Toon posts:

Slot 1 en coldplate aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waar ik al bang voor was gebeurt dus nu. Het minime oppervlakje dat met 4 draadboutjes tegen de coldplate/peltier/koelbak gedrukt zit zit net niet recht op elkaar.

Zonder koelprut is het spleetje goed te zien zodat het er zuiver opligt zonder spleetje aan 1 kant.

Maar met koelprut erop en in de kast is er niks meer van te zien :( waardoor de cpu 58 graden is en de coldplate bijna ijs ! aargh |:(

Ik krijg de 2 oppervlakken niet perfect tegen elkaar ! help ! iemand tips ? Als ik 1 schroefje iets aandraai dan scheelt het gelijk 6 graden, of meer of minder.

Maar minder dan 58 graden wil de cpu niet, of de asus temp meter is echt buggie.

Of ik moet een heel ander systeem bedenken om een slot een cpu tegen een koelbak aan te trekken. Hoe doen jullie dat ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er maar een tekeningetje van gemaakt ter verduidelijking. Ik heb een nieuwe klem methode gemaakt waarmee de temp van de cpu weer 20 graden is gezakt.

Maar 35graden met een 80W peltier terwijl het ijs op de coldplate staat is natuurlijk niet goed. Wat er nu nog mis is... dunno

Afbeeldingslocatie: http://www.trialen.nl/pictures/zijaanzicht.gif

Je kunt mooi zien hoe klein het te koelen oppervlak op de cpu is. En hier onder staat een bovenaanzicht waarmee de klemmethode afgebeeld staat.

Afbeeldingslocatie: http://www.trialen.nl/pictures/bovenaanzicht.gif

Eerst had ik de boel met 4 draadboutjes vastgezet door de gaten van de slot1 plankje. Maar dat werkt helemaaal niet. Nu klem ik echt alleen de delen die moeten klemmen, en je ziet alles mooi centeren als ik de boel aandraai.

Er zit overal een beetje koelpasta tussen. Maar nog steeds 35 graden dus. De koelbak blijft mooi warm en niet superheet door de 220V 12cm fan die erop staat.

Wat voor klemmethoden gebruiken jullie voor grote koelbakken of peltiers tegen een slot1 cpu te drukken ?

Verwijderd

Topicstarter
Het zal toch niet zo zijn dat de voedingsspanning zo laag is dat de temperatuur nu daarom niet lager meer wordt ? |:(

De voeding staat op 11V en het Peltier trekt 5A. Dat is maar 55W ipv de 80W.

Ik ga komende week maar eens een voeding in elkaar knutselen dan, 15V en die 8A kan leveren ofzo. En dan weer de temperatuur meten. Het zal toch niet ....

Verwijderd

Topicstarter
Eenzaam draadje hier. naja tzal wel aan mij liggen.

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Is wel rustig hier ja ;)

Dat je CPU 35 graden (is dat idle?)wordt vindt ik vreemd. De peltier moet hem wel wat verder afkoelen dan dat, want je zegt dat het ijs er op staat. Lijkt me dat het contact tussen de coldplate en de cpu niet helemaal lekker is. Heb je hem er wel eens af gehad ondertussen? Goede afdruk in de koelpasta?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 december 2000 00:45 schreef worsie het volgende:
Is wel rustig hier ja ;)

Dat je CPU 35 graden (is dat idle?)wordt vindt ik vreemd. De peltier moet hem wel wat verder afkoelen dan dat, want je zegt dat het ijs er op staat. Lijkt me dat het contact tussen de coldplate en de cpu niet helemaal lekker is. Heb je hem er wel eens af gehad ondertussen? Goede afdruk in de koelpasta?
Toen de CPU rip ging omdat de voeding van de cpu het meer dan een minuut niet meer deed heb ik de zaak losgehaald. De afdruk was perfect.

Maar ik heb zitten rekenen. De coldplate is 4x4 cm en het peltier is 4.5x4.5 cm dus ik gebruik maar 79% van het koelvermogen. Verder was de spanning maar 11V in plaats van 15V en dat is weer 73% minder.

Als je dat opteld houd ik maar 46W over om een 500@620Mhz te koelen. En dan kan ik me die 30 graden wel voorstellen.

Of het is toch het contact. Maar een ander systeem kan ik me nog niet bedenken.

Ondertussen spaar ik voor een PIII 800E en maak ik een 150W 15V voeding die de PC uitschakeld als die voeding onder de 12V komt bv en minder dan 4A levert.

Als ik dat af heb en de cpu heb kunnen kopen dan ga ik weer testen.
Pagina: 1