[Phase Change] Project 173K: testrun -109C

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 3.190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Topicstarter
Voordat ik begin, eerst even Haeg bedanken. Zonder hem zou dit toch allemaal stukken minder makkelijk gaan. Veel spul komt bij hem vandaan, en goede raad heeft-ie ook genoeg. Driemaal hoera voor Haeg!

Aan de topictitel kunnen jullie het al zien: project 173K is van start gegaan. -100C @ load (wie is er nou geinteresseerd in idle temperaturen...) is het doel dit keer, hoewel de cascade in te stellen word. Niet kouder dan -70C is niet kouder dan -70, idle of load.

De bedoeling is:
- trap 1 (high stage): kamertemperatuur naar ~-45C
- trap 2 (low stage): ~-40C naar -100C

Tot nu toe heb ik voor project 173K voornamelijk spullen vergaard. Een andere compressor voor de hoge trap, een nieuwe brander, koudemiddel voor de lage trap (ethyleen, R1150), een temperatuurcontroller die de -200C haalt (en nauwkeurig), dat soort dingen.

Allereerst: mijn nieuwe brandertje. Een brandertje dat werkt op een mengsel van speciaal gas (aceton, butaan, methylacetyleen, propadieen) en zuurstof. Maximale vlamtemperatuur: 3250C volgens de fabrikant. De brander gebruikt kleine, dure zuurstofflessen afgevuld op 110 bar. Levensduur met een beetje vlam: 15 minuten. Daar heb ik dus maar gauw een 'normale' fles zuurstof voor besteld (die nog binnen moet komen)

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=7119f27e8034618e139dce08181cdaa6&quality=high

Leuk vlammetje ook (ik hou er met een tang een hardstalen tandartsboortje in):

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=18ae4534ff9624a222119b3ece5e4368&quality=high

Ik vind dit zo'n leuke plaatjes.... Nog eentje :)

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=fa56365c7422171ec1b60cfe8862494c&quality=high

De compressor voor de high stage (van kamertemp naar ~-45C), een CAJ2464Z. Degenen die ooit Haeg's waterkoeler voorbij hebben zien komen kennen 'm wel ;)
Het ding is gemaakt voor lage-temperatuur applicaties, met een 1.5pk motor. Even ter verglijking: de Prom heeft een 1/3pk compressor.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=42dedf17fa5a5a71354f22981ee0fb4a&quality=high

De interstage warmtewisselaar, waar de lage trap gekoeld word, moet ook beter dan de in project 210K gebruikte warmtewisselaar.
Deze maak ik uit ongeveer 30 parallelle messing pijpjes in een grotere pijp, waardoor ik een fors warmtewissel-oppervlak krijg.

De pijpjes (0.8mm I.D., 1.2mm O.D.)

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=619743ec87771453ffd9e3894651838a&quality=high

Een paar van deze pijpjes in de 'shell':
(door sommige pijpjes wat strakker aan te trekken dan anderen verdeel ik de pijpjes door de buis. Als ze allemaal op elkaar ziten heb ik er nog niet veel aan)

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=cfd0821a93119db908aad0a439f7d50f&quality=high

Dat was het wel weer voor nu.
To be continued....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:13

Epsilon

-100 load zal nog niet echt makkelijk worden :). De cascades van macci doen -105 idle evenals die van fugger (r508b).

Ik kijk uit naar hoe je die messing pijpjes wil gaan verwerken zonder dat ze verstopt raken (en hoe je ze vastmaakt).

Maar, de ambitie is er, nu nog in praktijk brengen :). suc6 er mee iig !! Thumb up :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

wow, benieuwd naar de warmte wisselaar(en de rest natuurlijk!), ziet er best gaaf uit, allemaal van die superkleine buisjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 22:27

Syzzer

Prutser

Dit belooft weer veel goeds! :D

Hoe had je in je vorige project eigenlijk de warmte-wisselaar geraliseerd?

Ben erg benieuwd naar de uitkomst van dit project. Heb je al enig idee hoe lang je er over gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Epsilon schreef op 11 januari 2004 @ 22:40:
-100 load zal nog niet echt makkelijk worden :). De cascades van macci doen -105 idle evenals die van fugger (r508b).
Ethyleen is wat 'pittiger' dan R508b. Stelt ook zo zijn eisen aan de 'high stage', vandaar de 1.5pk compressor.
Ik kijk uit naar hoe je die messing pijpjes wil gaan verwerken zonder dat ze verstopt raken (en hoe je ze vastmaakt).
Door een T-stuk heen, stukje pijp, en de pijp platknijpen. Daar heb ik vervolgens een berg koperdraad rondomheen gedraaid, en vastgesoldeerd. Daar moetik alleen nog pics van schieten.
Maar, de ambitie is er, nu nog in praktijk brengen :). suc6 er mee iig !! Thumb up :*)
Gaat wel lukken.... Ooit... :)
Syzzer schreef op 11 januari 2004 @ 22:44:
Dit belooft weer veel goeds! :D

Hoe had je in je vorige project eigenlijk de warmte-wisselaar geraliseerd?
Een standaard warmtewisselaartje gebruikt wat nooit voor dat doel gemaakt was. Dat was voornamelijk snel en eenvoudig. Maar project 210k was een leerproces; te grote stappen in 1x werkt niet.
Ben erg benieuwd naar de uitkomst van dit project. Heb je al enig idee hoe lang je er over gaat doen?
Ik heb nog niet alles binnen wat ik nodig heb (zoals de low stage compressor. Mijn trouwe NL11F stuitert tegen het plafond aan als-ie de ethyleen drukken moet verwerken), dus dat is een onzekere factor. Met een paar maanden hoop ik toch wel klaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Even een stomme vraag dan misschien, kom jij eigenlijk nog wel aan overclocken toe :?

Ik zie jou altijd alleen maar met koeling bezig en eigenlijk nooit resultaten van een OC. Af en toe heb ik het idee dat jij nog steeds probeerd om een TB1333 op de 2 Gig te krijgen ofzo :p .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Syzzer schreef op 11 januari 2004 @ 23:01:
Even een stomme vraag dan misschien, kom jij eigenlijk nog wel aan overclocken toe :?

Ik zie jou altijd alleen maar met koeling bezig en eigenlijk nooit resultaten van een OC. Af en toe heb ik het idee dat jij nog steeds probeerd om een TB1333 op de 2 Gig te krijgen ofzo :p .
Behoorlijke prestatie dan ;)

maaaar, het mooie is dat de bordjes van nu het wel aankunnen :). De oude bordjes deden moeilijk met 130+ watt en snelheden hoger dan 1500-1600mhz.

Bordjes zijn nu het probleem niet meer, vermogen genoeg (zonder vmods) en kunnen de speeds allemaal makkelijk aan. Ook het geheugen is de bottleneck niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

Dat idee heb ik ook. Nog geen pifast of 3dmark van je voorbij zien komen :'(

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 17:35
oooh damm klinkt weer lekker :P dan moet je er eens een Athlon fx onder gooien :) dan moet de 3,3 ghz toch makkelijk haalbaar zijn ;)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81502

Anoniem: 5988 schreef op 11 januari 2004 @ 22:53:

Ik heb nog niet alles binnen wat ik nodig heb (zoals de low stage compressor. Mijn trouwe NL11F stuitert tegen het plafond aan als-ie de ethyleen drukken moet verwerken), dus dat is een onzekere factor. Met een paar maanden hoop ik toch wel klaar te zijn.
Hehe, precfect voor de komst van S939. FX-53 @ 3.3Ghz met goeie mem :9~ }) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, niet echt. Ik vind die koelsysteempjes tegenwoordig eigenlijk ook leuker; de lol van het overklokken verdween een beetje sinds je alles supersnel en duur moet hebben om een beetje mee te tellen. 't is wel leuk om een GF4MX op absurde frequenties te laten lopen, maar een koeler die de -100C moet halen ontwerpen vind ik momenteel leuker. Ik heb gewoon geen zin om om de 2 weken ander geheugen en een andere proc te gaan kopen.

Verder heb ik wat pech gehad: de R507 chiller was wel degelijk bedoeld om mee te gaan overklokken, maar die overleed omdat ik weer eens een speciaal vloeistofmengseltje moest proberen. Project 210K is nooit bedoeld geweest om ingezet te gaan worden; dat was een leertraject. Kijken hoe de verdamper zich hield, kijken wat lage temps deden met het systeem, dat soort dingen.

Ik mis nu eenmaal de ervaring van een echte koeltechneut.

Dit soort systeempjes bouwen vind ik leuker dan een goed bord scoren, een goede proc scoren, goed geheugen scoren, de op 300 sites beschreven vmods uitvoeren, een prommie kopen, en dan een aardige score neerzetten. Daar zit gewoon niets creatiefs meer in. Leuke casemods en een 486SX25 in de slaolie vind ik dan een stuk spannender.

Deze cascade is trouwens wel degelijk bedoeld om mee te gaan overklokken, en die laat ik ook intact als-ie klaar is. De vorige projecten niet omdat ik onderdelen moest recyclen. Mijn volgende project word geheel anders van opzet (en is een paar stapjes moeilijker dan een cascade), dus er valt weinig te recyclen. Inmiddels past mijn verdamper ook perfect op een P4 en een AMD, en heb ik het voor de grap ook geprobeerd. Met als gevolg dat de Dremel en slijptol weer uit de kat moesten komen.
Mijn laatst echt mooie overklok was een TB900 (AFFA meen ik) op 1551 Mhz. Daarna weinig spannends meer gedaan.

Bij deze zal ik beloven dat ik eigenhandig mijn 2500+ om zeep ga helpen met deze cascade ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Anoniem: 5988 schreef op 12 januari 2004 @ 01:06:
Met als gevolg dat de Dremel en slijptol weer uit de kat moesten komen.
Ik kan het niet laten zo laat op de avond... die arme kat LOL :p

Project is wel veelbelovend, maar het is erg moeilijk deze extreem lage tempraturen te bereiken zonder enorm dure apperatuur in te zetten.

Ik ben het met je eens dat iedereen mooie hardware kan kopen en dan een prom erop knallen en op die manier op de 1e pagina van PiFast of 3Dmark kan komen. Het werken eraan is veel spannender, altijd nieuwe dingen uitproberen en kijken wat er gebeurt... helaas kom je dan minder aan de OC toe en meer aan de D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:08
Anoniem: 5988 schreef op 12 januari 2004 @ 01:06:
Mijn volgende project word geheel anders van opzet (en is een paar stapjes moeilijker dan een cascade), dus er valt weinig te recyclen.
Wat wordt het volgende project? Een auto-cascade?
(Of meteen maar een 4-stage project om de -200 te halen :P)

Anyway, wat ik me nu afvraag bij dit soort systemen zijn de loads die de apparte stages af kunnen voeren bij een bepaalde temperatuur.. Dus hoeveel verwacht je dat de low-stage kan afvoeren bij -100 graden.
En wat moet de high-stage dan verwerken?

En een ander vraagje: Hoe ga je de cascade instellen.. Want er komt dus een regeling op lees ik :)

Enneh, de low-stage compressor is onderweg. Ik vervacht hem deze week binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Twynn schreef op 12 januari 2004 @ 09:24:
[...]

[...]
Ik gok op een systeem waar hij meerdere (ik denk 3) verdampers aan één compressor wil hangen. Schijnt vrij lastig te zijn om goed werkend te krijgen :Y) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Syzzer schreef op 12 januari 2004 @ 09:36:
[...]
Ik gok op een systeem waar hij meerdere (ik denk 3) verdampers aan één compressor wil hangen. Schijnt vrij lastig te zijn om goed werkend te krijgen :Y) .
Dat dat lastig is klopt wel ja :)
Sowieso heb je een behoorlijke compressor nodig. Bowman heeft dit voor elkaar gekregen met een 1pk compressor.
En dan nog is het een vrij precieze afstelling van je capilaire leidingen die ook nog eens afhankelijk zijn van het gebruikte gas.
(Dat is als je tenminste capilaire leidingen blijft gebruiken. Misschien is het een heel ander verhaal voor naaldventielen ofzo ;))

Overigens lijkt me 3 verdampers in een cascade-systeem ook niet heel nuttig. Een CPU onder de cascade is leuk.. Een GPU kan ook maar is al minder nuttig. En een chipset op -100 lijkt me persoonlijk een beetje overkill ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

of de 1kelvin :P ... supergeleiding _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer

Syzzer

Prutser

@ Twynn

Wie had het over een volgende cascade dan? :p

[ Voor 22% gewijzigd door Syzzer op 12-01-2004 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
_ferry_ schreef op 12 januari 2004 @ 09:50:
of de 1kelvin :P ... supergeleiding _o_
Mjah, maar of processoren dat nou echt leuk vinden? Ik denk eerder dat ze al weigeren op te starten bij die temperaturen en dat het core-materiaal vrij snel barst ;)
Syzzer schreef op 12 januari 2004 @ 09:50:
@ Twynn

Wie had het over een volgende cascade dan? :p
DaBit kennende wil hij steeds voor lagere temperaturen gaan, of in ieder geval niet hoger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 53253 schreef op 12 januari 2004 @ 02:41:

Ik kan het niet laten zo laat op de avond... die arme kat LOL :p
Handig joh, zo'n wandelende gereedschapskist :P
Project is wel veelbelovend, maar het is erg moeilijk deze extreem lage tempraturen te bereiken zonder enorm dure apperatuur in te zetten.
Mwoah. Ik probeer het toch goedkoop te houden. 't moet wel hobby blijven. En tot nu toe lukt dat aardig.
Ik ben het met je eens dat iedereen mooie hardware kan kopen en dan een prom erop knallen en op die manier op de 1e pagina van PiFast of 3Dmark kan komen. Het werken eraan is veel spannender, altijd nieuwe dingen uitproberen en kijken wat er gebeurt... helaas kom je dan minder aan de OC toe en meer aan de D :P
Ach, overklokken word wel weer leuk, maar momenteel vind ik koelsysteempjes bouwen leuker. Als-ie klaar is ben ik overigens best bereid om een dagje met jullie te spenderen aan het overklokken. Eventueel op een 2e UFO dag met Haeg's cascade er ook bij.
Twynn schreef op 12 januari 2004 @ 09:24:
Geen autocascade, geen gewone cascade. Een transkritisch systeem met onder andere stikstof en argon als werkzame bestanddelen. M'n simulatie software is nog niet klaar.
Anyway, wat ik me nu afvraag bij dit soort systemen zijn de loads die de apparte stages af kunnen voeren bij een bepaalde temperatuur.. Dus hoeveel verwacht je dat de low-stage kan afvoeren bij -100 graden.
ik schat op 150-200W, een beetje afhankelijk van de low stage compressor.
En wat moet de high-stage dan verwerken?
Ruwweg 2-3x het lowstage vermogen. Zeg 300-600W. Geen probleem voor die 1.5pk compressor.
En een ander vraagje: Hoe ga je de cascade instellen.. Want er komt dus een regeling op lees ik :)
Dat doet mijn Partlow MIC1160 controller voor me. Dat ding heeft een zelfoptimaliserende PID regelaar aan boord. Deze stuurt via PWM een magneetklep open en dicht.
Enneh, de low-stage compressor is onderweg. Ik vervacht hem deze week binnen :)
Hij is een beetje lomp als low stage compressor. Maar ach, tot nu toe heeft niemand mij op enige subtiliteit kunnen betrappen :)

En ook met dat ding: ik geloof het pas als-ie op mijn werkbank staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Anoniem: 5988 schreef op 12 januari 2004 @ 10:32:
Mwoah. Ik probeer het toch goedkoop te houden. 't moet wel hobby blijven. En tot nu toe lukt dat aardig.
Zolang je niet alles helemaal nieuw wilt hebben, je de juiste connecties hebt, zelf handig genoeg bent, en genoeg kennis van de materie hebt moet dat nog enigszins lukken :)
Maar dan nog: Het valt mij persoonlijk erg tegen hoe duur al dat spul is.. Dat had ik zelf nooit verwacht voordat ik me een beetje in dit spul verdiept heb :)
Dat doet mijn Partlow MIC1160 controller voor me. Dat ding heeft een zelfoptimaliserende PID regelaar aan boord. Deze stuurt via PWM een magneetklep open en dicht.
Heb je hiervoor dan ook niet een dikke base-plate op je verdamper nodig? Anders gaan die temperaturen toch behoorlijk schommelen?
Hij is een beetje lomp als low stage compressor. Maar ach, tot nu toe heeft niemand mij op enige subtiliteit kunnen betrappen :)
Lomp = goed :)
En beter een beetje overcapaciteit dan dat het ding net te krap is.
En ook met dat ding: ik geloof het pas als-ie op mijn werkbank staat.
Da's je goed recht :)
We wachten even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Ziet er netjes uit allemaal , lijkt me leuk om een keer een cascade werkend te zien op een amd 64 s939 etc... Komt vast nog wel eens :)

Btw hoeveel watt aan stroom verbruikt een cascade/prometeia per uur ongeveer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81502

Macci van Xtremesystems werkt veel met LN2 en volgens hem gaat een processor onder de -120°C rare kuren vertonen. Kouder gaan heeft dus niet veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99403

op tomshardware hebben ze een filmpje waar ze met vloeibare stikstof op -196grade celsius de 5 ghz halen met een P4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 08:56

Beercase

So soft!

Niet stabiel helaas

Hang loose, KiteSurfing for life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Anoniem: 99403 schreef op 12 januari 2004 @ 12:59:
op tomshardware hebben ze een filmpje waar ze met vloeibare stikstof op -196grade celsius de 5 ghz halen met een P4
Klopt, maar die -196 graden is de temperatuur van het vloeibare stikstof. De temperatuur van de base-plate van de koperen stikstof-container ligt al een heel stuk hoger, en de uiteindelijke core-temp ligt nog een stuk hoger.

Overigens staat daar ook een heel stuk over op xtreme, en de conclusie van macci was ook dat ze een veel te dunne koperen bodem gebruikt hebben waardoor de temperaturen ook nog eens heel erg fluctueren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

* AaroN vindt dit soort projecten schitterend, daarbij ook alle mooie pics etc :)

Maar ik heb een vraag: Hoe zit het nou met de geluidsproductie van phase-change systemen, hier lees / hoor ik bijna nooit iets over? Ik neem aan dat die compressors nogal een herrie veroorzaken?

JayGTeam (213177)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 18:27
ik vind ze persoonlijk vrij tot stil :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Twynn schreef op 12 januari 2004 @ 12:24:
Maar dan nog: Het valt mij persoonlijk erg tegen hoe duur al dat spul is.. Dat had ik zelf nooit verwacht voordat ik me een beetje in dit spul verdiept heb :)
Och, een oude airco-compressor kost je dus een half uur vloeken om de verroeste bouten los te krijgen.

Weet je wat geld kost? Boutjes, moertjes, hardsoldeer, flux, gas, gereedschap. Dat soort dingen.
Heb je hiervoor dan ook niet een dikke base-plate op je verdamper nodig? Anders gaan die temperaturen toch behoorlijk schommelen?
Baseplate van mijn verdamper is 5mm dik. En het blok zelf is ook een grote berg koper.
Lomp = goed :)
En beter een beetje overcapaciteit dan dat het ding net te krap is.
Ja en nee. Je moet alles aanpassen aan de overcapaciteit die je niet nodig hebt. Dikkere leidingen, betere startregelaars om de startbelasting binnen de perken te houden, dat soort dingen.

De zwaarste paar minuten van een koelsysteem zijn de paar minuten na de start. Dan is mijn cascade ook een kachel (enkele kW's in de condenser, maar dat duurt niet lang). Als de low stage compressor erg zwaar is, dan krijgt de rest het erg moeilijk...
Da's je goed recht :)
We wachten even af.
* DaBit duimt...
Btw hoeveel watt aan stroom verbruikt een cascade/prometeia per uur ongeveer ?
Watt-uur bedoel je? Hangt van de proc af die eronder hangt en de omgevingstemperatuur. Ik hoop onder de 500W te blijven als het ding eenmaal op temperatuur is. Bij het opstarten gaan je lampen even uit en weer aan....
AaroN schreef op 12 januari 2004 @ 14:41:
* AaroN vindt dit soort projecten schitterend, daarbij ook alle mooie pics etc :)

Maar ik heb een vraag: Hoe zit het nou met de geluidsproductie van phase-change systemen, hier lees / hoor ik bijna nooit iets over? Ik neem aan dat die compressors nogal een herrie veroorzaken?
Gewone simpele compressortjes zoals in een Prom hoor je niet; die maken hetzelfde geluid als je koelkast.
De 'zware jongens' hoor je wel degelijk. Daar staat tegenover dat je zuiggasgekoelde compressoren prima kunt isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

nu je sig nog even veranderen ;) over hoeveel weekjes hoop je de eerste complete testrun te maken? want ik neem aan dat je huis nu ZGA klaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90931

Twynn schreef op 12 januari 2004 @ 14:28:
[...]

Klopt, maar die -196 graden is de temperatuur van het vloeibare stikstof. De temperatuur van de base-plate van de koperen stikstof-container ligt al een heel stuk hoger, en de uiteindelijke core-temp ligt nog een stuk hoger.

Overigens staat daar ook een heel stuk over op xtreme, en de conclusie van macci was ook dat ze een veel te dunne koperen bodem gebruikt hebben waardoor de temperaturen ook nog eens heel erg fluctueren :)
De CPU zelf was @THG rond de -111 graden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
_/-\o_ dabit

Je woont toch op het hoogste verdiep op je nieuw apartementje hoop ik ?
Dan mod je het dak van dat apartement in een soft dak , zo vliegt alleen het dak omhoog als er iets gebeurd en blijven de muuren teminste recht staan >:)

Met zo een 1.5 PK compressortje kan je al serieus wat balonnetjes opblazen dacht ik zo _/-\o_
Heb je al een schema gemaakt voor heel die setup of wordt het zowat een standard cascade met de nodige overdruk beveiligingen op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 5988 schreef op 12 januari 2004 @ 14:50:

Watt-uur bedoel je? Hangt van de proc af die eronder hangt en de omgevingstemperatuur. Ik hoop onder de 500W te blijven als het ding eenmaal op temperatuur is. Bij het opstarten gaan je lampen even uit en weer aan....
Ik hoop het voor je maar ik ben bang dat beide compressoren 8a9 ampere gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Smollys schreef op 12 januari 2004 @ 21:29:
_/-\o_ dabit

Je woont toch op het hoogste verdiep op je nieuw apartementje hoop ik ?
Dan mod je het dak van dat apartement in een soft dak , zo vliegt alleen het dak omhoog als er iets gebeurd en blijven de muuren teminste recht staan >:)
Nah, mijn hardsoldeerwerk is degelijk, en anders komt er geen ethyleen in. Ik wil graag mijn ledematen behouden :)

Ik moet alleen nog ergens een CO2 brandblusser vandaan toveren. Rookmelder is er al, en die reageert als een gek op koudemiddel...
Met zo een 1.5 PK compressortje kan je al serieus wat balonnetjes opblazen dacht ik zo _/-\o_
Heb je al een schema gemaakt voor heel die setup of wordt het zowat een standard cascade met de nodige overdruk beveiligingen op ?
Het gaat niet veel verschillen met Project 210K.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=c84de0fdc0a38dc29630a847d2af34cf4003b259

Alleen ga ik wel andere compressors gebruiken, en het naaldventiel op de verdamper is ook verleden tijd.
Haeg schreef op 12 januari 2004 @ 23:39:
Ik hoop het voor je maar ik ben bang dat beide compressoren 8a9 ampere gaan trekken.
Eerst zien, dan geloven. Als de zuigdruk en persdruk van de compressoren daalt, dan daalt de stroomopname ook gigantisch.

Verder is er trouwens maar 1 (voor de hobbyist dan) betrouwbare manier om de stroomopname te meten: het gebruik van een kWh-meter zoals in je meterkast hangt. Een met een multimeter gemeten stroom vermenigvuldigd met 230 (P=U*I)geeft je een veel te hoge waarde (omdat spanning en stroom nogal uit fase zijn).

500W stroomopname betekent een COP van ongeveer 0.25 (bij 125W belasting op de verdamper)
Dat moet toch wel te halen zijn?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 5988 op 13-01-2004 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 5988 schreef op 13 januari 2004 @ 09:57:
Nah, mijn hardsoldeerwerk is degelijk, en anders komt er geen ethyleen in. Ik wil graag mijn ledematen behouden :)

Ik moet alleen nog ergens een CO2 brandblusser vandaan toveren. Rookmelder is er al, en die reageert als een gek op koudemiddel...
Hmm, van r134a weet ik dat het zwaarder is dan lucht, dus dan moet je de rookmelder op de grond leggen. Hoe dat met andere koudemiddelen is weet ik niet ;).
Verder is er trouwens maar 1 (voor de hobbyist dan) betrouwbare manier om de stroomopname te meten: het gebruik van een kWh-meter zoals in je meterkast hangt. Een met een multimeter gemeten stroom vermenigvuldigd met 230 (P=U*I)geeft je een veel te hoge waarde (omdat spanning en stroom nogal uit fase zijn).

500W stroomopname betekent een COP van ongeveer 0.25 (bij 125W belasting op de verdamper)
Dat moet toch wel te halen zijn?
Je hebt van die kleine kWh meters die je gewoon tussen een stekker doet. Hoe betrouwbaar dit is weet ik verder niet. Pas stonden ze btw nog op de FP als "nieuwe uitvinding" terwijl ze al jaaaaaren op de markt zijn :P

[ Voor 41% gewijzigd door Epsilon op 13-01-2004 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Epsilon schreef op 13 januari 2004 @ 11:11:
Hmm, van r134a weet ik dat het zwaarder is dan lucht, dus dan moet je de rookmelder op de grond leggen. Hoe dat met andere koudemiddelen is weet ik niet ;).
mjah, siroop is ook zwaarder dan water, en toch mengsen ze wel redelijk in een glas. Met koudemiddel is het niet anders; als een slang wat van dat spul wegblaast dan valt het niet als een baksteen op de grond.

Overigens zijn zo'n beetje alle gangbare koudemiddelen flink zwaarder dan lucht.
Je hebt van die kleine kWh meters die je gewoon tussen een stekker doet. Hoe betrouwbaar dit is weet ik verder niet. Pas stonden ze btw nog op de FP als "nieuwe uitvinding" terwijl ze al jaaaaaren op de markt zijn :P
Mjah, ik geloof het wel. Mijn cascade trekt pas teveel stroom als de 16A stop (euh, sorry, smeltveiligheid :P ) in de meterkast eruit knalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

correct me if im wrong:
Volgens mij is het zo dat de meter in de meterkast ook gewoon VA meet, dus zonder rekening te houden met de cos-phi. Daardoor kan je bij een hele slechte cos-phi een boete krijgen, omdat je stroom afneemt wat de meter niet registreerd, en dus ook niet betaald. Zo hebben bedrijven speciale systemen om de faseverschuiving weg te werken bij grote motoren enzo. Thuis zul je er dus niet snel last van hebben.
Dat heeft me leraar me IIG eens verteld, misschien dat "vroegah" de meter gewoon een VA meter was, en dit tegenwoordig anders is? Al lijkt het me sterk dat t energiebedrijf geen rekening houd met de cosP

Maar een kWh meter houd IIG wel rekening met de verschuiving, aangezien kWh het werkelijke vermogen is, VA is het schijnvermogen. en dus gewoon U*I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5766

Anoniem: 5988 schreef op 13 januari 2004 @ 13:29:

Mjah, ik geloof het wel. Mijn cascade trekt pas teveel stroom als de 16A stop (euh, sorry, smeltveiligheid :P ) in de meterkast eruit knalt.
waarna hij natuurlijk vervangen word door een illegale 25A stop (jah dat past, na een beugeltje te vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 5988 schreef op 13 januari 2004 @ 13:29:

Dit gaat ook gebeuren let maar op als je tweede trap bijkomt zegt ie poef ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:58
Maar als je de stroom meet, dan meet je toch rms? Want de stroom gaat ook in een sinus, net zoals de spanning. Van beide weet je dan het gemiddelde en dat levert toch weer het vermogen op. Of meet je dan het complexe vermogen? (dus VA ipv W) Ik zou denken van niet want het imaginaire vermogen is netto nihil en de imaginaire component van de stroom zou je niet op de meter terugzien omdat die dan op de meter gigantisch zou fluctueren. Correct me if i'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
  • Laatst online: 08-07-2020
[quote]Anoniem: 5988 schreef op 12 januari 2004 @ 01:06:
[...]

Nee, niet echt. Ik vind die koelsysteempjes tegenwoordig eigenlijk ook leuker; de lol van het overklokken verdween een beetje sinds je alles supersnel en duur moet hebben om een beetje mee te tellen. 't is wel leuk om een GF4MX op absurde frequenties te laten lopen, maar een koeler die de -100C moet halen ontwerpen vind ik momenteel leuker. Ik heb gewoon geen zin om om de 2 weken ander geheugen en een andere proc te gaan kopen.

/quote

Dabit, daar kan ik me helemaal in vinden. Op den duur moet je dingen toch gaan relativeren :) . Overclocken kan iedereen inmiddels, time to move on. Persoonlijk ben ik zowat van pc's en hardware afgestapt. Ik ben me meer gaan richten op eigen ontwikkeling (drummer in death-metal band -> sneller, harder, vooral sneller }) ) en dat kan met name heel goed door het allemaal wat hogerop te zoeken...(zoals jouw koelsystemen, maar ik krijg het alleen maar warmer wat drummen betreft :P )

ow ja, die TB900@15xx was leuk ja, ik heb toendertijd dat hele topic nog gevolgd, ik dacht zelfs nog wat gepost. (en dat is inmiddels al láng geleden...)

Good old times, sob ...

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-06 16:11
Haeg schreef op 13 januari 2004 @ 17:40:
[...]

Ik denk dat dabit daarvoor 2 stopcontacten naast elkaar heeft zitten die alle bij op een aparte stop zitten :P

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ThaKiller schreef op 13 januari 2004 @ 19:44:
[...]

Ik denk dat dabit daarvoor 2 stopcontactenwandcontactdozen naast elkaar heeft zitten die alle bij op een aparte stop groep of schakelautomaat of smeltveiligheid zitten :P
sorry, maar ik kon mezelf niet inhouden, slechte invloed van school ofzo ;) Maar dat is denk wel t beste idee, of gewoon 1 voor 1 inschakelen. T zal ook wel geen PC zijn om even rustig achter een word doc. te gaan tikken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nieuwe pics van de interstage warmtewisselaar:

Het ziet er ranzig uit, maar het is wel 100% dicht. Alle messing pijpjes samengesoldeerd:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=b35af4e96f423b0f5202172aa1ac0ebc&quality=high

Tsja, nu moet er nog een verloopje op naar 1/4" pijp om de low stage compressor erop te koppelen. Dit is gedaan met een ander stukje 1/2" pijp, aan kwee zijden platgeknepen. Het koperdraad vult de gaten en zorgt als 'wapening' tussen het hardsoldeer voor een gegarandeerd degelijke verbinding

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=d1e76539c8003fe9c6f9c0338d7bc522&quality=high

Ik ben vergeten om een closeup te maken van het hardgesoldeerde zaakje, maar da's net zo ranzig als het eerste plaatje.

Om te testen of alle pijpjes nog open zijn, heb ik er een ventieltje op gesoldeerd, zodat ik er wat butaan doorheen kan jagen. Door dat butaan in de fik te steken, kan ik zien welke pijpjes wel en niet dicht zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=d4d6c4657d6effad27dd02dbd03a1817&quality=high

Op dit plaatje zie je het beter:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=3756032773b9413ecff7d143250e78c8&quality=high

En hier houd het op omdat ik zoiets simpels als een T-stuk mis...
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 5766 schreef op 13 januari 2004 @ 15:23:
waarna hij natuurlijk vervangen word door een illegale 25A stop (jah dat past, na een beugeltje te vervangen)
fwiet-fwiet.... :7
_ferry_ schreef op 13 januari 2004 @ 15:22:
correct me if im wrong:
Volgens mij is het zo dat de meter in de meterkast ook gewoon VA meet, dus zonder rekening te houden met de cos-phi.
..
Maar een kWh meter houd IIG wel rekening met de verschuiving, aangezien kWh het werkelijke vermogen is, VA is het schijnvermogen. en dus gewoon U*I
cos-phi maakt dus het opgenomen vermogen lager, maar de stroom niet. Daarom zijn de elektriciteitsbedrijven het er niet mee eens: je moet nog steeds dikkere kabels leggen vanwege de stroom.

De meter zal laten zien wat je moet afrekenen aan stroom. Ook niet onbelangrijk.
Haeg schreef op 13 januari 2004 @ 17:40:
Een M6 bout in de stoppenkast doet wonderen :P
(nee, ff serieus; ik denk dat dat wel meevalt. Trap 2 word pas ingeschakeld als trap 1 op temp is, en dus niet zoveel vermogen meer vreet.
Krankenstein schreef op 13 januari 2004 @ 18:32:
Maar als je de stroom meet, dan meet je toch rms?
Nee, want als je RMS wilt meten, dan moet je dus de functie U*I integreren over de volledige sinusperiode. En da's niet hetzelfde als het vermenigvuldigen van gemiddelde stroom en spanning.

Als ik een ideale condensator van 1F op het stopcontact zet, dan is het in de condensator gedissipeerde vermogen exact 0. De stroom daarentegen, is gigantisch.
Dr.Q schreef op 13 januari 2004 @ 19:43:
ow ja, die TB900@15xx was leuk ja, ik heb toendertijd dat hele topic nog gevolgd, ik dacht zelfs nog wat gepost. (en dat is inmiddels al láng geleden...)

Good old times, sob ...
Heej! Lang niet gezien!
Blij dat ik jou weer eens langs zie komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
  • Laatst online: 08-07-2020
Anoniem: 5988 schreef op 13 januari 2004 @ 21:33:
[...]

Heej! Lang niet gezien!
Blij dat ik jou weer eens langs zie komen :)
Indeed. Als je nog een dikke airco "over hebt" dan is dat natuurlijk meer dan welkom in de studio hier ;)

Na alles te hebben gelezen (ook je nieuwe site, leeft trybit nog??!) denk ik dat ik dit nog wel even blijf volgen.

( trouwens, als je -1 K bereikt, roep dan even, dan gooi ik de whiskey erin ! :z )

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dr.Q schreef op 13 januari 2004 @ 22:21:
Indeed. Als je nog een dikke airco "over hebt" dan is dat natuurlijk meer dan welkom in de studio hier ;)
Mijn hobbyzolder eerst :P
Na alles te hebben gelezen (ook je nieuwe site, leeft trybit nog??!) denk ik dat ik dit nog wel even blijf volgen.
De naam Trybit wel, maar verder niet echt nee..
( trouwens, als je -1 K bereikt, roep dan even, dan gooi ik de whiskey erin ! :z )
Dan ga ik ook spontaan whisky drinken ipv bier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik kom zo snel mogelijk weer op ICQ, dan regelen we die danfoss sc15 wel, :)

dit word een bruut project :9~

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99403

word wel moeilijk, die tomshardware dingen met -196 stikstof haalden de -111...dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik bedoel ook -100C verdampertemperatuur @ load....

En moeilijk? Ach, da's alleen maar leuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik zie je alleen niet online op mijn icq :? ik zit op 320148740

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72239

Anoniem: 5988 schreef op 13 januari 2004 @ 21:33:
cos-phi maakt dus het opgenomen vermogen lager, maar de stroom niet. Daarom zijn de elektriciteitsbedrijven het er niet mee eens: je moet nog steeds dikkere kabels leggen vanwege de stroom.

De meter zal laten zien wat je moet afrekenen aan stroom. Ook niet onbelangrijk.
De meter in de kast meet kWh, het werkelijk of actief vermogen(P= U*I*cos(phi))
het te leveren vermogen is altijd gelijk en de spanning staat vast. Als de cos (phi) dus groot is 1 - 0.8 dan is de stroom kleiner dan wanneer de cos(phi) 0.2-0.4 is. De conclusie is dus als de cos(phi) groot is is de stroom minder klein en moet men dus minder dikke kabels leggen(beter voor de stroomleverancier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
1kW @ 230VAC met een cos (phi) van 1 betekent dus een lagere stroom dan 1kW @ 230VAC met een cos (phi) van 0.4. Mij lijkt dus dat je dikkere kabels nodig hebt.

Ontopic: gisteren de interstage een beetje verkracht. Ik had nog ergens een lekje zitten op een onbereikbare plek, dus ik moest de messing buisjes-> 1/4" pijp koppeing loshalen. Daarbij mikte ik 1x per ongeluk op de messing pijpjes met de brander. Het resultaat: mijn eerste messing-las :(

't vergt nog wel wat oefening hoor, zo'n zuurstof/gas brander. In ieder geval wel voor dit soort nauwkeurig werk. Messing buisjes met een wanddiskte van 0.2mm kunnen niet veel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Jammer :/

Naja, van de eerste keer heb je ook weer geleerd en je weet nu hoe je het beter aan kan pakken natuurlijk :). Maar de eerst interstage koeler zag er iig nijz uit :), had niet gedacht dat die buisjes open bleven enz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Och, komt wel goed. Gewoon een tweede poging wagen. Als die ook mislukt, dan kan ik altijd nog lekker standaard een pijp in een andere pijp frotten. Haeg's cascade (en die van macci en fugger) bewijst dat dat ook prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 5988 schreef op 15 januari 2004 @ 17:14:
Och, komt wel goed. Gewoon een tweede poging wagen. Als die ook mislukt, dan kan ik altijd nog lekker standaard een pijp in een andere pijp frotten. Haeg's cascade (en die van macci en fugger) bewijst dat dat ook prima werkt.
baas boven baas ;)
Maar als je het goed voor elkaar krijgt, zal je een voordeel hebben in je systeem en is de -100 (met een vergelijkbaar systeem) goed haalbaar. Ik snap zowieso al niet dat hun wel een superduper evap blok nodig hebben, maar geen goeie interstage koeler. Die is net zo belangrijk, het is namelijk hetzelfde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Epsilon schreef op 15 januari 2004 @ 17:23:
[...]

baas boven baas ;)
Maar als je het goed voor elkaar krijgt, zal je een voordeel hebben in je systeem en is de -100 (met een vergelijkbaar systeem) goed haalbaar. Ik snap zowieso al niet dat hun wel een superduper evap blok nodig hebben, maar geen goeie interstage koeler. Die is net zo belangrijk, het is namelijk hetzelfde :P
Ha ha mijn verdamper is echt een lomp ding hoor.
Deze bestaat uit een stukje pijp rond 35 en32 mm hoog .
Dan is hij aan de bovenkant dichtgelast met een plaatje van 1 mm waarin de zuigleiding zit en daarin het capillair.
Aan de onderkant zit er een koperplaat gelast van 10 mm met daarin een gaatje aan de zijkant geboord voor de voeler
Deze meet dus wel een reeele temp want aan de ene kant zit de proc en aan de andere kant het kokende gas.
Het mooie van mijn verdamperblok wat jij misschien bedoelt is de verwarming eromheen deze doet het prima
De pasvorm is ook uber hij past zowel op een p4 als op amd.

Wat betreft die mooie warmte wisselaar die dabit tracht te maken
voorzag ik al moeilijkheden met lassen maar ik vind het altijd dapper als iemand
het toch probeert,jammer dat het mis ging .
Messing is ook niet fijn om te hardsolderen het kleurt namelijk niet echt op wanneer het kritisch heet word zodoende ben je nog wel eens te laat met je vlam wegtrekken .

[ Voor 15% gewijzigd door Haeg op 15-01-2004 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
heag test die cascade eens op mijn cpu ... aangezien ik met een prom al 4500mhz haal wil ik wel eens met joeuwn ding stoeien /// maybe 5ghz ofzo 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Gipsy King op 15-01-2004 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
;)

[ Voor 99% gewijzigd door Gipsy King op 15-01-2004 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Epsilon schreef op 15 januari 2004 @ 17:23:
Ik snap zowieso al niet dat hun wel een superduper evap blok nodig hebben, maar geen goeie interstage koeler. Die is net zo belangrijk, het is namelijk hetzelfde :P
Niet helemaal. Een CPU die is nogal een klein ding, terwijl je in een interstage warmtewisselaar veel meer oppervlak hebt om mee te werken.

Als ik de ruimte had, dan rolde ik ook 5 meter koperpijp op. Maar aangezien ik wil dat het ding nog in mijn kast past, heb ik wat beperkingen. En de ruimte voor het koelsysteem is gemaakt voor een waterchiller. Een cascade is met z'n 2 compressoren, olieafscheider, meerdere warmtewisselaars en berg elektriek toch wat groter....
Haeg schreef op 15 januari 2004 @ 19:18:
Wat betreft die mooie warmte wisselaar die dabit tracht te maken
voorzag ik al moeilijkheden met lassen maar ik vind het altijd dapper als iemand
het toch probeert,jammer dat het mis ging .
Nooi geschoten is altijd mis, en ooit moet ik het toch leren :P
Messing is ook niet fijn om te hardsolderen het kleurt namelijk niet echt op wanneer het kritisch heet word zodoende ben je nog wel eens te laat met je vlam wegtrekken .
Met 0.2mm wanddikte is de vlam te dichtbij houden al genoeg :(

Ik laat deze warmtewisselaar even voor wat het is. Gisteren heb ik het ding uit elkaar gehaald. Nadere inspectie liet zien dat de messing pijpjes strak op elkaar zitten in opgerolde vorm. Waarmee het dus niet echt beter gaat presteren dan een enkele pijp (slechter zelfs; de binnenste pijpen verzetten zo helemaal geen werk).

Ik heb niet genoeg pijp liggen om een mooie coaxiale warmtewisselaar te maken. En eigenlijk heb ik daar ook de ruimte niet voor. Het word al proppen.

Ik ga dus voorlopig eens aan de slag met mijn 'oude' warmtewisselaartje; die van project 210K. Verder eens terug naar de tekentafel voor iets beters. Of ergens een platenwarmtewisselaar op de kop zien te tikken.

Gisteren heb ik ook de CAJ2464Z (een 1.5pk R404 compressor), op de grondplaat gezet. Halleluja, hoezo groot en zwaar?

Ik zit ook met het idee te spelen om mijn huidige high-stage compressor te gebruiken voor de lage trap. Het ding is nogal krachtig, en heeft een prettig groot inwendig volume (wat me misschien een expansievat gaat schelen). En mocht ik een compressor om zeep helpen, dan liever die dan welke andere dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:58
Op zich is dat ontwerp met die messingpijpjes niet heel slecht. Als je nou een stuk pijp met grote diameter neemt (zoals je nu ook hebt) en daar 2 doppen op soldeert. In die doppen boor je dan een aantal gaatjes, waar je de messing pijpjes doorheen steekt. Die zitten dan op enige ruimte van elkaar, zodat het een uiterst effectieve warmtewisselaar wordt. Aan de uiteinden moet je dan de messing pijpjes vastsolderen en er nog een dop (met zelfde diameter) overheen solderen. Die past natuurlijk niet over de andere dop heen, maar die kan je gewoon erop klemmen en aan de rand vastsolderen. Het geheel ziet er dan zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
       in_1
+------| |------+
|               |
|               |
+--||-||-||-||--+
|  || || || ||  |
|  || || || ||  ==== in_2
|  || || || ||  |
|  || || || ||  |
|  || || || ||  |
|  || || || ||  |
|  || || || ||  |
|  || || || ||  |
|  || || || ||  |
|  || || || ||  |
|  || || || ||  |
|  || || || ||  |
|  || || || ||  |
|  || || || ||  |
|  || || || ||  ---- uit_2
|  || || || ||  ----
|  || || || ||  |
+--||-||-||-||--+
|               |
|               |
+------| |------+
       uit_1

Het solderen van het messing blijft een beetje een probleem, maar misschien dat je het met een gewone soldeerbrander heet genoeg kunt krijgen, zonder de buisjes te mollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 20:42
misschien fijne messingdraad of gewoon elektriciteit draad fijne en dan een paar van die kleine draadjes er van pakken. Dan tussen de buisjes door gaan vlechten zodat er overal 1 mm ruimte tussen zit. dan alles dicht solderen. Door die kleine draadjes zal het wel goed vloeien. Dit an 2 kanten dan :P

Dan alles weer recht maken in in je dikkere buis schuiven enzo...

Najah, ik zou iets makkelijkers proberen :), maar jij bent dabit :D

(regel 5 en 23 is dan mijn mengsel van draad en soldeer oid )

[ Voor 7% gewijzigd door roedie op 16-01-2004 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Krankenstein schreef op 16 januari 2004 @ 11:41:
Als je nou een stuk pijp met grote diameter neemt (zoals je nu ook hebt) en daar 2 doppen op soldeert. In die doppen boor je dan een aantal gaatjes, waar je de messing pijpjes doorheen steekt. Die zitten dan op enige ruimte van elkaar, zodat het een uiterst effectieve warmtewisselaar wordt.
Dat is het eerste waar je aan denkt. Zo heeft het koudemiddel ook de ruimte om te koken. Ik kan zelfs een stukje (elektronica)gaatjesprint gebruiken als 'masker'. Echter: 1 klein probleempje: de gassnelheid word dan veel te laag om olieretour te garanderen. Met gebruik van standaard pijpdiktes dus. In 15mm past 't niet; 22mm is te groot.
roedie schreef op 16 januari 2004 @ 13:57:
misschien fijne messingdraad of gewoon elektriciteit draad fijne en dan een paar van die kleine draadjes er van pakken. Dan tussen de buisjes door gaan vlechten zodat er overal 1 mm ruimte tussen zit. dan alles dicht solderen. Door die kleine draadjes zal het wel goed vloeien. Dit an 2 kanten dan :P
Die draadjes solderen op een zodanige manier dat het messing heel blijft is het probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Anoniem: 5988 schreef op 16 januari 2004 @ 14:31:
[...]

Dat is het eerste waar je aan denkt. Zo heeft het koudemiddel ook de ruimte om te koken. Ik kan zelfs een stukje (elektronica)gaatjesprint gebruiken als 'masker'. Echter: 1 klein probleempje: de gassnelheid word dan veel te laag om olieretour te garanderen. Met gebruik van standaard pijpdiktes dus. In 15mm past 't niet; 22mm is te groot.

[...]

Die draadjes solderen op een zodanige manier dat het messing heel blijft is het probleem...
Een soldeer die minder heet hoeft te worden dan? zilvertin 5% ?

Als je alles met die draad al in elkaar hebt zitten gaat het ook niet los als de tin weer smelt, want je zult je T stukken denk ik wel met iets van hoger zilver percentage willen solderen? toch :P KWeet zowiezo ook niet de smelt temperatuur van messing...

Ik heb mijn radiator gesoldeert, (zal het toch nog een keer hier neer plakken te bezichtigen op afgelopen campzone. Owneej, heb het in 1 van je topics gespammed :D) Ook met zilversoldeer met 60% oid. Zuustof acyteleen van vader op het werk. Ik ben ook 2x door een plaatje gegaan (0,8mm) gelukkig wel de fins. Maar kweet dat je er soms snel doorheen gaat. Helemaal als je het al beina rood moet stoken voordat de tin smelt.... halve seconden ff niet concentreren is dan fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Binas:

'Zuiver' messing (55-70% Cu, 30-45% Zn):
Smelttemperatuur: 1170K -> 900 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

roedie schreef op 16 januari 2004 @ 16:13:
[...]

Een soldeer die minder heet hoeft te worden dan? zilvertin 5% ?

Als je alles met die draad al in elkaar hebt zitten gaat het ook niet los als de tin weer smelt, want je zult je T stukken denk ik wel met iets van hoger zilver percentage willen solderen? toch :P KWeet zowiezo ook niet de smelt temperatuur van messing...

Ik heb mijn radiator gesoldeert, (zal het toch nog een keer hier neer plakken te bezichtigen op afgelopen campzone. Owneej, heb het in 1 van je topics gespammed :D) Ook met zilversoldeer met 60% oid. Zuustof acyteleen van vader op het werk. Ik ben ook 2x door een plaatje gegaan (0,8mm) gelukkig wel de fins. Maar kweet dat je er soms snel doorheen gaat. Helemaal als je het al beina rood moet stoken voordat de tin smelt.... halve seconden ff niet concentreren is dan fataal.
Zachtsolderingen met de hoge drukken die kunnen ontstaan in zulke systemen
zijn sterk af te raden .
Wat je eens moet doen is een zachtsoldering {sok in mof} overdwars door zagen
en daarna plat slaan .
Dan zul je zien dat een zachtsoldering loslaat .
Een hardsoldering echter blijft wel vastzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Haeg schreef op 16 januari 2004 @ 20:06:
[...]

Zachtsolderingen met de hoge drukken die kunnen ontstaan in zulke systemen
zijn sterk af te raden .
Wat je eens moet doen is een zachtsoldering {sok in mof} overdwars door zagen
en daarna plat slaan .
Dan zul je zien dat een zachtsoldering loslaat .
Een hardsoldering echter blijft wel vastzitten.
najah, maar er is toch een hele range van hard tot zacht, misschien iets minder hard dan, dat bedoel ik :P. hoeft niet meteen bj 180 graden te smelten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

roedie schreef op 16 januari 2004 @ 20:41:
[...]

najah, maar er is toch een hele range van hard tot zacht, misschien iets minder hard dan, dat bedoel ik :P. hoeft niet meteen bj 180 graden te smelten....
Ok,wat jij wil !
Lood of tin vermijden ,zo goed?
O ja , voor wie het weten wil,dit is wettelijk ook verplicht.

[ Voor 10% gewijzigd door Haeg op 17-01-2004 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
hehehe 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Haeg schreef op 17 januari 2004 @ 10:25:
[...]

Ok,wat jij wil !
Lood of tin vermijden ,zo goed?
O ja , voor wie het weten wil,dit is wettelijk ook verplicht.
hehe, ik zal niet meer in discussie gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Vergeet ook even niet dat tin en tin-legeringen kapot kunnen gaan (door fasetransformaties) bij temperaturen ver onder het vriespunt. Puur tin mag je al niet eens laten bevriezen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb er weinig problemen mee gehad, met zilvertin. Maar toch, ik heb nog steeds een gezonde dosis angst voor ethyleen, dus ik peins er niet over om het te gebruiken.

Mijn warmtewisselaar-probleem is trouwens opgelost. Haeg kwam gister langs, en heeft een mooie wisselaar voor me gevouwen en even laten zien met wat voor noodgang professionals dit soort dingen bouwen. Een paar avonden werk gereduceerd tot een zondagochtend....

Tot nu toe doet de hoge trap zo'n -45C. Er zit waarschijnlijk nog te weinig koudemiddel in (zal nu zo'n 500-800 gram zijn); dat trek ik wel recht als die trap ook daadwerkelijk belast word. Onbelast blijft al het koudemiddel in de warmtewisselaar hangen.

Twynn heeft me inmiddels een SC21B bezorgd, en tot ik een SC15 heb gaat die er gewoon in. De heetgasomloop om de capaciteit te reduceren zal het druk gaan krijgen...

Pics komen nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

hier zijn wat pics van Project 173k (@18 jan)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ralleman/dabit/DaBit%20aan%20het%20werk.JPG
DaBit is hier aan het werk met zijn nieuwe lasset

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ralleman/dabit/caj246az.JPG
hier de warmtewisselaar met daar achter de CAJ2464Z voor de 1e trap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mooie pics Haeg :)

Ik voeg er nog twee toe:

Mijn lassetje, nu met 'echte' zuurstoffles. Dat was een keer een aderlating, maar het levert snel geld op.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=a420b27a3e3b7f4d957b8cf47032149a&quality=high

De eerste run van de low stage:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=4d07ab991af98d5e9dc6cbb6d8759cd2&quality=high

Het is nog niet helemaal goed te zien op de foto, maar de interstage warmtewisselaar gegint bij het expansieventiel rechtsboven, loopt parallel aan de condenser, gaat naar beneden richting houten plaat, zig-zagt omhoog, en gaat dan richting compressor.

Deze warmtewisselaar bestaat uit een 5/8" buitenpijp en een 3/8" binnenpijp. In de buitenpijp verdampt het R507, in de binnenpijp condenseert het ethyleen.

Op de pijp die bij de compressor uitsteekt komt het ethyleen binnen, bij het expansieventiel gaat het de filter/droger/capillair in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En nog twee. 'k heb de compressor voor de lage trap toegevoegd (Danfoss SC21B), de olieafscheider (Danfoss OUB1, dat blauwe ding), en de heetgasomloop magneetklep. Nog niet alle pijpen liggen er, en zo teo zien ben ik ook mijn hogedruk toegangspunt vergeten. Ook moet er nog een overdrukbeveiliging op.....

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=faa32e2b0db15914a4bdf86da41482e8&quality=high

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=6419467ac202450e5e4c2293521430e0&quality=high

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

Ziet er al erg gaaf uit zeg!! hoe doe je dat eigenlijk, een pijp die in een andere pijp zit buigen(de interstage warmtewisselaar) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
this is heavy shit man :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Anoniem: 79743 schreef op 21 januari 2004 @ 00:11:
Ziet er al erg gaaf uit zeg!! hoe doe je dat eigenlijk, een pijp die in een andere pijp zit buigen(de interstage warmtewisselaar) ?
ik gok door de buizen te vullen met zand, en ze daarna met zo'n buigtang of misschien wel bankschroef een bocht te geven. Zand voorkomt knikken

Ziet er wel onwijs bruut uit!!!! ksnap niet helemal wat alles is, maar hij is nu al erg groot, en dan nog geneens klaar _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 79743 schreef op 21 januari 2004 @ 00:11:
Haeg heeft 'm gebogen met een buigtang, maar veel meer dan de ene pijp in de ander steken en het geheel buigen is het niet.

Als ik zelf had moeten buigen dan had ik ergens een mooi rond voorwerp uitgezocht (paal, buis, lantaarnpaal), en daar het koper rondomheen gevouwen. Werkt ook, maar is natuurlijk minder makkelijk dan een heuse buigtang ;)
(zoiets dus)
Letterlijk :)
Een kilootje of 40-45 haalt het wel als het klaar is.

En figuurlijk ook; beide compressoren zijn grof geschut. Met de high stage compressor zou je 6 grote diepvrieskisten kunnen laten draaien. En met de low stage compressor een stuk of 4.

Straks dus 10 DVK (DiepVriesKist) koelvermogen om een klein pokkechippie naar de -100 te jagen >:)
_ferry_ schreef op 21 januari 2004 @ 09:09:
Ziet er wel onwijs bruut uit!!!! ksnap niet helemal wat alles is, maar hij is nu al erg groot, en dan nog geneens klaar _o_
60x40x45cm (L x W x H) meen ik.....

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 5988 op 21-01-2004 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:55
Anoniem: 5988 schreef op 21 januari 2004 @ 10:11:

60x40x45cm (L x W x H) meen ik.....
WTF da's kleiner dan mijn Dragon Bigtower :D Zeer vet man :P (die van jou is wel 2 keer zo breed :P)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
[...]

En figuurlijk ook; beide compressoren zijn grof geschut. Met de high stage compressor zou je 6 grote diepvrieskisten kunnen laten draaien. En met de low stage compressor een stuk of 4.

Straks dus 10 DVK (DiepVriesKist) koelvermogen om een klein pokkechippie naar de -100 te jagen >:)
heb je al een tester ?

aangezien mijn p4 al 4,5 haalt onder prom ...... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wormaap schreef op 21 januari 2004 @ 13:23:
WTF da's kleiner dan mijn Dragon Bigtower :D Zeer vet man :P (die van jou is wel 2 keer zo breed :P)
Uh, da's alleen het koelsysteem dus....
Gipsy King schreef op 21 januari 2004 @ 13:26:
heb je al een tester ?
aangezien mijn p4 al 4,5 haalt onder prom ...... :*)
Ja, ikke zelf :P

Maar uiteraard doe ik er niet moeilijk over om het ding een keer op jouw proc te schroeven als-ie klaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:55
Anoniem: 5988 schreef op 21 januari 2004 @ 13:40:
[...]

O LOL :D In dat geval was ik weer even achterlijk bezig :P Nog steeds machtig mooi, maar dus al met al niet iets om op een slaapkamertje te hebben staan :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
ziek... ander woord is hier niet voor gewoon .Ik hoop voor je dat het lukt :) wel ingewikkeld. Ik zou bij zoiets bang zijn dat er ergens een gaslekje zit. Maar je gebruikt geen gas dat gevaarlijk is voor de gezondheid toch? Of wel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
Anoniem: 5988 schreef op 21 januari 2004 @ 13:40:
[...]

[...]

Ja, ikke zelf :P

Maar uiteraard doe ik er niet moeilijk over om het ding een keer op jouw proc te schroeven als-ie klaar is :)
ok dat regelen we welles dan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

pierre-oord schreef op 21 januari 2004 @ 13:43:
ziek... ander woord is hier niet voor gewoon .Ik hoop voor je dat het lukt :) wel ingewikkeld. Ik zou bij zoiets bang zijn dat er ergens een gaslekje zit. Maar je gebruikt geen gas dat gevaarlijk is voor de gezondheid toch? Of wel >:)
denk dat je liever niet hebt dat ethyleen ontsnapt eigenlijk ;) dat brand best goed denk ik dus niet goed voor de gezondheid :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pierre-oord schreef op 21 januari 2004 @ 13:43:
ziek... ander woord is hier niet voor gewoon .Ik hoop voor je dat het lukt :)
Vast wel :)
Ik zou bij zoiets bang zijn dat er ergens een gaslekje zit.
Daarom dat ik ook erg blij ben met m'n zuurstof/gas brander. Dat word toch behoorlijk wat heter, en daarmee word het hardsolderen van de boel een heel stuk makkelijker. En een goed doorgevloeide las lekt niet.
Maar je gebruikt geen gas dat gevaarlijk is voor de gezondheid toch? Of wel >:)
Nee, gevaarlijk voor de gezondheid is het niet. Alleen knap brandbaar (tussen 3% en 34% in lucht geloof ik).
Maargoed, er zit maar een paar gram (20-60g) van dat spul in.
Gipsy King schreef op 21 januari 2004 @ 14:00:
ok dat regelen we welles dan _/-\o_
Nieuwe UFO-dag bijvoorbeeld >:)
Anoniem: 79743 schreef op 21 januari 2004 @ 14:22:
denk dat je liever niet hebt dat ethyleen ontsnapt eigenlijk ;) dat brand best goed denk ik dus niet goed voor de gezondheid :D
Goede slang (RVS met vlecht) en goede lassen doen al veel. Verder is de inhoud niet groot genoeg om echt serieus te knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31259

You are sick dude :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beetje verkouden wel jah, maar ziek?
Neuh... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Anoniem: 5988 schreef op 22 januari 2004 @ 09:04:
Beetje verkouden wel jah, maar ziek?
Neuh... :P
Eerder goed bezig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Alleen een beetje jammer dat je -vanwege website bandbreedte zuinigheid, gok ik- je zo hebt ingeleverd op de JPG kwaliteit/compressie.

Komt het zaakje nou nog steeds in je al bestaande luchtdichte kast te zitten ? Of is dat laatste nu niet meer mogelijk omdat je nu werkt met een verdamper op de CPU in plaats van een koud water circuit ?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JumpStart schreef op 22 januari 2004 @ 09:28:
Alleen een beetje jammer dat je -vanwege website bandbreedte zuinigheid, gok ik- je zo hebt ingeleverd op de JPG kwaliteit/compressie.
Nou, die redelijk zware JPEG-compressie is meer een aardigheidje voor de modemers onder ons. Tenslotte bestaat mijn site al een aantal jaartjes. En inderdaad, bandbreedte was ook een probleem. Nu mag ik 10GB/maand verstoken, dus opzich is het bandbreedte-probleem weg. En diskruimte heb ik ook zat, maar da's standaard zo tegenwoordig. Zie maar eens 100MB vol te krijgen. Laat staan enkele GB's.
Komt het zaakje nou nog steeds in je al bestaande luchtdichte kast te zitten ? Of is dat laatste nu niet meer mogelijk omdat je nu werkt met een verdamper op de CPU in plaats van een koud water circuit ?
Daar komt het wel in te zitten. Hoe ik straks de connectie naar de verdamper door ga voeren moet ik nog bekijken. Ik denk dat ik het gat waar nu de waterslangen doorheen gaan vergroot, zodanig dat de verdamper erdoor naar binnen kan. Vervolgens 2 plexi 'schalen' die een afdichting rondom de slang klemt. Zoiets in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
dabit waarom maak je geen aftakking voor je gpu erbij ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
Gipsy King schreef op 22 januari 2004 @ 14:06:
SSSSTTTT!!
zeg dat no9u niet , het is veel interresanter als ie er strax nog een betere maakt voor de procen dan degene die ie nu maakt op de vid zet :D

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Iets zegt me dat dat niet zo simpel te doen is.. Ik denk dat de complexiteit van het huidige ding al genoeg is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51220

[...]
Nou hebben we binnenkort een lanparty kom je ook :+

Begint nu toch echt wat te worden, weet je al wat je precies met het systeem gaat doen als ie klaar is? Ik neem aan dat je niet je pc hier standaard mee gaat koelen.

Heb je al een idee wanneer je eerste proc gekoeld gaat worden door deze ijskraam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 15:15
Anoniem: 51220 schreef op 22 januari 2004 @ 14:32:
[...]

Begint nu toch echt wat te worden, weet je al wat je precies met het systeem gaat doen als ie klaar is? Ik neem aan dat je niet je pc hier standaard mee gaat koelen.

Heb je al een idee wanneer je eerste proc gekoeld gaat worden door deze ijskraam?
Ik denk wanneer DaBit naar een LAN gaat er weinig van gamen en leechen komt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
arnoman schreef op 22 januari 2004 @ 16:19:
[...]

leechen deste meer , daarvoor hoef je niet achter de pc te zitten

enne een vervanger voor je a7n8x is de dfi inifinty (rev2) of abit nf7-s rev2

[ Voor 14% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 22-01-2004 16:24 ]

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alles op zijn tijd. Kleine stapjes per keer werkt beter dan hele grote stappen. Dan werkt het ook.

(2e low stage compressor erbij speciaal voor de GPU lijkt me nog een betere oplossing, trouwens. Lagere temps en minder afhankelijkheid.)

Wat wel (redelijk. Alles in verhouding :P ) simpel is, is de high stage aftakken. Dat zou dan -30C .. -40C voor de GPU zijn.
Anoniem: 51220 schreef op 22 januari 2004 @ 14:32:
Ja hoor, ik rij mijn PC wel voor (zitten wieltjes onder, en niet van die kleine frutdingen zoals onder een serverkast)
Waarom niet?
Geluid is een probleem; die CAJ2464Z is een herriebak. Verder geen problemen.
Duurt nog wel ff. Na al het pijpwerk moet ik nog een kilometer kabel leggen om alles aan elkaar te knopen.

Gisteren heb ik in ieder geval RVS slang gekregen, en dat is me toch mooi spul! Tuinslang is flexibeler, maar het scheelt niet alles. Thanks rayg1974 :)

En vandaag werd er een berg solid state relais op mijn bureau gedumpt hiero. Leuk spul: 3x400V 40A relais :)

Zo'n beetje alle spullen heb ik dus bij elkaar. Hogedrukpressostaat moet nog getest worden; volgens mij lekt-ie een beetje namelijk.
arnoman schreef op 22 januari 2004 @ 16:19:
Daar raak ik aan gewend, zucht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51220

Anoniem: 5988 schreef op 22 januari 2004 @ 17:07:
[...]

[...]

Waarom niet?
Geluid is een probleem; die CAJ2464Z is een herriebak. Verder geen problemen.
neem aan dat dit systeempje toch wel wat stroom trekt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
klinkt goed dabit we are proud on you !
Pagina: 1 2 3 Laatste