Toon posts:

Moeilijk te koelen (met plaatje)

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit is toch heel lastig om te koelen ? Zo'n klein rot oppervlak. :?
Er moet een Peltier van 80W en een koelbak van een kilo tegenaan gedrukt worden. (De koelbak zit geschroefd tegen de zijkant van de kast aan de andere kant, de CPU wordt niet belast zo).

Bij de slot1 (Die nu rip is) heb ik er een houtklem opgezet, die drukt precies tegen de print aan waar het te koelen vlakje zit en de andere kant drukt tegen de koelbak precies er tegenover.

Of heeft iemand al een goeie oplossing gevonden ?

Afbeeldingslocatie: http://www.trialen.nl/pictures/front.jpg

Verwijderd

Dit is toch helemaal niet moeilijk te koelen gewoon je heatsink er goed tegen aan drukken :)

Greetz

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Om het oppervlak wat te vergroten zodat je peltier wat beter contact maakt moet je ff op zoek gaan naar een shim. OC-shop heeft ze, maar ik weet niet of ze ze ook voor FCPGA hebben. Moet je ff mailen.

De socket zou ik niet belasten met een koelblok van een kilo nee. Anders moet je een installatie aan je frame vastmaken die het gewicht van je koelblok draagt. Dwarsbalkje is er vaak makkelijk in te zetten.

Succes:)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 december 2000 21:52 schreef Celeron_clocker het volgende:
Dit is toch helemaal niet moeilijk te koelen gewoon je heatsink er goed tegen aan drukken :)

Greetz
Bij normale koelers zit er een mooi klemmetje bij dat precies de goeie druk op alle 4 de pennetjes uitoefent zodat de koellichaam precies recht tegen het vlakje aandrukt.

Ik heb een heel groot en breed koellichaam omdat er een 80W peltier tussen zit en er een 220V 12cm fan tegenaan blaast om het koellichaam koel te houden (dit lukt er goed op deze manier :)

Probleem is dat ik een eigen klem systeem moet maken, en als ik ook maar iets meer druk uitoefen op het klemmetje links dan kantelt het koellichaam op een zijkant van het vlakje en is er een luchtspleet en koelt ie niet meer. Dat is mijn probleem nu.

Tekening zie:
gathering.tweakers.net/showtopic/80062

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 december 2000 22:17 schreef worsie het volgende:
Om het oppervlak wat te vergroten zodat je peltier wat beter contact maakt moet je ff op zoek gaan naar een shim. OC-shop heeft ze, maar ik weet niet of ze ze ook voor FCPGA hebben. Moet je ff mailen.

De socket zou ik niet belasten met een koelblok van een kilo nee. Anders moet je een installatie aan je frame vastmaken die het gewicht van je koelblok draagt. Dwarsbalkje is er vaak makkelijk in te zetten.

Succes:)
Ik heb bij oc-shop al een coldplate besteld en getest. Zie:
gathering.tweakers.net/showtopic/78840 Werkt erg goed :-)
Maar een shim erbij zou de druk nog beter verdelen tussen de onderdelen ernaast ? Ik zal ze eens mailen.

Het koellichaam van 1Kg zit tegen de dwarsbalk van de PC geschroefd, de CPU draagt niks, moet alleen er goed tegenaangedrukt worden. Het testsysteem met de PIII500 draaide perfect op 620Mhz tot dit gebeurde:
gathering.tweakers.net/showtopic/81574

• joffri
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04-2024
ok ik leest net dat je proccie cassiewijle is (dood) maar voor de volgende keer zou ik een klemconstrucytie nemen die stijf is en dus zeker niet van hout.

ik denk dat jouw klem een beetje krom is getrokken door de druk. Hierdoor is die houten constructie bij het contact met de proc en de koeler scheef...zeg maar zo:
\ /
| |

ipv zo:
| |
| |

daardoor is het contact tussen de peltier en je chippie dus ook waardeloos. Het spijt me dat je procje is heengegaan..maarja neem lekker een duron kan je veel makkelijker mee oc-en =]

en als je toch nog een keer gaat klemmen met een koelblok van een kilo :?
neem dan een aluminium constructie..sterk en stijf.

Verwijderd

Ik heb een verslag over dit soort problemen!

http://www.hardwareXpo.net

(DangerDen test met Peltier en shim)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 december 2000 01:14 schreef joffri het volgende:
ok ik leest net dat je proccie cassiewijle is (dood) maar voor de volgende keer zou ik een klemconstrucytie nemen die stijf is en dus zeker niet van hout.

ik denk dat jouw klem een beetje krom is getrokken door de druk. Hierdoor is die houten constructie bij het contact met de proc en de koeler scheef...zeg maar zo:
\ /
| |

ipv zo:
| |
| |

daardoor is het contact tussen de peltier en je chippie dus ook waardeloos. Het spijt me dat je procje is heengegaan..maarja neem lekker een duron kan je veel makkelijker mee oc-en =]

en als je toch nog een keer gaat klemmen met een koelblok van een kilo :?
neem dan een aluminium constructie..sterk en stijf.
Het hout is te dik om krom te trekken denk ik. Maar de volgende keer wordt het zowiezo een ijzeren constructie. De reden dat de CPU dood is gegaan is omdat de voeding van het peltier het meer dan een minuut lang niet gedaan heeft.

Maar stel dat hout hout krom gaat staan dan beinvloed dat de druk niet omdat het precies hart op hart drukt van de cpu, en niet langs de randen zoals bij het klemmetjes systeem.

Ik heb zo'n grote koelbak genomen omdat er een Peltier tussen zit van 80W en die scheen moeilijk lucht te koelen zijn.

Maar ik ben nu aan het sparen voor een PIII 800e :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 december 2000 02:33 schreef harry het volgende:
Ik heb een verslag over dit soort problemen!

http://www.hardwareXpo.net

(DangerDen test met Peltier en shim)
Aaah, deze link
skyscraper.fortunecity.com/siliconvalley/500/danger1.html

Mooi systeem zo :) en een mooie klem om het waterblokje aan te duwen. Zo na het werk ga ik het eens helemaal goed doorlezen.
Pagina: 1