Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Flink zoomen? 28-300 van Tamronxon schreef op 23 december 2003 @ 01:32:
Foto vrienden,
Ook ik ben in het bezig van een 300D sinds een aantal dagen. Ik heb deze camera overigens gewoon uit voorraad uit de states laten "overkomen". Het scheelde best wat geld maar ik moet zeggen dat ik het niet een tweede keer had gedaan.
Ik heb veel problemen gehad met de levering ondanks dat het via een ned bedrijf ging. En tot mijn schrik vond de douane het pakketje toch ook erg mooi en kwamen er invoerrechten op. Ook daar is natuurlijk mee te rommelen (waarde van het pakket) zodat dat enorm meeviel.
maar goed..dit voor de gene die dat overwegen.
Wat mij opviel als ik hem vergelijk met mijn E-10 is dat de E-10 echt veel meer solide aanvoelt. Hij is dan ook voornamelijk van metaal en ook de lens voelt fijn bij het "draaien". Met de canon heb ik een iets meer kunstof gevoel en dan heb ik het nog niet over het "Draaien" met de lens..gaat perfect hoor maar voel toch wat sja..hoe zal ik het zeggen.....ik heb het overigens over de lens kit die bij de camera zit.
Wat mij nog meer opviel is toch de beperking van de lens wbt zoomen. Ik zou dan ook graag een iets flinkere lens willen aanschaffen met iets meer zoom. (sorry dat ik de termen nog niet helemaal spreek maar lens verhaal is nieuw voor me). Vroeg me af of ik van jullie wat tips kan krijgen voor een lens (welke in iedergeval auto kan scherpstellen ook) die pretty low budget is maar toch goed werkt met een aardige zoom factor
Hoor het graag!!

Goed spul en flink zoomen voor bar weinig? Euh, ik denk dan toch aan de Tokina 24-200, kost je denk ik rond de € 275,- tot € 300,-
Bericht hierboven
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Verwijderd
Even een tip: kijk ook eens tweedehands!
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Ik merk gewoon het erg tekort komen van de 55 lens die erbij zit en wil gewoon meer...denk inderdaad meer aan 2 a 300mm.
Ik heb ook geen bezwaar tegen tweedehands hierin overigens maar waar moet ik opletten. Welke type lensen kan ik naar kijken? Welke zijn compatible..zijn bv alle lensen voor de analoge eos (300) compatible met mijn digitale? Ik bedoel dan vooral dat ze zelf kunnen scherpstellen en zo..of zeg ik nu iets heel doms
edit:
Ik kreeg trouwens van een shop als advies de Tamron AF 70-300/4.0-5.6 Macro kost 149 euro ..dat noem ik wel budget maar is het ook wat?
edit 2: Ik ben op zoek naar een goede tas voor de camera + lens..iemand nog tips?
[ Voor 15% gewijzigd door xon op 24-12-2003 00:42 ]
Zo moeilijk is google toch niet? Anyway, ik vond deze user-review wel redelijk grondig: http://www.epinions.com/content_38649302660xon schreef op 24 december 2003 @ 00:22:
Ik kreeg trouwens van een shop als advies de Tamron AF 70-300/4.0-5.6 Macro kost 149 euro ..dat noem ik wel budget maar is het ook wat?
Een (kleine) snip uit de conclusie:
conclusions:
This is a great entry to mid-level lens. The optics are excellent and there is no distracting optical elements in day to day shooting, be it landscapes or action with this lens. The motor is definitely a little too loud for my tastes, perhaps I'm spoiled with the Canon ultrasonic motors, but switching to manual will instantly solve my qualms with the motor noise. If you are on a tight budget but want a great zoom lens to supplement your standard lens, this Tamron lens covers a wonderfully useful range.
http://groups.yahoo.com/group/canondigicamhacking/
Mensen zijn aan het proberen dmv firmware aanpassingen de restricties van de 300D tov. de 10D weg te halen.
NOFI voor de 300D eigenaren, maar ik vind de 300D een budgetapparaat tov de 10D. Daarom ga ik er ook van uit dat de gebruikers over het algemeen met een beperkter budget naar lenzen kijken.Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 09:37:
Kuch, wat lees ik nu weer voor een onzin. Een goede lens en dan komt iemand aan met een zoombereik van 28-200 of 24-200. Dat noemen we natuurlijk geen goede zoom.
Ja ik kan ook zeggen dat hij beter een setje als volgt aan kan schaffen: 16-35L / 24-70L / 70-200L en de 35-350L ook gelijk maar meenemen. De 1.4 extender en gelijk de 2.0 extender ook doen joh. Beetje jammer dat dat dermate duur is dat niemend het doet.
De 24-200 die ik noemde word heel goed getest voor een dergelijk goedkope lens, budget-wise dus een niet onverstandige aankoop.
De 50-500 vind ik zelf een onding, maarja ik heb ook lang niet zo veel zoom nodig.Als je echt heeeeel veel zoom wilt, neem dan de 50-500 mm maar die zal prijstechnisch een beetje vervelend uit de bus komen. Als je budget beperkt is, neem dan de nieuwe Canon 55-200, die sluit mooi aan bij het standaardbereik van je huidige lens.
De 55-200 kom je niet veel tegen, ik heb nog geen reviews gevonden op wat ik ervaar als respectabele site.
Qua kwaliteit steekt de 80-200L of 70-200L van Canon er met kop en schouders bovenuit, maar die lens is duurder dan zijn camera. Tenzij je weet dat hij echt fotogek is raad je hem dat niet aan lijkt mij.Wil je kwalitatief iets beters, neem dan een Sigma 80-200/2.8 of een dergelijke lens van bijv Tamron, Canon mag natuurlijk ook, maar dan kom je weer een stapje duurder uit. Qua lens zijn ze veel groter, zwaarder en duurder, maar qua kwaliteit ga je er erg op vooruit!
Even een tip: kijk ook eens tweedehands!
De Sigma schijnt ook zeker niet verkeerd te zijn, is ook een stuk goedkoper, maar het is een 70-200/2.8 lens en niet 80.
Tamron is echt mijn merk niet, maar er zijn mensen die een andere mening zijn toebedeeld.
Ja persoonlijk zou ik gaan voor een setup als eerder omschreven (allen in f/2.8L variant, in het geval van de 70-200 zelfs met IS). Maar nogmaals: ik ken zijn budget niet en tenzij hij echt van plan is om nog eens 3600-4000+ € op tafel te leggen ga ik het niet aanraden.
Tips:
1: http://www.fredmiranda.co...duct=102&sort=7&thecat=29
2: http://www.fredmiranda.co...duct=103&sort=7&thecat=29 (hoewel vrij prijzig)
Kijk ook rond naar 2e hands en graag zou ik wat meer willen weten over het bereik dat je zoekt, dat maakt het geven van adviezen een stuk gemakkelijker.
Scherp dus, maar verder weinig eisen begrijp ikxon schreef op 24 december 2003 @ 00:22:
SJa wat is budget...kijk ik begrijp heel goed dat je natuurlijk voor kwaliteit en specs betaald...dat is logisch. Maar het maakt mij niet uit dat ie net even wat langzamer is met scherpstellen als ze snellere broer of zo.
Okay, maar wil je dat het naadloos aansluit op die 55mm of mag het ook vanaf 70-75 of zelfs 100mm? Dat bepert de keuze namlijk wel ietsjeIk merk gewoon het erg tekort komen van de 55 lens die erbij zit en wil gewoon meer...denk inderdaad meer aan 2 a 300mm.
Nee je zegt niks doms, je kunt eenvoudigweg alle lenzen gebruiken die je ook op je analoge body gebruiken kunt. Let wel een klein beetje op dat bij 2e hands lenzen je deze soms even moet laten rechippen om de AutoFocus (AF) functie weer werkende te krijgen.Ik heb ook geen bezwaar tegen tweedehands hierin overigens maar waar moet ik opletten. Welke type lensen kan ik naar kijken? Welke zijn compatible..zijn bv alle lensen voor de analoge eos (300) compatible met mijn digitale? Ik bedoel dan vooral dat ze zelf kunnen scherpstellen en zo..of zeg ik nu iets heel doms
Verder moet je natuurlijk letten om krassen, gebruiksschade etc. etc. Maar dat is allemaal vrij logisch
Ik persoonlijk vind het niks, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik zou eerder de Sigma pakken (hoewel ook niet perfect) of in mijn geval een Canon 70-200L IS f/2.8 (die wel € 2.000,- + kost).edit:
Als je een beperkt budget hebt, zou ik vooral kijken (en proberen!!) en lezen over de sigma, tokina en tamrons. Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken.
Tamrac Tek. Vrij goedkoop, prima tasje om mee te beginnen.edit 2: Ik ben op zoek naar een goede tas voor de camera + lens..iemand nog tips?
[ Voor 29% gewijzigd door Floor-is op 25-12-2003 00:13 ]
Bericht hierboven
Is deze tijd korter en schiet de EOS 300D dus sneller?
Dat heet shutterlag in mooi engels, de shutterlag bij de 300D is ongeveer 1/10e seconde, jammer genoeg kan ik het zo snel niet nauwkeuriger voor je terugvinden.jevn schreef op 25 december 2003 @ 14:32:
Bij mijn pro90IS heb ik "last" van een vertraging van ongeveer een halve seconde (dus tussen indrukken van de knop tot het werkelijke foto maken).
Is deze tijd korter en schiet de EOS 300D dus sneller?
Bericht hierboven
/me jevn zou het soms toch wel handig vinden als er een algemeen google topic komt, term shutterlag was volkomen onbekend
Verwijderd
Na lang bellen en winkels af struinen Ben ik de trotse bezitter van een 300D.
Nou heb ik dit topic even door zitten lezen en ook ik ben een soort van Foto Noob.
Heb ook 2 boeken gekocht maar nou wil ik ook een tele lens kopen maar weet niet goed waar ik uit moet kiezen en tweedehands is ook goed wat mij betreft.
Heb marktplaats al bezocht maar daar is niet echt wat te vinden en weet ook neit waar ik op moet letten met wat voor bajonet sluiting het moet wezen.
Hoorde van een vriend dat er een nieuwe lens uitkwam dit zijn de specs:
Hij sluit wel mooi aan op de lens die in de kit versie zit 18/55mm .Sigma kondigt (wederom) twee nieuwe zoomlenzen aan speciaal voor digitaal en speelt daarmee meer en meer in op digitale fotografie.
Vandaag introduceert Sigma twee nieuwe Sigma zoomlenzen, exclusief ontworpen om te passen bij de karakteristieke kenmerken van de digitale reflexcamera's. De eerste lens is de nieuwe 18-50mm F3.5-5.6 DC lens. De beeldcirkel is zo ontworpen dat hij overeenkomt met de maat van de beeldsensors van digitale reflexcamera's, dit heeft geresulteerd in een compacte lens met een maximale diameter van 60mm, gehele lengte van 67.5mm en een gewicht van slechts 245 gram. Het formaat van de beeldsensor mag niet groter zijn dan de APS maat van beeldsensors. Als camera's met een grotere beeldsensor of 35mm reflexcamera's worden gebruikt ontstaat er een vignettering. De lens heeft een variabele beeldhoek van 76.5°-31.7°.
Als Sigma 18-50 op een Digitale SLR wordt gebruikt, zal beeldhoek gelijk zijn aan een 28-75mm brandpunt. De beeldhoek varieert afhankelijk van de camera. Het gebruik van asferische lenzen corrigeert verschillende afwijkingen over het gehele zoombereik en levert een hoog niveau qua optische prestatie. De Sigma 18-50mm F3.5-5.6 DC lens heeft een minimum scherptebereik van 25cm bij alle brandpuntafstanden en is in staat tot macro fotografie met een maximale vergrotende verhouding van 1:3.5.
De tweede nieuwe Sigma lens is de nieuwe compacte 55-200mm F4-5.6 DC lens. Deze compacte telelens is speciaal ontworpen om te gebruiken bij digitale reflexcamera's. De beeldcirkel is zo ontworpen dat hij overeenkomt met de maat van de beeldsensors van digitale reflexcamera's. Hij heeft een compacte body en is een lichtgewicht met een gehele lengte van 84.6mm en een gewicht van slechts 310 gram. Het formaat van de beeldsensor mag niet groter zijn dan de APS maat van beeldsensors. Als camera's met een grotere beeldsensor of 35mm reflexcamera's worden gebruikt ontstaat er vignettering. De lens heeft een filtermaat van 55mm, maximale diameter van 70mm. Deze opvallend compacte hoge prestatie zoomlens is ideaal voor vele onderwerpen. Als de 55-200mm gebruikt wordt op een digital SLR dan zal de beeldhoek gelijk zijn aan een 82-300mm brandpunt. De beeldhoek varieert afhankelijk van de camera. Deze lens heeft een minimale scherpstelafstand van 110cm (43.3") en een maximale vergroting van 1:4.
Prijzen resp.€ 129,- en € 179,- leverbaar medio begin december.
Ik zag deze lens in een andere topic voorbij komen tamron 70/300 voor rond de 150 euro maar zijn er mensen met ervaring met deze lens?

Maar ik ben echt het spoor bijster

Het is wel zo ik ben maar een beginner en hoef niet meteen het beste van het beste maar hij moet wle een leuk zoom bereik hebben .
Of is er nog iemand die er 1 weg doet?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 11:48 ]
Ik denk dat je als foto noob zijnde niet echt goed in de gaten hebt hoe duur (semi)professionele fotografie kan zijn. Ik gok dat je met een lensje van 150 wel foto's kan maken maar denderend zal 't resultaat niet zijn.Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 11:23:
...
Nou heb ik dit topic even door zitten lezen en ook ik ben een soort van Foto Noob.
...
...
zat zelf te denken aan een 150 euro voor een leuke lens.
...
misschien zit ik er compleet naast, in dat geval m'n excuus maar misschien ben je een beetje te snel doorgestroomd naar de prosumer cams?
Verwijderd
Mischien dat ik voor 150 euro wel een 2de hands lens kan bemachtigen
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 12:18 ]
Verwijderd
Hij bedoelt denk ik waarom je een 300D koopt als je nog niet eens goed weet hoe het allemaal zit met lenzen enz. Je zegt dat je een beginner bent. Het lijkt mij dan ook gewoon niet echt handig om dan gelijk een 300D te kopen, want die zijn toch wel voor de gevorderde amateurs. En voor 150 euro kan je niet echt een goede lens kopen volgens mijVerwijderd schreef op 26 december 2003 @ 12:16:
Euhm denk dat ik best wel wat weet maar tsja ben niet een prof. fotograaf en leg de lat ook niet zo hoog als andere mensne met de kwaliteit van die 18/55 lens ben ik tevreden
Verwijderd
Hiervoor ben ik dus een paar boeken aan het lezen en heb eigenlijk altijd me camera mee als ik ergens naar toe ben.
Ben van mening dat ik het alleen maar kan leren door het te doen en het gevoel er voor te krijgen door veel fotoos te nemen.
Heb ook een Sony digi cam maar tsja merk gewoon dat ik dat niet mooi vind .
En merk aan mezelf dat ik het heel leuk maar ook vooral interresant vind en wil daarom ook veel leren .
Mischiein is het niet de juiste keus geweest maar had zoiets ik kan dat ding kopen waarom doe ik het neit en ook met het oog dat ik voor een lange tijd er veel aan heb.
En ik zal er inderdaad wel naast zitten qua bedrag voor een lens maar het hoeft niet perse een nieuwe te zijn .
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 12:50 ]
Voor reviews van lenzen kan je kijken op photodo, op fredmiranda en natuurlijk zoeken met google. Bekijk ook de forums op DPZ, DPreview, Fredmiranda, Robgalbraith en hier flink, zodat je bekend raakt met de Nederlandse en de Engelse terminologie, gezien die vaak door elkaar gebruikt word.
Op DPreview is ook nog iets te vinden onder het kopje 'learning', waar ook ik een hoop van heb geleerd. De faq's in dit forum zijn daarnaast ook erg goed om door te lezen.
Succes!
Bericht hierboven
Er zijn maar weinig echt slechte lenzen, verder krijg je doorgaans gewoon value for money, betaal je meer, krijg je een betere lens, die of lichtsterker is, of bepaalde functies heeft, of degelijker gemaakt is, etc.
En sja, de 300D is de budgetuitvoering van de 10D, maar om het nou een budgetapparaat te noemen, nah, maar goed, als je het geld op je rug had groeien hadden we als echt goede measurbator toch waarschijnlijk wel een 1Ds gehaald met een heleboel mooie lenzen.
Niet dat het veel uitmaakt, want het is toch de persoon die de foto moet maken. En een flutfoto blijft een flutfoto of je de foto nou maakt met een setje van 15000 euro of met een wegwerpcam.
Wat betreft die 18-55, optisch is er niet zo vreselijk veel op aan te merken, ik vind persoonlijk de degelijkheid wel tegenvallen evenals de snelheid met focussen, maar daar valt wel overheen te komen.
Voor wat een telezoom betreft, ik lees vrij veel positieve berichten her en der over de Sigma 70-300/4.0-5.6 APO, maar die is wel alweer bijna 2x zo duur als die Tamron... en of die lens ook 2x zo goed is, dat is dan maar weer de vraag he? Het blijft toch een enorm gekloot, er is simpelweg te veel keus en langzaam, beetje bij beetje ga je toch steeds weer naar duurder spul kijken. Zelf lijkt me de Canon 75-300 IS wel wat, maar mjah, die kan optisch niet op tegen de 70-200, welke natuurlijk weer duurder is, etc, etc, etc. Misschien moet ik ook maar gewoon voor 149 euro een Tamron halen, in 't ergste geval kan je 't ding altijd nog verkopen voor 100 euro.
[ Voor 16% gewijzigd door Raymond v/d H op 26-12-2003 19:56 ]
Verwijderd
Maar de body is toch van kunststof (plastic) ?? Kan hij wel tegen een stootje?Wout schreef op 13 december 2003 @ 22:44:
[...]
Ik vind de 300D robuuster en minder plastic aanvoelen dan de analoge EOS cameras.
Verwijderd
Ik liep laatst door rotterdam en kwam daar bij de Talens...(Vlakbij de mediamarkt in de binnenstad) Daar stond een eerste revisie van de Canon 75-300 voor 139€ (2e hands uiteraard)RSP schreef op 26 december 2003 @ 11:55:
[...]
Ik denk dat je als foto noob zijnde niet echt goed in de gaten hebt hoe duur (semi)professionele fotografie kan zijn. Ik gok dat je met een lensje van 150 wel foto's kan maken maar denderend zal 't resultaat niet zijn.
misschien zit ik er compleet naast, in dat geval m'n excuus maar misschien ben je een beetje te snel doorgestroomd naar de prosumer cams?
Is dit niets voor je???
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2003 09:27 ]
Verwijderd
canon eos 300d + sigma 18-50/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6 (info) € 1299,00 incl
ik ben geen fotografeer guru maar ik wil mijn camera gaan gebruiken om zowel "close-ups" als meer landschap achtige foto's te gaan maken (vooral steden) nu vroeg ik me af of dit dan de juiste keuze zou zijn, andere mogelijke combinaties zijn:
canon eos 300d + ef 28-105/4,0-5,6 + 90-300/4,5-5,6 usm € 1349,00 incl.
canon eos 300d + ef 28-105/4,0-5,6 usm € 1149,00 incl.
canon eos 300d + ef 28-90/4,0-5,6 + 90-300/4,5-5,6 usm € 1299,00 incl.
canon eos 300d + ef 28-90/4,0-5,6 usm € 1099,00 incl.
canon eos 300d + ef-s 18-55/3,5-5,6 + 90-300/4,5-5,6 usm (info) € 1349,00 incl.
canon eos 300d + sigma 18-50/3,5-5,6 € 1149,00 incl.
oja.. voordat iedereen de meest mooie combinaties gaat noemen.. mijn limiet is eur. 1500 maar liever minder
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 13:11 ]
18-55 + 55-200
Dat geeft je zowiezo een leuke verkoopwaarde als je de cam ooit weer wilt verkopen en het schijnen leuke lenzen te zijn voor weinig. (Zeker om mee te beginnen!)
Natuurlijk is het 'stoerder' om te zeggen dat je een 16-35L + 24-70L + 70-200L IS hebt, maar het is een beetje onzin niet?
Ik heb overigens mijn koop-aspiraties nog even uitgesteld. Eerst een nieuwe stereo en eens op vakantie.
[ Voor 18% gewijzigd door Floor-is op 29-12-2003 14:35 ]
Bericht hierboven
Verwijderd
canon eos 300d + ef-s 18-55/3,5-5,6 + 90-300/4,5-5,6 usm (info) € 1349,00 incl.
Simpelweg omdat ik Canon iets meer 'vertrouw' dan Sigma. En die 90-300 wilde ik ook gaan aanschaffen, maar dan waarschijnlijk de IS USM, maar dat duurt nog even, ik heb gisteren een velbon statief gekocht (krijg ik morgen binnen als het goed is) das genoeg voor deze maand
Hele stomme vraag, maar waar staat USM eigenlijk voor?
Verwijderd
Ah bedankt. Dus dat is iets met betrekking tot de AF.Marc H schreef op 29 december 2003 @ 22:36:
USM = UltraSonic Motors
De lens is inderdaad wat rumoerig moet ik zeggen bij het scherpstellen maar dat mag de pret niet drukken. Veel heb ik er nog niet veel mee gefotografeerd dus over de kwaliteit kan ik niet veel zeggen.
Hij voelt in iedergeval wel een stuk meer ..ehh..solide dan het lensje wat bij de 300d zit.
Voor de gene met een bijna lege knip na het kopen van de camera en met niet al te hoge eisen een ERG leuke optie om het 1 en en ander "wat dichterbij te krijgen"
Verwijderd
Ik zag deze lens in een andere topic voorbij komen tamron 70/300 voor rond de 150 euro maar zijn er mensen met ervaring met deze lens?
[afbeelding]
Brewskie:
Ik heb deze lens 2 weken geleden gekocht. Hij bevalt prima. Goede brede ring om "manual" scherp te stellen. Beter dan die EF-S lens. Er wordt in reviews geklaagd over het geluid. Ik vind het wel meevallen.
Ik heb ook de Sigma 70-300 getest bij de winkel. Die viel me tegen. Een heel kleine ring om te "zoomen", zeer dicht op de body. Dat viel tegen. Verder ziet de Tamron er robuuster uit. Past goed bij de 300D. Zeer mooie prijs ook.
Wat voor foto's willen jullie?
Het zijn foto's ERG snel gemaakt en eigenlijk al een beetje in het donker. Fotohoogstandjes dus niet verwachten alleen even wat gefixed om een indruk te geven. Bij eventuele andere verzoekjes hoor ik dat in het nieuwe jaar wel weer
Foto 1 is in de macrostand op ongeveer anderhalve meter genomen (is de minimale afstand). Het is trouwens een knopje op mijn tft knopje is bijna een cm lang of zo. Hij heeft zich voornamelijk links gefocused zo te zien.

foto 2 is genomen op zo'n 30 meter afstand en is van..jawel..een gezellige kerstboom

foto 3 is genomen van zo'n meter of 15 en is van een hele smerige lantaarnpaal.

De foto's zijn van 3 mb naar soms nog geen 40kb gegaan om het ook voor de enkeling met een telmodempje leuk te houden maar doet uiteraard wel wat met de kwaliteit!. Grote versie en of vragen via msn.
Iedereen (alvast) een heel gelukkig nieuwjaar! En mogen we maar heel veel mooie foto's maken!
[ Voor 10% gewijzigd door xon op 01-01-2004 15:19 ]
Hieronder een paar voorbeeld plaatjes, van een gebouw op 1.2km afstand:

mocht iemand een full size image willen moet die mij maar mailen
Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere
BTW ik hoop dat we op de eerste foto geen plat dak zien. Als dat wel zo is dan gok ik dat dat dak eerdaags een keer *krak* gaat doen
Maar erg stoere serie. Thanks!
Of ik mis wat en zie geen dakgoot waar water in ligt..(of je moet het dakraaaam bedoelen)...of je bedoelde het als grapje..ehmm sja..bartvb schreef op 03 januari 2004 @ 22:43:
BTW ik hoop dat we op de eerste foto geen plat dak zien. Als dat wel zo is dan gok ik dat dat dak eerdaags een keer *krak* gaat doenMaak die afvoerputjes eens schoon man!
Enig idee hoeveel kilo water er op dat moment op je dak ligt?
Het dakraam heeft iets weg van een plat dak waar veel water op staat, ik denk dat hij dat bedoeltxon schreef op 04 januari 2004 @ 14:57:
[...]
Of ik mis wat en zie geen dakgoot waar water in ligt..(of je moet het dakraaaam bedoelen)...of je bedoelde het als grapje..ehmm sja..
Die foto van de roos is trouwens wel mooi zo (na resize, geen idee hoe die er fullsize uitziet)
Bericht hierboven
Verwijderd
Sorry dat ik niet snel wat foto's heb gepost van die Tamron 70-300. Ik had een paar dagen niet op deze thread gekeken. Ik was hoofdzakelijk hier aan het kijken:
http://forums.dpreview.com//forums/forum.asp?forum=1031
http://www.digitalrebelforum.com/phpBB2/
"Le Moi" heeft het overigens keurig van me overgenomen. Ik wist zelf niet eens dat met 100% cropping zo'n scherp beeld is te krijgen op een afstand van 1,2 km.
Hoe weet je trouwens dat het 1,2 km betreft ?
Ik heb weer eens ruzie met DPReview-forums:
ADODB.Recordset error '800a0bcd'
Either BOF or EOF is True, or the current record has been deleted. Requested operation requires a current record.
/forums/mythreads.asp, line 58
Die afstand vind ik zo boeiend nog niet eigenlijk, het plaatje is best wel goed te noemen, vind ik interessanter
Bericht hierboven
Verwijderd
Dank je wel voor het compliment heb een hele serie gemaakt van die zelfde roos op een statief,heb hiervoor ook alle iso waardes gebruikt om vershil te zienFloris zei:
Die foto van de roos is trouwens wel mooi zo (na resize, geen idee hoe die er fullsize uitziet)
Als je wil kan ik de foto posten maar dan rukt ie het hele topic uit elkaar email ofzo??
hoe maak ik d e foto click able?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 18:23 ]
Het verbaasde mij ook dat het zo scherp en groot geworden is, maar vandaar ook dat ik deze test gedaan heb, ik wilde wel eens weten hoe ver je kan kijken met zo'n 300mm lens.
Voor de gene die nog twijfelen het is echt een dakraam, dat nu dus ff dienst deed als mijn 'statief'
Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere
Ik ben er hardstikke blij mee totdat:
Ik de Compact Flash kaart eruit haalde en em in mijn computer stopte: plaatje verplaats naar de HD en toen weer terug in mijn EOS 300D gedaan. Wat blijkt in het opstartscherm zegt ie EOS en daarna ERR 02 !!!

Nu ben ik daar erg pissed over natuurlijk en hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen, want ik kan er niks meer mee doen
Verwijderd
In de manual staat:
ERR 02:
There is a problem with the CF card. Do one of the following: Remove and reload the CF Card, use another CF card, or format the CF card.
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 20:14 ]
Je zou de kaart terug in je lezer kunnen steken en hem formatteren (geen FAT32). Succes ermee in ieder geval!
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Zal zo ff proberen of die het na het formateren doet.
E.P.M. Linsen
De CF kaart zou terug moeten, met de cam zelf kan je overal terecht want het is europese garantie. Maar ik denk dat het aan de CF kaart ligt.
E.P.M. Linsen
Nee, ik ken niemand die toevallig een CF kaartje heeft.elinsen schreef op 06 januari 2004 @ 20:52:
Ken je niet iemand wiens compact flash kaart je even in je cam zou mogen proberen, of iemand die jou compact flash kaart zou kunnen proberen te formatteren en testen of er foto's mee kunnen worden gemaakt.
De CF kaart zou terug moeten, met de cam zelf kan je overal terecht want het is europese garantie. Maar ik denk dat het aan de CF kaart ligt.
Moet die CF kaart direct naar de winkel in Duitsland of naar jou toe
edit: wat ik nog steeds niet snap is dat ie geen foutmeldingen geeft in schijfcontrole van windows
[ Voor 9% gewijzigd door MyNameIs op 06-01-2004 21:01 ]
Anders cam morgen mee naar je werk nemen en vragen aan collega's of ze een CF kaartje te leen hebben. Er lopen tegenwoordig zoveel mensen rond met een digi cam dat dat niet zo moeilijk moet zijn.
Als je eenmaal zeker weet dat de CF kaart kapot is kan je zelf even contact opnemen met hun omtrent vervanging. Echter check het grondig na, want anders kost het je een hoop rompslomp.
[ Voor 46% gewijzigd door elinsen op 06-01-2004 21:11 ]
E.P.M. Linsen
Kan ik em naar jou opsturen dat jij ff kijkt waarom die ut doet
Verwijderd
Op zich is nu (10 uur 's avonds) wel een rustig moment, maar of er veel winkels open zijnVerwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 22:19:
Ga anders met je CF card naar een electronicazaak of fotograaf in de buurt, kijk even lief en vraag of ze voor jou die kaart even formatteren! Doe het alleen wel ff op een rustig moment
Erg flauw, maar wat ik wil zeggen is dat een klasgenoot hem ook vast wel kan helpen, kan ie meteen beide kanten op testen (zijn CF in andere camera en andere CF in zijn cam). Wel balen, als je net een nieuwe cam hebt en het is de enige CF kaart.
Persoonlijk heb ik bij een van de 6 CF kaarten die ik heb lees en schrijfproblemen, wel lastig als je vergeet waar je hem gekocht hebt. Ik ben erg benieuwd hoe die ervaring bij anderen is..
[ Voor 2% gewijzigd door Maarten @klet.st op 06-01-2004 22:38 . Reden: typo ]
Helaas werkt ook deze niet in mijn EOS 300D
Het ligt dus aan de cam en niet aan de cf kaart. Btw, hij had de oude cf kaart getest en deze werkte perfect volgens hem.
Nu dan dit: Kan ik em bij elke winkel inleveren, moet ik eerst de klantenservice van Canon opbellen of moet deze naar de winkel van aankoop (in mijn geval dus in Duitsland

Ik heb de klantenservice maar gebeld en die zeiden dat het een time fout was (ofzo, maar dat zoeken ze zelf maar uit) en dat ik em max 15 dagen kwijt zou zijn.
Als ze dat waarmaken, dan heb ik niet anders dan lof over hun service: verzendkosten gratis, binnen 15 dagen en maar 0,13 per minuut voor de klantenservice. dat kan toch niet beter
mijn samsung tv ben ik nu al meer dan een maand kwijt
[ Voor 35% gewijzigd door MyNameIs op 07-01-2004 15:56 ]
Ja dat is hard, maar een 300D is toch echt een SLR bedoelt voor de fotoenthousiasteling die wel wat weet al.
Bericht hierboven
Onder barre lichtomstandigheden (=zwaar bewolkt/regen, zonder verlichting) krijgt die camera dit er nog uit:

Lens: kitlens 18-55@18mm
ISO: 400
Sluitertijd: 1/13 sec
Diafragma: f/3.5
Witbalans: bewolkt
Uit de hand genomen op manual focus met 4 plaatjes achter elkaar schieten en dan de beste uitzoeken
Who is John Galt?
Ik weet er cker wel wat van, alleen op gebied van digitale fotografie nog niet snap je. Ik ben ook nu pas overgestapt van analoog naar digitaal omdat dit voor velen (en ook voor mij) nu pas betaalbaar is geworden.Floris schreef op 07 januari 2004 @ 16:14:
Ik kan me niet an de indruk onttrekken dat je bij God niet weet wat je eigenlijk aan het doen bent. Heb je wel een klein beetje verstand van wat de cam kan en niet eigenlijk?
Ja dat is hard, maar een 300D is toch echt een SLR bedoelt voor de fotoenthousiasteling die wel wat weet al.
O ja: fotoenthousiast
Verwijderd
Floris,Floris schreef op 07 januari 2004 @ 16:14:
Ik kan me niet an de indruk onttrekken dat je bij God niet weet wat je eigenlijk aan het doen bent. Heb je wel een klein beetje verstand van wat de cam kan en niet eigenlijk?
Jouw opmerking verbaast me eigenlijk wel een beetje. Wat geeft jou de indruk dat hij niets van SLR zou snappen ? Omdat hij nog maar 15 is ?
Als Err 02 in beeld komt en je niet eens je menu in kunt, klopt er dus echt iets niet in de camera. Ik neem aan dat hij toch wel weet hoe het menu te benaderen is... In de manual staat immers dat het formateren de oplossing zou kunnen zijn bij Err 02.
"MyNameIs": succes met je camera en veel plezier. Voor je 20e weet je waarschijnlijk meer van fotografie dan Floris....

Brewskie
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 18:39 . Reden: typefout ]
Ik kan de eos 300d vandaag ophalen. Valt me nog weer hard mee , zo met al die feestdagen ertussen. (ook op de 18 dec. besteld)Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 19:13:
Heb "mijn" 300D afgelopen maandag besteld en weet dat deze pas half januari geleverd zal wordenGeduld wordt dus nog even op de proef gesteld.
Verwijderd
Hmm, ik heb 'm ook op 18 december besteld maar hij was gisteren nóg niet binnen. Bij Axxo in Amersfoort krijgen ze alleen op donderdag de bestellingen van Canon binnen dus mijn geduld wordt wéér een week op de proef gesteld (en dan misschien nog wel een week... en nog een week...). Ze kunnen er weinig over zeggen wanneer ie binnen zal komen.m@fkeez schreef op 09 januari 2004 @ 00:03:
[...]
Ik kan de eos 300d vandaag ophalen. Valt me nog weer hard mee , zo met al die feestdagen ertussen. (ook op de 18 dec. besteld)
Hopelijk kan ik zeer binnenkort mijn eerste 300d-foto plaatsen op dit forum...
Hil
[ Voor 19% gewijzigd door s_schimmel op 09-01-2004 17:32 ]
Korte samenvatting: 2 october camera gekocht als kit, dus meteen voor lens betaald met de mededeling zal wel binnen 2 weken volgen. Na een maand 35-80mm lens er gratis te leen bij gekregen. Nu vandaag eindelijk geleverd. Canon levert kennelijk zeer traag uit in Utrecht. Maar goed ik heb eindelijk een groothoek lens nu.
Heb er gelijk een remote control bijgehaald de RC-5 leuk dingetje draadloze ontspanner. En niet eens prijzig a €27.
ps @ Mynameis, trek je dat kritiek maar niet aan. Jammer dat je camera niet meteen werkt. Ik hoop dat je vervanging het wel gaat doen. Veel schietplezier.
Verwijderd
Dus is het best dat je een betere flits bij koopt?
Ik wil graag een nieuw toetsel kopen en heb dus wel interesse in dit toestel. Maar dat was ook het nadeel van mijn ander toestel. In vb. bossen was het enorm slecht en binnen ook.
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 23:01 ]
Dat is nou juist het leuke van deze camera, verwisselbare lenzen en veel controle over hoe je je foto's maakt.
een voorbeeldje:
foto 1

(Sigma 24-70f/2.8 EX lens, ingesteld op: 1/100ste sec, f/4,5, iso 200)
foto 2

(Sigma 20mm f/1.8 EX lens, ingesteld op: 1/8ste sec, f/2.5, iso 400)
beide fotos zijn in dezelfde hangar gemaakt, de eerste met flitser (een externe krachtige metz 54 mz 3), de 2de foto is gemaakt zonder flits. De eerste foto ziet er doods uit, met harde kleuren, en voor van de rest zie je weinig. Foto 2 is levendig, met veel warmere kleuren, en je ziet ook de rest van de hangar. De onscherpte treedt op door de vrij grote diafragma, die nodig was om dit nog met de hand te kunnen nemen.
Laat ik allereerst zeggen dat ik maar een heel oppervlakkige indruk heb opgedaan van Mynameis, dus ook een heel oppervlakkig oordeel er aan kon hangen.Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 18:36:
[...]
[knip]
"MyNameIs": succes met je camera en veel plezier. Voor je 20e weet je waarschijnlijk meer van fotografie dan Floris....
En ja, de kans is zeker aanwezig dat hij tegen zijn 20e meer weet van fotografie dan ik, als ik kijk naar het deel waarvan ik weet dat ik het niet weet zie ik al heel veel. En dan is er nog een veel, veel groter deel waarvan ik niet eens weet dat ik het niet weet, dus er is immens veel te leren.
Nu hoop ik wel dat hij ook zoveel plezier beleeft als ik en er net zo veel waardering voor krijgt, want dat is nog veel belangrijker
P.S. Mijn 1e 'spread' is een feit: 2 pagina grote foto in ID&T magazine, nu alleen die amoebes bij ID&T nog leren copy-pasten... Ik heet Floris, niet Frans

Bericht hierboven
Verwijderd
Dat valt idd mee. Ik heb gisteren weer eens gebeld omdat ik maar niets hoor. Het gaat nu weer duren tot eind januari!!!!m@fkeez schreef op 09 januari 2004 @ 00:03:
[...]
Ik kan de eos 300d vandaag ophalen. Valt me nog weer hard mee , zo met al die feestdagen ertussen. (ook op de 18 dec. besteld)
Ik hoop dat ik hem voor mijn zomervakantie heb!
Ik denk dat de sluitertijd van 1/8 ook niet bijgedragen heeft aan de scherpte. Maar ik ben het volledig met je eens over de kleur van flitslicht. Daarom zou ik ook altijd ,als de mogelijkheid er is, de flits ergens vanaf laten boucenMarc H schreef op 10 januari 2004 @ 01:36:
En soms wil je niet flitsen, en zeker niet met de standaard flitser.
een voorbeeldje:
foto 1
[afbeelding]
(Sigma 24-70f/2.8 EX lens, ingesteld op: 1/100ste sec, f/4,5, iso 200)
foto 2
[afbeelding]
(Sigma 20mm f/1.8 EX lens, ingesteld op: 1/8ste sec, f/2.5, iso 400)
beide fotos zijn in dezelfde hangar gemaakt, de eerste met flitser (een externe krachtige metz 54 mz 3), de 2de foto is gemaakt zonder flits. De eerste foto ziet er doods uit, met harde kleuren, en voor van de rest zie je weinig. Foto 2 is levendig, met veel warmere kleuren, en je ziet ook de rest van de hangar. De onscherpte treedt op door de vrij grote diafragma, die nodig was om dit nog met de hand te kunnen nemen.
Verwijderd
Het enige wat je had kunnen doen, is een positie vinden waarbij je een mooie compositie had, waarbij je op het midden van het toestel kunt focussen. Dan zal de belichting van je flitser een stuk beter zijn (om eerlijk te zijn dacht ik dat je hem had genomen met de pop-up flash!). Maar zoals je zelf al aantoont is het soms beter om niet te flitsen en te proberen gebruik te maken van het omgevingslicht!
en als je dacht dat dat de enige foto van de f16 was, klik dan even hier (20mm f1.8, @ 4sec, F9, iso 100
[ Voor 24% gewijzigd door Marc H op 10-01-2004 16:54 ]
Verwijderd
4 stuks dan drie seconde wachten en dan weer een burst van 4.Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 23:53:
hoeveel foto's kan je nou met deze digitale spiegel reflex camera achter elkaar SCHERP nemen?

- exif data
- thumbnail
- de foto zelf
- preview van de foto (1536x1024)
Dit is zodat alles wat sneller werkt in de camera. Als je de overhead, dus thumbnail en preview wegflikkert, is je foto ongeveer 14% kleiner. Dat kan nogal wat schelen op een paar duizend foto's.
zie http://www.lincomatic.com/e3krstrip/e3krstrip.html voor een handig tooltje en meer info
Verwijderd

Mooie foto, maar wat ontzettend jammer van die paal op de eerste foto...Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 22:23:
Hierbij een twee foto's gemaakt, met mijn EOS 300D + lenskit, op oudjaarsdag met een zeer dichte mist en een zon die wil doorbreken. Commentaar mag.
Verwijderd
De paal is er wel uit te shoppen hoor!
Voor een mindere wat?????? en make your point in de duidelijke taal i.p.v. breezeer taal.Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 17:48:
@mafkees, tsja niet echt bijster interessante picz, hij had beter tele kunnen schieten voor een mindere DOF
De paal is er wel uit te shoppen hoor!
[ Voor 11% gewijzigd door m@fkeez op 16-01-2004 16:41 ]
DOF is een bekende forografie term, niks BrEeZah taalm@fkeez schreef op 16 januari 2004 @ 16:40:
[...]
Voor een mindere wat?????? en make your point in de duidelijke taal i.p.v. breezeer taal.
ik had eerst het idee om een G5 te halen, maar na het lezen van dpreview en dit draadje (+deel 1) ga ik toch liever voor een EOS 300d.
nou hoop ik alleen dat iemand hier mij een zaakje kan noemen die hem op voorraad heeft (body + standaard kit, europeese/NL versie) aangezien ik er niet echt naar uit kijk om 4 weken of langer te moeten wachten.
Ik had zelf al een x aantal zaken gemaild, waarbij dr eentje reageerde met:
Nou vraag ik me dus af waarom dat ene lensje zo 'lang' op zich zou moeten wachten, en wat voor lens zou ik er dan bij moeten nemen als ik alleen de body neem?, dus een goede, niet super dure vervanger voor de standaard lens die in de kit zit?Wij leveren enkel de Nederlandse versie. De 300d-kit heeft een onbekende
levertijd, tussen 1 en 3 maanden. De versie zonder lens kan
waarschijnlijk binnen 2 weken geleverd worden.
* Insano kan niet wachten tot ie pic's kan schieten
Verwijderd

(uiteraard niet met dat objectief dan)
of moet ik de lader, en al die andere dingetjes op dat plaatje nog los gaan bestellen dan.
wat ik eigenlijk gewoon wil is hetgeen wat op het plaatje staat dat ik net gepost heb
Bij alleen de EOS300D body staat dat er dit geleverd wordt:
Camera wordt geleverd met:
- Canon BP-511 Accu
- Canon CB-5L Acculader
- Canon Image Gateway lidmaatschap
- Canon EW-100DB draagriem
- USB- en videokabel
- Software CD-Rom
Dus klopt wel aardig.
ik heb ze eventjes gemaild of het op voorraad is en wat de levertijden zijn.
hopelijk kan dit bedrijf wel redelijk snel leveren.
aangezien we binnenkort bij mij op de zaak ons nieuwe datacenter gaan inrichten, lijkt het mij wel leuk om wat mooie fototjes te schieten
Nikon lanceert ieg binnenkort een budgetversie van de D100 volgens mij.
Nu zit ik zelf ook een beetje te wikken en wegen en door deze berichten begin ik een beetje te twijfelen.. Tis toch een flnke som geld om te investeren..
Maarja, we weten natuurlijk pas welke de beste is als ze allemaal uit zijn
Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast
En dan maakt het niet uit of het de Amerikaanse (altijd 1 jaar) of de NL versie
(soms 2 jaar) is.
Zelfs op de site van Canon Europe staat 1 jaar.
http://www.canon.nl/Suppo...080&SourcePageID=131625#1
Terwijl Europa toch alles nu 2 jaar is? Hoe zit dit?
Dit topic is gesloten.