Welkom 
Zoals beloofd mijn mini review van de Creative Nomad Zen NX 30 GB.
De Zen NX is niet alleen maar een MP3 player, je kunt ‘m ook als externe HDD gebruiken. De behuizing is van geanodiseerd aluminium dat oogt niet alleen robuust maar voelt ook nog stevig aan.
De reden, overstag punten dat ik de Zen NX heb aangeschaft zijn:
1. Specificatie
2. Inhoud doos
4. Installatie
Zoals gewoonlijk RTFM
. De Snelstart handleiding is duidelijk genoeg, om alles snel werkend te krijgen en binnen 5 minuten je eerste mp3-tje te beluisteren.
Helaas is de batterij alleen niet voldoende opgeladen, om meteen wat muziek over te gooien en met de trein te gaan. De batterij moet namelijk eerst 4 uur opgeladen te worden, later meer over de batterij.
Installatie is vrij eenvoudig, cd rom er in en de rest wijst zich bijna vanzelf.
Je hebt nu drie mogelijkheden, ik raad je aan alle drie indien nodig, afzonderlijk te installeren want tegelijk geeft nogal wat problemen, niet doen dus!
Uiteraard wil je zo snel mogelijk muziek overbrengen en geen data.
Dus je kiest alleen optie 2 “Creative Media Source” installeren.
Vink aan: taal kiezen (Nederlands) kiezen voor aangepaste installatie, aanvinken: Media Source Jukebox 2/3 Zen Plug-in (overige opties uitvinken). De installatie duurt vrij lang voor een simpel en klein programma.
En opnieuw Windows starten, ook als je XP hebt.
De Zen NX aansluiten en wordt automatisch herkend, de nieuwste driver kan je
hier downloaden.
De Zen is nu klaar voor gebruik
.
Des gewenst kan je nu ook de “Nomad Jukebox Zen ZX software” (handleiding en Creative File Manager 2) instaleren.
5. Software
Tijdens de installatie van de programma’s en drivers kwam ik al voor een probleem te staan. Windows meld dat de software niet is gecertificeerd is. Dat wordt ook in de handleiding vermeld, maar er wordt bij vermeld dat het geen nadelige invloed heeft op het functioneren van XP.
Achteraf gezien had ik het kunnen weten want op de doos staat “Works with Windows” en dus niet “Designed for Windows” Dus zonder het bekende Windows
logo.
Volgens Microsoft is het “Compatible”.
Er zit dus alleen software bij voor Windows 98 SE, ME, 2002, XP en niet voor Apple of Linux.
Creative Media Source Organizer
De Organizer werkt naar behoren, maar had zeker wat professioneler gekund. Maar met de Nederlandse taal maken ze veel goed. Muziek overbrengen is eenvoudig. Je krijgt in principe twee vensters naast elkaar één van de Zen NX en de andere is jouw pc, met de complete mappen structuur. Dus complete mappen van albums of losse nummers selecteren, en je klikt overbrengen en klaar.
Verder kan je met de Organizer van alles beheren, nummers verwijderen, verplaatsen naar een ander categorie, titels aanpassen en het bootlogo aanpassen.
Met de Organizer kan ook gewoon muziek af spelen van je eigen HDD en de Zen NX.
Tevens is het ook mogelijk om cd’s te rippen en de tracks via internet, CDDB te laten invoegen. Zelf vertrouw ik voor dit werk op Exact Audio Copy EAC i.c.m. Lame Codec 3.93.
Creative File Manager 2
De file manager is eigenlijk een toevoeging op de Windows verkenner, en is dus geschikt voor het overbrengen van data, volgens de knippen/kopiëren en plakken methode. Voor muziek raad ik de Organizer aan.
Handleiding PDF
De Snelstart handleiding is een papieren versie van enkele pagina’s in het Nederlands. Die je enkel op weg helpt voor het aansluiten en instelleren. Wil je echter alle functies van de Zen NX weten, dan dien je de uitgebreide PDF handleiding van 100 pagina te raadplegen.
De PDF handleiding is zeer duidelijk en soms een tikje overdreven, deze handleiding is tevens ook in het Nederlands.
Acrobat Reader 5 NL is aanwezig op de cd rom.
6. Data transfer
Data en muziek overbrengen is zeer éénvoudig en snel. Zelf gebruik ik USB 2.
Eerst de Usb (mini) inpluggen en dan de Organizer opstarten. Je hebt direct beschikking over de inhoud van de Zen NX, wachttijd 2 seconden.
Op het display zie of het aangesloten is lichte pijlen geen overdracht, donkere pijlen overdracht.
Wat is snel
Je kunt bijna stellen dat 1 nummer net zo snel gaat als 10 nummers. Dat heeft te maken, dat de player altijd voor het eerste nummer overbrengen een opstarttijd nodig heeft van een paar seconden.
Overdracht tijden
Overdracht van 1001 mp3’s in 20 minuten
.
Klaar met de overdracht? Programma afsluiten en mini usb los koppelen.
Tijdens de data transfer gebruikt de Zen NX behoorlijk wat energie, dus de adapter aansluiten is een must.
Kleine 1300 nummers, en een paar GB verder...
7. Bediening
De bediening doe je voornamelijk met de Jog Dial, die kennen die van bijvoorbeeld de Sony GSM’s de CMD Z5 en CMD J70, draaien om te bladeren en drukken om te kiezen. Persoonlijk ben ik niet echt voor zo’n systeem. Een omhoog en omlaag toets, net als het volume was beter geweest.
Maar ik moet zeggen het werkt naar tevredenheid, maar voor bevestigen moet je redelijk drukken. De speler is met één hand te bedienen, ook met de linkerhand.
Aanwezige knoppen zijn:
Door de “Back” toets in te drukken ga je terug naar het menu waar je daarvoor was, zeer handig. Ter vergelijking de “Terug” knop in Internet Explorer.
Door de “Menu” toets in te drukken kom je meteen in het hoofd menu.
Door de firmware upgrade uit te voeren krijg je i.p.v. een Lijst, Tabs als hoofdmenu en dat maakt het bladeren een stuk overzichtelijker, uiteraard kan je dit ook weer op classic zetten.
8. Menu
Hoofdmenu en submenu’s
Muziek bibliotheek
Je kunt ook enkel kiezen voor een album en afspelen, zonder weer open te klikken.
Menu: Instellingen
Sub menu: Profiel bewerken
9. Geluid
De geluidskwaliteit is echt voortreffelijk. Maar hoe goed is jouw gehoor? Er zijn mensen, en handleiding beweerd dat ook, dat 128 kb/s genoeg is.
Zelf prefereer ik mp3s met een bitrate van 192 kb/s, maar van 128 kb/s klinken ook nog goed op de Zen NX, zoals ze horen te klinken.
De player kan dus niet van een “kraai een nachtegaal maken”. Hiermee bedoel ik dat als je diezelfde nummers op ander medium (bij mij minidisc en pc) zou plaatsen hetzelfde klinken.
Voor bijvoorbeeld lounge en klassiek is een bitrate van 128kb/s niet aan te reden.
Geluid instellen
De Zen NX gebruikt de EAX technologie, die ook gebruikt wordt op de Soundblaster Live! en Audigy 2 geluidskaarten.
De volgende instellingen zijn mogelijk met EAX:
Zelf gebruik ik alleen de Geavanceerde EQ, met Pop, Disco, en Rock, waardoor je een voortreffelijk geluid krijgt, Maar schakel je de AEX uit dan nog steeds is geluid goed, net zo als je het op pc hoort. Vergelijk het maar met MegaBass van Sony
.
Met de instelling “Ruimtelijk effect” en “SMV” wordt het geluid niet beter van!
10. De Muziekbibliotheek en afspelen
De Muziekbibliotheek is het grote archief van de muziek collectie. Met de Organizer worden de tracks onderverdeeld in de volgende categorieën:
De Zen NX werkt met ID3 tags. Dit is informatie over een track die in het muziek bestand is opgeslagen. De Zen NX leest bij primair de ID3v2 tag, en secundair de ID3v1 tag.
Details van Nummer, Artiest, Album, en Genre worden gebruikt en daarop gesorteerd. Tijdens het afspelen wordt het genre niet weer gegeven. Ingevoerde ID3 tags maakt het beheer en terug vinden eenvoudiger, maar geen nood als je dit niet het geval is.
Voor de duidelijkheid heet je nummer “Dire Straits – So far away” en dit staat zo in de ID3v1 en/of ID3v2 tags:
Afspeellijsten
Zijn de ID3 tags niet op orde of je wil gewoon een tracklist maken, dan is de mogelijkheid een Afspeellijst maken, met de Organizer en op de player.
Met de Organizer op de PC (handiger) maak je een nieuwe Afspeellijst, en daar de tracks naar kopiëren. Benaming en aantal lijsten kan je zelf bepalen.
Maak je geen afspeellijst en kopieer je de nummers, zonder ID3 tags, naar zo naar de player, dan heb je een probleem. Ze worden herkend als “<onbekend>” en moet je dus weer “onbekend” openen om de track info=bestandsnaam te weten, lastig dus.
In een afspeellijst worden ze weergegeven als bestandsnaam zonder extensie, indien er geen ID3 tags zijn.
Voorbeeld bij niet ingevulde ID3 tags
Je tracks is Sophie B. Hawkins – Damm i wish i was your lover.mp3.
Als je “Sophie B. Hawkins – Damm i wish i was your lover” hebt, dan kort de Zen NX het af als “Sophie B” Met andere woorden na de punt van B ziet de speler niet meer, maar speelt de track wel normaal af. Het is dus zinvol om punten uit de bestandnaam te halen, behalve voor de extensie natuurlijk. Bij het gebruik van andere leestekens, heeft de player geen probleem.
Hoe maak ik mijn ID3 tags op orde
Dat kan met de Organizer of bijvoorbeeld in WINAMP.
Alleen als je bergen mp3’s hebt is dat niet te doen.
Hiervoor bestaan er veel programma’s, die dat voor bergen mp3’s tegelijk doen.
Op AV FAQ; Veelgestelde vragen heb ik het volgende gevonden: MP3 Tag Studio en MP3 Tag.
Uitleg MP3 Tag Studio van Magnus Brading
MP3 Tag Studio van Magnus Brading is daarvoor echt een aanrader, voor snelheid en mogelijkheden. Het enige wat je een beetje op orde moet hebben is de bestandsnaam.
Tracknummer, en of Artiest, en of Album, en of Titel gescheiden door bijvoorbeeld “_ - ;” volgorde onbelangrijk. Heb dat ook niet op orde kijk dan hier en niet hier
.
Zelf had ik alle bestandnamen netjes op orde, alleen de ID3 tags waren nog niet allemaal op orde. Omdat ik afspeellijsten lastig vind en gewoon alles goed op orde wilde hebben, heb ik met MP3 Tag Studio alles goed op orde en heb er veel plezier van. In 5 minuten een duizend tal hernoemd en ID3 tags ingevuld!
Afspelen
Tijdens het afspelen wordt het volgende weergegeven:
Verder kan je details kiezen, voor welk formaat (mp3, wma, wav), bitrate en frequentie het is.
Tijdens het afspelen kan je kiezen voor het instellen van een bladwijzer. Dat is handig als je luistert naar een gesproken boek, cabaret of talen cursus. Je open de bladwijzer en gaat daar weer verder.
Tevens bied de player ook de mogelijkheid nummer te selecteren en dan aan een playlist toe te voegen.
11. Oordopjes
Bij het uitpakken van Zen NX zag ik het meteen de oordopjes met een vergulde plug. Ik dacht meteen “dat zit wel goed”, niet dus.
De dopjes geven een dof en zwaar geluid. Het lijkt wel of het frequentie bereik stopt bij 15.000 Hz. Helemaal hoor je het verschil als je en mp3 van 128kb/s bitrate afspeelt tegenover het zelfde nummer met 192 kb/s, dan is het geluid niet om aan te horen.
Over de bijgeleverde oordopjes kan ik dus weinig positiefs zeggen. Het enige is het design dat overeenkomt met de player. Verder vind ik de dopjes een tikje te groot waardoor ze niet lekker zitten.
De techniek van de oordopjes stelt niets voor in vergelijking met de player. En dat vind ik een misser van een fabrikant die al jaren voortreffelijke geluidskaarten maakt
.
Voor goede dopjes kan je beter even hier kijken
of gaan voor een nekbeugel, al voor 10 euro heb 100 keer betere oordopjes.
12. Batterij
De batterij is van het type Lithium - Ion. Dat betekend dat je de batterij altijd kan bijladen zonder geheugen effect, een goede zaak dus.
Bij aankoop is de batterij zo goed als leeg, net genoeg om ff snel je eerste mp3tje te luisteren. De handleiding vermeld dat de batterij, voor het eerste gebruik 4 uur opgeladen dient te worden. Normaal de batterij opladen duurt ongeveer 3 uur.
Verder raad ik iedereen aan om de batterij de eerste 5 tot 10 keer de batterij helemaal leeg te laten lopen en dan volledig op te laden, om het maximale er uit te halen.
In theorie (handleiding) is de gebruiksduur 14 uur haalbaar, bij tracks van 128kb/s bitrate.
In de praktijk is dat ook zeker haalbaar. De meeste tracks die ik afspeel hebben een bitrate 192 kb/s, dus grotere bestanden.
De 14 uur begin ik ook te halen, goed ontladen en volledig opladen vooral in het begin! Het komt er op neer dat de batterij steeds beter wordt.
Speel je echter ongecomprimeerde muziek af (wav-je á 40 mb) dan is het met 4 uur echt afgelopen.
Het grote voordeel is dat de batterij verwisselbaar is zonder op te schroeven. Een kwestie van cover los klikken, net als bij een GSM. Een nieuwe of extra batterij kan je alleen bestellen via de site van Creative voor net geen 40 euro incl. btw.
Ter vergelijking een merk! Batterij voor een GSM kost ongeveer net zoveel.
13. Bugs
Echte problemen heb ik (nog) niet gehad. Verkeerd ontkoppelen, geeft vaak problemen met het aan zetten als speler zelf. Het vreemde vind ik dat er geen “stop” toets op zit. Zit je te luisteren en je wilt onderbreken, kan je gewoon de “on/off” knop indrukken. Of voor een korte onderbreking de pauze toets.
De “rewind” toest werkt niet adequaat. Soms reageert ie helemaal niet, en als je ‘m dan nog eens indrukt begint de track weer opnieuw
. Ik denk dat het heeft te maken, dat het afgespeelde, uit het geheugen is wist, en dus opnieuw moet zoeken.
14. Firmware en Rescue Mode
Firmware
De Zen NX heeft de mogelijkheid om de interne software up te graden. Bij aankoop zit er versie 1.00.05 op. De Zen NX is eenvoudig up te graden naar versie 1.01.02. Aansluiten en op de toepassing .exe klikken en de rest gaat vanzelf, reset in drukken (met een paperclip) en klaar, binnen 2 minuten. Al je muziek en instellingen blijven zoals het was.
Het is raadzaam om de upgrade uit te voeren. Met deze update krijg je als menu “tabs” i.p.v. een lijst die veel duidelijker is, terug zetten op lijst kan weer via het menu instellingen.
De nieuwste firmware versie kun je hier downloaden
Rescue Mode
Hoe kan ik de Zen NX formateren
1. Zet de NX / Xtra uit !
2. Druk de Play/Pause knop in en hou vast.
3. Druk nu (met paperclip o.i.d.) de reset knop in (1x klikken)
4. Nu zie je het scherm met "Creative Copyright 2003 enz.."
5. Als je het Rescue Mode scherm ziet laat je de Play/Pause los.
Dan verschijnt het Rescue Mode menu:
1. Clean Up
2. Format All
3. Reload OS
4. Reboot
15. Overige instellingen
16. Hoesje
Het bijgeleverde hoesje is van kunstleer en nylon, dat voldoende bescherming bied. De zijkanten zijn iets open, voor de bediening. De riemclip aan de achterzijde is stevig, maar maakt het geheel wat groter. Het nadeel van het hoesje is dat er geen venster in zit voor het display. Elke keer open klappen vind ik lastig, dat is voor mij een reden om niet te gebruiken, gewoon los in de binnen zak van ‘m jas.
17. Afmetingen
De afmetingen zijn BxHxD 75,9 x 112,5 x 24,1 mm. Ik vind de Player zeer plat, waardoor hij ook prima in een broekzak past. Afbeeldingen met een vergelijk zeggen meer…
18. Conclusie
Een mp3 speler die zeer goede geluidskwaliteit levert, voor een redelijke prijs. De data overdracht gaat eenvoudig en snel. De bediening van de software en van speler leert zeer snel ook zonder handleiding. Voor mij een mp3 speler die zijn verwachtingen waarmaakt.
Als ik dit van te voren wist had ik ‘m ook gekocht…
Plus en Min

Andere reviews van HDD based players
[rml][ MP3] HDD-based mp3 players Deel 2[/rml]
Xclef HD500 mini-review!
[rml][ MP3]iRiver iHP-100: HDD-MP3-player from heaven[/rml]
MamboX P353 Jukebox mini-review!
Al meningen over de Creative Zen?
[rml][ MP3] New HD-players: concurrentie voor iPod, Zen of Archos?[/rml]
Fabrikant
Nomadworld
Creative
EAX technologie
Creative Forum en kies "Digital Audio Player Discussion"
Creative Nieuwsgroep (news://news.creativelabs.com)
Software
J. River
Media Center (39 dollar)
Media Jukebox (freeware)
De verschillen staan hier
Redchair Software
Notmad Explorer (25 dollar) een trial vind je hier
Microsoft Plus! Portable Audio Devices Power Toy
Download ca. 2,7 MB (freeware)
Intressante links
Nomadness
JCE
DAP Review
Boot logo's
gtesuji
Zen onder Linux
libnjb
Rhythmbox for GNOME
Neutrino for GNOME
Gnomad2 Project
Actule prijzen
Pricewatch
20. Ten slot

Vragen, op- en aan merkingen zijn van harte welkom. Dit is geen koopadvies en vergelijk met een andere HDD-based mp3 player.
Ik hoop dat met deze review een goed beeld is neergezet, om jouw uiteindelijke keuze te vereenvoudigen.
the_Omniscient heeft van mij toestemming gekregen om deze review op zijn website te plaatsen en te vertalen.
Verder de FAQ & Policy - Gadget Talk spreken voor zich.
Have fun
.
Zoals beloofd mijn mini review van de Creative Nomad Zen NX 30 GB.
De Zen NX is niet alleen maar een MP3 player, je kunt ‘m ook als externe HDD gebruiken. De behuizing is van geanodiseerd aluminium dat oogt niet alleen robuust maar voelt ook nog stevig aan.
De reden, overstag punten dat ik de Zen NX heb aangeschaft zijn:
- veel GB’s voor een redelijke prijs;
- verwisselbare batterij;
- klein en plat formaat, iets groter dan en cassetteband doosje.
- vertrouwen in het merk Creative
1. Specificatie 2. Inhoud doos 3. De Foto’s 4. Installatie 5. Software 6. Data transfer 7. Bediening 8. Menu 9. Geluid 10. De Muziekbibliotheek en afspelen | 11. Oordopjes 12. Batterij 13. Bugs 14. Firmware en Rescue Mode 15. Overige instellingen 16. Hoesje 17. Afmetingen 18. Conclusie 19. Links 20. Ten slot |
1. Specificatie
Fabrikant + productnaam: | Creative Nomad Jukebox Zen NX 30 GB |
![]() | |
Capaciteit: | 30 GB |
Buffergrootte: | 8 MB SDRAM |
Datatransfer: | USB 2.0 / USB 1.1 |
Grafischl display: | LCD 132 x 64 pixels met groene achtergrond verlichting |
Firmware Upgradable: | Ja |
Ondersteunde formaten: | MP3 (8 t/m 48 kHz) WMA (16 t/m 48 kHz) WAV (32 t/m 48 kHz) |
Encoding (formaat): | Nee |
Bitrates: | Maximaal 320 kbps |
Playmodes: | Normal shuffle repeat intro play modes |
Equalizer: | Omgevingseffecten, (EAX) Parametrische equalizer Smart Volume Management 4 bands Equalizer Ruimtelijk effect voor hoofdtelefoon Tijdschaal |
Frequentierespons: | 20 Hz – 20.000 Hz |
Afspeel snelheid: | 1, 0,5 0,75 1,25 1,50 |
Tuner: | Nee evt. via optionele FM wired remote |
Type stroom- voorziening, levensduur*: | 3,6 Lithium Ion (verwisselbaar), 14 uur |
Breedte X Hoogte X Dikte: | 75,9 x 112,5 x 24,1 mm |
Gewicht: | 226 gram incl. batterij |
Kleur: | Wit / Aluminium kleur |
Accessoires: | Oordopjes Adapter USB kabel CD rom Hoesje Handleiding |
Accessoires optioneel: | Car Cassette Adaptor Car Power Adaptor Reserve Batterij FM wired remote |
Homepage fabrikant: | Nomadworld |
Prijs: | 319 euro |
2. Inhoud doos

- Creative Nomad Jukebox Zen NX
- Stereo koptelefoon (oordopjes)
- Kunstlederen hoesje
- Netvoedingsadapter AC/DC adapter (100V/250V ~ 50-60Hz
- USB (1.1/2.0) kabel
- Snelstart handleiding (niet afgebeeld)
- Installatie CD Rom (drivers, software en een uitgebreide PDF handleiding)
Vooraanzicht![]() | Achteraanzicht![]() | Open met batterij![]() | Open zonder batterij![]() |
Linker zijaanzicht![]() | Rechter zijaanzicht![]() | Boven aanzicht![]() | Onder aanzicht![]() |
4. Installatie
Zoals gewoonlijk RTFM
Helaas is de batterij alleen niet voldoende opgeladen, om meteen wat muziek over te gooien en met de trein te gaan. De batterij moet namelijk eerst 4 uur opgeladen te worden, later meer over de batterij.
Installatie is vrij eenvoudig, cd rom er in en de rest wijst zich bijna vanzelf.
Je hebt nu drie mogelijkheden, ik raad je aan alle drie indien nodig, afzonderlijk te installeren want tegelijk geeft nogal wat problemen, niet doen dus!
Uiteraard wil je zo snel mogelijk muziek overbrengen en geen data.
Dus je kiest alleen optie 2 “Creative Media Source” installeren.
Vink aan: taal kiezen (Nederlands) kiezen voor aangepaste installatie, aanvinken: Media Source Jukebox 2/3 Zen Plug-in (overige opties uitvinken). De installatie duurt vrij lang voor een simpel en klein programma.
En opnieuw Windows starten, ook als je XP hebt.
De Zen NX aansluiten en wordt automatisch herkend, de nieuwste driver kan je
hier downloaden.
De Zen is nu klaar voor gebruik
Des gewenst kan je nu ook de “Nomad Jukebox Zen ZX software” (handleiding en Creative File Manager 2) instaleren.
5. Software
Tijdens de installatie van de programma’s en drivers kwam ik al voor een probleem te staan. Windows meld dat de software niet is gecertificeerd is. Dat wordt ook in de handleiding vermeld, maar er wordt bij vermeld dat het geen nadelige invloed heeft op het functioneren van XP.
Achteraf gezien had ik het kunnen weten want op de doos staat “Works with Windows” en dus niet “Designed for Windows” Dus zonder het bekende Windows
logo.
Volgens Microsoft is het “Compatible”.
Er zit dus alleen software bij voor Windows 98 SE, ME, 2002, XP en niet voor Apple of Linux.
Creative Media Source Organizer
De Organizer werkt naar behoren, maar had zeker wat professioneler gekund. Maar met de Nederlandse taal maken ze veel goed. Muziek overbrengen is eenvoudig. Je krijgt in principe twee vensters naast elkaar één van de Zen NX en de andere is jouw pc, met de complete mappen structuur. Dus complete mappen van albums of losse nummers selecteren, en je klikt overbrengen en klaar.
Verder kan je met de Organizer van alles beheren, nummers verwijderen, verplaatsen naar een ander categorie, titels aanpassen en het bootlogo aanpassen.
Organizer![]() | Menu instellingen van de player zelf, op de pc ![]() |
Met de Organizer kan ook gewoon muziek af spelen van je eigen HDD en de Zen NX.
Tevens is het ook mogelijk om cd’s te rippen en de tracks via internet, CDDB te laten invoegen. Zelf vertrouw ik voor dit werk op Exact Audio Copy EAC i.c.m. Lame Codec 3.93.
Creative File Manager 2
De file manager is eigenlijk een toevoeging op de Windows verkenner, en is dus geschikt voor het overbrengen van data, volgens de knippen/kopiëren en plakken methode. Voor muziek raad ik de Organizer aan.
Handleiding PDF
De Snelstart handleiding is een papieren versie van enkele pagina’s in het Nederlands. Die je enkel op weg helpt voor het aansluiten en instelleren. Wil je echter alle functies van de Zen NX weten, dan dien je de uitgebreide PDF handleiding van 100 pagina te raadplegen.
De PDF handleiding is zeer duidelijk en soms een tikje overdreven, deze handleiding is tevens ook in het Nederlands.
Acrobat Reader 5 NL is aanwezig op de cd rom.
6. Data transfer
Data en muziek overbrengen is zeer éénvoudig en snel. Zelf gebruik ik USB 2.
Eerst de Usb (mini) inpluggen en dan de Organizer opstarten. Je hebt direct beschikking over de inhoud van de Zen NX, wachttijd 2 seconden.
Op het display zie of het aangesloten is lichte pijlen geen overdracht, donkere pijlen overdracht.
Wat is snel
Je kunt bijna stellen dat 1 nummer net zo snel gaat als 10 nummers. Dat heeft te maken, dat de player altijd voor het eerste nummer overbrengen een opstarttijd nodig heeft van een paar seconden.
Overdracht tijden
Aantal tracks: | Hoeveelheid data: | Tijd: |
15 tracks | 60 MB | 10 seconden |
50 tracks (lage bitrate) | 100 MB | 45 seconden |
60 tracks | 200 MB | 55 seconden |
80 tracks | 580 MB | 1 min 55 |
1000 tracks | 4 GB | 20 minuten |
Overdracht van 1001 mp3’s in 20 minuten

Klaar met de overdracht? Programma afsluiten en mini usb los koppelen.
Tijdens de data transfer gebruikt de Zen NX behoorlijk wat energie, dus de adapter aansluiten is een must.
Kleine 1300 nummers, en een paar GB verder...

7. Bediening
De bediening doe je voornamelijk met de Jog Dial, die kennen die van bijvoorbeeld de Sony GSM’s de CMD Z5 en CMD J70, draaien om te bladeren en drukken om te kiezen. Persoonlijk ben ik niet echt voor zo’n systeem. Een omhoog en omlaag toets, net als het volume was beter geweest.
Maar ik moet zeggen het werkt naar tevredenheid, maar voor bevestigen moet je redelijk drukken. De speler is met één hand te bedienen, ook met de linkerhand.
Aanwezige knoppen zijn:
- Aan/Uit
- Back
- Volume (+/-)
- Reset
- Menu
- Jog Dial
- Pause/Play
- Voor/Achteruit spoelen (per track of door de track heen)
- Open (loskoppelen van de cover).

Door de “Back” toets in te drukken ga je terug naar het menu waar je daarvoor was, zeer handig. Ter vergelijking de “Terug” knop in Internet Explorer.
Door de “Menu” toets in te drukken kom je meteen in het hoofd menu.
Door de firmware upgrade uit te voeren krijg je i.p.v. een Lijst, Tabs als hoofdmenu en dat maakt het bladeren een stuk overzichtelijker, uiteraard kan je dit ook weer op classic zetten.
8. Menu
Muziek bibliotheek![]() | Geselec. muziek![]() | Bezig met afspelen![]() | EAX![]() |
Afspeelmodus![]() | Instellingen![]() | Knop vergrendelen![]() | Menu classic![]() |
Hoofdmenu en submenu’s
Muziek bibliotheek
- Afspeellijsten
- Album
- Artiesten
- Genres
- Alle nummers
- Willekeurige nummers
- Zoeken naar muziek
- Geeft dus de op dat moment de geselecteerde nummers weer
- Nummer wat op dat moment wordt afgespeeld
- Aan en Uit schakelen
- Equalizer (4 bands)
- Geluideffecten
- Nomaal
- Nummer herhalen
- Alles herhalen
- Shuffle
- Shuffle herhalen
- Nummer eenmaal
- Naam veranderen
- Profiel wijzigen
- Profiel bewerken (meerder gebruikers mogelijk)
- Contast (11 stappen)
- Taal : Nederlands, Engels Frans, Duits (totaal 15 talen)
- Invoer taal (Japans, Engels en Europees)
- Datum en tijd en Wekker!
- Info; Firmware versie, Vrije ruimte, aantal nummers, albums en afspeellijsten
- Instellingen herstellen
- Knopvergrendelen
- besvestigen
Bibliotheek: klik Albums![]() | Albums: klik Titels![]() | Titels![]() |
Je kunt ook enkel kiezen voor een album en afspelen, zonder weer open te klikken.
Menu: Instellingen
Instellingen![]() | scrollen...![]() | scrollen..![]() | submenu info![]() |
Sub menu: Profiel bewerken
Profiel![]() | Scrollen...![]() |
9. Geluid
De geluidskwaliteit is echt voortreffelijk. Maar hoe goed is jouw gehoor? Er zijn mensen, en handleiding beweerd dat ook, dat 128 kb/s genoeg is.
Zelf prefereer ik mp3s met een bitrate van 192 kb/s, maar van 128 kb/s klinken ook nog goed op de Zen NX, zoals ze horen te klinken.
De player kan dus niet van een “kraai een nachtegaal maken”. Hiermee bedoel ik dat als je diezelfde nummers op ander medium (bij mij minidisc en pc) zou plaatsen hetzelfde klinken.
Voor bijvoorbeeld lounge en klassiek is een bitrate van 128kb/s niet aan te reden.
Geluid instellen
De Zen NX gebruikt de EAX technologie, die ook gebruikt wordt op de Soundblaster Live! en Audigy 2 geluidskaarten.
De volgende instellingen zijn mogelijk met EAX:
- Omgeving (arena, auditorium, badkamer, concertzaal, garage, huiskamer jazzclub, kathedraal, kleine kamer en theater)
- Tijdschaal= afspeelsnelheid handig voor gesproken boeken, taalcursussen en cabaret (normaal 1x, 0.5x, 0.75x, 1.25x, 1.5x)
- Geavanceerde EQ (akoestisch, disco, klassiek, newage, pop, rock, vocaal en 4 bands equalizer )
De 4 bands equalizer werkt op de volgende octaaf banden:
100, 800, 3000, 1000Hz van -12dB tot / met + 12 dB met stappen van 1. - Ruimtelijk effect=verruiming van het beeld (voll, smal en breed)
- Smart Volume Management SVM (trein, vliegtuig, auto, late avond)
Menu EAX![]() | 4 bands equalizer ![]() |
Zelf gebruik ik alleen de Geavanceerde EQ, met Pop, Disco, en Rock, waardoor je een voortreffelijk geluid krijgt, Maar schakel je de AEX uit dan nog steeds is geluid goed, net zo als je het op pc hoort. Vergelijk het maar met MegaBass van Sony
Met de instelling “Ruimtelijk effect” en “SMV” wordt het geluid niet beter van!
10. De Muziekbibliotheek en afspelen
De Muziekbibliotheek is het grote archief van de muziek collectie. Met de Organizer worden de tracks onderverdeeld in de volgende categorieën:
- Afspeellijsten
- Albums (bij ingevulde van ID3tags)
- Artiesten (bij ingevulde van ID3tags)
- Genres (bij ingevulde van ID3tags)
- Alle nummers
De Zen NX werkt met ID3 tags. Dit is informatie over een track die in het muziek bestand is opgeslagen. De Zen NX leest bij primair de ID3v2 tag, en secundair de ID3v1 tag.
Details van Nummer, Artiest, Album, en Genre worden gebruikt en daarop gesorteerd. Tijdens het afspelen wordt het genre niet weer gegeven. Ingevoerde ID3 tags maakt het beheer en terug vinden eenvoudiger, maar geen nood als je dit niet het geval is.
Voor de duidelijkheid heet je nummer “Dire Straits – So far away” en dit staat zo in de ID3v1 en/of ID3v2 tags:
- titel: So far away
- artiest: Dire Straits
- album: Brothers in arms
Afspeellijsten
Zijn de ID3 tags niet op orde of je wil gewoon een tracklist maken, dan is de mogelijkheid een Afspeellijst maken, met de Organizer en op de player.
Met de Organizer op de PC (handiger) maak je een nieuwe Afspeellijst, en daar de tracks naar kopiëren. Benaming en aantal lijsten kan je zelf bepalen.
Maak je geen afspeellijst en kopieer je de nummers, zonder ID3 tags, naar zo naar de player, dan heb je een probleem. Ze worden herkend als “<onbekend>” en moet je dus weer “onbekend” openen om de track info=bestandsnaam te weten, lastig dus.
In een afspeellijst worden ze weergegeven als bestandsnaam zonder extensie, indien er geen ID3 tags zijn.
Voorbeeld bij niet ingevulde ID3 tags
Je tracks is Sophie B. Hawkins – Damm i wish i was your lover.mp3.
Als je “Sophie B. Hawkins – Damm i wish i was your lover” hebt, dan kort de Zen NX het af als “Sophie B” Met andere woorden na de punt van B ziet de speler niet meer, maar speelt de track wel normaal af. Het is dus zinvol om punten uit de bestandnaam te halen, behalve voor de extensie natuurlijk. Bij het gebruik van andere leestekens, heeft de player geen probleem.
Hoe maak ik mijn ID3 tags op orde
Dat kan met de Organizer of bijvoorbeeld in WINAMP.
Alleen als je bergen mp3’s hebt is dat niet te doen.
Hiervoor bestaan er veel programma’s, die dat voor bergen mp3’s tegelijk doen.
Op AV FAQ; Veelgestelde vragen heb ik het volgende gevonden: MP3 Tag Studio en MP3 Tag.
Uitleg MP3 Tag Studio van Magnus Brading
MP3 Tag Studio van Magnus Brading is daarvoor echt een aanrader, voor snelheid en mogelijkheden. Het enige wat je een beetje op orde moet hebben is de bestandsnaam.
Tracknummer, en of Artiest, en of Album, en of Titel gescheiden door bijvoorbeeld “_ - ;” volgorde onbelangrijk. Heb dat ook niet op orde kijk dan hier en niet hier
Zelf had ik alle bestandnamen netjes op orde, alleen de ID3 tags waren nog niet allemaal op orde. Omdat ik afspeellijsten lastig vind en gewoon alles goed op orde wilde hebben, heb ik met MP3 Tag Studio alles goed op orde en heb er veel plezier van. In 5 minuten een duizend tal hernoemd en ID3 tags ingevuld!
Afspelen
Tijdens het afspelen wordt het volgende weergegeven:
- Titel (bij ingevulde ID3 tags anders Volledige bestandsnaam)
- Artiest (bij ingevulde ID3 tags)
- Album (bij ingevulde ID3 tags)
- Totaal tijd
- Vestreken tijd
- Tracknummer
Weergave "modern"![]() | Weergave "classic" ![]() |
Verder kan je details kiezen, voor welk formaat (mp3, wma, wav), bitrate en frequentie het is.
Details...![]() | Overige track info![]() |
Tijdens het afspelen kan je kiezen voor het instellen van een bladwijzer. Dat is handig als je luistert naar een gesproken boek, cabaret of talen cursus. Je open de bladwijzer en gaat daar weer verder.
Tevens bied de player ook de mogelijkheid nummer te selecteren en dan aan een playlist toe te voegen.
11. Oordopjes
Bij het uitpakken van Zen NX zag ik het meteen de oordopjes met een vergulde plug. Ik dacht meteen “dat zit wel goed”, niet dus.
De dopjes geven een dof en zwaar geluid. Het lijkt wel of het frequentie bereik stopt bij 15.000 Hz. Helemaal hoor je het verschil als je en mp3 van 128kb/s bitrate afspeelt tegenover het zelfde nummer met 192 kb/s, dan is het geluid niet om aan te horen.
Over de bijgeleverde oordopjes kan ik dus weinig positiefs zeggen. Het enige is het design dat overeenkomt met de player. Verder vind ik de dopjes een tikje te groot waardoor ze niet lekker zitten.
De techniek van de oordopjes stelt niets voor in vergelijking met de player. En dat vind ik een misser van een fabrikant die al jaren voortreffelijke geluidskaarten maakt

De oordopjes![]() | 3e rechts is een Sony![]() | Verschil in grootte![]() |
Voor goede dopjes kan je beter even hier kijken
of gaan voor een nekbeugel, al voor 10 euro heb 100 keer betere oordopjes.
12. Batterij
De batterij is van het type Lithium - Ion. Dat betekend dat je de batterij altijd kan bijladen zonder geheugen effect, een goede zaak dus.
Bij aankoop is de batterij zo goed als leeg, net genoeg om ff snel je eerste mp3tje te luisteren. De handleiding vermeld dat de batterij, voor het eerste gebruik 4 uur opgeladen dient te worden. Normaal de batterij opladen duurt ongeveer 3 uur.
Verder raad ik iedereen aan om de batterij de eerste 5 tot 10 keer de batterij helemaal leeg te laten lopen en dan volledig op te laden, om het maximale er uit te halen.

In theorie (handleiding) is de gebruiksduur 14 uur haalbaar, bij tracks van 128kb/s bitrate.
In de praktijk is dat ook zeker haalbaar. De meeste tracks die ik afspeel hebben een bitrate 192 kb/s, dus grotere bestanden.
De 14 uur begin ik ook te halen, goed ontladen en volledig opladen vooral in het begin! Het komt er op neer dat de batterij steeds beter wordt.
Speel je echter ongecomprimeerde muziek af (wav-je á 40 mb) dan is het met 4 uur echt afgelopen.
Het grote voordeel is dat de batterij verwisselbaar is zonder op te schroeven. Een kwestie van cover los klikken, net als bij een GSM. Een nieuwe of extra batterij kan je alleen bestellen via de site van Creative voor net geen 40 euro incl. btw.
Ter vergelijking een merk! Batterij voor een GSM kost ongeveer net zoveel.
13. Bugs
Echte problemen heb ik (nog) niet gehad. Verkeerd ontkoppelen, geeft vaak problemen met het aan zetten als speler zelf. Het vreemde vind ik dat er geen “stop” toets op zit. Zit je te luisteren en je wilt onderbreken, kan je gewoon de “on/off” knop indrukken. Of voor een korte onderbreking de pauze toets.
De “rewind” toest werkt niet adequaat. Soms reageert ie helemaal niet, en als je ‘m dan nog eens indrukt begint de track weer opnieuw

14. Firmware en Rescue Mode
Firmware
De Zen NX heeft de mogelijkheid om de interne software up te graden. Bij aankoop zit er versie 1.00.05 op. De Zen NX is eenvoudig up te graden naar versie 1.01.02. Aansluiten en op de toepassing .exe klikken en de rest gaat vanzelf, reset in drukken (met een paperclip) en klaar, binnen 2 minuten. Al je muziek en instellingen blijven zoals het was.
Versie 1.00.05![]() | Versie 1.01.02 ![]() |
Het is raadzaam om de upgrade uit te voeren. Met deze update krijg je als menu “tabs” i.p.v. een lijst die veel duidelijker is, terug zetten op lijst kan weer via het menu instellingen.
De nieuwste firmware versie kun je hier downloaden
Rescue Mode
Hoe kan ik de Zen NX formateren
1. Zet de NX / Xtra uit !
2. Druk de Play/Pause knop in en hou vast.
3. Druk nu (met paperclip o.i.d.) de reset knop in (1x klikken)
4. Nu zie je het scherm met "Creative Copyright 2003 enz.."
5. Als je het Rescue Mode scherm ziet laat je de Play/Pause los.
Dan verschijnt het Rescue Mode menu:
1. Clean Up
2. Format All
3. Reload OS
4. Reboot

15. Overige instellingen
- Muziek wekfunctie
- Bootlogo, monochroom, in te stellen via de Organizer.
- Toetsen blokkering
- 6 profiel instellingen
- Schermbeveiliging (afspelen, uit, klok)
- Skins modern klassiek voor afspeel venster
- Verlichting auto uit na 3, 5, 15, 30, 60 seconden.
- Timer auto uitschakelen 30, 60, 120, 150, 180 minuten
- Tijd auto uitschakelen na niet gebruik 1, 5, 15, 30, 60, 90, 120 minuten
- Opstarten; verdergaan met afspelen, menu, laats weergegeven, selectie

16. Hoesje
Het bijgeleverde hoesje is van kunstleer en nylon, dat voldoende bescherming bied. De zijkanten zijn iets open, voor de bediening. De riemclip aan de achterzijde is stevig, maar maakt het geheel wat groter. Het nadeel van het hoesje is dat er geen venster in zit voor het display. Elke keer open klappen vind ik lastig, dat is voor mij een reden om niet te gebruiken, gewoon los in de binnen zak van ‘m jas.
Achterzijde![]() | Links![]() | Rechts![]() | Open![]() |
17. Afmetingen
De afmetingen zijn BxHxD 75,9 x 112,5 x 24,1 mm. Ik vind de Player zeer plat, waardoor hij ook prima in een broekzak past. Afbeeldingen met een vergelijk zeggen meer…
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
18. Conclusie
Een mp3 speler die zeer goede geluidskwaliteit levert, voor een redelijke prijs. De data overdracht gaat eenvoudig en snel. De bediening van de software en van speler leert zeer snel ook zonder handleiding. Voor mij een mp3 speler die zijn verwachtingen waarmaakt.
Als ik dit van te voren wist had ik ‘m ook gekocht…
Plus en Min
- Prijs en het aantal GB’s
- Geluidskwaliteit
- te gebruiken als externe HDD
- Bediening, gebruiksvriendelijk
- Handleiding zeer duidelijk
- Taal, software, handleidingen, en het menu van de Zen NX zijn allemaal in het Nederlands.
- Levensduur batterij en prijs nieuwe / extra batterij
- Firmware upgradable
- Oordopjes
- ID3 tags (voor mij niet meer)
- Klein display, maar net genoeg
- Software en installatie kan beter, maar zonder fouten
- Jog Dial
- Geen FM tuner
- Accu pas lange gebruiksduur door goed te ontladen en te herladen
- Hoesje
Andere reviews van HDD based players
[rml][ MP3] HDD-based mp3 players Deel 2[/rml]
Xclef HD500 mini-review!
[rml][ MP3]iRiver iHP-100: HDD-MP3-player from heaven[/rml]
MamboX P353 Jukebox mini-review!
Al meningen over de Creative Zen?
[rml][ MP3] New HD-players: concurrentie voor iPod, Zen of Archos?[/rml]
Fabrikant
Nomadworld
Creative
EAX technologie
Creative Forum en kies "Digital Audio Player Discussion"
Creative Nieuwsgroep (news://news.creativelabs.com)
Software
J. River
Media Center (39 dollar)
Media Jukebox (freeware)
De verschillen staan hier
Redchair Software
Notmad Explorer (25 dollar) een trial vind je hier
Microsoft Plus! Portable Audio Devices Power Toy
Download ca. 2,7 MB (freeware)
Intressante links
Nomadness
JCE
DAP Review
Boot logo's
gtesuji
Zen onder Linux
libnjb
Rhythmbox for GNOME
Neutrino for GNOME
Gnomad2 Project
Actule prijzen
Pricewatch
20. Ten slot

Vragen, op- en aan merkingen zijn van harte welkom. Dit is geen koopadvies en vergelijk met een andere HDD-based mp3 player.
Ik hoop dat met deze review een goed beeld is neergezet, om jouw uiteindelijke keuze te vereenvoudigen.
the_Omniscient heeft van mij toestemming gekregen om deze review op zijn website te plaatsen en te vertalen.
Verder de FAQ & Policy - Gadget Talk spreken voor zich.
Have fun
[ Voor 29% gewijzigd door Renard op 05-02-2004 12:52 . Reden: linkje ]