Voorbeeld, als jij een integrated mobo hebt waarop alles al voor geïnstalleerd staat is dit in 9 van de 10 keer minder effectief dan een mobo waarop bijvoorbeeld een NIC en GPU apart staan...
je haalt dingen door elkaar. Op dat soort mobo's zijn er nics en dsp modules van inferieure kwaliteit geintegreerd. Dat is de reden waarvoor een aparte soundcard of nic veel beter presteerd, niet omdat het niet op het mobo is geintegreerd. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de p4c800-e die heeft een intel chipset erop geintergreerd waardoor hij wel beter presteerd ookal is het een geintegreerde nic. (nforce 3 is ook een leuk voorbeeld)
Wanneer er bij een telefoon dus een proc is voor de telefoon zelf, een proc voor 't beeld te regelen en een proc voor overige functies zit is dat veel beter dan dat je een proc voor alles hebt...
dat is niet zo. Kijk naar dual proc mobo's (ik heb er een dus ik weet waar ik over praat) De prestatie van zo'n mobo is niet gelijk aan een processor die op dubbele kloksnelheid loopt. De overhead is groter. Je kan dus veel beter 1 proc nemen op een grotere snelheid dan 2 op lagere snelheid.
Waarom? Op die manier kan elke proc doen waarvoor ie ontworpen is zonder te hoeven wachten op instructies of taken die ook nog gedaan moeten worden. Als je aan 't bellen gaat en tegelijkertijd een bewegend ding op de achtergrond hebt moet de proc dubbele dingen doen, daarom zal 't altijd aan eentje schorten...
het zijn standaard proc's die niet ergens voor ontworpen zijn (gewoon arm procs) je kan daar dus geen prestatie winst uit verwachten. Als een functie in een telefoon stotterd, of niet naar behoren functioneerd vanwege gebrek aan capaciteit dan kan dat aan 2 dingen liggen.
- verkeerd geprogrammeerd
- structureel tekort aan capaciteit
sinds de processor niet een van de toppend is (maar een arm ~100mhz) zou dit best omhoog geschaald kunnen worden. bedenk wel dat de kosten van een snellere proc ten opzichte van 2 langzamere procs aanzienlijk kostenbesparend is.
Hoevaak moet je niet wachten met veel van de huidige telefoons als je alleen al je smsjes opent... Hinderlijk gedoe, wat via 2 proc's opgelost kan worden!
dat heeft voornamelijk te maken met de acces time van je sim. Daar kan je met zelfs 1000 processoren niets aan doen (met cache natuurlijk weer wel maar das duur

)
Ok 't gebruikt misschien iets meer stroom maar 't werkt veel beter!
het werkt niet beter het werkt alleen bellemerend, aangezien je nooit de volledige capaciteit van alle procs kan gebruiken voor 1 programma, naar mijn insziens is dat gewoon een een structurele fout in de architectuur.
p.s. ik zie de dsp en gpu niet als processoren, dus we hebben het hier over 2 processoren en niet 4 zoals iedereen dat zegt.
[
Voor 23% gewijzigd door
justice strike op 27-06-2004 18:00
]
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)