Zo, ik heb inmiddels een heel aantal fotocentrales geprobeerd en zal bij deze eens mijn bevindingen met jullie delen. Allereerst blijken alle centrales zo hun eigen opvattingen te hebben over wat de juiste kleuren moeten zijn. Ik heb een aantal foto's eens naast elkaar gelegd en daar weer een foto van gemaakt, zodat jullie zelf de onderlinge kleurverschillen kunnen aanschouwen. Natuurlijk komt dit niet helemaal over zoals het er in werkelijkheid uit ziet, maar het geeft toch een beetje een indruk.
De volgorde van de foto's (van links boven naar rechstonder) is:
Pixum, AH, De Fotograaf, Hema, Pico Print, Dixons, Agfanet (foto's zijn clickable voor full-size versies).
En dan nu de 'uitslag', in de volgorde van slechtste naar beste:
7.
Pico Print
Dit was de eerste centrale die ik gebruikt had en toen ik deze foto's ontvangen had, leek de kwaliteit me in eerste instantie wel redelijk. Nu ik inmiddels in totaal 7 centrales heb geprobeerd, moet ik echter toch vaststellen dat de foto's van Pico Print op het gebied van kleuren en scherpte het afleggen tegen alle andere. De kleuren zijn veel te flets en bleek en de foto's zijn niet scherp. De kwaliteit van het papier is wel goed (Agfa Sensatis) en het upload programma (zelfde als Agfanet) werkt wel prima. De foto's zijn de relatief hoge prijs van Pico Print echter niet waard.
6.
Pixum
Ook hier laat de scherpte weer veel te wensen over, alhoewel het een fractie beter is dan Pico Print. De kleuren zijn niet echt consequent als je alle foto's bekijkt, maar veelal zijn ze oververzadigd (wel weer beter dan Pico). Alle foto's zijn te donker afgedrukt. Het papier is wel mooi stevig (Agfa Prestige). Ook Pixum zou echter ik links laten liggen.
Vanaf hier wordt het moeilijker om een duidelijke volgorde aan te houden, omdat elke centrale zo zijn sterke en zwakke punten heeft. In ieder geval zijn de foto's van de volgende centrales wel scherp, in tegenstelling tot de bovenstaande twee.
5.
Dixons
De foto's van Dixons zijn wel scherp en op mooi papier geleverd (Kodak Royal). De kleuren zijn echter vaak nogal oververzadigd (groen doet soms zeer aan je ogen) en bij één foto (het blauwe bloemetje) is Dixons echt finaal de mist in gegaan. Hieruit blijkt al dat Dixons de foto's per stuk corrigeert, iets wat de meeste centrales helaas doen en wat misschien leuk is als je dat wilt, maar ik heb liever dat een afdrukker afdrukt wat ik aanlever en niet zelf gaat proberen de foto te 'verbeteren'.
4.
Hema
Uploaden bij de Hema werkt via een java applet, iets waar ik zelf nooit zo dol op ben. Geef mij maar een los te installeren programma, dat werkt gewoon vaak veel betrouwbaarder. De foto's zijn zeer scherp (misschien soms wel wat té scherp) en de kleuren vol, tegen het oververzadigde aan. Echter, de foto's van de Hema hebben een te groot contrast, waardoor met name in wat donkerder gedeeltes van de foto's details niet meer zichtbaar zijn. Het papier (staat geen naam op) is wat dun. Overigens heeft de Hema wel een probleem met hun klaar meld service: je zou een e-mail moeten krijgen als je de foto's kunt afhalen, maar dit blijkt veelal niet te werken. In mijn geval bleken de foto's al een paar dagen in de winkel te liggen, pas nadat ik zelf maar eens een mailtje had gestuurd hoe het nu met mijn opdracht zat, kreeg ik dit te horen. Die reactie kreeg ik trouwens wel snel nadat ik mijn mailtje had gestuurd, dus wat dat betreft is de service wel weer ok. Wellicht een bijkomend voordeel is, dat de Hema niet zo duur is.
3.
De Fotograaf
Hier had ik eigenlijk iets meer van verwacht, aangezien dit toch een vakfotozaak zou moeten zijn. Op zich zijn de foto's niet verkeerd qua scherpte en het papier is redelijk stevig (Konica Impresa), maar ook hier weer van die oververzadigde kleuren. Het lijkt er ook op dat de Fotograaf de foto's corrigeert, gezien onderlinge verschillen tussen de foto's. Qua helderheid zijn ze dan wel weer in orde, alhoewel er een enkele foto tussen zat die overbelicht leek te zijn. Het uploaden via de website is naar mijn mening een ramp en de levering is niet al te snel, omdat je vooraf de betaling moet overmaken en pas daarna worden de foto's verstuurd. Saillant detail: de Fotograaf stuurt een klein fotootje van zichzelf mee in de envelop..
2.
Albert Heijn
De envelop waarin AH zijn foto's levert doet sterk denken aan die van Pixum en ook hier is Agfa Prestige papier gebruikt, wat doet vermoeden dat ze van dezelfde centrale komen. Toch zijn het hele andere foto's, want deze foto's zijn wel scherp en hebben wel een goede helderheid. Jammer genoeg ook hier weer oververzadigde kleuren, maar op zich valt er mee te leven. Helaas zat er bij op alle foto's een kleine beschadiging die lijkt te zijn veroorzaakt door het mechanisme van de afdrukmachine, maar je ziet dat alleen maar als het licht op een bepaalde manier op de foto valt; bij normaal bekijken van de foto niet echt bezwaarlijk. Het programma dat AH gebruikt om foto's te uploaden werkt prima en de prijs was dit keer heel voordelig, omdat er toevallig een aanbieding was. Normaal gesproken zijn de prijzen echter ook wel ok. Ook leuk maar niet echt nuttig: je krijgt er een indexprint bij.
1.
Agfanet
In mijn ogen de winnaar van dit vergelijkende onderzoek. Agfanet is de enige die natuurlijke kleuren heeft weten te combineren met een goede scherpte. Hier is gras ook echt grasgroen en niet gifgroen en ook het contrast is zoals het zou moeten zijn. Qua scherpte zijn ze soms net niet zo scherpt als sommige anderen, maar daarbij vraag ik me af of sommigen centrales (met name de Hema) foto's niet kunstmatig aanscherpen. Al met al zien de foto's van Agfanet er gewoon het meest natuurlijk uit. Agfanet geeft op hun site duidelijk aan de foto's niet zelf te corrigeren en ze hebben ook een ICC kleurenprofiel (voor bijv. in Photoshop) ter download. Het papier (staat geen naam op) is niet zo dik maar verder wel vrij van beschadigingen. Ze zijn niet echt goedkoop, maar daar staat wel kwaliteit tegenover. En een zeer snelle levering: als je 's-ochtends voor een bepaalde tijd de foto's upload, worden ze nog dezelfde dag verstuurd en heb je ze de volgende dag in huis. Betaling geschied achteraf dmv de bijgesloten rekening, dus ook bruikbaar voor mensen met vrees voor online betalen. Heel frappant trouwens: ook Pico Print zou gebruik maken van Agfanet, maar toch was de kwaliteit in mijn geval niet te vergelijken met wat je krijgt als je bij Agfanet zelf bestelt.
Ik heb nog één foto centrale waar ik ook nog wat naar toe heb gestuurd, namelijk
ColorMailer. Mijn bestelling staat daar echter nog steeds als zijnde 'in het afdrukproces', terwijl ik die foto's daar op dezelfde avond heb heen gestuurd als naar Agfanet. Qua levertijd scoort ColorMailer dus vooralsnog niet zo goed, de kwaliteit kan ik nog niks over zeggen.