[Phase-change]project promcloontje gestart

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 5.848 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Om ook maar eens te vermelden dat ik eindelijk weer wat tijd heb gevonden om eens wat nuttig te besteden aan mijn projectje heb ik dit topic maar gestart.

Ik hou dit topic dus als het goed is achter de hand om eventueel vorderingen,maar vooral veel vragen te stellen vrees ik .

Als basis van de koelunit heb ik een Danfoss koelgroepje ter beschikking met een danfoss fr6bxt2 compressor , oorspronkelijk afkomstig uit een gebakkoeler uit een bakkerij .
Aangezien ik echt nog niet verder kan om het koelgedeelte werkend te krijgen ben ik dus maar al wat beginnen passen en meten om een casing te maken waar ik alles kan in onderbrengen.
Een blijkbaar bruikbare basis heb ik al gevonden ,maar er zal nog heel wat gemod en geverft moeten worden eer het er wat deftig zal uitzien denk ik ;)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/DSC_0034.JPG
Meer pic's hier

Vanaf komende zaterdag heb ik materiaal en een draaibank ter beschikking om men evap blokje te draaien ,de flexibel en koppelingen heb ik dus allemaal al bemachtigt.
Ook beschikking over argon flessen om te brazeren heb ik nu bij de hand .
Een vulsetje heb ik nog niet ,maar ik ga morgen als het goed is om materiaal (meters darmen en kranen)om zelf eentje te maken ,moet gemakkelijk kunnen denk ik .

Heb 2 losse werkende compressors staan om te kunnen vacumeren,ben er alleen nog niet achter of ik die best in serie zou zetten om een beter vacuum te bekomen.

Voorlopig zal de bestaande droger die al in het groepje zit moeten dienen omdat ik geen nieuwe heb,

Een kleine 2 meter captube (0.28 mm) heb ik gesloopt uit een vriezer, het moeilijke voor mij zal zijn de juiste lengte te bepalen .

En natuurlijk gas ,als het zover komt dat ik ooit zoover ben dat ik men koelertje eens kan testen ,zal dit buiten in de tuin zijn :Y) en met voorlopig men flesje propaan dat ik heb ,dit zolang tot ik R22 heb gevonden .

Als het zover is en het alles werkt zoal het moet zal de kast voorzien worden van een kleine bierkoeler om de lucht in een luchtdichte kast met moederbord (sorry voor het pikken van een "zeer"goed idéé Dabit :P )te drogen met een dubbelwandige koperplaat waar koud water doorheen gaat en de condens afgeveegt wordt met een motortje met een klein soort ruitewisser (koplampmodel)
Een zak cilicagel zal thevens ook in de dichte kast aanwezig zijn ;)

De kleine bierkoeler met rad zal thevens ook dienen om warme lucht die door het moederbord en gpu geproduseert word een beetje naar buiten te transporteren ,(dit is dus naar een idéé van mezelf en hoop dat het iets opleverd >:) )

Ik hoop dat ik hier regelmatig wat vorderingen kan posten,dat is een teken dat ik wat tijd heb gevonden om met men hoby bezig te zijn ,iets dat zeldzaam is hier .

En zoals gezegt kan het wel zijn dat er nog een hoop vragen gaan verschijnen,heb al veel zelf uitgezocht ,maar het is en blijft een onderwerp waar vragen en twijfels blijven komen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
kewl, succes ermee, kben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
ziet er goed uit tot nu toe, wil wel een zien hoe het overklokgehalte si bij het gebruik van deze compressor.

http://Compusmurf.xs4all.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Mischien al een probleem dat ik heb opgelost.

Heb een van de losse compressors voorzien van bedrading en startcapasitors en er een leiding aan gemonteerd om te gebruiken als vacuumpomp .
Hij staat nu al een half uurtje te draaien om de koelgroep vacuum te maken om het systeem,dat mischien al een jaartje open staat,toch voor ik het gebruik al zoveel mogelijk probeer te drogen binnenin
Ga dus vanaf nu tot ik het echt ga opvullen elke dag proberen een half uurtje aan de vacuum te hangen .
Ik hoop zo eventueel vocht in de olie en in de filter die ik noodgedwongen nog even moet gebruiken een beetje te verwijderen.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/vacuum1.JPG

PS: zeg maar als je denkt dat ik iets fout doe of fout beredeneer,het is en blijft de eerste keer dat ik dit allemaal maak en doe,dus het kan gebeuren dat ik wel eens een blunder bega ook.Maar dan weet ik het teminste :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-03 15:40

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Zier er cool uit m8 alleen die fan is al groter als een basis 120 mm sunon op een prom radiator :P ;)
En als je ooit nog eens trek hebt schraap je wat gebak resten van die compressor af :P ;)

Veel suc6 en houd ons op de hoogte :)

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Smollys schreef op 30 oktober 2003 @ 20:01:
Vanaf komende zaterdag heb ik materiaal en een draaibank ter beschikking om men evap blokje te draaien ,de flexibel en koppelingen heb ik dus allemaal al bemachtigt.
Wat voor slang is dat? Als je met brandbaar spul aan de gang gaat zou ik daar gewoon degelijk spul voor nemen. Dus of RVS slang zoals ik ook gebruik (da's officieel een gasslang om fornzuizen enzo aan te sluiten), of slang met PTFE liner / RVS mantel.
Heb 2 losse werkende compressors staan om te kunnen vacumeren,ben er alleen nog niet achter of ik die best in serie zou zetten om een beter vacuum te bekomen.
Dat werkt ietsjes beter ja..
Een kleine 2 meter captube (0.28 mm) heb ik gesloopt uit een vriezer, het moeilijke voor mij zal zijn de juiste lengte te bepalen .
0.28mm? Dat geloof ik niet. Dat zal op z'n minst 0.6mm zijn, en waarschijnlijker 0.7 of 0.8mm.
Als het zover is en het alles werkt zoal het moet zal de kast voorzien worden van een kleine bierkoeler om de lucht in een luchtdichte kast met moederbord (sorry voor het pikken van een "zeer"goed idéé Dabit :P )te drogen met een dubbelwandige koperplaat waar koud water doorheen gaat en de condens afgeveegt wordt met een motortje met een klein soort ruitewisser (koplampmodel) Een zak cilicagel zal thevens ook in de dichte kast aanwezig zijn ;)
Waarom zo moeilijk als enkel silicagel ook werkt? Het allerbelangrijkste is gewoon dat er geen nieuwe lucht bij kan komen
Smollys schreef op 31 oktober 2003 @ 00:21:
Heb een van de losse compressors voorzien van bedrading en startcapasitors en er een leiding aan gemonteerd om te gebruiken als vacuumpomp .
Hij staat nu al een half uurtje te draaien om de koelgroep vacuum te maken om het systeem,dat mischien al een jaartje open staat,toch voor ik het gebruik al zoveel mogelijk probeer te drogen binnenin
Yieieks! Een jaar open?
Gooi het ding op de vacuumpomp, en verhit de compressor en de droger tot zo'n 150 graden. Da's de enige manier waarop je het vocht eruit krijgt. En de droger zou ik echt vervangen. Een lokale aircoboer moet je best aan een drogertje kunnen helpen. Zo'n Alco ding, Sporlan Catch-all, Danfoss DU of Eliminator.
Ga dus vanaf nu tot ik het echt ga opvullen elke dag proberen een half uurtje aan de vacuum te hangen .
Ik hoop zo eventueel vocht in de olie en in de filter die ik noodgedwongen nog even moet gebruiken een beetje te verwijderen.
Dat gaat niet echt goed werken zo. Heetstoken die hap zodat de olie z'n vocht loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Thx Dabit

Dat het ptfe slang is heb ik ondertussen al bevestigt gekregen,men maat die ze op het werk heeft laten maken heeft het nog even nagevraagt en het me doorgebeld,maar of er nu een rvs mantel omheen zit ????
Hij heeft wel in een keer 2 van die slangen laten maken,dus ik kan er altijd eentje doorzagen om te kijken wat er inzit (dikke zonde natuurlijk want ik kan niet nog een keertje gaan vragen om er nog eentje te maken omdat ik het effe heb doorgezaagt :) )
De captube die ik bezit is gemeten met zo'n voelertjes die ze daarvoor gebruiken ,maar zoals je zegt ben ik op zoek naar nieuwe captube en droger ,als ik die niet heb voor ik al de rest in orde heb ga ik wel eens testen met de oude rommel ;)

Heel de groep heeft buiten gelegen in een bak met een dekzijl ,hoelang ???
Maar ik vermoed dat het niet echt lang is geweest ,de lijdingen waren gewoon met een kniptang doorgenepen voorbij de kranen en na de txv valve die er nog opstond .
Maar de kranen die op de groep staan waren in die toestand niet dicht .
Ik heb zodra ik die groep had de kranen gedicht en nu toch al een paar maanden laten staan zo,Dus al bij al zou het dus wel mogelijk dat er condens is ontstaan de tijd dat de groep buiten en open stond ,hij hangt nu aan de vacuum met een electrische verfafbrander op de compressor gericht ,zal ook de lijdingen en de filter eens goed proberen warm te zetten ,maar of ik zo 150 °C stook op de compressor weet ik niet juist .Hij wordt zo wel geweldig heet kan ik je melden :)
Ik vind het aleen nogal link om er een gasbrander op te zetten zoals ik vermoed wat je wil bedoelen .
In elk geval bedankt voor de tip.

Ow ja ,nog een vraagje ,ik heb de drukleiding van de koelgroep voorlopig doorverbonden met de zuiglijding via de kranen om de vacuum pomp zijn werk te kunnen laten doen ,ik zou met de vacuum pomp er aan de koelgroep in gang kunnen zetten ,Zou dit iets helpen of zou ik daarmee iets kunnen beschadigen ?

En welke manometers kan ik het beste halen ,bedoel het drukbereik van bijde meters voor mijn doeleinden? Zie dat er nogal erg veel verschil in zit bij mijn leverancier ,zowel voor vacuummeter als voor de compressiemeter

[ Voor 15% gewijzigd door Smollys op 21-11-2004 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smollys schreef op 31 oktober 2003 @ 12:24:
Dat het ptfe slang is heb ik ondertussen al bevesticht gekregen,men maat die ze op het werk heeft laten maken heeft het nog even nagevraagt en het me doorgebeld,maar of er nu een rvs mantel omheen zit ????
Wel een spiraal. Als het PTFE is en het kan 10+ bar aan druk hebben, dan zal het wel goed zijn.
De captube die ik bezit is gemeten met zo'n voelertjes die ze daarvoor gebruiken ,maar zoals je zegt ben ik op zoek naar nieuwe captube en droger ,als ik die niet heb voor ik al de rest in orde heb ga ik wel eens testen met de oude rommel ;)
Oude rommel werkt ook :)
hij hangt nu aan de vacuum met een electrische verfafbrander op de compressor gericht ,zal ook de lijdingen en de filter eens goed proberen warm te zetten ,maar of ik zo 150 °C stook op de compressor weet ik niet juist .Hij wordt zo wel geweldig heet kan ik je melden :)
Verfbrander word ook warm. Maar verhit de boel wel gelijkmatig.
Ik vind het aleen nogal link om er een gasbrander op te zetten zoals ik vermoed wat je wil bedoelen .
In elk geval bedankt voor de tip.
Och, ik zou de gasbrander nemen omdat ik geen verfbrander heb. Maar verplicht is het niet. In ieder geval moet de olie goed heet worden om het vocht los te laten.
Je kunt uiteraard ook de olie vervangen.
Ow ja ,nog een vraagje ,ik heb de drukleiding van de koelgroep voorlopig doorverbonden met de zuiglijding via de kranen om de vacuum pomp zijn werk te kunnen laten doen ,ik zou met de vacuum pomp er aan de koelgroep in gang kunnen zetten ,Zou dit iets helpen of zou ik daarmee iets kunnen beschadigen ?
Nee, moet wel kunnen. De compressor heeft als 't goed is een thermische beveiliging. Alleen zou ik dan de zuigkant dichtmaken, en de perskant met de vacuumpomp verbinden. Dan verlies je misschien wat olie, maargoed, dat is niet anders.
En welke manometers kan ik het beste halen ,bedoel het drukbereik van bijde meters voor mijn doeleinden? Zie dat er nogal erg veel verschil in zit bij mijn leverancier ,zowel voor vacuummeter als voor de compressiemeter
Eentje die van -1 bar tot een bar of 8 gaat, en eentje die van 0 tot 20-30 gaat ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Wel , heb dus een uurtje zetten stoken op zowat alles maar vooral de compressor is zeer heet geweest ,heb ook met de vacuum er aan het systeem een tijdje laten draaien .
Dus als er al vocht in het systeem zat,zal er nu wel een deel uit zijn hoop ik .

Voor de rest ben ik wat inkopen gaan doen vooral voor manometers ,maar eentje tot - 1 bar tot 10 bar kon was niet voorhande,daar moet ik nog effe op wachten dus.
Maar om kleine hardsolderingen te maken hier thuis heb ik wel besloten een setje te kopen ,grote stukken kan ik altijd ergens met argon gaan lassen ,maar het is handig om thuis rap een paar solderingen te kunnen maken zonder iemand lastig te moeten vallen.

was gegaan achter een soort mapp torch ,maar dan zag ik dit setje

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/turbolas2.JPG

96€ voor de set + wat 40% zilver bagetjes en wat flux 106 € tesamen.

Heb even en paar lasjes geprobeerd met kopertubing en kan vertellen dat zelfs voor iemand zonder enige laservaring het nog kinderspel is met zo een zuurstof setje .Je moet zelfs uitkijken of je werkstuk verbrand binnen de seconde.zo heet dat het word zeg ;)
Wel ,op het eerste zicht een goede investering dus mede omdat ik het kan gebruiken voor andere doeleinden ook .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wow, gaaf. Wat is de brandstof, en hoeveel kosten die zuurstofflesjes? Die zijn n.l. meestal wel _erg_ snel leeg.
Hoe regel je de brandstof/zuurstof verhouding?

* DaBit heeft evt ook wel interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 5988 schreef op 31 oktober 2003 @ 17:02:
wow, gaaf. Wat is de brandstof, en hoeveel kosten die zuurstofflesjes? Die zijn n.l. meestal wel _erg_ snel leeg.
Hoe regel je de brandstof/zuurstof verhouding?

* DaBit heeft evt ook wel interesse.
de brandstof die meegeleverd is ,is maxi gas en bestaat uit butaan ,propaan,propyleen en aceton en geeft een temperatuur van 3050°C
Volgens het boekje zou de brandstof 350 g of tewel 610 ml een 3.5 uur moeten meegaan.

de oxigen fles is eentje op 110 bar en bevat 930 ml en zou een half uur meekunnen volgens het boekje.(wegwerp)
In de winkel lagen er een hele hoop van maar sla me dood wat die kosten ,er was niets geprijst in heel die zaak.

meestal kost zo een flesje wel wat maar niet echt overkomelijk ,zeker omdat die voor wat koper buisjes te brazeren een half uur wel heel lang is ,zeker omdat 1 las binnen de seconde af is :*)

moet er van de week nog zijn ,dus zal ik eens navragen wat de prijs juist is :)

De gas en zuurstof wordt gewoon geregeld via 2 kraantjes op de torch Dabit ,net als een acityleen torch .

Het spul word dus 3050 °C volgens de handleiding ,maar of het kan om er grote dikke blokken koper mee te solderen weet ik niet ,kan zijn dat de kleine zuurstoftank dan toch de beperkende factor zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

http://www.centrotool.com/Oxy-turbo.htm

1000 forint is 4 euro volgens www.gwk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smollys schreef op 31 oktober 2003 @ 17:23:
de brandstof die meegeleverd is ,is maxi gas en bestaat uit butaan ,propaan,propyleen en aceton en geeft een temperatuur van 3050°C
Volgens het boekje zou de brandstof 350 g of tewel 610 ml een 3.5 uur moeten meegaan.
Da's te doen. Mijn eerste MAPP fles is nu leeg, en daar zit 453g MAPP gas in. Die TurboTorch van mij lust dat spul goed.
de oxigen fles is eentje op 110 bar en bevat 930 ml en zou een half uur meekunnen volgens het boekje.(wegwerp)
Die zijn dus behoorlijk snel leeg. Ik ken een Sloveen met waarschijnlijk hetzelfde setje. Als-ie leeg is ben je beter af met een 10L babyflesje zuurstof + regelaar denk ik.
In de winkel lagen er een hele hoop van maar sla me dood wat die kosten ,er was niets geprijst in heel die zaak.
Moet je toch es navragen. Ik vind het mogelijk wel interessant in combinatie met een 'gewoon' zuurstof flesje op 200 bar. Dan is het toch relatief goedkoop.
meestal kost zo een flesje wel wat maar niet echt overkomelijk ,zeker omdat die voor wat koper buisjes te brazeren een half uur wel heel lang is ,zeker omdat 1 las binnen de seconde af is :*)
daar ga je nog wel achterkomen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 17:39
gaat leuk worden hier veel zelfstandige prommy bouwer geboren ineens :P go go GOT >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 13:58
Hmm dit phasechange bouwen begint echt een trend te worden hier...

Moest er zelf ook maar eens een keer mee beginnen. Eerst nog ff mn waterkoeling optimaliseren (ik zit op het moment te onderzoeken hoe een koelblokje zo optimaal mogelijk kan worden) en wat met peltiers gaan klooien. Maar daarna is dit toch echt een must :P.

Happy modding in ieder geval :). Ik heb trouwens nog een radiator van ongeveer 8x10x50 cm uit een oude airco. Iemand interesse? (van de PC-koeling bouwers dan ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Krankenstein op 31-10-2003 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Het is inderdaad leuk om zelf te bestuderen hoe dingen werken en proberen "proberen" te maken.
Maar thevens vind ik het toch iets wat kopzorgen blijft opleveren ,vooral omdat het ook zeer gevaarlijk kan zijn als je iets verkeerd doet.Een jaartje geleden dacht ik snel even zo een ding maken,maar al snel bleek dat het niet zo effe snel kan,je begint je stillaan meer en meer zorgen te maken over dingen en begin je te lezen en te lezen tot je hooft bol staat.

Ook aan gepast materiaal geraaken is gewoon een merde,alle weken een paar keer naar de oudijzerman in de hoop maar iets van gerief te vinden dat je kan gebruiken,zo heb ik al mijn materiaal al bemachtigt tot nu toe.

En dus om op die zorgen die je hebt voort te gaan heb ik maar in een keer eens tegoei op zoek gegaan naar het soort slang ik nu eigelijk heb ,na wat afbellen en zoeken en de slang vanbinnen te onderzoeken (ben er dus met zo een heel kleine camera ingeweest die mijn vriend heeft om in de motor te kijken van zijn race motors :*) )en de slang is wit vanbinnen met ribbels zoals een lange veer zal ik zeggen.

Om mezelf (en dabit die echt wel zorgen had over mijn slang)en mij weer eens terug bang maakte 8)7 weet ik dus nu dat ik deze slang heb -> klik hier

Mijn slang is gemaakt in zaventem in de garage voor vliegtuig motoren.

Kan die nu ,of kunnen ze niet mijn lang achter gezochte en kijgoedkope slangen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:32

Exigence

dnkroz

Respect _/-\o_

Ik hoop dat dit echt geweldig wordt. Ik zal dit topic zeker blijven volgen want ik heb er 1% verstand van (Ik snap het principe, maar verder....).
Succes.
Ikzelf ben nu aan het sparen voor een 2e hands prom, of vapo

[ Voor 18% gewijzigd door Exigence op 01-11-2003 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Mischien al een kleine meevaller dat ik kan melden is dat een behandeling op Dabits wijze om de compressor heet te stoken voor eventueel vocht dat in het systeem is gesukkeld te verwijderen een sucses is geworden denk ik.
Na een paar dagen het systeem een paar uren per dag aan de vacuum compressor te hangen en zijn poep warm te stoken blijkt het kijkglas met vochtindicator van licht geel(wet) naar groen zijn overgeslagen te zijn (dry) nog niet voledig donker groen maar toch al een serieuze verkleuring (licht groen) blijft weergeven.

Ik pijns dat dit dus een zeer goed teken is dat heel het systeem redelijk droog aan het worden is binnenin ,of niet ??? :) en een goede werking moet gaan garanderen ;)

En nog iets positief mischien is dat ik (heb nog geen vacuummeter) de electriche compressie control tijdens het vacumeren van de unit tot een minnimum van -0.5 bar moet regellen eer hij de groep aanschakeld.
Dit zou betekkenen dat men vacuum pompje redelijk zijn werk doet ,al is die indicatie nog niet voledig nouwkeurig met zo een mechanische drukkontrol schakelaar natuurlijk.

Ik denk dat de unit redelijk klaar is voor een testrun :)
Nog effe de juiste manometers kopen ,de ziugslang monteren en een captube en eens een ladinske propaan geven (dit buiten in de tuin wel ;) ) en kijken wat hij doet .

Als het kijkglas verkleurd naar groen hoop ik dat de oude filter droger ook nog wel net goed genoeg is voor eens een testrun aan te kunnen,of zie ik dat weer verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Zoo'w
Heb heb me even met men nieuwe lasflesjes bezig gehouden en en een oud waterblokje omgevormt tot een tijdelijk testblokje,deze wordt natuurlijk nog vervangen door ééntje met een iets beter ontwerp natuurlijk ;)
Heb er dus voor gezorgt dat de zuiglijding bevestigt is op het blok ,maar moet het blok eerst voledig dichtlassen met een zwaarder lastoestel morgen,het lukt wel met mijn hobby setje ,maar het gaat veel te lang duren blijkbaar.
Ook de zijde die op de koelgroep aangesloten moet worden is klaar ,hoef hem er alleen nog op te schroeven,
En als het blok voledig is afgelast is de captube nog op ze'n plaats solderen en kan ik in principe eens proberen of het werkt 8)
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/slang1.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

waarvoor dient die capili-nogwat tube eigenlijk? Is dat om de druk opf temperatuur te kunnen lezen/corrigeren ofzo?.
Ben IIG erg benieuwd hoe t gaat worden, t lijkt mij maar nix, al dat geknoei met de juiste gassen, t solderen en materialen zoeken :) Maarjah als je er wat kennis van hebt scheelt t een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56

EntonoX

Team leider

_ferry_ schreef op 01 november 2003 @ 23:38:
waarvoor dient die capili-nogwat tube eigenlijk? Is dat om de druk opf temperatuur te kunnen lezen/corrigeren ofzo?.
Ben IIG erg benieuwd hoe t gaat worden, t lijkt mij maar nix, al dat geknoei met de juiste gassen, t solderen en materialen zoeken :) Maarjah als je er wat kennis van hebt scheelt t een hoop.
die capilair tube dient om een drukval te creeren voor het gecomprimeerde gas..... je moet het zo zien:

1) compressor comprimeerd gasvormig mengsel.
2) gasvorming mengsel komt uit de compressor (15 bar ofzow)
3) gasvormig mengsel wordt afgekoeld zodat het gas vloeibaar wordt.
4) vloeibaar mengsel gaat door je filter in je capilaire tube (druk nog steeds ca. 15 bar)
5) aan het einde van de capilair tube is het nog steeds vloeibaar alleen nabij een druk van 1 bar, dus gewoon buitenlucht druk zeg maar.... de capilair tube zorgt dus voor de benodigde drukval in het systeem.
6) aan het einde van de capilair tube en in het begin van de verdamper heerst een lagere druk dus verdampt de vloeistof en ontrekt warmte aan de omgeving.
7) vloeibaar gas wordt weer gasvormig en wordt door de compressor aangezogen en gecomprimeerd.

en dan alles weer opnieuw :)

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

aha, dan snap ik t :) ik dacht ff dat t aangeleverd werd door de dikke slang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smollys schreef op 31 oktober 2003 @ 20:49:
Om mezelf (en dabit die echt wel zorgen had over mijn slang)en mij weer eens terug bang maakte 8)7 weet ik dus nu dat ik deze slang heb -> klik hier
OK, dan heb ik er wel vertrouwen in :)

Nogmaals over dat turbo setje van je; enig idee wie die dingen in NL verkoopt? Zo niet, wat zou het kosten om zo'n ding naar NL te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 5988 schreef op 03 november 2003 @ 11:43:
[...]

OK, dan heb ik er wel vertrouwen in :)

Nogmaals over dat turbo setje van je; enig idee wie die dingen in NL verkoopt? Zo niet, wat zou het kosten om zo'n ding naar NL te krijgen?
Ik hoop ook dat die slang het doet Dabit,Ben wel al op zoek geweest naar die rvs slang van jou voor in geval van nood ,maar zonder sucses tot nu toe ,vanaf dat je moet uitleggen hoe dat spul er uitziet weet je genoeg he |:(
Zou beter in een keer een pic van hoe je slang er uitziet afprinten,spaart al een hele hoop uitleg voor niets. :)
Heb tot nu toe ook al op 5 airco plaatsen geweest om nieuwe captube en een filter drogertje ,maar ze nemen je daar precies als eentje die voor de eerste keer gaat zitten knoeien met een koelsysteem en helemaal geen ervaring genoeg heeft om met zoiets te gaan zitten stoeien:....... euum ,ja da's juist,het is het echt zo O-)
Nee ik wil maar zeggen dat ze het ofwel niet willen geven ,ofwel mischien zelf niet de kennis hadden ,en enkel wat toestellen verkopen die ze enkel moeten installeren en gedaan.
dus oude rommel gaat voorlopig echt nog wel effe moeten dienen tot ik een leverancier heb die het me wil verkopen.

Het turbo lassetje heb ik gekocht in een grote ijzerwinkel waar een heel schap torchen stond ,dit setje stond in een hoekje met allerlij rommel eromheen en op het eerste zicht heeft die doos daar wel een tijdje gelegen op die manier.
Dus weet niet echt of ze dat veel verkopen of in huis halen,maar zoals gezegt moet ik nog voor allerlij gerieg in die winkel zijn en kan en zal ik info inwinnen over eventueele invoerders en fabrikant ,mischien dat ze zelfs een invoerder of verdeler in Nederland weten of zo???
Mischien is het zelfs interesanter om eens beroep te doen op forumgangers hier.
Allemaal eens uitkijken naar dat setje en melden wanneer iemand er in nederland ergens eentje ziet ;) Ik denk dat er geen betere en snellere manier is om heel nederland uit te kammen op zoek naar zo een setje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Heb tot nu toe ook al op 5 airco plaatsen geweest om nieuwe captube en een filter drogertje ,maar ze nemen je daar precies als eentje die voor de eerste keer gaat zitten knoeien met een koelsysteem en helemaal geen ervaring genoeg heeft om met zoiets te gaan zitten stoeien:....... euum ,ja da's juist,het is het echt zo
Nee ik wil maar zeggen dat ze het ofwel niet willen geven ,ofwel mischien zelf niet de kennis hadden ,en enkel wat toestellen verkopen die ze enkel moeten installeren en gedaan.
dus oude rommel gaat voorlopig echt nog wel effe moeten dienen tot ik een leverancier heb die het me wil verkopen.
----------------------------------------------------------------------------

Je moet niet bij aircoboeren :r zijn maar bij een koeltechnisch bedrijf die bijv koel, vriescellen installeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Haeg schreef op 03 november 2003 @ 20:08:
[...]

----------------------------------------------------------------------------

Je moet niet bij aircoboeren :r zijn maar bij een koeltechnisch bedrijf die bijv koel, vriescellen installeert
Heb het dus gemerkt dat ik niet bij boeren moet zijn Haeg :r :)

Was om te starten van plan om voledig met recup materiaal te werken en heb dus nog niet genoeg rondgekeken om een goede leverancier te vinden,maar er wordt aan gewerkt ;)

Ps:men testblokje is ondertussen voledig afgelast,maar vrees dat er zoals normaal is oxidatie door het lassen in het blok zit. Voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smollys schreef op 03 november 2003 @ 22:52:
Heb het dus gemerkt dat ik niet bij boeren moet zijn Haeg :r :)
Mjah, aircoboeren. Er zitten goeie bij, maar veel van die lui...
Ik zeg er maar niks over :r
Was om te starten van plan om voledig met recup materiaal te werken en heb dus nog niet genoeg rondgekeken om een goede leverancier te vinden,maar er wordt aan gewerkt ;)
Oh, 2e hands werkt prima, maar een filtertje zou ik niet op besparen. Zeker niet als je 'BBQ-grade' propaan gaat gebruiken dat uit zichzelf al iets vochtig is.
Ps:men testblokje is ondertussen voledig afgelast,maar vrees dat er zoals normaal is oxidatie door het lassen in het blok zit. Voorstellen?
- Doorspoelen met warm verdund zwavelzuur (10% H2SO4 is wel zat)
- Doorspoelen met gedestilleerd water
- Gas erdoor laten lopen en verwarmen. dit om het vocht eruit te krijgen.

En als je het kunt: de volgende keer stikstof of argon door je blokje heen laten lopen als je gaat hardsolderen. Propaan/butaan werkt ook,maar bij mij zijn familieleden niet zo blij met de vlam die ontstaat doordat je het butaan/propaan affakkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
thx ,het blokje ziet er op het zicht redelijk proper uit nu .
Ik ga als ik zover graak de captube vanavond op zijn plaats brazeren en wat druk proeven beginnen doen op het blok en de lijdingen.
Nieuwe filter droger heb ik nog niet ,niet dat ik er wil op besparen ,maar ik vind er voorlopig geen nieuwe om bekende redennen .
Ik ga ook men ijskast koeler afbreken om de compressor als vacuum pomp te gaan gebruiken ,ik weet dat die het nog goed doet terwijl die airco compressor redelijk veel lawaai maakt en dus niet helemaal vertrouw,had nog een andere losse compressor maar die krijg ik met geen middelen aan het draaien blijkbaar.

Voorts zit ik met de handicap van een gips aan mijn linker arm ,van een stuk boven mijn elleboog (90° gebogen) tot aan mijn vingertoppen ,kan mijn broek nog niet vastdoen als het ware:).Ik probeer op deze manier nog wel verder te werken maar al wat ik zo moet uitvoeren duurt 2 tot 3 maal langer dan normaal :(

Ow ,en heb voorlopig ook nog niets van bruikbaar gas om door de lijdingen te laten lopen tijdens het hardsolderen.
het enige dat ik heb is een 5 kg flesje propaan om mee te vullen.
heb gedacht aan een vullijding te maken met een droger tussen om te proberen de propaan al wat te drogen voor het in het systeem loopt , goed gedacht of big mistake ????
Denk dat er niet veel mee mis kan gaan ,baat het niet dan schaad het niet ,juist ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smollys schreef op 05 november 2003 @ 16:53:
Voorts zit ik met de handicap van een gips aan mijn linker arm ,van een stuk boven mijn elleboog (90° gebogen) tot aan mijn vingertoppen ,kan mijn broek nog niet vastdoen als het ware:).Ik probeer op deze manier nog wel verder te werken maar al wat ik zo moet uitvoeren duurt 2 tot 3 maal langer dan normaal :(
Da's vervelend joh! Wat heb je uitgespookt?
Ow ,en heb voorlopig ook nog niets van bruikbaar gas om door de lijdingen te laten lopen tijdens het hardsolderen.
het enige dat ik heb is een 5 kg flesje propaan om mee te vullen.
Propaan is al beter dan niks, maar steek het wel aan op alle plekken waar het naar buiten komt. Zo word je nooit verrast door een steekvlam.
Heel weinig propaan is ook al goed genoeg; als de affakkelvlam de grootte heeft van een waakvlammetje is 't meer dan voldoende. Tenslotte willen we alleen de zuurstof uit de pijpen verdrijven zodat de binnenkant niet oxideert.
heb gedacht aan een vullijding te maken met een droger tussen om te proberen de propaan al wat te drogen voor het in het systeem loopt , goed gedacht of big mistake ????
Goed gedacht, maar bedenk wel dat zo'n droger nog niet zo heel snel vocht opneemt. En dat-ie beter vloeistof droogt dan gas. Dus: propaanfles op z'n kop en vloeistof uit de fles trekken (moet je zowiezo doen; dan krijg je het zuiverste propaan). De regelkraan zou dan na de droger moeten zitten zodat de droger gevuld blijft met vloeistof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 5988 schreef op 05 november 2003 @ 17:09:
[...]

Goed gedacht, maar bedenk wel dat zo'n droger nog niet zo heel snel vocht opneemt. En dat-ie beter vloeistof droogt dan gas. Dus: propaanfles op z'n kop en vloeistof uit de fles trekken (moet je zowiezo doen; dan krijg je het zuiverste propaan). De regelkraan zou dan na de droger moeten zitten zodat de droger gevuld blijft met vloeistof
Wat zit er dan nog meer in dat flesje dan propaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Haeg schreef op 05 november 2003 @ 18:34:
[...]

Als het goed is niets,maar heb toch mijn twijfels of dat wel zo is ,
het is een hervulbaar flesje en is pas 2 maand geleden hervuld ,als mij iemand kan bevestigen dat er geen vocht in dit soort vullingen van propaan gas zitten is een droger op de vulslang en al niet nodig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Smollys schreef op 05 november 2003 @ 18:51:
[...]

Als het goed is niets,maar heb toch mijn twijfels of dat wel zo is ,
het is een hervulbaar flesje en is pas 2 maand geleden hervuld ,als mij iemand kan bevestigen dat er geen vocht in dit soort vullingen van propaan gas zitten is een droger op de vulslang en al niet nodig natuurlijk.
Die propaan die jij gebruikt is voor een brandersetje zeker
en niet speciaal voor refrigerant gezuiverde propaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Haeg schreef op 05 november 2003 @ 19:18:
[...]

Die propaan die jij gebruikt is voor een brandersetje zeker
en niet speciaal voor refrigerant gezuiverde propaan?
yep,gewoon zo een bol flesje voor een torch of brander .
Wordt gewoon gevult in de doe het zelf zaak .Dat zal niet 100% zuiver zijn vrees ik :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haeg schreef op 05 november 2003 @ 18:34:
Butaan, vocht, lucht, zwavelverbindingen, en die stof die de typische reuk veroorzaakt (ben ff de naam vergeten).

Deze propaan is dus officieel helemaal niet geschikt als koudemiddel. Alleen blijkt het in de praktijk toch wel goed te werken. En omdat het redelijk makkelijk te verkrijgen is, gebruiken veel hobbyisten het.
Smollys schreef op 05 november 2003 @ 19:24:
yep,gewoon zo een bol flesje voor een torch of brander .
Wordt gewoon gevult in de doe het zelf zaak .Dat zal niet 100% zuiver zijn vrees ik :|
Meet de dampdruk eens? Hier in NL is vrijwel uitsluitend een propaan/butaan mix te krijgen. Ook wat hier aangeduid word als 'propaan' bevat vaak tientallen procenten butaan.
Ik heb hier een temperatuur-druk progsel neergegooid. Dan kun je dus kijken of de gemeten druk ook overeenkomt met wat 't zou moeten zijn bij zuiver propaan (R290).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 5988 schreef op 06 november 2003 @ 13:54:
[...]

Meet de dampdruk eens? Hier in NL is vrijwel uitsluitend een propaan/butaan mix te krijgen. Ook wat hier aangeduid word als 'propaan' bevat vaak tientallen procenten butaan.
Ik heb hier een temperatuur-druk progsel neergegooid. Dan kun je dus kijken of de gemeten druk ook overeenkomt met wat 't zou moeten zijn bij zuiver propaan (R290).
zal eens proberen,moet dan wel eerst kijken of ik iets kan maken om een manometer op die fles te zetten ,ik weet wel dat ze bij de vuldienst waar ik ga verschillende flessen hebben voor isobutaan en propaan zelf en mijn flesje is speciaal eentje voor propaan ,propaan kan niet in een isobutaan flesje ,andersom kan wel ivb met de gasdruk.
denk dus wel dat in mijn flesje redelijk wat propaan zit buiten reukmiddel mischien ,anders zouden ze geen 2 verschillende flessen hebben om van te vullen niet? als in alletwee toch een mix zit :?

En ik heb me al een reserve flesje zuurstof om te lassen aangeschaft ook Dabit.
het kwam op de hierboven al verwachte en vermelde prijs van 15€
heb naar die van de gas ook geinformeerd en die kwam op 5€ het blik.
Ikzelf heb nu zelf ongeveer een half uur gelast met de fles zuurstof schat ik ,het is nog niet leeg maar zal niet lang meer duren vrees ik.
Wat mischien wel interessant is dat er nu in zo'n hangkartonnetje met geschrimte plastiek over zo een bekje met darmen en expandertjes waren ,net hetzelfde als in men setje maar omdat er zoveel volk achter me stond heb ik maar niet geinformeerd naar de prijs (moet daar altijd opgezocht worden in hun compu :'( )
Het is dus redelijk duur lassen met zo een ding ,maar het gaat wel zonder problemen ,en dat is voor mezelf toch al belangrijk ,omdat ik niets laservaring heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Ok,
Het blok is voledig af en getest op 15 bar luchtdruk en eerst met zeep getest en nadien nog maar een getest in water en nadien terug drooggeblazen .
alles in totaal een uurtje en half onder druk gestaan en geen belletje gezien,hoop dat dit wel voldoende is :? volgens de normen.

De rest van de koppelingen zal ik moeten testen op lekken tijdens en na het vullen ,weet daar geen andere oplossing voor dus.

Het systeem zou dus in principe klaar moeten zijn om eens te vullen en te kijken wat hij doet.
Ik heb een stukje captube bemachtigt van 3 m en 0.036" binnendiameter.ik had min of meer wel een refferentie met 0.026" captube ,de meesten gebruiken daar 1.40tot 1.6 m voor met een 1/4 pk compressor ,ik heb een 1/5 pk lbp compressor en weet van verre niet zeker hoelang ik mijn 0.036" captube moest maken ,heb dus voor de zekerheid omdat die veel dikker is als de refferenties die ik vond maar al veel langer gemaakt ,heb de volle 3 m captube er om te beginnen maar ingezet :lol:
Het is mischien wel lang ,maar met die dikte zal dat zeker hoeven denk ik wel.
Na ja,zal wel zien wat het effect is zeker :?

Hier nog effe een pic van het systeem vul klaar ,zou ik het durven of houd me nog iemand tegen met de woorden dat ik gek ben om zo te proberen en waarom?????. 8)7

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/test1.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 17:39
just go for it !!!
and do your best

laat maares zien wat eruit komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mag ik even zeiken? ;) :P

- Je capillaire leiding. Als je van .028" naar .036" gaat, dan moet je leiding 4.46x zo lang worden. Daar kom je dus nog niet in de buurt....

- Je koelgroep: volgens mij heb je de receiver (vloeistofvat) nog in het circuit zitten. Deze moet eruit.

- Je filter/droger: deze moet verticaal gemonteerd worden met de captube direct aan de uitgang. Eventueel mag het kijkglas er nog wel tussen. Zoals het nu zit krijg je je systeem niet stabiel.

- Zeker bij propaan wil je warmtewisseling tussen de capillair en de zuigleiding. De capillair binnen de zuigleiding laten lopen heeft dus de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

BANG

:+
hoop voor je dat t gaat werken, dan is niet al die moeite voor nix geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 5988 schreef op 07 november 2003 @ 11:00:
Mag ik even zeiken? ;) :P

- Je capillaire leiding. Als je van .028" naar .036" gaat, dan moet je leiding 4.46x zo lang worden. Daar kom je dus nog niet in de buurt....

- Je koelgroep: volgens mij heb je de receiver (vloeistofvat) nog in het circuit zitten. Deze moet eruit.

- Je filter/droger: deze moet verticaal gemonteerd worden met de captube direct aan de uitgang. Eventueel mag het kijkglas er nog wel tussen. Zoals het nu zit krijg je je systeem niet stabiel.

- Zeker bij propaan wil je warmtewisseling tussen de capillair en de zuigleiding. De capillair binnen de zuigleiding laten lopen heeft dus de voorkeur.
Hum ,captube terug vervangen door de 2 m 0.028" die ik had liggen ,ook niet goed maar dan al iets meer in de buurt van wat het moet zijn.
Ik zal eens proberen een rolletje 0.026 " en een paar nieuwe drogertjes te bestellen bij Frigro (groothandel in koeltechniek) Hoop dat die dat leveren zonder probleem?

Reciever verwijderd en de droger verticaal geplaatst en het kijkglas er direct achter (wou dit toch behouden om toch maar iets te weten wat er zich in het systeem afspeeld)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/test2.JPG

heb echt problemen om leidingen mooi te plooien met 1 arm in het gips ,ik kan niets maar dan ook niets vatten of tegenhouden met mijn linker hand :'(
dus afwerking zal voor later zijn .

[ Voor 6% gewijzigd door Smollys op 07-11-2003 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Vanmidag ga ik dus eens proberen te vullen met propaan.
Alles blijkt op vacuum lekvrij te zijn dus zal maar eens een poging wagen in open lucht .
Heb net de dual vacuum compressors laten draaien tot de vochtindicator in het kijkglas gifgroen is ,dat lijkt dus wel in orde te zijn.
Mijn vulplan is dus de fles propaan te koppelen aan de low side en dan de slang mee vacuum te trekken langs de high side.propaanfles omdraaien en het systeem in gang zetten en stillaan het systeem proberen te vullen tot ik vloeibaar zie in het kijkglas.
Effe laten draaien alles en dan het gas terug uit het systeem trekken met de vacuumpompen.en terug voledig vacumeeren en terug dezelfde procedure opniew.
Zie ik geen vloeibaar in het kijkglas heel de operatie afblazen door waarschijnlijk een te lage drukval door de te dikke captube en eerst 0.026" captube proberen te bemachtigen:)

Is dit een haalbaar vulplan of zie ik nog iets over het hoofd?

Als het lukt gaan we voor goed aan de slag met het juiste materiaal en middelen,nieuwe evap captube ,r22 gas ,en nieuwe droger kan er ook nog wel bij.

Ik moet gewoon eerst een "beetje" ijs zien om men vertrouwen in dat ding wat op te krikken voor ik er wat geld wil aan spenderen :)
Lukt deze proef niet beginnen we van voor af aan met ander en mischien gepaster recup materiaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Run1 bij het vullen ,moet dus nog eens vacuum gemaakt worden want er zit nog wat lucht in door een foutje van mij met een verkeerde stand van een van de kraantjes.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/run1.JPG

-28.5°C :*) bibber er helemaal van ,maar het is lange na nog niet perfect .
effe optimalizeren maar ,amuzeer me rot kan ik wel zeggen ,voel me helemaal cha cha O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
run 2 ,-32.2°C
op zoek naar dunnere captube nu ;)
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/run2.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67204

Smollys schreef op 08 november 2003 @ 15:20:
run 2 ,-32.2°C
op zoek naar dunnere captube nu ;)
[afbeelding]
vind dat je het toch leuk doet wou dat ik er de tijd voor had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:28

porn*

...take on the world!

Vind het sowieso al knap dat je hiermee aan de gang bent met een arm in het gips! Knap staaltje werk!

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Tot nu toe laagste temperaruur haalbaar is -38.5 °C met wat gas te verwijderen tot ik op die temp zat.
Maar zoals verwacht is het drukverval door een te dikke captube te laag.
resultaat kijkglas leeg en de druk in de hoge druk leiding te laag en de lage drukzijde te hoog en met een minnimum aan gas bevriest de zuigleiding tot aan de compressor.
Doe de moeite dus niet om het blok eens te belasten ,de temp zou toch voledig instorten voorlopig.
Op naar de volgende stap dus,het systeem juist maken ;)
Maar op 1.5°C na heb ik toch al mijn doel temperatuur van - 40° op de tempmeter gezien ,en dat geeft me weer voledige moed om er verder aan te werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Smollys schreef op 08 november 2003 @ 21:36:
Tot nu toe laagste temperaruur haalbaar is -38.5 °C met wat gas te verwijderen tot ik op die temp zat.
Maar zoals verwacht is het drukverval door een te dikke captube te laag.
resultaat kijkglas leeg en de druk in de hoge druk leiding te laag en de lage drukzijde te hoog en met een minnimum aan gas bevriest de zuigleiding tot aan de compressor.
Doe de moeite dus niet om het blok eens te belasten ,de temp zou toch voledig instorten voorlopig.
Op naar de volgende stap dus,het systeem juist maken ;)
Maar op 1.5°C na heb ik toch al mijn doel temperatuur van - 40° op de tempmeter gezien ,en dat geeft me weer voledige moed om er verder aan te werken ;)
Ik zou met een zware peltier hem toch eens belasten ik denk dat het instorten
van de temperatuur wel mee gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Haeg schreef op 08 november 2003 @ 22:57:
[...]

Ik zou met een zware peltier hem toch eens belasten ik denk dat het instorten
van de temperatuur wel mee gaat vallen.
Spijtig genoeg is dit een wel "extra" low budget projectje ,10€ materiaal tot nu toe en een voor mij al een zware investering voor een lassetje van 100€ :'(
dus over een peltier en een passende voeding beschik ik niet.

Heb dus bedacht van eens een oude koffiezet van de zolder te halen en daar het blok eens op te spannen.
Weet niet in hoeverre dat vergelijkbaar gaat zijn ,maar het is op de moment het enige dat ik direct kan verzinnen .
Zou dat genoeg warmte genereren denk je Haeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smollys schreef op 08 november 2003 @ 23:45:
[...]

Spijtig genoeg is dit een wel "extra" low budget projectje ,10€ materiaal tot nu toe en een voor mij al een zware investering voor een lassetje van 100€ :'(
dus over een peltier en een passende voeding beschik ik niet.

Heb dus bedacht van eens een oude koffiezet van de zolder te halen en daar het blok eens op te spannen.
Weet niet in hoeverre dat vergelijkbaar gaat zijn ,maar het is op de moment het enige dat ik direct kan verzinnen .
lijkt me wel koffie word behoorlijk heet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 23:57

Chop2000

Vroem

wel cool dat je hier aan begonnen bent :D
maar euhm het warmhoudtplaatje van het koffie zet apperaat levert denk ik niet genoeg hitte, het is bedoelt om warm te houden, niet om op te warmen ;)

niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 23:25
Misschien kun je een strijkbout gebruiken als test warmte bron :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Strijkbout! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat staat er toch ook bij Pink Panter of ben ik B) :?
probeer het koffiezet apparaat gewoon ik denk dat deze behoordlijk wat warmte opleverd, zet hem anders is aan met alleen een tempsensor erop kun je kijken hoe warm hij word en vervolgens je block erop leggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:22

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik weet niet hoeveel watt je wilt hebben, maar ik denk dat een koffiezetapparaat teveel is. Want ik heb eens op ons koffiezetapparaat gekeken en die trekt 850 watt. En dat word allemaal verstookt in dat plaatje, dus dat lijkt me een beetje veel :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 23:25
Hoe warm die uiteindelijk wordt wil niets zeggen, ligt eraan hoe snel die die warmte kan leveren.

At _ernst_:
Die 850 watt van het koffiezetapparaat komen niet allemaal op de warmhoud plaat maar ook voor een groot deel op de verhitter die het water opwarmt.

[ Voor 46% gewijzigd door Pink Panther op 09-11-2003 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Zal dus morgen eens op de koffiezet proberen en ook op de strijkbout,als het maar wat warmte geeft he ,zullen dan wel zien wat het geeft ;)

Maar een ander ding is dat ik een kleine triomf voor mezelf heb gehaald nu 8)
beetje geholpen door het weer en wat meer isolatie ben ik er in geslaagt om -45°C te halen nu op een kwartiertje runnen.
Dit wil mischien nog niet veel zeggen maar voor mezelf toch al een persoonlijke triomf om eens -45° gezien te hebben ,Daar gaan we dus voor O-)
Een weekje werk dat wordt beloont zeg maar,en dat nog maar in een beginfaze :P

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/run3.JPG

En dit alles met 1 hand :*)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/handicap.JPG
Dit moest ik weer effe melden,ik kan het niet laten :)

[ Voor 9% gewijzigd door Smollys op 09-11-2003 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smollys schreef op 09 november 2003 @ 01:03:
Zal dus morgen eens op de koffiezet proberen en ook op de strijkbout,als het maar wat warmte geeft he ,zullen dan wel zien wat het geeft ;)

Maar een ander ding is dat ik een kleine triomf voor mezelf heb gehaald nu 8)
beetje geholpen door het weer en wat meer isolatie ben ik er in geslaagt om -45°C te halen nu op een kwartiertje runnen.
Dit wil mischien nog niet veel zeggen maar voor mezelf toch al een persoonlijke triomf om eens -45° gezien te hebben ,Daar gaan we dus voor O-)
Een weekje werk dat wordt beloont zeg maar,en dat nog maar in een beginfaze :P

[afbeelding]
je temps zijn nu veel beter vergeet niet dat je met TEweinig gas lagere temps haald zonder dat er een load op staat maar dat het bij het stressen dan inheens helemaal weg kan vallen, als je je block dus op iets warms gaat zetten en je runt probeer dan nog even met de hoeveelheid gas (koudemiddel) te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

offtopic:
[quote]Mr. Hard schreef op 09 november 2003 @ 00:30:
[...]
dat staat er toch ook bij Pink Panter of ben ik B) :?
[/quote]

Let ook even op de tijd!
Hij postte zijn bijdrage toen ik mijn tekst aan het typen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Smollys schreef op 08 november 2003 @ 23:45:
Koffiezetters genereren volgens mij meer warmte dan een proc, maar ja als ie eum dan alsnog koel weet te houden weet je zeker dat je proc maar beter een winterjas kan aanschaffen...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Rey Nemaattori schreef op 09 november 2003 @ 17:43:
[...]

Koffiezetters genereren volgens mij meer warmte dan een proc, maar ja als ie eum dan alsnog koel weet te houden weet je zeker dat je proc maar beter een winterjas kan aanschaffen...
Winterjas zal nodig zijn denk ik ;)
Heb maar een half uurtje tijd gehad vandaag maar heb de captube bij het blok eens wat dicht geknepen ,hierdoor heb ik een iets grotere drukval gegenereerd en de temp zakte direct .nu kan ik het eens met iets meer gas proberen morgen.
maar hier is het resultaat van men actie van vandaag alvast.
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/-50.JPG

-50° op propaan :9 ,eerst nu eens wat meer gas opvullen om iets meer warmte te kunnen afvoeren en dan eens kijken hoe het stand houd als ik het blokje belast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Smollys schreef op 09 november 2003 @ 17:54:
[...]

Winterjas zal nodig zijn denk ik ;)
Heb maar een half uurtje tijd gehad vandaag maar heb de captube bij het blok eens wat dicht geknepen ,hierdoor heb ik een iets grotere drukval gegenereerd en de temp zakte direct .nu kan ik het eens met iets meer gas proberen morgen.
maar hier is het resultaat van men actie van vandaag alvast.
[afbeelding]

-50° op propaan :9 ,eerst nu eens wat meer gas opvullen om iets meer warmte te kunnen afvoeren en dan eens kijken hoe het stand houd als ik het blokje belast ;)
Je moet niet te enthousiast zijn met het dichtknijpen van het capillair .
wanneer de doorlaat te klein word is ook de capaciteit pleite
Je kan dan vullen wat je wilt maar het enige wat er dan gebeurt is dat je je condensor vol met gas vult .
Overigens is het knijpen van je capillair makkelijker van verwijden maar dat had je
zelf wel bedacht denk ik. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Haeg schreef op 09 november 2003 @ 18:24:
[...]

Je moet niet te enthousiast zijn met het dichtknijpen van het capillair .
wanneer de doorlaat te klein word is ook de capaciteit pleite
Je kan dan vullen wat je wilt maar het enige wat er dan gebeurt is dat je je condensor vol met gas vult .
Overigens is het knijpen van je capillair makkelijker van verwijden maar dat had je
zelf wel bedacht denk ik. B)
Dat had ik wel al begrepen Haeg.Daarom vind ik een kijkglas dus handig.
De captube is toch te dik dus daar zit ik niet mee ,de compressor kon gewoon geen druk opbouwen achter die cap en het kijkglas was als gevolg voledig leeg.
nu heb ik hem genepen tot er een beetje vloeibaar te zien was en dat was direct te merken aan de temp ,nu ga ik dus weer eens bijvullen tot het kijkglas net vol is ,of de zuiglijding tot aan de copressor terug bevriest.
Dat leek me weer de logische stap om te doen nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Het is zoals geweten niet gemakkelijk om als particulier aan koeltechnisch materiaal te komen ,maar heb mischien toch een groothandel gevonden in de buurt die me een rolletje captube wil verkopen.vingers kruisen nu ,wacht op een telefoontje met de bevestiging nu ;)

Heb nu ook nog een paar kg nieuw koper gevonden bij de shroothandel ,eens kijken wat we daar mee kunnen doen om een nieuw evap blokje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Smollys schreef op 31 oktober 2003 @ 16:54:
...
Maar om kleine hardsolderingen te maken hier thuis heb ik wel besloten een setje te kopen ,grote stukken kan ik altijd ergens met argon gaan lassen ,maar het is handig om thuis rap een paar solderingen te kunnen maken zonder iemand lastig te moeten vallen.

was gegaan achter een soort mapp torch ,maar dan zag ik dit setje

[afbeelding]

96€ voor de set + wat 40% zilver bagetjes en wat flux 106 € tesamen.

Heb even en paar lasjes geprobeerd met kopertubing en kan vertellen dat zelfs voor iemand zonder enige laservaring het nog kinderspel is met zo een zuurstof setje .Je moet zelfs uitkijken of je werkstuk verbrand binnen de seconde.zo heet dat het word zeg ;)
Wel ,op het eerste zicht een goede investering dus mede omdat ik het kan gebruiken voor andere doeleinden ook .
Goeie dag, ik heb enkele jaren terug 117 GULDEN maar hoeven te betalen voor zo'n ding (dragon kit). De behuizing van de flessen is wel van plastic, maar dat boeit niet, het gaat me om de brander..
Het is idd lekker makkelijk om mee te werken, alleen die flux 6 vind ik rotzooi, ik had liever zo'n flesje bhlack-flux gehad (die flux die DaBit bij zijn RVS slangen "kreeg"), maar goed is idd een lekker setje.

DaBit,
Waar heb jij die R134a vandaan gekregen? ik las dat je dat uit een fles van een scheepshoorn hebt gehaald..
Wat is het merk van dat product? Ik moet ook een paar van die flesjes hebben..

* equinoxe kan waarschijnlijk een schep-ijs koelinstalatie van een italiaans retaurant krijgen.. _/-\o_

Hiermee wil ik tegen zijner tijd mee aan de slag, maar eerst moet ik wat leerlingen van mijn vrouw aan het werk zetten om op school, die moeten mij een direct die evaporator te freezen :) }) (zullen daar ook voor beloond worden, NP )
Maar ok, eerst moet het huis af zijn, dan kan ik weer verder met prutsen..

[edit]

is dit: http://www.lokringusa.com ook hier details: http://www.unicorn-tools....chap/Leidingreparatie.htm een goede tool om de leidingen mee te verbinden? (max druk : 200 bar)
Ze hebben ook leuke vul/aflaat ventielen.
scheeld in ieder geval veel tijd tov hardsolderen.. :D

[ Voor 36% gewijzigd door equinoxe op 13-11-2003 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

equinoxe schreef op 12 november 2003 @ 12:01:
Het is idd lekker makkelijk om mee te werken, alleen die flux 6 vind ik rotzooi, ik had liever zo'n flesje bhlack-flux gehad (die flux die DaBit bij zijn RVS slangen "kreeg"), maar goed is idd een lekker setje.

DaBit,
Waar heb jij die R134a vandaan gekregen? ik las dat je dat uit een fles van een scheepshoorn hebt gehaald..
Wat is het merk van dat product? Ik moet ook een paar van die flesjes hebben..
Merk? Geen idee. Rondzoeken bij feestwinkels en botenwinkels zal wel iets opleveren. Voor zover ik gezien heb zijn die dingen of met butaan gevuld, of met R134a. En de butaan-varianten hebben een brandbaar-icoon op de fles.

Die flux-6 is geen rommel; werkt prima bij mij. Waarschijnlijk stook je de boel gewoon te warm.

Smollys: nog nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Ben een nieuw evap blok aan het proberen te maken dabit.
Ben het weer voledig met de hand aan het maken en daarom duurt het weer wat langer.
Heb eens een ontwerp genomen met een honinggraat struktuur omdat dat met de hand(1hand nog altijd trouwens)gemakkelijk te boren is .
Het is een blok van 50 X 50 X12 mm en daar een honinggraad in geboord met gaatjes van 4 mm die allemaal met mekaar in verbinding staan ,principe als een prom evap dus maar dan met ronde gaten .

Het blok komt horizontaal en had daaom gehoopt dat je dan niet echt een lange gang struktuur hoeft te hebben ,als het gas maar in alle uithoeken van het blok komt en overal kan verdampen .

Zou dit een beetje werken Dabit ?

Ook twijfel ik of ik de captube en de zuiglijding via 1 ingang in het blok ga laten komen of de captube aan de ene kant en de zuiglijding aan de andere (overhoeks zelfs mischien ? Wel bijde met de captube in de zuiglijding natuurlijk .
Wat zou het beste werken ?

Ow ,en ik heb een rolletje captube kunnen kopen (30M) ,de magazijnier haalde een paar onverpakte rollen boven van 30 M zonder gegevens of wat dan ook op de rollen ,dan zijn we maar aan het meten gegaan en de dunste er uitgehaald ,gemeten kwam die op 0.031" binnendiameter ,maar thuis nog een controle gedaan en denk echt dat het 0.036" is :( (ben er zeker van zelfs 8)7

Na ja ,heb er eens een stuk van 3 M ingehangen dus ,korter kan ik er zeker al niet mee gaan en langer heeft geen effect meer omdat de 0.036" maar effect heeft tussen 5 ft en 15 ft lengte ,daarboven blijft het debiet altijd hetzelfde :(

Ook geen ruimte om met de lente van deze draad te spelen dus ,het werkt allemaal wel en het blok blijft op een veel lagere temp bij een belasting dan voordien ,maar verder afregelen kan ik er dus ook niet mee ;(

Weer maar verder op zoek dus .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smollys schreef op 18 november 2003 @ 13:25:
Het blok komt horizontaal en had daaom gehoopt dat je dan niet echt een lange gang struktuur hoeft te hebben ,als het gas maar in alle uithoeken van het blok komt en overal kan verdampen .
En als het verdampte koudemiddel maar weg kan zonder meteen de vloeistof mee te nemen en de zuigleiding in te stoppen.
Zou dit een beetje werken Dabit ?
Jawel. En oppervlak is king, wederom.
Ook twijfel ik of ik de captube en de zuiglijding via 1 ingang in het blok ga laten komen of de captube aan de ene kant en de zuiglijding aan de andere (overhoeks zelfs mischien ? Wel bijde met de captube in de zuiglijding natuurlijk .
Wat zou het beste werken ?
Tegenover elkaar en dan zodanig dat de vloeistof neit direct de zuigleiding ingeblazen word.
na ja ,heb er eens een stuk van 3 M ingehangen dus ,korter kan ik er zeker al niet mee gaan en langer heeft geen effect meer omdat de 0.036" maar effect heeft tussen 5 ft en 15 ft lengte ,daarboven blijft het debiet altijd hetzelfde :(
Niet hetzelfde, maar ook niet veel kleiner. Overigens: 15ft = ~5M
ook geen ruimte om met de lente van deze draad te spelen dus ,het werkt allemaal wel en het blok blijft op een veel lagere temp bij een belasting dan voordien ,maar verder afregelen kan ik er dus ook niet mee ;(
Welkom bij de wondere wereld van de capillaire leiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik raad je aan om eens een fatsoenlijke thermometer te gebruiken, Volges mij heb ik ooit ergens gezien dat dat ding ver onder nul nogal begint af te buigen. Tenminste het leek op de jouwe. Tis trouwens toch altijd verstandig om ook andere thermometers te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
AtomicShockwave schreef op 18 november 2003 @ 18:14:
ik raad je aan om eens een fatsoenlijke thermometer te gebruiken, Volges mij heb ik ooit ergens gezien dat dat ding ver onder nul nogal begint af te buigen. Tenminste het leek op de jouwe. Tis trouwens toch altijd verstandig om ook andere thermometers te testen.
Ik kan nog een heel lang lijstje maken van dingen die ik kan gebruiken spijtig genoeg :+

Ik gebruik deze thermometer omdat dit de nouwkeurigste is die ik bezit .
hij heeft een accurancy van +/- 2°Cvan -50°C tot 0°C en +/- 1°C van 0°C tot +70°C
Recht van de handlijding deze gegevens dus en in de praktijk bleek hij geen 0.5°C verschil te hebben bij -30°C dan zo een duur flux ding.
Slaap op uw 2 oren,de temps die je op mijn metertje ziet zijn acuraat hoor en ben al een tijdje op zoek naar nog een paar identieke van die metertjes.ook al was het een redelijk duur ding in de tijd.

Een andere tegenslag is dat mijn diepte meter tijdens het boren in mijn nieuw blok verschoven is ,gevolg 3 mooie gaatjes in de bodem van het blok eer ik het doorhad :(
2 dagen zagen,vijlen en zweeten verloren dus,en mijn moed om weer opnieuw te beginnen met mijn linker hand in het gips is ver te zoeken.

Er staan blaren op mijn vingers omdat die tegen het harde en ruwe synthetisch materiaal schuuren waaruit de gips bestaat als ik uuren moet vijlen omdat ik al een beetje onnouwkeuriger kon zagen met dat gips aan :( Damm ,het was bijna klaar en nu moet ik eerst die tot bloedens toe geschuurde vingers laten herstellen eer ik opnieuw kan beginnen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
En zo kan hij al eens warmdraaien ;)
Is nog heel wat werk aan ,maar kon het niet laten hem het stof er eens laten uit te blazen.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Phase%20change/pcrun1.JPG

Xp 2500+@2777mhz 230 X 12 ---- 2.1 V vcore

Temp idle -7° stressed 0° a +3 °C

Ach ja ,is nog niet optimaal en moet nog beter kunnen ,maar het is goedkoop ,en dat telt hiero ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:26
Smollys schreef op 19 december 2003 @ 13:30:
En zo kan hij al eens warmdraaien ;)
Is nog heel wat werk aan ,maar kon het niet laten hem het stof er eens laten uit te blazen.

[afbeelding]

Xp 2500+@2777mhz 230 X 12 ---- 2.1 V vcore

Temp idle -7° stressed 0° a +3 °C

Ach ja ,is nog niet optimaal en moet nog beter kunnen ,maar het is goedkoop ,en dat telt hiero ;)
Ik vind em heel netjes werken :P Knap hoor. K denk dat je er in de toekomst vast meer uit weet te halen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Up , het is nodig in het heel kort ;)

Heb na maanden eens wat problemen opgelost met het koelblok en de vacuumpompen.
Alles staat nu al uurtje en half te vacumeren en het lijkt er op dat de vacuum pompen nu eficienter werken .
Het blokje bleek ook nog een fit in te zitten , na 3 weken draaien werd het systeem steeds zwakker en moest ik wat gas bijpompen , maar kon de fit nergens vinden tot nu na een zeeeer grondige controle ;)
Bleek toch een fit in het koelblok te zitten en heb die effe dicht gebrazeerd .
Hopelijk bekom ik nu een beter vacuum en nog wat betere temps dan voorheen .
Ik moet enkel nog een bevestigingssysteem zien te ontwikkelen om dat blok op een asus k8v- deluxe te monteren met afdoende isolatie , dat is altijd het moeilijkste onderdeel |:(

Ga het systeem binnen een half uurtje terug opgassen met propaan ;)
Ik hou dus men vingers gekruist voor het resultaat dat men verbeteringen gaan opleveren , hopelijk wat meer warmteafvoer capasiteit met een beter vacuum :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:32

Exigence

dnkroz

En, en, en...... :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

idd.. En, En, En... Of is het teken dat je geen update meer gepost hebt dat je comp. is overleden???

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gewoon gedult jongens het komt echt niet eerder als iedereen en en en zit te roepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Misschien schoot de propaan er uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Wel , alles ziet er ok uit .
Na het vullen systeem aan en temp zakte direct tot -50 °C .
Dan een uurtje of 2 op de cpu gezet en eerst leek de temp te hoog te blijven .maar dat kan wel zijn door alles te verhuizen van de garage naar mijn pc .
Na een half uurtje is hij dan toch serieus vertrokken en hield in het bios de temp van mijn cpu in het oog en die daalde op 2500 mhz als een speer naar -25°
In windows heb ik nog geen prog gevonden dat negatieve temperaturen kan weergeven op een asus k8v deluxe met a64 3000+ , dat is wel behoorlijk lastig.

Heb dan maar wat gaan pifast draaien om te kijken hoe hoog ik kon komen .
wat blijkt is dat eens ik over de 2750 mhz kom dat de temperatuur nogal snel inzakt , dus moet ik de fles er weer even aanhangen om te kijken of ik de gasloud nog wat kan verbeteren onder hooge belasting .
Dat is natuurlijk supper moeilijk af te stellen zonder een gelijkende warmtebron op het blok .
Er moet nog effe wat meer gas op en dan houd die het waarschijnlijk wel wat beter bij zeeeer hoge belasting .
Nu verdamt het gas te snel in het blok en er komt tewijnig nieuw bij voelt het aan , en dan schiet je evap temp op dat punt de hoogte in .
Komt wel goed .
PS , pifast gedraait op 288 X 9.5 =2737 mhz op 1.75 v (moet gemod worden want kom hier wat te kort van :X )
47.75 sec in pifast btw ;)

alsik harder wou had ik dus last van insortende temp .
Na een uurtje of 2 en herhaaldelijke pogingen heb ik de temperatuur zo hard laten zakken dat men cpu slot bevroor en het madameke van asus begon te roepen dat men cpu test faalde |:( en men bordje effe niet meer wou tot ik het terug gedroogd had :Z

Maar weeral betere isolatie gaan uitvinden dus , dat is toch een miserie voor zelfmakers ze :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Speedfan geeft bij mij negatieve temps in windows aan. Zal wel een beetje afhankelijk zijn van het moederbord denk ik.

Jammer dat je @load nog niet van die lekkere temps haalt, maar zo'n a64 op 2700 Mhz of meer verstookt ook wel behoorlijk wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smollys schreef op 22 maart 2004 @ 02:49:
Maar weeral betere isolatie gaan uitvinden dus , dat is toch een miserie voor zelfmakers ze :r
Haha, die problemen ken ik :)

Ik moet zeggen dat het Prom-systeem niet onaardig werkt. Dus met heater-pad aan de onderkant, en de ruimte tussen verdamper en mobo afsluiten dmv een stukje plastic en wat sealstring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
YoupY schreef op 22 maart 2004 @ 02:53:
Speedfan geeft bij mij negatieve temps in windows aan. Zal wel een beetje afhankelijk zijn van het moederbord denk ik.

Jammer dat je @load nog niet van die lekkere temps haalt, maar zo'n a64 op 2700 Mhz of meer verstookt ook wel behoorlijk wat.
Zal eens kijken als ik de koeler eens terug instaleer of speedfan ook werkt met een kt 800 bord en negatieve temps . txs

BTW YoupY , ik ben nog op zoek achter de weerstandwaardes voor vooral de vcore mod op het asus k8v .

En dabit : ik heb dat systeem van prometea al wel eens bezien , maar het is redelijk moeilijk te maken denk ik met enkel een boormachine + dat je je blok daar speciaal voor moet ontwerpen , op de draaibank en een rond blok zou al handiger zijn ,niet ?
Het is vooral het mobo isoleren dat meestal mis gaat , tot -10 is het nog wel te doen , maar vanaf -20 en lager vriest het meestal wel overal los door :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Smollys schreef op 22 maart 2004 @ 12:15:
[...]
BTW YoupY , ik ben nog op zoek achter de weerstandwaardes voor vooral de vcore mod op het asus k8v .
offtopic:
beetje offtopic maar aangezien ik nergens een mailadres in je profiel kon vinden :P

Vcore 20k
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/k8v_vcore.jpg

Vldt 50k
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/k8v_vldt.jpg

Vddr 50k
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/k8v_vmem.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door YoupY op 22-03-2004 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Smollys schreef op 22 maart 2004 @ 02:49:
Wel , alles ziet er ok uit .
Na het vullen systeem aan en temp zakte direct tot -50 °C .
Dan een uurtje of 2 op de cpu gezet en eerst leek de temp te hoog te blijven .maar dat kan wel zijn door alles te verhuizen van de garage naar mijn pc .
Na een half uurtje is hij dan toch serieus vertrokken en hield in het bios de temp van mijn cpu in het oog en die daalde op 2500 mhz als een speer naar -25°

Heb dan maar wat gaan pifast gedraaid om te kijken hoe hoog ik kon komen .
wat blijkt is dat eens ik over de 2750 mhz kom dat de temperatuur nogal snel inzakt , dus moet ik de fles er weer even aanhangen om te kijken of ik de gasload nog wat kan verbeteren onder hoge belasting .
Dat is natuurlijk super moeilijk af te stellen zonder een gelijkende warmtebron op het blok .
Er moet nog effe wat meer gas op en dan houd die het waarschijnlijk wel wat beter bij zeeeer hoge belasting .
Nu verdamt het gas te snel in het blok en er komt tewijnig nieuw bij voelt het aan , en dan schiet je evap temp op dat punt de hoogte in .

alsik harder wou had ik dus last van insortende temp .
Na een uurtje of 2 en herhaaldelijke pogingen heb ik de temperatuur zo hard laten zakken dat men cpu slot bevroor
Of het gas loopt er net zo hard weer uit als dat je het vult of de capillair is wat te nauw geknepen door je
Vul hem anders eens op een andere manier af en dat is :net je zuiginlaat op de compressor niet wit laten worden .
Ik vind het een beetje vreemd dat je zo moet spelen met de gas hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Haeg schreef op 22 maart 2004 @ 21:09:
[...]

Of het gas loopt er net zo hard weer uit als dat je het vult of de capillair is wat te nauw geknepen door je
Vul hem anders eens op een andere manier af en dat is :net je zuiginlaat op de compressor niet wit laten worden .
Ik vind het een beetje vreemd dat je zo moet spelen met de gas hoeveelheid.
Ach , heel die unit zal wel bija aan zijn eind zitten met dat iets te lichte compresortje (1/5 pk)
De captube is niet geknepen en ik heb gas gevult onbelast tot er ijs kwam op 2 cm van de compressor .
Maar hier zit het wat fout denk ik .
Onder belasting met een zeer hoog geklokte cpu aan zijn voetje gebonden komt er na een tijdje helemaal geen ijs meer op de zuiglijding en begint de temp in te storten .
Ijs is er tot een bepaalde belasting wel op de zuiglijding , maar eens daarboven verdwijnt het vrij vlug en stort de temp in ,
Heb al gemerkt dat ik dat punt kan verleggen soms met iets meer gas te gebruiken .
Ik heb gisteren dus getest dat ik een cpu op 2700 mhz en 1.75C vcore stressed tot zo een -1 ° kan houden , Ik weet niet hoeveel Watt dat is , maar in ieder geval is dat al meer dan ik ooit had verwacht van dat ding , veel meer moet ik er niet van verwachten denk ik , of er zou een specialist aan te pas moeten komen vrees ik .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 16:03
als je et zo kunt houden , dus -1C dan is het heel interresant om er een peltier op te maken denk ik

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:03

Syzzer

Prutser

ThaKiller schreef op 23 maart 2004 @ 09:48:
als je et zo kunt houden , dus -1C dan is het heel interresant om er een peltier op te maken denk ik
Dan krijg je dus een shitloadf meer vermogen die je af moet voeren en trekt dat compressortje het helemaal niet meer ;) .

Hoeveel vermogen hebben die compressortjes uit Prom's eigenlijk? Ik zit nl zelf ook te overwegen een projectje als dit te starten, maar zit nog mer een aantal probleempjes. Eén daarvan: wat voor compressor heb ik nodig en waar vind ik deze tweedehands? Zou ik die bv gewoon uit een vrieskist kunnen slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

compressor uit prom heeft een vermogen van 235 watt.

danfoss NL11F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Anoniem: 79743 schreef op 23 maart 2004 @ 15:37:
compressor uit prom heeft een vermogen van 235 watt.

danfoss NL11F
Die link werkt niet :X

Deze wel :+

En hierin staat:
bij -35 op de evap heeft ie een load van 125 watt, oftewel een overgeclockte CPU houdt de evap het op -35. Dit is in een ideaal situatie die je nooit gaat halen.

Door hier R507 in te doen is de capaciteit wat te verhogen waardoor je temp zeg 10 graden lager gaat liggen, maar veel lager zal het niet worden.

Daarom is al dat gedoe om die temp reading op de prom (en dan vooral de Mach 2) omdat de temps daar gewoon lager zijn als de compressor ooit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Smollys schreef op 22 maart 2004 @ 22:59:
[...]

Ach , heel die unit zal wel bija aan zijn eind zitten met dat iets te lichte compresortje (1/5 pk)
De captube is niet geknepen en ik heb gas gevult onbelast tot er ijs kwam op 2 cm van de compressor .
Maar hier zit het wat fout denk ik .
Onder belasting met een zeer hoog geklokte cpu aan zijn voetje gebonden komt er na een tijdje helemaal geen ijs meer op de zuiglijding en begint de temp in te storten .
Ijs is er tot een bepaalde belasting wel op de zuiglijding , maar eens daarboven verdwijnt het vrij vlug en stort de temp in ,
Heb al gemerkt dat ik dat punt kan verleggen soms met iets meer gas te gebruiken .
Ik heb gisteren dus getest dat ik een cpu op 2700 mhz en 1.75C vcore stressed tot zo een -1 ° kan houden , Ik weet niet hoeveel Watt dat is , maar in ieder geval is dat al meer dan ik ooit had verwacht van dat ding , veel meer moet ik er niet van verwachten denk ik , of er zou een specialist aan te pas moeten komen vrees ik .
Je capillairtje is te lang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Haeg schreef op 23 maart 2004 @ 18:56:
[...]

Je capillairtje is te lang ;)
Je neemt me de woorden uit de mond . Ik ben vanmidag begonen met het blok er af te halen en de captube in te korten maar heb het nog niet voledig terug in elkaar gebrazeert .
Ik maar nadenken hoe het kan dat de temp op een bepaalde belasting zomaar kan inzakken en het beste wat ik kon bedenken is dat de captube te lang is _/-\o_
Dus ik maar in gang om het te proberen .
Dus toch eens een juiste ingeving die ik kreeg blijkbaar _/-\o_

Thx Haeg , nu voel ik me toch al wat zekerder over men probeersel waar ik mee bezig ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 5988 schreef op 22 maart 2004 @ 09:47:
[...]

Haha, die problemen ken ik :)

Ik moet zeggen dat het Prom-systeem niet onaardig werkt. Dus met heater-pad aan de onderkant, en de ruimte tussen verdamper en mobo afsluiten dmv een stukje plastic en wat sealstring.
Ik heb het prom systeem van isolatie eens bekeken voor zover er duidelijke pics over te vinden zijn , en moet zeggen dat ik er sterk aan zit te denken om zo een soort systeem te maken.
Moet te doen zijn denk ik ;)

Ik zou om te beginnen eens in een electronica winkel of iets zo een soort heater-pad vergelijkbaar met die van een prom te vinden .
Dan is de achterkant van het mobo teminste al wat vrij van condens .
en de voorkant met een soort teflon bus waar het blok inpast en afsluiten met vloeibaar rubber .
Veel werk maar voor de rest is het toch onbegonnen werk met eender ander systeem buiten een luchtdichte kast .

Btw. ik heb net de captube weer een serieus stuk ingekort , hoop dat het een beetje goed uitdraait .
Systeem staat op het moment weer vacuum te draaien , weet binnen een uurtje wel weer of het wat uitgehaald heeft ivm de tempdrop bij hoge belasting .
Ga deze keer het systeem maar opvullen met het blok in heet water om een beetje beter in de buurt te zitten met de gasloud .
Proberen gaat mee he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Waarom zou je een heatpad aan de achterkant willen. Als het maar goed luchtdicht is das het belangrijkste. Valt prima te doen met neophreen of eventueel een plat stukje plastic en sealstring.

Ik heb atm zelf ook zoveel mogelijk van die elementen uitgeschakeld. Bij de M2 zitten er 2 in de kop en 1 op de achterkant. Ik heb er nu maar 1 aanstaan in de kop om condensatie aan de buitenkant te voorkomen en heb er tot nu toe geen last van gehad. De kop wordt nu redelijk gewoon warm ipv gloeiend heet. De heater aan de andere kant van het mobo heb ik helemaal uitstaan.

Resultaat: weer 3 tot 4 graden gewonnen bij de cpu temp. Evap is ook een graadje of 2 kouder >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Smollys schreef op 23 maart 2004 @ 21:11:
[...]

Ik heb het prom systeem van isolatie eens bekeken voor zover er duidelijke pics over te vinden zijn , en moet zeggen dat ik er sterk aan zit te denken om zo een soort systeem te maken.
Moet te doen zijn denk ik ;)

Ik zou om te beginnen eens in een electronica winkel of iets zo een soort heater-pad vergelijkbaar met die van een prom te vinden .
Dan is de achterkant van het mobo teminste al wat vrij van condens .
en de voorkant met een soort teflon bus waar het blok inpast en afsluiten met vloeibaar rubber .
Veel werk maar voor de rest is het toch onbegonnen werk met eender ander systeem buiten een luchtdichte kast .

Btw. ik heb net de captube weer een serieus stuk ingekort , hoop dat het een beetje goed uitdraait .
Systeem staat op het moment weer vacuum te draaien , weet binnen een uurtje wel weer of het wat uitgehaald heeft ivm de tempdrop bij hoge belasting .
Ga deze keer het systeem maar opvullen met het blok in heet water om een beetje beter in de buurt te zitten met de gasloud .
Proberen gaat mee he ;)
Conrad 532878 voor 12 volt, 12 watt (gelijk aan prom volgens mij)
Conrad 532886 voor een grotere 35 watt ook 12 volt.

Volgens mij kan dit ook gebogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
YoupY schreef op 23 maart 2004 @ 21:20:
Waarom zou je een heatpad aan de achterkant willen. Als het maar goed luchtdicht is das het belangrijkste. Valt prima te doen met neophreen of eventueel een plat stukje plastic en sealstring.

Ik heb atm zelf ook zoveel mogelijk van die elementen uitgeschakeld. Bij de M2 zitten er 2 in de kop en 1 op de achterkant. Ik heb er nu maar 1 aanstaan in de kop om condensatie aan de buitenkant te voorkomen en heb er tot nu toe geen last van gehad. De kop wordt nu redelijk gewoon warm ipv gloeiend heet. De heater aan de andere kant van het mobo heb ik helemaal uitstaan.

Resultaat: weer 3 tot 4 graden gewonnen bij de cpu temp. Evap is ook een graadje of 2 kouder >:)
Dan maar beter zonder verwarming rond de soket mischien , maar uit ervaring weet ik dat het extreem moeilijk is om zelf een mooi luchtdichte omgeving te maken rond een cpu met beperkte middelen aan gereedschap en machines.

Ik heb de captube een stukje ingekort en het temp verval in stress is blijkbaar weggevallen .
De minimum temp onbelast is wel een stuk gedaald , maar de capasiteit van warmte afvoer is blijkbaar een pak omhoog gegaan .
Getest met een staaf koper van 25 cm lang en 6cm breed en 12 mm dik voor 10 Cm gedompeld in een waterkoker met kokent water .
Blok gemonteert op het andere uiteinde van de staaf rood koper en het blok blijft zo op -11 ° nu .
Voorheen bleek de temp onder die omstandigheden voledig weg te vallen naar +20 ° ofzo.
Dit is wel denk ik het uiterste van capasiteit haalbaar gaan worden voor mijn koelgroepje denk ik .
Raar dat je zo een staaf koper in kokent water aan het andere uiteinde wit ijs ziet vertonen , de warmte afvoer moet toch redelijk zijn nu denk ik , niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Smollys schreef op 27 maart 2004 @ 17:30:
[...]
Getest met een staaf koper van 25 cm lang en 6cm breed en 12 mm dik voor 10 Cm gedompeld in een waterkoker met kokent water .
Blok gemonteert op het andere uiteinde van de staaf rood koper en het blok blijft zo op -11 ° nu .
Een waterkoker is > 1800 watt.. dus je voert een *erg* grote belasting af.. dan mag hij inzakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
ANdrode schreef op 27 maart 2004 @ 17:49:
[...]

Een waterkoker is > 1800 watt.. dus je voert een *erg* grote belasting af.. dan mag hij inzakken
Je voert natuurlijk wel die volle 1800 watt bijlange na niet af .
De waterkoker levert wel die warmte toe aan het water , maar verdamping van dat water zal al een groot deel van die warmteproductie afbreken.
De warmte opname van die lange zware staaf koper in het kokent water is wel behoorlijk , maar dan moet die warmte nog naar de andere kant van die staaf gelijden die voledig dan weer gekoelt wordt door de evap .
Echt bijna onmogelijk te berekennen om hoeveel watt warmte dit alles produseert , maar het was het snelste en simpelste dat ik kon bedenken om te testen of de unit nu meer aankon dan voorheen met de ingekorte captube , en blijkbaar is dit nu zo ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Smollys op 27-03-2004 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Smollys schreef op 27 maart 2004 @ 17:56:
[...]
Je voert natuurlijk wel die volle 1800 watt bijlange na niet af .
De waterkoker levert wel die warmte toe aan het water , maar verdamping van dat water zal al een groot deel van die warmteproductie afbreken.
Snap ik.
Maar, toch neemt hij veel warmte op, als de ene kant -11 wordt.. koper geleidt namelijk nog steeds niet echt slecht. Zit er wel AS V tussen, misschien heeft hij wel slecht contact :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Smollys schreef op 27 maart 2004 @ 17:30:
[...]

Dan maar beter zonder verwarming rond de soket mischien , maar uit ervaring weet ik dat het extreem moeilijk is om zelf een mooi luchtdichte omgeving te maken rond een cpu met beperkte middelen aan gereedschap en machines.

Ik heb de captube een stukje ingekort en het temp verval in stress is blijkbaar weggevallen .
De minimum temp onbelast is wel een stuk gedaald , maar de capasiteit van warmte afvoer is blijkbaar een pak omhoog gegaan .
Voorheen bleek de temp onder die omstandigheden voledig weg te vallen naar +20 ° ofzo.
Dit is wel denk ik het uiterste van capasiteit haalbaar gaan worden voor mijn koelgroepje denk ik .
Raar dat je zo een staaf koper in kokent water aan het andere uiteinde wit ijs ziet vertonen , de warmte afvoer moet toch redelijk zijn nu denk ik , niet?
Zeker weten,proberen met dat ding ik ben benieuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104928

mischien heb je er niets aan maar een strijkijzer geeft denk ik toch nog iets meer warmte af.

voor de rest goed bezig moest ik de kennis hebben zou ik er ook aan beginnen.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 104928 op 27-03-2004 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Haeg schreef op 27 maart 2004 @ 21:24:
[...]

Zeker weten,proberen met dat ding ik ben benieuwd :P
Ja haeg , ik zou het ook wel eens willen weten of het in de praktijk op een gloedhete cpu iets uithaalt , altijd die vervelende condensatie is de reden die een groot deel van men vrije tijd opslurpt , houd me tegen om nu direct te testen op men pc .
Die kost iets teveel voor mij om te spenderen voor testobject dat het wel of niet overleeft , dus eerst weer aan de slag met condens provoventie eer ik weer wat resultaten weet :Y)
Het is simpel om te weten wat een 1/5 pk compressor gevult met r290 aan warmte kan afvoeren in uiterst ideale omstandigheden die ik lang nog niet gehaald zal hebben , dat staat vast .
Maar als ik van dat ideale punt door de duur niet ver afzit zal 150 watt aan -5 a-9°c wel mogelijk moeten zijn dacht ik .
Of moet ik mijn lat een tandje lager leggen denk je ?.
In ieder geval ben ik op zoek naar een betere compressor voor gebruik met propaan , ben nu al gewoon van met dat gas te werken en het is goedkoop en gemakkelijk mits de nodige maatregelingen in acht te nemen .
Een mooie danfos of zo met 1/4 pk zou een droom zijn voor mij , maar vinden is nog iets anders op de schroot :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 104928 schreef op 27 maart 2004 @ 22:26:
mischien heb je er niets aan maar een strijkijzer geeft denk ik toch nog iets meer warmte af.

voor de rest goed bezig moest ik de kennis hebben zou ik er ook aan beginnen.
kenis is te vergaren hoor ,lezen; lezen lezen lezen lezen ......... en na een jaar nog lezen en dan ga je aan de slag :Y) , maar men vrouw haar (mooi) strijkijzer heb ik nog niet in gebruik kunnen nemen door protest van haar entwegen ;)
Beste is volgens mij testen en afstellen op een werkende pc ,maar god ,wie heeft in godsnaam een werkend top systeem om wat mee te klooien om koelingen op te testen |:(
Pagina: 1 2 3 Laatste