Confusion schreef op 25 november 2003 @ 16:31:
Het ligt niet zo simpel, omdat pakweg 35% rookt en een fors deel van de overige 65% de goede lieve vrede wil bewaren. Maar laten we wel wezen: het grootste deel van de Nederlandse bevolking rookt niet. Is er iemand die gelooft dat die mensen liever in een rokerige ruimte dan in een rookvrije ruimte zitten?
Kennelijk wil die 65% die vrede niet meer bewaren, maar de andere 35% dwingen zich aan te passen. Dat komt neer op democratie als dictatuur van de meerderheid. Willen
we dat?
Maatschappelijke kosten vs. maatschappelijke opbrengsten. Natuurlijk is het subjectief, maar zelfs dan blijft het een aardige uitdaging: verzin een activiteit waar tenminste 25% van de bevolking aan meedoet, die dermate veel nadeel met zich meebrengt en toch toegestaan is.
Wat versta je onder maatschappelijke kosten en opbrengsten?
Financieel? Dan is het staatsomroepbestel in de problemen. (Oh ja, dat is het ook

)
Hét grootste nadeel aan roken treft de rokers zelf: ze leven korter. En dat is, voor zover ik begrepen heb, alleen maar maatschappelijk positief.
De cijfers liggen hier wel even iets anders.
Wat zijn die cijfers dan? Je refereert toch niet aan die 100.000 doden?
Kom nou, telkens als de regering met iets semi-controversieels bezig is, roepen allerlei mensen dat iets een 'hype' is. BS. Iets is geen hype omdat het actueel is en ook niet als mensen het erover gaan hebben omdat het actueel is.
Geloven er iemand werkelijk dat de correlatie tussen meeroken en verhoogde kans op ziekte te maken heeft met een 'hype'? PubMed sterft van de artikelen die correlaties leggen tussen (mee)roken en allerlei aandoeningen. Ik zie er net nog eentje in het Journal of Molecular and Cellular Biochemistry, van Nov 2003, pagina 159-165.
Dat er een correlatie is lijkt wel vast te staan. Dat die correlatie significant is in een wereld waar we vergeven worden van andere rotzooi staat nog allesbehalve vast. Radioactiviteit is ook schadelijk, niemand die dat ontkent. Toch was de paniekreactie op de "radicoactieve horloges" wel degelijk een hype te noemen.
Ik heb recht op uitgaan omdat ik niemand daarmee hinder of beperk. Daarom heeft iedereen dat recht. Voor roken ligt dat anders, dus deze zaken zijn onvergelijkbaar.
Als jij rookvrij wilt uitgaan en daarom een verbod op roken afdwingt, dan beperk je mij daar wel degelijk mee. Los van het feit of dat terecht is of niet, je argument klopt niet.
Je stelt dat jij wel het recht hebt mijn roken onmogelijk te maken, maar ik niet om jouw uitgaan onmogelijk te maken. Nu heb ik niets tegen rookvrije kroegen - en beperk dus jouw "recht" op rookvrij uitgaan niet - maar jij wilt mij wel beperken door te stellen dat als jij 1 rookvrije kroeg wilt, ze allemaal maar rookvrij moeten zijn.
(Dit is in extremo, want een subsidiebeleid voor differentiatie zou dit probleem volledig oplossen)
Nou, zo knap is dat niet. Je kan diverse stoffen makkelijk achterhalen hoeveel er in de uitgeademde rook zit. Dan schatten hoeveel mensen er hoe veel roken in een ruimte, hoeveel spul er dus in een kuub lucht zit en dan hoeveel kuub lucht je per uur door je longen haalt. Dan een dekkingsfactor voor eventuele ventilatie, overschattingen, etc. Nicotine wordt vrij effectief opgenomen en teer blijft goed in je longen achter, maar alleen al al die roetdeeltjes! Je zit de hele tijd een mengsel van verbrand spul in te ademen: je kan moeilijk veronderstellen dat dat normaal is.
Wat je nu beschrijft is niet "redelijk snel afschatten". Los darvan neem ik aan dat je tijdens de kerst zware tijden doormaakt vanwege al die roet en verbrandingsgassen van kaarsen om je heen?
Let wel, de vraag is een quantitatieve benadering van de gevaarlijke stoffen. Als dat zo eenvoudig te doen was mag het niet zo moeilijk zijn die ergens te vinden, wel? Ik ben benieuwd.
Gewenning. Het onderschatten van de gezondheidseffecten. Een overheid is er ook om mensen aan te sporen beter voor zichzelf te zorgen, omdat mensen niet goed voor zichzelf zorgen. Mensen rijden te hard, dus ga je daar forse boetes voor uitdelen, om het te ontmoedigen. Mensen accepteren onnodig gevaar nogal makkelijk, maar gaan wel janken als het verkeerd afloopt. Als je volk geen eigen verantwoordelijkheid neemt, dan moet je dat proberen te stimuleren.
Stimuleren door slecht gedrag te verbieden? Dat noem ik geen stimuleren, maar goed.
Als mensen onnodig gevaar zo makkelijk accepteerden, waarom wordt deze discussie dan eigenlijk gevoerd? Niet alleen hier, maar maatschappelijk.
Als je volk geen eigen verantwoordelijkheid neemt mag je ze voorliegen? (100.000 doden, laat me niet lachen! Maar ondertussen is dat wel de boodschap die uit zo'n rapport blijft hangen, zelfs bij mensen waarvan ik inschat dat ze tot de intelligentere in Nederland horen.)
Daarnaast waren we al tot de conclusie gekomen dat een rookverbod zeker niet tot doel heeft de roker tegen zichzelf te beschermen, maar juist de meeroker.
Moeten we dan wel de meeroker
tegen zichzelf in bescherming nemen omdat ie ondanks zijn enorme angst voor rokersziektes toch meegaat met die ene roker in de groep?
Maar dat is niet waar het om gaat. In de meeste groepen zitten enkele rokers, maar niet de meerderheid, net zoals in de Nederlandse bevolking. Hoe gezellig denk jij dat het is als je discussies in groepen van drie rokers en vijf niet rokers krijgt over 'naar welk cafe gaan we?'. Wedden dat die drie rokers altijd hun zin erdoor drukken?
En wie neem je nu tegen wie in bescherming? De niet-rokers tegen de altijd zo sociaal vaardige en overtuigende rokers? De rokers in de groep hebben meer te vertellen dan de niet-rokers? Ik zou inderdaad bijna medelijden krijgen met niet-rokers.
Al is het maar omdat de rest makkelijk accepteert 'ach ja, het boeit niet zo'.
Als de rest het zo makkelijk accepteert horen ze dus kennelijk niet bij degenen die we in dit soort discussies om het hardst horen roepen dat roken zo sasociaal is omdat ze astma hebben, geen vijf minuten in een kroeg kunnen zijn zonder ademnood en dat hun kleren weken na een kroegbezoek nog stinken, laat staan de groep die roept "blijf uit mijn buurt want ik krijg kanker van jouw peuk!".
Iemand gaat met die argumenten op zak toch niet zeggen "ach we gaan wel met die paar rokers mee."?
Net zoals mensen toch even dronken in een auto stappen voor dat 'kleine stukje' en toch even net iets verder op het puntje van hun draaistoel gaan staan om iets uit een kastje te pakken. Er spelen teveel sociaal-psychologische factoren om zomaar even te zeggen: ja, dan moeten ze maar voor hun rechten opkomen.
Mensen die worden doodgereden door een dronken bestuurder hebben daar niet voor gekozen, mensen die bij een bezopen bestuurder instappen wel, evenals die bestuurder zelf. Die laatste twee heb ik dan ook geen medelijden mee als ze een muur raken. De boetes zie ik (maar misschien snap ik de morele basis van ons rechtsssysteem niet) om die eerste groep te beschermen.
En op die draaistoel gaan staan is ook niet verboden, en wordt niet beboet. Eigen schuld. Wel is er voorlichting. Voorlichting in het geval van tabak is er bij de vleet, en is denk ik alleen maar goed. Alleen is het zo jammer dat het met demagogische leuzen en zelfs harde leugens zo wordt verzwakt. Als ik de demagogie op mijn sigarettenpakje bekijk zou ik haast geneigd zijn lachend te denken dat dat van die kanker ook wel overdreven zal zijn.