Mooi, je begint zelf hierover. Sommige stoffen zijn alleen in bepaalde dosis schadelijk. Alcohol kan in geringe mate een zuiverende werking hebben op bloedvaten, net zoals af en toe hardlopen ook gezond is maar 10 keer Marathon niet echt. In rook zitten echter verschillende stoffen: Cyanides en PAK's wil ik er ff uitlichten, want dat zijn stoffen waar geen enkele gezonde werking uitgaat. Je zult met me eens zijn dat Cyanides, net als koolstofmonooxide in geen enkele mate bevorderlijk is. Erger nog, deze rook kan zich in tegenstelling tot alcohol vrij verspreiden en anderen confronteren. Het effect van PAK's zal ik laten, deze stapelen zich gewoon in je lichaam op.curry684 schreef op 25 november 2003 @ 18:58:
[...]
Oh? Ik zie de logica niet?
Als ik een fles whisky leegdrink ben ik ladderzat. Dat is ongezond. Als er iemand naast me zit die 3 druppels meedrinkt is dat niet ongezond, maar reinigend voor de bloedvaten en daarmee erg gezond. 2 onomstotelijke feiten.
Ik vind de conclusie dat het meedoen voor 1 miljoenste deel per definitie ongezond is nogal vergezocht en makkelijk onderuit te halen.
Je vergelijkt iig hier 2 totaal niet gecorreleerde zaken en probeert het ene te nuanceren door het andere erbij te halen.
Vooralsnog hebben niet-rokers in de Horeca geen keus, deze moeten verplicht meeroken en enige bezwaren gewoon inslikken. Niet-rookhoreca bestaat momenteel niet; Horeca zelf doet geen moeite want mensen komen toch wel (en discrimeren zo ei'k een niet-rook publiek) alsmede dat je rokers gewoon niet tegen kan houden bij de deur. Vooralsnog zie ik dus niet welk deel van het compromis jou benadeeld: er zijn geen kroegen waar jij niet kan roken, er zijn plenty kroegen waar ik niet kom als niet-roker. Waar is de tegemoetkoming?Maar nu zijn dus de rokers schuld en moeten zich aanpassen omdat de meerderheid van de niet-rokers geen probleem maken van hun gedrag en het door het gecombineerde evil front van rokers en tolerante niet-rokers niet rendabel is om een rookvrije kroeg te openen?!?
Omdat er buitengewoon veel astmapatienten zijn? Bepaald een roker hoe een astmapatient moet leven? Geef het nog enkele jaren en er zijn meer Astma en andere ademhaalslachtoffers dan rokers. Mogen deze mensen een bestaan met frisse lucht opeisen? Voor jezelf opeisen (roken) wat je een ander niet gunt is een definite van asosciaal. Omgekeerd vinden Cara-patienten het echt niet erg dat er rokers bestaan, die kunnen prima met rook-horeca leven; alleen bestaat die keus momenteel uit thuis-zitten.Wat maakt de astmapatient zoveel belangrijker dan een willekeurige andere bevolkingsgroep dat hem het recht geeft om de hele maatschappij overhoop te donderen?
Sjaa, overdrijven is iig een vak.Dadelijk zie je het verschil niet meer tussen een cafe en een intensive care-afdeling
Vooralsnog voel je je aangevallen, maar het is de ene procent van de rokers die de situaties creeren waar 100% van de niet-rokers en dus 99% van de rokers last van hebben. Je kan je persoonlijk aangevallen voelen, maar momenteel laat de wet geen selectieve aanpak van een bepaalde groep toe, namelijk aso-roker eruit en normale roker z'n gang laten gaan. Aangezien ik weinig sociale controle bij rokers merk ("Hij rookt hier? En dat mag hier toch niet? Dan steek ik er ook 1 op" ipv "doe's nie") moet een overheid wel alles over 1 kam scheren: specifieke rookvrije ruimten zodat niet-rokers zelf kunnen kiezen.
Argumenten dat het voor de roker zelf gezond zou zijn vind ik zelf ook niet best, laat maar lekker vroegtijdig doodgaan, scheelt bakken pensioenkosten. Automutulatie is een keuze die iedereen zelf maar moet maken en zolang een ander daar geen last van heeft, prima. Maar rook verspreidt zich zo ongehinderd....
Blijft overigens mijn eerste vraag staan:" Waarom roken?"
* Delerium beseft iig door deze discussie dat er dermate weinig echte cijfers zijn dat er geen echte discussie mogelijk is: beide partijen kunnen kiezen uit subjectieve argumenten en zichzelf zo blijkbaar ingraven.
Compromis is toch echt uit je putje kruipen en naar het midden gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door Delerium op 25-11-2003 19:18 ]