quote:
Ik heb geen router, maar het standaard adsl modem van asus. Als ik hier een switch direct achter hang (cross kabel) en daarin 2 pc's zien deze computers elkaar totaal niet.
Waarom geen routertje van 60 euro erin prikken? Ik heb 'n US-Robotics 8000 (destijds 250 euro) met 4 aansluitingen en printerserver ingebouwd. Oja, firewall ook nog eens, en via webpagina te configureren.
quote:
Trace van een website gaat altijd langs een 82.197.nog.iets. Als ik mijn andere computer trace gaat het ook langs dit ip adres, dus niet direct.
Da's toch gewoon de gateway van BBned?
quote:
Als ik dat 82.197 ip adres ping heb ik een ping van 23 ms. Ping ik mijn andere computer via het internet ip adres dan heb ik een ping van ongeveer het dubbelle (45 ms).
Op de modemconfiguratiepagina (vaak 10.0.x.x of 192.168.x.x) kun je zien wat je internetipadres is. Dat 82.197 is jouw IP niet, en die andere computer pingen *kan* niet omdat je aan de buitenkant maar 1 ipadres hebt. Je pingt feitelijk je modem.
quote:
Ik heb geen idee hoe ik mijn machine kan instellen met een vast ip adres (interne netwerk) EN een DHCP adres (Internet). Zover ik op internet heb kunnen lezen kan je een netwerkkaart of een/ meerdere ip adressen toe wijzen OF via DHCP.
2 Netwerkkaarten per pc is wel een optie en werkt goed, maar handig/goedkoop is wat anders.
Daarom: rekensommetje leert dat goedkoop routertje (40-60 euro) sneller en voordeliger is. Hoef je ook niet na restore of herinstallatie alles opnieuw op te zetten met ipranges etc.
quote:
Voordelen meerdere pc's dhcp:
-Eigen ip adres (Game/ FTP/ Web hosten)
KAN nog steeds (mijn IP-adres is nog niet gewijzigd in anderhalve maand; als je rommelt met netwerkkaarten kan het [zag ik bij schoonfamilie] na elke reboot bij MyAdsl wijzigen] hetzelfde blijven). Maar webhosten lijkt me lastig. FTP kan volgens mij gewoon door je DNS-naam (URL) door te geven met een bepaalde port. Die port stel je in je router/firewall in om te redirecten naar een MAC-adres.
quote:
-Kwetsbaarder voor virussen/ hackers
Heb soms m'n pc of laptop een paar dagen achter elkaar aan (dvd'tje leechen). Draai het simpele Outpost (
www.agnitum.com, gratis 1.0 freeware versie!!!) en als je dat goed configureert kun je je netwerk prima gebruiken en hou je hackers buiten de deur. Ook eMule, games etc doen het prima zo.