[Phase-change]project promcloontje gestart

Pagina: 1
Acties:
  • 6.011 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Om ook maar eens te vermelden dat ik eindelijk weer wat tijd heb gevonden om eens wat nuttig te besteden aan mijn projectje heb ik dit topic maar gestart.

Ik hou dit topic dus als het goed is achter de hand om eventueel vorderingen,maar vooral veel vragen te stellen vrees ik .

Als basis van de koelunit heb ik een Danfoss koelgroepje ter beschikking met een danfoss fr6bxt2 compressor , oorspronkelijk afkomstig uit een gebakkoeler uit een bakkerij .
Aangezien ik echt nog niet verder kan om het koelgedeelte werkend te krijgen ben ik dus maar al wat beginnen passen en meten om een casing te maken waar ik alles kan in onderbrengen.
Een blijkbaar bruikbare basis heb ik al gevonden ,maar er zal nog heel wat gemod en geverft moeten worden eer het er wat deftig zal uitzien denk ik ;)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/DSC_0034.JPG
Meer pic's hier

Vanaf komende zaterdag heb ik materiaal en een draaibank ter beschikking om men evap blokje te draaien ,de flexibel en koppelingen heb ik dus allemaal al bemachtigt.
Ook beschikking over argon flessen om te brazeren heb ik nu bij de hand .
Een vulsetje heb ik nog niet ,maar ik ga morgen als het goed is om materiaal (meters darmen en kranen)om zelf eentje te maken ,moet gemakkelijk kunnen denk ik .

Heb 2 losse werkende compressors staan om te kunnen vacumeren,ben er alleen nog niet achter of ik die best in serie zou zetten om een beter vacuum te bekomen.

Voorlopig zal de bestaande droger die al in het groepje zit moeten dienen omdat ik geen nieuwe heb,

Een kleine 2 meter captube (0.28 mm) heb ik gesloopt uit een vriezer, het moeilijke voor mij zal zijn de juiste lengte te bepalen .

En natuurlijk gas ,als het zover komt dat ik ooit zoover ben dat ik men koelertje eens kan testen ,zal dit buiten in de tuin zijn :Y) en met voorlopig men flesje propaan dat ik heb ,dit zolang tot ik R22 heb gevonden .

Als het zover is en het alles werkt zoal het moet zal de kast voorzien worden van een kleine bierkoeler om de lucht in een luchtdichte kast met moederbord (sorry voor het pikken van een "zeer"goed idéé Dabit :P )te drogen met een dubbelwandige koperplaat waar koud water doorheen gaat en de condens afgeveegt wordt met een motortje met een klein soort ruitewisser (koplampmodel)
Een zak cilicagel zal thevens ook in de dichte kast aanwezig zijn ;)

De kleine bierkoeler met rad zal thevens ook dienen om warme lucht die door het moederbord en gpu geproduseert word een beetje naar buiten te transporteren ,(dit is dus naar een idéé van mezelf en hoop dat het iets opleverd >:) )

Ik hoop dat ik hier regelmatig wat vorderingen kan posten,dat is een teken dat ik wat tijd heb gevonden om met men hoby bezig te zijn ,iets dat zeldzaam is hier .

En zoals gezegt kan het wel zijn dat er nog een hoop vragen gaan verschijnen,heb al veel zelf uitgezocht ,maar het is en blijft een onderwerp waar vragen en twijfels blijven komen :?

• Smollys
Mischien al een probleem dat ik heb opgelost.

Heb een van de losse compressors voorzien van bedrading en startcapasitors en er een leiding aan gemonteerd om te gebruiken als vacuumpomp .
Hij staat nu al een half uurtje te draaien om de koelgroep vacuum te maken om het systeem,dat mischien al een jaartje open staat,toch voor ik het gebruik al zoveel mogelijk probeer te drogen binnenin
Ga dus vanaf nu tot ik het echt ga opvullen elke dag proberen een half uurtje aan de vacuum te hangen .
Ik hoop zo eventueel vocht in de olie en in de filter die ik noodgedwongen nog even moet gebruiken een beetje te verwijderen.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/vacuum1.JPG

PS: zeg maar als je denkt dat ik iets fout doe of fout beredeneer,het is en blijft de eerste keer dat ik dit allemaal maak en doe,dus het kan gebeuren dat ik wel eens een blunder bega ook.Maar dan weet ik het teminste :Y)

• Smollys
Wel , heb dus een uurtje zetten stoken op zowat alles maar vooral de compressor is zeer heet geweest ,heb ook met de vacuum er aan het systeem een tijdje laten draaien .
Dus als er al vocht in het systeem zat,zal er nu wel een deel uit zijn hoop ik .

Voor de rest ben ik wat inkopen gaan doen vooral voor manometers ,maar eentje tot - 1 bar tot 10 bar kon was niet voorhande,daar moet ik nog effe op wachten dus.
Maar om kleine hardsolderingen te maken hier thuis heb ik wel besloten een setje te kopen ,grote stukken kan ik altijd ergens met argon gaan lassen ,maar het is handig om thuis rap een paar solderingen te kunnen maken zonder iemand lastig te moeten vallen.

was gegaan achter een soort mapp torch ,maar dan zag ik dit setje

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/turbolas2.JPG

96€ voor de set + wat 40% zilver bagetjes en wat flux 106 € tesamen.

Heb even en paar lasjes geprobeerd met kopertubing en kan vertellen dat zelfs voor iemand zonder enige laservaring het nog kinderspel is met zo een zuurstof setje .Je moet zelfs uitkijken of je werkstuk verbrand binnen de seconde.zo heet dat het word zeg ;)
Wel ,op het eerste zicht een goede investering dus mede omdat ik het kan gebruiken voor andere doeleinden ook .

• Smollys
Zoo'w
Heb heb me even met men nieuwe lasflesjes bezig gehouden en en een oud waterblokje omgevormt tot een tijdelijk testblokje,deze wordt natuurlijk nog vervangen door ééntje met een iets beter ontwerp natuurlijk ;)
Heb er dus voor gezorgt dat de zuiglijding bevestigt is op het blok ,maar moet het blok eerst voledig dichtlassen met een zwaarder lastoestel morgen,het lukt wel met mijn hobby setje ,maar het gaat veel te lang duren blijkbaar.
Ook de zijde die op de koelgroep aangesloten moet worden is klaar ,hoef hem er alleen nog op te schroeven,
En als het blok voledig is afgelast is de captube nog op ze'n plaats solderen en kan ik in principe eens proberen of het werkt 8)
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/slang1.JPG

• Smollys
Ok,
Het blok is voledig af en getest op 15 bar luchtdruk en eerst met zeep getest en nadien nog maar een getest in water en nadien terug drooggeblazen .
alles in totaal een uurtje en half onder druk gestaan en geen belletje gezien,hoop dat dit wel voldoende is :? volgens de normen.

De rest van de koppelingen zal ik moeten testen op lekken tijdens en na het vullen ,weet daar geen andere oplossing voor dus.

Het systeem zou dus in principe klaar moeten zijn om eens te vullen en te kijken wat hij doet.
Ik heb een stukje captube bemachtigt van 3 m en 0.036" binnendiameter.ik had min of meer wel een refferentie met 0.026" captube ,de meesten gebruiken daar 1.40tot 1.6 m voor met een 1/4 pk compressor ,ik heb een 1/5 pk lbp compressor en weet van verre niet zeker hoelang ik mijn 0.036" captube moest maken ,heb dus voor de zekerheid omdat die veel dikker is als de refferenties die ik vond maar al veel langer gemaakt ,heb de volle 3 m captube er om te beginnen maar ingezet :lol:
Het is mischien wel lang ,maar met die dikte zal dat zeker hoeven denk ik wel.
Na ja,zal wel zien wat het effect is zeker :?

Hier nog effe een pic van het systeem vul klaar ,zou ik het durven of houd me nog iemand tegen met de woorden dat ik gek ben om zo te proberen en waarom?????. 8)7

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/test1.JPG

• Smollys
Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 11:00:
Mag ik even zeiken? ;) :P

- Je capillaire leiding. Als je van .028" naar .036" gaat, dan moet je leiding 4.46x zo lang worden. Daar kom je dus nog niet in de buurt....

- Je koelgroep: volgens mij heb je de receiver (vloeistofvat) nog in het circuit zitten. Deze moet eruit.

- Je filter/droger: deze moet verticaal gemonteerd worden met de captube direct aan de uitgang. Eventueel mag het kijkglas er nog wel tussen. Zoals het nu zit krijg je je systeem niet stabiel.

- Zeker bij propaan wil je warmtewisseling tussen de capillair en de zuigleiding. De capillair binnen de zuigleiding laten lopen heeft dus de voorkeur.
Hum ,captube terug vervangen door de 2 m 0.028" die ik had liggen ,ook niet goed maar dan al iets meer in de buurt van wat het moet zijn.
Ik zal eens proberen een rolletje 0.026 " en een paar nieuwe drogertjes te bestellen bij Frigro (groothandel in koeltechniek) Hoop dat die dat leveren zonder probleem?

Reciever verwijderd en de droger verticaal geplaatst en het kijkglas er direct achter (wou dit toch behouden om toch maar iets te weten wat er zich in het systeem afspeeld)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/test2.JPG

heb echt problemen om leidingen mooi te plooien met 1 arm in het gips ,ik kan niets maar dan ook niets vatten of tegenhouden met mijn linker hand :'(
dus afwerking zal voor later zijn .

[ Voor 6% gewijzigd door Smollys op 07-11-2003 23:19 ]

• Smollys
Run1 bij het vullen ,moet dus nog eens vacuum gemaakt worden want er zit nog wat lucht in door een foutje van mij met een verkeerde stand van een van de kraantjes.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/run1.JPG

-28.5°C :*) bibber er helemaal van ,maar het is lange na nog niet perfect .
effe optimalizeren maar ,amuzeer me rot kan ik wel zeggen ,voel me helemaal cha cha O-)

• Smollys
run 2 ,-32.2°C
op zoek naar dunnere captube nu ;)
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/run2.JPG

• Smollys
Zal dus morgen eens op de koffiezet proberen en ook op de strijkbout,als het maar wat warmte geeft he ,zullen dan wel zien wat het geeft ;)

Maar een ander ding is dat ik een kleine triomf voor mezelf heb gehaald nu 8)
beetje geholpen door het weer en wat meer isolatie ben ik er in geslaagt om -45°C te halen nu op een kwartiertje runnen.
Dit wil mischien nog niet veel zeggen maar voor mezelf toch al een persoonlijke triomf om eens -45° gezien te hebben ,Daar gaan we dus voor O-)
Een weekje werk dat wordt beloont zeg maar,en dat nog maar in een beginfaze :P

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/run3.JPG

En dit alles met 1 hand :*)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/handicap.JPG
Dit moest ik weer effe melden,ik kan het niet laten :)

[ Voor 9% gewijzigd door Smollys op 09-11-2003 01:55 ]

• Smollys
Rey Nemaattori schreef op 09 november 2003 @ 17:43:
[...]

Koffiezetters genereren volgens mij meer warmte dan een proc, maar ja als ie eum dan alsnog koel weet te houden weet je zeker dat je proc maar beter een winterjas kan aanschaffen...
Winterjas zal nodig zijn denk ik ;)
Heb maar een half uurtje tijd gehad vandaag maar heb de captube bij het blok eens wat dicht geknepen ,hierdoor heb ik een iets grotere drukval gegenereerd en de temp zakte direct .nu kan ik het eens met iets meer gas proberen morgen.
maar hier is het resultaat van men actie van vandaag alvast.
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/-50.JPG

-50° op propaan :9 ,eerst nu eens wat meer gas opvullen om iets meer warmte te kunnen afvoeren en dan eens kijken hoe het stand houd als ik het blokje belast ;)

• Smollys
En zo kan hij al eens warmdraaien ;)
Is nog heel wat werk aan ,maar kon het niet laten hem het stof er eens laten uit te blazen.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/pcrun1.JPG

Xp 2500+@2777mhz 230 X 12 ---- 2.1 V vcore

Temp idle -7° stressed 0° a +3 °C

Ach ja ,is nog niet optimaal en moet nog beter kunnen ,maar het is goedkoop ,en dat telt hiero ;)

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Smollys schreef op 22 maart 2004 @ 12:15:
[...]
BTW YoupY , ik ben nog op zoek achter de weerstandwaardes voor vooral de vcore mod op het asus k8v .
offtopic:
beetje offtopic maar aangezien ik nergens een mailadres in je profiel kon vinden :P

Vcore 20k
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/k8v_vcore.jpg

Vldt 50k
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/k8v_vldt.jpg

Vddr 50k
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/k8v_vmem.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door YoupY op 22-03-2004 13:13 ]

• Smollys
Verwijderd schreef op 02 mei 2004 @ 15:31:
6 bar is wel extreem laag met propaan, dat komt overeen met een temperatuur van 10 graden 8)7

edit: als deze druk echt zo is heb je denk campinggaz of isobutaan ofzo... ik las net in een aantal posts terug dat je het niet helemaal zeker wist en nog van plan was om er eens een manometer aan te hangen maar heb niet gevonden of je dat ook nog daadwerkelijk gedaan hebt.

edit2: campinggaz of isobutaan is het toch niet, tenzij je condensor rond de 50 graden is, toch denk ik dat het niet erg veel % propaan is

edit3: gary lloyd op xtremesystems: "The cross sectional area of all channels must be equal to or greater than the cross sectional area of the minimum suction line ID, or the flow will be restricted."

edit4 lol (leven jullie nog?): ik kan alleen maar drukregelaars krijgen van 30-50 mbar :( iemand enig idee hoe je zo'n ding kan aanpassen naar 1 bar ofzo?
Lol , men systeem draait -40 a -45 ° onbelast , dus is mijn meter blijkbaar kadul (oud ding ) en lekte op het moment dat ik het probeerde , dus direct terug verwijderd en al wat ik gezien heb is 6 bar . geen waarde om op voort te gaan dus ;)

Maar nu , die zin van Gary Lloyd had ik toevallig vandaag op extreme gelezen maar versta er de ballen van wat hij juist wil zeggen :?

Bedoelt hij nu dat de doorsnede opervlak van de kanalen even groot of groter moeten zijn dan de doorsnede opervlakte van de zugleiding op zijn smalste punt ?
Bedoel maar dat enkel men korte flex leiding 15 mm doorsnede is maar de rest van de vaste zuigleiding maar 9 mm of iets is , dan kan het voor de rest toch geen kwaad dat er een kort stukje dikkere zuigleiding tussenzit ?

Ik ben ook terug in gang met een nieuw evap te maken , is een ouder ontwerp waar ik mee gestopt was omdat ik men bedenkingen over de werking ervan had .
Maar al bij al wil ik het eigelijk wel eens proberen en ben er dus terug mee in gang .Het is een ontwerp dat ik eens bedacht heb met de bedoeling van een evap te bekomen met een enorm lang kannaal in , en dat dan ook nog eens met een zaag , vijl , en hanboormachientje gemaakt kan worden .
Ook moet de captube langs het gat van de zuigleiding binnenkomen .
Effe over nagedacht dus hoe een kanaal van 41 cm lang van 9 mm doorsnede in een blokje te proppen van 72cm³ groot :P en dan ook nog eens aan bovenstaande eisen moet voldoen :Y)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap1.JPG

Blok bestaat uit 3 delen , en heeft een afmeting van 40 X 40 en 45 mm hoog .
Het gas gaat dus (zoals het blok op de foto ligt) op en neer door het blok en veranderd in de kopblokken van kanaal om vervolgens in de andere richting door het dikke midenblok te stromen . zo kom ik op een totale kanaallengte van 41 cm met een diameter van 9mm. 8)
Natuurlijk is het blok bedoeld om horizontaal te gebruiken en loopt het gas dus horizontaal door dat midenste tussenblok .

Had men bedenkingen tijdens het ontwerpen in men hooft over het feit dat het gas niet echt gesentreerd blijft bij het raakvlak met de processor maar dat ook het deksel op deze manier redelijk snel in contact komt met vers ingespoten vloeibaar gas .
Maar ben nu toch maar terug in gang en geef het blok gewoon een kans , werkt het niet maken we weer gewoon een nieuw ;)
Mijn gedachte was dat het gas in zo een heel lang 9mm kanaal toch ruimschoots de kans heeft om in het blok te verdampen ipv in de zuigleiding als er wat te wijnig warmte op een moment aan het blok wordt toegevoegt , (cpu idle of zo )

Men nieuwe zuigleiding is ook te zien op de pic , met de draadbus die op het blok wordt gebrazeerd . die dikte was nodig omdat die bus over die dunne leiding (die in het tussenblok vast zit ) komt waar de captube in gesoldeerd wordt .
Dit heb ik op deze manier overdacht omdat ik dan een andere captube kan solderen zonder het blok te moeten openzagen en toch de captube voledig langs de zuigleiding in het blok komt :Y)

Pas op , hier heb ik allemaal lang over nagedacht :*) , maar of het gaat werken is een andere zaak :*)

This gewoon mijn manier van denken die geleid heeft tot dit ontwerp dat denk ik nog nooit de reveu gepaseert is denk ik ;)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:44

Epsilon

Doe je mooi kerel !! ben benieuwd !

• Smollys
Endelijk nog eens moed gevonden om effe verder te werken aan het nieuwe evap blokje .
Het blokje dichtbrazeren heeft me maar 1 wegwerp flesje zuurstof gekost van 24 € 8)7

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap2.JPG

• Smollys
Het nieuwe evap is geinstaleerd en even getest .
maar heb eigelijk de captube iets te kort in de zuiglijding gebrazeerd , zodanig dat ik vrees dat die niet diep genoeg in het blok zit .
Wou dit na de eerste run nog effe aanpassen maar dan bleek ik mijn zuurstof flesje weer leeg gesmost te hebben , en was net te laat aan de winkel om een nieuw te kopen |:(
Dus moet ik weer wachten tot dinsdag eer ik weer verder kan .
Maar , in elk geval lijkt het er op dat ik met dit blok wel veel meer capasiteit heb .
Op minder dan 5 min naar - 41 ° en dompelde dan het blok voledig onder in een emmer water van 60 °C(gemeten) en de temp van het evap bleef hangen op -25 ° C .
Er kwam een dikke laag ijs op het blok terwijl het in een emmer zat waar je je hand niet kan insteken van de hitte .
60°C water over de totale opervlakte van het blok is al wel wat dacht ik , dus zie het wel positief buiten dat ik nu vast zit zonder zuurstof .

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap4.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap3.JPG

Verwijderd

Epsilon schreef op 26 september 2004 @ 22:28:
[...]

Helemaal waar.

Het is een leuke meting, maar het zegt absoluut helemaal niets. IJs isoleert als de pest. Als het eenmaal ijs is zal de evap kouder worden.

Je kan beter een dummyload maken waar je de waarde van weet. Met 2 grote weerstanden op een koperen plaatje die je dan tegen de evap schroeft bijvoorbeeld :).

omg, ben ik nog die dingen bij je vergeten YoupY :P
mooi load blokje van bowman

Afbeeldingslocatie: http://www.xtremeresources.com/forums/attachment.php?attachmentid=10535

• Smollys
Voor vandaag zal het weer niet lukken , er zit blijkbaar nog een supper klein fitje in het blok .
Een ding staat vast , ik maak nooit meer een blok waar 2 grote lassen rondom liggen .
1 Ik kan niet goed genoeg lassen voor die grote koperblokken deftig aan elkaar te zetten .
2 : als je de ene las goed last smelt een deel van de andere las terug weg , idem andersom .

Probleem is niet dat ik het stuk niet warm genoeg krijg , dat gaat zonder probleem en kan een las rondom leggen in een paar seconden .
Maar elke keer ontstaan er in de andere las een lek omdat dat materiaal terug week wordt.
Elke keer van die hele kleine gaatjes alsof er een mini worm doorheen is gekropen tot in het blok :r

heb nu al 7 of 8 keer zo een mini gaatje proberen terug te dichten , en lukt zonder probleem , maar elke keer is er op een andere plaats weer terug zo een gaatje ontstaan 8)7

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap5.JPG

Deze gaatjes gaan dus door de dikte van de las en dan tot door het raakvlak van de blokken . een lek dus .
Kent iemand dit verschijnsel met brazeren ? Tips ?

[ Voor 13% gewijzigd door Smollys op 27-09-2004 00:02 ]

• Smollys
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap6.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap7.JPG

Mmm, -52 ° C onbelast , die zit al redelijk goed :P

• Smollys
Zoals verwacht gaat isoleren van dit blok al een stuk eenvoudiger , ook het montagesysteem komt gemakelijk in orde .

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap8.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door Smollys op 04-10-2004 12:33 ]

• Smollys
Heb warmte en kou eens in de arena geworpen en een uurtje laten vechten .

Masieve staaf koper van 12 mm dik voor 17 Cm in 50 °C water gedompeld (dat ik op temperatuur hou met men waterkoker )
Aan het andere uiteinde zit het blok vast en houd daar een temperatuur van om en bij de - 30 °C aan .
Vraag me niet hoeveel W warmte ik toevoeg aan het blok op deze manier maar ik denk dat het al behoorlijk wat is .
Beter heb ik niet om te testen of het systeem met dit blok wat aankan , maar het is op zich enorm verbeterd tegenover tevoren.

onbelast en geisoleerd doet het geheel nu -50 °C .
Ik denk dus dat mijn opzet zowat geslaagt is en een promcloontje versie 1 heb :P

effe nog een pic van het gevecht 8)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap9.JPG

• Smollys
Nog niet veel tijd gehad , maar heb de zware compresor en een langere captube ingelast en dan kan ie al eens knallen natuurlijk .
In ieder geval heb ik mijn persoonlijk record met dat ding al direct gebroken , gaat dus als een speer naar -54 ° en dan een min later draait ie op ze gemak zo :

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/evap11.JPG

Men gedacht ;)

Op de proef in de emmer met 50° Water zakt ie nu tot -37 a -38 °C

Propaan werkt dus :Y)

PS : Epsilon : Ik woon in de buurt van Antwerpen .

• Smollys
frickY schreef op 03 november 2004 @ 19:45:
Ben ik de enige die dit n geweldig topic vind :?
Leeft de TS nog, of toch iets mis gegaan zo zonder metersetje?
T'his nog niet onploft hier als je dat bedoeld :P

Nee , ben eigelijk wat aan het wachten op men Gskill geheugenlatje van B&W om de koeler er eens op te gooien .

Ondertussen ben ik wat aan het werken geweest met een oude bierkoeler die ik heb hervuld met propaan .

Dat ding houd men water nu ook stressed op -10 °C bij 1.75 Vcore ;)
Maar men waterblok is niet heel denderend , Idle cpu temp -4 ° , stressed +7 ° bij 2750 mhz .

Gisteren men oude pifast score toch eindelijk een klein stukje verder gekregen zelfs ;)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/k8n-e/pifast/4734.JPG

Dit nog met men twinmos latjes en de bierkoeler , ben dus benieuwd wat de cpu gaat doen met -50 ° op ze kop :Y) en een een latje Gskill

• Smollys
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Evap/-35%B0C.JPG

2500 mhz:1.6V = aan -35°c met evap op -45°C idle.
stressed -25°C evap:-35°c

2850 mhz: 1.75 v : idle - 33°C evap -40°C
stressed -19°C blok is stresed -35°C

Hij doet het dus redelijk ,denk wel dat ik prom versie 1 kan benaderen met men oude rommel, niet ?

8)

PS : Gskill geheugen uit men sig komt pas maandag :'(

[ Voor 17% gewijzigd door Smollys op 06-11-2004 03:05 ]

Verwijderd

smollys: waarom vraag je haeg niet even wat cappilair op te sturen? Of als je cappilair zat bent stuur je op XS een pm naar berkut(komt uit polen maar kan goed engels) of die misschien een CPEV naar je wilt sturen, je hebt best kans dat hij dat wil doen. een CPEV is een met de hand regelbaar expansieventiel ook geschikt voor direct die. Je kan dus na het inlassen van het ventiel nog regelen hoeveel koudemiddel er moet stromen.
Afbeeldingslocatie: http://www.teampuss.com/berkut/nextgen/evapassembly/2.jpg
<-- pic van berkut
uit zijn suction line komt dus de vloeistof lijn en die zit op de cpev en die geeft in geregelde maten koudemiddel onderin de evap.

offtopic: he epsilon heb je me pakje hardsoldeer gehad? had gister eindelijk tijd om het te versturen!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2004 13:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 21:56:
[...]

Dan begrijp je ook dat ik enorm verbaasd was toen ik hier in de regio een installatie tegenkwam, bestaande uit een seperate koel en vries multiplex met alleen een condensor voor de koelset en een swep als condensor voor de vriesset.
20 jaar geleden heb ik al gewerkt aan cascade systemen in het slachthuis van Rotterdam en deze waren inderdaad voor ultra lage temperaturen (vriesbanden).
Nu heb ik er dus al 2 in mijn regio.
Trouwens wel heel mooi geheel adapcool, vriesswep (condensor) ook geregeld MBV een AKC regelaar.
DUs helaas ook cascade is niet onbekend.
Dat autocascade verhaal haalde ik op omdat je daar een soort simplistische versie daar van voorstelde (de verdamper op de vloeistofleiding). Daarop antwoorde jij met autocascade en vloeistof onderkoeler in 1 zin. Hier door leek het alsof je een autocascade gelijk hetzelfde vond als een vloeistof onderkoeler tenzij het zo is dat je daadwerkelijk niet helemaal snapt wat wij onder een autocascade verstaan, daar kan ik verder niet over oordelen aangezien ik geen flauw idee heb wat je bedoeld met commerciele installaties (ik doe het namelijk niet voor me werk maar ben een simpele student met dit als hobby). Ik zie trouwens ook niet in waarom je een autocascade zou gebruiken voor wat jij een koel vries multiplex noemt bedoel koelen en vriezen kan allemaal met een enkele stage met 1 koudemiddel, denk maar aan je normale koelvriescombi in de keuken indien we het hebben over koelen=>0graden en vriezen=<0 graden. plaatje gevonden van autocascade:
Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?attachmentid=16071

Hier zit dus een lage druk koudemiddel(bijvoorbeeld r134a) in en een hoge druk koudemiddel(bijvoorbeeld CO2). Weet niet welke koudemiddelen gebruikt worden in commerciele installaties in NL. Dit is dus flink anders dan een normale cascade aangezien deze maar 1 compressor gebruikt en wel 2 koudemiddelen. Dit alles even om te verduidelijken dat we het wel over hetzelfde hebben.

Ik heb ook nog ergens zo'n AKC regelaar liggen, volgens mij een 301. Helaas kan dit ding geen cascades schakelen.

edit: cappilair is zo lang omdat we bij maximale load een zo laag mogelijke zuigdruk willen hebben. Onder load is het namelijk het belangrijkste hoe koud de processor is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2004 16:20 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:44

Epsilon

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2004 @ 21:01:
De verdampers die op processors worden gebruikt zijn erg klein (logisch) nadeel is dat de vloeistof dan op condensatie temperatuur uit het capilair komt, zeg +30C de vloeistof moet nu eerst zelf in de verdamper afkoelen, voordat er warmte aan de verdamper ontrokken kan worden.
Het eerste deel van de verdamper doet dus feitelijk niet mee helaas.

Dit is ook waar ik op dit moment tegen aan loop, een goed verdamper ontwerp.
Compact en licht genoeg om op een processor te plaatsen en voldoende inwendige oppervlakte om een goede overdracht te krijgen, tussen verdamper en processor dun genoeg om een goede heat transfer te krijgen.
Verder moet de olie voldoende worden afgevoerd omdat olie de werking negatief beinvloed.

Zoals je ziet ben ik er nog lang niet uit, maar ik blijf denken.

Groeten Victor
Door het cappilair door de zuigleiding te laten lopen, koelt het koelmiddel al een behoorlijk eind af voordat het daadwerkelijk de verdamper bereikt. Dan zal je idd nog een stukje van je verdamper "missen" al is het niet veel.

Er zijn mensen die zelf verdampers maken (sterker nog, vrijwel iedereen, omdat ze niet / nauwelijks commercieel te koop zijn).

Hier kun je een blok vinden wat je veel zal zien:

http://www.xtremeresource...ghlight=baker+block+guide

Het "Baker Block" wat vaak genoemt wordt :)

Chilly1 (Xtremesystems) maakt ook zn eigen blokken en verkoopt ze daar (voor een IMHO schofterige 100dollar / stuk)

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.blairwing.com/images/Blocks.jpg

Hier meer pics:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=42877

Die evaps moeten goedkoper kunnen lijkt mij :).

Dus iemand hier: Wie heeft toegang tot een CNC freesbank oid om dit soort evaps te maken? Een design kan altijd gemaakt worden (niet kopieren uiteraard), dat is het probleem niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Epsilon op 17-11-2004 22:39 ]

• Smollys
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/txv.JPG

Heb hier 3 TEV of wat dan ook liggen , maar denk dat deze (3 verschillende wat het ook is ) genoeg doorlaat geven voor een heel huis te koelen vrees ik .

gegevens:

1:R404A / R507 -45/+10°C inch orif 8 - 2.4 TR - 8.4 kw
2:R404A / R507 -40/+10°C inch orif 8 - 2.4 TR - 8.4 kw
3:R134A -40/+10°C orif 9 - 3.50tr - 12.0 kw

Merk :Thermo king voor 35 bar /500psig

Bruikbaar voor iets ?
modbaar ?
of voor de vuilbak :) ?

PS ,orif is niet verwisselbaar :r :)

• Smollys
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/danfosstxv.JPG

Specs:
danfoss tf2
R12
-40/+10°C
Demonteerbare orifice nr 00

maatje 00 is een mooie maat denk ik ? .

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 22:55:
[...]

Voor het isoleren ben ik niet bang, kwestie van juiste isolatie matrialen en vooral de juiste lijm gebruiken.
Isoleer wel grotere warmte wisselaars en dat gaat ook goed.

En ik zal ongetwijfeld net als iedereen ook tegen problemen aanlopen.

Victor
Hou je wel rekening mee dat het geheel ook nog op een socket geplaatst moet kunnen worden?
en btw, er is ook nog een edit knop ;)
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif
Zodat je geen 2 berichten achter elkaar hoeft te plaatsen

[ Voor 13% gewijzigd door El Snorro op 22-11-2004 22:58 ]

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Smollys
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/inwerking1.JPG

Effe een pic van een niet meer optimaal systeem dat ik nog eens uit de garage heb geleurt , in een poging om men pifast tijd nog eens op de 1 ste pagina te krijgen , maar ben net blijven steken op de 2 de pagina met men rotte hardware :)

Na ja , je ziet het , koelblok blijft met de cpu op 2840 mhz op meestal op een -41°C hangen idle en stressed op -33°C met de cpu stressed op -15°C .
Dit heeft ooit al beter geweest en zal in het kort nog eens een poging doen om het weer beter te maken ;)
Pagina: 1