Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hout juiste materiaal voor kast?

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen wil graag een eigen behuizing maken van hout, maar kreeg net te horen dat hout niet echt geschikt is om een kast mee te bouwen, omdat het anders een sauna zal worden binnen mn kast, in hoeverre is dit waar?

heb een schets gemaakt van hoe me kast ongeveer eruit zal zien
de gestippelde lijnen stellen voor dat je dat niet kan zien, het is dan achter een houten plaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Garso1.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Garso2.gif

wat vinden jullie ervan nog wat tips, misschien dat ik wat over het hoofd zie, wil mn mobo liggend hebben, ben namelijk bang dat mn socket eraf breekt als ik er een zware koeler zoals zalman erop zet :9
En ik wil graag 120MM fans in me kast plaatsen of is het beter om toch 80MM fans te plaatsen? En waar is het nog meer beter om fans te plaatsen?
Wachtend op jullie reacties BVD :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 01:14 ]

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 23:49
je 120 mm fan aan hoger plaatsen ..... warme lucht stijgt op .. kheb hier een pc met hout en 2 intake fans en 1 eruit . bovenaan word warm .. maar niet te heet ...

Verwijderd

Hout isoleerd en metaal laat warmte door (gaat werken als koelelement). Een kast van hout kan dus best als je wat meer ventileert dan in een metalen kast

Verwijderd

houd er ook even rekening mee dat een case normaal gesproken van metaal is om te voorkomen dat jouw rekenwonder allerlei apparatuur in de omgeving gaat storen.

aan de grote hoeveelheid case mods hiero te zien valt dat allemaal nog wel mee, maar mocht je buurman zendamateur zijn oid, dan kan hij last van je hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Fan's hoger plaatsen en hout isoleerd, dus meer fan's.
En is het nou beter om een 120mm fan te plaatsen of 80mm? wil hem liever zo stil mogelijk hebben en met zoveel mogelijk airflow.

Over dat storingen heb ik ook gehoord, maar met hout moet dat toch geen probleem zijn? Ik ga van dat beuken gedoe gebruiken wat ze ook bij meubels gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 23:02 ]

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 23:00:
Bedankt voor jullie reacties. Fan's hoger plaatsen en hout isoleerd, dus meer fan's.
En is het nou beter om een 120mm fan te plaatsen of 80mm? wil hem liever zo stil mogelijk hebben en met zoveel mogelijk airflow.
120mm fan is beter. Grotere luchtverplaatsing en stiller.
Ik zou aan de zijkant 2x 120 mm fan intake. En achterkant hoog 2x 120 mm outtake. Dat is wel het beste.

Edit:
Als die klaar is wel showen he ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Mister I op 23-12-2003 23:02 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 23:00:

Over dat storingen heb ik ook gehoord, maar met hout moet dat toch geen probleem zijn? Ik ga van dat beuken gedoe gebruiken wat ze ook bij meubels gebruiken.
Hout is hout dus de soort hout maakt voor de storing niet uit, wat je er wel tegen kan doen is aan de binnenkant van je kast een ijzeren laag aanbrengen, deze voorkomt dan de stoorsignalen. Dit is bijvoorbeeld te doen met aluminiumfolie ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Mister I schreef op 23 december 2003 @ 23:02:
[...]
120mm fan is beter. Grotere luchtverplaatsing en stiller.
Ik zou aan de zijkant 2x 120 mm fan intake. En achterkant hoog 2x 120 mm outtake. Dat is wel het beste.
heb een 120mm fan gevonden, wat vraagtekens bij me roept is dat lage 1600rpm toerental met 26dB terwijl een 80mm fan met 2500rpm 25dB geluid maakt, nou weet ik niet welk ik moet kiezen |:( of zijn 2x80mm fan's beter dan 1x120mm :?
ben echt de draad kwijt, is mijn "eerste echte mod" de andere stelt niet veel voor, is maar een sweex kast met een neon buis, wat fan's met verlichting en aero 7+ cooler.

En tuurlijk ga ik pic's posten, daar hoef je je niet druk om te maken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 23:11 ]

Verwijderd

Een grotere fan heeft een grotere snelheid aan het eind van de schoepen. Daardoor krijg je meer geluid. Uiteraard verplaatst hij daardoor ook meer lucht. Een stille fan is niet alleen een kwestie van een stil motortje, maar vooral een uitmuntend ontworpen schoep! :7

Even verder, als je een klein fannetje hebt, moet hij heel snel draaien om toch snelheid te krijgen aan het uiteinde van de schoep. Dan krijg je dus weer ander lawaai, het geluid van een hoogtoerig motortje :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor je uitleg maar wat raad je me nu aan :/
1x80mm fan aan de achterkant of
2x80mm fan aan de achterkant of
2x120mm fan aan de achterkant of
1x120mm fan aan de achterkant

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 23:29 ]

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
Ik heb een server en mp3bak in 1 (2 mobo's +2 hdds ) in een ruimte van 50x30x30. Deze is van binnen helemaal geisoleerd met geluidwerend schuim. K heb aan de achterkant linksonder een fan voor intake (80mm) en rechtsboven (ook achterkant) een 80mm fan voor de outtake. LM317 spanningsregelaar erbij en klaar. Als alleen mn server aanstaat heb ik de 2 fans @ ong 5 volt, staat de mp3 bak ook aan, dan zet ik fans @ 10 volt.

En altijd lekker koud...

Naar mijn idee is een 120mm overdreven, 80 kan ook best. en 4x 120mm fans is al helemaal overdreven IMHO

[ Voor 6% gewijzigd door Rein_stein op 23-12-2003 23:34 ]

Verwijderd

De 12cm fans hebben een hoger rendement. Maar met 2x8cm kan je meer posities bezetten.

Je kan dus kiezen, ik zou voor 12cm gaan, 1 voor, 1 achter. Dat waait behoorlijk en geeft het minste geluid. Ik heb zelf een Papst 12cm van 38mm hoog. Op 12V is dat echt een enorme airflow, op 8V is het heel mooi in balans.
Je geeft aan dat stilte belangrijk is. Overweeg ook dat als je exact dezelfde fans gebruikt dat je ze allebei hetzelfde geluid maken, alleen heb je wat meer geluid. Maar niet ook nog eens van extra freq's :)

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-11 08:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Je moet bij fans kijken naar het aantal cfm, hoe meer, hoe meer lucht ze verplaatsen. Minder rpm is ook minder geluid. Dit komt oa. doordat het menselijk gehoor minder gevoelig is voor lage tonen. Dus iets wat 100hz geluid maakt met een hardheid van 40db, klinkt minder hard dan iets van 5khz en bijv 37db. Let daarom op dat er db(a) staat bij het geluid. Dat geeft aan hoeveel hoorbaar(audible, vandaar de a) geluid iets maakt.

Maar even kort, in het algemeen is groter beter, minder geluid en meer verplaatsing.

2x 120mm is erg veel, zeker als je voorin er nog eens 2 plaatst. (dat is dan 4x 120mm, kan je een vliegtuig mee verplaatsen).

Als je bedenkt dat mijn complete waterkoeling werkt op 1x120mm dan geloof je vast dat 4x120mm een aardige turbine zal worden.

Ik raad je dan aan om of 1x voor en 1x achter 120mm te doen, of 3-4x 80mm, maar dat maakt aardig veel geluid, dus ik zou voor 2x120 gaan (1x in en 1x uit).
Evt kan je ervoor kiezen om 1x 80/92mm in te doen direct op je cpu/vga en 1x 80/92mm op je hd's en 1x 120 uit.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties begin er langzaam uit te komen.
Heb het volgende in me gedachten:
1x120mm fan bij mn hardeschijven (outtake)
1x120mm rechtsachter boven, bij de CPU (outtake)
1x80mm ergens linksonder (intake)
Is dit zo goed?
En is dit 120mm fan goed?

en wat ik ga doen is de plaats van de floppy en de HDD veranderen, warme lucht stijgt op dus de HDD's bovenin en meteen een fan ernaast zodat het meteen eruit werkt.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verbind al je componenten (hdd, cd/dvd-spelers, enz.) aan één draad en verbind deze aan je voeding. Zo heb je toch nog 'aarde'.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op 23 december 2003 @ 23:58:
Verbind al je componenten (hdd, cd/dvd-spelers, enz.) aan één draad en verbind deze aan je voeding. Zo heb je toch nog 'aarde'.
en moet ik dat draad dan gewoon zomaar ergens aan me dvd speler etc. plakken of zijn er speciale plekken waar ik ze moet vastbinden?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 00:01 ]

Verwijderd

Ik heb ook een houten behuizing,maar mijn harde schijf draait al jaren op 78 celcius 24/7. in de zomer wordt het oietsje neer. maar de prestaties lijden er niet onder. het is een 40 gig schijf van 7,2 kilorondjes

Verwijderd

Topicstarter
Voor de mensen met een houten kast, hoe hebben jullie dat storing gedoe opgelost of hebben jullie er helemaal niks aan gedaan?
Het gaat om dit:
Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 22:59:
houd er ook even rekening mee dat een case normaal gesproken van metaal is om te voorkomen dat jouw rekenwonder allerlei apparatuur in de omgeving gaat storen.

aan de grote hoeveelheid case mods hiero te zien valt dat allemaal nog wel mee, maar mocht je buurman zendamateur zijn oid, dan kan hij last van je hebben...

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
en houten kast heeft de volgende nadelen:

- hout is een slechte warmtegeleider
- hout isoleert en is dus niet geschikt als aarde
- hout beschermt niet tegen elektro magnetische interverentie

voor de rest zie ik niet in waarom je niet een case maakt van hout, als je maar rekening houdt met de bovenstaande punten. de extra warmte kan met fans afgevoerd worden, de aarding kan met een paar kabeltjes geregeld worden, en de EMI kan tegengegaan worden door de binnenzijde bijvoorbeeld met aluminiumfolie te bekleden.

en besides, er zijn zat lui die ook een houten case hebben gemaakt die prima werkt. ik zou er voor gaan :)

Mn 3D printer blogje..

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 00:01:
[...]

en moet ik dat draad dan gewoon zomaar ergens aan me dvd speler etc. plakken of zijn er speciale plekken waar ik ze moet vastbinden?
op de zijkant van je apparatuur zitten gaten met schroefdraad, (de gaten waarmee je normaal gesproken je stuff in de case schroeft) daar kan je de draden aan vastmaken om te aarden :)

Mn 3D printer blogje..

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:10

Valkyre

Kitesurf FTW!

kan je niet eventueel voor de straling de binnekant bekeleden met een paar MM metaal?

iRacing Profiel

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
Ach, waarom metaal gebruiken? Dat isoleert alleen maar meer. Aluminium folie, reflecterende laag... houdt de warmte aardig binnen.

Principe is een soort kooi van faraday maken (wel aarden...). Gewoon metaal gaas aan de binnen kant plakken en klaar. Metalen sheets kan ook wel, maar zorg voor voldoende ventilatie gaten... je kan er nog een paar mm tussen ruimte bij laten (tussen hout wand en binnenwerk).

Anyways, metalen platen gebruiken lijkt mij niet echt handig met nog een houtlaag aan de buitenkant. Just my 2 cents.

Verwijderd

Ik gebruik in de Plantenbak verder geen isolatie. En ik heb nog niks van de buren gehoord... En verder merk ik ook niks van storingen...

Maar ja, wat alufolie zal volgens mij nooit kwaad kunnen...

• diontjuh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-11-2014

diontjuh

for president

hoe doe je je mobo dan aarden?

-=-=- [CM] Stainless Art -=-=-[cip] blauwe plexi cube -=-=-=

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
diontjuh schreef op 24 december 2003 @ 14:42:
hoe doe je je mobo dan aarden?
:{

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

misschien een idee om een "kooi van faraday" te maken in danwel om je kast heen...
kan al met een kubusje van ijzerdraad in de naden/randen...

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 24-12-2003 15:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
komakeef schreef op 24 december 2003 @ 13:33:
Ach, waarom metaal gebruiken? Dat isoleert alleen maar meer. Aluminium folie, reflecterende laag... houdt de warmte aardig binnen.

Principe is een soort kooi van faraday maken (wel aarden...). Gewoon metaal gaas aan de binnen kant plakken en klaar. Metalen sheets kan ook wel, maar zorg voor voldoende ventilatie gaten... je kan er nog een paar mm tussen ruimte bij laten (tussen hout wand en binnenwerk).

Anyways, metalen platen gebruiken lijkt mij niet echt handig met nog een houtlaag aan de buitenkant. Just my 2 cents.
Ik ga denk ik gewoon wat aluminiumfolie plakken en weer daarop geluidisolerende materiaal en wat 3x120mm fan (1x intake en 2x outtake), dit alles moet wel genoeg zijn denk ik voor warmte problemen. Iemand nog meer tips, of iets dat ik over het hoofd zie?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb het houten kastje van m'n bureau gebombardeerd tot case en een computer erin gebouwd. Geen problemen met warmte of storing. Hout dempt geluid ook meer dan metaal, mooi meegenomen aangezien het bureau 1,5m van m'n bed staat ;)

🖥️ | 🚗

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07 16:28

snooze

kinda busy atm.

alle mensen die hier zeggen dat een 120 mm fan per definitie stiller is hebben nog nooit een 120 mm delta in hun handen gehad man wat maken die dingen een herrie de buurman kwam vragen of er iets aan de hand was :+

weet iemand nog een leuke signature?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

aarden is nergens voor nodig.. iig ik doe dat noooit :D :)
maar ik zou voor alu kiezen boven hout.. maar dat is mijn keuze..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Topicstarter
snooze schreef op 25 december 2003 @ 01:49:
alle mensen die hier zeggen dat een 120 mm fan per definitie stiller is hebben nog nooit een 120 mm delta in hun handen gehad man wat maken die dingen een herrie de buurman kwam vragen of er iets aan de hand was :+
heb ook niet echt stille 120mm fan's kunnen vinden en als ze stil zijn hebben ze een lage airflow, dus toch maar 80mm fan's gebruiken :/ Tenzij iemand natuurlijk een plek weet waar je goeie 120mm kan kopen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 16:48 ]

Verwijderd

Ik zat zelf ook een houten kast te maken :) Alleen de mijne is nie tzo groot....
(Tevens ook mijn eerste case modd...)

[ignore my ms paint skills]
afbeelding
afbeelding
afbeelding

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2003 00:57 ]

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:30

Maf

Hout is zeer geschikt voor systeemkast, ik heb redelijk wat getest voordat ik met hout aan de slag ging. Allereerst moet je kijken wat voor hout je kiest. Als je namelijk hout gebruikt wat uitzet als het warm wordt en je moederbord goed vastzit kan dit eindigen in 2 moederborden....

De voordelen:
Hout isoleert geluid, je kan een kast snel stiller maken.
Hout is makkelijk te bewerken en je kan er iets leuks van maken.

De nadelen:
Je moet zelf voor de aarde zorgen, anders wordt de ruis over je boxen toch wel irritant.
Hout geleid warmte niet dus je kan niet koelen met je kast. (zoals dit wel gebeurt met aluminium kasten, een harde schijf geeft zn warmte door aan de drivebay waar hij in hangt).

Over dat elektromagnetische straling gebeuren, dit zal je veel te horen krijgen van mensen die zelf nog nooit een goede houten kast hebben gemaakt. Er is echt niets van te merken.
Ik heb nu zelf 4 houten computerkasten gemaakt, ik vind het heerlijk, geluidsdicht en eigen model. Binnenkort zal ik hier mn nieuwste creatie posten, eentje waar ik zeer trots op ben.
Helaas heb ik nu enkel de foto's van mn eerste kast online staan, dit was de eerste keer dat ik met hout aan de gang ging... niet echt super, maar zo stil als deze is.... je hoort m niet (lang leve het dikke hout ;) )
Mocht je vragen hebben over creatief met hout ;), vraag het hier of mail me gerust.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/784999

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

Verwijderd

Topicstarter
@Chappie kan je misschien een soort 3D tekening maken zodat je ons een inzicht kan geven hoe het ongeveer er uit zal zien. Want zo worden we niet echt wijs :)
Coole mod :) Maar wat voor hout raad je me dan aan? En heb op je mod wat schakelaars gezien. Waar kan ik ze vinden? En kan je misschien ook uit leggen hoe ik mn fan's van een schakelaar kan voorzien? Of vraag ik nu te veel :)
Voor de schakelaars wou ik me oude pc slopen, maar misschien is dat zonde. Kan ik hem later altijd nog voor een ander casemod gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2003 23:38 ]

Verwijderd

over dat elektromagnetische straling enzo.

Volgens mij valt dat mee. Want er zijn ook complete plexikasten.

@garso mijn MS paint skills zijn bijna niet instaat 3d te tekenen :)

• reddevil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10 14:25
Maf schreef op 27 december 2003 @ 12:55:
Hout is zeer geschikt voor systeemkast, ik heb redelijk wat getest voordat ik met hout aan de slag ging. Allereerst moet je kijken wat voor hout je kiest. Als je namelijk hout gebruikt wat uitzet als het warm wordt en je moederbord goed vastzit kan dit eindigen in 2 moederborden....
Wat voor soort hout raad je dan aan?

Verwijderd

ik zou mutilplex nemen, mja.. wie ben ik? 8)7

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:34
MDF lijkt me toch het beste. Dan hoeft het ook niet te dik te zijn.

iRacing Profiel

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:30

Maf

Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 23:34:

[...]

Coole mod :) Maar wat voor hout raad je me dan aan? En heb op je mod wat schakelaars gezien. Waar kan ik ze vinden? En kan je misschien ook uit leggen hoe ik mn fan's van een schakelaar kan voorzien? Of vraag ik nu te veel :)
Voor de schakelaars wou ik me oude pc slopen, maar misschien is dat zonde. Kan ik hem later altijd nog voor een ander casemod gebruiken.
ok...

Alle vragen op een rij :)

Welk hout?
Dat triplex zou ik meteen laten varen, dit zet uit wanneer het warm wordt... MDF is perfect. Dit heb je in verschillende diktes, aangezien jij in je tekening niet op grootte kijkt zou ik 22mm MDF nemen, dit isoleert het geluid ook zeer goed. MDF zet enkel uit wanneer het NAT (vochtig) wordt, zorg ervoor dat dit niet kan gebeuren.

Waar kan je schakelaars vinden?
Bij de echte elektronicashop zal een wereld voor je opengaan ;)

Hoe bevestig je schakelaars?
Ik heb de mijne op een klein metalen plaatje bevestigd, dit omdat de schakelaars niet echt goed te bevestigen zijn in hout, dus een stuk hout eruit zagen en daarin een plaatje metaal verwerken, dan kan je daar schakelaars op zetten.

Hoe fans van schakelaars voorzien?
Je casefans hebben 2 draadjes voor de voeding, gewoon de schakelaar tussen deze twee zetten. Heeft de fan 3 draadjes dan moet je met een multimeter even uitzoeken op welke draadjes de voedingsspanning staat en welke gebruikt wordt voor de tacho.

Voor meer vragen, post ze maar ;)

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/854442

[ Voor 3% gewijzigd door Maf op 30-12-2003 15:29 . Reden: ff mn nwe casemod erbij gezet ;) ]

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties _/-\o_
Dat MDF geval, is dit het juiste?

Afbeeldingslocatie: http://www.lungster.com/l/speakers/mdffaq/pb.jpg

Als ik het juist heb, wordt dit toch ook voor meubels gebruikt zoals bureau's etc?

En om mn fan's van schakelaar te voorzien heb ik dit gevonden, je kan je fan's in 3 standen zetten met dit schakelaar, uit, low, high

Afbeeldingslocatie: http://www.xxlcases.nl/webshop/assets/big/6way_baybus_s.jpg

Hij kost 29 euro bij xxlcases, onder de pagina "fanControl".
Iemand ervaring hiermee? Hoe is de kwaliteit of is een beter alternatief?

BVD :)

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 15:31:
Bedankt voor jullie reacties _/-\o_
Dat MDF geval, is dit het juiste?

[afbeelding]

Als ik het juist heb, wordt dit toch ook voor meubels gebruikt zoals bureau's etc?

En om mn fan's van schakelaar te voorzien heb ik dit gevonden, je kan je fan's in 3 standen zetten met dit schakelaar, uit, low, high

[afbeelding]

Hij kost 29 euro bij xxlcases, onder de pagina "fanControl".
Iemand ervaring hiermee? Hoe is de kwaliteit of is een beter alternatief?

BVD :)
dat mdf van je plaatje is óf erg grof (cheap) óf spaanplaat. Beide soorten zijn best rot. Je moet rekening houden met het feit dat mdf in principe al afvalverwerking is, kies dan teminste nog voor een fijne soort MDF, anders valt t echt uit elkaar :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Ja hij ziet er idd erg cheap uit, kon ook geen betere van vinden op google :)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:28

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Atgast schreef op 30 december 2003 @ 15:35:
[...]
dat mdf van je plaatje is óf erg grof (cheap) óf spaanplaat. Beide soorten zijn best rot. Je moet rekening houden met het feit dat mdf in principe al afvalverwerking is, kies dan teminste nog voor een fijne soort MDF, anders valt t echt uit elkaar :)
Dat is spaanplaat, zelfs grof MDF is nog fijner.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Afbeeldingslocatie: http://www.lungster.com/l/speakers/mdffaq/mdf.jpg
dit is mdf

je hebt ook nog HDF dat een klasse beter is van kwaliteit en van prijs ;)
(ook wel eens hardboard genoemd)

bij MDF zie je over het algemeen de 'houtstukjes' niet meer

een groot nadeel van te werken met MDF is de enorme hoeveelheid fijn stof dat werkelijk overal kruipt

[ Voor 27% gewijzigd door moser op 30-12-2003 16:35 ]

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Verwijderd

• Socket afbreken: je zult de 2e zijn van de honderdduizenden die niet afbreken (waaronder ik).
  • Altijd de grootste fan die je kwijt kunt plaatsen - deze kunnen met een lagere rotatiesnelheid/herrie toch genoeg luchtstroom genereren. Zie oa. welke fan
  • Let bij het aankopen van ventilatoren dus op 2 dingen: airflow en herrie. Alleen deze zijn belangrijk. Genoeg airflow voor de koeling, de minste herrie voor je oortjes (en alles boven 30dB/3000rpm is gewoon asociaal/irritant imo). Zie bijv. airflow & herrie en stille PC
  • De beste airflow maak je door een gebalanceerd push/pull systeem - dus even veel lucht erin als eruit - evenveel intakes als outtakes. Zie oa de CME Faq: airflow
  • Houten kasten stralen geen warmte naar buiten toe waardoor je dus extra afhankelijk bent van een goede airflow. Zie oa. de BiNaS isolatiewaardes van hout versus metaal en hout isoleert?
  • Storing kun je verminderen door je kast te bekleden met zinkfolie (is over het algemeen dikker en steviger als alufolie) welke je aansluit op de aarde. Al zal dat best meevallen, daar er ook plexiglas en plastic kasten zijn en getuige de vele houten kasten modtopics. Zie oa: electro magnetische storing
  • Aarden van je componenten kun je doen door een aardedraad van de montageschroef van je cd/dvd spelers naar je voedingsbehuizing te maken.
  • Het moederbord kun je het beste aarden door een draad van de mobo-standoff boutjes naar de voedingsbehzuizing te maken.
  • In principe is alles al geaard als de ground van de molex erop is aangesloten.
  • Bovenstaande 3 kun je oa vinden in vergelijkbare topics over het aarden van kasten van isolerend materiaal: aarden houten plexi kast
  • Het beste hout voor een casemod is MDF en HDF. Zie: MDF Faq
  • Met de Klax FanBus Silverline zijn positieve ervaringen: Klax FanBus 6-Way in Chieftec Matrix? *oud topic*
  • De Klax FanBus Silverline kun je ook zelf maken: [rml][ How-to] Baybus - met schakelaars en leds[/rml]
Doe alsjeblieft een beetje zelfonderzoek alvorens een topic te starten - veel van je vragen zijn namelijk best wel vaak voorbij gekomen. Dit begint onderhand een CiPzt&ahH (Casemod in Progress - zonder toestemming & aan het handje) te worden en dat is niet de bedoeling in CME. Zie Welkom in Casemodding & Electronica (Policy) voor wat wij verwachten in CME.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 17:54 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.