Daar heb ik al gekeken, maar wil het van de EOS weten. Het blijft natuurlijk een dikke duizend euro wat ik binnenkort ga uitgeven
Ik heb de foto's zelf afgedrukt (op een Canon i950) en dat ziet er superstrak uit. Ik ben zelf nogal pietepeuterig en let op ieder detail (zie mijn eerdere "klaagzang" over de kitlens in dit topic) maar ik kan je vertellen dat je totaal géén pixels ziet. Ook niet op een A4 afdruk. Indien gewenst wil ik hier wel een hi-res kwaliteitsscan van maken zodat je het kan zien.
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over de kwaliteit van de afdrukken wat pixelvorming (zoals jij dat noemt
) betreft, maar dat je je meer zorgen moet maken over de verschillen in kleuren, verzadiging, helderheid en scherpte die de afdrukcentrales onderling hebben. Maar dat kun je beter nagaan in de link van jasperj.
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over de kwaliteit van de afdrukken wat pixelvorming (zoals jij dat noemt
[ Voor 4% gewijzigd door Crusader op 26-07-2004 18:59 ]
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Anoniem: 52687
OK, ik geloof jeCrusader schreef op 26 juli 2004 @ 18:58:
Ik heb de foto's zelf afgedrukt (op een Canon i950) en dat ziet er superstrak uit. Ik ben zelf nogal pietepeuterig en let op ieder detail (zie mijn eerdere "klaagzang" over de kitlens in dit topic) maar ik kan je vertellen dat je totaal géén pixels ziet. Ook niet op een A4 afdruk. Indien gewenst wil ik hier wel een hi-res kwaliteitsscan van maken zodat je het kan zien.
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over de kwaliteit van de afdrukken wat pixelvorming (zoals jij dat noemt) betreft, maar dat je je meer zorgen moet maken over de verschillen in kleuren, verzadiging, helderheid en scherpte die de afdrukcentrales onderling hebben. Maar dat kun je beter nagaan in de link van jasperj.
Heb deze week met een SRL geschoten ( een 30 jaar oude Pentax Spotmagic SPII met 55 mm lens) Ben meteen om, wat een kwaliteit
Anoniem: 3747
Je hoeft toch ook geen 12€ per rolletje te betalen? Als het is om te oefenen ga je diafilm gebruiken. Sensia kost 30€ per 10 bij de fotowebwinkel (
) en ontwikkelen 5 á 6€.
Magoed, op de lange termijn is digitaal wat goedkoper, zeker als je veel wilt experimenteren
Magoed, op de lange termijn is digitaal wat goedkoper, zeker als je veel wilt experimenteren
Hierbij de scan van een afdruk van 10x15 cm. Printer is dus zoals gezegd een Canon i950 waarmee op Canon Photo Paper Pro is afgedrukt.
Gescand is met een Epson Perfection 1640 SU, op 1600 dpi om mooie gedetailleerde crops te krijgen. Die 1600 dpi is géén geïnterpoleerde resolutie, maar de werkelijke scanresolutie.
De scan:

De crops:

Zoals je ziet zijn er geen afzonderlijke pixels te ontdekken.
Wel kun je de (diagonale) rasterlijnen van de printer waarnemen.
Gescand is met een Epson Perfection 1640 SU, op 1600 dpi om mooie gedetailleerde crops te krijgen. Die 1600 dpi is géén geïnterpoleerde resolutie, maar de werkelijke scanresolutie.
De scan:

De crops:

Zoals je ziet zijn er geen afzonderlijke pixels te ontdekken.
Wel kun je de (diagonale) rasterlijnen van de printer waarnemen.
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Ik heb foto's (gemaakt met een G2) gezien, je ziet bijna niet dat het digitaal is, de snorharen van de kate waren haarscherp en geen "pixels" te zien.Anoniem: 52687 schreef op 26 juli 2004 @ 17:50:
Wie van jullie heeft foto's afgedrukt? Hoe is de kwaliteit (mbt tot scherpte en pixelvormig) in tegenstelling tot een 10X15 afdruk van een 35mm/kleinbeeld foto?
Met een 300D moet dat dus geen enkel probleem zijn, afdrukken tot A3 schijnt nog prima te kunnen, en veel groter dan dat kun je met de gemiddelde huis/tuin/keuken film ook niet gaan (400/800 asa).
-------
Zoom Lens keuzes:Anoniem: 52687 schreef op 26 juli 2004 @ 20:15:
[...]
dus het wordt een EOS 300D (weet alleen nog geen lens..)
(ultra)Wide:
EF16-35 2.8L USM (ringUSM) (extreem duur) ( A )
EF17-40 4L USM (ringUSM) (ook duur maar een heeel stuk betaalbaarder dan 16-35) ( B )
EF-S 18-55 (non USM behalve op japanse versies (microUSM)) (el Cheapo je krijgt wat je betaald ...) ( D )
EF 20-35mm f/3.5-4.5 USM (redelijk budget maar klein zoom bereik) ( C )
Wide:
EF24-85 f3.5-4.5 USM (ringUSM) (niet zo heel duur, wel duurder dan de EF-S maar ook stukken beter) ( B/C )
EF24-70 f2.8L USM (ringUSM) (extreem duur) ( A )
Andere lenzen zijn vanaf 28 mm (44.8 mm op EOS 300D) en zijn mijn inziens niet "wide" genoeg.
Mid range:
28-135 IS USM (met Image sabalizer, de EF 28-105 is een stuk onscherper !!) ( B/C )
Tele:
EF55-200 II USM (microUSM) (EF-S 18-55 kwaliteit) ( D )
EF100-300 USM (ringUSM) (stuk beter dan EF75-300 wel iets duurder) ( C )
EF70-200 f/2.8L USM (ringUSM) (mooi duur en zwaar) ( A )
EF70-200 f/4L USM (ringUSM) (duur doch betaalbaar en niet zo zwaar) ( B )
Extreem:
EF28-300 L USM (neem een aanhanger mee (1 voor het geld 2 voor het vervoer van de lens)
EF100-400 L IS USM (ringUSM) (duur en groot)
EF35-350 L USM (ringUSM) (alleen nog 2dehands verkrijgbaar voor 800-1200 euro ook erg zwaar)
Extender EF1.4x en/of 2x
Qua auto focus motor: van goed naar minder goed (lees goed=stil en snel):
ringUSM > microUSM > MM/DC
Aan jou de keus:
( A ) wil je top optiek met snelle sluitertijden en is gewicht geen probleem
( B ) of wil je top optiek maar geen hernia
( C ) of ga je eerst voor relatief laag budget met redelijk lenzen met ringUSM
( D ) el Cheapo, voor weinig geld een leuke starters set
De lenzen onder A, B en C zullen hun waarde redelijk vasthouden, de EF-S en EF55-200 zullen (indien nieuw gekocht) bij verkoop veel minder opleveren. Ik kan je uberhaupt aanraden eens 2de hands te zoeken, L-lenzen worden schaars aangeboden en zijn niet veel goedkoper dan nieuw maar een EF75-300, EF55-200 of ouder model EF70-210mm f/3.5-4.5 USM zijn best gunstig te vinden.
Voor het bepalen van je zoombereik (vermenigvuldig met 1.6 voor de 300D !!):
http://www.usa.canon.com/...es/lens101/focalflash.swf
edit:
Voor het volledige assortiment EF lenzen: http://www.usa.canon.com/html/eflenses/
Voor het volledige assortiment EF lenzen: http://www.usa.canon.com/html/eflenses/
[ Voor 39% gewijzigd door mjl op 27-07-2004 14:46 ]
-------
Ik heb hem ook gekocht!
De Canon 300d (Rebel) + EH16 semi-hard case + 512MB Transcend geheugen. Mijn vader is gestopt met zijn hobby en heeft mij zijn 100-300 USM, een hele oude Lowepro tas, een UV filter (van B+W), een Polarisatie filter, een zonnekap en wat schoonmaakspulletjes kado gedaan
En het is waar, ik heb hem nu een uurtje of 6, en ik wil al een 50/1.8 lens en een statief
Heidense hobby, dat fotograferen!
(gekocht bij kamera-express)
De Canon 300d (Rebel) + EH16 semi-hard case + 512MB Transcend geheugen. Mijn vader is gestopt met zijn hobby en heeft mij zijn 100-300 USM, een hele oude Lowepro tas, een UV filter (van B+W), een Polarisatie filter, een zonnekap en wat schoonmaakspulletjes kado gedaan
En het is waar, ik heb hem nu een uurtje of 6, en ik wil al een 50/1.8 lens en een statief
(gekocht bij kamera-express)
WEBN & chill (@IBKR)
Nee het diafragma wordt bepaald door de grootte van de opening waardoor het licht maximaal kan heenvallen. Bij f/1.4 en 200mm is dit iets van 17cm uit mijn hoofd, dan heb je heel veel glas nodig en dat wordt heel zwaar en heel erg duur ook.Anoniem: 52687 schreef op 26 juli 2004 @ 15:42:
Wat ik niet snap is waarom een telelens (laat zeggen 200mm ofzo) met een laag diafragma (laten we zeggen 1.4) zo duur is. Diafragma is toch alleen een kunststof sluitapparaat wat in de lens zit
Vergeet de Tamron 28-75DI niet (of is het een 28-70?) die is ook echt top. Een Sigma 17-35 is super of een 12-24 bijvoorbeeld. Voor 70-200 kan je ook naar 70-300 kijken, bijvoorbeeld de USMIII. Dat is een heel eind goedkoper, maar niet slecht!
(Ik heb zelf overigens: 17-35L/24-70L/70-200LIS/15fish/50-1.4 voor op mijn 1D2/10D)
[ Voor 31% gewijzigd door Floor-is op 28-07-2004 02:35 ]
Bericht hierboven
Part III: Nieuwe DSLR van Canon: EOS 300D *part 3*
Dit topic is gesloten.