nu nog moet gebeuren is:
1) Verdamperblok hardsolderen
2) RVS slang eraan stoken
3) Capillair verlengen
4) De zuigleiding van de lage trap aanleggen
5) filter/droger monteren
6) alles elektrisch aan elkaar knopen.
7) Vacumeren en vullen.
8) Tunen.

Ja en die nummer acht valt niet mee,je moet hem ook nog belasten want anders
stop je er waarschijnlijk te weinig gas in net als ik .

[ Voor 37% gewijzigd door Haeg op 25-01-2004 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Wat hebben professionele website-bouwers toch een rotbaan. Je word echt ziek van al die verschillende browsers met verschillende eigenschappen.
Gelukkig werken webbouwer (zoals ik) voor klanten, en klanten hebben nog nooit van iets anders gehoord als IE. Maar geloof me het is al moeilijk genoeg om alles te laten werken onder IE 5, en dan moet het vaak nog werken op de Mac ook.

Maar dingen als Mozilla of Firebird ofzo hebben ze nog nooit van gehoord (en gebruikt ook geen hond, tenzij het doelpubliek nerds is)

Ik heb mijn best gedaan om de Pifast + 3DMark site Firebird compatible te maken (omdat ik dit de enigste kleine compacte snelle fatsoenlijke alternatieve browser vind, de rest vind ik traag, teveel shit erbij die ik nooit gebruikt en lange starttijd) maar zelfs daar hebben mensen af en toe nog problemen. (Ook onder IE, omdat IE + cookies een erg kut combo is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...]Ik kan alleen nu niet op de zolder terecht omdat ik de trap geschilderd heb :)
offtopic:
D'uhh :P In de eerste fase alleen de even treden schuren en verven, dan kan je via de oneven treden nog gewoon de trap gebruiken, en een week later, als de verf droog en uitgehard is, doe je de oneven traptreden. Sim-pel ;)

Maar ja, aan dat idee heb je nu niets meer natuurlijk... :|

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Anoniem: 53253 schreef op 25 januari 2004 @ 01:56:
[...]

Gelukkig werken webbouwer (zoals ik) voor klanten, en klanten hebben nog nooit van iets anders gehoord als IE. Maar geloof me het is al moeilijk genoeg om alles te laten werken onder IE 5, en dan moet het vaak nog werken op de Mac ook.

Maar dingen als Mozilla of Firebird ofzo hebben ze nog nooit van gehoord (en gebruikt ook geen hond, tenzij het doelpubliek nerds is)

Ik heb mijn best gedaan om de Pifast + 3DMark site Firebird compatible te maken (omdat ik dit de enigste kleine compacte snelle fatsoenlijke alternatieve browser vind, de rest vind ik traag, teveel shit erbij die ik nooit gebruikt en lange starttijd) maar zelfs daar hebben mensen af en toe nog problemen. (Ook onder IE, omdat IE + cookies een erg kut combo is)
offtopic:
Dan vind ik jou echt een luie/slechte webbouwer. Je probeert waarschijnlijk allerlei functies te gebruiken die niet W3C compliant zijn, en tja... dan vraag je er zelf om. En om nou alleen met Firebird compatible te willen zijn slaat natuurlijk al helemaal nergens op. Alleen omdat je alle andere browsers niet weet te waarderen wil niet zeggen dat niemand die gebruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Krankenstein schreef op 25 januari 2004 @ 18:05:
[...]

offtopic:
Dan vind ik jou echt een luie/slechte webbouwer. Je probeert waarschijnlijk allerlei functies te gebruiken die niet W3C compliant zijn, en tja... dan vraag je er zelf om. En om nou alleen met Firebird compatible te willen zijn slaat natuurlijk al helemaal nergens op. Alleen omdat je alle andere browsers niet weet te waarderen wil niet zeggen dat niemand die gebruikt!
LOL lekker offtopic.

Maar goed dat jij je boterham niet met webbouwen hoeft te verdienen.

Denk je nou echt dat alle browsers precies doen wat W3C zegt? Je moet doen wat de klant zegt, en een hoop functies worden nu eenmaal niet goed ondersteund op andere browsers, of net ff op een andere manier. Het kost je veel te veel werk om alles goed te maken voor alle browsers. Het is al moeilijk genoeg om iets te laten werken op IE 5 en dan vooral als het op de mac ook moet werken.

Dingen als javascript werken niet goed, cookies werken niet goed, stylesheets werken niet goed enz.

Het is onmogelijk om winst te maken als je ervoor moet zorgen dat het onder alle browsers werkt (wat bijna onmogelijk is, kijk bijvoorbeeld naar Lynx) en je klant heeft er niet om gevraagd. Als de klant graag wil dat het onder een specifieke browser werkt dan heb je geen keus natuurlijk, maar dan is het ook erg specifiek.

Klanten willen ook graag mooie features, zoals een kleurtje in de scrollbars, of een mooi menu met leuke effecten erin. Als dat dan toevallig niet werkt op een of andere wazige browser zal de klant echt niet boeien.

Je kijkt teveel vanuit een Tweaker wereld, maar in de "normale" wereld heeft bijna niemand ooit gehoord van dingen als Mozilla of Netscape laat staan dat iemand ze gebruikt. Kijk de bezoekerstellers eens na van een gemiddelde site, daar komt geen mens op met alternatieve browser hoor. Maar maak je een site voor een publiek waar veel vormgevers onder vallen (die toch vanuit het verleden vaak mac gebruiken) dan moet de site ook werken onder de mac.

Wat de PiFast en 3DMark site betreft, die heb ik gratis en voor niets voor iedereen op GoT gemaakt, en ik vind FireBird de enigste fatsoenlijke alternatieve browser (niet dat ik het ooit gebruik) dus dan maak ik uit dat dat ook de enigste alternatieve browser is waarop ik het test. Maar nou is het ook nog eens zo dat FireBird gebaseerd is op browsers zoals Netscape en Mozilla en geld vaak, als het onder FireBird werkt dan werkt het ook onder de meeste versies van Netscape en Mozilla.

Kijk dan ook ff hier: http://www.onestat.com/html/aboutus_pressbox26.html

Hieruit blijkt dat bijna 95% van de internettende mensen IE gebruikt, ga jij een paar uur langer doen over het maken van een website voor die paar mensen die ooit op de site komen en ook gewoon IE op hun systeem hebben staan? En de invloed op een andere browser is meestal heel klein, het zijn meestal kleine effecten die niet goed werken, of een vormgeving die niet helemaal in orde is. Maar voor de leesbaarheid van de site maakt het niet zoveel uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 26-01-2004 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haeg schreef op 25 januari 2004 @ 00:24:
Ja en die nummer acht valt niet mee,je moet hem ook nog belasten want anders
stop je er waarschijnlijk te weinig gas in net als ik .
Inderdaad; Een load erop hangen. En Haeg, wat zou jij doen: wel of geen accumulator op de low stage?

offtopic:
Had jij die schemas gehad?
Anoniem: 53253 schreef op 25 januari 2004 @ 01:56:
Toch 5-10% van mijn bezoekers.....
JumpStart schreef op 25 januari 2004 @ 11:51:
offtopic:
D'uhh :P In de eerste fase alleen de even treden schuren en verven, dan kan je via de oneven treden nog gewoon de trap gebruiken, en een week later, als de verf droog en uitgehard is, doe je de oneven traptreden. Sim-pel ;)
Ja daag, en dan nog een keer al dat plastic overal langsplakken zeker. Dan wacht ik wel een dagje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afsolderen van de verdamper.

De verdamper voor het solderen. 'k heb wat koperdraad tussen de spleten geduwd om er zeker van te zijn dat hij dicht is na het hardsolderen.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=e52fb42a17307134d6bac860f93ea50b&quality=high

Om het ding heet genoeg te krijgen, heb ik de verdamper op een Coleman loodvrije benzine campingbrander gezet. Daarna heb ik er een bus aanstekergas op aangesloten; het aanstekergas moet voorkomen dat heel de binnenkant oxideert. Uiteraard heb ik dat gas aangestoken om er zeker van te zijn dat het geen kwaad kan.

Ook heb ik wat flux op de bovenkant van de verdamper gegooid; als dit spul smelt en glasachtig word, is de hardsoldeertemperatuur bijna bereikt.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=b955ea1dbc4668781ef88cdb8ce32780&quality=high

De brander geeft normaal een mooie vlam, maar niet als je er een koud koperblok opzet. Dan verdampt de benzine niet meer, en krijg je dit effect. Niet erg; het duurt maar even. En het blok moet toch goed schoongemaakt worden na het hardsolderen.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=b652d26ed69869d16b020487be5b6543&quality=high

Het hardsolderen zelf. De Coleman levert de globale hitte; de zuurstof/mapp brander lokale hitte om het zilver goed te laten vloeien.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=1185a1217161638e88dd44114b0c0e2d&quality=high

Nadat de verdamper was afgekoeld (ontinu beschermgas er doorheen laten lopen) heb ik gegeken of het gas effect heeft gehad. Nou en of! De binnenkant is maagdelijk koper. Dit zal wel komen door de reducerende werking die butaan op koperoxide heeft bij hoge temperatuur.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=e0be7dba398614e71481f4b54b602547&quality=high

Verlengen van de capillaire leiding. Dit is gedaan door 1 leidingkje op te boren en wijder te maken met een boortje, en de ander er goed stevig in te drukken. Vervolgens hardsolderen met zo min mogelijk warmte. Als het spul net vloeit is het goed genoeg.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=6a92b65bac0ddd562da6f2b22a564592&quality=high

De RVS slang die eraan vast komt te zitten:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=340e1bd89facd1b615c004b42229159d&quality=high

En deze slang vastgesoldeerd op de verdamper:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=24fc827a18d0a5c6eb54a219a7b0950a&quality=high

Dat was het voor nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-04 11:50
Dit ziet er weer superstrak uit !!!!!!!!!!
Ik denk dat je met dit topic veel mensen aan het DIY-en krijgt (mij in ieder geval wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
pff ziet er weer geweldig uit man! Suc6 met op poetsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Zo, dat ziet er niet uit >:)

Nouja, na wat oppoetswerk zal het vanzelf goed komen.. (En anders ziet toch geen mens daar meer wat van als het onder een dikke laag isolatie zit :P)

Maareh, wat ik me wel afvraag is of die slang daar nou wel zo makkelijk zit. Een zijwaardse aanvoer lijkt me bij sommige moederborden nogal een probleem. Loodrecht op het blok zou mij wat handiger lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mjah, eigenlijk had ik heel die verdamper anders moeten doen.

En loodrecht op het blok kan bij mij niet, want die slang heeft een minimale buigradius van 150mm ofzo. En je raad het al; dan past het niet meer in de mobo-bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theshatter
Jij blaast aanstekergas door jou blok, terwijl de meeste anderen CO2 gebruiken. Heeft dat nog een speciale reden, of was er toevallig geen CO2 beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

theshatter3 schreef op 26 januari 2004 @ 19:57:
Jij blaast aanstekergas door jou blok, terwijl de meeste anderen CO2 gebruiken. Heeft dat nog een speciale reden, of was er toevallig geen CO2 beschikbaar?
Normaal word er onder stikstof gelast en nee dat heeft ie niet anders had de keus makkelijk geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:10

Epsilon

Ik had hem al gezien op XS ;)

Maar toch :
good job ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

theshatter3 schreef op 26 januari 2004 @ 19:35:
Dit ziet er weer superstrak uit !!!!!!!!!!
Ik denk dat je met dit topic veel mensen aan het DIY-en krijgt (mij in ieder geval wel)
ookal? :D ik zit ook al tijdje te denken over een waterchiller maken, zit nu veel te lezen op fora en ontwerp te bedenken voor verdamper. Door topics als dit gaat het wel flink jeuken om te beginnen. ik kan waarschijnlijk een r22 compressor krijgen, waarschijnlijk wil ik propaan daarbij gebruiken. Alleen hoe kom je aan puur propaan he :D

ontopic: erg veel respect voor je werk daBit. Hoe was je nou aan die RVS slang gekomen? of is dit degene die je uit de VS had laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theshatter
Anoniem: 79743 schreef op 26 januari 2004 @ 22:51:
[...]

ookal? :D ik zit ook al tijdje te denken over een waterchiller maken, zit nu veel te lezen op fora en ontwerp te bedenken voor verdamper. Door topics als dit gaat het wel flink jeuken om te beginnen. ik kan waarschijnlijk een r22 compressor krijgen, waarschijnlijk wil ik propaan daarbij gebruiken. Alleen hoe kom je aan puur propaan he :D

ontopic: erg veel respect voor je werk daBit. Hoe was je nou aan die RVS slang gekomen? of is dit degene die je uit de VS had laten komen?
Je kunt propaan gewoon bestellen bij de lokale gasboer, ik neem aan dat dit niet super zuiver is, maar het zal best voldoen (kijk maar eens op de site van Hoek Loos).
Dit is verkrijgbaar in flesjes van 2.5 en 5 liter, ik weet niet of dit wegwerpflessen zijn, en ik heb ook nog niet geinformeerd wat het kost, maar dat zal wel meevallen

[ Voor 3% gewijzigd door theshatter op 26-01-2004 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
theshatter3 schreef op 26 januari 2004 @ 19:57:
Meestal word er stikstof, argon of menggas (CO2/Ar) gebruikt voor dit doel. Ik wilde dat ik dit ook had, maar helaas. Ferm heeft wel van die mooie kleine CO2 flesjes voor hun lasapparaten (390g CO2), maar ik kan de drukregelaar niet los bestellen. En een grote fles CO2 plus drukregelaar word me te prijzig. Met argon en stikstof idem dito.

Achteraf is dat butaan echt geen slechte keus. De flow is makkelijk te controleren; gewoon naar de grootte van het vlammetje kijken. En de reducerende werking van het butaan is ook mooi meegenomen; ik weet nu zeker dat er aan de binnenkant van het blok geen spoortje oxidatie te vinden is. Het butaan plus de temperatuur van ~700 graden heeft al het reeds aanwezige koperoxide braaf gereduceerd tot zuiver koper (13 CuO + C4H10 --> 4 CO2 + 5 H2O + 13 Cu, of iets in die strekking).
Anoniem: 79743 schreef op 26 januari 2004 @ 22:51:
Puur propaan kun je bij Hoek Loos of Air Liquide bestellen. Kwaliteit 2.5 (99.5% zuiver) is prima geschikt als koudemiddel. 'BBQ-grade' propaan werkt echter ook prima, en koop je per paar kilo bij de kampingwinkel. _officieel_ gaat dat helemaal fout met die kwaliteit propaan, maar in de praktijk blijven koelkasten en airco's die met 'BBQ-grade' propaan gevuld zijn prima draaien.

De belasting op je filter/droger is wel een stuk hoger omdat dat propaan vrij 'nat' is. Geen probleem; dan monteer je toch gewoon een enkel maatje grotere droger?
Nee, deze slang komt van rayg1974 af; een mede-GoTter. Die man zit in de slangen, en kan vrijwel alles aankomen wat je zoekt, dus ik zou voor siliconen, tygon, PVC en dat soort slangen ook eens contact met 'm opnemen.

Deze RVS slangen zijn ook van prima kwaliteit. Heel wat beter dan wat er standaard op een Prom zit, of die Amerikaanse gasslangen. Heerlijk soepel spul (voor zuiver stalen slang dan).

offtopic:
Haeg: moeten we op jouw cascade ook nog een stuk monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Laatst online: 24-12-2024
Dat ziet er allemaal 8) uit dabit
Je hebt je blok weer dicht gebraseerd met je gewone lamp zoals ik kan zien op je pic ?of niet ?
Je zuurstof oplossing is wel duur ,maar wel de uitkomst natuurlijk , hier kan ik een half uurtje voluit gaan met een bommetje op 120 bar van 24€ ,dat lijkt me wel langer dan uw setje oorspronkelijk .
ik gebruik het dan ook enkel voor hetgeen het geschikt is (rap thuis wat buisjes lassen) voor de rest ga ik met een groooooooot toestel aan de slag bij men vriend ;)

Verder vroeg ik me af of het mogelijk is men BBQ propaan bom van 10 L te gebruiken als bescherm gas ?
Je hebt dat al eens gemeld in één van mijn topics , maar ik dacht dat het wat om te lachen was :P
Ik zit in een ander maar even veel pokkeland om aan het juiste materiaal te geraken als julie ,maar ik kan je melden dat propaan(BBQ) mits echt de juiste (echt belangrijk)maartregelen echt wel mogelijkheden bied .
Ik raad het niet echt aan maar dit is voor mij ook voorlopig het enige dat goed koelt en beschikbaar is .

Maaaar ,zie echt uit wat je er mee doet ,Dabit heeft propaan nooit als koelmidel gebruikt , dat zegt al veel , niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Smollys schreef op 27 januari 2004 @ 01:00:
Je hebt je blok weer dicht gebraseerd met je gewone lamp zoals ik kan zien op je pic ?of niet ?
Nee, da's de zuurstofbrander.
Je zuurstof oplossing is wel duur ,maar wel de uitkomst natuurlijk , hier kan ik een half uurtje voluit gaan met een bommetje op 120 bar van 24€ ,dat lijkt me wel langer dan uw setje oorspronkelijk .
Ik heb kopje #0 uitgeboord, en dan heb je opeens heel veel gas en zuurstof nodig.
En duur? Een hervulling van deze fles (~25 van jouw flesjes) kost ook 30 euro ofzo.
Verder vroeg ik me af of het mogelijk is men BBQ propaan bom van 10 L te gebruiken als bescherm gas ?
Als aanstekergas werkt, dan werkt dat ook. Maar pas wel op he!
Maaaar ,zie echt uit wat je er mee doet ,Dabit heeft propaan nooit als koelmidel gebruikt , dat zegt al veel , niet ?
Dat zegt dat ik eerder R507 te pakken had dan propaan :)
Ik zou er geen probleem mee hebben om dat te gebruiken iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theshatter
Is het geen idee om een topic te beginnen waar je info kunt vinden, en uitwisselen over DIY phase-change, want er zijn steeds meer mensen die hier mee bezig gaan. En het lijkt me jammer om alles in dit topic te posten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:10

Epsilon

theshatter3 schreef op 27 januari 2004 @ 11:21:
Is het geen idee om een topic te beginnen waar je info kunt vinden, en uitwisselen over DIY phase-change, want er zijn steeds meer mensen die hier mee bezig gaan. En het lijkt me jammer om alles in dit topic te posten!!
Lijkt me geen slecht idee, want dit zie je steeds vaker.

Het virus is overgeslagen van XS en Phase-change.com naar GoT :). Geen slechte ontwikkeling trouwens. Het is een stuk exclusiever dan een Prommie :P. En goedkoper, wat voor de meeste mensen het belangrijkste is. Ik heb een Prommie 2e hands kunnen kopen (incl de kast waar ik niets mee doe en een ATX conditioner), maar voor mn GPU wil ik graag een direct die systeempje bouwen. Waterchillen is op zich ook leuk, maar ik ben niet zo kapot van de sleep eromheen. Met dat bedoel ik dan de isolatie en de alcohol/spiritus.

En om echt lage temps te halen moet je alsnog een peltier eronder monteren en dan gaat de stroomrekening knagen hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Epsilon schreef op 27 januari 2004 @ 13:40:
Lijkt me geen slecht idee, want dit zie je steeds vaker.
Ik zie de verschillende topics toch liever los.. Zeker met iets als phase-change verdienen de losse projecten gewoon losse topics :)
Het virus is overgeslagen van XS en Phase-change.com naar GoT :). Geen slechte ontwikkeling trouwens. Het is een stuk exclusiever dan een Prommie :P.
Exclusiever zeker. Moeilijker ook.. Ik verwacht dat veel mensen het wel willen, maar als ze uiteindelijk beginnen zal het behoorlijk tegenvallen.

Dingen als een compressor en een condenser zijn nog wel te regelen, maar een rvs-slang is bijvoorbeeld best wel lastig. Net als het gas wat je nodig hebt..
Of bijvoorbeeld een vacuumpomp.
Het probleem is dat je in de USA veel van dat soort dingen nog redelijk kunt aankomen, maar hier in Nederland ben je gebonden aan de stek-licentie.
En goedkoper, wat voor de meeste mensen het belangrijkste is.
Hmm.. Dat ligt er ook weer aan.. Als jij een nieuwe compressor moet kopen schrik je ook van de prijs.. Gelukkig kun je wel veel zaken tweedehands kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theshatter
Twynn schreef op 27 januari 2004 @ 13:53:
[...]

Ik zie de verschillende topics toch liever los.. Zeker met iets als phase-change verdienen de losse projecten gewoon losse topics :)
Dat ben ik helemaal met je eens maar wat ik bedoelde was meer een topic waar zaken instaan, en besproken kunnen worden als:

- Waar kun je de spullen kopen
- Welke koelmiddelen zijn toepasbaar
- Tips e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 22:16

Syzzer

Prutser

theshatter3 schreef op 27 januari 2004 @ 15:20:
[...]

Dat ben ik helemaal met je eens maar wat ik bedoelde was meer een topic waar zaken instaan, en besproken kunnen worden als:

- Waar kun je de spullen kopen
- Welke koelmiddelen zijn toepasbaar
- Tips e.d.
Een soort Phase-Change FAQ dus. Lijkt me helemaal geen slecht idee!

Ikzelf heb inmideels mijn waterchiller af, moet alleen nog een keer zorgen dat ik het zooitje op ene proc zet en kan testen, maar zit nu al te denken hoe ik hem kan verbeteren en wiol op zich best verder gaan dan alleen beetje koelkast slopen. Probleem is dan ook meteen dat ik iemand moet kennen waar ik kan hardsolderen / zelf de spullen aanschaffen.

Ik heb DaBit's site en wat forums al afgelezen, maar een plek waar alles handig in het nederlands bij elkaar staat is altijd mooi megenomen :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Syzzer schreef op 27 januari 2004 @ 19:05:
Een soort Phase-Change FAQ dus. Lijkt me helemaal geen slecht idee!

Ikzelf heb inmideels mijn waterchiller af, moet alleen nog een keer zorgen dat ik het zooitje op ene proc zet en kan testen, maar zit nu al te denken hoe ik hem kan verbeteren en wiol op zich best verder gaan dan alleen beetje koelkast slopen. Probleem is dan ook meteen dat ik iemand moet kennen waar ik kan hardsolderen / zelf de spullen aanschaffen.

Ik heb DaBit's site en wat forums al afgelezen, maar een plek waar alles handig in het nederlands bij elkaar staat is altijd mooi megenomen :D .
Stel hier je vragen gewoon.. (start gewoon een topic bedoel ik dan ;)) Er zitten hier sowieso 2 pioniers m.b.t. het phase-change gebeuren als pc-koeling (DaBit en Haeg). En verder is er nog best wel meer kennis in huis..

Overigens ben ik wel bezig aan een uitgebreider stuk over P-C voor de nieuwe doc-faq :)

[ Voor 3% gewijzigd door Twynn op 27-01-2004 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988 schreef op 27 januari 2004 @ 00:21:

Puur propaan kun je bij Hoek Loos of Air Liquide bestellen. Kwaliteit 2.5 (99.5% zuiver) is prima geschikt als koudemiddel. 'BBQ-grade' propaan werkt echter ook prima, en koop je per paar kilo bij de kampingwinkel. _officieel_ gaat dat helemaal fout met die kwaliteit propaan, maar in de praktijk blijven koelkasten en airco's die met 'BBQ-grade' propaan gevuld zijn prima draaien.

De belasting op je filter/droger is wel een stuk hoger omdat dat propaan vrij 'nat' is. Geen probleem; dan monteer je toch gewoon een enkel maatje grotere droger?
ik zal is informeren vanmiddag :) ben alleen bang dat zo'n klein flesje toch nog wel duur zal zijn maar ja, kan je zo'n fles uberhaupt wel gebruiken zonder ingewikkelde aansluitingen? (ik open binnekort wel een eigen topic als ik wat verder ben met me systeem anders vervuil ik dit topic nogal O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theshatter
Anoniem: 79743 schreef op 28 januari 2004 @ 07:54:
[...]

ik zal is informeren vanmiddag :) ben alleen bang dat zo'n klein flesje toch nog wel duur zal zijn maar ja, kan je zo'n fles uberhaupt wel gebruiken zonder ingewikkelde aansluitingen? (ik open binnekort wel een eigen topic als ik wat verder ben met me systeem anders vervuil ik dit topic nogal O-) )
Een flesje van 5 liter kwaliteit 2.5 kost, schrik niet,.................€ 199 zonder fles. Een vulling van 10.5 liter propaan van standaard kwaliteit kost slechts € 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij Hoek Loos zeker. Check Air Liquide eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 16:33
Twynn schreef op 27 januari 2004 @ 19:18:
[...]

Stel hier je vragen gewoon.. (start gewoon een topic bedoel ik dan ;)) Er zitten hier sowieso 2 pioniers m.b.t. het phase-change gebeuren als pc-koeling (DaBit en Haeg). En verder is er nog best wel meer kennis in huis..

Overigens ben ik wel bezig aan een uitgebreider stuk over P-C voor de nieuwe doc-faq :)
Zeker nu je zelf een gebruiker ben ervan :)
Maar idd er zit best veel pHcH kennis hier op got dus shoot zou ik tegen een ieder zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
petervandamned schreef op 30 januari 2004 @ 13:49:
Zeker nu je zelf een gebruiker ben ervan :)
Dat niet alleen.. Ik ben sowieso meer geinteresseerd geraakt in het zelfbouw-gebeuren hiervan. :)

Overigens heb ik de cascade van DaBit woensdag in het echt mogen zien.. En ik moet zeggen dat het een indrukwekkend apparaat is.
Zodra je de low-stage high stage aanzet springt de plank waarop het geheel gemonteerd is al opzij door de kracht van de compressor :P

edit:
editje door DaBit: de high stage dus :P

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 5988 op 30-01-2004 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Grr, tegenslagje :(

Gisteren heb ik het ding afgemaakt (wat is dat isoleren toch een k*twerk). Even wat druk erop gezet om te testen of er geen grote lekken waren... Jawel dus. De olieafscheider lekt aan de onderkant, waar de afgescheiden olie uitkomt.

Losschroeven en nakijken dus. Alleen vraag ik me af of je de koperen pakkingen (trompetringen) in de schoefverbindingen kunt hergebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104477

kan iemand even uitleggen hoe het vullen van zon ding nou precies gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
er komt een meetinstrument op het vulpunt op de compressor, dan word eerst het hele systeem vacuum gezogen tot ongeveer 500 tot 1000 microns , doormiddel van een compressor of een speciale vacuum pomp. dan komt de fles met het koelmiddel die sluit je aan op het meetinstrument dan spuit je de freon erin, en je hebt het systeem gevuld en dan maar afstellen voor de hoeveelheid koelmiddel :)

is dit een mooie uitleg?

[ Voor 4% gewijzigd door AMD 64 op 31-01-2004 18:28 ]

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja is duidelijk, MAAR hoe weet je hoe veel koudemiddel er in moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kort antwoord: dat weet je niet. lang antwoord: dat is helemaal afhankelijk van je systeem en zal je door middel van testen moeten bepalen. Wanneer haal je de laagste temperatuur bij een bepaalde belasting zonder dat er vloeistof terug keert naar de compressor.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 31-01-2004 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dus het komt er op neer gewoon zo vol mogelijk laten lopen en dan steeds meer eruit zodat je de optimale temp. hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ja, maar op dat meterset kun je ook bepaalde dingen aflezen, en dan heb ik in dit geval een soort schuif maat erbij daar staat op bv freon r502 -40 bij een druk van +0,25 bar dus je moet hem niet gewoon helemaal vol gooien maar meer naar deze waardes kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmm, het lijkt mij wel eens een leuk hobbyprojectje....
kan iemand me een lijstje geven van onderdelen die ik nodig heb en in welke volgorde dat moet worden aangesloten.

en hoe kom ik aan een compressor? gewoon naar de gemeentelijke stortplaats gaan en een koelkast meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
als je zelf kunt vullen enz dan kun je beter een losse compressor nemen met een klein condensertje, bij een koelkast zijn die super groot, moeilijk weg te werken dus. als je dat niet kunt dan kun je het beste een koelkast pakken maar om een direct-die blokje te maken en de lengte van het cappilair te bepalen is vrij moeilijk, en als je direct-die wilt dan moet het circuit zo en zo open gemaakt worden en moet je hem wel opnieuw vullen

maar dit word mischien een beetje offtopic?

[ Voor 39% gewijzigd door AMD 64 op 01-02-2004 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het pijpwerk is af. Het grote lek zat 'm in een van de schroefaansluitingen bij de olieafscheider. De koperen ring zat er niet goed tussen.

Inmiddels is het pijpwerk af, maar ik vermoed nog een lekje ergens. De low stage houd geen druk. Het zou nog kunnen dat 'm dat zit in de aansluitingen van de slangen op de ventielen. En verder zijn alle schoefverbindingen verdacht.

Hier is een quick&dirty fotootje van de cascade:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=df9246fb03640e9ed7d8bd500e6df6c4&quality=high

Wat zie je?

De grote 'dingen' van links naar rechts:
- Overdrukbeveiliging (het 'witte kastje') op 24 bar. Deze schakelt de boel af als de druk te hoog oploopt.
- Magneetklep voor capaciteitsregeling (ding met geel kapje). Deze omloopklep sluit de compressor kort als de verdampertemperatuur te laag word, of als de 1e trap het niet meer bij kan benen.
- 'Low stage' compressor. De Danfoss SC21 die het ethyleen comprimeert
- Olieafscheider (blauw ding net tussen de 2 compressoren in zichtbaar): deze scheid de olie van de SC21 af, en leid het direct terug naar de compressor. Dit omdat de olie anders bevriest bij de lage verdampertemperaturen.
- 'High stage' compressor. Tecumseh CAJ2464Z: koelt/condenseert het gecomprimeerde ethyleen tot ~ -40C.
- Condenser van de high stage. Deze geeft alle geproduceerde warmte af aan de omgevingslucht, en maakt de verwarming in huis overbodig :). De broodnodige luchtstroom komt van 2 120mm Panaflo's af. Deze worden aangestuurd door een fancontroller die de snaleheid van de fans regelt.

De 'zig-zag' buis op de achtergrond is de warmtewisselaar tussen de twee trappen. Deze bestaat dus uit 2 pijpen in elkaar (coaxiaal).

Aan de grote geisoleerde slang op de voorgrond zit het verdamperblok. De andere kant gaat direct naar de compressor.
Anoniem: 104477 schreef op 01 februari 2004 @ 13:56:
Hmmm, het lijkt mij wel eens een leuk hobbyprojectje....
kan iemand me een lijstje geven van onderdelen die ik nodig heb en in welke volgorde dat moet worden aangesloten.
www.refrigerationbasics.com

Maar voor 'eens een keer' zijn dit soort projecten niet zo geschikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
wanneer ga je hem testen?? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo gauw de lekken eruit zijn. 'k heb er nog eentje gevonden bij de koper->RVS slang overgang bij de compressor. Nu weer wat druk erin, en kijken of-ie dicht is. Ik vertrouw de pressostaat nog steeds niet zo. Alleen zijn die kleine lekjes erg lastig te vinden.

De startcomponenten van de SC21 zijn ook al gemonteerd. Als ik die compressor start gaan dus _wel_ de lichten eventjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:53
Anoniem: 5988 schreef op 01 februari 2004 @ 17:50:
De startcomponenten van de SC21 zijn ook al gemonteerd. Als ik die compressor start gaan dus _wel_ de lichten eventjes uit.
LOL :)

'K hoop dat je je lekken er snel uit hebt, zodat je eens een VETTE OC kan gaan neerzetten :9

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 5988 schreef op 01 februari 2004 @ 15:52:
Het pijpwerk is af. Het grote lek zat 'm in een van de schroefaansluitingen bij de olieafscheider. De koperen ring zat er niet goed tussen.

...
}:O Is deze nog bruikbaar nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, die }:O is zeker op zijn plaats. De oliereturn zit ook op een lastige plek om vast te schroeven; ik had eigenlijk eerst de trompetring/flare mannetje/RVS connectording tegen elkaar moeten duwen en vervolgens vast moeten draaien.

De trompetring zag er wel redelijk beroerd uit, maar leek opzich nog wel bruikbaar. Voor de zekerheid heb ik een ietsiepietsie minuskuul beetje oranje Loctite (dat spul dat een beetje flexibel blijft) ertussen gedaan. De boel keihard vastsolderen durfde ik niet omdat in die olieafscheider natuurlijk het nodige aan pakkingen e.d. zit.

Het lijkt dicht te zitten. Ik heb er wat R134a ingegooid en er een klein brandervlammetje bij gehouden. Normaal ruik je een lek dan wel; zo heb ik ook dat lek bij die slang gevonden. Het is de enige manier waarop ik dergelijk kleine lekjes kan vinden.

We zullen zien. Die verbinding is dus verdacht als ik nog een lek heb. En de flare op de KP-5 pressostaat; die hebben ze al eens ooit onder groen spul gespoten. Vast met een reden....

Geef mij maar een soldeerverbinding; da's allemaal een stuk makkelijker dan dat flaregedonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Vul het ding met gas en dompel het ding onder in je badkuip :P
Dan zie je vanzelf belletjes. Alleen op een of andere manier de elektrische zooi goed isoleren. Misschien alle aansluitingen helemaal dichtkitten ;).

edit: Of het ding vullen met rook (kan dat :?).

[ Voor 11% gewijzigd door Krankenstein op 02-02-2004 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2211

Doe net als bij bandenplakken....

Gebruik wat zeepsop over alle ledingen en aansluitpunten, koppelingen ed.

Als er ergens een lekje zit, dan krijg je daar bubbeltjes. ;)

Makkelijk toch?! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het over lekjes waarbij je een uur nodig zou hebben om een klein belletje te blazen in het zeepsop. En dan is dat spul allang uitgedroogd.

Een badkuip helpt dus ook niet; het duurt uren voordat er 1 belletje komt. Grotere lekjes heb ik zo gevonden.

Overigens lijkt de boel nu dicht te zijn. Vannacht de meter erop gehad, en de druk was slechts een fractie gedaald (< 0.1 bar). En dat kan wel; die slangaansluitingen van de meterset lekken altijd wel een heel klein beetje.

Ik heb overwogen om de vacuumcompressor vanochtend aan te zetten en door te laten draaien vandaag, maar ik durfde dat toch niet onbeheerd achter te laten. Agja, vanavond dan maar een paar uurtjes laten draaien, en dan het vacuum breken met aanstekergas (redelijk zuivere butaan). Dat grapje herhaal ik een paar keer; zo krijg ik met mijn slechte 'vacuumpomp' (een behoorlijk toegetakelde koelkastcompressor) toch de boel redelijk leeg. Het minuscule beetje butaan dat er achterblijft na de laatste vacuumstap kan geen kwaad; het verlaagt hooguit het vriespunt van de olie een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eerste testrun. Nog niets geoptimaliseerd. De high stage draait nog met te weinig koudemiddel, en de low stage draait _zeker_ met te weinig koudemiddel.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=47ababc889d1db10aa3615cf4897897d&quality=high

De interstage draait nu dus op -35C. In werkelijkheid is dat een stuk lager, maar ik meet bij de voeler van het expansieventiel. Dat word nu een beetje verwarmd door het binnenkomende ethyleen.

Het verdamperblok is leuker: -109C. Niet slecht voor een eerste testrun :)

De ethyleendrukken. Hieraan kun je zien dat de hoeveelheid ethyleen nog veel te laag is. De persdruk is veel te bescheiden. Als de boel goed draait, dan zou ik daar zeker 15-20 bar verwachten.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=c3419f2bd9bc6c5744827a7cd5ab0657&quality=high

Dit begint echt leuk te worden zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
wow, dit is echt super, wat denk je dat ie gaat presteren als hij goed onder druk staat? lijkt mij namelijk dat je niet voor een graad of 2 in de min nog weet ik hoeveel druk dr bij gaat persen... :)

Zal morgen trouwens eens op me werk vragen hoe ze dat daar doen met lektesten, ze maken daar zwembadfilters en die moeten ook aardig wat druk kunnen houden. en ook daar zijn minieme lekjes alles behalve wenselijk.

[ Voor 36% gewijzigd door Henk op 02-02-2004 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90931

Wow, dit is echt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Wat denk je dat je voor temps krijg als er genoeg ethyleen in zit? Als je nu al -109 hebt (het doel was -100 toch?) is dit project denk ik al geslaagd ;) :*)

edit:

Waar staat die -198 voor?:)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 90931 op 02-02-2004 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 02-06 13:45
Anoniem: 90931 schreef op 02 februari 2004 @ 21:47:
Wow, dit is echt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Wat denk je dat je voor temps krijg als er genoeg ethyleen in zit? Als je nu al -109 hebt (het doel was -100 toch?) is dit project denk ik al geslaagd ;) :*)

edit:

offtopic:
Das stiekem de echte temperatuur, doet ie om andere über-DOC gasten om de tuin te leiden, maar dat vertelt ie strax pas >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 10:44

Thyzz

-=leeg=-

Dit is natuurlijk nog niet "under full load". En dat is wat hij wel wilde geloof ik.
.....
Aan de topictitel kunnen jullie het al zien: project 173K is van start gegaan. -100C @ load (wie is er nou geinteresseerd in idle temperaturen...)
.....

[ Voor 59% gewijzigd door Thyzz op 02-02-2004 21:57 . Reden: quotje toegevoegd ]

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat vacumeren heb je snel gedaan ;) heb je ook een pic van het blok ijs om je (ethyleen)verdamper of zit die helemaal geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Netjes :)

Nu nog 'even' alle elektronica monteren en er een plaatsje voor zien te vinden >:)
edit:

Als ik het me goed herinner is dat de temperatuur die ingesteld is op die temperatuur-controller, waarbij er iets moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ah "cool" man :D als je zo'n koud blok aanraakt, zit je dan meteen met je vinger eraan vastgevroren? Ik had dat eens met een co2 patroon die ik leeg had gespoten :X zat met een topje van me vinger eraan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Toen bij mij -100 in de display verscheen kreeg ik het warm van binnen .
En jij DaBit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Ik ben benieuwd wat ie onder een flinke belasting zou doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:02
Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=b955ea1dbc4668781ef88cdb8ce32780&quality=high
Die brander hebben wij hier ook :)
Alleen gebruik ik een gasbrander om mijn blokje te solderen (logisch natuurlijk ;) )

Heb je trouwens de RVS slang ook nog vast gemaakt? Anders hangt alles aan je socket of mobo. Lijkt me toch al redelijk gewicht van blok+slang enzo...

[ Voor 14% gewijzigd door bredend op 03-02-2004 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 15:52

t!mP

is inflatie gevoelig

Ik zie dat je er al een tijdje mee bezig bent, maar nu komen er dan toch ook echt goede resultaten (nja testrun). Ben erg benieuwd wat je pc er van vindt strax :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RedXraD schreef op 02 februari 2004 @ 21:35:
wow, dit is echt super, wat denk je dat ie gaat presteren als hij goed onder druk staat? lijkt mij namelijk dat je niet voor een graad of 2 in de min nog weet ik hoeveel druk dr bij gaat persen... :)
Zo werkt het niet :)
De temperaturen en drukken op verschillende punten in het systeem moeten kloppen. en dat doen ze nu dus niet.
Ik stel mijn doelen haalbaar :P
Overigens is dit nog idle temp, en je weet hoe ik over het nut van idle temps denk.

Ik hoop de -115 idle te kunnen halen, en -100 @ load. Die Danfossjes zijn toch stiekum niet zo goed in het richting vacuum trekken van de verdamper.
edit:

Setpoint van de controller. Als ik daar zeg: -80, dan gaat de temperatuur ook niet lager dan -80. -198 haalt-ie niet, dus dan krijg ik gewoon het laagst haalbare.
Anoniem: 79743 schreef op 02 februari 2004 @ 21:57:
dat vacumeren heb je snel gedaan ;)
Nou... Vacuumcompressor heeft van 18.00 tot 20.00 staan draaien. Daarna butaan erin, en weer tot ca. 21.00 uur. Daarna heb ik er wat ethyleen ingegooid en kon ik het niet laten om de stekkers in het stopcontact te duwen :)
heb je ook een pic van het blok ijs om je (ethyleen)verdamper of zit die helemaal geisoleerd?
De onderkant is niet geisoleerd; de rest wel.
_ferry_ schreef op 02 februari 2004 @ 23:06:
ah "cool" man :D als je zo'n koud blok aanraakt, zit je dan meteen met je vinger eraan vastgevroren? Ik had dat eens met een co2 patroon die ik leeg had gespoten :X zat met een topje van me vinger eraan 8)7
Ik ga het niet proberen.
Hebben we hier een vrijwilliger? >:)
Haeg schreef op 02 februari 2004 @ 23:07:
Toen bij mij -100 in de display verscheen kreeg ik het warm van binnen .
En jij DaBit?
Zeker weten! Ik heb de boel afgezet, ben met een big smile naar beneden gelopen, heb m'n meisje een paar kusjes gegeven, en daarna kwam de opmerking: 'Waar heb jij nou last van?'. Waar ik last van heb? KOUD!
bredend schreef op 03 februari 2004 @ 00:29:
Die brander hebben wij hier ook :)
Alleen gebruik ik een gasbrander om mijn blokje te solderen (logisch natuurlijk ;) )
Dit ding gooit er veel meer Watts aan hitte uit dan een gasbrander. De snelheid waarmee dit ding een pan water aan de kook brengt is ook niet kinderachtig.
Heb je trouwens de RVS slang ook nog vast gemaakt? Anders hangt alles aan je socket of mobo. Lijkt me toch al redelijk gewicht van blok+slang enzo...
Nee, het zit nog niet in de PC....
Overigens is het blok best zwaar, maar de slang niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
nu ik nog :9 maar bij mij zal de boel wel ontploffen :D

maar coole(koud) temp's hoor 8)

[ Voor 25% gewijzigd door AMD 64 op 03-02-2004 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gisteren gebeurde er iets wazigs...
Ik was bezig om de high stage af te regelen. De verdamperdruk was iets van 0.7 bara, de verdampertemperatuur -47C, en de condenserdruk zo'n 18 bar. Ik had net de temperatuurmeter onderaan de condenser geplakt om de onderkoeling te meten (kijken of er te veel/weinig/genoeg koudemiddel inzit) toen ik een 'POEF' hoorde, en rook onder de afsluitkap van de high stage compressor zag komen. De compressor gedroeg zich daarna erg vreemd; een beetje als een automotor die zo laag in toeren draait dat-ie bijna afslaat. FROP-FROP-FROP. Ik wist niet hoe snel ik de prik eraf moest gooien. Daarna onder het kapje gekeken; niks te zien. Gewoon de 3 aansluitpunten en een of ander beveiligingsdingetje. Ook op dat beveiligingsdingetje kon ik niks raars vinden, behalve dan dat je zou verwachten dat het ding niet open is aan de onderkant. Na een half uurtje de compressor nog eens geprobeerd: lopen als een zonnetje.

Haeg, help?

Overigens, met 40W belasting doet de cascade -107C. Meer belasting had ik nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Anoniem: 5988 schreef op 04 februari 2004 @ 08:29:
Ik was bezig om de high stage af te regelen. De verdamperdruk was iets van 0.7 bara, de verdampertemperatuur -47C, en de condenserdruk zo'n 18 bar. Ik had net de temperatuurmeter onderaan de condenser geplakt om de onderkoeling te meten (kijken of er te veel/weinig/genoeg koudemiddel inzit) toen ik een 'POEF' hoorde, en rook onder de afsluitkap van de high stage compressor zag komen. De compressor gedroeg zich daarna erg vreemd; een beetje als een automotor die zo laag in toeren draait dat-ie bijna afslaat. FROP-FROP-FROP. Ik wist niet hoe snel ik de prik eraf moest gooien. Daarna onder het kapje gekeken; niks te zien. Gewoon de 3 aansluitpunten en een of ander beveiligingsdingetje. Ook op dat beveiligingsdingetje kon ik niks raars vinden, behalve dan dat je zou verwachten dat het ding niet open is aan de onderkant. Na een half uurtje de compressor nog eens geprobeerd: lopen als een zonnetje.

Haeg, help?

Overigens, met 40W belasting doet de cascade -107C. Meer belasting had ik nog niet...
Dat is niet relaxd! Beter dat alles ut nog doet!
Hoe heb je die 40W belasting gerealiseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 08:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Erg netjes DaBit! Kun je aan de hand van de temperatuur bij 40W belasting al wat meer zeggen over de verwachte temperatuur bij gebruik op een CPU? MAW denk je dat je de 173K @ load gaat halen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem is gevonden. Een van de AMP stekkers bij de compressor is niet helemaal lekker meer. Het stekkertje is half weggevonkt, en aan de draad te zien is er aardig wat hitte vrijgekomen in het verleden. Het is de witte draad, dus waarschijnlijk de startwinding.

Nieuw AMP stekkertje dus (zo'n 6.3mm spade ding). Kan iemand me uitleggen waarom ik die niet standaard op voorraad heb? :(

Vanochtend kwamen ze een nieuw keukenblad plaatsen, dus had ik nog wat tijd om de boel te laten draaien. Met een 150W bouwlamp strak tegen de verdamper aan bleef het ding op -104C hangen. De verdamper stond op 0.7 bar absoluut, wat overeenkomt met een verdampingstemperatuur van -109C. 5 graden verschil is vrij normaal, dus da's goed.

Ik snap alleen geen bal van de drukken en temperaturen die ik meet bij de warmtewisselaar. De Eliwell geeft vlak bij het expansieventiel -39C aan, een K-thermokoppel die ik tegen het filter aangeplakt had -37C. Toch is de condensatiedruk van het ethyleen niet boven de 12 bar uit te krijgen, wat overeen zou komen met -46C. Dit matcht dan wel weer met de R507 verdamperdruk van 0.8 bar, welke overeen komt met -51C.

Ik heb een fles propaan aan de meterset gehangen, en wat ik op de meters zie klopt redelijk met wat de druk zou moeten zijn. Dat zal het 'm dus niet zijn.

Ik vertrouw al die temperatuursensoren voor geen centimeter. De mij reeds lang beloofde Pt100's komen niet hard, dus ik heb er maar een stel besteld bij Conrad. Die dingen liegen niet, hoop ik.

Problemen die ik nu nog heb:

- Mijn vloeistofvat in de high stage is te klein. De condenser begint te vullen met vloeistof nog voordat ik een mooie oververhitting heb aan het eind van de verdamper. Of ik dit op ga lossen weet ik niet; de warmtewisselaar word mooi op -38C .. -42C gehouden, en daar heb ik vrede mee.

- De heetgasomloop-magneetklep + capillair leidingwerk trekt het niet als die SC21 staat te blazen. De klep begint te klapperen, en te sissen alsof er een lek is. En dan zit ik nog lang niet tegen de maximale openingsdruk van 28 bar aan. De persdruk loopt alsnog vrolijk op. Wat minder capillaire leiding gebruiken zal de oplossing wel zijn denk ik.

- De low stage compressor (SC21) word HEET. Als jullie dachten dat je prommetjes al warm werden, dan heb je dit nog niet gevoeld. Daar moet dus een gruwelijke berg lucht overheen, maar waar in godsnaam ga ik die ventilator laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90931

Anoniem: 5988 schreef op 04 februari 2004 @ 13:53:
- De low stage compressor (SC21) word HEET. Als jullie dachten dat je prommetjes al warm werden, dan heb je dit nog niet gevoeld. Daar moet dus een gruwelijke berg lucht overheen, maar waar in godsnaam ga ik die ventilator laten?
Mss is dit iets?

[rml][ fan] Betaalbare 17cm 220VAC gehaktmolen.[/rml] (de fan die in door de TS genoemd wordt)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 16:25
Anoniem: 5988 schreef op 02 februari 2004 @ 21:31:
Eerste testrun. Nog niets geoptimaliseerd. De high stage draait nog met te weinig koudemiddel, en de low stage draait _zeker_ met te weinig koudemiddel.

[afbeelding]

De interstage draait nu dus op -35C. In werkelijkheid is dat een stuk lager, maar ik meet bij de voeler van het expansieventiel. Dat word nu een beetje verwarmd door het binnenkomende ethyleen.

Het verdamperblok is leuker: -109C. Niet slecht voor een eerste testrun :)

De ethyleendrukken. Hieraan kun je zien dat de hoeveelheid ethyleen nog veel te laag is. De persdruk is veel te bescheiden. Als de boel goed draait, dan zou ik daar zeker 15-20 bar verwachten.

[afbeelding]

Dit begint echt leuk te worden zo!
OH MY GOD !!

dit is de vetste creatie die ik heb gezien , mag ik er mee spelen :P @ 6maart ?

hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Gipsy King schreef op 04 februari 2004 @ 18:22:
[...]

OH MY GOD !!

hahaha
Als je lief ben dan mag het ja :+ Eventjes dan he.. :P

Edit:

Ow en DaBit..erg netjes natuurlijk. Had niet minder verwacht van je ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 04-02-2004 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
Iemand het topic op Madshrimps al gelezen, nog geen cascade maar wel een aardige overklok van een 1700+ op 2920 MHz op slechts -19 graden @ load. :) Wel leuke plaatjes, netjes uitgefreest verdamperblokje... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Aham brahmasmi op 04-02-2004 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ach DuronDude/JCViggen, heeft het een jaartje geleden ook al is voor mekaar gekregen. Zelfs 3100mhz: [rml][ OC] 101.2 % and rising :)[/rml]
En dat met een hogere FSB dan die van hun (stuk hoger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 11:57

ReseTTim

Chocolate addicted

(jarig!)
is misschien niet een idee om een simpele waterkoeling er om heen te maken. dus gewoon wat kopere buizen omheen buigen die eraanvast solderen en het zo te koelen?
of krijg je dan het probleem dat je een bigass rad. nodig hebt om zelfs die temp nog te koelen?

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 12:30

AcouSE

Swedish Chef

Ik vertrouw al die temperatuursensoren voor geen centimeter. De mij reeds lang beloofde Pt100's komen niet hard, dus ik heb er maar een stel besteld bij Conrad. Die dingen liegen niet, hoop ik.
Wat zijn dat voor temeratuursensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Laatst online: 08-06 22:16

Syzzer

Prutser

ReseTTim schreef op 04 februari 2004 @ 19:35:
[...]

is misschien niet een idee om een simpele waterkoeling er om heen te maken. dus gewoon wat kopere buizen omheen buigen die eraanvast solderen en het zo te koelen?
of krijg je dan het probleem dat je een bigass rad. nodig hebt om zelfs die temp nog te koelen?
Kun je net zo goed ene hele hoop heatsinkjes erop plakken, oppervlakte heb je toch al zat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik heb mischien nog wel een fan voor je die normaal op condensers zitten doorsnede is tot 21 cm ofzo, ik heb net mijn GOEIE pc aangesloten aan mijn chiller ik kan maar tot -22 gaan want dan is mijn antivries bevroren :'( iets anders heb ik nog niet, en mijn *plastic* blokje zal wel scheuren rond de -35 dus die moet ook vervangen worden en dan maar teste @ full load :)

owja en mss kan je highstage comp de lowstage comp koelen?

[ Voor 69% gewijzigd door AMD 64 op 04-02-2004 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 5988 schreef op 04 februari 2004 @ 08:29:

Haeg, help?

Dat beveiligingsdingetje is een clixon deze bevat een bimetalen plaatje.
Deze vervormd en onderbreekt dus bij een te hoge temperatuur dit kan door een te hete kop van de compressor komen of doordat er een te hoge stroom doorheen loopt .
Het komt wel eens voor dat deze goedkope clixon's rot reageren.Dan vervormd het bimetaal half en word de stroom pulserend onderbroken .
Oplossing, deze doorverbinden en verwijderen.

Ik was iets te vlug met reageren zie ik ,ik moest nog een blz verder lezen .
Nou ja ,ik had het wel bij rechte eind dat het een slecht contact moest zijn .
Overigens is het niet ondenkbaar dat de clixon alsnog word aangesproken
als jij zegt dat ie zo heet word.

[ Voor 9% gewijzigd door Haeg op 05-02-2004 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
VinnieWeiss schreef op 04 februari 2004 @ 19:19:
Ach DuronDude/JCViggen, heeft het een jaartje geleden ook al is voor mekaar gekregen. Zelfs 3100mhz: [rml][ OC] 101.2 % and rising :)[/rml]
En dat met een hogere FSB dan die van hun (stuk hoger)
Het gaat me ook niet om de overclock; het is een soortgelijk project. Z'n volgende koeler zou een cascade worden schreef (grapte?) die overklokker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een enkele 120mm fan is ook wel voldoende. Ik begin alleen een ruimteprobleem te krijgen...
note to self: layout plannen de volgende keer...
Gipsy King schreef op 04 februari 2004 @ 18:22:
OH MY GOD !!
hahaha
Op voorwaarde dat je de cascade van Haeg op je GPU plakt :)
Anoniem: 5897 schreef op 04 februari 2004 @ 18:34:
Ow en DaBit..erg netjes natuurlijk. Had niet minder verwacht van je ;)
ReseTTim schreef op 04 februari 2004 @ 19:35:
Pff, dat kan ik echt niet meer kwijt. Een fannetje is simpel, en zolang de compressor beneden de 70 graden blijft vind ik het best.
AcouSE schreef op 04 februari 2004 @ 19:47:
[...]
Wat zijn dat voor temeratuursensoren?
Platina weerstanden met een nominale weerstand van 100 Ohm @ 0C
klikkerdieklik voor iets meer info.
Haeg schreef op 04 februari 2004 @ 23:43:
Het komt wel eens voor dat deze goedkope clixon's rot reageren.Dan vervormd het bimetaal half en word de stroom pulserend onderbroken .
Oplossing, deze doorverbinden en verwijderen.
Maar dan heb je geen beveiliging meer....
Just in case: kun je dan de clixon vervangen door een trage zekering?
Ik was iets te vlug met reageren zie ik ,ik moest nog een blz verder lezen .
Nou ja ,ik had het wel bij rechte eind dat het een slecht contact moest zijn .
Overigens is het niet ondenkbaar dat de clixon alsnog word aangesproken
als jij zegt dat ie zo heet word.
De SC21 word heet. Die CAJ2464 valt wel mee. Daar kan ik mijn hand gewoon ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Zo dabit schiet al lekker op met zijn cascade
dus kan ik niet achter blijven :)

gelijk maar een 3x zo grote compressor in de 2e trap gemonteerd
was 7cc en nu 34cc 8)

zo als je ziet op foto 1 is de cascade nog niet klaar
maar dat gaat niet lang meer duren

Op foto 2 is -116 onbelast toch wel erg koud

Klik voor de grotere variant Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ralleman/cascade/Resize%20of%20haeg-cascade.JPG

Klik voor de grotere variant Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ralleman/cascade/Resize%20of%20-116.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Haeg schreef op 05 februari 2004 @ 13:06:

was 7cc en nu 34cc 8)

Klik voor de grotere variant [afbeelding]

Oh we krijgen een wedstrijdje zie ik? -116 is vrij chill idd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024

was 7cc en nu 34cc 8)

:7 :7 :7 dat wordt nog leuk op UFO. Hoe koud blijft ie eigenlijk onder load

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

was 7cc en nu 34cc 8)
Wheeheh! Weer verslagen :D
En ik dacht dat ik al lomp bezig was met m'n 21cc low stage compressor. Moet ik nou echt die 2 A/C compressors nog in de strijd gaan gooien? :P

Is dat die Aspera trouwens?
Nogal ja. Blijft bij jou het ijs ook gewoon als poeder op de verdamper liggen? Dat je het er gewoon af kunt blazen alsof het poedersuiker is?

Jij hebt dat 404a 7cc potje nog liggen. Doe me eens een lol, en gooi dat ding eens in serie met die 34cc? Dus persleiding 34cc -> oilsep - > (desuperheater) -> zuigleiding 7cc.
Persleiding 7cc -> oilsep -> warmtewisselaar.

Zoiets dus. De desuperheater is optioneel; je hebt 'm alleen nodig als het gas erg warm blijft. Jij bouwt dit in een kwartiertje. En als je nog een olieafscheider moet hebben; ik heb die Temprite nog staan.

Ik schat dat je zo nog aardig wat graadjes van de temp af kunt snoepen. Op de een of andere manier vinden die compressoren die grote drukverschillen niet zo tof, dus opdelen over 2 compressoren kan wel eens ooit heel veel winst opleveren.
YoupY schreef op 05 februari 2004 @ 13:42:
:7 :7 :7 dat wordt nog leuk op UFO. Hoe koud blijft ie eigenlijk onder load
Als dit zo doorgaat haalt Haeg op de UFO dag een temperatuur van 5 millikelvin en ik 7 millikelvin ofzo >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
op krachtstroom (380v) >:)

oeps je hebt gelijk het moest krachtstroom zijn, en ik heb dan electro gedaan |:( |:(

[ Voor 122% gewijzigd door AMD 64 op 05-02-2004 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06 19:08
Dat heet krachtstroom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 5988 schreef op 05 februari 2004 @ 14:26:
[...]

Wheeheh! Weer verslagen :D
En ik dacht dat ik al lomp bezig was met m'n 21cc low stage compressor. Moet ik nou echt die 2 A/C compressors nog in de strijd gaan gooien? :P

Is dat die Aspera trouwens?

Nogal ja. Blijft bij jou het ijs ook gewoon als poeder op de verdamper liggen? Dat je het er gewoon af kunt blazen alsof het poedersuiker is?

Jij hebt dat 404a 7cc potje nog liggen. Doe me eens een lol, en gooi dat ding eens in serie met die 34cc? Dus persleiding 34cc -> oilsep - > (desuperheater) -> zuigleiding 7cc.
Persleiding 7cc -> oilsep -> warmtewisselaar.

Zoiets dus. De desuperheater is optioneel; je hebt 'm alleen nodig als het gas erg warm blijft. Jij bouwt dit in een kwartiertje. En als je nog een olieafscheider moet hebben; ik heb die Temprite nog staan.

Ik schat dat je zo nog aardig wat graadjes van de temp af kunt snoepen. Op de een of andere manier vinden die compressoren die grote drukverschillen niet zo tof, dus opdelen over 2 compressoren kan wel eens ooit heel veel winst opleveren.

Als dit zo doorgaat haalt Haeg op de UFO dag een temperatuur van 5 millikelvin en ik 7 millikelvin ofzo >:)
Het is die aspera inderdaad.
Ik heb 7 cc comp {cae2411z} nodig om dat videokaart setje te maken.
Ik weet niet of je het gezien hebt maar ik ook dat ventiel uit de eerste trap eruit gehaald en deze vervangen door een capillair.
Ik vond dat ventiel veel te traag reageren wanneer de tweede trap bijkwam
dat werkt inderdaad ook veel beter nu.
Ik kan niet echt zeggen dat ik je verslagen heb ik moet nog zien wattie doet belast. :7

[ Voor 7% gewijzigd door Haeg op 05-02-2004 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Haeg schreef op 05 februari 2004 @ 22:09:
[...]
Ik kan niet echt zeggen dat ik je verslagen heb ik moet nog zien wattie doet belast. :7
Bij Dabit weten we dat ook nog niet, maar, bij allebei valt vast nog wel wat te tweaken zodat jullie uiteindelijk allebei lager uitkomen.

Nog even een klein vraagje aan DaBit, kon het niet laten: Valt Ethyleen niet onder een STEK licentie (of heb je gasbrander-grade ethyleen?), aangezien jij het hebt? Of heb je gewoon een flesje ethyleen + een flesje R507 (??, vind het ff nergens zwart op wit) 'geregeld'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haeg schreef op 05 februari 2004 @ 22:09:
Het is die aspera inderdaad.
Ik heb 7 cc comp {cae2411z} nodig om dat videokaart setje te maken.
Hmm, tot de UFO dag ga ik het niet meer proberen; ik ga al moeite genoeg hebben om het maximale eruit te persen. Wat ik tot nu toe op mijn druk/tempmeters zie bevalt me niet. De high stage draait al niet met de goede oververhitting, en als ik dat recht probeer te trekken door meer koudemiddel erin te gooien, dan vult de condenser zich met vloeistof de volgende start, en loopt de persdruk met 4 bar per seconde op.

Ik ga eerst eens dit spul uitknijpen tot de laatste druppel. Eens een keer door heel de rambam heen tot en met het op de centimeter tunen van de capillaire leiding.

Of ik er veel mee win weet ik niet, maar leerzaam zal het wel zijn.
Ik weet niet of je het gezien hebt maar ik ook dat ventiel uit de eerste trap eruit gehaald en deze vervangen door een capillair.
Ik vond dat ventiel veel te traag reageren wanneer de tweede trap bijkwam
dat werkt inderdaad ook veel beter nu.
Was me nog niet opgevallen. Wel raar; dat probleem heb ik niet. Ik zie eventjes de temperatuur oplopen van ~-40C naar ~-38C.

Is het een idee om de warmtewisselaar wat groter te maken? Dan blijft daar meer vloeistof in hangen, wat eerst af moet koken voor de temperatuur oploopt.

Vanaf de andere kant; met een capillaire leiding kun je lagere temperaturen halen...
Oh, als die temperatuur inkakt als je er een belasting opgooit, dan geloof ik er niks van dat dat een paar uur later nog zo is :P
ANdrode schreef op 05 februari 2004 @ 22:22:
Bij Dabit weten we dat ook nog niet, maar, bij allebei valt vast nog wel wat te tweaken zodat jullie uiteindelijk allebei lager uitkomen.
Genoeg zelfs nog!
Nog even een klein vraagje aan DaBit, kon het niet laten: Valt Ethyleen niet onder een STEK licentie (of heb je gasbrander-grade ethyleen?), aangezien jij het hebt?
Nee, ethyleen valt niet onder die regeling. Het heeft dan ook een te verwaarlozen ODP (Ozone Depletion Potential) en lage GWP (Global Warming Potential). Koolwaterstoffen vallen dus niet onder de afspraken in het Montreal protocol. Gassen als N2O daarentegen weer wel, dus het is niet beperkt tot chloor/fluorverbindingen.
Of heb je gewoon een flesje ethyleen + een flesje R507 (??, vind het ff nergens zwart op wit) 'geregeld'?
Ik heb inderdaad bij Air Liquide een fles ethyleen besteld, die ze me geleverd hebben nadat ze uitgezocht hadden dat je er geen drugs e.d. van kan maken.

Mijn R507 komt nog uit mijn R507 chiller. Die is door een erkend installateur gevuld. En voordat ik dat ding afbrak heb ik het gas afgepompt door een stalen cylindertje te koelen naar -29C en met een oude koelkastcompressor alles daarin te persen. Het enige verlies was een koudemiddelslanglengte gas.

Stiekem word ik behoorlijk ziek van die STEK. Ik wil best alles volgens de regeltjes doen, mijn STEK diploma halen, en voor mijn part nog bijhouden welk koudemiddel waar gebleven is ook. Als ik dan maar normaal spullen kan kopen, zoals een 4kg flesje R507. Maar die klojo's kennen hun eigen regels zo goed dat ze niet verder komen dan dat ik een bedrijf met STEK licentie op moet zetten. Inclusief de bijbehorende controlekosten e.d. Ja daaag, da's echt op te brengen. Niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Anoniem: 5988 schreef op 05 februari 2004 @ 23:16:

Stiekem word ik behoorlijk ziek van die STEK. Ik wil best alles volgens de regeltjes doen, mijn STEK diploma halen, en voor mijn part nog bijhouden welk koudemiddel waar gebleven is ook. Als ik dan maar normaal spullen kan kopen, zoals een 4kg flesje R507. Maar die klojo's kennen hun eigen regels zo goed dat ze niet verder komen dan dat ik een bedrijf met STEK licentie op moet zetten. Inclusief de bijbehorende controlekosten e.d. Ja daaag, da's echt op te brengen. Niet dus.
hahah gelukkig dat mijn pa STEK heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
AMD 64 schreef op 06 februari 2004 @ 20:13:
[...]

hahah gelukkig dat mijn pa STEK heeft :P
was dat bedoelt als stille hind ;)
Pagina: 1 2 3 Laatste