Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Small Server Project

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:30
Al een tijdje wil ik een server maken die niet groot is, heel stil is en niet teveel stroom verbruikt. Dan kan de server op mijn kamer komen te staan en 24/7 draaien.

Met mijn vorige casemods heb ik het gebruik van hout een beetje onder de knie gekregen. Dat was dus weer de bedoeling. Maar nu wou ik een echt klein kastje. Dus... mijn bankrekening geplunderd, een mini-ATX moederbord aangeschaft, een mini-voeding en voor het hout heb ik 11mm MDF gebruikt.

Omdat het als server gaat dienen en ergens weggstopt komt te staan heb ik er geen CDROM ingebouwd, hier is wel plek voor (boven de HDD) maar ook omdat het budget niet al te groot was heb ik gekozen voor een externe, zodat ik deze ook op elke plaats die ik wil kan gebruiken.

Ok, veel gepraat, nu eerst maar eens de pics.

Het overzicht:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/P1010033.jpg

De achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/P1010032.jpg

De binnenkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/P1010036.jpg

Hij is klein :)

De afmetingen zijn: 322x202x67mm
De inhoud afmetingen (zonder het houten uiterlijk dus) zijn: 300x180x450mm

De gehele computer wordt gekoeld met één 40mm PAPST fan. De voorkant bestaat slechts uit een powerknop. Als je de achterkant bekijkt zie je naast de gebruikelijke aansluitingen boven de VGA aansluitingen een extra COM poort, dit is voor de aansturing van het externe schakelkastje (daarover later meer ;) ) Een externe voedingsaansluiting is voor een fan in de patchkast (toekomstmuziek). De audio aansluitingen zijn om de externe CDROM speler te verbinden met de onboard audio. Daaronder zit de aansluiting voor de voeding. Dan zijn er nog extra aansluitngen voor de USB2.0 en de Firewire. (er was ruimte over zonder CD speler).
Dan de binnenkant (altijd het leuke :) )
De processor is gekoeld met een zalman northbridge koeler, daarnaast zit de fan. Er zit een zalman controller in voor de fan op een lager toerental te laten draaien. Naast het moederbord zit de 60watt voeding, daarnaast de harde schijf.

Dan de extra COM aansluitingen, dit is om de hdd-led, power-led, reset en on/off schakelaar door te lussen anar een plek waar ik er wel bijkan. Dit komt uit bij dit kastje:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/P1010038.jpg

Twee schakelaars voor de on/off en de reset, drie eronder voor (en met) lichtjes. Hij kan dus verduisterd worden :)
De externe CDROm is een DVD brander geworden: :)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/P1010039.jpg

Deze hangt onder mn bureau en is zo portable als wat (leuk voor mn laptop).

Uiteindelijk, de specs:
Het kastje zelf:
VIA M10000 Moederbord met:
- 1000 Mhz processor
- Onboard 32 MB VGA
- Onboard 6.1 audio
- Onboard 10/100 LAN
- USB 2.0
- 1394
Corsair 512 MB gebeugen
Maxtor 160 GB 7200rpm Liquid hdd
Zalman northbridge koeler
PAPST 40mm fan
60 Watt voeding

Extern:
Usb 2.0 extern kastje met:
Lite-On 8x DVD-RW

De temperaturen:
Idle: Proc: 29, HDD: 39
Stressed (2 uur 100%): Proc: 59, HDD, 49

Dus.. ik ben zeer tevreden over het resultaat :) Heerlijk klein, stil (fan op niet teveel toeren) en toch best krachtig (meer dan genoeg voor een server en tevens multimedia computer).

Edit:
ff de kosten erbij :)

Via moederbord: € 159
Voeding: € 73
Zalman spul: € 10
512 MB: € 72
Harde Schijf: € 155
PAPST fan: € 15
Verzenden enzo: € 16
---------------------------
Totaal Kastje: € 500

Extern USB 2.0 kastje € 49
DVD RW € 149
asus 7in1 reader € 14
---------------------------
Totaal Extern: € 212

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 06:46 . Reden: ff de kosten erbij gezet ]

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

Verwijderd

Ik zit er zelf ook aan te denken om een server in een zelfbouw kast te gaan hangen... de onderdelen heb ik al. Alleen is heb ik geen mini-atx moederbord, en wil ik de kast gaan maken van aluminium. Hoe lang ben je hier mee bezig geweest? En die com aansluiting, daar heb gewoon tegen de achterkant alle draadjes aan gesoldeerd? Goed idee :P

Edit:

Mooi gedaan trouwens :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 15:36 ]

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
zo! dies lekker klein :)

mooi kastje, maar kan je die hdd wel een beetje koel houden zo? want die maxtors staan erom bekend dat ze behoorlijk heet kunnen worden. (ik heb ze ook)

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

WOW te gekke kast _/-\o_
Wat heeft het in totaal gekost

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Complumenten! Hij is erg mooi geworden. Een mooie server zonder fratsen.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:16
Dit is echt een betere server mod! Ook goed nagedacht over het plaatsen van alles.
Op de hardware na lijkt dit op mijn server plannen :)

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Gaaf gedaan!
Natuurlijk is het wel een mini-ITX bordje, geen mini-ATX.
Zat het dekseltje niet goed of zo? Op het tweede plaatje zie ik rechts een flinke oneffenheid.

wie: die com-poort lijkt me gewoon een standaard gevalletje dat je vroeder in je pc tegenkwam. Lijkt me niet dat daar aan gesoldeerd is.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Maf
RolandWitvoet schreef op 30 december 2003 @ 15:50:
Gaaf gedaan!
Natuurlijk is het wel een mini-ITX bordje, geen mini-ATX.
Zat het dekseltje niet goed of zo? Op het tweede plaatje zie ik rechts een flinke oneffenheid.

wie: die com-poort lijkt me gewoon een standaard gevalletje dat je vroeder in je pc tegenkwam. Lijkt me niet dat daar aan gesoldeerd is.
Idd, ITX ;)
Deksel zat niet vast op dat plaatje ;) Er is wel gesoldeerd, maar gewoon aan de uitkomende kabeltjes, was wel zo makkelijk :)

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

Verwijderd

Een top-mod! Wil ik ook!!! :)

• Tp21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-11 14:03
COOL!, mooi Gedaan.

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:30
Is het ook een VIA-processor?

En het kastje heb je dus zelf gemod, 500 euri vind ik nl. nogal veel, ziet er verders prima uit, gj!

zeroxcool.net - curity.eu

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

ZeRoXcOoL schreef op 30 december 2003 @ 19:27:

En het kastje heb je dus zelf gemod, 500 euri vind ik nl. nogal veel, ziet er verders prima uit, gj!
:+ Je begrijpt m verkeerd:

totaal kastje = 500e
totaal extern = 220e

edit: Hmm, misschien begrijp ik jou verkeerd, dat kan ook. In dat geval mag u deze reply als niet verzonden beschouwen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Twhomp op 30-12-2003 19:47 ]

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Verwijderd

_/-\o_ prachtig kastje! _/-\o_

Bij mij thuis komt er ook binnenkort een server en ik denk erover om samen met mn broer (gezellig :P) zo'n soort casemod te maken omdat je dan niet met ruimtegebrek zit. Dat werk van jou heeft me aan het denken gezet. Knap werk d:)b

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-11 08:04

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 19:59:
_/-\o_ prachtig kastje! _/-\o_

Bij mij thuis komt er ook binnenkort een server en ik denk erover om samen met mn broer (gezellig :P) zo'n soort casemod te maken omdat je dan niet met ruimtegebrek zit. Dat werk van jou heeft me aan het denken gezet. Knap werk d:)b
offtopic:
Ik denk niet dat ik samen met jou (gezellig) een casemod van mijn case ga maken. Dat vind jij denk ik niet zo leuk :P

Net kastje :), maar wordt dat niet erg warm? Ik zou een wat grotere koeler aan de onderkant monteren, die hoeft dan niet zo hard te draaien, en dan blijft je mobo aan de onderkant lekker koel. Plus je kan er metteen mee stofzuigen :+

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

The_Shadow schreef op 30 december 2003 @ 20:07:

Net kastje :), maar wordt dat niet erg warm? Ik zou een wat grotere koeler aan de onderkant monteren, die hoeft dan niet zo hard te draaien, en dan blijft je mobo aan de onderkant lekker koel. Plus je kan er metteen mee stofzuigen :+
dat is juist het voordeel van die Epia bordjes, ze worden nauwelijks warm :Y)

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:11

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

ZeRoXcOoL schreef op 30 december 2003 @ 19:27:

Ja, alles is van VIA en zit op het moederbord. Kijk voor de specificaties hier: http://www.viamainboard.c...spec.jsp?motherboardId=81

Op http://www.mini-itx.com staan nog heel veel andere casemods met Epia moederbordjes er in. Erg leuk om te zien.

Ik heb ook een Via epia m10000 Nehemiah, helaas nog in een gewone micro-atx kast. :/
Ik moet nog inspiratie vinden voor een mooie case en hoe ik alle hardware er in gepropt krijg. ;) 8)7

edit:
de Via Epia CL10000 heeft twee nic's onboard.
De Epia moederborden hebben maar 1 PCI slot die je met een risercard zou kunnen uitbreiden tot 2 slots, alleen staan die slots dan van het moederbord af. |:(

[ Voor 18% gewijzigd door Grubeater op 30-12-2003 21:03 . Reden: Aanvullingen ]

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
heel leuk allemaal maar een server met maar 1 nic?????
verder ziet het er ;) uit

MT v3 | EMS 144, VNS 113, BMS 107 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

Ziet er nice uit.
Miss nog een keertje een raid met 2 laptop hdd`s ;)
Of een 10/100/1000 NIC er in.
offtopic:
[quote] cold schreef op 30 december 2003 @ 20:22:
heel leuk allemaal maar een server met maar 1 nic?????
[/quote]
Server is geen router :)
Voor een simpel file/webservertje is 1 NIC genoeg.
2 nics zijn alleen handig als je de boel goed wil beveiligen of als je wil gaan routeren.

[ Voor 3% gewijzigd door BJD op 30-12-2003 20:46 ]

• Maf
Yep, het grote nadeel van dit servertje is de kosten die het met zich meebrent... maar als ik naar het eindresultaat kijk was het zeker de moeite waard. :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
erg netjes gedaan hoor, hij is ook mooi strak afgewerkt zoals het hoort :)

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Even nieuwsgierig: Welke mini+voeding heb je gebruikt en waar heb je hem gekocht?

Verwijderd

MacOSXuser schreef op 01 januari 2004 @ 18:42:
Even nieuwsgierig: Welke mini+voeding heb je gebruikt en waar heb je hem gekocht?
Ik ben ook wel benieuwd waar je de voeding vandaan hebt en wat ie heeft gekost.
Zoek er nog een voor m'n VIA m10000 Nemiah...

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:52
Mooie case! Goed afgewerkt, slimme indeling en een prachtig uiterlijk.

Verwijderd

KVind hem beetje duur geworden voor een servertje maar ik moet wel zeggen dat je je geld goed hebt besteed... zeer net en mooi dingetje ;) Designkastje :P!

>:)

• Maf
Verwijderd schreef op 01 januari 2004 @ 18:44:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd waar je de voeding vandaan hebt en wat ie heeft gekost.
Zoek er nog een voor m'n VIA m10000 Nemiah...
Op deze site: http://www.myelectronics.nl staat de voeding en ander leuk spul voor de mini-ITX :p

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:50

Stoney3K

Flatsehats!

Erg netjes... geen fratsen, dat scheelt. (*****)

Maar ik vind persoonlijk dat MDF kastje té mooi om ergens te verstoppen en als server te laten dienen... als je een CD-ROM drive erin kon monteren en kon stealthen (dus ook in hout-stijl) en een TV-tuner erin heb je de ideale multimediadoos die er ook nog eens erg 1337 uit ziet... en je kan er je favo TV progs ook nog eens mee opnemen. Wat verder nog ontbreekt vind ik is toch het LCD voor het uitlezen van wat serverstatusgevallen (temps, loads, mem usage, diskspace vrij)... aan een 2x20 heb je in feite al genoeg en die zijn klein en voor een paar euro te regelen via een inkoopactie.

Edit: Waarom heb je die tulpuitgang male gemaakt en geen female? Dat maakt het wel redelijk moeilijk om een gewone tulp-tulp kabel op te prikken.

Wat voor software heb je erop draaien? Een UNIX-variant of draai je 'm op Windows? Als je 'm 24/7 wil laten draaien zou ik je aanraden om een UNIX-variant te nemen, kies zelf je smaak maar zou ik zeggen. Ik heb wel vaker gehoord dat mensen een Windows-machine hebben met uptimes van > 3 weken, maar mijn ervaring leert dat UNIX-dozen net iets betrouwbaarder zijn. De Server-familie van Windows NT/2000/2003 loopt overigens ook erg stabiel. (Heeft dacht ik erg veel features van de UNIX-familie gejat en is voor een groot deel POSIX-compliant.)

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 01-01-2004 19:59 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Erg mooi, erg smakelijk.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

leuk dingertje, denk dat 1 40mm alleen niet genoeg is als je divx gaat kijken, mijne kreeg na 1 uur dan toch last van de warmte die zich langzaam ophoopte

Verwijderd

Leuk idee en erg mooi resultaat, imo super afgewerkt...

Verwijderd

Mooi gemaakt :). Ik hou ervan als de dingen af zijn, al neig ik zelf dat regelmatig niet te doen :D..

Verwijderd

Zoals ik al eerder gezegd had, wil ik zelf ook zoiets gaan maken, en ik heb dus gekeken op myelectronics... daar zag ik inderdaad van die voedingsprintjes, maar zijn er nog meer plaatsen waar deze te krijgen zijn? Of is dit de enige

• RolandWitvoet
  • Niet online
wie: Myelectronics is idd een van de weinigen. Maar ik weet dat ook eynstein en aragorn die bordjes verkopen, misschien dat die ook de voedingen hebben, maar op de sites kan ik ze niet vinden.
Myelectronics heeft zijn site goed voor elkaar.
_ferry_ schreef op 01 januari 2004 @ 21:07:
leuk dingertje, denk dat 1 40mm alleen niet genoeg is als je divx gaat kijken, mijne kreeg na 1 uur dan toch last van de warmte die zich langzaam ophoopte
I fannetje is genoeg, zelfs als je softwarematig divx afspeelt. (dus niet via de hardware decoder die op het bordje zit)

Wat ik me zojuist afvraag is: waar kan de lucht de kast weer uit? De enige opening die ik zie is die waar de fan in zit.

[ Voor 21% gewijzigd door RolandWitvoet op 02-01-2004 10:17 ]

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Maf
RolandWitvoet schreef op 02 januari 2004 @ 10:09:
wie: Myelectronics is idd een van de weinigen. Maar ik weet dat ook eynstein en aragorn die bordjes verkopen, misschien dat die ook de voedingen hebben, maar op de sites kan ik ze niet vinden.
Myelectronics heeft zijn site goed voor elkaar.

[...]

1 fannetje is genoeg, zelfs als je softwarematig divx afspeelt. (dus niet via de hardware decoder die op het bordje zit)

Wat ik me zojuist afvraag is: waar kan de lucht de kast weer uit? De enige opening die ik zie is die waar de fan in zit.
De fan blaast geen koude lucht OP de processor... hij blaast juist de warme lcuht weg... ik had het eerst anders... maar op deze manier werkt het echter veel beter, de processor wordt minder warm. De onderdruk is nauwelijks noemenswaardig, de fan draait vrij langzaam en de koude lucht kan door kleine spleetjes aan de achterkant binnenkomen....

• Maf
Damn.. ik maak teveel dataverkeer op mn pagina door deze foto's (alleen maar goed dus..) weet iemand waar ik een spiegeltje kan plaatsen?

mod-remark: eigen schuld, dikke bult - had thumbnails gemaakt ipv [img=600,400][/img] tags te gebruiken dan had je dat probleem niet :Y)
Nu even voor je gedaan bij http://theforumisdown.com/ , maar voortaan gaarne thumbnailen, dat is ook een stuk modemvriendelijker ;)

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 06:50 ]

• EmielC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 12:15
Ik vind het een beetje duur voor wat het doet. Het ziet er wel leuk uit en zo maar dan nog...

• Mx-KAEY
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 00:36

Mx-KAEY

Mx-KÆY

het ziet er echt wel strak klein en efficient uit! stoer....

-- Mx-Generætion --

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik denk dat als je een fanduct maakt voor dit servertje, dat je zeker de CPU stressed temps, nog wel met minimaal 10 graden naar beneden kunt halen. Gewoon domweg een luchtkanaal maken dat over het koelblok van de CPU richting de fan loopt. Hiermee zuigt ie toch de hele kast af, en leverd een veel grote luchtstroom op over je CPU. Het gevolg zal zeker zijn, dan je temp drastisch gaan zakken.

Dan nog even over die 40 mm Papst fan ............... ik neem aan dat dit een outtakefan is en dat ie nog ergens een 'kier' heeft om frisse lucht aan te zuigen ? Tenslotte is al meerdere malen aangetoond dat een outtrakefan veel effectiever is, dan een intakefan. Anders ( als er geen passieve intake of outtake is ) zal de fan bijna geen nut hebben.

Maar het ziet er erg gelikt uit. Aan gezien ruimte en geluid bij mij geen issue is ( heb gewoon een fullsize 19" serverrack staan :P ) zal ik niet aan een dergelijk projectje beginnen, maar anders zou ik deze zeker als voorbeeld nemen. Nice work.

Nog even over een fanduct ................. ik heb het principe in mijn gewone PC toegepast ( hier zuigt bv de CPU fan direct ( via een PVC buis ) de lucht aan door een gat in mijn sidepanel. Scheelde gewoon 4 graden idle en 8 graden stressed. Hierbij heb ik slechts 1 80 mm outtakefan. En dan vind ik 41-42 graden stressed voor een XP2500+ niet echt verkeerd. En ook na 12 uurtjes 3D Mark komt ie niet hoger dan dat.

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

• dEvio
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 15:17
o.a. @CARman

"Tenslotte is al meerdere malen aangetoond dat een outtrakefan veel effectiever is, dan een intakefan."

Leg eens uit waarom dat zo zou zijn? :?

Drie puntjes die volgens mij van invloed zouden kunnen zijn:

>Natuurkundig gezien is het zo dat er een kleinere luchtstroom naar binnen is dan naar buiten, immers de lucht naar buiten is opgewarmd en dus van groter volume.

>De onopgewarmde (koude) lucht buiten de kast is dikker, daardoor misschien moeilijker aan te zuigen.

>Outtakefans zijn in het geheel van de kast gezien strategischer te plaatsen, omdat de opening direct op de plaats van de gegenereerde / geaccumuleerde warmte gemaakt kan worden en daardoor de warmte direct uit het klimaat van de kast verdwijnt.

De bovenstaande punten kunnen voor- of tegen een betere efficiëntie van een outtakefan pleiten, en het lijkt me interessant om te horen welke punten jullie er aan toe te voegen hebben.

• Bpje
  • Laatst online: 26-11 11:07
De kast die er is gemaakt zou een soort wind tunnel effect kunnen genereren
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutingharlingen.nl/temp/outtake.GIF

Maar wat kan gebeuren als je teveel kieren hebt en geen openingen aan de andere kant dat je een vacuüm ontstaat en dat lucht dichter bij de fan wordt weg gezogen dan je wil.
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutingharlingen.nl/temp/outtake2.GIF
geel is een gebied waar de lucht prakties niet ververst wordt en dus weinig koeling plaats vindt.

bij een goed geplaatste intake heb je daar veel minder last van je blaast de lucht namelijk op de plaats die je wil hebben. (voeding, cpu en gpu)

een nadeel van beide methode (1. wind tunnel 2. intake op de goeie plaats) is dat er luwte plekken kunnen ontstaan waar dus weer bijna geen verversing is.

Het probleem wat ik zie bij dit kastje is dat er geen windtunnel effect optreed en je werkt met een onder druk. Altijd handig als je stof wilt aantrekken :).

edit: ben het dus helemaal met je eens maar vind wel dat je een intake moet maken en dat hoeft niet te zijn met een fan.

edit 2: lucht die je aan zuigt van buiten is beter te filteren en daardoor kun je minder last hebben van stof.

[ Voor 13% gewijzigd door Bpje op 08-01-2004 08:15 ]

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 07:58
Leuk gemaakt, klein en handig. Ik zit er ook over te denken om zo iets te maken. Een CL10000 (dual lan) met IPCop als firewall/router en misschien er nog een met een M10000 N als File,WEB,PHP,MySQL,FTP-server.

Is zo'n Via Epia M10000 mobo eigenlijk een beetje snel als server :?

• RolandWitvoet
  • Niet online
Je netwerkkaart zal de bottleneck zijn.
De searchengine ilse is begonnen op een pentium 60, een 486dx33 kan makkelijk 600KB/s routen. Er moet heel wat gebeuren wil een 1GHz systeempje niet meer snel genoeg zijn voor iets simpels als een webserver/router.

Verwijderd

Ziet er goed uit, maar koelt dit wel?

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:48

AMDFreak

Intel is zo..

Heeft heel veel weg van een U1 server (pizzadoos)

Waar komt ie eigenlijk te staan? onder je bed?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• CARman
  • Laatst online: 18-12-2024
Een tijd terug heeft er op tweakers een 'review' gestaan met het effect van in- en outtakefans in 1 en dezelfde behuizing.

Het resultaat was, dat 1 outtake fan ( naast de voeding dus ) net zoveel effect had als 2 intakefans en geen outtakefan. De flow in de kast was op zich prima, maar met een outtake heb je veel meer controle. En als je hem hoog plaatst ( daar waar de warmte naar toe gaat ) kun je hiermee een beter resultaat behalen. Met een intake kun je hier veel minder invloed uitoefenen. Neem als voorbeeld maar es een 1U serverbehuizing. Die hebben bijna zonder uitzonderring alleen outtakefans en een fanduct over de CPU. Laten we er maar vanuit gaan dat hier grondig over nagedacht is ;)

Bij mijn PC ( dus niet met deze mod vergelijkbaar ) heb ik dus 1 extra outtakefan van 80 mm geplaats, net onder de voeding en bijna direct bij mijn CPU fan. Mijn CPU fan zuigt direct van buiten koelere lucht aan, dan wanneer ie de lucht gewoon uit de behuizing zou betrekken. Het resultaat is in totaal een ruim 12 graden lagere CPU temp, dan met de standaard kast zonder extra outtakefan. En dan te bedenken dat mijn miditowers ( 2 stuks ) in een gesloten ombouw staan en hun warmte aan de achterkant eigelijk maar heel slecht kwijt kunnen. Hierin komen dan binnenkort ook nog 2 120 mm fans, om de warmte uit de ombouw af te voeren. Es kijken of de temps nog verder naar beneden kunnen 8)

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

Pagina: 1