Toon posts:

Gigabyte GA-7ZXE + Club3d Radeon 9700 alleen na reset ?!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Sinds kort in het bezit van een Club3d Radeon 9700 (non-pro). Ik heb een Gigabyte mobo van het typ GA-7ZXE. Als ik m'n PC aanzet krijg ik een serie piepjes te horen en vervolgens gebeurt er niets. Geen beeld, geen normale coldboot.

Als ik vervolgens op de reset knop op m'n computercase druk dan krijg ik een reset en vervolgens werkt alles WEL normaal. Dus gewoon booten (inclusief BIOS scherm, e.d.) en Windows start prima.

Inmiddels heb ik de voeding vervangen en is het een Q-Tec 550W Dual Fan Gold. Ik heb het idee dat het mobo niet in staat is om op tijd de stroom bij de diverse apparaten te brengen. Na een reset (enige hardware, zoals hd en cdrom is nu op gang) lukt het vervolgens wel om te starten.

Iemand ervaring hiermee ? Tips ?

Alvast bedankt,

Rutger

Verwijderd

Trek er eens een aantal apparaten uit (CD-spelers, PCI kaarten etc) en probeer het dan nog eens. Als dat wel werkt: voedings is te licht.

Piepjes: [google=bios beeps POST error code]
Troubleshooter: Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 07:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mmmhhh, ik had een 300 watt voeding en nu een 550. Ik heb alleen een HD (5400rpm), 1 x cdrom, 1 x floppy, 2 x usb. Lijkt me niet zoveel....

Is het mogelijk om op je mobo dingen in te stellen wat betreft powermanagement of zo ?

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Het is exact het zelfde probleem wat ik had met een ecs k7s6a na ander board geplaatst te hebben tottaal andere werkte het weer had ook nieuwste bios dus is puur combinatie van videokaart en mainboard wat niet flekkeloos loopt, er staan ook veel dingen over via google.....

Club3d Radeon 9700 komt niet altijd door kouwe start heen

[ Voor 11% gewijzigd door _MaLa_ op 27-08-2003 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ok, dus het ligt aan de combinatie mobo en kaart. Ik heb alleen niet zoveel trek om nu een nieuw bord te gaan kopen.... Kan mij bord stuk gaan als ik op deze manier (na een reset toch gaan werken) mijn pc blijf gebruiken ?

Ik heb inmiddels wel in de manual de piepjes gevonden van mijn bord. Vanavond maar effe controleren wat die piepjes nu precies betekenen....

Bedankt !

Verwijderd

Wat je zou kunnen proberen is de startup Pre-POST delay in de videokaart bios ophogen dat er langer gewacht wordt met het initialiseren van de Bios voor de POST procedure. Dat kon ik met een Geforce doen middels de Geforce Bios Editor, ik weet alleen niet of dat bij Radeons ook zo mogelijk is.

edit: met RadEdit of BiosEdit kan het iig niet wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/xbios/rv1.jpg
Bij de Ray Adam's nVidia Bios Editor heet het Frame Count

Wat je wel zou kunnen testen is: de clocksnelheid van de Radeon verlagen in de Bios (ivm initialiseren) en in Windows met RivaTuner e.d. weer overclocken. Op die manier weet je iig of het aan timingsconflicten ligt en heb je een soort safeboot gemaakt.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 11:30 ]

Pagina: 1