Dit lijkt me nu juist een bijzonder slechte onderbouwing. Al deze psychologische eigenschappen vind je ook terug bij honden, katten, vogels, lama's (ongetwijfeld) en vele andere diersoorten.bacterie schreef op 17 december 2003 @ 19:33:
Een belangrijkere onderbouwing voor het idee dat de mens en de aap dezelfde voorouders hebben gehad lijken me evolutionaire verklaringen voor de menselijke psychologie. Ten dele is dat ook het geval, zo zijn er verklaringen voor egoisme, altruisme, seksueel dimorfisme, monogamie, etcetera, blaat-ie-blaat.
Maar wat is dan volgens jou het volledig spectrum van de werkelijkheid, dat volgens de evolutietheorie zou moeten worden beschreven? En waarom is dat een noodzakelijke voorwaarde voor het valide zijn van de theorie? Economen begrijpen de economie ook nog niet volledig, laat staan dat psychologen greep hebben op de menselijke psyche. Als ik bijvoorbeeld een theorie zou opstellen over dromen en die verklaart best veel, maar niet alles, is dat dan een reden om de gehele theorie te verwerpen? Nee! Je kan dan alleen zeggen dat de theorie onvolledig is, maar niemand beweert ook dat de evolutietheorie volledig is.Als de evolutietheorie in wiskundige formules het volledige spectrum van de werkelijkheid kan beschrijven, die volgens die theorie zou moeten worden beschreven, kan die theorie imho als valide worden beschouwd.
Feit blijft voor mij dat er teveel bewijzen zijn die voor de evolutietheorie spreken (de geleidelijke overgang van diersoorten die te zien is in fossielen bijvoorbeeld en de kracht van de logische argumenten, zoals dat diersoorten met een kleine overlevingskans (in een nieuwe omgeving) uitsterven en dieren met een grote overlevingskans overblijven, op die manier past de fauna zich aan aan de omgeving) en te weinig argumenten of bewijzen die haar volledig ontkrachten.
Sorry, maar ik denk dat evolutietheorie toepassen op bepaalde psychologische kenmerken uiterst dubieus is. Je verzandt dan al gauw in argumenten als "de mens is geneigd tot oorlog om de zwakke mensen (of de zwakke volken) uit te roeien om zo de populatie sterk te houden". Dergelijke wanstaltige argumenten kun je ook toepassen om haat, agressie, jalouzie en wat voor negatieve eigenschappen dan ook evolutionair te verklaren (of zelfs goed te praten, omdat het goed voor "de soort" zou zijn).Binnen old-earth-creationisme is in elk geval een gedeeltelijke evolutionaire verklaring voor de menselijke psychologie mogelijk, omdat old-earth-creationisme uit gaat van beginwezens die vervolgens in allerlei andere wezens zijn ge-evolueerd: elk wezen op aarde is zo gecreerd naar zijn eigen aard en op die manier is niets binnen de natuur te begrijpen zonder evolutie.
Wat mij betreft zou de evolutietheorie vooral op fysische een niet op psychologische kenmerken van organismen moeten worden toegepast.
Maar vroeger leken we wel een stuk meer op elkaar! Alles wijst erop dat er aan de mens gerelateerde soorten zijn geweest (die meer op apen leken dan de homo sapiens) die het uiteindelijk niet gehaald hebben. Neanderthalers zijn het jongste voorbeeld van een mensachtige die is uitgestorven (of zich heeft gemengd met de moderne mens, da's niet helemaal duidelijk). Vind je dit geen mooi argument voor de theorie dat mensen vroeger meer op apen leken en uiteindelijk zelfs gemeeschappelijke voorouders hebben?Er zijn dan beginmensen geweest (gesymboliseerd door adam en eva) die vervolgens in alle andere mensen zijn geevolueerd (vandaar de mogelijkheid van een gedeeltelijke sociobiologische verklaring van de mens). Mensen en apen hebben dan niet dezelfde voorouders gehad maar lijken gewoon op elkaar.
Waarom zo sceptisch over homoniden? Heb je Lucy wel eens gezien? Of andere redelijk bewaard gebleven zeer oude mensachtigen?Vandaar al die mensapen en hominiden: de onderzoekers zijn niet in staat om mensen van apen te onderscheiden en andersom. Men moet imho perse de voorouders van de apen naast die van de mensen aantonen, omdat ik die theorieen over hominiden anders niet serieus neem.
Oke, maar de evolutietheorie zoals die nu wordt aangehangen door wetenschappers is al een stuk geavanceerder dan die van Darwin. We hebben nu veel meer fossielen en andere kennis die de herkomst van vele diersoorten redelijk nauwkeurig kan beschrijven.Waarbij de vraag natuurlijk gesteld kan worden of dit een juiste interpretatie van het bijbelboek Genesis is. Darwinisme neem ik niet serieus en beschouw ik niet als een wetenschap maar als een geloofsovertuiging.
Ik hoor trouwens ook nooit iemand klagen als het om evolutie van dinosauriërs gaat, maar als het om de mens gaat, dan is het ineens scepsis alom (vooral onder mensen die het liever niet willen geloven, vanwege een geloofsovertuiging waar ze per se aan vast willen houden).
Dit ligt iets genuanceerder. Er zijn waarschijnlijk vele aapachtigen geweest, waarvan er velen ook weer zijn uitgestorven. 1 soort die het overleefd heeft is de moderne mens, een andere soort is de chimpansee, weer een andere is de gorilla. Maar behalve de tussenvormen tussen mens en aap zijn er waarschijnlijk ook vele aapachtigen die het niet gered hebben. En dan heb ik het nog niet eens gehad over mixes in populaties van aapachtigen die redelijk op elkaar leken (iig genoeg om samen voort te planten). Neanderthalers zouden op die manier hun genen wel eens in de moderne mens hebben kunnen achterlaten.Een verschil tussen de evolutietheorie en old-earth-creationisme is dat de evolutietheorie uitgaat van 1 tot enkele gemeenschappelijke voorouders, terwijl old-earth-creationisme uitgaat van bijv. 100 of 1000. Daar zijn minder overgangsvormen voor nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 22:52 ]