Toon posts:

Voedingsprobleem of iets anders ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds eergisteren een Radeon 9700 pro , werkelijk een pracht kaartje :P
Alleen heb ik nu een heel vreemd probleem, als ik mijn computer opstart krijg ik geen beeld en de biosfout dat hij geen video kaart ziet.
Druk ik daarna op reset dan start hij gewoon door.

Ik zat de denken aan een wattage tekort , mede omdat ik nu 2 hds , 2 cd spelers en nu dus ook nog een video kaart aan mijn voeding heb hangen.

Ik weet niet hoeveel watt de voeding is, ik kan er namelijk niet helemaal bij en de delen die ik kan zien daar staat niets op , het is in ieder geval een standaard voeding van anderhalf jaar oud.

Is dit een wattage probleem of kan dit iets anders zijn?

Verwijderd

Ik weet niet wat jij voor HD's en cdspelers hebt, maar daarvoor zou een 230W voeding nog erg ruim voldoen! Uitgaande van wat er de afgelopen 2 jaar zo ongeveer standaard in een pc zit (300W) lijkt me dat niet het probleem óf je Radeon slurpt wel héél erg veel stroom.
Als je met een P4-3GHz of soortgelijk werkt, kan ik me er nog wel wat bij voorstellen, dus je moet wat specifieker zijn in je systeemspecificaties...

Verwijderd

Topicstarter
Ok hier komen dan mijn specs.

AMD Athlon XP 1800
512 mb Sdram
VIA Technologies VT 83363 mobo
Standaard brander
Standaard dvd speler
2 harde schijven , seagate en maxtor
2 extra fans
Sound Blaster Live 128
ATI Radeon 9700 Pro

Ik weet niet of dit behulpzaam is.

• chemmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2024

chemmie

Badger!

Staat je bios op AGP First qua VGA?
Probeer anders eens te kijken naar een nieuwe firmware voor je mobo.
Lijkt me iig geen Voedingsprobleem.

And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them.

Verwijderd

Ik heb sinds eergisteren een Radeon 9700 pro. [...] als ik mijn computer opstart krijg ik geen beeld en de biosfout dat hij geen video kaart ziet. Druk ik daarna op reset dan start hij gewoon door.
Logisch: bij opstarten een te onstabiele/lage voedingsspanning waardoor de videokaart niet op tijd initialiseert tijdens de POST.

Hoe te testen? Simpel: alle stroomverbruikers die onnodig zijn bij het testen verwijderen. Dus in jouw geval de brander/dvd speler, 2 harde schijven en SB Live128 ontkoppelen - en eventuele overklok terugzetten naar default settings. Daarna de PC aanzetten. Als het probleem dan niet meer optreed is het simpel: voeding te licht.

Even een zwaardere voeding erin hangen kan ook veel uitsluitsel geven of het door je voeding komt.

Meet in ieder geval de spanning van je 12V en 5V lijnen aan de molex - die worden namelijk door de Radeon's gebruikt als voedingsspanning. Als deze respectievelijk onder de 11,4V of 4,8V zijn is het 100% zeker een ingestorte spanningslijn. Een zwaardere voeding is dan de oplossing.

Loop Hangen en Opstartproblemen troubleshooter anders ook eens door.
Als je wilt weten welke voeding toereikend is: euss in 'Welke spanningen ...' > vermogen
Ik weet niet hoeveel watt de voeding is, ik kan er namelijk niet helemaal bij en de delen die ik kan zien daar staat niets op , het is in ieder geval een standaard voeding van anderhalf jaar oud.
Haal die voeding eruit en lees af wat erop staat - wij zijn nl. geen waarzeggers :+
Het vermogen (Watt) zegt _niets_ over de voeding ansich. Je hebt de informatie nodig (hoeveel stroom [ Ampere]) van de afzonderlijke spanningslijnen (+5V/+12V/+3,3V) - en evt. merk/model van de voeding.

Kortom: te weinig info en je zult zelf eerst het één en ander moeten testen / opzoeken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 06:00 ]

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

De kans is heel klein dat je dit over het hoofd hebt gezien, maareh... heb je wel een extra voedingskabeltje op je kaart aangesloten?? Dit is volgens mij precies de melding die je dan krijgt.
en hoort dit wel in C&E? lijkt me meer iets voor Videoplanken & Beeldkanonnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hazuki op 28-10-2003 19:08 ]

Koekie?

Verwijderd

Hazuki schreef op 28 October 2003 @ 19:07:
De kans is heel klein dat je dit over het hoofd hebt gezien, maareh... heb je wel een extra voedingskabeltje op je kaart aangesloten?? Dit is volgens mij precies de melding die je dan krijgt.
en hoort dit wel in C&E? lijkt me meer iets voor Videoplanken & Beeldkanonnen.
Deze melding krijg je als je niet je powerconnector hebt aangesloten: Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ja.hogeboomvanbuggenum/Tweakers/voorteken.jpg
Dus dat lijkt mij wel uitgesloten.
Als je spanningen in orde zijn zou je ook nog je bios POST timout kunnen verlengen: Gigabyte GA-7ZXE + Club3d Radeon 9700 alleen na reset ?!?
En anders is die kaart gewoon brak: Club3d Radeon 9700 komt niet altijd door kouwe start heen

Maar goed, voedingen in zijn geheel zijn meer een OH onderwerp, aldus move > OH

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 20:08 ]

Pagina: 1