[Phase-change]project promcloontje gestart

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 5.849 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

is het geen idee om een instelbare belasting te maken? kan je je systeem daarop testen en afstellen ;) dabit heeft een beschrijving op zijn site staan: http://www.icecoldcomputing.com/text/show_page.php?id=80 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Misschien een Magnetron slopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
Av3ng3rtje schreef op 28 maart 2004 @ 13:27:
Misschien een Magnetron slopen :)
Je bedoeld als belasting?

Gaat niet werken lijkt me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik wil men promcloontje eens afbreken en voledig terug opbouwen maar dan zo dat het compacter en in een case zit met de bedoeling het meer voor dagelijks gebruik in te schakelen .

Nu heb ik van de week ook eens een nieuwe zuigleiding meegebracht maar weet niet juist of ik er goed aan doe om die gaan te gebruiken IPV de iets te lange (90cm) leidingen die ik eens heb laten maken .

Ik weet niet juist de naam van het type flexleiding die ik heb gekocht maar het is van hetzelfde type als Dabit in zijn cascade gebruikt , stalen flex kern met gele kunststof eromheeen .

Deze leiding is behoorlijk flexibel maar het probleem waar ik mee zit is dat die leiding een binnendiameter heeft van om en bij de 15 mmm (vond geen kleinere maat )

Moet de snelkopelingen van deze leiding er nog afzagen eer ik precies kan meten welk de ID precies is maar zal van mijn schating niet ver afzitten .

Maar wat ik niet precies vind is of een zuigleiding met deze imense ID wel kan in een PC systeem of ga ik een te groot verlies genereren doordat er bij overflow van het blok teveel verdamping in die zuigleiding gaat plaatsvinden ipv in de evap zelf waar de diameter van de kanalen kleiner zijn dan in die zuigleiding ?

PS : het is de bedoeling dat de captube mee door de zuigleiding komt te zitten en de diameter van koperbuis die verbonden is met de compressor en waaraan de dikere flexleiding aan vast gebrazeert wordt , een buitendiameter heeft van 10 mm .

Vraag is dus , gaat dit werken of is die zuigleiding te dik ? Ik vind voorlopig nergens het antwoord op deze vraag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb vaak gelezen dat je zuigleiding niet dikker mag zijn dan de kanalen in je blokje, ik heb dit ook alleen maar van horen zeggen op andere sites maar denk dat als je zuigleiding te dik is dat het koudemiddel te snel de zuigleiding in gaat en dus te kort in het blokje blijft. Het zal denk ik wel werken maar je verliest efficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:38

dj_dysaster

Stoom \o/

Smollys: Jij hebt zelf zo`n meterset gemaakt toch? Wat heeft dit gekost als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 79743 schreef op 02 mei 2004 @ 14:15:
ik heb vaak gelezen dat je zuigleiding niet dikker mag zijn dan de kanalen in je blokje, ik heb dit ook alleen maar van horen zeggen op andere sites maar denk dat als je zuigleiding te dik is dat het koudemiddel te snel de zuigleiding in gaat en dus te kort in het blokje blijft. Het zal denk ik wel werken maar je verliest efficientie.
Ik dacht dat de zuigleiding tot 2X de diameter mocht zijn van de kanalen in je blok ongeveer , heb het dacht ik eens gelezen , maar vind het nergens meer terug in die forums van extreme of phase-change com , weet zelfs niet meer op welk forum juist .
Ga dus nog effe voortzoeken voor ik iets onderneem met die iets te dike zuigleiding .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
dj_dysaster schreef op 02 mei 2004 @ 14:18:
Smollys: Jij hebt zelf zo`n meterset gemaakt toch? Wat heeft dit gekost als ik vragen mag?
Ik heb geen meterset hoor , Ik gebruik de kraantjes die standard op de koelgroep zitten om men systeem te vullen .
Ik heb enkel een 20 bar drukmeter die ik op de hoge druk zijde kraan kan koppelen nadat ik de vacuumpomp heb afgekoppeld van die kraan , om toch maar een idee te hebben welke druk er in mijn hogedruk zijde heerst .
Meer heb ik voorlopig niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Laatst online: 22:38

dj_dysaster

Stoom \o/

welke druk had je dan ongeveer aan de hoge drukzijde met propaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
dj_dysaster schreef op 02 mei 2004 @ 15:00:
welke druk had je dan ongeveer aan de hoge drukzijde met propaan?
Zat rond de 6 bar als het systeem draait .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

6 bar is wel extreem laag met propaan, dat komt overeen met een temperatuur van 10 graden 8)7

edit: als deze druk echt zo is heb je denk campinggaz of isobutaan ofzo... ik las net in een aantal posts terug dat je het niet helemaal zeker wist en nog van plan was om er eens een manometer aan te hangen maar heb niet gevonden of je dat ook nog daadwerkelijk gedaan hebt.

edit2: campinggaz of isobutaan is het toch niet, tenzij je condensor rond de 50 graden is, toch denk ik dat het niet erg veel % propaan is

edit3: gary lloyd op xtremesystems: "The cross sectional area of all channels must be equal to or greater than the cross sectional area of the minimum suction line ID, or the flow will be restricted."

edit4 lol (leven jullie nog?): ik kan alleen maar drukregelaars krijgen van 30-50 mbar :( iemand enig idee hoe je zo'n ding kan aanpassen naar 1 bar ofzo?

[ Voor 105% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 03-05-2004 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 79743 schreef op 02 mei 2004 @ 15:31:
6 bar is wel extreem laag met propaan, dat komt overeen met een temperatuur van 10 graden 8)7

edit: als deze druk echt zo is heb je denk campinggaz of isobutaan ofzo... ik las net in een aantal posts terug dat je het niet helemaal zeker wist en nog van plan was om er eens een manometer aan te hangen maar heb niet gevonden of je dat ook nog daadwerkelijk gedaan hebt.

edit2: campinggaz of isobutaan is het toch niet, tenzij je condensor rond de 50 graden is, toch denk ik dat het niet erg veel % propaan is

edit3: gary lloyd op xtremesystems: "The cross sectional area of all channels must be equal to or greater than the cross sectional area of the minimum suction line ID, or the flow will be restricted."

edit4 lol (leven jullie nog?): ik kan alleen maar drukregelaars krijgen van 30-50 mbar :( iemand enig idee hoe je zo'n ding kan aanpassen naar 1 bar ofzo?
Lol , men systeem draait -40 a -45 ° onbelast , dus is mijn meter blijkbaar kadul (oud ding ) en lekte op het moment dat ik het probeerde , dus direct terug verwijderd en al wat ik gezien heb is 6 bar . geen waarde om op voort te gaan dus ;)

Maar nu , die zin van Gary Lloyd had ik toevallig vandaag op extreme gelezen maar versta er de ballen van wat hij juist wil zeggen :?

Bedoelt hij nu dat de doorsnede opervlak van de kanalen even groot of groter moeten zijn dan de doorsnede opervlakte van de zugleiding op zijn smalste punt ?
Bedoel maar dat enkel men korte flex leiding 15 mm doorsnede is maar de rest van de vaste zuigleiding maar 9 mm of iets is , dan kan het voor de rest toch geen kwaad dat er een kort stukje dikkere zuigleiding tussenzit ?

Ik ben ook terug in gang met een nieuw evap te maken , is een ouder ontwerp waar ik mee gestopt was omdat ik men bedenkingen over de werking ervan had .
Maar al bij al wil ik het eigelijk wel eens proberen en ben er dus terug mee in gang .Het is een ontwerp dat ik eens bedacht heb met de bedoeling van een evap te bekomen met een enorm lang kannaal in , en dat dan ook nog eens met een zaag , vijl , en hanboormachientje gemaakt kan worden .
Ook moet de captube langs het gat van de zuigleiding binnenkomen .
Effe over nagedacht dus hoe een kanaal van 41 cm lang van 9 mm doorsnede in een blokje te proppen van 72cm³ groot :P en dan ook nog eens aan bovenstaande eisen moet voldoen :Y)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap1.JPG

Blok bestaat uit 3 delen , en heeft een afmeting van 40 X 40 en 45 mm hoog .
Het gas gaat dus (zoals het blok op de foto ligt) op en neer door het blok en veranderd in de kopblokken van kanaal om vervolgens in de andere richting door het dikke midenblok te stromen . zo kom ik op een totale kanaallengte van 41 cm met een diameter van 9mm. 8)
Natuurlijk is het blok bedoeld om horizontaal te gebruiken en loopt het gas dus horizontaal door dat midenste tussenblok .

Had men bedenkingen tijdens het ontwerpen in men hooft over het feit dat het gas niet echt gesentreerd blijft bij het raakvlak met de processor maar dat ook het deksel op deze manier redelijk snel in contact komt met vers ingespoten vloeibaar gas .
Maar ben nu toch maar terug in gang en geef het blok gewoon een kans , werkt het niet maken we weer gewoon een nieuw ;)
Mijn gedachte was dat het gas in zo een heel lang 9mm kanaal toch ruimschoots de kans heeft om in het blok te verdampen ipv in de zuigleiding als er wat te wijnig warmte op een moment aan het blok wordt toegevoegt , (cpu idle of zo )

Men nieuwe zuigleiding is ook te zien op de pic , met de draadbus die op het blok wordt gebrazeerd . die dikte was nodig omdat die bus over die dunne leiding (die in het tussenblok vast zit ) komt waar de captube in gesoldeerd wordt .
Dit heb ik op deze manier overdacht omdat ik dan een andere captube kan solderen zonder het blok te moeten openzagen en toch de captube voledig langs de zuigleiding in het blok komt :Y)

Pas op , hier heb ik allemaal lang over nagedacht :*) , maar of het gaat werken is een andere zaak :*)

This gewoon mijn manier van denken die geleid heeft tot dit ontwerp dat denk ik nog nooit de reveu gepaseert is denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hm dat zegt hij wel ja maar hoeveel het uitmaakt weet ik echt niet. Gary heeft het altijd over de meest idealen manieren niet per se over wat noodzakelijk is. Maar ja voor definitief antwoord moet je misschien maar ff op Dabit of Haeg wachten ;) .

je verdamper ziet er indrukwekkend uit ben erg benieuwd naar de prestaties. De verbinding tussen de delen van het blok ga je dat volledig met soldeer bedekken of krijg je het daar niet warm genoeg voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:00
Anoniem: 79743 schreef op 02 mei 2004 @ 15:31:
Ik lees daar het volgende:

De kanalen in je verdamper moeten minimaal even dik zijn als de minimale dikte van de zuigleiding. (dunste punt dus, want dat bepaalt je restrictie).
Lijkt me ook logisch.. Als je de kanalen dunner gaat maken, wordt het voor de zuigleiding als restrictie gezien waardoor je onderdruk hoger wordt, en daardoor dus je verdampertemperatuur omhoog schiet.

Dat de rest van je zuigleiding (stuk slang) dikker is, is dus geen restrictie voor het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:37

Epsilon

Doe je mooi kerel !! ben benieuwd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kijk daar hebben we wat aan :) er zit ook wel wat logisch in maar gary gebruikt toch wel ingewikkelde zinnen om dat te melden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 79743 schreef op 05 mei 2004 @ 10:40:
hm dat zegt hij wel ja maar hoeveel het uitmaakt weet ik echt niet. Gary heeft het altijd over de meest idealen manieren niet per se over wat noodzakelijk is. Maar ja voor definitief antwoord moet je misschien maar ff op Dabit of Haeg wachten ;) .

je verdamper ziet er indrukwekkend uit ben erg benieuwd naar de prestaties. De verbinding tussen de delen van het blok ga je dat volledig met soldeer bedekken of krijg je het daar niet warm genoeg voor?
Als Alle kanalen geboord zijn worden alle blokken perfect gevlakt met een grote widea frees op een groot freesmachine op mijn vrouw haar werk .
Die machine is ingesteld als productiemachine en veel meer dan effe afvlakken durf ik niet vragen aan de man die daarmee werkt .
Dus hoop ik als alles pefect vlak is dat de verbinding tussen die afzonderlijke blokken voldoende zal zijn om het gas in de bedoelde richting te stuwen zonder al te hardsoduur tussen de raakvlakken want ik denk niet dat ik dat ga kunnen
brazeren .

PS: Had ook wel eens willen weten wat Dabit of Haeg van het dikke zuigleiding probleem denken .
Ook wat de mannen denken over het ontwerp van het evap , Vooral over het feit dat het gas op en neer door het blok gaat ipv centraal bij het raakvlak met de cpu blijft .

Ik kan het antwoord al wel raden maar wil toch ook wel eens iemand anders zijn mening horen over dit rare ontwerp .

Na ja , zal wel zien als het helemaal af is wat het resultaat is , en als het niet goed is hebben we weeral wat bijgeleerd ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Smollys op 08-05-2004 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
dat ziet er idd mooi uit :*) , mischien een insperatie bron voor mij :9

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
AMD 64 schreef op 08 mei 2004 @ 20:19:
dat ziet er idd mooi uit :*) , mischien een insperatie bron voor mij :9
Heb niet veel tijd om verder te werken , maar wacht maar beter effe af tot ik de resultaten post :Y)
Ik ben er ook nog bijlange na niet zeker van of er ook maar iets deugt aan dit ontwerp hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
wat mijn een voordeel lijkt bij dit blok is dat na 1/3 van de verdampt ruimte het kouds word, dat heb ik teminste zo "geleerd" mischien heb ik het wel fout??
maar dan is dit ontwerp toch wel beter dan direct op je cpu inspuiten en dan naarboven gaande leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Endelijk nog eens moed gevonden om effe verder te werken aan het nieuwe evap blokje .
Het blokje dichtbrazeren heeft me maar 1 wegwerp flesje zuurstof gekost van 24 € 8)7

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap2.JPG

wanneer ga je testen? >:) ben benieuwd hoe goed je zeer originele design werkt! Had je het blok niet voorverwarmt met een simpele brander voordat(en tijdens) je ging lassen? Als je dit tempo volhoudt met oxy erdoor jagen is een 10 liter flesje op den duur wel goedkoper.

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 22-09-2004 00:09 ]

• Smollys
Anoniem: 79743 schreef op 22 september 2004 @ 00:05:
wanneer ga je testen? >:) ben benieuwd hoe goed je zeer originele design werkt!
Orgineel is het mischien wel , maar het leek me gewoon de simpelste manier om een zeer lang kanaal in een blok te krijgen met handgereedschap en waarbij de captube in de zuiglijding naar binnen komt .

Heb vandaag nog een lek in het blok gedicht , anders had ik al effe kunnen proberen |:(

Heb het blok op de kookplaat in de keuken gelast , stond roodgloeiend en brazeren gaat echt goed zo .

maar zo'n flesjes zijn niet echt op zwaar werk voorzien , zeker als je het een paar keren moet rood stoken ivm lekken dichten 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Smollys op 22-09-2004 00:17 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
woei. Ben totaal n00b op dit gebied maar lees regelmatig DOC even door opzoek naar dit soort projecten. Echt respect voor mensen die dit eigenhandig aanpakken.
Wat ik alleen nooit snap; waarom zou je je CPU onder de 0 willen houden!?
Als je de CPU op 10gr houd is dit toch ook prima? Je hebt geen last van condens, en hij wordt neit te heet. En ik heb altijd geleerd dat alles sneller beweegd als het warmer is, en dat dit ook voor electische signalen geld, dus ook voor je proc.

• Epsilon

Epsilon

frickY schreef op 22 september 2004 @ 12:28:
woei. Ben totaal n00b op dit gebied maar lees regelmatig DOC even door opzoek naar dit soort projecten. Echt respect voor mensen die dit eigenhandig aanpakken.
Wat ik alleen nooit snap; waarom zou je je CPU onder de 0 willen houden!?
Als je de CPU op 10gr houd is dit toch ook prima? Je hebt geen last van condens, en hij wordt neit te heet. En ik heb altijd geleerd dat alles sneller beweegd als het warmer is, en dat dit ook voor electische signalen geld, dus ook voor je proc.
Klopt, maar je hebt last van thermische ruis (altijd). Hoe warmer, hoe meer je last van die ruis gaat hebben. Door deze ruis zo veel mogelijk weg te halen (koelen dus), kun je de snelheid opvoeren.

Koeler = beter (tot een bepaalde hoogte, bij de nieuwe CPU's ongeveer -140c.)

Anders zou ik ook niet weten waarom 10c beter is dan 45c bijvoorbeeld. Koel genoeg en helemaal geen problemen meer met condensatie (wat je bij 10c wel hebt).

de lekstroom wordt ook kleiner door het koelen waardoor er dus intern minder warmte gegenereert wordt. minder lekstroom zorgt uiteraard voor een beter signaal. Verder is het zo dat warmte de elektronen sneller laat trillen en niet sneller laat bewegen in de richting waar die heen moet.

• frickY
Anoniem: 79743 schreef op 22 september 2004 @ 16:02:
Verder is het zo dat warmte de elektronen sneller laat trillen en niet sneller laat bewegen in de richting waar die heen moet.
Dat is een heldere verklaring :)

Dus in het geval van cpu's is kouder dus eigenlijk altijd beter. Dit zal dan ook wel voor ram modules gelden?

tot op zekere hoogte wel ja maar wat epsilon zegt er zit een grens aan. Er komt een punt waarop de proc niet meer wil starten.

op ram heeft extreme koeling aanzienlijk minder effect.

• frickY
Hmjah. De datasnelheden binnen een cpu liggen natuurlijk wel een stukje hoger dan die in een ram-chippie.

Ik blijf dit topic met grote ogen volgen. En overigens erg knap wat je allemaal voor elkaar krijgt met een arm in het gips! :o

• Smollys
Het nieuwe evap is geinstaleerd en even getest .
maar heb eigelijk de captube iets te kort in de zuiglijding gebrazeerd , zodanig dat ik vrees dat die niet diep genoeg in het blok zit .
Wou dit na de eerste run nog effe aanpassen maar dan bleek ik mijn zuurstof flesje weer leeg gesmost te hebben , en was net te laat aan de winkel om een nieuw te kopen |:(
Dus moet ik weer wachten tot dinsdag eer ik weer verder kan .
Maar , in elk geval lijkt het er op dat ik met dit blok wel veel meer capasiteit heb .
Op minder dan 5 min naar - 41 ° en dompelde dan het blok voledig onder in een emmer water van 60 °C(gemeten) en de temp van het evap bleef hangen op -25 ° C .
Er kwam een dikke laag ijs op het blok terwijl het in een emmer zat waar je je hand niet kan insteken van de hitte .
60°C water over de totale opervlakte van het blok is al wel wat dacht ik , dus zie het wel positief buiten dat ik nu vast zit zonder zuurstof .

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap4.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap3.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat is een mooi resultaat :) nou maar hopen dat die de hitte van een klein oppervlak (cpu) even makkelijk kan afvoeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Straks proberen se .
Heb een groter lassetje geleend van een vriend om verder te kunnen .
Als alles terug opgegast is zal ik men waterkoker en de lange koperen blok weer bovenhalen om te kijken hoe hij het nu doet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je hebt zeker niet toevallig een massief koperen staaf? anders kan je die staaf in het water zetten. Dan kan je enigzins een cpu simuleren. Het opgenomen wattage door het blok is natuurlijk wel verdomd moeilijk te bepalen...

wat voor formaat cappilair gebruik je momenteel eigenlijk?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 26-09-2004 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 79743 schreef op 26 september 2004 @ 13:46:
je hebt zeker niet toevallig een massief koperen staaf? anders kan je die staaf in het water zetten. Dan kan je enigzins een cpu simuleren. Het opgenomen wattage door het blok is natuurlijk wel verdomd moeilijk te bepalen...

wat voor formaat cappilair gebruik je momenteel eigenlijk?
Yep , ik heb een masief koperen staaf van 60 x 10 x 300 mm lang , dat bedoelde ik .
Steek die staaf in de waterkoker en monteer het blok op die staaf boven het kokende water .
Beter heb ik niet om wat te testen :/

Captube is 4,5 m 0.36 , dunnere captube heb ik ook niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
hmm en hoeveel watt geeft die waterkoker dan af aan die staaf koper enz?

[ Voor 4% gewijzigd door AMD 64 op 26-09-2004 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zoals ik zei, dat ik nogal moeilijk te berekenen. je moet steeds de exacte temperatuur weten en daarmee berekenen hoeveel watt de koperen staaf daarbij door kan voeren en als je opeens ijs op de staaf krijgt gaat het ijs de doorvoer isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 79743 schreef op 26 september 2004 @ 22:19:
zoals ik zei, dat ik nogal moeilijk te berekenen. je moet steeds de exacte temperatuur weten en daarmee berekenen hoeveel watt de koperen staaf daarbij door kan voeren en als je opeens ijs op de staaf krijgt gaat het ijs de doorvoer isoleren.
Helemaal waar.

Het is een leuke meting, maar het zegt absoluut helemaal niets. IJs isoleert als de pest. Als het eenmaal ijs is zal de evap kouder worden.

Je kan beter een dummyload maken waar je de waarde van weet. Met 2 grote weerstanden op een koperen plaatje die je dan tegen de evap schroeft bijvoorbeeld :).

omg, ben ik nog die dingen bij je vergeten YoupY :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Epsilon schreef op 26 september 2004 @ 22:28:
[...]

Helemaal waar.

Het is een leuke meting, maar het zegt absoluut helemaal niets. IJs isoleert als de pest. Als het eenmaal ijs is zal de evap kouder worden.

Je kan beter een dummyload maken waar je de waarde van weet. Met 2 grote weerstanden op een koperen plaatje die je dan tegen de evap schroeft bijvoorbeeld :).

omg, ben ik nog die dingen bij je vergeten YoupY :P
mooi load blokje van bowman

Afbeeldingslocatie: http://www.xtremeresources.com/forums/attachment.php?attachmentid=10535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Voor vandaag zal het weer niet lukken , er zit blijkbaar nog een supper klein fitje in het blok .
Een ding staat vast , ik maak nooit meer een blok waar 2 grote lassen rondom liggen .
1 Ik kan niet goed genoeg lassen voor die grote koperblokken deftig aan elkaar te zetten .
2 : als je de ene las goed last smelt een deel van de andere las terug weg , idem andersom .

Probleem is niet dat ik het stuk niet warm genoeg krijg , dat gaat zonder probleem en kan een las rondom leggen in een paar seconden .
Maar elke keer ontstaan er in de andere las een lek omdat dat materiaal terug week wordt.
Elke keer van die hele kleine gaatjes alsof er een mini worm doorheen is gekropen tot in het blok :r

heb nu al 7 of 8 keer zo een mini gaatje proberen terug te dichten , en lukt zonder probleem , maar elke keer is er op een andere plaats weer terug zo een gaatje ontstaan 8)7

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap5.JPG

Deze gaatjes gaan dus door de dikte van de las en dan tot door het raakvlak van de blokken . een lek dus .
Kent iemand dit verschijnsel met brazeren ? Tips ?

[ Voor 13% gewijzigd door Smollys op 27-09-2004 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Dat ziet er profesioneel uit unknown_road.
Maar zal weeral de nodige duiten kosten eer je zoiets af hebt . ik probeer het wel low budget te houden men projectjes ( hoewel :Z ) soms verschiet je wat er al aan materiaal inzit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat ding heb ik niet gemaakt hoor maar bowman van xtremeresources, hij gebruikt dat ding om reviews te schrijven van prom's en vapo's. :D. ik gebruik gewoon een peltier als load.

En ja ik ken de problemen die je hebt met lassen ik had het laatst ook toen ik een knietje met iets te kleine buisjes erin moest lassen. Ik heb de kiertjes gevuld met wat koper (draad of stukjes plaat). Hierdoor blijft het wat beter zitten. Bij je blok is dat alleen wat lastiger. Wat je ook kan proberen is de rest van het blok inwikkelen in vochtige doeken, het is dan alleen een stuk moeilijker om het op temperatuur te krijgen maar dan blijven de naden waar je niet op richt tenminste tamelijk koel. En anders zou je voor ander soldeer moeten gaan, silphos schijnt beter te werken met kieren. Ik krijg als het goed is deze week een lading binnen, als je paar staafjes wil moet je maar mailen(adres staat in profiel). ;) veel succes in ieder geval.

edit: ik heb net ook soldeer binnen gekregen wat men Duits zilver noemt, bestaat uit 50% Cu, 10% Ni en 40% Zn. Dit zou ook erg goed moeten werken en erg sterk (bijna 2x zo sterk als 40% zilver) probleem is dat ik het nog niet vloeibaar heb gekregen op mijn werk. Het smelt pas bij 800 graden...

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 27-09-2004 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
ik gebruik inderdaad 40% zilver brazuur .
Dat werkt perfect voor buisjes maar voor blokken is dat 1 : duur , 2: veel te snel vloeibaar en begint te koken blijkbaar . (denk dat daar die luchtgaatjes in men lassen ontstaan )
Dus wacht effe af wat je denkt van dat duits zilver :Y)

Ik heb me vanmiddag maar een 5 L flesje zuurstof gaan halen met een huurcontract van één jaar dat verlengt kan worden :P
Daarmee kan ik teminste eerst eens wat oefennen zonder me zorgen te maken over de duure wegwerpflesjes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Smollys schreef op 27 september 2004 @ 22:12:
ik gebruik inderdaad 40% zilver brazuur .
Dat werkt perfect voor buisjes maar voor blokken is dat 1 : duur , 2: veel te snel vloeibaar en begint te koken blijkbaar . (denk dat daar die luchtgaatjes in men lassen ontstaan )
Dus wacht effe af wat je denkt van dat duits zilver :Y)

Ik heb me vanmiddag maar een 5 L flesje zuurstof gaan halen met een huurcontract van één jaar dat verlengt kan worden :P
Daarmee kan ik teminste eerst eens wat oefennen zonder me zorgen te maken over de duure wegwerpflesjes .
Je moet ook het zogenaamde sif nemen dit is twee of drie procent zilver en de rest koper en dan nog wat andere handel .
Dit gebruik je zonder vloeimiddel en werkt perfect voor koper /koper verbindingen
hier ken je een scheve toren van pisa mee aan elkaar bakken .
Het heeft een smeltpunt van zo'n 900 graden en is way cheaper dan zilver .
{Je hebt toch geen overdruk in je blokkie doordat je met een beschermgas aan het lassen bent anders kun je lassen tot je een ons weegt maar dan krijg je het echt niet dicht}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Haeg schreef op 27 september 2004 @ 22:31:
[...]

Je moet ook het zogenaamde sif nemen dit is twee of drie procent zilver en de rest koper en dan nog wat andere handel .
Dit gebruik je zonder vloeimiddel en werkt perfect voor koper /koper verbindingen
hier ken je een scheve toren van pisa mee aan elkaar bakken .
Het heeft een smeltpunt van zo'n 900 graden en is way cheaper dan zilver .
{Je hebt toch geen overdruk in je blokkie doordat je met een beschermgas aan het lassen bent anders kun je lassen tot je een ons weegt maar dan krijg je het echt niet dicht}
Sif ?? moet ik eens achter vragen in de winkel .
Zijn dat die gewone brazeer staafjes waar al vloeimiddel omheen zit ?. (witte staafjes zal ik maar zeggen )

Ps : had ik maar een beschermgas :X . is een miserie om dat blok na het lassen terug proper te krijgen hoor .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

900 graden :( dat is helemaal moeilijk te smelten, ik kreeg 800 al niet gesmolten op een simpel buisje. Heb jij toevallig ervaring met dat duits zilver Haeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 79743 schreef op 27 september 2004 @ 23:03:
900 graden :( dat is helemaal moeilijk te smelten, ik kreeg 800 al niet gesmolten op een simpel buisje. Heb jij toevallig ervaring met dat duits zilver Haeg?
Met wat probeer je dat dan te smelten ? mijn oxi setje haalt volgens het boekje over de 3000 ° dacht ik .
Dat smelt al als je er in de buurt komt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

met me propaan zuurstof brander... koperbuisje werd roodgloeiend maar het wilde er niet op smelten, zal vanavond nog wel wat gaan klooien ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap6.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap7.JPG

Mmm, -52 ° C onbelast , die zit al redelijk goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

toch lekdicht gekregen? nette temp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 79743 schreef op 02 oktober 2004 @ 19:21:
toch lekdicht gekregen? nette temp ;)
Belachelijk , heb echt wel 50 keer een fit afgeslepen en terug opgelast , telkens kwam er weer ergens anders een lek . Maar de aanhouder wint op de duur altijd(1 volle week ) ,he he :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Zoals verwacht gaat isoleren van dit blok al een stuk eenvoudiger , ook het montagesysteem komt gemakelijk in orde .

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap8.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door Smollys op 04-10-2004 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 20-06 15:32

Exigence

dnkroz

Wow, dat ziet er netjes uit :) Heb je er een stuk PVC om gezet, en toen volgeschuimd? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smollys schreef op 02 oktober 2004 @ 19:28:
[...]

Belachelijk , heb echt wel 50 keer een fit afgeslepen en terug opgelast , telkens kwam er weer ergens anders een lek . Maar de aanhouder wint op de duur altijd(1 volle week ) ,he he :X
wat een ellende zeg maar gelukkig zit die goed. Viel me trouwens op dat je een kijkglas gebruikt, heb wel is begrepen dat bij een cappilair systeem een kijkglas niet de bedoeling is zal ff de rede op zoeken...

Edit: nevermind, het kan geen kwaad.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 04-10-2004 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Exigence schreef op 04 oktober 2004 @ 15:00:
Wow, dat ziet er netjes uit :) Heb je er een stuk PVC om gezet, en toen volgeschuimd? Of zie ik dat verkeerd?
Is zo een dikke maat van isolatiebuis dat net rond het blok past , en daarover heb ik een kopelstuk voor pvc buizen geperst , zo zit heel het blok propertjes ingepakt en kan van dat pvc stuk gemakkelijk gebruik maken om later op het mobo te bevestigen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Heb warmte en kou eens in de arena geworpen en een uurtje laten vechten .

Masieve staaf koper van 12 mm dik voor 17 Cm in 50 °C water gedompeld (dat ik op temperatuur hou met men waterkoker )
Aan het andere uiteinde zit het blok vast en houd daar een temperatuur van om en bij de - 30 °C aan .
Vraag me niet hoeveel W warmte ik toevoeg aan het blok op deze manier maar ik denk dat het al behoorlijk wat is .
Beter heb ik niet om te testen of het systeem met dit blok wat aankan , maar het is op zich enorm verbeterd tegenover tevoren.

onbelast en geisoleerd doet het geheel nu -50 °C .
Ik denk dus dat mijn opzet zowat geslaagt is en een promcloontje versie 1 heb :P

effe nog een pic van het gevecht 8)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap9.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mooi resultaat, op een cpu met dat ding zou ik zeggen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
_/-\o_ Zo netjes!
Het werkt niet alleen, het is ook nog eens netjes afgewerkt (voor zover te zien).

Ben benieuwd wat dit op een opgefokt CPUtje gaat doen.. en of je het in n computer-case gaat krijgen ;) Stel het werkt.. wat wordt dan je volgende doel? Volgens mij kan jij nog wel verder komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Heb vandaag weer een paar compressors meegebracht .
Een grote aspera T2134a 1/3 hp bleek niet te draaien , maar na inspectie bleek de start condensator kapot te zijn .
Die vervangen en het beest werkt nu als de beste en zeer stil zelfs .
Je kan het al raden , nu wil ik dat danfos 1/5 compressortje gaan vervangen door die grote 1/3 pk motor ;)
Probleem is nu dat ik niet goed durf met dat propaan gas in het groepje .
ik heb het systeem terug voledig vacuum getrokken maar twijfel om de pijpen los te solderen met de brander .
Kan er nog iets gebeuren nadat ik vacuum gemaakt heb of gaan er altijd brandbare resten in het systeem blijven is dus de vraag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Je hebt er propaan in zitten nu ?

Dan moet je gewoon de buisten doorsnijden met een pijpsnijder en een dag laten staan (zelfs dat is al overdreven). De hoeveelheid propaan is minimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Epsilon schreef op 10 oktober 2004 @ 01:08:
Je hebt er propaan in zitten nu ?

Dan moet je gewoon de buisten doorsnijden met een pijpsnijder en een dag laten staan (zelfs dat is al overdreven). De hoeveelheid propaan is minimaal
Laat maar , hij staat er al in , heb het blok er even afgedraaid en de compressor een paar sec laten draaien , en dan even gekeken of de kaptube nog kon branden , wat niet het geval was .
Nu hopen dat deze compressor beter is , heb er lang naar gezocht want meestal vind je van die 1/5 pk motors of lichter , daar heb ik al een zooi van staan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105909

laat het ons wel ff weten als je nieuwe resultaten heb he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je zo'n systeempje vacuum heb getrokken kan er niks meer gebeuren. je hebt een behoorlijk hoge concentratie propaan nodig wil het branden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Waar woon je smollys ?

Ik ben load blokje aan het maken (voor 100, 144 en 196w ) om temperaturen te testen.

Die 196w is maar de vraag of die goed gaat werken omdat het 2x 50w weerstanden zijn. 144w gaat ie wel trekken bij -40 graden denk ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Epsilon schreef op 10 oktober 2004 @ 15:19:
Waar woon je smollys ?

Ik ben load blokje aan het maken (voor 100, 144 en 196w ) om temperaturen te testen.

Die 196w is maar de vraag of die goed gaat werken omdat het 2x 50w weerstanden zijn. 144w gaat ie wel trekken bij -40 graden denk ik :).
kijk maar uit dat die weerstanden niet doorbranden ;) externe temperatuur is bij die dingen waarschijnlijk totaal anders dan interne temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Nog niet veel tijd gehad , maar heb de zware compresor en een langere captube ingelast en dan kan ie al eens knallen natuurlijk .
In ieder geval heb ik mijn persoonlijk record met dat ding al direct gebroken , gaat dus als een speer naar -54 ° en dan een min later draait ie op ze gemak zo :

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap11.JPG

Men gedacht ;)

Op de proef in de emmer met 50° Water zakt ie nu tot -37 a -38 °C

Propaan werkt dus :Y)

PS : Epsilon : Ik woon in de buurt van Antwerpen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:03

Syzzer

Prutser

Erg goed bezig smollys! Vul jij je systemen nou nog steeds zonder meterset of heb je inmiddels toch een metersetje aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Syzzer schreef op 10 oktober 2004 @ 23:07:
Erg goed bezig smollys! Vul jij je systemen nou nog steeds zonder meterset of heb je inmiddels toch een metersetje aangeschaft?
Een meterset :'( . Als ik dat maar eens had . zou een hoop geknoei uitsparen .

Moet alles op het gevoel doen en weet zelfs geen druk die heerst in het systeem .
Enige wat handig is op mijn manier is dat ik een kijkglas heb , zo weet ik teminste dat er geen verstroping in het systeem zit 8)7

PS : ik heb net deze multimeter met tempuitlezing gekocht , maar eerlijk gezegt , -61 °C vind ik toch veel hoor .

En die andere prullen van meters dat ik heb geven alleen LO op het scherm eens beneden de -50 °C , dus daar heb ik ook geen vergelijk aan :(

[ Voor 22% gewijzigd door Smollys op 10-10-2004 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Hoe doe jij ut dan?
Ik kan het niet volgen, als ik geen metersetje voor m'n project nodig heb, scheelt me dat 40 pond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
SH4D3H schreef op 10 oktober 2004 @ 23:30:
Hoe doe jij ut dan?
Ik kan het niet volgen, als ik geen metersetje voor m'n project nodig heb, scheelt me dat 40 pond :P
Er staan 3 wegs kraantjes op de hoge en op de lage druk zijde van men systeem waar ik men vacuum pomp en op de lage druk zijde men fles propaan kan aanhangen .
Zo kan ik vacuum trekken , kraantje dicht en pomp afkoppelen en nadien de kraan verzegelen .
nadien vullen en kraan verzegelen ;)
Op de vorige pagina staat een pic waar men fles en vacuum pomp er nog aanhangt , kan je effe kijken wat ik bedoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

niet al te duren metersetjes kan je hier vinden. ze bezorgen orders boven de 40 pond gratis over de hele wereld ;). (slangen voor de setjes staan onderaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
;( Durf t bijna niet te vragen.. maar heb je de -70 al aangetikt? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ben ik de enige die dit n geweldig topic vind :?
Leeft de TS nog, of toch iets mis gegaan zo zonder metersetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
frickY schreef op 03 november 2004 @ 19:45:
Ben ik de enige die dit n geweldig topic vind :?
Leeft de TS nog, of toch iets mis gegaan zo zonder metersetje?
T'his nog niet onploft hier als je dat bedoeld :P

Nee , ben eigelijk wat aan het wachten op men Gskill geheugenlatje van B&W om de koeler er eens op te gooien .

Ondertussen ben ik wat aan het werken geweest met een oude bierkoeler die ik heb hervuld met propaan .

Dat ding houd men water nu ook stressed op -10 °C bij 1.75 Vcore ;)
Maar men waterblok is niet heel denderend , Idle cpu temp -4 ° , stressed +7 ° bij 2750 mhz .

Gisteren men oude pifast score toch eindelijk een klein stukje verder gekregen zelfs ;)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/k8n-e/pifast/4734.JPG

Dit nog met men twinmos latjes en de bierkoeler , ben dus benieuwd wat de cpu gaat doen met -50 ° op ze kop :Y) en een een latje Gskill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 15:27
Pics B) veelbelovend allemaal ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67320

heb je fotos van die bierkoeler of heb ik ergens een topic gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:03

Syzzer

Prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 67320 schreef op 04 november 2004 @ 20:48:
heb je fotos van die bierkoeler of heb ik ergens een topic gemist?
Heb je inderdaad gemist dan ;)

[rml][ Waterchiller]Bierkoelertje getest.[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/-35%B0C.JPG

2500 mhz:1.6V = aan -35°c met evap op -45°C idle.
stressed -25°C evap:-35°c

2850 mhz: 1.75 v : idle - 33°C evap -40°C
stressed -19°C blok is stresed -35°C

Hij doet het dus redelijk ,denk wel dat ik prom versie 1 kan benaderen met men oude rommel, niet ?

8)

PS : Gskill geheugen uit men sig komt pas maandag :'(

[ Voor 17% gewijzigd door Smollys op 06-11-2004 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105909

zo, dat heb je goed gedaan 8)

gefeliciteerd :) echt wel nice prommy :9
nu de 3 ghz barrieere breken met je gskill geheugen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 20-06 15:32

Exigence

dnkroz

Zo, dat doe je goed man :D Sommige proms zitten al hoger qua stressed temp. Echt super netjes. Mijn complimenten d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gaat goed zie ik :) leer die proms maar een lesjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101975

Volgens mij koelt hij ook wel beter dan een Prommy. Beetje logisch want hij is toch een stukje groter, en daarmee nog moeilijker te verplaatsen. Nadeel is wel dat deze niet onder je kast past en een Prommy meenemen naar een Lan is al een heel gedoe :P

Dat van die kast neem ik terug :9 , in TS staat hij er dus wel onder.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 101975 op 06-11-2004 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Prachtig resultaat heb je geboekt !!

Een standaard prom ben je al ruim voor bij met die -40 stressed op de evap !!

Ik zal even een vergelijking geven van een mach1 @ r507.

Barton @ 2800mhz @ 2.28v deed bij mij -36c (180w uitstoot)
A64 @ 2930mhz @ 1.90v deed -38c (uitstoot onbekend).

idle blijf mijn prom hangen op -49 ~ -50.

Dit is een Mach1, dus met een andere tempsensor dan de Mach2. Ik ga zelf nog een keer een thermometer plaatsen zodat ik de "echte" waarde kan uitlezen.

Maar al met al is dit een ZEER goed resultaat :). Ga zo door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
R 507 doet het in ieder geval nog wat beter dan propaan zie ik .
Kan zijn dat mijn setup ook nog niet perfect is , weet ik veel , ik modder maar wat aan tot ik het menselijk vind he .
Maar in elk geval moet ik hem nu weer terug fixen want hij is plotseling gestopt met koelen .
Ik verwacht dat de captube dicht zit door een vuiltje ofzo , hoop ik .
dat krijg je als je geen gas door je blok doet als je hem last natuurlijk .
Vanavond weet ik meer of ie het nog gaat doen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67204

Heerlijk na tijden van afrijden, exames enz. weer een beetje tijd gekregen om te gotten :)
Hopelijk heb ik een niet te grote 8erstand opgebouwd :+
Blijf het een mooi project vinden Smollys en hoop snel te lezen dat het een vuiltje was.....

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 67204 op 07-11-2004 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 67204 schreef op 07 november 2004 @ 11:33:
Heerlijk na tijden van afrijden, exames enz. weer een beetje tijd gekregen om te gotten :)
Hopelijk heb ik een niet te grote 8erstand opgebouwd :+
Blijf het een mooi project vinden Smollys en hoop snel te lezen dat het een vuiltje was.....
Was idd een vuiltje , de captube kwam geen lek meer door , zelfs niet op hoge druk . heb hem dan maar vervangen en doet het terug perfect .
Enige is dat ik blijkbaar 3 °C verloren ben met de hele operatie :'(
Bedoel blok onbelast in mijn garage zonder de pc er aan , dacht dat ik voorheen -54 °Kon aanhouden met 20 °C kamertemp en nu maar 51°C.
De captube is 30 Cm korter nu . Dus ik ga eerst eens op de pc proberen , het kan wel zijn dat hij bvb wel een grotere loud aankan en de stressed temp iets lager is .
Dat weet ik nog niet.
Anders moet ik terug een 30 of 35 cm langere captube plaatsen als dit niet het geval is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lijkt mij een logische ontwikkeling na het verkorten van je captube. Hoe was die regel van Gary lloyd ook alweer? 30cm eraf is 15watt capaciteit erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67204

Smollys schreef op 07 november 2004 @ 12:40:
[...]

Was idd een vuiltje , de captube kwam geen lek meer door , zelfs niet op hoge druk . heb hem dan maar vervangen en doet het terug perfect .
Enige is dat ik blijkbaar 3 °C verloren ben met de hele operatie :'(
Bedoel blok onbelast in mijn garage zonder de pc er aan , dacht dat ik voorheen -54 °Kon aanhouden met 20 °C kamertemp en nu maar 51°C.
De captube is 30 Cm korter nu . Dus ik ga eerst eens op de pc proberen , het kan wel zijn dat hij bvb wel een grotere loud aankan en de stressed temp iets lager is .
Dat weet ik nog niet.
Anders moet ik terug een 30 of 35 cm langere captube plaatsen als dit niet het geval is :(
idd eerst maar is zien wat de nieuwe temps stressed zijn en houd altijd rekening met 1 a 3 C verschil door bevesteging hij kan nooit telkens precies hetzelfde bevestigd zijn. (maar als het die 1 a 3 C in het nadeel zijn zou ik het wel weer proberen ja met een iets langere captube) tweaken tot de laatste C })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128454

Wat ik niet begrijp is dat jullie allemaal gebruikmaken van cappiliairen.
De gebruikte compressoren zijndusdanig groot van vermogen dat makkelijk de -90 kan worden aangetikt.
De reden dat dat niet lukt is een duidelijk verkeerd gekozen cappiliar, ,maak eens gebruik van een TEV met de juiste doorlaat en kijk eens wat er dan met de temperatuur gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 128454 schreef op 09 november 2004 @ 23:19:
De gebruikte compressoren zijndusdanig groot van vermogen dat makkelijk de -90 kan worden aangetikt.
De reden dat dat niet lukt is een duidelijk verkeerd gekozen cappiliar, ,maak eens gebruik van een TEV met de juiste doorlaat en kijk eens wat er dan met de temperatuur gebeurt.
Om te beginnen is capilair DE manier om op deze kleine loads te koelen. Het kleinste TEV wat je kan vinden (1/8 ton vaak) voldoet ook nog. Verder is het een prijsverschil van hier tot ginder.

Je zit altijd vast aan een compressie ratio en capaciteit. Mocht je die compressie ratio halen om die temperatuur te bereiken, ben je al je capaciteit kwijt (nooit genoeg voor 200w load).

-90 is niet mogelijk met een normale single stage (zonder 100HP compressor wel te verstaan).

Er wordt hier niet klakkeloos iets gedaan. Alles wat hier gepost is, is allang proefondervindelijk uitgevonden.

Leg je theorie even uit zou ik zeggen. Dan kunnen we kijken waar je theorie faalt (het is namelijk niet mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Ik heb wel zo een ding liggen , maar dat is al zo dikwijls geprobeerd en nog nooit echt goed gekomen om een cpu met 200 W te koelen . (niet mijn bevindingen natuurlijk )
Meestal reageert dat ding dan ook nog eens te traag op tempschommelingen van een cpu naar wat beweerd word.
Ik wil het zelf ook nog wel eens ooit proberen , maar dan voor een water chiller , daar zou het schijn van kans hebben maar voor direct die vrees ik er voor .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
met welk koelmiddel bedoel je dat dan?, ik heb met een vergelijkbare koelmiddel als r22 (maar dan wat beter) -50 gehaald dit met een TEV van danfoss doorlaat #0 denk ik, en met echt niet veel load... (amd 2000+)

[ Voor 4% gewijzigd door AMD 64 op 10-11-2004 17:52 ]

Met R22 kun je alleen heel laag komen als je diep in het vacuumgaat zitten bij 0bar kom je pas op -39c verdampingstemperatuur, dus tel hier +/- 10C bij op om de verdamper temperatuur te berekenen.

Met R404a kun je al veel dieper gaan,ga je in het vacuum dan kan het nog lager.

Een tev met duse 0 is la te groot, een duse 0x zou de truc kunnen doen, deze is feitelijk nog iets te groot, echter het ventiel geheel dichtdraaien kan helpen de erdampingsdruk omlaag te krijgen.
Er bestaan ook hele kleine tev's welke worden gebruikt in bijv barkoelingen.

Een truc om lager te gaan is de vloeistof uit de condensor extra onderkoelen middels de zuiggassen welke terug gaan naar de compressor hiervoor bestaan meerdere trucjes.

Neem ookeens alle h log P diagrammen eens door, deze geven heel veel inzicht in het gedrag van koudemidellen.

Wil je hierover meer informatie, kijk dan op mijn site WWW. koeltechniek.nl.tt

Hier is ook een forum, waar ik een deel heb aangemaakt over Phase-Change.

Het is nog kaal, draait sinds een paar dagen.

groeten Victor

hoi koeltechneut, welkom op GOT. -90 is niet te behalen met een single stage een normale compressor en een niet exotisch koudemiddel op een cpu punt uit. trucjes als suctionline capplair lijn heat exchangers zijn niet nieuw voor ons en schelen wat in efficientie maar daar bereik je de -90 niet mee. Er zijn mensen al jaren bezig met hun cpu koelen kijk maar is op forums van www.xtremesystems.org, www.xtremeresources.com, www.teampuss.com.

txv's hebben per definitie een te hoge capaciteit voor direct die cpu koeling ook met doorlaat 0x. Sporlan schijnt txv's te maken met een nog kleinere capaciteit maar niet echt verkrijgbaar in NL. Ookal bereik je daar ook de -90 niet mee. Met geen 1 manier van drukval creeren we een vacuum waarmee we de -90 bereiken aangezien compressors gewoon die kracht gewoon niet hebben. Overigens zijn txv's per definitie niet geschikt voor direct-die als je een regelbare doorlaat wilt gebruiken voor direct die heb je een cpev nodig.

ps. neem voor de grap zelfs is een p/t grafiekje door van r404a. Die gaan bijna nooit onder de -50 graden omdat het niet echt reeel is.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 11-11-2004 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet voor niets gepost dus dit berichtje.
Genoeg reakties dus.

Al jaren hou ik dit soort projecten in de gaten, gewoon omdat ik het leuk vind, en omdat ik al meer als 25 jaar in de proffesionele koeltechniek meeloop.

Ik begrijp best dat budget een hele grote rol spelt, en dat niet iedereeneen range van expansie ventielen, vloeistof afschijders, koperen pijp, sift en een lasset zo maar uit de auto kan rukken.
(ik wel dus)

Wat ikwel zie is allerlei projecten, met compressoren welke "ergens vandaan komen" waarmee men een load van max 200w wil gaan bevriezen.
Kijkend in de compressor grafieken, moet zelfs met de extreem lage verdampingsdrukken dit een koud kunstje zijn.
Als ik kijk naar de gebruikte compressoren, de maat van de verdampers van een fatsoenlijk diepvries eiland, niet het meest efficiente vriesobject, en de verdampingstemperaturen met bijbehorende uitblaas temperaturen, welke dus ongunstiger zijn als contact koeling, bekruipt mij het gevoel dat de toegepaste koelingen voor processoren dus duidelijk niet optimaal zijn.

Dit kan liggen aan:
het gebruikte koudemiddel.
het gebruikte cappiliar.
de manier waarop de verdamper is gemaakt.
Het verdampingsproces in de verdamper (slechte warmte overdracht)
Verkeerd condenseren.
Verkeerde zuig en persdrukken.

Tegenwoordig zijn er in de koeltechniek toch de nodige trucjes waarmee uit een compressor een duidelijk hoger rendament wordt verkregen, zoals vloeistof onderkoeling, en dan niet via het cappiliar, maar aktief de vloeistof na de condensor onderkoelen, soms tot wel -10C.
Je ziet nu gelijk dat dan het rendament van de compressor bij lagere verdampingsdrukken behoorlijk stijgt.

Ik werk dagelijks met installaties, zowel koel als vries met een compressor vermogen van 1/16 pk tot enige 100derden pk's en dat als heel veel jaren, dus mijn kennis is iets meer als gemiddeld.

Dus vandaar mijn eerste bericht, misschien kan ik jullie van dienst zijn met raad en of met daad.

Groeten Victor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Wel , alle hulp is welkom in dit soort projecten , en goed advies is zeldzaam zal ik maar zeggen.
Een paar forums is meestal het enige waar ik info uit kan putten.
Maar ik en anderen hier moeten het meestal stellen met wat afbraak materiaal omdat we of wel geen financien genoeg hebben of willen spenderen .
Ik ben ook maar na jaren observeren en te lezen voor het eerst met de gedachte gekomen van koeltechniek zegt me wel iets en wil als hobbie er wel wat uuren aan spenderen .
En eens je aan de gang bent kan je er niet meer mee stoppen , je wil altijd beter natuurlijk ;) en zo hoord het ook .
Maar altijd beter is natuurlijk ook een proces waarbij je door de jaren heen beter en meer gereedschap koopt . Anders lukt "beter" niet .
Maar wat ook niet lukt is het echt zelf profecioneel gaan aanpakken . Ik heb niets of niemand die me nieuw materiaal kan leveren voorlopig .
Dus ik teer voledig op afbraak om daar een zo goed mogelijk resultaat mee te behalen.
Dus raad kan iedereen wel gebruiken , maar raad van koop die compressor en een fles van dat gas met die TEV en die maat van buis heb ik niet veel aan voorlopig .
Mijn systeem is meer , smijt een paar oude compressors op de bank , hang er een draadje aan om te kijken welke nog werkt zonder al te veel te ratelen en te kraaken ,en als ik er eentje heb ga ik op internet eens kijken welke het is en hoe zwaar hij is zonder dat je kan zeggen van die is te licht of te zwaar , want ik kan hem toch niet vervangen om de reden dat ik geen andere heb :'(
Dan las ik een evap in elkaar en las heel het systeem in elkaar en knip een stuk veel te dikke captube van mijn enige rol dat ik heb en las die er in ? vul hem op met propaan (enige gas dat bruikbaar is en ook kan kopen ) en kijk hoe hij het doet en je probeert van heel je projectje weer wat op te steken om het in de toekomst weer te verbeteren . Ik leer ,en dat vind ik het aller belangrijkste en het leuke aan dit alles .
Wat we dus nodig hebben is iemand die (soms) simpele benodichtheden kan leveren (captube , drogertje en wat juiste buis ....... ) want het is pas dan dat je echt iets kan verbeteren aan je setup als je kan kiezen uit de juiste onderdelen .

Spijtig , maar ik zal veel van je raadgevingen mischien niet kunnen uitvoeren omdat ik er simpelweg het materiaal voor heb , of het zouden dingen moeten zijn die ik zelf kan fabriceren .
Het beste wat ik me op het ogenblik zou kunnen voorstellen is inderdaad dat er een werkende oplossing zou bedacht worden om die fuc***ing captube uit te schakelen , want daar krijg ik een punthooft van .
De enige rol waar ik ooit ben aangeraakt is veel te dik en nooit of te nooit zal die dus optimaal werken in al wat ik probeer .
Dus laat maar komen je oplossingen , ben tot alles bereid te proberen als ik er ook kan aangeraken en men fles propaan is net gevuld , dus kan nog heel wat proberen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 128454 schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 21:14:
Niet voor niets gepost dus dit berichtje.
Genoeg reakties dus.

Al jaren hou ik dit soort projecten in de gaten, gewoon omdat ik het leuk vind, en omdat ik al meer als 25 jaar in de proffesionele koeltechniek meeloop.

Ik begrijp best dat budget een hele grote rol spelt, en dat niet iedereeneen range van expansie ventielen, vloeistof afschijders, koperen pijp, sift en een lasset zo maar uit de auto kan rukken.
(ik wel dus)

Wat ikwel zie is allerlei projecten, met compressoren welke "ergens vandaan komen" waarmee men een load van max 200w wil gaan bevriezen.
Kijkend in de compressor grafieken, moet zelfs met de extreem lage verdampingsdrukken dit een koud kunstje zijn.
Als ik kijk naar de gebruikte compressoren, de maat van de verdampers van een fatsoenlijk diepvries eiland, niet het meest efficiente vriesobject, en de verdampingstemperaturen met bijbehorende uitblaas temperaturen, welke dus ongunstiger zijn als contact koeling, bekruipt mij het gevoel dat de toegepaste koelingen voor processoren dus duidelijk niet optimaal zijn.

Dit kan liggen aan:
het gebruikte koudemiddel.
het gebruikte cappiliar.
de manier waarop de verdamper is gemaakt.
Het verdampingsproces in de verdamper (slechte warmte overdracht)
Verkeerd condenseren.
Verkeerde zuig en persdrukken.

Tegenwoordig zijn er in de koeltechniek toch de nodige trucjes waarmee uit een compressor een duidelijk hoger rendament wordt verkregen, zoals vloeistof onderkoeling, en dan niet via het cappiliar, maar aktief de vloeistof na de condensor onderkoelen, soms tot wel -10C.
Je ziet nu gelijk dat dan het rendament van de compressor bij lagere verdampingsdrukken behoorlijk stijgt.

Ik werk dagelijks met installaties, zowel koel als vries met een compressor vermogen van 1/16 pk tot enige 100derden pk's en dat als heel veel jaren, dus mijn kennis is iets meer als gemiddeld.

Dus vandaar mijn eerste bericht, misschien kan ik jullie van dienst zijn met raad en of met daad.

Groeten Victor
Hoe koel jij dan je vloeistof na tot -10 met een enkelvoudig koudesysteem .
En dan nog, hoe kom je dan aan een verdampingstemperatuur van -90 met R404A of R507.
Ik doe zelf ook wel eens wat met koelingen en ik kan je vertellen dat je met een enkelvoudigkoudesysteempje zo rond de -60 echt de limit hebt bereikt .
En dit is dan zonder belasting natuurlijk want met belasting haal je dat echt niet.
Ik denk dat als je echt een beetje wilt meepraten met dit soort dingen zoals jij dat doet , je eerst eens zelf zo'n koeling in elkaar moet sleutelen dan zul je zien dat je meteen op aarde land en dat je ineens respect krijgt voor de jongens die met bijna niets aan materiaal toch nog zulke systemen inelkaar kunnen flansen en dan ook nog zulke koude prestaties boeken.
Je zegt dat je de luxe hebt over alle materialen te beschikken dus je hebt een aardige headstart.
Ik weet zeker dat als je gaat beginnen ,als je durft tenminste ,je meteen aan de capillair gaat maar we zullen zien :)

[ Voor 16% gewijzigd door Haeg op 12-11-2004 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

smollys: waarom vraag je haeg niet even wat cappilair op te sturen? Of als je cappilair zat bent stuur je op XS een pm naar berkut(komt uit polen maar kan goed engels) of die misschien een CPEV naar je wilt sturen, je hebt best kans dat hij dat wil doen. een CPEV is een met de hand regelbaar expansieventiel ook geschikt voor direct die. Je kan dus na het inlassen van het ventiel nog regelen hoeveel koudemiddel er moet stromen.
Afbeeldingslocatie: http://www.teampuss.com/berkut/nextgen/evapassembly/2.jpg
<-- pic van berkut
uit zijn suction line komt dus de vloeistof lijn en die zit op de cpev en die geeft in geregelde maten koudemiddel onderin de evap.

offtopic: he epsilon heb je me pakje hardsoldeer gehad? had gister eindelijk tijd om het te versturen!

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 13-11-2004 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Haeg schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 23:23:
[...]

Hoe koel jij dan je vloeistof na tot -10 met een enkelvoudig koudesysteem .
En dan nog, hoe kom je dan aan een verdampingstemperatuur van -90 met R404A of R507.
Ik doe zelf ook wel eens wat met koelingen en ik kan je vertellen dat je met een enkelvoudigkoudesysteempje zo rond de -60 echt de limit hebt bereikt .
En dit is dan zonder belasting natuurlijk want met belasting haal je dat echt niet.
Ik denk dat als je echt een beetje wilt meepraten met dit soort dingen zoals jij dat doet , je eerst eens zelf zo'n koeling in elkaar moet sleutelen dan zul je zien dat je meteen op aarde land en dat je ineens respect krijgt voor de jongens die met bijna niets aan materiaal toch nog zulke systemen inelkaar kunnen flansen en dan ook nog zulke koude prestaties boeken.
Je zegt dat je de luxe hebt over alle materialen te beschikken dus je hebt een aardige headstart.
Ik weet zeker dat als je gaat beginnen ,als je durft tenminste ,je meteen aan de capillair gaat maar we zullen zien :)
Mooi gezegt :).

Overigens zou ik ook wel willen weten hoe je de vloeistof actief koelt naar -10. Voor ons is het veel belangrijker om het systeem compact te houden (45x20x25cm ongeveer) namelijk. Om het systeem efficienter te maken, gebruiken we de zuigleiding en dus een lichte overvulling om het capilair verder af te koelen. Dit gaat in de meeste gevallen nog verder dan -10.

Dit kunnen we op een paar manieren doen. Ik zet ze even op een rijtje:

- Het capilair om de gehele zuigleiding te wikkelen
- Eventueel het capilair op de zuigleiding (koper, het niet-flexibele stuk) te solderen met loodsoldeer om de warmte overdracht te verbeteren
-Het capilair door de zuigleiding heen te laten lopen.

Zeker bij het laatste geval, wordt het capilair gekoelt tot onder de -10c.

Over het stukje "geld"

Geld is vaak het probleem bij ons (studenten over het algemeen). We moeten het vaak doen met gebruikte compressors, een normale propaanbrander en spullen die we bij elkaar schrapen.

Verdampers maken we zelf, omdat er maar weinig verdampers zijn die voor ons doel geschikt zijn. Commercieel kun je ze ook kopen bij www.xtwerkz.com . De prijs en verzending is echter dusdanig hoog, dat de meeste mensen het er niet voor over hebben om zo'n verdamper te kopen. Ze zijn niet ideaal, maar we doen ons best om ze zo goed mogelijk te maken. De grootte is beperkt. Groter dan 50x50xhoogte (in mm) is veel te moeilijk isoleren om goed bruikbaar te zijn. Daar zitten we nou eenmaal aan vast.

Het tweede punt, is het gereedschap. Om de verdampers te maken hebben we over het algemeen geen freesbanken ter beschikking. Een dremel echter wel, wat opzich nog wel wil werken (zie link in mijn sig). Een mapp/zuurstof, propaan/zuurstof of acetyleen/zuurstof brander is ook een grote investering. Ik zelf heb een zuurstof/propaan set gekocht voor 395euro (ex btw). Maar lang niet iedereen heeft daar het geld voor.

Ik heb respect voor iedereen die zonder een fatsoenlijk budget een goed werkend systeem in elkaar zet. Als je -30 haalt onder een 200w heatload met een kleine compressor, heb je het HEEL goed gedaan als hobbyist. Zeker als je er van uit gaat dat er vrijwel GEEN toegang is tot spullen uit de koeltechniek. Iets simpels als een droger, shreader ventiel of capilair is voor de meeste mensen niet bereikbaar.

Zelf ben ik nog opzoek naar capilair. Nu gebruik ik 0.026" van Twynn voor mn systeem ( _/-\o_ _/-\o_ bedankt !!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Anoniem: 79743 schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 13:47:
smollys: waarom vraag je haeg niet even wat cappilair op te sturen? Of als je cappilair zat bent stuur je op XS een pm naar berkut(komt uit polen maar kan goed engels) of die misschien een CPEV naar je wilt sturen, je hebt best kans dat hij dat wil doen. een CPEV is een met de hand regelbaar expansieventiel ook geschikt voor direct die. Je kan dus na het inlassen van het ventiel nog regelen hoeveel koudemiddel er moet stromen.
[afbeelding]
<-- pic van berkut
uit zijn suction line komt dus de vloeistof lijn en die zit op de cpev en die geeft in geregelde maten koudemiddel onderin de evap.

offtopic: he epsilon heb je me pakje hardsoldeer gehad? had gister eindelijk tijd om het te versturen!
ik heb een danfoss TEV met doorlaat #0 denk ik, en bovenop zit ook een draaiknop, dus in principe zou ik daar ook een direct-die verdamper van kunnen maken?. of bedoel je iets anders met die CPEV.. :)

Pagina: 1 2 3 Laatste