Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fout aangesloten van 2 voedingen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.543 views sinds 30-01-2008

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zit dus met het volgende probleem, mijn computer is een stroomvretende bak en heb dus besloten om een 300Watt en een 550Watt voeding samen op 1 pc aan te sluiten >:) . (nee een 550Watt voeding kon mijn computer niet voorzien van genoeg prik :7 )
Het idee was om de ene voeding op het moederbord aan te sluiten, en de andere alleen voor de cd-branders oid. te gebruiken.
Nu heb ik in de faq gekeken en de search gebruikt, en ben er zo achtergekomen dat ik de groene draden van beide voedingen moet samenvoegen, evenals een zwarte draad, en ik zou ook een grijze en zwarte draad van de 2e voeding moeten samenvoegen.

Ik heb dit dus gedaan, en heb dus voor een mogenlijkheid gezorgd dat ik de 2e voeding los kon koppelen van de eerste dmv een stekkertje (molex) zodat als het ooit niet meer nodig mocht zijn ik de eerste voeding ook appart kon laten lopen.
Nu heb ik het volgende ontdekt:
Eerste voeding zonder de 2e voeding aangesloten werkt gewoon net zoals vantevoren :) .
2 Voedingen samen aangesloten werkt net als 1 voeding. (ook met de power knop e.d.)
Maar......
Ik had de eerste voeding dus aangesloten op het moederbord en op het lichtnet, en wil dus de 2e voeding op de eerste aansluiten, en nu merk ik dat de eerste voeding aanschiet. (overigens krijg ik geen beeld enzo 8)7 )
Zodra ik de 2e voeding ook in het lichtnet stop schiet de eerste voeding weer uit en kun je de computer gewoon normaal opstarten.
Als ik de 2e voeding aansluit op de eerste terwijl er al stroom op staat lijkt het of er niets aan de hand is, en er gebeurt dus ook niets :? .

Ik denk dus dat er ergens iets fout is gegaan omdat het geheel zo reageert, en ben dus bang dat er mogenlijk iets door kan gaan branden, of dat ik een van mijn componenten ga beschadigen.

De vraag is dus eigenlijk of het hoort dat de voedingen zo reageren, of het zo wel goed is, en natuurlijk of ik dit gewoon zo kan gebruiken zonder problemen.
Het verhaal staat er misschien te ingewikkeld om te kunnen begrijpen, maar ik hoop dat jullie eruit kunnen komen.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

wat zit er allemaal in als 550W niet voldoende is :? :? :?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
Je hebt het waarschijnlijk gewoon goed aangesloten

Ik kan me voorstellen dat als voeding 2 geen prik krijgt ie de groene lijn naar massa trekt ..
En dan zal idd voeding 1 mee aan gaan.

Dit zou je kunnen oplossen door een diode tussen de groene draad van voeding 2 te hangen wijzend naar de molex

Edit

Zo dus

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Mobo 0-----------+--------0 Groen voeding 1
                 |
                 +--|<|---0 Groen voeding 2

1N4001 
        --------
    ---| ||     |----
        -------- 

= 

---|<|---

[ Voor 35% gewijzigd door Sine op 09-11-2003 20:32 . Reden: ascii-art toegevoegd ]

Repareren doe je zo.

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
Ik geloof echt niet dat je zoveel in je pc hebt zitten dat 550 watt niet genoeg is.

• DannyVersluis
  • Niet online
Sine schreef op 09 november 2003 @ 20:28:
Je hebt het waarschijnlijk gewoon goed aangesloten

Ik kan me voorstellen dat als voeding 2 geen prik krijgt ie de groene lijn naar massa trekt ..
En dan zal idd voeding 1 mee aan gaan.

Dit zou je kunnen oplossen door een diode tussen de groene draad van voeding 2 te hangen wijzend naar de molex

Edit

Zo dus

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Mobo 0-----------+--------0 Groen voeding 1
                 |
                 +--|<|---0 Groen voeding 2

1N4001 
        --------
    ---| ||     |----
        -------- 

= 

---|<|---
Ik zat zelf te denken dat door die 2 voedingen aan te sluiten je een stroomkring ging maken tussen die 2, en dat er bijvoorbeeld de + en de - polen van de 2 voedingen op elkaar zaten, omdat je namelijk de aarde van beide voedingen aan elkaar moet aansluiten.
Of heb ik het nu mis?

En Markster, mijn computer geeft gewoon zwart beeld als ik alles in mijn computer op die ene voeding van 550Watt aansluit, en als ik toch in windows mocht komen, dan zie ik mijn 12 volt lijn onstabiel zijn als de pest in Asus Probe, dus misschien is 550Watt toch niet genoeg :P

Dit zijn overigens mijn specs voor de mensen die me niet geloven :)
http://www.tweakers.net/gallery/sys/2364

[ Voor 5% gewijzigd door DannyVersluis op 09-11-2003 20:41 ]

• Sine
  • Laatst online: 26-11 19:30
Mwaah

Dat systeem zou ik zo aan een GOEDE 350 W voeding durven te hangen. Dit bevestigd mijn vermoeden dat die QTec voedinkjes toch niet de meest ideale voedingen zijn.

Repareren doe je zo.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou dit systeem nog wel aan mijn 300watt enhance voeding of antec voeding durven hange.
850 watt volstaat neit voor dit systeem. Sweex en Q-tec zijn niet echt voedingen die erom bekend staan zeer stabiel te werken.

Dat de lijnen onstabiel zijn is ook wel logisch bij de belasting op deze voedingen.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:01
DannyVersluis schreef op 09 november 2003 @ 20:36:
dus misschien is 550Watt toch niet genoeg :P

Zoals al eerder is gezegd ... Dit systeem kan handig aan een 350 watt voeding hangen. Denk eerder dat je beter kunt investeren in een goede voeding dan het aan elkaar knopen van 2 voedingen.

Ik heb in mijn huidige systeem een 450 watt voeding zitten en die kan het met gemak aan. En ik heb toch wel iets meer aan stroomvreters in mijn systeempje })

-

• DannyVersluis
  • Niet online
Ik wil GEEN nieuwe voeding voordat ik alles uit deze 2 voedingen heb gehaald, dus die optie is uitgesloten.
Dus als je geen oplossing hebt voor mijn probleem behalve een nieuwe voeding zie ik liever geen reactie van je.

En overigens gaan deze 2 voedingen gewoon mijn computer trekken, omdat het aantal ampere van die 2 samen het gewoon aankunnen op de 12v lijn.
En dat de Q-Tec het niet aankan is niet verwonderlijk, deze kan namelijk 20A aan terwijl mijn computer een piekvermogen van 23A heeft :)

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

mdj84nl schreef op 09 november 2003 @ 20:31:
Ik geloof echt niet dat je zoveel in je pc hebt zitten dat 550 watt niet genoeg is.
Het gaat niet zozeer om hoeveel die trekt, maar om de stabiliteit van de rails.
DannyVersluis schreef op 09 november 2003 @ 20:05:
Nu heb ik in de faq gekeken en de search gebruikt, en ben er zo achtergekomen dat ik de groene draden van beide voedingen moet samenvoegen, evenals een zwarte draad, en ik zou ook een grijze en zwarte draad van de 2e voeding moeten samenvoegen.
Veiliger is om een 12V relais-tje te kopen, en die met de pilot op de master voeding te zetten, en 'm op de andere voeding een ground en de groene met elkaar te laten verbinden. Op die manier houd je beide circuit strikt gescheiden, en krijg je bij problemen geen kettingreactie dat als de ene eruit vlieg ie gelijk de andere meeneemt.';)

Althans, zo heb ik het gedaan bij mijn dual PSU project. :)
DannyVersluis schreef op 09 november 2003 @ 20:36:
En Markster, mijn computer geeft gewoon zwart beeld als ik alles in mijn computer op die ene voeding van 550Watt aansluit, en als ik toch in windows mocht komen, dan zie ik mijn 12 volt lijn onstabiel zijn als de pest in Asus Probe, dus misschien is 550Watt toch niet genoeg :P

Volgens mij ligt dat meer aan de kwaliteit van je voeding dan aan het vermogen ervan. :?
Vroeger had ik een noname voeding die zo slecht was, dat je een halve minuut moest wachten en dan moest resetten, voordat hij startte, omdat de capacitors nog niet vol waren. :X
Je hebt niet bijster veel randapparatuur aan je PC hangen.
Sine schreef op 09 november 2003 @ 21:00:
Mwaah

Dat systeem zou ik zo aan een GOEDE 350 W voeding durven te hangen. Dit bevestigd mijn vermoeden dat die QTec voedinkjes toch niet de meest ideale voedingen zijn.
En halen bij lange na niet het vermogen dat ze pretenderen te halen. :|
DannyVersluis schreef op 09 november 2003 @ 22:00:
Ik wil GEEN nieuwe voeding voordat ik alles uit deze 2 voedingen heb gehaald, dus die optie is uitgesloten.
Dus als je geen oplossing hebt voor mijn probleem behalve een nieuwe voeding zie ik liever geen reactie van je.
Dan moet ik je toch teleur stellen, want ik denk dat je er verstandiger aan doet die eenmalige investering te doen in een goede (enermax oid) voeding, want het aan elkaar knopen van voedingen heeft meer voeten in de aarde dan je op het eerste gezicht zou zeggen.
En overigens gaan deze 2 voedingen gewoon mijn computer trekken, omdat het aantal ampere van die 2 samen het gewoon aankunnen op de 12v lijn.
En dat de Q-Tec het niet aankan is niet verwonderlijk, deze kan namelijk 20A aan terwijl mijn computer een piekvermogen van 23A heeft :)
O ja? Laat daar eens een berekening van zien dan? B)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• DannyVersluis
  • Niet online
casemodderpoel schreef op 09 november 2003 @ 23:00:
[...]

O ja? Laat daar eens een berekening van zien dan? B)
Beweer jij dan dat het niet zo is?
Geef jij anders eens een berekening. :)

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:29

Yucko

One clown to rule them all !

DannyVersluis schreef op 10 november 2003 @ 06:58:
[...]

Beweer jij dan dat het niet zo is?
Geef jij anders eens een berekening. :)
Ha! zo werkt het dus niet.

Iedereen raadt je eigenlijk zo'n beetje af om het te doen. Maar jij blijft erbij dat hij het moet trekken :{

Onderbouw je eigen stelling maar eens met berekeningen of zo :)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• DannyVersluis
  • Niet online
JaJoah schreef op 10 november 2003 @ 07:07:
[...]

Ha! zo werkt het dus niet.

Iedereen raadt je eigenlijk zo'n beetje af om het te doen. Maar jij blijft erbij dat hij het moet trekken :{

Onderbouw je eigen stelling maar eens met berekeningen of zo :)
Kijk, ik wil gewoon die 2 voedingen samen laten lopen, en nu ik ze gekoppeld heb loop ik tegen een probleem aan en vraag bij jullie om hulp.
Ik verwacht dus gewoon dat jullie zeggen hoe dat het komt dat die 2 voedingen reageren en hoe ik het op kan lossen op de manier die IK wil.
Maar hulp is hier blijkbaar ver te zoeken....

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:29

Yucko

One clown to rule them all !

DannyVersluis schreef op 10 november 2003 @ 07:12:
[...]

Kijk, ik wil gewoon die 2 voedingen samen laten lopen, en nu ik ze gekoppeld heb loop ik tegen een probleem aan en vraag bij jullie om hulp.
Ik verwacht dus gewoon dat jullie zeggen hoe dat het komt dat die 2 voedingen reageren en hoe ik het op kan lossen op de manier die IK wil.
Men is zeker niet te beroert om te helpen, maar jij wil op een bepaalde manier geholpen worden die iedereen je afraadt. Tja ...

Maar ff voor de duidelijkheid, ik hou geen informatie achter hoor. Ik zou nl. niet weten hoe ik het probleem zou moeten oplossen. Ben zelf geen elektromonteur of zoiets. Ben niet zo sterk in dat soort dingen (solderen is al een ramp :P)

Ik wens je succes bij het oplossen van je problem.

* Yucko gaat naar zijn werk :(

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:05

Sorry dat ik het zeg maar je bent STRONTEIGENWIJS. Niet al te hard bedoelt maar iedereen raad je hier aan om een betere voeding te halen, beter merk, en nog wil jij 850 wat in je systeem zetten. Mag je mij uitleggen waar je dat in hemelsnaam allemaal voor nodig hebt?

Ik heb hier een soortgelijk systeem met een standaard aopen voeding en het enige verschil is de videokaart en dat ik 3 hd's erin heb zitten. En ik trek nog niet eens 300 wat (volgens meter trekt dat ding 207 watt @ full load)

Breng die 2 voedingen terug en koop een goede (Desnoods probeer je het inte ruilen) Als je nou 23490 hd's erin had zitten dan zou ik zeggen.. JA ik snap je probleem maar nu? nee niet echt.

Strava | AP | IP | AW

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:23

sphere

Debian abuser

Hallo,

Ik ben hier ook mee aan het spelen, misschien heb je wat aan het volgende:
euss schreef op 09 oktober 2003 @ 07:15:
Zal ik je even op weg helpen?

[rml][ EL] ATX -> 2x AT aan laten schakelen[/rml]
ATX en AT voeding koppelen
[rml][ BC3] een AT voeding aan een ATX[/rml]
[rml][ ocm] AT-voeding aan atx-voeding koppelen,ongeaard[/rml]
2e AT voeding

zie verder:
http://search.gathering.t...5D=&data%5Bsearch%5D=Zoek

In feite is het heel simpel :) Uit mijn hoofd:

Je neemt een 5Volt relais en maakt de relaisspoel vast aan de +5V en GND van
je huidige ATX voeding (of aan de 12V als het een 12V relais betreft
natuurlijk)
De schakelpennen van het relais kun je dan gebruiken om je 2e AT voeding
automatisch in te schakelen zodra de PC aangaat. Deze sluit je dan aan in
plaats van de oude powerknop (die vroeger aan de voeding zelf zat bij AT
voedingen met 4 draadjes: 2 voeding in vanaf het stopcontact [bruin+blauw],
en 2 achter de schakelaar weer terug naar de voedingsprint [wit+zwart])

Let er alleen wel op dat een AT voeding geschakeld wordt door de 220V
ingangsspanning. De schakelcontacten van het relais dus goed isoleren!

Op de AT voeding kun je dan bijvoorbeeld de harddisken, cd/dvd spelers,
ventilatoren/lichten en externe voeding van videokaart prikken.
De ATX voeding kun je dan het beste gebruiken om je mobo, insteekkaarten,
RAM + CPU van voldoende spanning te voorzien.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-11 18:11

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

DannyVersluis schreef op 10 november 2003 @ 07:12:
[...]

Ik wil niet een wannabee MOD uitgaan hangen maar de manier waarop je reageert is niet echt netjes.

Formuleer je probleem duidelijk en geef aan wat je hebt gedaan en wil.

Heb je al eens gezocht mbv the search of op google, 2x een ATX voeding gebruiken in 1 pc is al vaker voor gekomen. Lijkt me stug dat een site als tomshardware, anandtech of Gideon geen tutorial heeft staan.

Als je naar je spec's verwijst en blijkt dat je wens eigenlijk onnodig is,moet je niet raar reageren als mensen je een afwijkend antwoord geven. Ik heb een blik op je spec's geworpen, ennuh datbeetje pc spul doet het goed op een 400 Watt voeding van een A-merk leverancier [ter illustratie de pc in de sig doet het op een 320 Watt Chieftec voeding zonder mokken en een 2e machine (P4 2 @ 2.2 GHz, 1 GB RDRAM, 4 x 60 GB 7200, 1 x 120 GB , 2 x 30 GB, Radeon 9700 Pro, SB Audigy) zit op een 300 Watt Aopen voeding.

Ik snap dat je graag je 2 voedingkjes wilt schakelen ipv naar de winkel rennen en een verse kopen, maar vergeet niet dat je toch wel wat risico neemt met het geklungel aan die voedingen.
Waarom niet gewoon simpel doen en een 2e aanschakelaar op je kast en de voeding voor je HDD's handmatig eerst aanzetten en dan de 2e voor je mobo,cpu,mem aanzetten ?? werkt ook goed.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Koppel de +5 en +12 niet aan elkaar door!!
De voedingsspanningen van beide voedingen verschillen altijd iets, waardoor de ene voeding alles doet, en de andere niets.
Verdeel de belasting door de ene voeding mobo te laten voeden, andere voeding levert stroom voor drives etc.

Verwijderd

Zeg wat ben jij een eigenwijs mannetje als je de goede raad van diverse tweakers in de wind slaat. Alles wat je op noemt moet makkelijk achter een 350watt voeding kunnen hangen. Als je geen verstand hebt van elektrotechnisch schakelen blijf dan maar lekker zo door prutsen tot je de boel opblaast. :Y) :Y)

• McFizban
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 08:10:
Koppel de +5 en +12 niet aan elkaar door!!
De voedingsspanningen van beide voedingen verschillen altijd iets, waardoor de ene voeding alles doet, en de andere niets.
Verdeel de belasting door de ene voeding mobo te laten voeden, andere voeding levert stroom voor drives etc.
Als er sense lijnen opzaten zou het wel kunnen. Maar die zul je niet op een gewone PC voeding vinden.

(euss, je hebt helemaal gelijk over die suffe opmerking die hier eerst stond ;) )

[ Voor 21% gewijzigd door McFizban op 11-11-2003 16:33 ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Verwijderd

Luitjes: even afkoelen!
Ik zat zelf te denken dat door die 2 voedingen aan te sluiten je een stroomkring ging maken tussen die 2, en dat er bijvoorbeeld de + en de - polen van de 2 voedingen op elkaar zaten, omdat je namelijk de aarde van beide voedingen aan elkaar moet aansluiten.
Of heb ik het nu mis?
Als de voedingen in dezelfde behuizing hangen zijn ze al verbonden met elkaar via de aarde. Als jij de voedingen aan elkaar sluit met de Gnd (ivm tegelijk inschakelen) zijn ze ook verbonden.
De pluspolen mag je nooit onderling verbinden, zoals six10again correct uitlegt.

DannyVersluis - dat je voeding zo reageert is normaal, je moet ook niet je stekkers wisselen als je voedingen aangesloten zijn op netspanning.
De 2 beste oplossingen zijn: gebruik een diode ter scheiding (zie Sine) of gebruik een relais die je op de 1e voeding aansluit en waarvan je de schakelpinnen gebruikt om de power_on van voeding 2 te schakelen zoals sphere2 en casemodderpoel aantippen.

Dat de voedingen van Sweex en Qtec niet de waardes halen waaronder ze verkocht worden is duidelijk. De 550W uitvoering van Qtec trekt maximaal 432W zoals duidelijk te vinden is in het Q-tec 550Watt Dual-Fan voeding ervaringen topic - en trekt ook zwaardere systemen zoals die van mij: http://www.tweakers.net/gallery/sys/4160
Als jij wilt uitrekenen hoeveel jouw systeem precies verbruikt: vermogen/stroom berekeningen

En als je de huidige voeding gaat nameten met een multimeter, houdt dan rekening dat de waardes mogen afwijken maximaal:

Maximale afwijkingen ATX voeding
Bron: ATX spec. v2.1 -> 4.1.4 - pagina 21
Lijnmin.nom.max.%
+5VDC 4,76255,2505%
-5VDC -4,545-5-5,50010%
+3,3VDC 3,1733,33,4324%
+12VDC 11,4291212,6005%
-12VDC -10,909-12-13,20010%
+5VSB 4,76255,2505%
Een redundant uitgevoerde voeding is niet voor niets zo duur...
Een redundant voeding is: redundant... Oftwel die 2e wordt niet gebruikt totdat de 1e uitgeschakeld wordt. Kortom, dat heeft er niets mee te maken.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 23:38 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 09:07:
<font color="#0000FF">Luitjes: even afkoelen!</font>

De pluspolen mag je nooit onderling verbinden,
Volgens mij mag dat wel hoor, en krijg je dan het amperage van beide bronnen... wel een diode ertussen zetten, 2x voor beide voedingen, ik geloof dat dat het enige is. Sine weet wel hoe zwaar die moeten zijn, da's een voeding master heb ik al eens ontdekt :*)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:07

_Ernst_

Mark It Zero!

idd met een diode in de pluspolen heb je geen last van verschil in spanning dat er is tussen de 2 voedingen. Alleen lijkt me dat niet een goed idee in een computervoeding omdat je spanningval over een gewone diode 0,7 volt bedraagt en bij een schottky diode ongeveer 0,3 volt, maar dat is nog teveel van invloed op de spanning. En deze waarde kunnen bij hoge belastingen nog oplopen.

Last.fm

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
@ernst en pierre-oord: hang zeker je +en niet samen, de ene voeding zal de andere opblazen. En als je met diodes wil werken hang je best aan beide +draden een diode van +-25Amperes... en dat zal je een te laag voltage hebben voor te veel geld...
voedingen apart houden is het beste, en met een 12V relais op een connector van je MB-voeding de andere voeding groen-massa verbinden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DannyVersluis
  • Niet online
Neem nu eens deze pagina:
http://www.pcpowercooling.com/maxpc/index_cases.htm

Uitgerekend heb ik ongeveer 417Watt nodig (dus een voeding van 300Watt is niet genoeg), maar om een voeding stabiel te laten lopen moet je m 30 tot 70% belasten dus (417/70)*100=595Watt (even vanuitgaan dat mijn voeding 70% belast gaat worden).
Dus hoe kan dan een 300Watt voeding deze computer stabiel krijgen zoals vele zeggen :?
Dan nu het volgende, de reden dat ik die voedingen samen wil gebruiken is vanwege mijn budget, gewoonweg omdat ik dus geen geld heb voor een nieuwe goede voeding.
Tuurlijk komt er een nieuwe in, maar ik moet mijn systeem toch kunnen laten draaien tot die tijd ;)

Die diode klinkt best aardig, maar dan zijn toch nog de 2 pluspolen met elkaar verbonden, of zie ik dat nu verkeerd?
En hoe zwaar moet dan trouwens die diode zijn?

• collission
  • Niet online

collission

Volgens die redenering moet ik ergens in de 550W verbruiken, kijk dan is een dual-PSU setup wel nodig. :)
Maar goed, koop nou maar een goede 350W voeding, als dat niet werkt kun je altijd nog een dual setup bouwen. :)

[ Voor 35% gewijzigd door collission op 10-11-2003 18:24 ]

• DannyVersluis
  • Niet online
casemodderpoel schreef op 10 november 2003 @ 18:22:
Volgens die redenering moet ik ergens in de 550W verbruiken, kijk dan is een dual-PSU setup wel nodig. :)
Maar goed, koop nou maar een goede 350W voeding, als dat niet werkt kun je altijd nog een dual setup bouwen. :)
Ik dacht zojuist te hebben verteld dat ik geen geld heb voor een nieuwe voeding, en toch word dit weer mijn richting ingesmeten.
Begin een beetje ziek te worden van dat gezegde.... :r
Denk dat ik hier maar mee kap en zelf wat ga rotzooien, en eventueel naar een elektronika zaak ga, want hier kom ik ook geen stap verder.

Met andere woorden mag deze wel op slot, want ik begin hier een beetje moe van te worden...

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Kan me niet voorstellen dat je niet gewoon ontzettend moe van jezelf begint te worden.

Denk je dat je de enige ben met een soortgelijk systeem? Denk je dat iedereen daar ook 850 watt in heeft hangen :? Systeempje als dit adviseer ik altijd gewoon een goeie 350 watt in te hangen. Bijvoorbeeld Enermax of iets dergelijks. Die blijven heus wel stabiel hoor :) Desnoods een 400 watt omdat je nog eens wilt uitbreiden. Je moet wel met 2 volle raid kaartjes aankomen met elk 4 harddisks ofzo.

Die berekening van die site slaat nergens op. De wattages van de cd-roms slaan nergens op. Hoe vaak heb je 3 cdroms tegelijk op hun top draaien. Standby nemen ze netaan 2 watt af.

Damn joh.. ik heb honderd watt te weinig in mn systeem.. Laat ik er gauw nog een 250 watt voeding bij zetten :? Die site heeft er belang bij hun voedingen te verkopen. Tweakers die je helpen hebben dat belang niet.

Maar goed, als ik jou was zou ik naar een elektronica zaak gaan. Die weten er alles van namelijk.. Oh nee, die ouwe lullen achter de balie geloofden me niet eens dat je van de 5 en de 12 volt lijn samen 7 volt kon maken. Goeiemorgen!

• DannyVersluis
  • Niet online
Pixal schreef op 10 november 2003 @ 19:12:
Die berekening van die site slaat nergens op. De wattages van de cd-roms slaan nergens op. Hoe vaak heb je 3 cdroms tegelijk op hun top draaien. Standby nemen ze netaan 2 watt af.
Ik heb dus wel regelmatig 3 branders + dvd-speler tegelijk in gebruik, dus dan pakken ze geen 2 watt meer he, en overigens als je de computer aanzet en er zit in elke drive een cd dan beginnen ze allemaal te draaien dus krijg je dat piekvermogen.

Het moet gewoon zo zijn dat alles op volle toeren draait en dat mijn voeding het dan nog gewoon netjes trekt, en dat kon die nu niet.
Als ik namelijk een film aan het bewerken ben en ik moet 3 kopieen maken van een cd, terwijl ik muziek aan het luisteren ben vanaf een DVD-speler die ik via mijn tv-kaart heb gekoppeld, zit alles daar te draaien en klapt de boel eruit.
Dus dan heb ik niet genoeg aan een 300 watt voeding.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

DannyVersluis schreef op 10 november 2003 @ 19:21:

Ik heb dus wel regelmatig 3 branders + dvd-speler tegelijk in gebruik, dus dan pakken ze geen 2 watt meer he, en overigens als je de computer aanzet en er zit in elke drive een cd dan beginnen ze allemaal te draaien dus krijg je dat piekvermogen.

Het moet gewoon zo zijn dat alles op volle toeren draait en dat mijn voeding het dan nog gewoon netjes trekt, en dat kon die nu niet.
Als ik namelijk een film aan het bewerken ben en ik moet 3 kopieen maken van een cd, terwijl ik muziek aan het luisteren ben vanaf een DVD-speler die ik via mijn tv-kaart heb gekoppeld, zit alles daar te draaien en klapt de boel eruit.
Wat jij wil joh. Alsnog is die lijst op die site aan de hoge kant. Ik heb nu alle pc's in het huis nog eens omgerekend en ik denk dat ze allemaal ongeveer 100 tot 150 watt te kort komen als ik hd, proc, netwerk en cdroms op hetzelfde moment zou aanspreken. Voor mij ziet dat eruit als een site die graag zwaardere voedingen verkoopt.

Film bewerken? As in Monteren??? Knap hoor, muziek luisteren tijdens het monteren. Filmpje zonder audio is nog wel te doen natuurlijk.

Maar eerlijk is eerlijk, ik kan je niet verder helpen met je probleem.

• DannyVersluis
  • Niet online
Pixal schreef op 10 november 2003 @ 19:31:
[...]

Wat jij wil joh. Alsnog is die lijst op die site aan de hoge kant. Ik heb nu alle pc's in het huis nog eens omgerekend en ik denk dat ze allemaal ongeveer 100 tot 150 watt te kort komen als ik hd, proc, netwerk en cdroms op hetzelfde moment zou aanspreken. Voor mij ziet dat eruit als een site die graag zwaardere voedingen verkoopt.

Film bewerken? As in Monteren??? Knap hoor, muziek luisteren tijdens het monteren. Filmpje zonder audio is nog wel te doen natuurlijk.

Maar eerlijk is eerlijk, ik kan je niet verder helpen met je probleem.
Neem regelmatig uitzendingen op van tv via een DVD-Recorder van Philips, vervolgens haal ik de reclamestukken ertussenuit en als het mogenlijk is haal ik het logo weg (bijvoorbeeld bij uitzendingen van Canal+), dit kan ik dus doen terwijl ik muziek aan het luisteren ben, en als het eenmaal draait is de computer een aantal uren zoet met de film.
Ondertussen gebruik ik de computer gewoon om cd's & DVD's te kopieren, DVD's te kijken via een stand-alone DVD op mijn tv kaart e.d.
Met andere woorden moet alles op volle kracht kunnen werken en moet de voeding dit stabiel aankunnen. (vandaar ook de balasting van max 70%)
Dus de enige oplossing op dit moment is echt door die 2 voedingen te koppelen totdat ik een nieuwe voeding kan gaan kopen die ongeveer 150 euro zal gaan kosten.
Ik hoopte alleen maar dat iemand mij hiermee wil helpen, en alles zo wil uitleggen dat het voor mij makkelijk te begrijpen is omdat ik geen techneut ben op dat gebied.
Ik zal het nu dus zonder branders enzo moeten stellen totdat ik over een aantal maanden een nieuwe voeding kan kopen die mijn systeem wel zal trekken.
Degene die dus een totaal nutteloze reactie hebben gegeven dat mijn systeem wel getrokken gaat worden door een voeding van 300/350 Watt, en die mijn zin hebben bedorven om even een oplossing te zoeken bedankt, want ik stop er mee met dingen te verzinnen om het zolang werkend te krijgen.

Verwijderd

2 geschakelde voedingen parallel geeft problemen.
Niet doen, je vraagt om problemen.

Als je toch 2 voedingen wil gebruiken, splits dan dingen op. Hang bijvoorbeeld aan de 2e voeding je HDD's en cd spelers. Koppel massadraden door naar je 1e voeding en dus niet de +5 en +12 volt!
Je moet er dan nog voor zorgen dat je 2e voeding inschakeld wanneer de 1e ingeschakeld. Dit zou je kunnen doen door een relaisje te pakken in serie met een condensator (en over de condensator een weerstand). Je hebt op die manier een vertraagd afvallend relais gemaakt. Mischien dat je iets met de "power good" lijn kunt fixen om hem weer uit te schakelen.

• DannyVersluis
  • Niet online
Het is al opgelost, ik heb gewoonweg een molex gemaakt die de groene en zwarte draad van de 2e voeding verbind, en de grijze en een zwarte draad verbind, zo schiet alles tenminste aan. (moet wel iedere keer die molex erin en eruit halen, maar da maakt me nu ook geen flikker meer uit).
De computer loopt nu tenminste stabiel wat ie al een hele tijd niet meer heeft gedaan, dus ik ben voorlopig tevreden.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
niet dat dit nou iets bijdraagt aan dit topic, maar ik zou zeker de volgende dingen doen:

- denk aan 2 andere voedingen (voor jou geen optie, maar ik raadt je dat echt met klem aan)

- beide voedingen tegelijkertijd gebruiken - dus niet eentje extra aanzetten als je em nodig hebt
- power_on scheiden met diode
- ground doorlussen niet nodig, beide voedingen zitten beiden aan de aarde (of heb ik dit nu verkeerd?) (kan zo te lezen geen kwaad)
- power_good van 2e voeding doorlussen naar ground (grijze draad)
- met relais schakelen?

en misschien nog eventueel een extra beveiliging voor het geval je slave voeding ermee kapt, zodat je main voeding ook uit gaat (zusjelief die per ongeluk een stekker eruit trekt, ik noem maar wat)

Mn 3D printer blogje..

• DannyVersluis
  • Niet online
FiXeL schreef op 10 november 2003 @ 21:52:
niet dat dit nou iets bijdraagt aan dit topic, maar ik zou zeker de volgende dingen doen:

- denk aan 2 andere voedingen (voor jou geen optie, maar ik raadt je dat echt met klem aan)

- beide voedingen tegelijkertijd gebruiken - dus niet eentje extra aanzetten als je em nodig hebt
- power_on scheiden met diode
- ground doorlussen niet nodig, beide voedingen zitten beiden aan de aarde (of heb ik dit nu verkeerd?) (kan zo te lezen geen kwaad)
- met relais schakelen?

en misschien nog eventueel een extra beveiliging voor het geval je slave voeding ermee kapt, zodat je main voeding ook uit gaat (zusjelief die per ongeluk een stekker eruit trekt, ik noem maar wat)
Zolang ik geen geld heb komt er geen nieuwe voeding in mijn bak.
power_on van beide voedingen zitten nu appart (zit niet eens 1 draadje van de ene bij de andere)

Het enigste wat er nu is, is dat ik eerst de molex op de 2e voeding moet zetten om de branders aan te zetten, en een harde schijf, om vervolgens mijn computer via de power knop aan te zetten.
Dus beide voedingen werken nu appart, en geven beide stroom aan verschillende delen.
Zo heb ik nergens geen gezeik meer mee, behalve dan dat ik steeds die molex erin moet proppen.
Probleem opgelost :)

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 14:55
Tjonge jonge... dit geloof je toch niet..... 8)7

Heb het systeem eens bekeken, dat draait MAKKELIJK op een 300W voeding.
En dan hoef je niet eens een top merk aan te schaffen.

Dat je huidige systeem niet werkt met die voedingen die je nu hebt, heeft denkelijk daarmee te maken dat die voedingen gewoonweg naar de klote zijn door gepruts aan jou zijde of dat er ergens anders iets goed mis is.

Maar goed, whatever pruts nog lekker door....

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 09:14
gebruik zelf een 420watt voeding voor een thunderbird 1400 (ja, een echte stroomvreter) + 8*7200rpm disk + zware raidcontroller

en dat trekt ie goed, kan er met gemak nog een scsi controller bijzetten + 2 streamers, meer dan dat heb ik er nog nooit in gehad ;)

• collission
  • Niet online

collission

FiXeL schreef op 10 november 2003 @ 21:52:
Waarom dat? Ik heb het zonder gedaan, en het werkt prima. Of is het met deze connectie veiliger?

• DannyVersluis
  • Niet online
KBDE schreef op 10 november 2003 @ 22:10:
Tjonge jonge... dit geloof je toch niet..... 8)7

Heb het systeem eens bekeken, dat draait MAKKELIJK op een 300W voeding.
En dan hoef je niet eens een top merk aan te schaffen.

Dat je huidige systeem niet werkt met die voedingen die je nu hebt, heeft denkelijk daarmee te maken dat die voedingen gewoonweg naar de klote zijn door gepruts aan jou zijde of dat er ergens anders iets goed mis is.

Maar goed, whatever pruts nog lekker door....
Gepruts.... pffffff

Ik heb nog nooit een van mijn voedingen open gehad voor afgelopen weekend, dus de voedingen waren toen in orde.
Q-Tec is een bagger merk, dat weet ik ondertussen wel, en die voeding is dus zo onstabiel dat hij mijn pc niet meer kan trekken.
Die andere voeding is 300Watt, en dat is gewoon niet genoeg voor mijn systeem, die heeft gewoon een goede 400Watt nodig.
Dus de enige oplossing is op dit moment gewoonweg 2 voedingen gebruiken he.
Daarom ben ik dus iets gaan proberen, controleer gelukkig altijd of alles reageert zoals ik verwacht, waardoor ik een probleem heb kunnen voorkomen.
Dat niemand mij echt netjes verder kan/wil helpen is een ander verhaal, maar mijn computer draait nu tenminste weer, en wa jullie allemaal denken moeten jullie zelf weten
Een nieuwe 450 Watt voeding van Enermax zit eraan te komen, maar dat duurt gewoon nog ff voor ik t geld bij elkaar heb.

• Epsilon
  • Laatst online: 09:57

Epsilon

richardkraal schreef op 10 november 2003 @ 22:13:
gebruik zelf een 420watt voeding voor een thunderbird 1400 (ja, een echte stroomvreter ) + 8*7200rpm disk + zware raidcontroller

en dat trekt ie goed, kan er met gemak nog een scsi controller bijzetten + 2 streamers, meer dan dat heb ik er nog nooit in gehad ;)
In die tijd was ene 1400mhz athlon een stroom vreter want die werd afgezet tegen een p3 destijds :P
Dat ding blies standaard nog geen 75w uit dus zo erg is het niet als je het vergelijkt met de hooggeclockte bartons van tegenwoordig op topsnelheden. Dan praat je nl makkelijk over 120w.

Over de topicstarter. Ik zie het nut van 3 branders niet en het videobewerken allemaal tegenlijk. Productief, ja, maar waarom alles op cd branden? Films cappen ok, maar waarom in 3 voud ? Je brand een film sneller dan dat je hem kan opnemen.

Laten we dat ff buiten beschouwing laten. Die HD vermogens op die site, heb je alleen bij het opspinnen. Evenals de cd-rom en dvds . Als ze aan het branden zijn valt het vermogen nog steeds mee.

Je kan het met een fatsoenlijke voeding van 400w makkelijk trekken.

Overigens moet je de vermogens van voedingen zoals Qtec alles behalve serieus nemen.

Als je alle maximum belastingen per lijn neemt maal het voltage, kom je ongeveer op 580w uit. Doe je dit echter bij een enermax of andere topclass voeding, kom je op de zelfde waarde uit, echter bij een 350w model.

• FiXeL
casemodderpoel schreef op 10 november 2003 @ 22:39:
[...]

Waarom dat? Ik heb het zonder gedaan, en het werkt prima. Of is het met deze connectie veiliger?
bij de AT voedingen was dit geloof ik nodig, maar voor ATX voedingen weet ik dat niet zeker. ik heb eens 2 voedingen volgens dit schema aan elkaar geknoopt:

http://hardforum.com/show...e7a3152ee&threadid=539317

(ff scrollen tot 3/4 van de pagina)

Mn 3D printer blogje..

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11 20:51
Zolang ik geen geld heb komt er geen nieuwe voeding in mijn bak.
Als ik het goed begrijp heb je geen cash voor een nieuwe voeding, wat ga je doen als nu een van je voedingen of erger je 2 voedingen opblaast?. Dan ben je veel verder van huis. Ik zou gewoon een andere goede voeding kopen, en daarna gaan knutselen, dan heb je altijd een backup.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Verwijderd

:) Kost inderdaad geld die voedingen van GOEDE bekende merken, ze kunnen trouwens meer aan dan het aangegeven vermogen. (test op Tom's Hardware)

Maar om het over je probleem te hebben is het eigenlijk wel noodzakelijk om met 2 voedingen je PC te voorzien van het nodige vermogen.
Hierbij moet wel gezegd worden dat het om 2 IDENTIEKE voedingen zou moeten gaan.
Wat nu bij jou het geval is dat 1 van je voedingen de andere als verbruiker aanziet en de ene voeding stroom aan de andere gaat leveren.

Vergelijk dit met 2 motoren van wie je de kracht wil bundelen, maar de ene draait 1000 toeren en de andere 2000, je weet dan zo dat de 2de motor de eerste gaat aandrijven om het verschil te compenseren.

Dus, ofwel koop je een uit de kluiten gewassen voeding die heel je santeboetiek van stroom kan voorzien, ofwel eenzelfde voeding van welke je er al een hebt en schakel je deze 2 parallel.

• collission
  • Niet online

collission

Epsilon schreef op 10 november 2003 @ 23:11:
In die tijd was ene 1400mhz athlon een stroom vreter want die werd afgezet tegen een p3 destijds :P
Dat ding blies standaard nog geen 75w uit dus zo erg is het niet als je het vergelijkt met de hooggeclockte bartons van tegenwoordig op topsnelheden. Dan praat je nl makkelijk over 120w.
120W? Verder gaatie wel van Binsbergen? :P
Een barton doet standaard ook 75W hoor ;)
DannyVersluis schreef op 10 november 2003 @ 22:51:
Ik heb nog nooit een van mijn voedingen open gehad voor afgelopen weekend, dus de voedingen waren toen in orde.
Q-Tec is een bagger merk, dat weet ik ondertussen wel, en die voeding is dus zo onstabiel dat hij mijn pc niet meer kan trekken.
Die andere voeding is 300Watt, en dat is gewoon niet genoeg voor mijn systeem, die heeft gewoon een goede 400Watt nodig.
Dus de enige oplossing is op dit moment gewoonweg 2 voedingen gebruiken he.
Daarom ben ik dus iets gaan proberen, controleer gelukkig altijd of alles reageert zoals ik verwacht, waardoor ik een probleem heb kunnen voorkomen.
Dat niemand mij echt netjes verder kan/wil helpen is een ander verhaal, maar mijn computer draait nu tenminste weer, en wa jullie allemaal denken moeten jullie zelf weten
Een nieuwe 450 Watt voeding van Enermax zit eraan te komen, maar dat duurt gewoon nog ff voor ik t geld bij elkaar heb.
Dus je bent gewoon ongeduldig. :/
FiXeL schreef op 10 november 2003 @ 23:19:
[...]

bij de AT voedingen was dit geloof ik nodig, maar voor ATX voedingen weet ik dat niet zeker. ik heb eens 2 voedingen volgens dit schema aan elkaar geknoopt:

http://hardforum.com/show...e7a3152ee&threadid=539317

(ff scrollen tot 3/4 van de pagina)
Daar staat ook niet waarom wel, maarjah, ik heb het zonder, en hij draait al een half jaar prima, dus ik laat het zo. :)
* collission is nu wel nieuwschierig geworden waar het dan wel voor dient.

[ Voor 17% gewijzigd door collission op 10-11-2003 23:47 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:14

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ook ik heb jouw specificaties eens bekeken en jij hebt echt geen systeem waar een voeding van meer dan 400 Watt in hoeft, ik ga zelfs met de meningen mee dat een 300 tot 350 Watt voeding moet voldoen.

Ik ben zelf op het ogenblik het volgende systeem aan het bouwen :

1 x Gigabyte Dual Athlon bord
2 x Athlon MP 2000+
2 x 512MB PC2100 ecc reg. Dane-elec geheugen
1 x Club 3D Radeon 9700 Pro 128MB
1 x ATA100 RAID controller
4 x 40GB Maxtor schijven @7200rpm
1 x DVD-speler
1 x CDRW-brander
1 x 12 cm fan (enermax)
2 x 8 cm fan
2 x CCFL groen

Dit alles gaat mooi gevoed worden door een Zalman 400 Watt voeding.
Ik vermoed dat dit systeem met de twee CPU's meer verbruikt dan jouw configuratie.

Hoe lang heb je die 550 Watt Q-tec al ? als het nog niet langer dan een jaar is zou ik terug gaan en garantie claimen (mits je de voeding al niet beschadigd hebt met name de behuizing), want die voeding is niet goed. Een 550 Watt voeding, al is het een minder merk zou jouw systeem prima van de nodige spanningen moeten kunnen voorzien.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• FiXeL
maar toch... ik vindt die Q-tec 550W niet eens zo slecht... ik kan er een Gigabyte GA-7NNXP met een XP2500+ (barton) en 2x 256MB Twinmos + nog een Radeon 7000 Pro(n) :P en 4 harddisks op laten draaien.. maar gezien de uiteindelijke config met 10 harddisks gaat worden, heb ik toch gekozen voor 2 x zalman 400W voor de sap. kost een paar, maar beter safe than sorry zeg ik maar :)

Mn 3D printer blogje..

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Moet ik m wel gelijk in geven.. als mijn computer drie weken aan de kant moet omdat ik geen voeding heb wordt ik ook ongeduldig.. en dan ga je naar een andere mogelijkheid zoeken.

• ramsho
  • Laatst online: 24-11 09:44
Ook nog even een reply van mijn kant...
Ik heb hier ook die 550w qtec draaien, met 3 7200rpm schijven, 1 cd brander en 1 dvd brander (beide lite on)
P4 2.6c en 2 x 512 ddr 400, op asus p4p800
1 schijf is s-ata
sb live, miro pctv pro en een hoop externe usb shit...

Maar 12v ligt keurig op 11.96v, en geen stabiliteits problemen...

oh ja, zit in thermaltake alu kast met 7 fans....

No probs here, dus ik denk dat jouw 550w voeding een beetje brak is

(Mijn iRacing Profiel)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ramsho schreef op 11 november 2003 @ 00:01:

No probs here, dus ik denk dat jouw 550w voeding een beetje brak is
dat is dus net t probleem met dat soort hardware (die vaak prima in orde is hoor).. er zit wat meer uitval of wat meer rotte appelen tussen :)

• DannyVersluis
  • Niet online
Pixal schreef op 10 november 2003 @ 23:57:
[...]

Moet ik m wel gelijk in geven.. als mijn computer drie weken aan de kant moet omdat ik geen voeding heb wordt ik ook ongeduldig.. en dan ga je naar een andere mogelijkheid zoeken.
Eindelijk iemand die begrijpt waarom ik mijn bak wil laten draaien, maar na 2 dagen krijg ik al afkickverschijnselen :P

• KoZMiX
  • Laatst online: 11-01-2023
Als ik met via deze pagina het verbruik van mijn pc uitreken, kom ik ook rond de 500W uit, terwijl mijn pc in werkelijkheid (gemeten) slechts een 150W verstookt. Mijn systeem is qua specs vergelijkbaar met het jouwe, en dit draait bij mij op een 420W voeding.

Kozmix

Earth doesn't have gravity, it just sucks.

Verwijderd

Ik verwacht dat de voeding gewoon een beetje brak is. Probleem is dan dat ie niet snel genoeg reageert/niet genoeg stroom kan leveren. Op het moment dat je nl. een motortje op laat starten trekt ie ff meer stroom als normaal. Normaal gesproken vangt de voeding dit op. Een slechte voeding kan dit echter niet snel genoeg opvangen, en het resultaat is een spanningsdip in je systeem.

Verder vooral de voedingen niet parallel zetten, maar lekker zoals je nu hebt zodat ze apart een gedeelte van de apparaten aan laten schakelen. Zet je ze nl. parallel blaas je zeer waarschijnlijk 1 v/d voedingen op (zoals je al had gemerkt werkt het iig niet goed ;) ) Het kan wel, maar dan moet je er een schakelingetje tussen zetten die voorkomt dat je ene voeding de andere tegen gaat werken.

Verder moet 550 Watt ruim voldoende zijn, dus aan het wattage op zich ligt het in ieder geval niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 14:20 ]

• DannyVersluis
  • Niet online
KoZMiX schreef op 11 november 2003 @ 07:21:
[...]

Als ik met via deze pagina het verbruik van mijn pc uitreken, kom ik ook rond de 500W uit, terwijl mijn pc in werkelijkheid (gemeten) slechts een 150W verstookt. Mijn systeem is qua specs vergelijkbaar met het jouwe, en dit draait bij mij op een 420W voeding.

Kozmix
Kijk, nu is er tenminste iemand die "onderbouwd" dat die 500 watt niet klopt.
Kozmix zegt dat hij volgens dezelfde site als waar ik het bijvoorbeeld mee heb uitgerekend bij hem dezelfde resultaten geeft, die 500 watt dus, en zelf heeft gemeten dat het systeem eigenlijk maar 150 watt gebruikt.
Eigenlijk vind ik 150 watt wel wat weinig, maar het zou best kunnen.
Overigens ga ik nu voor wat zekerheid en koop een goede enermax van +450 watt (bij de pc boer twijfelden ze ook of 300 watt echt voldoende zou zijn), zodat hij bij verdere upgrades netjes verder blijven zal draaien.
Dus nog even doorsparen ;)

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 14:55
Ruil die qtec gewoon eens om voor een nieuwe.... dat ding moet haast wel dood zijn.

ZELFS al zou die 550w qtec maar echte 300W produceren.... dat is MEEEER dan genoeg voor jou systeem.

En daar ook mijn huidige systeem makkelijk op een 300W (NONAME !! Nouja Linkworld :P ) voeding draait. (ook met 4HD's ipv de nu 3)

Offtopic:
(Dit was overigens als test om de limiet te vinden van mijn mainboard... om te controleren of een overclock limiet aan mijn voeding lag (enermax 430W) of het aan het mobo zelf, lag uiteindelijk aan mainboard. helaas voor mij geen 2400Mhz, terwijl cpu het makkelijk aankan :( )

Voor dagelijks gebruik heb ik een enermax PSU in me systeem

• DannyVersluis
  • Niet online
KBDE schreef op 11 november 2003 @ 19:45:
Ruil die qtec gewoon eens om voor een nieuwe.... dat ding moet haast wel dood zijn.
Er is al aan die voeding gesoldeerd enzo dus die kan ik nie meer inruilen.

Verwijderd

optie 1) je zegt nu dat je er een molex op moet zetten om hem aan te zetten, zet ipv van die molex dan 2 relais eraan die je laat schakelen met de eerste voeding, et voila, ze gaan allebei aan

optie 2) Als je nog ergens een AT voeding hebt liggen gebruik die dan, werkt een stuk simpeler.

Opmerking 1: Ik heb ook een dual fan 550 gold psu van qtec en in mn pc verstookt toch meer dan de jouwe, dus die zal idd wel niet helemaal goed zijn, maarja dat was al gezegd

Opmerking 2: Verbind de 0 lijn van bijde voedingen aan elkaar, vindt je mobo in sommige gevallen leuker, vooral als deze niet helemaal 0 zijn.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:52

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

kep om eerlijk te zijn niet zo'n zin om het hele topic te lezen dus als dit crosspost is heb ik niets gezegd: maar wat ik tijden gedaan heb is een codegen (semi-merkloos) 300 watt voeding op me mobo, videokaart, floppy, SB Audigy frontbay en fans aangesloten. De andere een AT voeding los buiten de pc (omdat me kast te klein is) met molex verleng binnen de pc geleid en daarmee Hdd's, en dvd/cd rom gevoed.

Een AT-voeding kost niet meer dan 5 euro, daar hoef je het niet voor te laten dacht ik zo.

Oorspronkelijk trok mijn 300 watt voeding het allemaal wel, maar om een of andere reden werd ie in verloop der tijd instabiel, en ik had toevallig nog een AT liggen. Echter wel dat ik dan eerst me AT moest aan doen (werkt nog met die goeie ouwe schakelaar, zonder gekloot met ground/startup pins) en dan pas me powerbutton.

Echter ik heb nu een 550 watt Q-tec voeding gekocht: cker neit de beste maar voor 41 Euro mag je niet klagen, loopt rete stabiel en volt lijnen volgens asus probe: 3.3=3.28, 5=4.838, 12=12.12 en me core: 1.65=1.648, dus ziet er allemaal netjes uit.

Ik denk dat jouw voeding gwoon het zelfde heeft als die van mij: of slijtage (op wat voor mogelijkheid dan ook) of keertje iets van ijzer erin (lees: tijdens modden/dremelen niet je voeding afgedekt), want daarmee heb ik ook al een voeding instabiel gemaakt. (hij deed het nog, maar was zeer instabiel).

maar zoals vele: ik sluit me bij de meeste aan: 350 watt moet echt voldoende zijn (ja ik heb indd ook 550 wattgekocht, maar 400 watt was 38 euro, dus voor die 3 euro meer kan ik voorlopig vooruit :))

edit:
ik zie nu de post boven me, had niet eens het hele topic hoeven lezen over het AT verhaal, naja, tis goed bedoeld
er is al aan het ding gesoldeerd
cker weten dat je dit goed gedaan heb (tin ergens naast geknoeit oid, om maar IETS te noemen), want zoals indd hier gezegd lijkt die q-tec voeding me niet meer in orde. T'zijn niet de beste maar dit moet ie toch makkelijk kunnen trekken.

[ Voor 14% gewijzigd door Seesar op 12-11-2003 17:05 ]

T60P Widescreen

• Juicy
  • Laatst online: 08:01
Ook maar even snel gemeten wat ik aan voeding zou moeten hebben met mijn hoofdsysteem met de test genoemd door de TS.

Zou een 900 Watt voeding moeten hebben ... Heb een goede 450 Watter en dat draait zonder problemen ;) Dus weet net of ik die pagina wel zo zou geloven.

-

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Ik zit dus met het volgende probleem, mijn computer is een stroomvretende bak
Sja, misschien nutteloos reply, maar zo gaat je compie natuurlijk veel meer stroom vreten imho.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

Ik denk dat een goede voeding beter is dan een hoger wattage gewoon al omdat je specs niet van dien aard zijn dat je daar een goede 550 watter mee leeg trekt.

Voorbeeld ik heb een Dual 1GHz met 4 HD's waar er 2 in een stripe staan op een MSI 694D Pro bord. Daarnaast zitten er een DVD en een CD fikker in en een HP Surestore 40GB Tapeunit in. Een Quadro 2 Pro Videokaart (luxe uitvoering :9~ ) een SB live! 2 netwerkkaarten Dit met 1 GB aan ram en ik heb al aan 300 watt genoeg.

Beter materiaal kost vaak wat meer maar je heb er ook vaak meer plezier van.

Meh ...

Verwijderd

Sorry dat ik het zeg, maar die manier van werken is gewoon te belachelijk voor woorden. Als jij perse 35 dingen tegelijkertijd wil doen, zet dan een lannetje op, en hang daar een paar lichtere systemen bij die ondertussen cd's kunnen schrijven terwijl jij vollop full screen realtime video kan editten...

<!-- Volgens mij zit je hier gewoon keiharde onzin te vertellen, en denk je dat je jezelf daar interessant mee maakt... //-->

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 16:00 ]

Verwijderd

Dit topic is teveel een herhalings-topic aan het worden met een negatief sfeertje.

Natuurlijk zijn er veel mensen waarbij het zonder problemen werkt, de berekening op die site gaat namelijk uit van piekbelasting van componenten en telt daar ook nog eens een marge op (hun hebben er persoonlijk gewin bij om jou een zwaardere voeding "aan te smeren"). In de praktijk is het zo dat een dergelijke gelijktijdige belasting nl niet voorkomt, een harddisk/opticaldrive verbruikt het meeste tijdens opspinnen, maar eenmaal in volle actie is valt de belasting flink mee. Iedereen die daarover 100% zekerheid wil hebben kan gewoon de specificaties van zijn componenten nalezen (veelal op sticker op product of op website fabrikant) of nameten met een multimeter.

Bovendien heeft de term "550W" er geen jota mee te maken, het gaat om de maximale stroom die een voeding per spanningslijn kan leveren tov de benodigde stroom per spanningslijn die de devices verbruiken. Voor voedingen geldt dat het altijd op de sticker moet staan. Let dan wel op dat je kijkt in de kolom: maximale stroom en niet bij piekstroom, want dat laatste is niet van toepassing in de berekening (P=U*I oftwel vermogen=spanning*stroom ook wel genoemd Watt = Volt * Ampere).

Wat wel een probleem kan zijn is fanbus controllers. Controleer dus ook of de instabiliteitsproblemen niet veroorzaakt worden door de storing van deze slecht gefilterde devices. Indien dat het probleem is, zou je deze ook kunnen filteren met een condensator.
quote: TopicStarter
Het is al opgelost, ik heb gewoonweg een molex gemaakt die de groene en zwarte draad van de 2e voeding verbind, en de grijze en een zwarte draad verbind, zo schiet alles tenminste aan. (moet wel iedere keer die molex erin en eruit halen, maar da maakt me nu ook geen flikker meer uit).
De computer loopt nu tenminste stabiel wat ie al een hele tijd niet meer heeft gedaan, dus ik ben voorlopig tevreden.
[...]
Probleem opgelost :)
[...]
Overigens ga ik nu voor wat zekerheid en koop een goede enermax van +450 watt zodat hij bij verdere upgrades netjes verder blijven zal draaien. Dus nog even doorsparen :)
Kortom: probleem opgelost en het topic schoppen met herhalingen heeft niemand wat aan.
Tip indien stilte ook een aankoopseis is: Mijn pc is nog niet stil genoeg... HD&PS

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 16:29 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.