wwillem schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 13:42:
Bovendien verandert mijn muissnelheid wanneer ik de muis instel op 1600 dpi. Dat is niet iets wat ik verwacht van een muis. De nauwkeurigheid mag dan hoger zijn, ik wil de muissnelheid constant hebben, dus kennelijk gebeurt er nog iets. Naar mijn mening het volgende: Hoe hoger het aantal dpi, hoe vaker er gemeten wordt of de muis verschoven is en hoe vaker Windows de cursor een stukje opschuift. Je zou verwachten dat de verschoven afstand bij 1600 dpi dan twee keer zo klein is als bij 800 dpi, maar dit is dus niet zo. Daarom kan je dus bij de mx518 niet zeggen dat je op 1600dpi 4x zo nauwkeurig bent als bij 400 dpi, puur omdat de verschoven afstand per meting niet gelijk is.
Volgens mij heb je mijn verhaal niet goed begrepen.
Het verhogen van DPI heeft geen invloed op het aantal metingen dat naar Windows gestuurd wordt.
Nogmaals, wanneer je de DPI verhoogt, komt er per 'inch' die je de muis verschuift, meer bewegingsdata het besturingssysteem in.
Op de Windows desktop is dit dus alleen maar te vertalen in meer/minder pixels die je muis aflegt (er is namelijk niet zoiets als 'sub'-pixels op de windows desktop.
In een game heb je qua muis-input niets met pixels te maken, en kun je de hoekverdraaing per muisinput verlagen.
Situatie 1:
Gebruiker beweegt muis 1/1600e inch naar links.
400 DPI muis, vertelt OS dat de muis niet bewogen is.
1600 DPI muis, vertelt OS dat de muis 1 tik naar links gegaan is
Situatie 2:
Gebruiker beweegt muis 1/400e inch naar links.
400 DPI muis, vertelt OS dat de muis 1 tik naar links gegaan is.
1600 DPI muis, vertelt OS dat de muis 4 tikken naar links gegaan is.
Wanneer je Situatie 2 ingame hebt:
Bij normale sensitivity van het spel zelf:
400 DPI muis, vertelt game dat de muis 1 tik naar links is gegaan. Game verdraait zicht van speler 1 graad naar links.
1600 DPI muis, vertelt game dat de muis 4 tikken naar links is gegaan. Game verdraait zicht van speler 4 graden naar links.
Bij verlaagde sensitivity van het spel:
400 DPI muis, vertelt game dat de muis 1 tik naar links is gegaan. Game verdraait zicth van speler 1/4 graad naar links
1600 DPI muis, vertelt game dat de muis 4 tikken naar links is gegaan. Game verdraait zicht van speler 1 graad naar links.
In het geval van de verlaagde sensitivity ingame kan de hoge DPI muis nu 4x kleinere 'sprongetjes' qua gezichtsveld maken bij gelijkblijvende beweginssnelheid van de gebruiker.
Simpel gezegd. Een hoge DPI muis op de desktop zal snellere cursorbeweging tot gevolg hebben. Gebruik op de desktop dus een muis-DPI instelling die je prettig vind.
Zet niet de Windows sensitivity onder of boven het midden, dit zorgt voor minder precisie.
Gebruik in een game altijd de hoogst mogelijke DPI instelling van je muis, en pas de ingame sensitivity aan zodat je muis prettig aanvoelt.
Op deze manier heb je meer precisie.
crijn schreef op maandag 22 mei 2006 @ 00:05:
..
Maar koop geen Razer muis, ze zijn mooi en goed maar de ergonomie is echt verschrikkelijk. Je kan (mijn had iig) je hand er gewoon niet lekker kwijt. De 2 duimknoppen zitten veel te ver naar achter en zijn lastig om te gebruiken.
...
Ik vind het jammer dat de Razer muizen niet lekker vasthouden anders zou ik nu een Copperhead kopen maar zolang ze zo blijven blijf lekker bij mijn mx518!! Beste muis ooit

Zo denk ik nu precies over de MX500/510/518/G5. Of anders gezegd, het feit dat een muis niet lekker in
jouw hand ligt, kan nooit een argument zijn voor iemand anders
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.