![]() |
Introductie:![]() |
![]() Welkom in het topic over de Canon EOS 300D. 20 Augustus 2003 was het zover, Canon kondigde de EOS 300D aan wat sinds de komst van de AE-1 (in april 1976) opnieuw voor een grote verandering in de wereld van digitale camera's zal veroorzaken. De Canon 300D is de 1e stap in de richting van een betaalbare digitale spiegel-reflex camera voor consumenten. Met de kwaliteiten van een professionele DSLR (Canon EOS 10D) en de prijs van een prosumer camera is het ze gelukt om een sterk concurrerende camera op de markt te brengen die de DSLR markt voor Canon verder moet veroveren. De 300D heeft veel goede technieken van zijn grotere broer (10D) overgenomen, zoals de bewezen 6.3 megapixel CMOS sensor en de DIGIC beeldprocessor met het dubbele buffer systeem. Buiten dat de 300D alle EOS EF systeem-lenzen accepteerd is de camera uitgerust met het nieuwe EF-S lens systeem. Dit nieuwe lens systeem maakt het mogelijk om kortere en daardoor lichtere en goedkopere lenzen te maken. Voor dit nieuwe systeem heeft Canon een lens ontwikkeld met een bereik die voor de consumenten vertrouwd is. (3x zoom, hoewel dit eigenlijk wordt aangegeven in een bereik van 18-55mm). Deze lens is alleen in combinatie met de 300D als kit verkrijgbaar en past alleen op camera's die zijn uitgerust met het nieuwe EF-S systeem (momenteel alleen de 300D). De meerprijs van deze lens bij de aanschaf van de 300D (welke ook als losse body verkrijgbaar is) is slechts een fractie van de prijs die men neer moet leggen voor een EOS EF lens. Om de prijs laag te houden heeft Canon natuurlijk ook in moeten leveren op het gebied van functionaliteit en onderdelen. Zodoende zijn de mogelijkheden voor o.a. witbalans en AI focus vereenvoudigd/geautomatiseerd. Op het gebied van onderdelen is o.a. bezuinigd op de behuizing, het toepassen van spiegels i.p.v. prisma's en het beschikbare buffergeheugen. Ondanks de bezuinigingen is het nog steeds mogelijk om met deze camera foto's te maken die het niet onderdoen voor zijn grotere broer (10D). Nu we de achtergrond van de 300D weten, kunnen we doorgaan met de verdere inhoud van deze startpost. Wat kan je in deze startpost verder allemaal terug vinden? • Specs • Pics • Links • F.A.Q. • Disclaimer Lees voordat je een vraag gaat stellen eerst deze startpost (en F.A.Q.) even door aangezien hier al veel in behandeld wordt. |
Specs:![]() |
![]() Canon EOS 300D: | ![]() |
Type | Digitale, single-lens reflex, AF/AE camera met ingebouwde flits |
Lens: | |
Objectiefvatting | Canon EF lenzen inclusief de EF-S lens |
Brandpuntafstand | 1,6x de brandpuntafstand van het gebruikte EF/ EF-S objectief |
Beeldsensor: | |
Type | 22,7x15,1mm CMOS |
Effectieve pixels | Ca. 6,3 megapixels (3088x2056) |
Totaal aantal pixels | Ca. 6,5 megapixels (3152x2068) |
Beeldverhouding | 3:2 |
Laagdoorlaatfilter | Ingebouwd/vast |
Type kleurfilter | RGB primaire kleur filter |
Beeldprocessor: | |
Type | DIGIC |
Scherpstelling: | |
Type | TTL-CT-SIR (tweevoudige beeldregistratie via het objectief met CMOS sensor) |
AF Systeem/ scherpstelpunten | 7-punts AF |
AF Bereik | EV 0,5-18 (bij 20ºC en ISO 100) |
AF Methoden | AI Focus AF, One Shot AF, AI Servo AF, Handmatige scherpstelling |
Keuze scherpstelpunt | Automatisch, handmatig |
Weergave actief scherpstelpunt | Ingespiegeld in de zoeker en op de LCD monitor aan de achterzijde |
Anticiperende AF | Ja |
AF Vergrendeling | Ja |
AF Hulplicht | Ja |
Handmatige scherpstelling | Met scherpstelring objectief |
Belichting: | |
Lichtmeetsysteem | Meting via het objectief bij volle lensopening met 35-zone siliciumcel. Meervoudige Lichtmeting in 35 zones. Deelmeting (circa 9% van zoekerbeeld). Integraalmeting met nadruk op het midden. |
Bereik lichtmeting | EV 1-20 (bij 20ºC met 50mm f/1,4 objectief en ISO 100) |
AE Vergrendeling | Automatisch: werkt bij One Shot AF met Meervoudige Lichtmeting na voltooiing scherpstelling. Handmatig: op elk moment instelbaar bij gebruik AE-programma's. |
Belichtingscompensatie | ±2 Ev in 1/3-stopwaarden |
Reeksopnamen (AEB) | ±2 Ev in 1/3-stopwaarden |
Equivalente ISO-waarden | AUTO (100, 200, 400), 100, 200, 400, 800, 1600 |
Sluiter: | |
Type | Spleetsluiter met elektronisch gestuurde sluitertijden |
Sluitertijden | 30 - 1/4000 sec en tijdopnamen |
Ontspanknop | 'Soft touch' elektromagnetische ontspanner |
Witbalans: | |
Type | Automatische witbalans door de beeldsensor |
Instellingen | Automatisch (AWB), Daglicht, Schaduw, Bewolkt, Gloeilamp, TL-licht, Flitslicht, door gebruiker te programmeren (Custom) |
Kleurtemperatuurcompensatie | ±3 stoppen in hele stopwaarden |
Kleurenmatrix: | |
Type | Twee soorten kleurruimte: sRGB en Adobe RGB. |
Zoeker: | |
Type | Pentaspiegel |
Bereik (verticaal/horizontaal) | 95% |
Vergrotingsfactor | 0,88x |
Oogafstand | 21mm |
Oogcorrectie | -3 tot +1 dioptrie |
Instelglas | Vast |
Spiegel | Snel terugklappende, half doorlatende spiegel (transmissie: reflectieverhouding 40:60) |
Zoekerinformatie | Scherpstelpunten, (flits)belichtingsvergrendeling, Reeksopnamen (AEB), sluitertijd, diafragma, belichtingsniveau/compensatie, max. aantal continu-opnamen, AF/ MF aanduiding, waarschuwing CF kaart |
Voorafgaande scherptedieptecontrole | Ja |
LCD scherm: | |
Type | kleuren TFT |
Formaat | 1,8 inch / 4572mm |
Pixels | ca. 118.000 |
Bereik | Ca. 100% (voor JPEG beelden) |
Aanpassing helderheid | Ja, in 5 niveaus |
Flitser: | |
Type | Automatich uitklapbaar E-TTL autoflits, handmatig inklapbaar |
Flitsmethoden | Automatisch, handmatig in/uitschakelen flitser, rode-ogen-reductie |
Flitsschoen / 3mm kabelcontact | Ja / Nee |
X-synchronisatietijd | 1/200 sec. |
Flitsbelichtingscompensatie | ±2 Ev in 1/3-stopwaarden |
Reeksopnamen met flitser | Ja |
Flitsbelichtingsvergrendeling | Ja |
Tweede-gordijnsynchronisatie | Ja |
Bereik ingebouwde flitser | Bestrijkt beeldhoek van 18mm (35mm equivalent: 28mm) |
Richtgetal (in meters bij ISO 100) | 13 |
Externe flitsers | EX-serie Speedlites met E-TTL flitsprogramma en infrarode multiflitsopnamen |
Opname: | |
Opnamemethoden | Automatisch, Portret, Landschap, Close-up, Sport, Nachtportret, Flitser Uit; AE-programma's: P, Tv, Av, M, A-Dep |
Continu-opnamen | Met 2,5 beeld/sec. (snelheid blijft constant gedurende max. 4 beelden) |
Aantal opnamepixels / compressie: | |
Beeldformaat | (1) Groot/Fijn: Ca. 3.1 MB (3072x2048 pixels) (2) Groot/Normaal: Ca. 1.8 MB (3072x2048 pixels) (3) Gemiddeld/Fijn: Ca. 1.8 MB (2048x1360 pixels) (4) Gemiddeld/Normaal: Ca. 1.2 MB (2048x1360 pixels) (5) Klein/Fijn: Ca. 1.4 MB (1536x1024 pixels) (6) Klein/Normaal: Ca. 0.9 MB (1536x1024 pixels) (7) RAW: Ca. 7 MB (3072x2048 pixels) (Exacte bestands formaten zijn afhankelijk van het onderwerp en de ISO waarde) |
Bestandsindeling: | |
Bestandstype | JPEG (compatibel met Exif 2.2 [Exif Print]), Design rule for Camera File system; gelijktijdige RAW/JPEG registratie; compatibel met versie 1.1 van Digital Print Order Format (DPOF) |
Gelijktijdige RAW/JPEG registratie | Ja |
Bestandennummering | (1) Opeenvolgend (2) Automatische reset (3) Handmatige reset |
Verwerkingsparameters | Twee standaardparameters plus drie door de gebruiker te bepalen parameters (Custom) zijn instelbaar |
Direct print: | |
Canon printers | Canon Fotokaartprinters en Bubble Jet printers met Direct Print functie |
PictBridge | Ja |
Overige functies: | |
Verlichting LCD monitor | Ja |
Beeldrichtingssensor | Ja |
Staafdiagram | Ja |
Zoomvergroting bij weergave | 1,5x - 10x |
Weergavemethoden | (1) Een beeld met informatie (2) Een beeld (3) Automatische weergave (4) Index van 9 beelden (5) Vergrote weerave (met P.Fn-30) |
Wispreventie | Per beeld |
Wissen | Van een beeld, alle beelden, initialiseren |
Zelfontspanner | 10 sec. vertraging |
Menucategorieën | (1) Opnamemenu's: 7 (2) Weergavemenu's: 6 (3) Set-up menu's: 13 (6+7) |
Menutalen | Engels, Duits, Frans, Nederlands, Deens, Fins, Italiaans, Noors, Zweeds, Spaans, Chinees, Japans |
Update firmware | Update door gebruiker mogelijk? |
Interfaces: | |
Computer | USB 1.1 |
Overige | Video-uitgang (PAL/ NTSC) |
Geheugenkaart: | |
Type | CompactFlash Type I / II (compatibel met Microdrive) |
Besturingssystemen: | |
PC | Windows 98(ook SE) / 2000 / Me / XP |
Macintosh | OS 9.0 - 9.2, OS X v10.1 / v10.2 |
Software: | |
Bladeren en printen | ZoomBrowser EX (PhotoRecord) / ImageBrowser |
Overige | PhotoStitch, RemoteCapture, File Viewer Utility |
Drivers | TWAIN (Windows 98 / 2000), WIA (Windows Me) |
Beeldbewerking | Photoshop Elements v.2 |
Voeding: | |
Accu | Oplaadbare Li-ion accu BP-511 of BP-512 (BP-511 wordt meegeleverd) |
Accu-capaciteit | Normaal ca. 600 opnamen, bij 50% flitsgebruik ca. 400 opnamen |
Batterijcontrole | Automatisch |
Energiebesparing | Ja, schakelt uit na 1, 2, 4, 8, 15 of 30 minuten |
Wisselstroomadapter | AC-E2 (optioneel) |
Accessoires: | |
Tas | EH-16L |
Objectieven | Alle objectieven uit de EF/EF-S series |
Flitsers | Canon Speedlites (220EX, 380EX, 420EX, 550EX, Macroflitsers MR 14EX en MT-24EX, Speedlite Infraroodzender ST-E2) |
Handgreep/Accuhouder | BG-E1 |
Afstandsbediening | RC-1/ RC-5/ RS-60E3 |
Voedingsadapters en opladers | Wisselstroomadapterkit ACK-E2, Compacte Voedingsadapter CA-PS400, Accu-oplader CB-5L, Accu-oplader CG-570, Kabelkit voor auto-accu CR-560, Accu's BP-511 en BP-512 |
Camerabody: | |
Behuizing | Polycarbonaat (kunststof) |
Werkomstandigheden | 0 - 40 °C, max. luchtvochtigheid 85% |
Afmetingen (BxHxD) | 142x99x72,4mm |
Gewicht (alleen de body) | Ca. 560g |
EF-S 18-55mm Lens: | |
Type | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 |
Hoek van overzicht | Diagonaal omvang: 74°20' - 27°50' Horizontaal omvang: 64°30' - 23°20' Verticaal omvang: 45°30' - 15°40' |
Constructie | 11 elementen in 9 groepen |
Minimale opening | f/22-36 |
Vergroting en veld van overzicht | 18mm: 0.1x (248 x 161 mm) 55mm: 0.28x (81 x 54 mm) |
Min. focus afstand | 0.28 m |
Max. diameter x lengte | 69 x 66.2 mm |
Gewicht | 190 g |
Pics:![]() |
Links:![]() |
![]() We hebben natuurlijk ook links welke per categorie worden weergeven. Officiele site Canon: Canon EOS 300D Reviews/previews: DPreview DCresource Imaging-Resource Steves-Digicams Photo.net Digital Outback Photo Pics: Dp-Now Tentacle1 in "Nieuwe DSLR van Canon: EOS 300D" 720° view (Er zijn ook veel pics te vinden in de bovenstaande reviews/previews). Overige: Canon europe (met interview) Review over lenzen voor de 300D/10D Gebruikers reviews Canon EOS 300D Digital Photography FAQ |
F.A.Q.:![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dit heeft als voordeel dat je tele afstand wordt verlengd (300mm wordt 480mm) en als nadeel dat je groothoek ook verlengt wordt (18mm wordt 28mm). ![]()
Als je de verschillen in details wilt zien kan je hier de twee camera's selecteren uit het lijstje en vervolgens middels de knop 'Show' een vergelijking maken tussen de twee (of meer) geselecteerde camera's. ![]() |
Disclaimer:![]() |
![]() Heb je nog suggesties, aanvullingen, tips voor of opmerkingen over deze startpost, deel ze met ons of mail even naar Tentacle1 |
Ik vraag me af of mensen zich geen zorgen maken over de 'fitting' van de 18-55mm kitlens eigenlijk.
Ik heb een 50mm f/1.8 (markII) met plastic 'fitting' en ik vind het maar niks
Bericht hierboven
K heb een beetje gebrek aan tijd om de oude startpost up te daten (zoals ik beloofd had), stage enzo.. dus als anderen eventuele dingen aanpassen ofzo vind ik het geen probleem whatsoever. K blijf de plaatjes gewoon op mn webspace hosten, dus die blijven er voorlopig nog wel. Als ik weer tijd heb en het is gewenst zal ik mn belofte nakomen
[ Voor 6% gewijzigd door Tentacle1 op 28-11-2003 18:41 ]
In vergelijk met zn prijs is de lens best ok, en dat geld net zo goed voor jouw 50mm.
(Ga morgen bdw ff wat geld naar Woudenberg brengen
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
Hmm die 18-55 schijnt trouwens nog best wel goed te zijn hoor, maar dat is de 50/1.8 ook. Ik zit stiekem wel een beetje te lonken naar een 50/1.4 vanwege de stalen fitting en het nog lichtsterker zijn.
Bericht hierboven
Ik ga voor de 420EX met Omni en de 50/1.8 (verrassend of niet?
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
Ik ben nog aan het twijfelen of ik de 24-70 zal halen of niet eigenlijk, de 15fish is wel super
Een 70-200L/2.8 komt nog wel, ben nog niet zeker of ik een IS haal.
Die 420+omnibounce/difusser is echt een aanrader
Bericht hierboven
Helaas was die ook niet aan te slepen en op het moment dat ik er voorbij kwam dus uitverkocht
Bericht hierboven
Ik hoorde vandaag dat een 10D op Sint Maarten 995 dollar kostBosmonster schreef op 28 november 2003 @ 23:01:
Mocht iemand toevallig nog een vliegreisje gaan maken.. bij taxfree was die 979 ofzo inclusief lens.. dat scheelt dus nogal
Helaas was die ook niet aan te slepen en op het moment dat ik er voorbij kwam dus uitverkocht

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
weet je dat zeker?Grrrrrene schreef op 01 december 2003 @ 23:17:
[...]
Ik hoorde vandaag dat een 10D op Sint Maarten 995 dollar kostOver achterlijke prijsverschillen gesproken: da's ongeveer 825 euro!
dat is al heeeeel ver onder de inkoopsprijs van elk westers land....
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
alle talen kan ik vinden, behalve de Nederlandse

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Bericht hierboven
ik heb de Duitse en dat leest behoorlijk irritant voor iemand die niet zo goed heeft opgelet bij DuitsFloris schreef op 02 december 2003 @ 21:33:
Ik heb er eentje in de kast, maar waarom kan je het niet met een EN versie dan?
is er een kans dat je de NL wil verkopen?
mag jij die voor mij zoeken, want mij lukt het nietOscar the Grouch schreef op 02 december 2003 @ 19:33:
Staat naast de NL handleiding van de 300D denk ik
Verkopen zit er echt niet in, sorry. Erger nog, ik kan hem niet meer vindenMooooody schreef op 02 december 2003 @ 23:24:
[...]
ik heb de Duitse en dat leest behoorlijk irritant voor iemand die niet zo goed heeft opgelet bij Duits
is er een kans dat je de NL wil verkopen?
Maar de PDF daarvan moet op het net wel te vinden zijn denk ik zo.
Bericht hierboven
jup, de Engelse pdf had ik binnen 10 sec. gevondenFloris schreef op 02 december 2003 @ 23:28:
[...]
Verkopen zit er echt niet in, sorry. Erger nog, ik kan hem niet meer vindenHeb nog wel een engelse versie die je zou kunnen lenen, mocht dat helpen.
Maar de PDF daarvan moet op het net wel te vinden zijn denk ik zo.
deze print ik vandaag uit op het werk...
Er bestaat dus gewoon (nog) geen NL pdf-handleiding van de 10D...vreemd
Het was dan ook niet serieus bedoeld, maar meer zo van: die is op internet niet te vinden, net zoals de NL handleiding van de 300D ook niet te vinden is.Mooooody schreef op 02 december 2003 @ 23:24:
[...]
mag jij die voor mij zoeken, want mij lukt het niet
Canon verkoopt ze liever voor grof geld.
Heb net het 41-pages-tellende 1e deel doorgebladerd, maar er stonden helaas maar een handjevol foto's in. Er zijn nu toch al wat personen die deze Cam bezitten. Showcase 'em eens zou ik zeggen. Al dat ge-blabla is ook prima, maar wat meer resultaten ertussen zou ook wel kool zijn.
Niet dat ik de diepgaande discussie over de 300D storend vind, maar wil wel eens wat zien wat de Tweaker er al mee geschoten heeft.
[ Voor 7% gewijzigd door Silent Thunder op 03-12-2003 20:14 ]
Bericht hierboven
[ Voor 10% gewijzigd door Mooody op 03-12-2003 20:27 ]
Moet je ff het 300D forum daar eens induiken, bergen foto's!Silent Thunder schreef op 03 december 2003 @ 20:12:
Jaja, ik ken de samples op DPreview; maar dat zijn er jammer genoeg niet zo gek veel.
* Alfisti hoopt nog steeds op een firmware update die de onderbelichtings ellende oplost
Er zijn idd fotothreads, maar probeer in die (weet niet hoeveel pagina's er zijn, maar wel veel) pages eens de 300D pics eruit te filteren. Wens ik je veel succes.Floris schreef op 03 december 2003 @ 20:22:
Silent Thunder: Wat zoek je voor foto's dan? Want volgens mij zijn daar de foto-threads voor, maar men wil je vast wel matsen
Nou jah.. zoals ik al zei zoek ik niet specifieke foto's, maar gewoon veelzijdigheid dus. Wat die desbetreffende 300D-Tweaker leuk vind om te fotograferen, wil ik wel eens zien hoe het eruit ziet.
Dan zet je gewoon de specs van de lens bij die desbetreffende foto. As simple as that.Mooooody schreef op 03 december 2003 @ 20:27:
en de kwaliteit is afhankelijk van de lens, dus veel toegevoegde waarde zullen foto's niet hebben in dit topic....
[ Voor 30% gewijzigd door Silent Thunder op 03-12-2003 20:49 ]
de lens "maakt" de camera...Silent Thunder schreef op 03 december 2003 @ 20:37:
De verschillen per lens neem ik dan maar voor lief.
daardoor kan een slr van 100 euro met een goede L lens mooiere foto's maken dan een Canon 1Ds met een lens van 100 euro
er staan genoeg foto's in het 300D forum van dpreview:
http://www.dpreview.com/forums/
[ Voor 61% gewijzigd door Mooody op 03-12-2003 20:54 ]
Nu nog wachten op mijn nieuwe Sigma 50-500 EX eind van de maand.
Blijdorp | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Foto's zijn alleen geresized (gehalveerd) en verder niet bewerkt.
[update]
Als je via deze link: http://www.tweakers.net/gallery/8192/fotoalbum/?MapID=1904 naar mijn album gaat, zie je ook de sluitersnelheid, ISO en diafragma van de foto's.
[ Voor 10% gewijzigd door Chrasher op 03-12-2003 20:59 ]
PSN-id: Chrasher
Vind jij ja. Maar ik, als bezoeker aan deze thread, die een indruk wil krijgen van de 300D; neem geen genoegen met alleen handigs tips & trucs. Vind ik alleen 'n onderdeel van de totale discussie over de 300D. Ik wil gewoon wel eens concreet wat zien.Mooooody schreef op 03 december 2003 @ 20:50:
[...]
dit topic moet gewoon worden gevuld met tips over aanschap en over het gebruik van de 300D vind ik dan...
[ Voor 41% gewijzigd door Silent Thunder op 03-12-2003 21:05 ]
als je wat wil zien, moet je kijken...en niet hier (maar dus op al die andere sites waar wel veel 300D-gebruikers rondlopenSilent Thunder schreef op 03 december 2003 @ 20:54:
[...]
Vind jij ja. Maar ik, als bezoeker aan deze thread, die een indruk wil krijgen van de 300D; neem geen genoegen met alleen handigs tips & trucs. Dat vind ik alleen een onderdeel van de totale discussie over de 300D. Ik wil gewoon wel eens concreet wat zien.
misschien hebben hier 3 mensen een 300D, niet echt representatief dus...
[ Voor 8% gewijzigd door Mooody op 03-12-2003 20:59 ]
Okeej, zal ik wel eens wat op de DPreview fora gaan rondstruinen.Mooooody schreef op 03 december 2003 @ 20:58:
[...]
als je wat wil zien, moet je kijken...en niet hier (maar dus op al die andere sites waar wel veel 300D-gebruikers rondlopen)
misschien hebben hier 3 mensen een 300D, niet echt representatief dus...
Thnx voor je bijdrage.Chrasher schreef op 03 december 2003 @ 20:54:
Hier zijn wat voorbeelden van mij uit een recent bezoek aan Blijdorp. Foto's zijn gemaakt met een Tamron 28-200mm F3.8-5.6 Aspherical XR, behalve die van de zeebaars. Die is met een Sigma 28mm F1.8 EX gemaakt.
Nu nog wachten op mijn nieuwe Sigma 50-500 EX eind van de maand.
Blijdorp [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Foto's zijn alleen geresized (gehalveerd) en verder niet bewerkt.
[update]
Als je via deze link: http://www.tweakers.net/gallery/8192/fotoalbum/?MapID=1904 naar mijn album gaat, zie je ook de sluitersnelheid, ISO en diafragma van de foto's.
[ Voor 7% gewijzigd door Silent Thunder op 03-12-2003 21:25 ]
Deze is erg gaaf.
Ben pas in Blijdorp geweest, dus ik weet hoe donker het daar binnen is. Met een coolpix 2000 was er niets fatsoenlijks te schiet
Yep, dat was best te doen met een 28mm F1.8 lens, lekker lichtgevoelig. Het was niet eens nodig om naar ISO800 te gaan.little_soundman schreef op 04 december 2003 @ 02:15:
[...]
Deze is erg gaaf.
Ben pas in Blijdorp geweest, dus ik weet hoe donker het daar binnen is. Met een coolpix 2000 was er niets fatsoenlijks te schiet
Die Sigma is trouwens een heerlijke lens en vlijmscherp zelfs op F1.8. Zal vanavond nog wat meer plaatjes posten van het oceanium met die lens.
Fond de foto een "grijze" waas hebben, dus heb ik er even wat mee gespeeld in photoshop om hem wat helderder te maken.
Zo te zien een erg fijne lens om te hebben, heb zelf in een opwelling een tweedehands (maar nog als nieuw, alles zat erbij) Sigma 20mm F1.8 EX gekocht voor een leuke prijs. (en dat terwijl ik zelfs nog geeneens een camera heb, mijn 10D moet binnen een week komen
[ Voor 3% gewijzigd door Marc H op 04-12-2003 10:25 ]
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
(uit 1 stuk geslepen glas) geen opgeplakt stukje.
http://www.NUiPhone.nl/
de 300D heeft helemaal geen lensDiaboluzzz schreef op 04 december 2003 @ 10:32:
de 300d is toch ook de eerste die een a-spherische lens heeft?
(uit 1 stuk geslepen glas) geen opgeplakt stukje.
En asferische lenzen zijn er al veel van hoor. kijk maar eens op de canon/sigma/tamron sites.
<Heel offtopic!>
YEAHHHH Me 10D is binnen
</Heel offtopic!>
[ Voor 10% gewijzigd door Marc H op 04-12-2003 19:59 ]
* Marc H heeft de Nederlandse 10D handleiding.Oscar the Grouch schreef op 03 december 2003 @ 18:46:
[...]
Het was dan ook niet serieus bedoeld, maar meer zo van: die is op internet niet te vinden, net zoals de NL handleiding van de 300D ook niet te vinden is.
Canon verkoopt ze liever voor grof geld.
zat bij me vandaag gekochte 10D
(en nee ik verkoop hem niet)
[ Voor 6% gewijzigd door Marc H op 04-12-2003 21:54 ]
welkom bij de 10D-clubMarc H schreef op 04 december 2003 @ 21:54:
[...]
* Marc H heeft de Nederlandse 10D handleiding.
zat bij me vandaag gekochte 10D
(en nee ik verkoop hem niet)
welke lenzen heb je er bij?
[ Voor 11% gewijzigd door Mooody op 04-12-2003 21:58 ]
In bestelling staan nog 2 sigma F2.8 lenzen, een 24-70 en een 70-200, en de 1.4 converter.
geen van beiden, "bonus" van het werk gehad.Oscar the Grouch schreef op 04 december 2003 @ 22:37:
De Lotto gewonnen? Of is je pa de directeur van Sigma BV
klinkt goedMarc H schreef op 04 december 2003 @ 22:33:
momenteel een 28-200 f3.5-5.6 sigma budget lensje, en een 20mm F1.8 Sigma EX Wide lens.
In bestelling staan nog 2 sigma F2.8 lenzen, een 24-70 en een 70-200, en de 1.4 converter.
en tas, flitser, 2gig aan CF niet vergeten?
Extra batterij(en), evt Bid-Ed, berg CF, Flitser (softbox/diffuser niet vergeten!), prettige tas, mono- of tripod.
Ik zelf wil ook nog CF halen, maar die prijs

Glas volgt wel, kan heel prima uit de voeten met wat ik heb, aanvullig is welkom, maar niet noodzakelijk.
Bericht hierboven
Canon 10D
Sigma 28-200 F3.5-5.6 (gekocht als lens voor die keren dat ik niet de 2.8 lenzen wil meenemen)
Sigma 20mm f1.8
1.5 GB compact flash
Monopod
2 extra accu's (3 in totaal dus)
Lowepro Mini trekker AW tas
Besteld:
Metz Mecablitz 54 MZ 3
Sigma 24-70 f2.8
Sigma 70-200 f2.8
Sigma 1.4 converter
UV "beschermings" filters voor beide lenzen
weet je zeker dat het deze wordt?Marc H schreef op 05 december 2003 @ 06:56:
Sigma 24-70 f2.8
uit veel reviews en gebruikerservaringen is gebleken dat de Tamron 28-70 f/2.8 toch wel een stuk beter is (qua scherpte en AF snelheid)
ik heb de Sigma onlangs ff uitgeprobeerd (2e handse), maar ik vond 'm erg traag voor een lichtsterke mid-zoom (die toch wel snel moet zijn vind ik...)
de Tamron is een gloednieuwe lens, speciaal ontworpen voor digitaal, de meeste mensen zijn er lovend over en hij is ook nog goedkoper dan de Sigma....
[ Voor 17% gewijzigd door Mooody op 05-12-2003 10:56 ]
Hier is een linkje naar het album.
Ik gebruik hem vooral als er weinig licht is, maar buiten is het ook een bijzonder scherpe lens (zie de foto van die giraffe).
Blijdorp | |||
![]() | ![]() | ![]() | |
![]() | ![]() |
[ Voor 78% gewijzigd door Chrasher op 05-12-2003 21:43 ]
Erg gedetailleerd en haarscherp; gewoon prachtig.
Wat vinden jullie het nadeel van de 300D?
Thanks in advance
De camera kan gewoon aan blijven staan, uren en uren achterelkaar, klaar om te gebruiken.
Opladen gaat erg snel in een uurtje ofzow geloof ik.
Er is 1 zeer groot nadeel: je wordt besmet met foto-virus, en dit zal je veel tijd en geld gaan kosten
Anoniem: 7431
Ik denk dat het iets te maken heeft met Canon & Adobe RGB, want in CYMK is het resultaat wel goed (alleen weer niet te saven als *.bmp

En hoe geven jullie je bestanden aan de fotograaf? In bmp toch over het algemeen denk ik, of slikken de fotograven ook RAW of psd?
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 7431 op 07-12-2003 23:01 ]
Meestal JPG met minimale compressie, houdt je bestanden ook wat hanteerbaarder. PSD snappen de meeste ook wel. Als je perse geen (lossy) compressie wilt gebruiken kan je TIFF doen. Stuk professioneler formaat dan BMP.
Waarom in Godsnaam een .bmp?Anoniem: 7431 schreef op 07 december 2003 @ 22:51:
Ik heb een klein probleempje met het exporten van de RAW images. Nadat ze geimporteerd en (al dan wel of niet ge-edit zijn) wil ik ze saven als *.bmp, zodat ze naar de fotograaf kunnen. Dat kan blijkbaar niet meteen omdat ik zal als 16-bit importeer, maar met 8bit wil het lukken. Alleen het bmp resultaat is ronduit slecht. Veel minder kleur, contrast etc en er lijkt zelfs meer ruis in te zitten. Zelfde geld eigenlijk voor alle andere formaten (behalve psd & eps).
Ik denk dat het iets te maken heeft met Canon & Adobe RGB, want in CYMK is het resultaat wel goed (alleen weer niet te saven als *.bmp). Weet iemand hier meer van? En wat is nou het verschil met bijv de 8bit & 16bit per channel (16bit kun je niet als bmp opslaan bijv
) maar BMP kan wel in 32bit worden opgeslagen
En hoe geven jullie je bestanden aan de fotograaf? In bmp toch over het algemeen denk ik, of slikken de fotograven ook RAW of psd?
16bit is overigens overkill, de sensor is 12bit
Kan je geen tiffjes naar die fotograaf sturen ofzo, desnoods .psd want je bent (IMHO) een vrij knullige fototent als je dat niet openen kunt. Overigens werken ontwikkelcentrales voornamelijk met .jpg
Bericht hierboven
Ik zal alleen wat te neuzen op het net (
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
.bmp is idd niet zo'n geweldig formaat i know, beetje nostalgie denk ikFloris schreef op 08 december 2003 @ 16:52:
[...]
Waarom in Godsnaam een .bmp?
16bit is overigens overkill, de sensor is 12bit
Kan je geen tiffjes naar die fotograaf sturen ofzo, desnoods .psd want je bent (IMHO) een vrij knullige fototent als je dat niet openen kunt. Overigens werken ontwikkelcentrales voornamelijk met .jpg
maar bij deze stap ik over op tiff
Maar waar het me eigenlijk om ging is dat wanneer de afbeelding er in ps gewoon goed uit ziet (als RAW geimporteerd) het na het saven als bmp, tiff, alles behalve .eps & .psd er gewoon niet goed uit ziet (kleuren). Save ik als CMYK dan is het precies zoals ik het op mijn werkblad in ps heb.
Ik denk dat het iets tussen adobe rgb en canon rgb is, alleen ik vind het zo vreemd dat het werkveld wel gewoon goed is.
Maar een Nikon D70 lijkt me ook wel heel mooi. Ziet er erg goed uit. Lastige keuze
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
Dit probleem heb ik ook een beetje, behalve dan dat mijn oom voor zijn werk erg vaak in de VSRepeat schreef op 08 december 2003 @ 22:07:
Maar is het een groot nadeel om het vanuit/in de VS te bestellen. Ik bedoel dus of je die Canon garantie echt nodig hebt, want het scheelt me wel veel geld. Hoe groot is de kans nou dat zo'n ding kapot gaat, niet groot lijkt me, en als hij dan toch kapot gaat kan ik hem toch gewoon zelf laten repareren. Ik moet het dan wel zelf betalen, maar het lijkt dat ik wel een eind kom met die 200 euro die ik dan eerst bespaard heb.
Maar een Nikon D70 lijkt me ook wel heel mooi. Ziet er erg goed uit. Lastige keuze
Die D70 lijkt mij ook zekerz wel wat, alleen de lenzen.... EOS rulez
Tja, das waar. Maar IMO ziet die Nikon er gewoon een stuk strakker uit dan de 300D (die ook heel mooi is). Gewoon helemaal zwart, en niet van dat plastice zilver-kleurige gedoe. Ik wacht op een goede review/vergelijkingzAo schreef op 08 december 2003 @ 22:13:
[...]
Die D70 lijkt mij ook zekerz wel wat, alleen de lenzen.... EOS rulez

[ Voor 16% gewijzigd door Repeat op 08-12-2003 22:21 ]
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
Ik weet niet wat ze op dit moment in Amerika kosten, maar ik zou er toch een beetje mee uitkijken als ik jou was. Stel bijvoorbeeld dat je een 'dead on arrival' krijgt. Vervolgens terugsturen en nooit meer iets van hoort of een of andere cam met pixelfouten ofzo terugkrijgt.Repeat schreef op 08 december 2003 @ 22:07:
Maar is het een groot nadeel om het vanuit/in de VS te bestellen. Ik bedoel dus of je die Canon garantie echt nodig hebt, want het scheelt me wel veel geld. Hoe groot is de kans nou dat zo'n ding kapot gaat, niet groot lijkt me, en als hij dan toch kapot gaat kan ik hem toch gewoon zelf laten repareren. Ik moet het dan wel zelf betalen, maar het lijkt dat ik wel een eind kom met die 200 euro die ik dan eerst bespaard heb.
Dit is misschien het ergste scenario, maar je staat wel met lege handen en je hebt dan geen poot om op te staan denk ik.
Ik heb wel een rebel maar in Nederland gekocht. Wanneer er iets kapot gaat stuur ik hem dus naar die shop en ik denk dat de wet mij als consument een stuk beter beschermd bij een Nederlandse zaak (die wel of niet geimporteerd heeft) dan bij een of andere amerikaanse ebay shop ofzo.
Thanks voor de consern, maar aangezien mijn oom vaak in de USA komt -in de zelfde regio nog wel- denk ik dat het wel mee zal vallen allemaal.Anoniem: 7431 schreef op 09 december 2003 @ 00:31:
[...]
Ik weet niet wat ze op dit moment in Amerika kosten, maar ik zou er toch een beetje mee uitkijken als ik jou was. Stel bijvoorbeeld dat je een 'dead on arrival' krijgt. Vervolgens terugsturen en nooit meer iets van hoort of een of andere cam met pixelfouten ofzo terugkrijgt.
Dit is misschien het ergste scenario, maar je staat wel met lege handen en je hebt dan geen poot om op te staan denk ik.
Ik heb wel een rebel maar in Nederland gekocht. Wanneer er iets kapot gaat stuur ik hem dus naar die shop en ik denk dat de wet mij als consument een stuk beter beschermd bij een Nederlandse zaak (die wel of niet geimporteerd heeft) dan bij een of andere amerikaanse ebay shop ofzo.
Wel vroeg ik mij af waarom dit stukje CF er niet in zou kunnen
Vergeef me als ik nu iets vraag dat gewoon in de (300D) handleiding staat, maar kan je niet Adobe-RGB kiezen in-cam? (En voor witbalans een kelvin-waarde...)Anoniem: 7431 schreef op 08 december 2003 @ 22:01:
[...]
.bmp is idd niet zo'n geweldig formaat i know, beetje nostalgie denk ik
maar bij deze stap ik over op tiff
Maar waar het me eigenlijk om ging is dat wanneer de afbeelding er in ps gewoon goed uit ziet (als RAW geimporteerd) het na het saven als bmp, tiff, alles behalve .eps & .psd er gewoon niet goed uit ziet (kleuren). Save ik als CMYK dan is het precies zoals ik het op mijn werkblad in ps heb.
Ik denk dat het iets tussen adobe rgb en canon rgb is, alleen ik vind het zo vreemd dat het werkveld wel gewoon goed is.
Zou nogal wat schelen met al dat gezeur over slechte witbalans en niet lekker overkomende kleuren. (Ik werk uitsluitend met een Kelvin-gebaseerde witbalans en heb "een bepaalde"-RGB in de cam ingesteld.) Maar ik heb een 10D, weet niet of dat wel kan met de 300D...
Het past wel, ik heb het ook in mijn 10D, het is alleen een beetje zonde van het geld omdat de 300D in cam er niet sneller dan 1315K/sec mee haalt. De Transcend die je bij powerinnumbers kunt bestellen voor € 249,- (ex shipping) haalt 1224K/sec zoals je terug kunt vinden op dezelfde paginazAo schreef op 09 december 2003 @ 09:40:
[...]
Wel vroeg ik mij af waarom dit stukje CF er niet in zou kunnenDie 9MB/s lijkt me genoeg; ook wanneer ik later een 10D oid zou aanschaffen.
In een 1D heeft het pas echt zin, maarja een 1D kost op dit moment nog altijd € 2.995,- en dat is ietsiepietsie meer dan die € 930,- voor de 300D
[ Voor 40% gewijzigd door Floor-is op 09-12-2003 16:51 ]
Bericht hierboven
Dat kan met de 300D, alleen dan zou ik ook bagger kleuren moeten hebben op mijn adobe werkveld denk ik, en die zijn zoals ze horen te zijn.Floris schreef op 09 december 2003 @ 16:35:
[...]
Vergeef me als ik nu iets vraag dat gewoon in de (300D) handleiding staat, maar kan je niet Adobe-RGB kiezen in-cam? (En voor witbalans een kelvin-waarde...)
Zou nogal wat schelen met al dat gezeur over slechte witbalans en niet lekker overkomende kleuren. (Ik werk uitsluitend met een Kelvin-gebaseerde witbalans en heb "een bepaalde"-RGB in de cam ingesteld.) Maar ik heb een 10D, weet niet of dat wel kan met de 300D...
[...]
Allemaal gemaakt met de 18-55 EF-S Kit-lens en de Tamron 28-200 XR Aspherical. Heb nog geen tijd gehad om de instellingen allemaal erbij te zetten, maar die kan je indien gewenst in de EXIF-gegevens vinden als je een foto download. Al met al een lekker dagje gehad daar!

Hier is 1 voorbeeld:

Erg, erg stoere plaat!
Bericht hierboven

Natuurlijk zijn op het moment de prijzen ook lekker aan het stijgen, niet echt vreemd natuurlijk.
Ik ga mijn 300D pas na 1 januari halen ivm de belasting, ik heb dus nog even. Hoop dat een hoop mensen hun bestelling cancelen na kerst of tegen die tijd toch maar een andere cam hebben gekocht. Met een beetje geluk zitten al die shops dadelijk met een enorme bestelling die ze niet kwijt kunnen en gaan de prijzen flink zakken. Ofzo... Wishful thinking ben ik bang
Jij houdt wel van terug naar de jaren 50?RSP schreef op 10 december 2003 @ 09:07:
Wat ik me nou afvraag, kan je met deze lenzen nou zelf scherpstellen in de zin van draaien en schuiven tot je een goed beeld hebt? of gaat dat nog steeds automatisch in de zin van richten op een object, half indrukken, wachten tot ie scherp is en afdrukken?
Wat bedoel je hiermee? Ik heb wat zitten googlen, maar ik kwam niet echt veel te weten. Doe je het via PC Privé Project of via een bedrijf?bartvb schreef op 10 december 2003 @ 13:02:
....
Ik ga mijn 300D pas na 1 januari halen ivm de belasting, ik heb dus nog even. Hoop dat een hoop mensen hun bestelling cancelen na kerst of tegen die tijd toch maar een andere cam hebben gekocht. Met een beetje geluk zitten al die shops dadelijk met een enorme bestelling die ze niet kwijt kunnen en gaan de prijzen flink zakken. Ofzo... Wishful thinking ben ik bang
Ik ben benieuwd, want dan wacht ik ook nog even
Ander punt is dat er op het moment echt debiel veel reclame wordt gemaakt voor de 300D, zat afgelopen week wat golf en paardrij magazines door te bladeren en in ieder tijdschrift staan iets van 2 of 3 fullpage advertenties! Pff. Daarnaast is het zo dat we midden in het holiday seizoen zitten, hoop mensen die nu dure kado's kopen.
Het kopen van die dure kado's is na december afgelopen, mensen kopen dan waarschijnlijk of een andere camera (de A1 b.v.) of ze kopen een ander duur kado ipv de 300D. Met een beetje geluk bestellen de winkels nu dus veel te veel waardoor ze dadelijk met een voorraad komen zitten die ze niet kwijt kunnen waardoor de prijzen weer gaan dalen.
Ik was overigens vorige week bij een winkel waar de verkoopster meldde dat de 300D de week daarvoor nog 100 euro goedkoper was. Maar ja, ivm de schaarste hebben ze er maar 100 bovenop gedaan en ze zijn nog steeds bijna meteen weg
Ik bestel pas na 1 januari omdat ik een eigen bedrijf heb. Ik heb voor 2003 al meer dan voldoende aftrekposten
Hetzelfde hierbartvb schreef op 10 december 2003 @ 18:36:
Ik bestel pas na 1 januari omdat ik een eigen bedrijf heb. Ik heb voor 2003 al meer dan voldoende aftrekposten
In januari gaan wij ws een 300D of 10D kopen
Rookworst zonder R is ook worst.
Anoniem: 99779
Ik ben nieuw op dit forum. Aangezien ik gisteren een eos 300d heb besteld leek het me handig en leuk om me hier ook eens te laten zien, ik ben al veel nuttige tips tegengekomen.
Helaas las ik ook dat de bestellingen soms erg lang duren... Hopelijk heb ik 'm nieuwe eos-je volgende week want ik ga precies over 1 week op vakantie... dan moet ie natuurlijk wel mee! Ik heb alleen een body gekocht, dus hopelijk gaat dat wat sneller dan de kit. Met mijn 3 lenzen die ik al bij m'n eos 500 had zie ik het helemaal zitten!!
Maar nu ik hier toch ben, vraagje: als ik een foto gemaakt heb, kan ik dan achteraf nog zien met welke sluitertijd etc. ik deze foto gemaakt heb?
En dan nog een vraagje: ik heb alles afgezocht naar alvast een pdf-je van een (nederlandse) handleiding, maar niets gevonden. Heeft iemand een tip?
De mazzzel
Anoniem: 99779
Kun je uitleggen wat dat betekent, de EXIF-gegevens?? Ben erg nieuwsgierig naar je instellingen. Complimenten voor de mooie foto's!Chrasher schreef op 09 december 2003 @ 23:08:
Heb weer een hele rits foto's online staan van een bezoek aan de Antwerpen Zoo.
Allemaal gemaakt met de 18-55 EF-S Kit-lens en de Tamron 28-200 XR Aspherical. Heb nog geen tijd gehad om de instellingen allemaal erbij te zetten, maar die kan je indien gewenst in de EXIF-gegevens vinden als je een foto download. Al met al een lekker dagje gehad daar!(Wel koud trouwens... brrrr...
)
Hier is 1 voorbeeld:
[afbeelding]
Anders blijf ik geduldig en lekker met een SLR schieten
Die EXIF info bevat onder andere het merk/model camera, datum, tijd, gebruikte diafragma, sluitertijd, flits, focusafstand, focusmode, shootingmode, meteringmode, over/onderbelichting, etc, etc, etc. Die info kunnen de meeste fatsoenlijke fotoprogramma's probleemloos uitlezen. Kan ook met de software die bij je 300D zit.
Owja en wat wordt er nou precies bedoeld met asferische lenzen?
[ Voor 10% gewijzigd door Repeat op 13-12-2003 14:55 ]
De 300D is de digitale broer van de EOS 300. Er komt denk ik geen opvolger van de 300D of 10D de komende maanden, hoewel de 10D misschien wel een kleine revisie krijgt om het verschil met de 300D groter te maken. Maar dat is een pure gok.zAo schreef op 12 december 2003 @ 19:01:
Komt er op korte termijn nog een nieuwe DSLR uit van Canon? De opvolger van de D60 / 10D misschien?
Anders blijf ik geduldig en lekker met een SLR schieten![]()
Wat er wel zit aan te komen en laten we hopen dat het een knaller word: de nieuwe 1D, waarschijnlijk nog voor de zomer. Maar dat is een pro-cam, groter, zwaarder, meer functies, (spat)waterdicht, supersnelle 45-punts AF, heel snelle burst en een superieure CCD/CMOS (denk CMOS).
Dan word de 1D, die op dit moment al voor € 3.000,- van eigenaar wisselt ineens een stuk goedkoper, misschien dat je voor zo'n 1500 al een gebruikte 1D hebt!
Persoonlijk zit ik op dat moment te wachten, laat er een nieuwe 1D komen, dan beslis ik op dat moment of ik de oude of het nieuwe type aan zal schaffen.
Bericht hierboven
Ik vind de 300D robuuster en minder plastic aanvoelen dan de analoge EOS cameras.Repeat schreef op 12 december 2003 @ 20:21:
Tja, ik twijfel nou echt of de 300D wat voor mij is. Ik heb nu een analoge Eos 30, en ik vraag me af of je met die 300D een beetje hetzelfde gevoel hebt, dat je echt wat in je handen hebt. Of is het allemaal een beetje plasticachtiger en goedkoper enz? En is hij kwa kwaliteit en mogelijkheden vergelijkbaar?
Owja en wat wordt er nou precies bedoeld met asferische lenzen?
Moet ik in mijn geval dan niet parameter 1 of 2 selecteren in de camera en het kleurprofiel sRGB op de computer? Waneer ziet alles eruit zoals in werkelijkheid en wordt er ook in de juiste kleuren geprint zoals ik het heb gefotografeerd?
Ik krijg het idee dat er heel weinig op de markt zijn, of ik zoek op de verkeerde plaatsen
Is het misschien in Duitsland of Belgie beter?
Of de 10D?
* justmental heeft een dagje verlof en de kerstdagen en oud en nieuw zouden leuke dagen zijn om zo'n camera te leren kennen
Who is John Galt?
Ik heb ook begrepen dat je hem niet meer voor de 'feestdagen' zal krijgen. Verder weet ik niet wat je ermee doet en wat hijmag kosten, maar als het kan en wanneer je hem veel en intensief gaat gebruiken, zou ik lekker voor de 10D gaan. Een collega van me heeft de 10D toevallig eergister besteld en die komt óf vandaag of over een week binnen. Precies voor kerst dus..justmental schreef op 17 december 2003 @ 12:31:
Weet er iemand of deze camera nu ergens uit voorraad geleverd kan worden?
Ik krijg het idee dat er heel weinig op de markt zijn, of ik zoek op de verkeerde plaatsen
Is het misschien in Duitsland of Belgie beter?
Of de 10D?
* justmental heeft een dagje verlof en de kerstdagen en oud en nieuw zouden leuke dagen zijn om zo'n camera te leren kennen
Ik heb nu een erg oude digicam en m'n vriendin heeft een analoge EOS 300 met een 28-80 en 70-300 lens.zAo schreef op 17 december 2003 @ 12:56:
Ik heb ook begrepen dat je hem niet meer voor de 'feestdagen' zal krijgen. Verder weet ik niet wat je ermee doet en wat hijmag kosten, maar als het kan en wanneer je hem veel en intensief gaat gebruiken, zou ik lekker voor de 10D gaan. Een collega van me heeft de 10D toevallig eergister besteld en die komt óf vandaag of over een week binnen. Precies voor kerst dus..
Fotografie vind ik leuk en dan met name experimenteren, met de analoge EOS doe ik dat ook wel eens, maar ik vind het waardeloos dat je het resultaat zo laat te zien krijgt.
Aangezien we die 2 lenzen al hebben zat ik te denken aan de 300D met lenskit zodat ik dat ook wide angle heb.
Geld speelt geen grote rol, maar als ik meer geld uit ga geven moet er wel toegevoegde waarde zijn (directe leverbaarheid is in dit geval ook toegevoegde waarde
Waar heeft die collega die 10D besteld?
Fotozaak in het centrum van Utrecht had er nog eentje, veel te duur, maar wel gelijk inpakken en wegwezen
Nu alleen nog een fatsoenlijke CF kaart
[ Voor 9% gewijzigd door justmental op 17-12-2003 20:00 ]
Who is John Galt?
Hij heeft afgelopen maandag bij Steenweg in Utrecht besteld.
Maar daar zit geen 2 jaar verzekering bij. Plus dat je bij deze shop alle lenzen voor de internetprijzen kan krijgen..PGR schreef op 17 december 2003 @ 20:35:
CROWN in Woudenberg had nog diverse 10D's liggen voor 1550 (incl 128MB CF).... Heb er afgelopen vrijdag nog eentje gehaald![]()
![]()
BTW: 128MB CF, wat moet je daarmee in een 10D? 10 foto's en hij is vol op RAW
Als je gewend bent aan een EOS 30 is een 300D een stap terug denk ik. De 30/ 33 is zeer goed te vergelijken met de 10D.Repeat schreef op 12 december 2003 @ 20:21:
Tja, ik twijfel nou echt of de 300D wat voor mij is. Ik heb nu een analoge Eos 30, en ik vraag me af of je met die 300D een beetje hetzelfde gevoel hebt, dat je echt wat in je handen hebt. Of is het allemaal een beetje plasticachtiger en goedkoper enz? En is hij kwa kwaliteit en mogelijkheden vergelijkbaar?

mooie kleuren vond ik zelf

jammer dat deze niet in het zonnetje wilde

lastige foto, geen flits mogen gebruiken dus iso opgeschroeft naar 800 en sluitertijd van 1/80e (op 300mm)

brrr moet je niet tegenkomen

maar hij was wel lief en meewerkend als poserende tijger

Foto in schemering 1/100 op weer 800iso.
Alle foto's handheld zonder flits met de Sigma 70-300mm APO II
Allemaal onbewerkt behalve de 2e tijger (beetje USM) wel geresized tot 50% in photoshop klik op het plaatje voor de 50% versie.
Voor degene die batterij zorgen hebben. Ik heb die dag met de originele batterij zo'n 900 foto's geschoten, ik heb m'n lcd daarbij uit (dus geen post-pix review), heb het geluid uitgezet en ik heb nauwelijks flits gebruikt (misschien 20 foto's). Wel staat de AF mode gewoon aan in de meeste foto's dus ik moet zeggen accu is super. (en lang leve m'n x-drive II)
===edit===
zo beter geresized? sorry voor de inbellers
[ Voor 13% gewijzigd door rockhopper op 18-12-2003 23:49 ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik weet wel dat de amerikaanse uit voorraad leverbaar is.
Anoniem: 99752
Dan hoop ik dat die van "mij" ook half januari komt.Anoniem: 99752 schreef op 18 december 2003 @ 19:13:
Heb "mijn" 300D afgelopen maandag besteld en weet dat deze pas half januari geleverd zal wordenGeduld wordt dus nog even op de proef gesteld.
Anoniem: 99752
Heb je Amerikaans of Europees model besteld, M@fkeez? Heb eea nagevraagd bij Canon Nederland ivm garantie. Maar op de amerikaanse modellen geeft Canon geen garantie.m@fkeez schreef op 18 december 2003 @ 19:18:
[...]
Dan hoop ik dat die van "mij" ook half januari komt.
Ik heb een eos 300d besteld, de europese dus. Anders heet die ook geen 300d maar digital rebelAnoniem: 99752 schreef op 18 december 2003 @ 19:33:
[...]
Heb je Amerikaans of Europees model besteld, M@fkeez? Heb eea nagevraagd bij Canon Nederland ivm garantie. Maar op de amerikaanse modellen geeft Canon geen garantie.
Welk deel van resizen naar 100 KB begrijp je niet?rockhopper schreef op 18 december 2003 @ 00:56:
Hier nog wat foto's van mij in Duisburg zoo
[afbeelding]
mooie kleuren vond ik zelf
[afbeelding]
jammer dat deze niet in het zonnetje wilde
[afbeelding]
lastige foto, geen flits mogen gebruiken dus iso opgeschroeft naar 800 en sluitertijd van 1/80e (op 300mm)
[afbeelding]
brrr moet je niet tegenkomen
[afbeelding]
maar hij was wel lief en meewerkend als poserende tijger
[afbeelding]
Foto in schemering 1/100 op weer 800iso.
Alle foto's handheld zonder flits met de Sigma 70-300mm APO II
Allemaal onbewerkt behalve de 2e tijger (beetje USM) wel geresized tot 50% in photoshop klik op het plaatje voor de 50% versie.
Voor degene die batterij zorgen hebben. Ik heb die dag met de originele batterij zo'n 900 foto's geschoten, ik heb m'n lcd daarbij uit (dus geen post-pix review), heb het geluid uitgezet en ik heb nauwelijks flits gebruikt (misschien 20 foto's). Wel staat de AF mode gewoon aan in de meeste foto's dus ik moet zeggen accu is super. (en lang leve m'n x-drive II)
===edit===
zo beter geresized? sorry voor de inbellers
Een paar img size tags erin bouwen helpt niet op de fotos te verkleinen, nog steeds moet de hele foto gedownload worden, en die paar fotos van jou zijn nog steeds 2.5+ MB bij elkaar.
Je moet ze gewoon even openen in een foto pakket, en dan verkleinen naar 550x400 oid, en dan zo'n jpeg compressie kiezen dat ze tussen de 100 en de 150 kb zijn, dat is meer dan voldoende om een fototje hier te plaatsen.
Zo beter dan? Zo vaak post ik m'n foto's ook niet. Nou weet ik alleen niet hoe ik kan doorlinken naar grotere foto's dus iedereen moet het doen met 25% foto's tot ik snap hoe ik die foto clickable maak naar grotere voorbeelden.Marc H schreef op 18 december 2003 @ 20:37:
[...]
Welk deel van resizen naar 100 KB begrijp je niet?
Een paar img size tags erin bouwen helpt niet op de fotos te verkleinen, nog steeds moet de hele foto gedownload worden, en die paar fotos van jou zijn nog steeds 2.5+ MB bij elkaar.
Je moet ze gewoon even openen in een foto pakket, en dan verkleinen naar 550x400 oid, en dan zo'n jpeg compressie kiezen dat ze tussen de 100 en de 150 kb zijn, dat is meer dan voldoende om een fototje hier te plaatsen.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
1
2
| [url=http://www.groteplaatjes.nl/grootplaatje.jpg] [img]http://www.kleineplaatjes.nl/kleinplaatje.jpg[/][/] |
Ook ik ben in het bezig van een 300D sinds een aantal dagen. Ik heb deze camera overigens gewoon uit voorraad uit de states laten "overkomen". Het scheelde best wat geld maar ik moet zeggen dat ik het niet een tweede keer had gedaan.
Ik heb veel problemen gehad met de levering ondanks dat het via een ned bedrijf ging. En tot mijn schrik vond de douane het pakketje toch ook erg mooi en kwamen er invoerrechten op. Ook daar is natuurlijk mee te rommelen (waarde van het pakket) zodat dat enorm meeviel.
maar goed..dit voor de gene die dat overwegen.
Wat mij opviel als ik hem vergelijk met mijn E-10 is dat de E-10 echt veel meer solide aanvoelt. Hij is dan ook voornamelijk van metaal en ook de lens voelt fijn bij het "draaien". Met de canon heb ik een iets meer kunstof gevoel en dan heb ik het nog niet over het "Draaien" met de lens..gaat perfect hoor maar voel toch wat sja..hoe zal ik het zeggen.....ik heb het overigens over de lens kit die bij de camera zit.
Wat mij nog meer opviel is toch de beperking van de lens wbt zoomen. Ik zou dan ook graag een iets flinkere lens willen aanschaffen met iets meer zoom. (sorry dat ik de termen nog niet helemaal spreek maar lens verhaal is nieuw voor me). Vroeg me af of ik van jullie wat tips kan krijgen voor een lens (welke in iedergeval auto kan scherpstellen ook) die pretty low budget is maar toch goed werkt met een aardige zoom factor
Hoor het graag!!
Dit topic is gesloten.