Al een tijdje wil ik een server maken die niet groot is, heel stil is en niet teveel stroom verbruikt. Dan kan de server op mijn kamer komen te staan en 24/7 draaien.
Met mijn vorige casemods heb ik het gebruik van hout een beetje onder de knie gekregen. Dat was dus weer de bedoeling. Maar nu wou ik een echt klein kastje. Dus... mijn bankrekening geplunderd, een mini-ATX moederbord aangeschaft, een mini-voeding en voor het hout heb ik 11mm MDF gebruikt.
Omdat het als server gaat dienen en ergens weggstopt komt te staan heb ik er geen CDROM ingebouwd, hier is wel plek voor (boven de HDD) maar ook omdat het budget niet al te groot was heb ik gekozen voor een externe, zodat ik deze ook op elke plaats die ik wil kan gebruiken.
Ok, veel gepraat, nu eerst maar eens de pics.
Het overzicht:

De achterkant:

De binnenkant:

Hij is klein
De afmetingen zijn: 322x202x67mm
De inhoud afmetingen (zonder het houten uiterlijk dus) zijn: 300x180x450mm
De gehele computer wordt gekoeld met één 40mm PAPST fan. De voorkant bestaat slechts uit een powerknop. Als je de achterkant bekijkt zie je naast de gebruikelijke aansluitingen boven de VGA aansluitingen een extra COM poort, dit is voor de aansturing van het externe schakelkastje (daarover later meer
) Een externe voedingsaansluiting is voor een fan in de patchkast (toekomstmuziek). De audio aansluitingen zijn om de externe CDROM speler te verbinden met de onboard audio. Daaronder zit de aansluiting voor de voeding. Dan zijn er nog extra aansluitngen voor de USB2.0 en de Firewire. (er was ruimte over zonder CD speler).
Dan de binnenkant (altijd het leuke
)
De processor is gekoeld met een zalman northbridge koeler, daarnaast zit de fan. Er zit een zalman controller in voor de fan op een lager toerental te laten draaien. Naast het moederbord zit de 60watt voeding, daarnaast de harde schijf.
Dan de extra COM aansluitingen, dit is om de hdd-led, power-led, reset en on/off schakelaar door te lussen anar een plek waar ik er wel bijkan. Dit komt uit bij dit kastje:

Twee schakelaars voor de on/off en de reset, drie eronder voor (en met) lichtjes. Hij kan dus verduisterd worden
De externe CDROm is een DVD brander geworden:

Deze hangt onder mn bureau en is zo portable als wat (leuk voor mn laptop).
Uiteindelijk, de specs:
Het kastje zelf:
VIA M10000 Moederbord met:
- 1000 Mhz processor
- Onboard 32 MB VGA
- Onboard 6.1 audio
- Onboard 10/100 LAN
- USB 2.0
- 1394
Corsair 512 MB gebeugen
Maxtor 160 GB 7200rpm Liquid hdd
Zalman northbridge koeler
PAPST 40mm fan
60 Watt voeding
Extern:
Usb 2.0 extern kastje met:
Lite-On 8x DVD-RW
De temperaturen:
Idle: Proc: 29, HDD: 39
Stressed (2 uur 100%): Proc: 59, HDD, 49
Dus.. ik ben zeer tevreden over het resultaat
Heerlijk klein, stil (fan op niet teveel toeren) en toch best krachtig (meer dan genoeg voor een server en tevens multimedia computer).
Edit:
ff de kosten erbij
Via moederbord: € 159
Voeding: € 73
Zalman spul: € 10
512 MB: € 72
Harde Schijf: € 155
PAPST fan: € 15
Verzenden enzo: € 16
---------------------------
Totaal Kastje: € 500
Extern USB 2.0 kastje € 49
DVD RW € 149
asus 7in1 reader € 14
Totaal Extern: € 212
Met mijn vorige casemods heb ik het gebruik van hout een beetje onder de knie gekregen. Dat was dus weer de bedoeling. Maar nu wou ik een echt klein kastje. Dus... mijn bankrekening geplunderd, een mini-ATX moederbord aangeschaft, een mini-voeding en voor het hout heb ik 11mm MDF gebruikt.
Omdat het als server gaat dienen en ergens weggstopt komt te staan heb ik er geen CDROM ingebouwd, hier is wel plek voor (boven de HDD) maar ook omdat het budget niet al te groot was heb ik gekozen voor een externe, zodat ik deze ook op elke plaats die ik wil kan gebruiken.
Ok, veel gepraat, nu eerst maar eens de pics.
Het overzicht:

De achterkant:

De binnenkant:

Hij is klein
De afmetingen zijn: 322x202x67mm
De inhoud afmetingen (zonder het houten uiterlijk dus) zijn: 300x180x450mm
De gehele computer wordt gekoeld met één 40mm PAPST fan. De voorkant bestaat slechts uit een powerknop. Als je de achterkant bekijkt zie je naast de gebruikelijke aansluitingen boven de VGA aansluitingen een extra COM poort, dit is voor de aansturing van het externe schakelkastje (daarover later meer
Dan de binnenkant (altijd het leuke
De processor is gekoeld met een zalman northbridge koeler, daarnaast zit de fan. Er zit een zalman controller in voor de fan op een lager toerental te laten draaien. Naast het moederbord zit de 60watt voeding, daarnaast de harde schijf.
Dan de extra COM aansluitingen, dit is om de hdd-led, power-led, reset en on/off schakelaar door te lussen anar een plek waar ik er wel bijkan. Dit komt uit bij dit kastje:

Twee schakelaars voor de on/off en de reset, drie eronder voor (en met) lichtjes. Hij kan dus verduisterd worden
De externe CDROm is een DVD brander geworden:

Deze hangt onder mn bureau en is zo portable als wat (leuk voor mn laptop).
Uiteindelijk, de specs:
Het kastje zelf:
VIA M10000 Moederbord met:
- 1000 Mhz processor
- Onboard 32 MB VGA
- Onboard 6.1 audio
- Onboard 10/100 LAN
- USB 2.0
- 1394
Corsair 512 MB gebeugen
Maxtor 160 GB 7200rpm Liquid hdd
Zalman northbridge koeler
PAPST 40mm fan
60 Watt voeding
Extern:
Usb 2.0 extern kastje met:
Lite-On 8x DVD-RW
De temperaturen:
Idle: Proc: 29, HDD: 39
Stressed (2 uur 100%): Proc: 59, HDD, 49
Dus.. ik ben zeer tevreden over het resultaat
Edit:
ff de kosten erbij
Via moederbord: € 159
Voeding: € 73
Zalman spul: € 10
512 MB: € 72
Harde Schijf: € 155
PAPST fan: € 15
Verzenden enzo: € 16
Totaal Kastje: € 500
Extern USB 2.0 kastje € 49
DVD RW € 149
asus 7in1 reader € 14
Totaal Extern: € 212
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 06:46 . Reden: ff de kosten erbij gezet ]
"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."