Is Sapphire een aardig merk?

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Ja, het is weer tijd voor een upgrade. Ik heb nu een Geforce MX 420.

Wat ik wou gaan kopen, was een ASUS 9600XT voor 230 euro. Ik dacht dat deze kaart even snel zou zijn als een 9700 PRO. Blijkbaar was ik naief, want dit schijnt niet zo te zijn.
Ik ga daarom 80 euro hoger liggen en een Sapphire Radeon 9800 (np) kopen. Dat was de beste keuze volgens anderen. Maar ja... ik ken het merk niet. ASUS geloof ik meteen (weer naief? :) ), maar dit merk, ik weet het niet. Mag toch niet veel fouts verwachten..? Blijft immers dezelfde chipset.

Maar ik weet het niet zeker. Heeft er iemand opmerkingen aub (advies wat betreft Sapphire, eventueel kaart keuze)?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Sapphire is een mooi merk met een goede afwerking, je betaalt iets meer maar je krijgt er iets goeds voor terug. Zo heb ik een poosje geleden een 9600 PRO gekocht en met de heatpipe die erop zit zal ik geen last hebben van extra lawaai. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• HuggyB
heh??Nu kijk ik in de buyers zone van Tweakers:

4 Sapphire Radeon 9700 Pro 128MB DDR € 314,- 03-11
8 Sapphire Radeon 9800 128MB DDR, DVI € 279,- 03-11

Ben ik nu gek? Ik ben wel een mainstreamer, maar toch...

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:37

Shunt

Boe

HuggyB schreef op 03 november 2003 @ 00:51:
heh??Nu kijk ik in de buyers zone van Tweakers:

4 Sapphire Radeon 9700 Pro 128MB DDR € 314,- 03-11
8 Sapphire Radeon 9800 128MB DDR, DVI € 279,- 03-11

Ben ik nu gek? Ik ben wel een mainstreamer, maar toch...
de 9700 pro is uit productie dus de prijzen zakken niet meer ;)
en alle merken van die kaartjes zijn goed hoor
qua merk kan alleen de kleur of modbaarhijd van de kaart nog wat schelen (en ocbaar hijd)
dus voor normaal gebruik kan je van ieder merk de kaart wel pakken

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

bazs2000 schreef op 03 november 2003 @ 00:45:
Sapphire is een mooi merk met een goede afwerking, je betaalt iets meer maar je krijgt er iets goeds voor terug. Zo heb ik een poosje geleden een 9600 PRO gekocht en met de heatpipe die erop zit zal ik geen last hebben van extra lawaai. :)
Bovendien is de beeldkwaliteit blijkbaar erg goed:

http://www6.tomshardware....04/r9700pro-cards-02.html

_/-\o_

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

Verwijderd

[rml][ radeon 9500/9700] welk merk heeft de beste 2D filters?[/rml]
Sapphire? Exhalibur? Club 3D?
Merkkeuze 9800 Pro
Radeon 9800, welk merk geen fan problemen?

Ik draaide een Sapphire Atlantis 9800 nonpro (256bit membus / 8pixelpipelines) als test voor een maat van me op GPU: 420 MHz / Memory: 351 MHz en ik moet zeggen, hij beviel een stuk beter als mijn "oude" Connect3D Radeon 9500 nonpro (256bit membus / 4pixelpipelines) op GPU: 400 MHz / Memory: 330 MHz. Vooral de performance met AA:6X/AF:16X is dan een stuk beter.
De beeldkwaliteit van beide bovenstaande kaarten vond ik ten opzichte van de Asus Geforce2GTS en Asus GeForce V8170 een stuk strakker / helderder qua 2D. De 3D is niet te vergelijken, de MX kan gewoon de detailering niet aan die nodig is bij moderne spellen.

Verwijderd

Het schijnt dat het geheugen van de Sapphire zig haast niet laat oc'en, veel gebruikers hoor ik daar over klagen. Club3 schinn je wat makkelijker te kunnen oc'en, omdat die betere merk ram gebruiken. Veel kaarten gaan retour van Sapphire vanwege dit euvel, iets om in acht te nemen als je wilt gaan oc'en. Verder zal ie in standaard gebruik wel goed werken.

• Bollebout
  • Laatst online: 24-01 07:28
Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 02:18:
Het schijnt dat het geheugen van de Sapphire zig haast niet laat oc'en, veel gebruikers hoor ik daar over klagen. Club3 schinn je wat makkelijker te kunnen oc'en, omdat die betere merk ram gebruiken. Veel kaarten gaan retour van Sapphire vanwege dit euvel, iets om in acht te nemen als je wilt gaan oc'en. Verder zal ie in standaard gebruik wel goed werken.
Kan ik tegen spreken. Van Club3D juist opletten met het geheugen wat erop zit. Bij Saphire zit (op de mijne) Samsung geheugen. Bij Club3D zat dat bij de 2 kaarten die ik er van had, niet. Gewoon even bellen, en vragen naar een kaart met goede geheugen chips is mijn advies. Ze kunnen moeilijk doen, omdat ze de doos open moeten maken, maar dat mag toch geen probleem zijn, als je zo een dure kaart koopt vind ik.

• HuggyB
Nou, jullie hebben het niet tegen iemand die ooit wat overclocked hoor :)

Nou, ik denk dat ik dan maar voor de 9800 np ga.
Hoewel dat zeker staat, heb ik stiekempjes nog 2 vragen:

1 9800 PRO (128MB) is echt stukkkkken duurder. Is die nou echt zoveel beter? En dan heb ik het ieteens over de 256MB versie.

2 Ik heb een hele oude voeding... het is me eigenlijk niet gelukt om te kijken hoeveel Watt, maar stel dat het erg laag is... gaat mijn Radeon 9800 zeuren of domweg langzamer draaien?

Toedels mensen, slaap zacht ;)

Verwijderd

De pro is hoger geklokt.

De mensen die zelf overklokken kopen een nonpro en klokken die over vér boven de pro snelheden.

Wat betreft je voeding, een 400~450W is wel aan te raden als je een systeem hebt met wat meer erin als alleen een trage CPU + 1 harddisk. De Radeon 9800 trekt zowel van de 5 als 12V lijn, dus die moeten vrij stabiel zijn. Met een Q-tec 400W kun je het soms wel vergeten, de Q-tec 550W en Enermax 431W zijn perfect voor dit soort doeleinden.

Als je voeding niet toereikend is crasht hij vanuit spellen terug naar de desktop, of wil Windows niet eens starten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 03:33 ]

• Scighera
  • Laatst online: 03-08 09:00

Scighera

swim-bike-run

de non-pro is vaak uitgerust met 3.0 of 3.3ns geheugen.
Samsung en Hynix zijn goed te overklokken. Infineon daarentegen niet.

Sapphire is zeker goed, voor de duidelijkheid: Sapphire vervaardigd een deel van de BBA kaarten voor ATI...

www.triathlete.nl

Verwijderd

Infineon daarentegen niet.
Beiden Infineon RAM:
- Sapphire Atlantis 9800 nonpro - GPU: 420 MHz / Memory: 351 MHz (3,0ns)
- Connect3D Radeon 9500 nonpro - GPU: 400 MHz / Memory: 330 MHz (3,3ns)

Is dat zo slecht dan in jouw ogen voor een passief gekoeld kaartje met Zalman koeler :?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 06:42 ]

Verwijderd

Ik heb een Sapphire Radeon 9600PRO, en ikzelf vind het koelertje eigenlijk nogal... flut. Gewoon een alu plaatje met een fannetje d'r op, weinig sinkerigs d'r aan. Het geheugen is ongekoeld.

Verwijderd

Goed te horen dat de Saphhire niet al te slecht is! Ik krijg m'n 9800 Pro 128Mb deze week binnen... >:)

Verwijderd

Ik heb een Sapphire Radeon 9600PRO, en ikzelf vind het koelertje eigenlijk nogal... flut
Jij hebt zo te zien niet de Ultimate Edition gezien, deze is voorzien van een zalman cooler en hij is machtig :9~

Verwijderd

Heb de Sapphire 9800Pro sinds 3 weken en ben er erg over te spreken, stil, snel, en stabiel.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 09:34 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 07:29:
Goed te horen dat de Saphhire niet al te slecht is! Ik krijg m'n 9800 Pro 128Mb deze week binnen... >:)
Heb dezelfde kaart (Atlantis 9800 Pro 128 Mb) en ik moet zeggen het is een enorm goede kaart. Je hoort hem niet (of nauwelijks) en met dat océn valt wel mee hoor. Kan hem hier makkelijk overclocken zonder artifacts of vastlopers. Moest wel meteen een nieuwe voding halen, want dat ding VREET stroom :P. Ben van een aopen 300 W naar een Q-tec 550W gegaan. Scheelt stukken en de voeding is enorm stabiel ondaks dat er redelijk wat in mijn kast zit. Zie ook Specs :)

Conclusie: Sapphire is een goede merk en is daarom een goede aankoop _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 03-11-2003 09:41 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Sapphire is een A-merk mijnsinziens.

Ik vind het thuis horen in het rijtje;

Asus
Hercules
Gigabyte
Leadtek

Alleen dat vaak met iets gunstigere prijs. Vaak, maar niet altijd!

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06-2025
Sapphire is een goed merk. Niks mis mee. Mijn oom heeft nu bijna een jaar een Radeon 9500Pro en die werkt super.
Sapphire is vaak wel iets duurder, en biedt niet altijd iets extra's ten opzichte van andere merken.
Daarom heeft mijn pa een Club3D gekocht... :)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Reacties zijn duidelijk, en ook met de search is erg veel informatie over dit merk te vinden. Gebruik die dus even :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.