T-mobile nieuwe voorwaarden, abonnement opzeggen?

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 6.349 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 15:51:
*semi-off-topic vraagje*

Heb ooit in mijn contract aangegeven niet in telefoonboeken e.d. te willen, tot mijn verbazing sta ik nu wel in het grote boek van de kpn! Kwestie van contractbreuk lijkt mij toch?

bij de weg:

Bij een aantal vrienden/kennissen is dit ook gebeurt, hier nog menschen?
dat is hier ook dus het geval!

wij kpn en tmobile gebeld werd ons verteld dat we een nieuw nummer konden krijgen. daar gingen we mee akkoord en ze zouden het regelen.. is nu al een tijdje geleden.. helemaal niks van gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

P5ycho schreef op 16 december 2003 @ 15:49:
Ben hanteerde inderdaad een opzegtermijn van 2 dagen destijds, en eigenlijk kan de hele procedure binnen een uurtje afgehandeld worden. T-mobile heeft naar eigen zeggen een goede administratie sinds kort, dus dan zou dat mogelijk zijn :)
Dat oude Ben klanten het makkelijker zouden hebben lijkt me sterk, maar ik houd me iig aanbevolen ;)
Uit een bron dichtbij mij kan ik je vertellen dat je nat gaat bij de GC (wie anders :( ) als je als oude Benner vrolijk met 2 dagen opzegtermijn weg wilt, geheel conform de november 1999 Ben algemene voorwaarden. De GC wil daar niet in mee op weinig juridische argumenten, wat voor mij alleen maar meer reden is om de GC te mijden als de pest als het om inhoudelijke zaken gaat. De oude Benner kan derhalve de 2 dagen opzegtermijn waar hij ooit voor getekend heeft op zijn buik schrijven volgens de GC. Dat worden gewoon 2 maanden van de T-Mobile AV en als het even tegenzit (je bent bijvoorbeeld op vakantie) 3 na 22 december 2003.

Jullie begrijpen dan ook hoe mijn gekleurde blik over de GC is ontstaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>:) Mischien een ander reden om onder het contract te komen...

Heb van de site van de OPTA gehaald...

http://www.opta.nl/download/Mededeling%20MTA.pdf

pS MTA = Het tariev dat een mobiele aanbieder berekend aan een ander mobiele aanbieder.. (BV T-Mobile berekend Orange 22 cent per minuut als jij naar een Orange nummer belt...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet (voor de gene die eventueel wel bij T-Mobile willen blijven) mogelijk om een beetje te onderhandelen?

bijvoorbeeld: iemand heeft genoeg van zijn telefoon, en moet nog 1 jaar uitzitten bij T-Mobile. Nu belt hij met de helpdesk en heeft het volgende te melden: ik wil weg, met de welbekende AV argumenten, maar ben bereid te blijven als daar iets tegenover staat ... bijvoorbeeld een nieuwe telefoon zoals ik die zou kunnen krijgen bij het afsluiten van een nieuw abonnement.

Zou zoiets kunnen werken? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ik heb die oude av geldig verklaart, en 'de brief' van t-mobile als antwoord gehad. (waarin zij zelf daar in feite mee instemmen)

Dus, mijn opzegtermijn is 2 dagen :)
Mocht T-mobile dit topic inmiddels volgen: De reacties van jullie woordvoerder op de radio zijn bijna schandalig te noemen. Hoe kan het dat een klantvriendelijk en voor je gevoel open bedrijf met een uitstekend imago in amper 9 maanden volledig ten gronde gericht wordt???

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als T mobile de investering terug had willen verdienen via de 3 maanden opzegtermijn, hadden ze beter de kosten van het versturen van de nieuwe AV en bijkomende klantenontevredenheid kunnen besparen. Inmiddels al bijna 5 jaar BEN abonnee gaat hier toch een einde aankomen, is het niet per direkt dan over een maand of 5 als het kontrakt weer afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet er al iemand meer mailtjes gehad van ook dat nog ofoz!
Ik ben benieuwd wat zij ons aanraden! :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 16:09:
>:) Mischien een ander reden om onder het contract te komen...

Heb van de site van de OPTA gehaald...

http://www.opta.nl/download/Mededeling%20MTA.pdf
Ik haal weinig anders uit het document dan dat de Opta met de mobiele aanbieders steggelt over zogenaamde MTA kosten, maar dat ze lopende de rechtszaken daarover in ieder geval akkoord gaan met de in dat document beschreven verlaging van de over en weer gehanteerde tarieven. Voor consumenten wordt het dus weer goedkoper, waar je dus niet zoveel mee kan in het kader van een gewenste ontbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 15:20
Inderdaad, het feit dat mensen willen opzeggen vanwege het veranderen van de algemene voorwaarden is niet meer dan een teken aan de wand. Ik was altijd tevreden met T-Mobile/Ben, maar doordat er gewoon niet goed gereageerd wordt op klachten (bijvoorbeeld bellen in de buurt van de grens, meer dan 16 km en dan lekkere buitenlandrekeningen krijgen en te horen krijgen dat ik beter moest opletten 8)7). Het slechte bereik van de afgelopen tijd en daarmee meerdere keren verbroken gesprekken. Dus als ze dat oplossen teken ik al te graag die nieuwe algemene voorwaarden. Neem je klant serieus, en zie hem/haar niet puur als cashflow. Maar het is natuurlijk niet voor niks dat Nederlandse ondernemingen bekend staan als de bedrijven die potentiele en nieuwe klanten beter behandelen dan bestaande klanten. T-Mobile laat dit maar al te goed zien met deze praktijken, en nu ga ik wat nuttigs doen, want dit wordt toch een hopeloos verhaal wat me teveel tijd gaat kosten.

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb dit net onder ander topic gelezen. Vraag mij dus af of ze daarom in de fout gaan:

[Overigens mag geen enkele provider de Algemene voorwaarde wijzigen zonder hiervan de betreffende personen persoonlijk en schriftelijk minimaal 31 dagen van te voren op de hoogte te stellen.

Er zijn twee mogelijke wijzigingen:
Wijziging voor alle AV.
in dit geval kan je altijd opzeggen, de geen die het onderuit haalt, heeft het mis vrees ik. jij bent akkoord gegaan met de toen der tijd geldende voorwaardes en ze kunnen je niet verplichten om, in jou nadeel, je contract 'uit te zingen'

en je hebt Wijziging AV voor nieuwe abonees & retentions
Dan houd je je eigen AV, maar alle nieuwe abo's en verlengingen krijgen met de nieuwe set AV te maken.

Je hoeft (indien de nieuwe AV voor iedereen geld) niet aan te tonen dat je door de nieuwe AV negatief uit bent, ze kunnen jou opzegging daarom ook nooit weigeren.

Dutchtone heeft deze fout ooit begaan, en is hierdoor ruim 50% van zijn klanten kring kwijt geraakt.
Het lijkt me sterk dat vodafone de zelfde domme zet doet ]

Als ik het goed begrijp hebben ze 2 mogelijkheiden:

1. AV wijzigen voor alle klanten of
2. nieuwe AV voor alleen nieuwe klanten (dus zonder eerst bezwaar te maken)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Wekkel schreef op 16 december 2003 @ 16:18:
[...]

Ik haal weinig anders uit het document dan dat de Opta met de mobiele aanbieders steggelt over zogenaamde MTA kosten, maar dat ze lopende de rechtszaken daarover in ieder geval akkoord gaan met de in dat document beschreven verlaging van de over en weer gehanteerde tarieven. Voor consumenten wordt het dus weer goedkoper, waar je dus niet zoveel mee kan in het kader van een gewenste ontbinding.
Inderdaad en de consument wordt helemaal buiten de tarieven gehouden, dus als klant merk je er niets van.
T-Mobile zal het als bedrijf wel merken, in de zin dat ze wat minder tot misschien wel geen verlies meer maken op elke minuut dat een T-Mobile klant belt naar een mobiel nummer van een ander netwerk. Want hoewel het vreemd lijkt, zijn de werkelijke kosten daarvan veel hoger dan voor bellen binnen het eigen netwerk.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote:

1. AV wijzigen voor alle klanten of
2. nieuwe AV voor alleen nieuwe klanten (dus zonder eerst bezwaar te maken)

een toevoeging:

3e mogelijkheid volgens t-mobile:

Wijziging AV voor alle sukkels die geen bezwaar aantekenen!

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff snel een vraagje, T-Mobile spokesman had het over klachten die vorige week binnen zijn gekomen via ODN, maar gaan ze denken jullie ook nog reageren op mailtjes die deze week verstuurt zijn via ODN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[een toevoeging:

3e mogelijkheid volgen t-mobile:

Wijziging AV voor alle sukkels die geen bezwaar aantekenen!]

nee, dat is juist het punt. Dit mag niet volgens mij.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Canaria schreef op 16 december 2003 @ 16:24:
[...]

Inderdaad en de consument wordt helemaal buiten de tarieven gehouden, dus als klant merk je er niets van.
T-Mobile zal het als bedrijf wel merken, in de zin dat ze wat minder tot misschien wel geen verlies meer maken op elke minuut dat een T-Mobile klant belt naar een mobiel nummer van een ander netwerk. Want hoewel het vreemd lijkt, zijn de werkelijke kosten daarvan veel hoger dan voor bellen binnen het eigen netwerk.
Beetje off-topic.
Maar het lijkt me dat T-Mobile geld krijgt van Orange voor het omgekeerde. Als de tarieven verlaagt worden geeft T-Mobile er aan de ene kant minder geld naar Orange, maar komt er ook weer minder geld terug van Orange. Volgens mij maakt dit niet zo veel verschil.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of met zn allen stoppen met het betalen van tmobile rekeningen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 16:32:
of met zn allen stoppen met het betalen van tmobile rekeningen?
denk niet dat je ze daarmee over de streep krijgt, is alleen nadelig voor jezelf. Krijg je dat gezeur met aanmaningen en deurwaarders enzo :x

Nee, dit zal toch echt juridisch opgelost moeten worden ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 16:28:
nee, dat is juist het punt. Dit mag niet volgens mij.
Heb je voor mij dat draadje, misschien heb je een punt hier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[geleend bij telecomvergelijker]

Gepost door Koen op 16/12/2003 16:30 Rating: 0 (Niet gemodereerd)
De reden dat de Ombudsman vanmiddag op de radio zei dat T-Mobile klanten hoe dan ook kostenloos op mogen zeggen is volgens zijn zeggen dat T-Mobile juridisch gezien al ervoor heeft gekozen voor iedereen de voorwaarden aan te passen. Volgens zijn zeggen kan T-Mobile daarop juridisch gezien niet meer terug komen aangezien de wijziging niet meer juridisch terug gedraaid kan worden.

Kortom: T-Mobile heeft gegokt en fout gegokt en is daardoor zijn bestaande klanten die bezwaar maken kostenloos kwijt. [/geleend bij telecomvergelijker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 09:20

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Het gros van alle T-mobile abonnees komen niet op GoT, dus weinig kans van slagen. Of je moet een beste actie verzinnen om al die mensen te bereiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DAt is leuk nieuws maar moeten ze zich daar ook aan houden natuurlijk en doen ze dat???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dat moet je dan heel massaal doen. Een maandje uitstel van betaling is wel lastig voor een bedrijf als T-Mobile. Uiteindelijk zal je echter wel moeten dokken, dus er echt iets mee opschieten doe je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net Ook Dat Nog gemail en een mailtje terug ontvangen!

L.S.

Wij hebben uw mail ontvangen. Uiteraard gaat Ook Dat Nog niet akkoord met het standpunt van T-Mobile. Zoals iedereen zich aan de wet dient te houden, moet T-Mobile dat ook. Zonder de arrogante houding die het bedrijf nu neemt. Wij zijn ons nu aan het beraden op verdere stappen. Uiteraard zullen wij u hiervan op de hoogte houden.

Met vriendelijke groeten,

Redactie KRO - Ook Dat Nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_/-\o_ aan ookdatnog

ik had tijdje geleden email gestuurd naar ook dat nog. paar dagen later kreeg ik die brief dat ik onder de oude av kon blijven

hier ga ik dus niet mee akkoord (zoals velen hier O-) )
moet ik nu nog een brief richting tmobile versturen of zal ik eerst wachten tot we weer iets van ookdatnog horen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 16:39:
Gepost door Koen op 16/12/2003 16:30
[...]
De redenering hangt op de veronderstelling dat T-Mobile daadwerkelijk de nieuwe AV gaat toepassen op bestaande klanten als zij geen verweer voeren tegen de wijziging. Daarbij passen een aantal aantekeningen:
• contractsrelaties zijn individueel: elk contract is individueel afgesloten en kan dan ook in beginsel individueel aangepast worden;
• de juridische houdbaarheid van de door T-Mobile gekozen constructie: informeren over de wijziging, bij geen gehoor gaan we er vanuit dat u akkoord bent (wat in dit geval impliciet wordt gesteld in de T-Mobile brief). Deze informatieverstrekking wordt immers tegen je gebruikt als je over een aantal maanden nog wil ageren tegen deze nieuwe AV;
• T-Mobile kan altijd van constructie wijzigen door alsnog een andere benadering te kiezen dan zij in eerste instantie heeft gevolgd. Directe ontbinding volgens het BW heeft wel wat voeten in de aarde, de redelijkheid speelt ook een rol. Zodra een klant ageert, kan T-Mobile in grote mate met simpelweg bijdraaien een ontbinding voorkomen. Eens gekozen, blijft gekozen is volgens mij niet het juiste uitgangspunt bij dit verhaal.

Ik zal de huidige Telecommunicatiewet er eens op naslaan. Wellicht dat daar nog interessante dingen in staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Wekkel op 16-12-2003 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32
Mijn vriendin had het nog sneller, 's ochtends gemailed en 's middags een brief ;)

Zelf had ik al 2 dagen ervoor ODN gemailed.

Maar ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren en degenen die bij ODN bezwaar hebben gemaakt ook nog mee gaan voor een opzegging als het eventueel zo ver is.

Sinds Ben T-mobile is geworden is het hard achteruit gegaan :(
Net heb ik wel ontvangst maar ben toch niet te bereiken 8)7

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:57
Deze brief heb ik zojuist getikt en gaat morgen op de bus als er geen ontwikkelingen meer zijn betreffende deze hele situatie. Dit is een brief betreffende mijn persoonlijke situatie en ik wil iedereen er dan ook attenderen op z'n minst de brief zodanig te veranderen dat het geen exact kopie meer is van mijn klachten maar mooi zelf geformuleerd. De reden van posten is meer als voorbeeld en om eventuele suggesties of gaten tijdig te kunnen verwerken.
Apeldoorn, 16 december 2003

Afzender:
<*>
Geadresseerde:
T-Mobile
Postbus 16272
2500 BG Den Haag

Geachte heer/mevrouw,

Bij deze reageer ik op uw bericht van 12 december waarin u aangeeft dat de gewijzigde algemene voorwaarden (“AV”) van T-Mobile per uitzondering niet van toepassing zijn op mijn abonnement, gezien mijn bezwaar op deze wijziging. Het spijt me te moeten mededelen dat ik niet akkoord ga met deze oplossing. Volgens de wet heb ik het recht de overeenkomst per direct kostenloos te ontbinden, mocht ik het niet eens zijn met de door u gemaakte wijzigingen in de AV. Hier wil ik dan ook gebruik van maken. De redenen die mij doen besluiten over te gaan tot opzegging van mijn abonnement zijn de volgenden. Sinds Ben overgegaan is in T-Mobile zijn de prestaties van T-Mobile als telecomprovider op bijna elk vlak achteruit gegaan. Ik noem de zorgwekkende administratie, niet functionerende online services op de t-mobile.nl website, slecht communicerende klantenservice welke af en toe hun klanten met een kluitje in het riet stuurt, gebrek aan bereikbaarheid in mijn nieuwe woonplaats, gebrek aan duidelijkheid op facturen, problemen icm SonyEricsson GSMs welke meer dan een half jaar voortgesleept hebben en ook (hoewel niet dermate belangrijk) het hele image en bijbehorende reclamecampagne van Ben, toch iets waar je als klant door aangetrokken wordt en misschien zelf een beetje trots op mag zijn omdat je er abonnee bent. Hierbij vraag ik u dan ook nogmaals mijn abonnement te beëindigen en mijn nummer beschikbaar te houden voor portatie, een niet nader te noemen provider zal met u contact opnemen voor overname.

Ik zie uw schriftelijke reactie graag binnen de redelijke termijn van 7 dagen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

<*>

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 16-12-2003 21:43 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P5ycho schreef op 16 december 2003 @ 17:01:
Deze brief heb ik zojuist getikt en gaat morgen op de bus als er geen ontwikkelingen meer zijn betreffende deze hele situatie. Dit is een brief betreffende mijn persoonlijke situatie en ik wil iedereen er dan ook attenderen op z'n minst de brief zodanig te veranderen dat het geen exact kopie meer is van mijn klachten maar mooi zelf geformuleerd. De reden van posten is meer als voorbeeld en om eventuele suggesties of gaten tijdig te kunnen verwerken.

[...]
'niet nader te noemen provider'

ik zou zeggen dat dat 'nader te noemen provider' moet worden. Je laat namelijk later weten welke provider dit gaat worden.

verder nette brief, ik wacht nog steeds op mijn eerste brief :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P5ycho schreef op 16 december 2003 @ 17:01:

[...]
mss ff vermelden dat je kostenloos wilt beeindigen want ze willen nog wel is denken dat je wilt afkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amien90
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2021
iemand het fax nummer voor me? heb tijdje geleden al brief gepost en nog geen enkele reactie .. ook geen bevestiging van ontvangst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 09:20

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 16:50:
_/-\o_ aan ookdatnog

ik had tijdje geleden email gestuurd naar ook dat nog. paar dagen later kreeg ik die brief dat ik onder de oude av kon blijven

hier ga ik dus niet mee akkoord (zoals velen hier O-) )
moet ik nu nog een brief richting tmobile versturen of zal ik eerst wachten tot we weer iets van ookdatnog horen :?
Dit klinkt wel goed. Het lijkt erop alsof ze gaan dreigen met juridische stappen of gewoon daadwerkelijk voor de rechter slepen. IIG doet Ook dat nog goed zijn best om de consumenten te helpen. Toppie :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand de uitzending op mp3 gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareHugo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2022

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 15:51:
[...] Heb ooit in mijn contract aangegeven niet in telefoonboeken e.d. te willen, tot mijn verbazing sta ik nu wel in het grote boek van de kpn! Kwestie van contractbreuk lijkt mij toch? [...]
Bij mij precies hetzelfde geval. Ik heb hier zwart-op-wit mijn getekende contract van toendertijd , met achter "Opname klantinformatie - in gidsen - NEE - bij abonnee informatiediensten - NEE" staan. Prompt stond ik in koeienletters in het grote groene KPN-boek. Fijn is dat! Klinkt inderdaad als een vorm van contractbreuk.

Even nog meer off-topic; ik heb ODN vorige week vrijdag een mail gestuurd (ook met alle benodigde klanteninformatie en nummers) maar nog niets terug gekregen? (Heb gelukkig wel ook een brief aan T-Mobile gestuurd.) Hoe lang duurt het ongeveer/gemiddeld bij jullie?

XBOX 360 Gamertag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 19:22:
Iemand de uitzending op mp3 gezet?
De OokDatNog-uitzending van dinsdag 16 december in 128kbps-MP3-vorm
met dank aan Sunder!

PS. Vroeg iemand om de oude BEN-AV? Kan ik nog iemand mee blij maken!

[ Voor 25% gewijzigd door SquareHugo op 16-12-2003 19:42 ]

XBOX 360 Gamertag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie 3 pagina's hiervoor :)

Ik weet echt niet meer wat nu het verstandigst is. Wachten tot ODN eruit is en daarop in gaan of zelf een 2e brief schrijven....
Helaas heb ik erg weinig verstand van het/de BW :(

Wel is mijn mening dat T-mobile of voor iedereen de av moet wijzigen of voor niemand... anders klopt er natuurlijk geen hol van ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb die uitzending maar eens beluisterd. De Ombudsman gooit in mijn ogen een sterk argument op tafel door naar de EU richtlijn te verwijzen voor wat betreft wijziging van AV. Naar deze EU richtlijn verwijs ik ook in mijn modelbriefje. Om de geheugens even op te frissen:

http://europa.eu.int/comm...fa_cont_term/uct01_nl.pdf
Artikel 3
1. Een beding in een overeenkomst waarover niet afzonderlijk is onderhandeld, wordt als oneerlijk beschouwd indien het, in strijd met de goede trouw, het evenwicht tussen de uit de overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen van de partijen ten nadele van de consument aanzienlijk verstoort.

2....[etc]

3. De bijlage bevat een indicatieve en niet uitputtende lijst van bedingen die als oneerlijk kunnen worden aangemerkt.
De EU richtlijn op dit gebied is al behoorlijk open. "Het evenwicht tussen rechten en verplichtingen van de partijen" vormt een heerlijk open einde waar je natuurlijk veel ruimte hebt om je eigen verhaal in neer te leggen.
Artikel 6
1. De Lid-Staten bepalen dat oneerlijke bedingen in overeenkomsten tussen een verkoper en een
consument onder de in het nationale recht geldende voorwaarden de consument niet binden en dat de overeenkomst voor de partijen bindend blijft indien de overeenkomst zonder de oneerlijke bedingen kan voortbestaan.
Dit is in Nederland een beetje vreemd geregeld, omdat de oneerlijke bedingen de consument in eerste instantie WEL binden. Pas als de consument zich beroept op het onredelijk bezwarend zijn van een beding en het beding derhalve vernietigt, is de werking daarvan van de baan. Een letterlijke uitleg van deze EU bepaling leidt dan ook tot de conclusie dat de NL wetgever het net niet helemaal goed heeft gedaan. In het verslag van de Commissie over deze richtlijn (zie hieronder) wordt echter opgemerkt dat een systeem van vernietigbaarheid een mogelijkheid is voor de nationale wetgever om de rechten van consumenten te waarborgen zoals voorgeschreven in de Richtlijn.
j) de verkoper te machtigen zonder geldige, in de overeenkomst vermelde reden eenzijdig de
voorwaarden van de overeenkomst te wijzigen;
Deze hebben we natuurlijk al voorbij zien komen ;)
2. Draagwijdte van de punten g), j) en l):
[..]
Punt j) staat evenmin in de weg aan bedingen waarbij de verkoper zich het recht voorbehoudt de voorwaarden van een overeenkomst voor onbepaalde tijd eenzijdig te wijzigen, mits hij verplicht is de consument daarvan redelijke tijd vooraf in kennis te stellen en het de laatste vrijstaat de overeenkomst te ontbinden.
Dit ziet echter alleen op de wijzing zelf. Het 'probleem' voor de wannabee-opzeggers blijft de opzegging die niet echt van de grond komt als T-Mobile de oude AV gewoon blijft handhaven. Dat is een verhaal waar het balletje nog over rolt. De nieuwe Telecommunicatiewet is daar vrij duidelijk over, maar die geldt nog niet ;)

Het verslag over implementatie van deze richtlijn kent ook nog wel wat voer:

http://europa.eu.int/smar...al&an_doc=2000&nu_doc=248
Hoewel de lijst "indicatief" is, hebben de lidstaten wel degelijk de verplichting de lijst in de omzettingstekst op te nemen, teneinde juristen en het grote publiek in de gelegenheid te stellen er kennis van te nemen. De inhoud van de lijst moet dus integraal in de nationale wetgevingen voorkomen.
In Nederland staat niet zozeer het wijzigingsbeding in de wetgeving genoemd. Er is echter geen procedure aangespannen tegen Nederland in dat verband. Blijkbaar vond de Commissie het wel goed zo.
Het effect van de richtlijn op het nationaal recht verschilde van lidstaat tot lidstaat. [..] In andere landen, waar de wetgeving op dit gebied al vrij ver ontwikkeld was (bijv. Duitsland, Nederland, Portugal en de Scandinavische landen), bleef de invloed in het algemeen beperkt tot een aantal wijzigingen van de bestaande wetgeving.
Nederland was bij de uiterste invoeringsdatum van deze Richtlijn allang het braafste jongetje van de klas met wetgeving op dit vlak uit 1992 (invoering nieuw BW boek 3, 5 en 6).
(1) Oneerlijke bedingen in overeenkomsten van nieuwe technologie, gecoördineerd door de Confédération syndicale du cadre de vie (F): Dit proefproject had tot doel te meten welke invloed de integratie van Richtlijn 93/13/EG in vijf EU-landen (België, Frankrijk, Spanje, Italië en Portugal) heeft gehad op de inhoud van de aan consumenten voorgelegde overeenkomsten (mobiele telefoon en kabel- en satelliettelevisie) en om hetzij via onderhandelingen hetzij via gerechtelijke weg ervoor te zorgen dat de bedingen in de overeenkomsten worden veranderd, om het evenwicht tussen de verkoper en de consument te herstellen en zo geschillen te voorkomen. Er zijn inderdaad via onderhandelingen positieve resultaten geboekt. Bepaalde kabelexploitanten hebben zich ertoe verplicht alléén op eigen initiatief hun tarieven of de lijst van kanalen die hun abonnementen bieden te wijzigen. Ook hebben ze beloofd hun cliënten te waarschuwen over eventuele veranderingen en hun de mogelijkheid te bieden de overeenkomst te ontbinden.
Dit stukje heeft niet direct betrekking op Nederland, maar hieruit blijkt wel dat wijzigen zonder opzeggingsmogelijkheid schijnbaar gedonder geeft en het karakter van een oneerlijk beding heeft.

Het wordt nog leuker: https://adns.cec.eu.int/CLAB

Een heuze database van wederom het altijd zo verguisde EU apparaat waarin een veelvoud van uitspraken is te vinden over 'oneerlijke bedingen' zoals gedefinieerd in de aangehaalde EU richtlijn.
1. Card N°
AT001446

2. Country
AT

4. Assessment of the term
4.A. Term unfair

4. Text of the term
4.1.1. English translation:

Alterations of and amendments to this agreement will be announced to you in writing by the OBI system central company with limited liability. They become effective with the first use of your OBI Biber bonus card after expiry of one month after the date of the dispatch date of the notification or if the OBI system central company with limited liability does not receive an objection in writing within one month after the dispatch date of the notification; the OBI-system central company with limited liability will point out this regulation in the announcement in writing.
4.2. This is the citation of the term

5. Commentary of the decision
5.1.1. English translation:

Summary of the facts:
The clause was used by the defendant (a commercial enterprise) in contract forms in business transactions with consumers. The association of consumer information (Verein für Konsumenteninformation) has acted preventively against the use of this clause with a formal caution in accordance with Section 28, Paragraph 2 of the Consumer Protection Act (KSchG). The cautioned supplier made a negative convenant in due time, which was guaranteed with a contractual penalty. Therefore, an associated application for an injunction became unnecessary.
Legal evaluation:
The association for consumer information regards the clause as illegal, out of the following reasons:
This clause contravenes section 6, paragraph 1, subparagraph 2 of the consumer protection law (KSchG), as it fabricates a certain conduct (doing or omitting) of the consumer into a declaration. However, such a fiction is admissible only, if the consumer is informed on the consequences of his acting explicitly at the beginning of the period provided for, for instance via a notice in writing by the supplier, and the consumer is given an appropriate period to give an explicit declaration. The supplier must commit himself to this way of action in the clause already.
(Commercial Court Vienna, December 30, 1994, 38 Cg 109/94d)
In accordance with section 6, paragraph 1, subparagraph 11 of the Consumer Protection Law (KSchG) it is inadmissible to shift legal rules concerning the burden of proof to the consumers disadvantage in consumer contracts. The clause at issue, however, shifts a burden of proof to the consumer, which he is not responsible for, according to the law. Therefore, the clause is violating the law.

6. Nature of the decision
6.5. Settlement
6.5.2. In arbitration
16. Type of contract
16.1. Sale
Een prachtige weergave van een uitspraak (arbitrage in waarschijnlijk Oostenrijk) over de wijze van informeren bij een wijziging van de overeenkomst. Een briefje met een aankondiging van een wijziging, die verder niet expliciet wordt besproken nog de mogelijkheden van de consument om daartegen te ageren wordt afgeserveerd. De T-Mobile handelswijze lijkt daar veel op. We wijzigen en als je niet laat horen, gaan ze gewoon gelden. Dan had je maar moeten reageren. Natuurlijk zijn de gevallen niet vergelijkbaar, het gaat immers om verschillende rechtsstelsels. Echter, de overkoepelende regelgeving is natuurlijk de EU richtlijn op dit vlak. Als dit Oostenrijkse beding al als onredelijk wordt gezien (een redelijk nette manier van wijzigen, je informeert immers wel, alleen niet met alle daarbij relevante informatie), dan is het naakte wijzigingsbeding zoals je dat in veel AV's tegenkomt in Nederland helemaal uit den boze. Dat geeft mooi vergelijkingsmateriaal dus voor een betoog dat dit soort blanco wijzigingsbedingen eigenlijk niet kunnen.
1. Card N°
DE000596

2. Country
DE

4.A. Term unfair

4. Text of the term

§ 10 Adaptation of standard business conditions: (1) The insurer is entitled to replace or to supplement invalid single terms of the standard business conditions in existing contracts to stop competition or supervisory actions, in case of amendments of the law, on which the terms of the insurance contract are based, in case of amendments of the jurisprudence of the upper courts directly related to the insurance contract and in case of amendments of the current administrative practice of German insurance surveillance agency or the Federal cartel office. The revised insurance conditions shall comply with those replaced as far as possible. They may not unreasonably disadvantage the insured in legal and economic terms under consideration of the already existing interpretation. (2) The revised insurance conditions will be known and explained to the insured in a written form. They are regarded as being approved if the insured does not contradict in writing within a months time after notification. This will be indicated alongside the notification separately. Mailing suffices to comply with the delay. In case of a written contradiction within the delay, the contracts remain valid on the basis of the former insurance conditions. (3) In order to get away with interpretation difficulties the insurer may amend the wording of the term, if the adaptation is covered from the existing text and if it takes into account the objective will and the interests of both parties. The procedure under para 2 has to be respected.

- A consumer organisation has challenged the term which has been used in standard insurance conditions. - In case of invalidity a standard term constitutes an unreasonable disadvantage because the agreed term does not comply with the basic ideas of a legal rule in the sense of § 9 para 2 no. 1. § 6 para 2 of the AGBG has to be understood as a being a law in a formal way, which is meant inter alia to protect the consumer alongside § 9 para 2 no. 1. Already the wording of § 6 para 1 requires that a term in standard business conditions is void, and that a lacunae has emerged, which is then be filled by the law itself (and not by the parties), § 6 para 2. § 10 A, however, gives the insured a right to replace single terms in existing contracts. The main idea of § 9 para 1 is to protect the consumer against unreasonable disadvantages in that it is clearly determined that the lacunae left by the void term has to be filled with reference to the law, be it the civil code or another legislatory body. § 10 instead allows filling the lacunae with discretionary new terms. - The judgment initiates a debate on whether the insurers are allowed to unilaterally replace standard insurance terms which are void or which are becoming void. The solutions is of considerable practical importance as the standard business conditions must no longer be approved by the German insurance surveillance agency (since 29.07.1994).

6.1. Court
6.1.2.2. 1st level
Hier een vergelijkbaar beding voor Duitsland ^^.
1. Card N°
FR000392

2. Country
FR

4.A. Term unfair

4. Text of the term

Clause which has the purpose or the effect of causing the subscriber to accept in advance any subsequent amendment to the utilitys regulations.

The Commission on Unfair Clauses recommends that the clause be deleted from the service regulations proposed by local authorities or utilities for water distribution.
Grounds:
"Whereas just as every subscriber should know of any amendment to the service regulations before it is brought into effect; and it is unfair to require him to accept in advance any subsequent amendment to the service regulation, the consumer retaining the right to demand in this event the termination of his agreement, if he so wishes".

6.2. Administrative
Eentje voor Frankrijk waar een rechtoe, rechtaan wijzigingsbeding, ongeclausuleerd en wel, niet als eerlijk wordt gezien.

Een hele lijst, ik ben er nog niet echt doorheen maar het begin ziet er al behoorlijk imponerend uit. Een wijziginsbeding lijkt het lang niet altijd te houden, zeker als deze blanco is, zoals bij de beruchte Telco AV's ;)

Over opzeggingsmogelijkheden gaat deze materie natuurlijk niet echt, aangezien T-Mobile met een tegemoetkoming zoals gedaan (behoud oude AV) natuurlijk de angel uit het conflict trekken.

Een opzeggingstermijn van 3 maanden kan je ook langs de lat van Clad (dat rijmt :Y) ) leggen:
1. Card N°
NL000157

2. Country
NL

4.A. Term unfair

4. Text of the term

The contract is tacitly renewed for five years at a time, unless it is terminated by registered post at least one year before the end of the term.

The defendant, a restaurant owner signed a contract with the Nationale Horeca Bond to purchase vouchers. Part of the contract contained general conditions stating that there will be a renewal of the contract for five years at a time, unless it is terminated by registered post at least one year before the end of the term.

The District Court found this clause subject to annulment as unreasonably onerous under article 6:233 sub a BW. The District Court considered the relevant circumstances such as the formation of the contract and article 6:236 BW which rules clauses implying tacit renewal of more than one year and a notice period of over three months, unreasonably onerous. Although articles 6:236 and 237 BW refer to consumer contracts, they can apply to this case concerning a self-employed person. Moreover this contractual term implies a considerable departure from the legal period. The interests of the defendant require a termination of the contract with a reasonable notice period. The interest of NHB does not justify holding the defendant to the notice period in question. The district court finds the stipulation at issue to be unreasonably onerous and subject to annulment.

6.1. Court
6.1.2.3. Court of appeal
In deze zaak ging het wel om een enorm lange opzegtermijn van maar lieftst een jaar. Echter, de dikgedrukte zin is een mooi uitgangspunt om op grond van art. 6:233 sub a BW eens flink te zeuren over een opzegtermijn an sich. Dat zijn prachtige termen om eens op de situatie bij Telco AV's te leggen. Wat is het belang van een Telco bij een 3 maanden opzegtermijn (de investering terug verdienen zoals werd gesuggereerd in de radiouitzending?) en hoe verhoudt zich dat tot het belang van de consument bij een redelijke opzegtermijn. Het is wel een kwart jaar waar we het over hebben op een contract van (veelal) slechts (verhoudingsgewijs) een jaar.

Een uitspraak die al meer in de richting komt ging over een opzegtermijn van slechts 1 maand met daarop volgende stilzwijgende verlenging voor 1 jaar. Dat komt al dichter in de buurt.
1. Card N°
FI000235

2. Country
FI

4.A. Term unfair

4. Text of the term

A notice of termination had to be served not later than one month before the end of the contract period. If the customer failed to terminate the contract by this time, he was bound to the contract for the next year.

4.2. This is an explanation and not the citation the term

According to the Consumer Ombudsman the company's contract term was unfair.

6.2. Administrative
Nog een vergelijkbare daarbij:
1. Card N°
GB001152

2. Country
GB

4.A. Term unfair

4. Text of the term

The contract required three months' notice to be given before the consumer could terminate the agreement.

4.2. This is an explanation and not the citation the term

This term was considered unfair as the consumer was required to give a three month notice period in contrast to the company's one month notice period. The term was revised to provide a termination notice period of one month for both parties.

6.2. Administrative
Daarbij verdient opmerking dat de opzegtermijn voor het bedrijf een maand was en voor de wederpartij 3 maanden, ongelijkheid dus.

Tot slot nog een uitspraak in de database die vergelijkbaar is met de 20% winstderving in de Debitel voorwaarden :Y)
1. Card N°
AT001688

2. Country
AT

4.A. Term unfair

4. Text of the term

The contractor is entitled to demand a sum payable in order to exercise the contractually agreed power to terminate the contract to 25 % of the amount of the order in stead of a compensation via performance. This being the case, the assertion of further-reaching damages is not effected by this.

Summary of the facts:
The term was used by the defendant (brown goods) in contract forms in business transactions with consumers. The association of consumer information (Verein für Konsumenteninformation) has acted preventively against the use of this term with a formal caution in accordance with Section 28, Paragraph 2 of the Consumer Protection Act (KSchG). The cautioned supplier made a negative convenant in due time, which was guaranteed with a contractual penalty. Therefore, an an associated action for injunction became unnecessary.
Legal evaluation:
The association for consumer information regards the term as illegal for the following reasons:
The term at issue stipulates a flat-rate of 25 % of the fee for damages. In accordance with section 879, section 3 of the Austrian Civil Code (ABGB), a cancellation fee of this high amount seems to be grossly disadvantageous for the consumer at any rate.
Annotation:
The term must not be used by the defendant in business transactions with consumers anymore. Otherwise, the contractual penalty will become due.

6.5. Settlement
6.5.2. In arbitration
Alhoewel deze uitspraken voor het merendeel onder buitenlands recht zijn gedaan, kan je er natuurlijk wel op leunen voor wat betreft de uitleg van wat een oneerlijk beding is. Als ik het zo bekijk en de uitspraken neem die ik naast bovenstaande uitspraken heb gezien, is in Nederland blijkbaar nog heel veel mogelijk in AV, waar het in buitenlandse, met name Duitse en Oostenrijkse gevallen snel aangepast wordt door klachten van een of andere consumentenvereniging of zoiets. De meest standaard voorwaarden uit Nederlandse AV worden zo te zien in bepaalde EU landen een kopje kleiner gemaakt. Een hele interessante bron dus voor verdere inzichten op het terrein van Nederlandse AV's. Ik vermoed dat de (preventieve) toetsing van AV's in Nederland op een laag pitje staat in vergelijking met sommige andere EU landen. Tijd voor de Consumentenbond, Kassa's en Radars om daar eens wat mee te doen ;)

[ Voor 92% gewijzigd door Wekkel op 16-12-2003 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 09:37

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Wekkel schreef op 16 december 2003 @ 21:06:
Ik heb die uitzending maar eens beluisterd. De Ombudsman gooit in mijn ogen een sterk argument op tafel door naar de EU richtlijn te verwijzen voor wat betreft wijziging van AV. Naar deze EU richtlijn verwijs ik ook in mijn modelbriefje. Om de geheugens even op te frissen:

http://europa.eu.int/comm...fa_cont_term/uct01_nl.pdf

[...]

De EU richtlijn op dit gebied is al behoorlijk open. "Het evenwicht tussen rechten en verplichtingen van de partijen" vormt een heerlijk open einde waar je natuurlijk veel ruimte hebt om je eigen verhaal in neer te leggen.

[...]

Dit is in Nederland een beetje vreemd geregeld, omdat de oneerlijke bedingen de consument in eerste instantie WEL binden. Pas als de consument zich beroept op het onredelijk bezwarend zijn van een beding en het beding derhalve vernietigt, is de werking daarvan van de baan. Een letterlijke uitleg van deze EU bepaling leidt dan ook tot de conclusie dat de NL wetgever het net niet helemaal goed heeft gedaan.

[...]

Deze hebben we natuurlijk al voorbij zien komen ;)

[...]

Dit ziet echter alleen op de wijzing zelf. Het 'probleem' voor de wannabee-opzeggers blijft de opzegging die niet echt van de grond komt als T-Mobile de oude AV gewoon blijft handhaven. Dat is een verhaal waar het balletje nog over rolt. De nieuwe Telecommunicatiewet is daar vrij duidelijk over, maar die geldt nog niet ;)
Oké, ik snap (denk ik) wat je bedoelt.
Ik (wij) hebben in onze brief dus gewezen op de Nederlandse wet en de Europese richtlijn. Hierop heeft T-mobile inhoudelijk niet gereageerd alleen een (standaard) brief dat voor mij de oude AV blijven gelden. Nu heb ik in mijn brief aangegeven dat ik niets eens de oude AV heb gezien voor, tijdens of na het tekenen van mijn contract maar pas toen mij duidelijk werd dat er nieuwe AV kwamen. Hoe haak ik hier nu op in? Gewoon wederom een herrinering sturen dat ik nog geen inhoudelijk antwoord heb gehad op mijn eerdere brieven en bij een wederom uitblijven van een inhoudelijk antwoord een in gebreke stelling? Dit is naar mijn idee de enige weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:21
Is het niet zo dat als TM nieuwe AV toepasbaar verklaart, dat zij dan de oude AV verwerpt?? Dan zou het terugdraaien naar de oude AV niet zonder jouw instemming kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel: hoe staan we er nou voor? sterk of niet? 50% kans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 15:20
we staan in ons gelijk, maar kans dat T-Mobile het netjes gaat afhandelen is klein.

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:21
Even op de site van de GCT gekeken, daar staat een uitspraak van ze als voorbeeld.
Voorbeeld wijziging algemene voorwaarden

Het gaat over een klant die op wilde zeggen, maar toen bleek dat de AV waren gewijzigd. Dit slaat misschien niet geheel op ons, maar de overwegingen van de GC zijn wel duidelijk.
De Commissie oordeelde dat de ondernemer zijn klanten niet tijdig en inhoudelijk had geïnformeerd omtrent de wijziging van de voorwaarden. Dat had zij echter goed gemaakt door dit achteraf, na invoering van de wijziging, alsnog te doen en daarbij de mogelijkheid te bieden de overeenkomst onder de oude algemene voorwaarden voort te zetten. De Commissie achtte het gerechtvaardigd dat de klant in dat geval zelf daartoe actie zou moeten ondernemen. De klacht van de consument werd daarmee ongegrond verklaard.
De GC zegt dus dat ze de AV mogen wijzigen en dat het ook toegestaan is de oude AV mogen aanbieden. Maar er wordt niet gesproken over of je mag opzeggen bij een wijziging in de AV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De aangehaalde GC uitspraak bevat een fraaie verwoording van wat de Clad database aan uitspraken laat zien in EU landen om ons heen.

Daaruit volgt dat voor de werking van een wijziging op basis van informatieverschaffing met een soort reactietermijn voor de consument alleen werkt als bij de eerste mededeling expliciet wordt aangegeven dat er geageerd kan worden tegen de wijziging en wat de gevolgen van niet reageren zijn. Als de ondernemer inderdaad expliciet op deze zaken heeft gewezen in zijn persoonlijke! bericht aan de consument, dan mag hij een dergelijke werking geven aan zo'n bericht. De vraag is hoe het in dit geval feitelijk is gegaan, zowel bij de initiele wijziging als bij het aanbod alsnog onder de oude voorwaarden door te gaan. Kwam er iedere keer de genoemde informatieve brief door de bus of was het informatieverstrekking via een lullige email met reclame, een bezoekje aan de ODN radiostudio of een vaag krantenbericht? Onduidelijk, onduidelijk, wat de tekst van de uitspraak op de GC website voor mijn doeleinden waardeloos maakt: het staat er gewoon niet in :X
Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 22:00:
Wekkel: hoe staan we er nou voor? sterk of niet? 50% kans?
Daar kan ik echt geen uitspraak over doen. Ik vind dat we een goed verhaal hebben, dat blijkt wel uit het voorstel van T-Mobile om onder de oude voorwaarden verder te gaan voorzover expliciet gevraagd door de consument. Echter, opzegging is een heel ander verhaal. Strikt genomen zal je het beding van de opzeggingstermijn zelf gewoon aan moeten vallen met alle middelen. Zodra deze opzegtermijn (2 maanden oud, 3 maanden nieuw) sneuvelt, kan je gewoon met een redelijke termijn opzeggen. Dat is echter wel nog maar een studeerkamervoorbeeld. Met wat hulp van consumentenorganisaties en veel pressie komen we er echter misschien wel. Een algemene ban op die 3 maanden opzegtermijen op zichzelf zou een enorme overwinning voor consumenten betekenen (en wat mij betreft ook recht doen aan het belang van een consument bij een redelijke opzegtermijn ;) ).

Echter, zoals ik al zei, voorlopig zitten we nog in de fase van de studeerkamer.

[ Voor 35% gewijzigd door Wekkel op 16-12-2003 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er een beetje met een advocaat over gepraat en die heeft geadviseerd om gewoon op te zeggen en vooral aan te geven, dat ik mijn abonnement per direkt beeindig vanwege de wijziging van de voorwaarden. Dan zal T-mobile dus wel een rekening sturen en die moet ik niet betalen en dan zal T-mobile moeten procederen en daar haal je dan je gelijk, want je handelt volgens de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
en die advocaat zei dan alleen dat je het abonnement moet beeindigen, en beredeneerde jij de rest, of zei hij ook nog dat je dus gewoon de rekeningen naast je neer moet leggen en moet gaan procederen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32
Wekkel:

kan er ook niet het een ander uit het arbeidsrecht gehaald worden?

Mensen met een jaarcontract die geen absurd lange proef en/of opzegtermijn mogen hebben.

Aangezien 3 maanden opzeggen op bijvoorbeeld een jaarcontract absurd is. 25% van je contract ben je dan bezig met opzeggen. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Vandaag maar even weer een mailtje richting ODN;
Hallo Redactie KRO - Ook Dat Nog,

Met veel belangstelling naar jullie uitzending geluisterd.
Wat me tegen viel was het feit dat de het hele verhaal erg slap op mij overkwam.
De OM stelde duidelijk dat wij het recht hadden op ontbinding maar hij gaf nergens aan op wat voor wet hij dat baseerde. Helemaal nu T-mobile het aanbod doet om onder de oude AV door te gaan.
Graag wil ik jullie helpen in deze en verwijs hierbij naar dit topic waar mijn vriend en medestrijder Wekkel het nodige aan interessante informatie aanbied;
http://www.telecomvergeli..._offset=320&post_limit=20

Ik zou het zeer op prijs stellen op de hoogte gehouden te worden over jullie voortgang in deze.
Dit aangezien ik op meerdere forums in discussies zit over het hele verhaal T-mobile en de gewijzigde AV.

Verder heb ik nog geen enkele reactie ontvangen over mijn mailtjes richting jullie over eenzelfde verhaal aangaande debitel Nederland B.V.
Misschien ten overvloede nogmaals de link naar het topic over dit zaak.
Nieuwe voorwaarden Debitel

Graag hoor ik van jullie.

Met vriendelijke groet en dank, i2Paq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Nieuwe munitie? ik hield altijd de pagina voor GPRS in de gaten, een reden voor mij om weg te willen bij TM is dat je daar bijna 10 euro voor 1mb moet overhandigen. Ter vergelijking: bij Telfort is het 1,50 per 1mb.

Maar goed, de pagina met die kosten is inmiddels verdwenen, en nu vind ik dit http://www.t-mobile.nl/pe...en_tarieven/ps1.75.71.asp

En dat is toch niet wat er eerst stond.
Dit, omdat ik net in de metro/spits/whatever een ander bedrag las dan ik dacht te moeten betalen?? Derhalve, de kosten voor GPRS veranderen toch wel continu, en in de nieuwe AV staat hier zelfs een heel artikel over dus dit moet wel belangrijk voor TM zijn..

Het zou kunnen dat ik in moet loggen en dan een pagina op maat krijg, maar toch, let op die tarieven!!!

edit:
dus log je in, en klikt eens door je facturen om prijzen te vergelijken.
Wat blijkt? T-Mobile gaat van 'per kb' naar 'per 10kb' en natuurlijk: de kosten gaan omhoog? Heb ik hier een brief over gehad? nee! (een wappagina is 4k ofzo, dus afronden is onzin)

Per wanneer is dit? Sinds de vorige factuur!
Straks derhalve maar weer in de pen klimmen, zo kan ik ook geld verdienen.

Kortom, TM verandert de kosten zonder je te informeren en naar nu blijkt, ook zonder opgave van wat die kosten zijn (kan iemand de prijs/mb vinden??)

[ Voor 26% gewijzigd door pjottum op 17-12-2003 08:58 . Reden: 10kb ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Ik krijg nergens tarieven meer te zien.
Heel vreemd dit.
Dit stond altijd wel goed aangegeven.

Een aantal voorbeelden:
Kosten van Faxservice
Aan het gebruik van Faxservice kunnen kosten verbonden zijn.

Hoeveel kost GPRS ten opzichte van GSM-data?

Voor het gebruik van GSM-data betaal je per tijdseenheid. Met GPRS betaal je alleen voor het versturen en ontvangen van data en niet voor de tijd. Die data worden afgerekend per 10 kilobyte. Om je een idee te geven: 6 WAP pagina’s zijn ongeveer 10 KB zwaar. Voor diensten zoals e-mail, chat en date, waarbij je relatief weinig data verstuurt maar wel lang online bent, kan het voordeliger zijn om van GPRS gebruik te maken.
Maar er staat dus nergens wat het nou eigenlijk kost......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

nee, tarieven zijn weg en overschakelen van berekenen per kb naar 10kb zal voor TM wel leuk zijn, maar dit is niet met mij afgesproken.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Ik heb net gebeld met T-mobile hierover en inderdaad, de tarieven zijn gewijzigd.
T; Maar dit zou geen achteruitgang voor u moeten betekenen.
En is gemeld en geregeld in de nieuwe AV.

I; Maar ik val nog onder de oude (uitleg brief Joop)

T; Ehhh :?
Mag ik u nummer.

I; ik gebruik geen GPRS 8)

T; dan kan ik u niet verder helpen.
Aangezien ik geen GPRS gebruik moet iemand van jullie eens bellen en haarfijn laten uitleggen hoe het nu precies zit.
De manier van rekenen is veranderd zeggen ze en dat levert ons (klant) voordeel op.
Het is niet zozeer een tariefswijziging maar eerder de manier van berekenen hoeveel GPRS je per dag gebruikt.
Verder ronden ze naar boven af, dus in mijn ogen word eea. wel duurder.

Dus heren, doe uw werk ook eens!

[ Voor 35% gewijzigd door i2Paq op 17-12-2003 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou wordt ie mooi! >:)

De nieuwe tariefstructuur voor gprs valt onder de nieuwe AV, maar ik heb, en met mij dus velen, de oude av!

Misschien kort door de bocht:

T-mobile kan het dus absoluut gewoon niet waar maken wat ze beloven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

@i2paq: ik ben op mijn werk! ;-)

Maar ik zal vanavond proberen een brief te schrijven, en eventueel te bellen.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb net even voor 2,4 kb gewapt over gprs. Even zien hoe mijn belstatus is de komende dagen. Duurt bij t-mobile helaas erg lang tot de belstatus bijgewerkt is. Bij mijn laatste gebruik van gprs (aug./sept.) was alles nog keurig per kb afgerekend.

correctie: op de rek. wordt wel de effective gebruik opgenoemd, maar wordt wel bij 10 kb verrekend. voorbeeld:

08.08.2003 Gebruik: 3 kb kosten: 0,13 Euro

Zij rekenen dus al langer per 10 kb af

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P5ycho schreef op 17 december 2003 @ 00:07:
en die advocaat zei dan alleen dat je het abonnement moet beeindigen, en beredeneerde jij de rest, of zei hij ook nog dat je dus gewoon de rekeningen naast je neer moet leggen en moet gaan procederen?
Hij zei dat ik de rekening die ik dan krijg niet moet betalen, zodat T-Mobile moet gaan procederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 10:26:
heb net even voor 2,4 kb gewapt over gprs. Even zien hoe mijn belstatus is de komende dagen. Duurt bij t-mobile helaas erg lang tot de belstatus bijgewerkt is. Bij mijn laatste gebruik van gprs (aug./sept.) was alles nog keurig per kb afgerekend.

correctie: op de rek. wordt wel de effective gebruik opgenoemd, maar wordt wel bij 10 kb verrekend. voorbeeld:

08.08.2003 Gebruik: 3 kb kosten: 0,13 Euro

Zij rekenen dus al langer per 10 kb af
kortom je wordt genaaid waar je bij staat???

12-08-2003 16:14 GPRS WAP-actief 5 KB 0,01 euro.
27-10-2003 14:33 GPRS WAP-actief 55 KB 0,11
28-10-2003 14:38 GPRS WAP-actief 3 KB 0,01

bij mij dus niet :S

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

i2Paq schreef op 17 december 2003 @ 09:42:
Ik heb net gebeld met T-mobile hierover en inderdaad, de tarieven zijn gewijzigd.

[...]

Aangezien ik geen GPRS gebruik moet iemand van jullie eens bellen en haarfijn laten uitleggen hoe het nu precies zit.
De manier van rekenen is veranderd zeggen ze en dat levert ons (klant) voordeel op.
Het is niet zozeer een tariefswijziging maar eerder de manier van berekenen hoeveel GPRS je per dag gebruikt.
Verder ronden ze naar boven af, dus in mijn ogen word eea. wel duurder.

Dus heren, doe uw werk ook eens!
Ik zal ze vanavond eens even bellen. Kijken wat ze te vertellen hebben. Ik maak zelf best wat gebruik van GPRS.

Ik heb ze nog geen brief over de nieuwe AV gestuurd. Als ik ze bel dat ik niet akkoord ga, zou dat voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@.tobbe

ik heb dus geen gprs-actief abo. zal dit dan het verschill zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Shiver23 schreef op 17 december 2003 @ 11:36:
Ik heb ze nog geen brief over de nieuwe AV gestuurd. Als ik ze bel dat ik niet akkoord ga, zou dat voldoende zijn?
Een beller is altijd sneller, maar vervliegt ook in de lucht zodra de haak er op ligt. Met de administratie van TM in gedachten zou ik naast een belletje ook gewoon een schriftelijk stuk sturen, bij voorkeur per fax. Dat geeft je wat meer armslag als het telefoontje ontkend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik gebruik ook geen gprs, juist om de reden dat dat zo belachelijk duur is. voor 1,50 per MB wil ik best gaan gprs'en maar 10 euro per mb, of verplicht een gprs bundelachtig iets nemen, nee danku... en dat hele t-zones gaat dus ook over gprs, zullen vast _veel_ mensen genaaid zijn door lekker op t-zones rond te hangen en daarna de rekening gepresenteerd krijgen van 3 MB a 30 euro ofzo.

Dus T-Mobile heeft zijn gprs systeem aangepast, voorziet ons van nieuwe voorwaarden en wil daarmee hun nieuwe aanpak ons door de strot duwen, maar de mensen met de oude AV kunnen dan dus waarschijnlijk niet meer op de oude manier gefactureerd worden (ik neem aan dat zo'n wijziging system-wide geimplementeerd wordt)... oftewel ze _kunnen_ ons helemaal niet de oude AV laten behouden zonder hem meteen zelf te schenden :o

en vergeet niet dat blockroundng per dag gebeurt, dus als je elke dag voor 7KB data genereert, dan heb je in een maand dus 30*3=90KB extra betaald! T-Mobile probeert echt op elke mogelijke manier zijn klanten te naaien zeg... ik noem de nieuwe 'druk op 3 om meteen terug te bellen' via voicemail... dan blijft je oude lijn open staan en betaal je dus dubbel tarief! ook nooit over geinformeerd...

[ Voor 23% gewijzigd door P5ycho op 17-12-2003 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke even voor de duidelijkheid.

Ik heb deze topic tot bladzijde 15 geheel gelezen en vind het nu tijd om mijn brief even te posten:

-=naam=-
postcode ***
Telefoon: ***
E-Mail : ***

T-Mobile
t.a.v. Klantenservice, Relatiebeheer
Postbus 16272
2500 BG Den Haag

Huizen, 17 december 2003

Onderwerp: Opzeggen van abonnement

Geachte heer/ mevrouw,

Met deze brief wil ik u informeren dat ik na aanleiding van uw verandering in de algemene voorwaarden die op 22 December 2003 zullen ingaan, mijn abonnement wil beëindigen aangezien deze voorwaarden in mijn nadeel zullen gaan werken.

Voorbeelden hiervan:
- Opzegtermin van 2 maanden naar 3 maanden
- Aansprakelijkheid T-mobile: onder artikel 16.2c is het maximum per benadeelde
van Euro 225.000 naar Euro 2.250 verandert
- Er is een nieuwe artikel bijgekomen:
Artikel 12. Content en contentdiensten
- onder artikel buitengebruikstelling en opzegging door t-mobile is volgende artikel bijgekomen:
"In het geval de klant in een beperkt tijdsbestek ongebruikelijk hoge kosten maakt, is t-mobile gerechtigd bepaalde bestemmingen en diensten waarvoor bovengemiddelde tarieven gelden, ontoegankelijk te maken voor de klant totdat de klant een voorschot heeft betaald als bedoelt in artikel 8.6

Ook is mij tijdens of voor het sluiten van mijn abonnement geen enkele vorm van Algemene Voorwaarden ter hand gesteld. Waardoor ik pas enige tijd na het tekenen van het contract erachter kwam wat de ‘oude’ Algemene Voorwaarden waren. Het telefoonnummer behorende bij mijn abonnement is: 0612345678 en het betreft een T-300 abonnement. Ik heb deze op 14 november jongstleden afgesloten bij de T For Telecom in Almere. De informatie in het contract, die u in uw bezit heeft, zal op een aantal punten niet meer overeenkomen, doordat mijn mobiele telefoon, betreffende een Samsung SGH E-700 door diefstal van mij ontvreemd is. Na een nieuwe SIM-kaart aangevraagd te hebben stond er op de ontvangen brief bij de simkaart: “Met verwijderen van deze kraslaag gaat u akkoord met de Algemene Voorwaarden die in deze verpakking zijn toegevoegd”. Echter heb ik bij de nieuwe simkaart nooit de Algemene Voorwaarden ontvangen.

Ik hoop snel nieuws over de opzegging te ontvangen en wens een persoonlijk bericht en geen automatisch gegenereerd bestand te onvangen.

Met vriendelijke groet,

-=handtekening=-

-=naam=-

Graag jullie mening

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 12:45 . Reden: -=blaat=- ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:22

Hero

Duck power!

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 12:23:
Met deze brief wil ik u informeren dat ik naar aanleiding van uw verandering in de algemene voorwaarden die op 22 December 2003 zullen ingaan, mijn abonnement wil beëindigen aangezien deze voorwaarden in mijn nadeel zullen gaan werken.

Voorbeelden hiervan:
- Opzegtermijn van 2 maanden naar 3 maanden
- Er is een nieuw artikel bijgekomen:
Artikel 12. Content en contentdiensten
- onder artikel buitengebruikstelling en opzegging door t-mobile is er het volgende artikel bijgekomen:
"In het geval de klant in een beperkt tijdsbestek ongebruikelijk hoge kosten maakt, is t-mobile gerechtigd bepaalde bestemmingen en diensten waarvoor bovengemiddelde tarieven gelden, ontoegankelijk te maken voor de klant totdat de klant een voorschot heeft betaald als bedoelt in artikel 8.6

Ik hoop snel nieuws over de opzegging te ontvangen en wens een persoonlijk bericht en geen automatisch gegenereerd bestand te onvangen.
Er zijn mij een paar spelfouten opgevallen die ik met vet heb aangegeven. Verder zou ik erbij zetten dat je kosteloos wilt ontbinden, anders krijg je straks een boetenota en dat wil je niet. Ook zou ik ipv "snel nieuws" er inzetten: "graag ontvang ik binnen 7 werkdagen na dagtekening schriftelijk uw antwoord." Want wat snel is voor jou, kan een ander langzaam vinden.

Nu je het topic hebt doorgelezen zul je ook ongetwijfeld weten dat ze waarschijnlijk zullen antwoorden dat voor jou de oude AV geldig blijven.

"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulder of giants." - Isaac Newton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freshbie schreef op 17 december 2003 @ 12:32:
[...]

Er zijn mij een paar spelfouten opgevallen die ik met vet heb aangegeven. Verder zou ik erbij zetten dat je kosteloos wilt ontbinden, anders krijg je straks een boetenota en dat wil je niet. Ook zou ik ipv "snel nieuws" er inzetten: "graag ontvang ik binnen 7 werkdagen na dagtekening schriftelijk uw antwoord." Want wat snel is voor jou, kan een ander langzaam vinden.

Nu je het topic hebt doorgelezen zul je ook ongetwijfeld weten dat ze waarschijnlijk zullen antwoorden dat voor jou de oude AV geldig blijven.
Op dat laatste wil ik nog even ingaan.

Ik las ergens dat er een regel gelde dat consumenten die vanaf 23 september tot 22 december een abbo hadden genomen kostenloos konden opzeggen.. ik heb mijn abbo dus 14 november genomen.. betekend dit niet dat ook ik er onder uit kan komen? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

i2Paq schreef op 29 november 2003 @ 14:08:
UPDATE:

-=blaat=-

5. Iedereen die een contract heeft van na 23 September mag kostenloos weg.
ik doelde hierop..

met dank aan i2paq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero

Hero

Duck power!

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 12:37:
[...]

Ik las ergens dat er een regel gelde dat consumenten die vanaf 23 september tot 22 december een abbo hadden genomen kostenloos konden opzeggen.. ik heb mijn abbo dus 14 november genomen.. betekend dit niet dat ook ik er onder uit kan komen? >:)
Dat weet nog niemand. Ze hebben het inderdaad geschreven in de brief aan I2Paq, maar volgens mij is er hier nog niemand aan wie ze het hebben toegezegd (behalve Reacaro, zie enkele pagina's terug). De rest van de mensen hier hebben een brief gekregen, waarin staat dat de oude AV van toepassing blijven.

"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulder of giants." - Isaac Newton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Belangrijk!

Kan iemand mij even snel wijzen waar ik eea. kan vinden over het gebruik en de facturatie GPRS? Link naar website T-mobile en AV december 2003?
Ik ben een briefje aan het koken maar heb gezien mijn eigen werkzaamheden geen tijd om daar 1-2-3 naar te zoeken. :Y)

dank! :>

[ Voor 5% gewijzigd door i2Paq op 17-12-2003 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sunder schreef op 17 december 2003 @ 00:24:
Wekkel:

kan er ook niet het een ander uit het arbeidsrecht gehaald worden?

Mensen met een jaarcontract die geen absurd lange proef en/of opzegtermijn mogen hebben.

Aangezien 3 maanden opzeggen op bijvoorbeeld een jaarcontract absurd is. 25% van je contract ben je dan bezig met opzeggen. ;)
offtopic:
Een dergelijke opzegtermijn voor een arbeidscontract is per definitie nietig. Voor een contract voor bepaalde termijn mag met louter 1 maand opzegtermijn bedingen.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Freshbie schreef op 17 december 2003 @ 12:49:
[...]

Dat weet nog niemand. Ze hebben het inderdaad geschreven in de brief aan i2Paq, maar volgens mij is er hier nog niemand aan wie ze het hebben toegezegd (behalve Reacaro, zie enkele pagina's terug). De rest van de mensen hier hebben een brief gekregen, waarin staat dat de oude AV van toepassing blijven.
Het is een regeling waar jij recht op hebt indien je in die tijd een contract hebt getekend. Dat T-mobile een uitzondering maakt om je door te laten gaan onder de oude AV is een aanbod wat ze later hebben gedaan dus kun je , naar mijn idee, gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke i2paq.. en anders koop jij toch een nieuwe mobiel voor me :P

Nee maar even serieus.. ik had mijn telefoon een week.. werd ie gestolen.. Was er voor verzekerd DACHT ik.. krijg je van verzekering te horen dat het "Geen Aantoonbare diefstal betreft".

Oftewel je verzekerd je voor jan lul.

Tevens, kreeg ik een aanbod van t-mobile.. een aantal toestellen voor een TE dure prijs, en als ik op het aanbod in zou gaan werd me contract nog eens verlengd met 1 jaar.....

Lekkere service...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero

Hero

Duck power!

i2Paq schreef op 17 december 2003 @ 12:53:
[...]

Het is een regeling waar jij recht op hebt indien je in die tijd een contract hebt getekend. Dat T-mobile een uitzondering maakt om je door te laten gaan onder de oude AV is een aanbod wat ze later hebben gedaan dus kun je , naar mijn idee, gewoon weg.
Naar mijn idee ook, maar er is nog niemand hier die dat voor elkaar heeft gekregen (alleen Recaro en die op een vervelende manier met afgesloten worden ed).
En ze trekken dat aanbod van de regeling weer in, als ik alle brieven die iedereen heeft gekregen eens bekijk.

Maandag heb ik er ook maar een briefje aan gewaaagd dat ik op wil zeggen gezien de wijzigingen in de AV en gemaild naar ODN. Nu is het afwachten of ik dezelfde reactie krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had al eerder van het feit van die 23 september gehoord doormiddel van een goede vriend van mij.

ik heb het daarom dus ook gewoon doodleuk in mijn brief erbij gezet.. Kijken wat ze daar nog op te zeggen hebben >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 12:57:
Oke i2paq.. en anders koop jij toch een nieuwe mobiel voor me :P

Nee maar even serieus.. ik had mijn telefoon een week.. werd ie gestolen.. Was er voor verzekerd DACHT ik.. krijg je van verzekering te horen dat het "Geen Aantoonbare diefstal betreft".

Oftewel je verzekerd je voor jan lul.

Tevens, kreeg ik een aanbod van t-mobile.. een aantal toestellen voor een TE dure prijs, en als ik op het aanbod in zou gaan werd me contract nog eens verlengd met 1 jaar.....

Lekkere service...
Ze maken gewoon misbruik van het feit dat je even in de put zit, zijn nooit mooie aanbiedingen die ze dan doen. ze zijn er alleen op uit om je nog langer te binden en dus geld aan je te verdienen. Zeg mooi je abbo op, dat scheelt je een hoop kopzorgen en je kunt meteen een nieuwe mobiel uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 12:37:
[...]

Het zwarte beding van art. 6:236 sub i BW (prijsverhoging binnen 3 maanden) is toepasselijk als met de wijziging van de AV ook de prijzen stijgen. Als je dus tussen 23-9 en 22-12 een abonnement hebt genomen, en daarbij dus niet bent gewezen op de nieuwe AV vanaf 22-12, kan je op grond van dit artikel aangeven dat de prijswijziging niet doorgevoerd kan worden. Als T-Mobile daaraan geen gevolg wenst te geven, kan je je op het standpunt stellen dat T-Mobile klaarblijkelijk het contract (met de oude prijzen) niet gestand wenst te doen en dan het contract ontbinden. Dit artikel in het BW ziet echter alleen op prijsstijgingen. Daarom is het een interessant item om uit te zoeken: stijgen de prijzen met de wijziging van de AV?
Freshbie schreef op 17 december 2003 @ 12:32:
[...]

De oude AV zijn vernietigbaar als je ze niet ter hand zijn gesteld bij of voor het afsluiten van het abonnement (aangaan van de overeenkomst). Dan kan je dus ten alle tijde met een briefje het beding met de opzegtermijn in de AV vernietigen en gewoon tegen een redelijke termijn opzeggen. Wat redelijk is, is onduidelijk. Ik zou denken aan 2 weken o.i.d.

Voor degenen, die de AV wel ter hand gesteld hebben gekregen ligt het wat moeilijker. Zoals boven al aangegeven moet je dan met andere middelen die opzegtermijn in de AV van T-Mobile aanvallen, en wel met een beroep op de algemene toetsingsregel van art. 6:233 sub a BW. Met verwijzing naar de EU richtlijn en de daarop gebaseerde CLAD database aan uitspraken over "oneerlijke" bedingen in de ons omringende EU landen kan je wel een verhaal houden. Of dit ook gehonoreerd wordt, is een tweede. Eens moet er een lefgozer zijn die T-Mobile uitdaagt ermee naar de rechter te gaan (geen GC, daar valt geen heil van te verwachten). Lees boven maar meer over mijn benadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@I2paq

dit is de link naar de t-mobile site over gprs tarief:

http://www.t-mobile.nl/pe..._en_tarieven/ps1.76.3.asp

en dit over het verrekenen (blockrounding)

http://www.t-mobile.nl/pe...en_tarieven/ps1.75.71.asp

zou mooi zijn als er iemand nog de versie voor het veranderen zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
P5ycho schreef op 17 december 2003 @ 12:18:
en vergeet niet dat blockroundng per dag gebeurt, dus als je elke dag voor 7KB data genereert, dan heb je in een maand dus 30*3=90KB extra betaald! T-Mobile probeert echt op elke mogelijke manier zijn klanten te naaien zeg... ik noem de nieuwe 'druk op 3 om meteen terug te bellen' via voicemail... dan blijft je oude lijn open staan en betaal je dus dubbel tarief! ook nooit over geinformeerd...
Volgens de klantenservice doen ze al blockrounding sinds ze gprs hebben, en bel je maar met 1 lijn als je terugbelt via vooicemail 'druk op 3', maar ik geloof daar dus echt even geen zak van :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 08:03

Sen

<-->

Ik heb net gebeld en ik krijg een brief dat ik de oude voorwaarden behou. EHhh jah leuk DAMN en nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Wat wil je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tekst op ookdatnog is verandert:

http://www.kro.nl/ookdatn...284&SourcePageID=123313#1

ziet er dus niet best uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dat wordt procederen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Waarom kan de Consumentenbond niet gewoon op basis van art. 6:240 eens een actie starten tegen de opzegtermijn van 3 maanden in Telecom AV's, waaronder ook ADSL contracten :? In andere EU landen lijken dergelijke acties veel vaker voor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Wekkel schreef op 17 december 2003 @ 15:35:
Waarom kan de Consumentenbond niet gewoon op basis van art. 6:240 eens een actie starten tegen de opzegtermijn van 3 maanden in Telecom AV's, waaronder ook ADSL contracten :? In andere EU landen lijken dergelijke acties veel vaker voor te komen.
Ik ben bang dat de CB niet helemaal zeker is van zijn zaak. ODN heeft hun standpunt duidelijk gemaakt en dacht samen dus sterk te staan. Waar ik al bang voor was, geen echte ondersteuning door de wet, blijkt nu waarheid.
Daarbij klopt het verhaal zoals ODN het nu brengt ook niet. De klagers gaan door onder de oude AV aangezien er letterlijk staat;
In reactie op uw brief informeren wij u hiermee dat de wijzigingen van de algemene voorwaarden bij wijze van uitzondering niet op uw overeenkomst met T-mobile van toepassing zal zijn. De algemene voorwaarden zoals deze golden tot 22 december 2003 blijven dus voor u gelden.
Nu dus alleen nog het GPRS verhaal uit de oude AV opsnoren en kijken of daar nog een strijdbaar vlak zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

i2Paq schreef op 17 december 2003 @ 15:43:
Ik ben bang dat de CB niet helemaal zeker is van zijn zaak. ODN heeft hun standpunt duidelijk gemaakt en dacht samen dus sterk te staan. Waar ik al bang voor was, geen echte ondersteuning door de wet, blijkt nu waarheid.
Dan zou de Europese Commissie het Nederland toch aan moeten rekenen dat de indicatieve lijst niet letterlijk in onze wetgeving terug is te vinden. Vaagheid omtrent wetgeving waardoor consumenten twijfelen over hun rechten is nu net niet het uitgangspunt van de EU Commissie op dit vlak :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beetje offtopic:
als je internet niet via gprs maar inbelt, betaal je dat dan uit je bundel???
ben het telefoonnummer kwijt van de helpdesk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
ja, je betaalt gewoon uit je bundel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hoe meer ik aan documenten lees, hoe meer ik niet snap dat er niet al eerder amok is gemaakt over de opzegtermijn van 3 maanden bij telco's en ADSL aanbieders. Zie bijvoorbeeld deze strofe in Kamerstuk 2000-2001, 27879, nr. 2, Tweede Kamer, Nota 'Versterking van de positie van de consument'.
Overstapkosten
Wanneer de consument op zich voldoende alternatieven heeft en een goed inzicht heeft in de mogelijkheden op de markt, kan het gebeuren dat overstapkosten (1), onredelijk lange opzegtermijnen of administratieve rompslomp verhinderen dat hij zijn eigen voorkeuren op korte termijn kan realiseren.

[..]

Net als bij het verbeteren van markttransparantie ligt ook bij het verlagen van overstapkosten op bestaande markten de primaire verantwoordelijkheid bij de producenten en leveranciers en de consumenten. Indien daar aanleiding toe is, kan het kabinet ingrijpen. Bij de liberalisering van markten kan worden vastgelegd dat opzegtermijnen niet onredelijk lang mogen zijn en/of dat na beëindiging van de overeenkomst alleen feitelijke administratiekosten hoeven te worden betaald.

(1) Overstapkosten zijn kosten die een consument moet maken als hij wil overstappen van
leverancier of product. Gedacht kan worden aan financiële kosten, zoekkosten in termen
van tijd en moeite, maar ook aan voorwaarden waardoor de consument «vastzit» aan zijn
product
of procedures waardoor de consument ontmoedigd wordt om van aanbieder
te veranderen.
Kamerstuk 1998-1999, 26693, nr. 3, Tweede Kamer behandeld de actie van 6:240 ev. BW, waarin vrij uitgebreid het stelsel van vernietiging of preventieve toetsing van AV door belangenorganisaties wordt behandeld. Vreemd dat er zo weinig mee gebeurt, danwel dat de overheid in het kader van een goede marktwerking dit soort bedingen zelf eens expliciet verbiedt.

[ Voor 5% gewijzigd door Wekkel op 17-12-2003 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 19:55
De overheid ziet het juist als goede marktwerking dat bedrijven dit soort zaken helemaal zelf mogen bepalen. Dat de ideeën van de overheid t.a.v. die marktwerking in de praktijk ernstig tekortschiet wordt wel aangetoond in het OV of bij kabel-internet, maarja, daar koop je niks voor.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Anders schreef op 17 december 2003 @ 17:17:
De overheid ziet het juist als goede marktwerking dat bedrijven dit soort zaken helemaal zelf mogen bepalen.
De Nota uit 2000-2001 geeft een ander beeld, maar je weet het: de politiek gaat in de richting waarin de wind draait. Lange en onredelijke opzegtermijnen dragen niet bij aan concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Laten we even duidelijk wezen. We hebben de nieuwe AV kunnen verwerpen, wat ook de eerste inzet was. ODN deed het voorkomen of we meer konden krijgen nl. ontbinding indien je in de eerste 12 maanden van je contract zat. T-mobile deed die mensen welke zaten in de eerste 3 maanden het voorstel om te ontbinden, kosteloos. Daarbij kregen diegene die klaagde het aanbod om door te gaan met de oude, voor hun geldende AV en daarmee was de nagel (zoals Wekkel als zei) uit het verhaal. Veel meer zit er niet in tenzij er in de nieuwe AV zaken staan die door T-mobile ook worden gehanteerd bij/tegen contractanten welke door mogen onder een oudere AV. Het is dus nu opletten geblazen en we moeten nu goed kijken naar de nieuwe AV en onze oude AV op welke punten er een probleem zou kunnen ontstaan of er nu al een ongelijkheid zou zitten (in ons nadeel). Denk hierbij aan het GPRS-verhaal maar dat weten we nu nog niet. Voorlopig lijkt het er op dat we alleen kunnen afwachten. Tenzij Wekkel een opening ziet dit ik niet zie (gebrek aan juridische kennis) en daar wil ik dan best energie in steken. Ik ben tenslotte to 5 januari vrij 8)

@Wekkel;
Blijkbaar durven deze organisaties de actie van 6:240 BW niet aan.
wat zouden de stappen zijn en waar dien je (ik) rekening mee te houden?

[ Voor 8% gewijzigd door i2Paq op 17-12-2003 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een ander vraag. Wij hebben dus nog de oude AV. In de nieuwe AV is onder anderem een hele nieuwe artikel bijgekomen. Wat heeft deze nieuwe art. 12 voor ons voor gevolgen? of anders gezegt het niet erinstaan van art. 12.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wekkel schreef op 17 december 2003 @ 15:35:
Dat is misschien wel leuk in een apart topic, want Wanadoo, Planet, Alle GSM providers, allemaal hebben ze een opzegtermijn van 3 maanden (GSM) tot een jaar(!) (adsl)... Leuk om daar eens tegenin te gaan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

't zou wel fijn zijn als iemand die gprs pagina nog in zijn cache had staan, die van mij is leeg..

edit:
never mind, lang leve de googlecache.

edoch, de pagina daar heeft het ook al over blockrounding..

[ Voor 39% gewijzigd door pjottum op 17-12-2003 19:28 . Reden: google ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat dit te lang terug is. Per 16. juni 03 hebben ze nieuwe (goedkoper) gprs tarieven.

Op de site van t-Mobile staat trouwens nog steeds:

Algemene voorwaarden
Hier vind je de algemene voorwaarden T-Mobile Abonnee: Let op: Per 22 december 2003 wijzigen de Algemene Voorwaarden van T-Mobile Abonnee voor alle T-Mobile Abonnee klanten. De belangrijkste wijzigingen betreffen:
wijziging van de opzegtermijn naar drie maanden (artikel 10.2);
toevoeging van artikel 12 met betrekking tot content en contentdiensten.
Algemene voorwaarden T-Mobile Abonnee tot en met 21 december
Algemene voorwaarden T-Mobile Abonnee met ingang van 22 december

vind toch dat ze nu minimaal mogen bijschrijven dat als je met de nieuwe AV niet akkord ga dat je dat dan moet melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik denk toch dat de pijlen op de opzegtermijn van 3/2 maanden moeten worden gericht nu de wijziging van de AV voor klagers is afgeblazen. Een verhaal daarover moet ik even goed overdenken.

Een blik op Telecomvergelijker bij Debitel AV wijziging doet al een tipje van de sluier oplichten ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Wekkel op 17-12-2003 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik volg deze topic al een tijdje. Ikzelf ben niet echt ontevreden over mijn T-mobile abonnement, behalve dan de a.s. wijziging van hun AV. Dankzij de inspanningen door sommigen van jullie ben ik bewust geworden van deze wijzigingen in de AV en hun nadelige gevolgen. Mijn dank hiervoor _/-\o_ .

Ikzelf maak gebruik van het aanbod om de mijn huidige voorwaarden te houden. Dit hoort eigenlijk op zichzelf logisch te zijn, immers bij contractverlengingen behoud je ook je huidige voorwaarden (een overeenkomst is een overeenkomst, anders kan je beter een nieuwe afsluiten). Anderzijds ik vind dat er wel een keuze moet zijn en dat je moet kunnen opzeggen als klant als je het aanbod (een sigaar uit eigen doos) afwijst.

Als deze zaak voor het gerecht komt, ben ik echter minder hoopvol gestemd op een gunstige rechterlijke uitspraak. Immers klanten kunnen zogenaamd al een keuze maken en de wet laat kennelijk te veel ruimte over voor eigen interpretaties. Stel dat de rechtbank de wijziging in het opzegtermijn van 2 naar 3 niet goedkeurd dan voorzie ik grote gevolgen en niet alleen in telecomland.

Maar goed zover is het nog niet. Ben benieuwd hoever de ombudsman komt en gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Wekkel, zou je ons misschien kunnen globaal kunnen schetsen hoe de procedure ongeveer gaat wanneer men dit tot een rechtszaak laat uitlopen? De laatste keer dat mensen onder hun contract uit probeerden te komen met het mms-verhaal is het bijna niemand gelukt namelijk, niemand durfde zover te gaan om naar de TGC de stappen, lat staan een gerechtelijke procedure op te starten, en ik zie het niet zitten om dit straks langzaam dood te laten bloeden, er zit naar mijn mening teveel werk in om nu te stoppen. Ik wil dan ook best het tot een gerechtelijke procedure laten komen, maar ik heb weinig zicht op wat er dan allemaal gaat komen en vooral wat het kostenplaatje zou moeten wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

P5ycho schreef op 17 december 2003 @ 23:14:
Wekkel, zou je ons misschien kunnen globaal kunnen schetsen hoe de procedure ongeveer gaat wanneer men dit tot een rechtszaak laat uitlopen? De laatste keer dat mensen onder hun contract uit probeerden te komen met het mms-verhaal is het bijna niemand gelukt namelijk, niemand durfde zover te gaan om naar de TGC de stappen, lat staan een gerechtelijke procedure op te starten, en ik zie het niet zitten om dit straks langzaam dood te laten bloeden, er zit naar mijn mening teveel werk in om nu te stoppen. Ik wil dan ook best het tot een gerechtelijke procedure laten komen, maar ik heb weinig zicht op wat er dan allemaal gaat komen en vooral wat het kostenplaatje zou moeten wezen.
Kijk, hier wachte ik nu op!

Ben zeer wel bereid om het tot een rechtszaak te laten komen.
Ik geloof zeker dat als er meerdere mensen gezamenlijk, als groep cq. stichting deze stap wagen, men in overleg met bv. de CB en andere belangenorganisaties het tot een goed einde kan worden gebracht.
Zeker met het al gedane veldwerk door oa. Wekkel.
Nu hangt het eigenlijk af van de moed van enkele (count me in!) en misschien dat Wekkel hier een leuk studieobject cq. project van kan maken.
Lukt het niet, no hard feelings.
Misschien kost het een paar centen maar dat kunnen we van te voren doorspreken met andere organisaties.
Ik ben meer dan bereid tijd en geld in zoiets te steken, het belang van de groep gaat voor op individueel belang.
Maar ik verwacht minimaal 2 medestrijders in deze, op papier is ook goed.
Alleen sta je (ik) niet sterk, zijn we verenigd dan wil ik wel eens zien hoe ver we komen >:)

Dat niemand zich hier ooit aan gewaagt heeft snap ik niet. Wat er al in de wet geregeld is, besproken is in de kamer en uitspraken in het buitenland gebaseerd op de Europese richtlijn kan op voorhand niet uitsluiten dat we het niet gaan redden. Samen sta je sterk en wellicht willen anderen ons steunen. Ik hoor wel wat jullie hiervan vinden. Een stichting of belangenvereniging is zo in het leven geroepen, overleg met anderen kan niet veel moeilijker zijn. Blijft de gang naar de rechtbank. Komt tijd, komt raad (uit overleg met derden).
Vandaag is tijdens een oprichtingsvergadering het BCT in het leven geroepen.
Dit na intens overleg tussen de Stichting Ombudsman, diverse consumentenorganisaties en andere belangenorganisaties zoals Kassa, Tros Radar en Ook dat Nog.
Deze Belangenvereniging Contractanten van Telecombedrijven stelt zich als doel duidelijkheid te scheppen in de regelgeving en rechten van Contractanten Telecombedrijven en zich te weren tegen de grillen welke deze hanteren in het opstellen en wijzigen van Algemene Voorwaarden en tarieven.
O-)

indien noodzakelijk kunnen we een nieuw topic openen om te discuseren over de haalbaarheid om het BCT daadwerkelijk op te richten.

[ Voor 16% gewijzigd door i2Paq op 17-12-2003 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik zal een goede vriend met T-mobile er eens even op aanspreken, ik weet niet of hij graag van zijn abonnement af wil, maar als hij dit wel wil zal hij me vast wel steunen. Laten we er in ieder geval een beetje vaart in houden zodat t-mobile eens een keer gaat zweten, want des te meer ik me verdiep in hun hele handelen des te meer er iets gaat kriebelen van binnen.

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Dat kriebelgevoel heb ik nou ook! Dat we toendertijd een contract zijn aangegaan, tot daar aan toe. Dat de AV wordt gewijzigd, tot daar aan toe. Maar ons als betalende klant zó slecht voorlichten/behandelen/benaderen, dat getuigt toch echt van een heel slechte organisatie binnen het T-Mobile-bedrijf. Ik ben jarenlang redelijk tevreden geweest met Ben, maar nadat het T-Mobile werd,... belachelijk. Dit handelen van T-Mobile wekt mijn oerspirit weer op, en geeft me zin de (spreekwoordelijke) strijdbijl op te pakken!

XBOX 360 Gamertag

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 11:48
Kunnen we het niet op een dealtje gooien met een andere telco ? vegoeding van de kosten en dan bij hun abbo afsluiten bellen moet je toch. :D

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

tspawn schreef op 18 december 2003 @ 01:18:
Kunnen we het niet op een dealtje gooien met een andere telco ? vegoeding van de kosten en dan bij hun abbo afsluiten bellen moet je toch. :D
Het lijkt me er eerder van komen dat de Telco's samen tegen "ons" zullen gaan :D
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste