"Nieuw" idee voor water cooling

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Was vandaag op mijn werk stuk aluminium aan het draaien op een draaibank.

En ineens was het er ! Een idee om op een andere manier watercooling toe te passen.

Zou het mogelijk zijn om een procesor rechtstreeks met water te coolen. Ik zou dan een stuk masief rond aluminium pakken en die uitdraaien. Een kant dicht laten. Aan de open kant zou ik dan twee groefen draaien in de buitenwand een daarin zou dan een soort siliconen string in komen die we op mijn werk gebruiken om een matrijs lucht en waterdicht te maken. Er zouden dan pilaren op de zijkanten komen invoer aan de onderkant en uitvoer aan de bovenkant.

Als je dan het geheel met de open kant op de kern van de processor bevestigt dan zou je volgens mij best goede cooling hebben op , aangezien de procesor direct met water in aanraking komt.

Zou een kern daar tegen kunnen denken jullie?

Ik ga binnenkort op mijn werk een prototype maken om het een stuk duidelijker te maken. Kan me best voorstellen dat het allemaal erg vaag overkomt.

Dit krijgt nog een vervolg. Heb hier nog een oude duron 800 en een abit bordje liggen en dan testen maar.

Keep you posted

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
je bedoelt direct die cooling? dit bestaat al langer en heeft veel meer risico's anngezien het veel sneller gaat lekken en water over je cpu is niet echt lekker.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

hmm, moet je niet met een materiaal dat beter hitte geleid dan water eerst het oppervlak vergroten? processortje is maar erg klein, en een luchtbelletje is funest, realiseer jezelf dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Heb er naar gezocht maar kon ziets niet vinden. Maar ik bedoel het inderdaad direct. k denk dat het best te doen moet zijn. Heb allen geen idee of dit goed zou werken kwa warmte overdracht.

Ja dat is ook zo. Het zou dan een mogelijk zijn om er een heel klein blokje aluminium/koper op de core te plaken.

[ Voor 24% gewijzigd door Kres817 op 06-10-2003 22:55 ]

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Kres schreef op 06 oktober 2003 @ 22:53:
Heb er naar gezocht maar kon ziets niet vinden. Maar ik bedoel het inderdaad direct. k denk dat het best te doen moet zijn. Heb allen geen idee of dit goed zou werken kwa warmte overdracht.
denk et niet, denk er aan dat water nog steeds geen kans maakt tov koper, het is de kunst om op een efficiente manier het oppervlak te vergroten. Met jouw idee krijgt ie zijn hitte niet goed kwijt in dat water en raakt ie overhit, ik vrees dat ie doorfikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker meer risico, zie maar net je core af te sluiten en daar geen lekken zien te krijgen. geprobeert met een oude 800+. boem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Nu online
voor meer info check btw de search met:direct die en dan alleen op DOC zoeken

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
There Is Only One Way To Find Out !!!

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:46
Kres schreef op 06 oktober 2003 @ 23:01:
There Is Only One Way To Find Out !!!
uhh, twee, want je kunt het proberen, maar ook ff zoeken naar direct die cooling levert de gemmiddelde tweaker voldoende informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Ik ga't gewoon proberen en kijken wat er gebeurt.

Je bent en je blijft een tweaker.

Zal er wel foto's van maken. Want ik weet dat er hier veel tweakers zijn die het resultaat willen zien als het mislukt.

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij gaat het water dan heel plaatselijk rondom de core koken. De 80 watt aan warmte die een moderne processor verstookt is veel te geconcentreerd. Misschien kun je het probleem een beetje verhelpen door met een dikke pomp voor een hoge stroomsnelheid te zorgen. Maar dan nog is het denk ik lang niet zo efficient als eerst die warmte naar een groter oppervlak brengen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Ik zie het al.
Er zijn weinig mensen die er vertrouwen in hebbn mar ondanks dat ga ik het toch proberen.

Graag nog wat meer reacties.

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ik zat te denken, het koken van het water is inderdaad een probleem. Mischien moet je een vloeistof nemen die een hoger kookpunt dan water heeft.

Net schoot me te binnen dat auto's olie gebruiken om te koelen. Moet er eens over nadenken of dit verbetering in het koelingsprocess zou kunnen betekenen.

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Misschien eerst eens heel goed zoeken naar oplossingen om je aluminium deksel op de CPU te lijmen? Siliconenkit is daar helaas niet geschikt voor vanwege de temperatuurschommelingen.

Om de warmte wat meer kwijt te raken zou je natuurlijk een klein stukje koperen heatsink op de CPU kunnen lijmen met een 'termal adhesive' lijm. Als dat in zijn geheel in je alu-omhuizing past dan ben je er wel. Mits je natuurlijk een waterdichte afsluiting kunt realiseren.
Misschien dat een P4 of AMDK6 met een een metalen heatspreader wel een aardig testexemplaat is.
De Ahtlon heeft altijd nog wat bruggen en condensatoren aan de bovenkant zitten.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruiken oto's dan olie om te koelen? nog nooit van gehoord.
Ik dacht dat olie alleen gebruikt werdt om te smeren :P

maarja.. ik denk dat deze mod totaal gaat mislukken, hoe je het nu uitlegt :D
maar pics zijn welkom :D:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Bij de auto heeft de olie twee werkingen. Smeren en Ja inderdaad koelen.
Voor vloeistof dacht ik meer aan de koelvloeistof voor de auto. Dat spul is gemaakt om pas op een veel hogere temperatuur te gaan koken. 130\140 graden dacht ik.
Allen maak ik me zorgen over de aantasting van de core?

By the way ! de spul dat ik voor afdichting ga gebruiken is geen siliconen kit hoor. Het is een soort touw dat op een rol zit. We gebruikendat spul in de zware industrie. Het wordt gebruik als een seal om matrijzen water en lucht dicht te maken.
Want met die matrijzen wordt plastic van ongevier 140 a 150 graden gevormd en met water gekoeld.

[ Voor 38% gewijzigd door Kres817 op 07-10-2003 00:49 ]

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Laatst online: 08:41
Graaf, graaf...

Klik :)

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Water heeft de capaiteit om in korte tijd veel warmte op te nemen, maar houd het langer vast als het niet actief gekoeld wordt dan alu wat aan de lucht relatief meer warmte afstaat. Het alu is een mooie oppervlakte vergroter die je nu niet meer hebt.

Het water zal wel niet gaan koken, maar het wordt denk niet zo goed gekoeld als met een extra laag alu ertussen.

(Als het echt mislukt heb je een snelkookpannetje van alu waar de druk niet uit kan :P (Klaboem, stoomexplosie :P) Nu ga ik tever denk....

Het bestaat wel, maar...

Ik zou het niet doen....

[ Voor 50% gewijzigd door Stinger666 op 07-10-2003 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan wel een tweaker zijn maar als dit soort koeling een oplossing zouden zijn dan werd het allang toegepast. Je kan het proberen maar zonde van je cpu'tje. Als je nou eerst eens een demo setje opzet zonder cpu, gewoon de situatie simuleren dan denk ik dat je meer bereikt. Als nu je cpu'tje de geest geeft blijft het bij 1 shot en hou je op. Een test set zou je veel meer data kunnen opleveren en kun je het optimaliseren. Gewoon een alu plaatje (zelfdeafmeting cpu) met een brander eronder, koeling erop en een goeie sensor erin. Als je het geoptimaliseerd heb dan kun jhet gaan testen. Is iig de enige juiste manier imo om het te doen met een grotere kans op succes ;) Good Luck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

nee nee geen andere vloeistof als water, heeft minder warmte opname en dan loopt het helemaal de stront in :)
TS: doe et nou maar niet, het is zonde van die 800 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dat Leufkens ooit een dergelijk blokje in de verkoop gehad heeft. De resultaten waren erg goed, maar met de bekende nadelen.

Ik zou overigens gewoon demiwater als vloeistof nemen, geen andere vloeistoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Denk zeker niet dat het gaat koken, ook niet zeer plaatselijk. Maar je zal uiteraard wel circulatie nodig hebben. Je zal geen grote pomp nodig hebben, gewoon 400L/h is zat.

Probleem is denk ik alleen het waterdicht maken en het stevig bevestigen v/h 'blok'. Als je dat denkt te kunnen zou ik het wel een keer proberen.

Gewoon zelfde principe als met normale waterkoeling, alleen met een ander 'blok'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
je zult zoiets als dit moeten maken voor de beste koelprestaties:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/trash/Direct-die-cooler-ontwerp.png
Om hem zo goed mogelijk te laten koelen moet je de juiste afstand vinden voor tussen het plexieglas boven de core en de core zelf. Deze afstand bepaalt namelijk de stroomsnelheid en de hoeveelheid water die er langs stroom omdat de hoogte ook de weerstand bepaald.

Over het koken fabeltje:
Ik geloof er niks van dat het zal gaan koken tenzij je core temp meer dan 100graden celsius wordt is dit ook praktisch onmogelijk en op het moment dat het water kookt bouwt het extra druk op waardoor het kookpunt weer omhoog gaat. En dan nog al zouden al deze factoren niet kloppen en het gaat volop koken, dan gaat het van H2O(l) -> H2O (g) en neemt een hoop warmte op(!) en wordt verder gespoeld naar de afvoerslang waar het door het omligende water wordt afgekoelt en van H2O(g) -> H2O(l) gaat en je nog geen bellen in je systeem hebt (de bellen bij koken bestaan uit enkel en alleen water, wat als het afkoelt weer 'gewoon' water wordt dat uit de kraan komt en er blijft GEEN lucht over!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
pcmadman schreef op 07 October 2003 @ 12:00:
je zult zoiets als dit moeten maken voor de beste koelprestaties:
[afbeelding]
Om hem zo goed mogelijk te laten koelen moet je de juiste afstand vinden voor tussen het plexieglas boven de core en de core zelf. Deze afstand bepaalt namelijk de stroomsnelheid en de hoeveelheid water die er langs stroom omdat de hoogte ook de weerstand bepaald.
Die afstand bepaalt idd de stroomsnelheid, maar er is al zooo vaak bewezen dat stroomsnelheid niks uitmaakt. Of het moet richting stilstaan gaan.
Water kan toch zat warmte opnemen.

Voor de rest klopt je plaatje wel, lijkt me een goed idee zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vergeet trouwens niet dat koelvloeistof in een auto onder druk werkt, en dan heeft water over het algemeen ook een hoger kookpunt. Naar mijn weten is het voordeel van koelvloeistof boven water vooral dat het niet bevriest in de winter, niet zozeer dat het een (veel) hoger kookpunt heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Ik ben weleens zo'n direct die tegen gekomen op een forum
http://www.aoaforums.com/....php?t=15153&page=1&pp=20

Afbeeldingslocatie: http://www.aoaforums.com/forum/attachment.php?s=f251cc7064376c91c7a75eee2258ad3e&attachmentid=5064

[ Voor 4% gewijzigd door idioteque op 07-10-2003 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

koken zal het echt niet doen hoor! al stroomt het water maar enigzins, dan is dat al voldoende om de warmte rond de core af te voeren.
Maar met een AMD is dit gewoon best lastig om te doen, een 486 of een pentium is veel makkelijker als experiment :) Ik zou m'n duron die ik nog wil gaan gebruiken in een andere pc er persoonlijk niet voor opofferen, want ik gok dat je maar een 3c verschil zal halen ofzo. Alleen het probleem is denk als er wat vuil/luchtbelletjes op je core zitten, dit zal wel uitmaken, omdat het dan op die plek de core isoleert en dus via het omliggende oppervlak van de core zijn warmte moet kwijtraken.

* _ferry_ vraagt zich af hoelang t duurt tot men procc 2-zijdig gaan koelen :P

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 07-10-2003 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-08 17:03
Ik heb hier een link waarin dit alles beschreven staat (het is wel in het duits).

http://www.upload.cooling-store.de/Fluidus/V2/start.htm

Maar even kort samengevat, direct die cooling werkt vele male beter dan de huidige koelblokken, alleen het risiko van lekkages is natuurlijk enorm.

Trouwens er zijn mensen die zich afvragen of het water gaat koken, nou niet dus of je moet wel een heeeeeeeeel flut pomp eraan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Laatst online: 10:20
Pink Panther schreef op 07 October 2003 @ 12:39:
Ik heb hier een link waarin dit alles beschreven staat (het is wel in het duits).

http://www.upload.cooling-store.de/Fluidus/V2/start.htm

Maar even kort samengevat, direct die cooling werkt vele male beter dan de huidige koelblokken, alleen het risiko van lekkages is natuurlijk enorm.
Geloof ik dus niet :/

Een goede waterkoelset haalt temperaturen van 5 - 10 graden boven kamertemperatuur, voornamelijk doordat het water toch een paar graden opwarmt. Dit kan iedere waterkoeler zelf nagaan: als je je pc net aanzet is een CPU temp van ongeveer 25 graden heel normaal (hier tenminste :Y)). Je houd hoe dan ook een paar graden verschil (immers, bij bijna gelijke temps is er ook nauwelijks warmte-afgifte), dus misschien dat je hier 2 a 3 graden mee kan winnen, maar veel meer zal het zeker niet zijn mits je het niet-direct-die koelblok goed monteerd.

Echter, een goede waterkoeling hangt lang niet alleen af van een goed koelblok, maar veel meer van je radiator. Dit heb ik zelf gemerkt toen ik van 1 naar 2 CPU's ging: temps stegen met zo'n 10 graden, simpelweg omdat m'n rad niet meer warmte kon afvoeren. IMHO haal je veel meer winst met goed grote radiator dan met direct-die, terwijl de risico's vele malen kleiner zijn.

En aangezien je't ook niet hoefd te doen om het concept te bewijzen (dat bestaat al in tientallen varianten) zou'k m'n energie ergens anders in stoppen als ik jou was :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:49

Epsilon

FragFrog schreef op 07 oktober 2003 @ 14:02:
[...]
Echter, een goede waterkoeling hangt lang niet alleen af van een goed koelblok, maar veel meer van je radiator.
Niet helemaal waar.

Mijn water temperatuur is 2 graden boven kamertemp full stressed, gemeten met een digitale thermometer die ik ook voor de lucht temperatuur heb gebruikt.

Mijn blok is echter de beperkende factor uit mijn systeem. De maze3 is alles behalve een super blok. Het werkt goed, maar het is geen top blok.

Dat bij jou je temp 10 graden omhoog is gegaan, is duidleijk een radiator probleem ja, ik draai echter met 2 grote radiatoren, en echt veel helpt de 2e niet. Ik kan op 1x120mm rad (airplex 120) makkelijk draaien, de temp gaat nog geen 2 graden omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink Panther
@FragFrog:
Waarom geloof je dit niet?!?!?
Waarom werkt een D-Tek WhiteWater blok beter dan een blokje van een Thermaltake Aquarius II setje?????

Je moet namelijk het systeem testen met dezelfde warmte input en dan is er wel degelijk verschil tussen de diverse koelblokken. Als je dit doet, dan zul je zien dat direct die cooling weldegelijk beter werkt.
Als je wilt lezen wat voor een effect de diverse methoden van direct die cooling hebben, kijk dan eens op deze link:

http://www.upload.cooling-store.de/Fluidus/V1/start.htm

Hier worden expirementen uitgevoerd met verschillende soorten direct die cooling.
Als je de resultaten bekijkt zie je toch wel degelijk verschil en dit is dus onafhankelijk van de gebruikte radiator! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Aikon schreef op 07 oktober 2003 @ 12:03:
[...]

Die afstand bepaalt idd de stroomsnelheid, maar er is al zooo vaak bewezen dat stroomsnelheid niks uitmaakt. Of het moet richting stilstaan gaan.
Water kan toch zat warmte opnemen.

Voor de rest klopt je plaatje wel, lijkt me een goed idee zo :)
Dat het klopt wist ik ook al :+

Maar wat jij zegt is niet waar, want het is bewezen met gewone koelblokken die toch al gouw een 50x zo groot kontakt oppervlakte hebben!

En de koelprestatie is altijd een samenhang van contactoppervlak en stroomsnelheid dus als je een formule ervoor zou willen maken krijg je zoiets als:
koelprestatie=contactoppervlak+0.1stroomsnelheid2
Waardoor de stroomsnelheid bij een een wat groter contactoppervlak al snel te verwaarlozen is maar aangezien hier ALLEEN de core (à +/- 1cm2) contactoppervlak is is dit juist een zeer grote factor.

of zie het zo:
Het kopper verspreidt de warmte heel gemakkelijk over een groot oppervlakte waardoor het water het gemakkelijk kan opnemen, maar als er geen kopper is om de warmte te verspreiden dan moet het water wat de warmte veel moeilijker verspreidt dit doen, en daarom komt de meeste warmte niet zo ver van de core af waardoor het weer efficiënter wordt om zo veel mogelijk water zo dicht mogelijk langs de core te laten stromen.

ff nog wat ik zelf gok dat het systeem doet:
Ik denk niet dat dit systeem beter presteerd dan een goed gewoon waterkoelblok omdat een geod waterkoelblok (d2d of gewoon) afhankelijk is van de balans van dicht bij de core (kleine delta t maar lage capaciteit (ouwere procs of notbridge/vga)) en groot contactoppervlak (hoge delta t maar grote capaciteit (met peltiers)) en dit is er net één die absolut het uiterste is van de eerste en dus beter op northbridge of vga toegepast kan worden dan op een athlon die de warmtedichtheid heeft van een kernreactor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
pcmadman schreef op 07 oktober 2003 @ 14:39:
[...]

Dat het klopt wist ik ook al :+

Maar wat jij zegt is niet waar, want het is bewezen met gewone koelblokken die toch al gouw een 50x zo groot kontakt oppervlakte hebben!

En de koelprestatie is altijd een samenhang van contactoppervlak en stroomsnelheid dus als je een formule ervoor zou willen maken krijg je zoiets als:
koelprestatie=contactoppervlak+0.1stroomsnelheid2
Waardoor de stroomsnelheid bij een een wat groter contactoppervlak al snel te verwaarlozen is maar aangezien hier ALLEEN de core (à +/- 1cm2) contactoppervlak is is dit juist een zeer grote factor.
Leuk dat je zelf een formule verzint, maar dat slaat nergens op natuurlijk.

Je idee klopt wel, ware het niet dat water de warmte zo snel opneemt dat een vergroting v/h oppervlak simpelweg amper uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Epsilon schreef op 07 oktober 2003 @ 14:09:
Mijn blok is echter de beperkende factor uit mijn systeem. De maze3 is alles behalve een super blok. Het werkt goed, maar het is geen top blok.
Ik ging er dan ook vanuit dat je een top blok vergelijkt met een direct-die blok. Niet eerlijk? Hoeveel duur zou een echt goed werkend en goed afsluitbaar direct-die blok zijn, tov een normaal waterblok? Ik gebruik zelf een namaak Dangerden, die iets beter schijnt te koelen dan het originele blok. Het blok koelt ruim 10 graden beter dan mijn andere waterblok, dat in een Senfu setje van XXLcases zat. Met dit blok heb ik stressed temps van zo'n 33 graden gehaalt. Een delta T van zo'n 10 - 12 graden, waarmee ik dus nog onder de delta T's zit van de koelblokkoen uit de test die Pink Panter gaf.

Helaas heb ik nu niet de tijd er uitgebreid naar te kijken (Duits leest altijd wat langzamer bij mij :)), maar ik geloof dat ze een warmte-element van 100W gebruiken, en dan een blok dat helemaal gefine-tuned is ervoor. Als 'gewoon' waterblok gebruiken ze een paar mij totaal onbekende blokjes, die veel meer warmteverschil laten zien. Een XP2000+ komt welliswaar niet aan die 100W, maar 70W ligt al gauw binnen het bereik. Die 30W rest zal nooit de 10 graden extra temperatuursverschil opleveren, geloof ik niet. Voor hun test willen ze het blok de beperkende factor laten zijn, dus mogen we er van uit gaan dat ze een pomp en radiator hebben genomen met voldoende capaciteit. Enige conclusie die ik nu kan trekken is dat ze niet vergelijken met goede waterblokken, en dat hun dT's zo'n 5 graden onder die van mij liggen, wanneer ik ook een 100W warmtebron zou gebruiken (ervan uitgaande dat dit een extra dT oplevert van 7 - 9 graden, wat mij een aannemelijke waarde lijkt)

Nog steeds heb je me dus niet overtuigd van dat enorme temperatuursverschil tussen direct-die en gewoon :)

Btw, ik gebruikte een blok van zo'n 35 euro, dus niks geen extreem dure apparatuur. En er lopen hier genoeg mensen rond die een dT van 10 graden halen, dus dat is ook niet overdreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 15:52

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Klinkt leuk, maar ik verwacht er niet meteen veel goeds van. Vooral omdat het oppervlakte van de core stukken kleiner is dan het oppervlakte van een waterblok. Daarnaast zal het heel moeilijk zijn om het zaakje lekdicht te krijgen. Heb je er trouwens ook al eens over nagedacht hoe je zo'n koelblok gaat bevestigen? Want behalve 'plakken' tegen de CPU, zul je hem ook op de een of andere manier moeten vastklemmen aan het socket of de vier gaten er omheen (als je die hebt). Want het gewicht dat de slangen uitoefenen op de socket, oefenen ze dus ook uit op de afdichting..... Mij lijken zelf de risico's stukken groter dan de baten. Ik zou het dus laten als ik jou was :)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Aikon schreef op 07 October 2003 @ 14:54:
[...]

Leuk dat je zelf een formule verzint, maar dat slaat nergens op natuurlijk.

Je idee klopt wel, ware het niet dat water de warmte zo snel opneemt dat een vergroting v/h oppervlak simpelweg amper uitmaakt.
tuurlijk klopt mijn formule niet, want er staat toch 'zoiets als', maar als je de grafiek erbij zou plotten zonder schaalvedeling dan kan ie volgens mij nog aardig kloppen, maar ik denk dat je het beste kunt beginnen met één maken met hele kleine afstand, 2mm ofzo en dan steeds 0.5mm eraf todat er goed duidelijk is wanneer het omslagpunt is (rekening houdent met full en idle waarin full naar mijn mening het zwaarst weegt) en dan een nieuw blok bouwen dat optimaal is voor jou cpu, en misschien kun je aan de hand van wat extra testen wel voorspellen wat beter werkt bij een overgeklokte cpu door hem eerste een beetje te underclocken/voltage verlagen en het omgekeerde. Ben eigenlijk best wel benieuwd naar resultaten van dergelijk onderzoek, want ik ben zeer sterk van mening dat een d2d blok heel erg blok specifiek ontwerp nodig heeft voor beste prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Voor de test ga ik een losse mbo gebruiken. Die laat ik op zijn rug liggen. OP die manier wordt er niet aan de socket getrokken. Mij idee is om gewoon een stuk rond massief aluminium hol te draaien.

De kant waar ik'm uithol zal boven op de processor komen. aan de zijkant komen dan de pilaren voor de in (onder) en uitvoer (boven).

In de wand aan de onderkant vrees ik twee groeven. In die groefen komen dan de afdichtingen. Siliconen snoer. Dat spul is zacht en als het tegen de onderkant van de procesor drukt dan zet het zich uit en vult het alle ruimte op.

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink Panther
In principe is het vrij simpel.....

1. Warmte overdracht vindt altijd plaats van een warm naar een minder warm
object.
2. Hoe groter het temperatuursverschil is, hoe beter de warmte overdracht is.

Als je deze twee stellingen nu eens in acht neemt (en die heb ik dus niet zelf verzonnen) dan kun je concluderen dat de warmte overdracht van die -> water beter zou moeten zijn dan bij die -> blok -> water.

Bij deze laatste (die -> blok -> water) is het delta T tussen water en blok kleiner (want er is reeds warmte overdracht geweest van die -> blok en blok temperatuur is dus lager) dan bij die -> water.

Hieruit kun je dus concluderen dat direct die beter is. O-)
Hoeveel beter het is, dat is een ander discussie punt, maar zal allicht beter zijn.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Ben ff met de foto bezig om te laten zien hoe de seal gaat werken.
Op de foto is de oude zelfgemaakte koelblok te zien waarbij ik oo de zelvde seal heb gebruikt.

Ik heb zelf het idee dat de warmte overdracht beter zal zijn want nu wordt de warmte van het gehele core ontrokken. Dus niet allen maar aan de bovenkant, maar ook van de zijkanten. en ik denk dat dat ook wat zou schelen.

Nog een vordeel is dat de water alle kleine miniscule plekjes bereikt die je normaal voor de helft met de koel prut opvult.

Dat is de theorie.

[ Voor 8% gewijzigd door Kres817 op 07-10-2003 17:45 ]

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:21

sphere

Debian abuser

Als je het over de Duivel hebt, trap je hem op zijn staart })

Van de frontpage: nieuws: On-chip waterkoeling getest door Intel, AMD en Apple

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink Panther
Yes, en zoals we dus konden lezen op nieuws: On-chip waterkoeling getest door Intel, AMD en Apple
is er zelfs niets beter dan direct die...... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

dus jammer voor iedereen die van mening was dat t slecht zou zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Ja best wel. Kijk mijn syteem zal nooit de zelvde resultaten halen maar als ik er allen maar in de buurt kom ben ik al blij. Dit is maar een experiment om te kijken of het mogenlijk zou zijn.

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
Wat een flauwe reacties allemaal. :/ Het is toch juist leuk om met zoiets te experimenteren, dus ontmoedig de TS niet zo met jullie speculaties. ;) Bovendien zegt Dabit in zijn post dat hij het al bij iemand goed heeft zien werken, en als er hier iemand is die met cpu-cooling experimenteert dan is het Dabit wel, dus hij kan het weten. Ik zie ook geen reden waarom het niet zou werken; de stroomsnelheid wordt gewoon belangrijker. Maar echt spectaculaire verschillen met gewone waterblokjes zou ik niet verwachten , tenzij je een echt goeie rad met weinig weerstand gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuws: On-chip waterkoeling getest door Intel, AMD en Apple kijk is aan schat:) is bijna zelfde idee als amd/intel/ibm/apple alleen maken die groeven in de core zodat er meer oppervlakte contacts is.

huhu beetje laat al 3 reacties:D

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2003 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
_ferry_ schreef op 07 oktober 2003 @ 18:30:
dus jammer voor iedereen die van mening was dat t slecht zou zijn :P
Als je dat artikel op de FP gelezen hebt weet je dat ze dat daar doen dmv honderden hele kleine kanaaltjes waar het water doorheen stroomt

Direct Die zoals hier geopperd is bij lange na niet zo efficient :)

[ Voor 4% gewijzigd door FragFrog op 07-10-2003 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Het is eindelijk gelukt om de foto op mijn domein te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~laan1082/got/seal2.jpg

Ff kijken of het lukt.
Ben voor het eerst een foto aan het posten.

Dit is de koelblok die ik tijd geleden heb gemaakt bij wijze van proef.
Maar het gaat om de seal die ik er voor heb gebruikt om de boel waterdicht te krijgen.

Die zelvde principe ga ik ook gebruiken om een waterdichte seal tussen de processor en de koelelement te krijgen.

Oh ja sorry voor de brakke pics. Heb mijn Nokia 3650 gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Kres817 op 07-10-2003 21:34 ]

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 12:37
Past dat wel om je core heen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
dit is niet de koeler maa een blokje die ik op mijn werk in de pause heb gemaakt.
het gaat om de siliconen kabel die ik als afdichting tussen de processor en blok ga gebruiken.

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Laatst online: 17-08 19:11

Silentpuma

To much mind...

Zeg Kres, heb je wel rekening gehouden met de weerstandjes en de Lxx bruggetjes van een AMD? En je zou er niet aan moeten denken dat het water je core binnendringt... :X

@ FragFrog: Ik ben het totaal niet eens met jouw mening dat een goede rad het belangrijkste onderdeel is. Tuurlijk, het is een cruciaal onderdeel, maar denk je eens in: mensen met een autosloop-rad hebben een rad dat HONDERDEN zoniet DUIZENDEN watts kan koelen. Ga dus niet lopen bazelen dat je rad het niet aankan, hoogstens heb je gewoon een brak geval wat inefficient is in het verplaatsen van warmte..

Echt, waarom denk je anders dat de temps het meest verschillen bij het gebruik van andere blocks? Lees de reviews er nog maar een keer op na...

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
ja daar heb ik over nagedacht en ik denk dat ik ze ga aflakken. Het is heel riskant weet het maar het zou moetten werken. Het geheel wordt dan gekoeld en komt onder water te staan. moet ff kijken waarmee ik de boel waterdicht ga maken. Dus alles behalve de core wordt afgelakt.

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink Panther
Dat is nu ballen tonen ofwel, echte tweaker mentaliteit.
Lata je het resultaat nog weten via dit forum?!?!?
Uiteraard het liefst met foto's, bevindingen en alles :P

Ben namelijk zeer geinteresseerd of je e.e.a. goed waterdicht afgesloten krijgt. Het idee ervoor speelde bij mij namelijk ook al langer na het lezen van diverse berichten hierover. Ik ben er ook voor 100 % van overtuigd dat het koeleffect beter is, maar in de afdichting zie ik zelf toch nog een vrij groot probleem.

PS: Let op dat je inderdaad de L-bruggen niet onderwater zet want dan krijg je
sluiting in je processor en da's niet mooi :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pink Panther schreef op 07 October 2003 @ 23:58:
Dat is nu ballen tonen ofwel, echte tweaker mentaliteit.
Lata je het resultaat nog weten via dit forum?!?!?
Uiteraard het liefst met foto's, bevindingen en alles :P

Ben namelijk zeer geinteresseerd of je e.e.a. goed waterdicht afgesloten krijgt. Het idee ervoor speelde bij mij namelijk ook al langer na het lezen van diverse berichten hierover. Ik ben er ook voor 100 % van overtuigd dat het koeleffect beter is, maar in de afdichting zie ik zelf toch nog een vrij groot probleem.

PS: Let op dat je inderdaad de L-bruggen niet onderwater zet want dan krijg je
sluiting in je processor en da's niet mooi :+
Ik neem aan dat ie demi water gaat gebruiken en dan is er niks aan de hand, want dat geleid niet.

Maar ik moet er niet aan denken dat je water vuil wordt en toch iets gaat geleiden nee :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
ja dat zo en zo ! Maar gaat de demiwater niet na een tijdje alsnog geleiden.
Ik heb al een idee voor de goede afdichting. er bestaat zoiets als een spray om ye bougie van je auto waterdicht te maken.

Hebt het weleens op mijn bromer gebruikt. Het laat een soort dunne film achter. Dat zou genoeg moeten zijn om de weestandjes en de L-bruggen tegen het water te beschermen.

Dat is de bedoeling tenminste.

Ga zo nog ff de maten opnemen en kijken of ik morgen op mijn werk alvast een begin kan maken.

Keep you posted.

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat het je lukt, maar ik zie toch wel een probleem in het waterdicht houden van de core

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Waterdicht houden v/d core zelf?
Lees de topic anders eens, tis al eens gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Heb een blokje geregeld op mijn werk.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~laan1082/got2/mod1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~laan1082/got2/alu.jpg

Dit is dus het matriaal waar het van gemaakt gaat worden.

De testpersoon staat ook al klaar.

De volgende stap is om het blokje te ferzen en de processor aflakken.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~laan1082/got2/lak.jpg

Dit is by the way het spul waarmee ik de boel ga aflakken.
Het is voor de auto maar voor deze ene keer leent het zich uitstekend voor dit doel.

Untill the next time

[ Voor 25% gewijzigd door Kres817 op 08-10-2003 21:01 ]

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 12:37
Kres schreef op 07 October 2003 @ 23:49:
ja daar heb ik over nagedacht en ik denk dat ik ze ga aflakken. Het is heel riskant weet het maar het zou moetten werken. Het geheel wordt dan gekoeld en komt onder water te staan. moet ff kijken waarmee ik de boel waterdicht ga maken. Dus alles behalve de core wordt afgelakt.
Je laat het water dus niet alleen over de core lopen maar ook over de andere onderdelen?
Da's wel cool ja. Moet je iig zorgen dat je de boel goed schoon maakt voordat je die componenten gaat lakken. Zou jammers zijn als je pomp kapot gaat van een schilvertje lak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

het is IIG wel eens eerder gelukt, dus je hebt een voorbeeld ;) veel suc6 er IIG mee, en ik ben zeer benieuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Ik moet nog ff wat tijd regelen tot dat ik terecht kan om de blok te frezen. Dat kan wel ff duuren maar ik doe het zo snel mogenlijk.

Keep you posted

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Kres weet je ook al hoe je het blok ga Frezen?
Ben wel benieuwt naar dit project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Gewoon met een boven freez. Er staat er een op mijn werk maar die mag ik niet gebruiken.

Het blokje (zie foto's boven) heeft de zelvde afmetingen als de processor. (50 x 50 mm).
Blokje ga ik zo vrezen dat de ruimte bij de procesor kleiner is dan aan de zijkanten. De bedoeling is dat het water steeds langs de core stroomt.

De plek boven de core wordt ook smaller dan de rest. Op die manier krijg je een stroomversnelling langs de core.
En dat komt de koeling ten goede. (zo luidt de theorie)

Maar de pa van mijn ex heeft er ook een staan bij hem thuis. Iets simpelere uitvoering maar net zo doeltreffend.
Als het beetje meezit zou ik er morgen al aan kunnen beginnen.

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey, als ik jou was zou ik echt geen een of ander vaag goedje :? uit de auto-industrie gebruiken om te isoleren, maar eerder lijm ofzo, goede waterresistente lijm. Verder lijkt het me een leuke tweaker-bezigheid 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anubis801
  • Laatst online: 03-11-2024
Al die kookverhalen zijn gewone fabeltjes. Dit gaat volgens mij heel goed werken want:
1 Water kan heel snel veel warmte opnemen 2 de oppervlakte van de core van de cpu is velen malen groter in verhouding vergeleken met de weerstand van een waterkoker en die staat gauw 2000watt aan het water! En gaat het water in zo'n waterkoken meteen koken? Nee! En dat is nog eens stilstaand water, laat staan op zo'n core die enkel 80 watt afgeeft met stromend water.

Ik zou zeggen go go go!

=/\= System Status =/\=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10-2023

Tweeker

1 + 1 = 3

MikeyMan schreef op 07 October 2003 @ 12:08:
vergeet trouwens niet dat koelvloeistof in een auto onder druk werkt, en dan heeft water over het algemeen ook een hoger kookpunt. Naar mijn weten is het voordeel van koelvloeistof boven water vooral dat het niet bevriest in de winter, niet zozeer dat het een (veel) hoger kookpunt heeft...
kan aan mij liggen, maar ik heb geleerd dat bij hogere druk het kookpunt lager komt te liggen, kijk maar eens naar de snelkookpan.

1 + 1 = 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anubis801
  • Laatst online: 03-11-2024
GOTTER schreef op 09 October 2003 @ 00:58:
[...]

kan aan mij liggen, maar ik heb geleerd dat bij hogere druk het kookpunt lager komt te liggen, kijk maar eens naar de snelkookpan.
Dan heb je het fout geleerd want een snelkookpan werkt sneller omdat het water door de hogere druk een hogere temperatuur bereikt (hoger kookpunt) waardoor het eten eerder klaar is!!! Ooit een snelkooppan in het echt gezien? Zo ja het zal je wel eens opgevallen zijn dat er stoom UIT komt uit de veiligheidventieltje wat dus duidt op een HOGE druk!

[ Voor 3% gewijzigd door Anubis801 op 09-10-2003 01:04 ]

=/\= System Status =/\=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer voor je maar een tijd geleden ben ik al eens iemand tegengekomen die dat heeft gedaan.
ik vond hier ook nog andere links kijk maar eens

http://www.sysopt.com/articles/Direct_Die/index5.html

:Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 01:16:
Jammer voor je maar een tijd geleden ben ik al eens iemand tegengekomen die dat heeft gedaan.
ik vond hier ook nog andere links kijk maar eens

http://www.sysopt.com/articles/Direct_Die/index5.html

:Z
Heeft iemand op got dit dan al eens gedaan? Dabit ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

damn leuk topic dit, we hebben het nu over de cpu maar een NB en GPU zouden het ook wel leuk vinden voor de DOCers onder ons ;)
iig mijn prom met R404a wint het wel van de directe watercooling op de core al is het -20C maar wat ik al zei de NB en GPU versie's geven mij veel interessen })

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Ik denk dat het voor een GPU nog makelijker zou moetten zijn.
Daar zitten namelijk geen onderdelen die eerst waterdicht moeten worden gemaakt.

Enige waar je an voor moet zorgen is de goede afdichting tussen de blok en de GPU.

Iets voor de volgende keer.

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:38

Exigence

dnkroz

Kres schreef op 09 October 2003 @ 18:53:
Ik denk dat het voor een GPU nog makelijker zou moetten zijn.
Daar zitten namelijk geen onderdelen die eerst waterdicht moeten worden gemaakt.

Enige waar je an voor moet zorgen is de goede afdichting tussen de blok en de GPU.

Iets voor de volgende keer.
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn :) :
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1026995150.jpg

Ik denk niet dat die weerstanden het lekker vinden in bad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
waarom pak je geen mooie normale heatsink en bouw je daar een hok om heen? dat zou wel werken... dus heatsink op de cpu, water door/over de heatsink...

als je dat voor mekaar krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SetsunaKaede
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

ja, dan heb je dus weer een normale wc... das nou juist net niet wat de TS wilde 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe_de_beuk
  • Laatst online: 09-11-2023

Cafe_de_beuk

Biertje?

Ik vind het opzich nog niet eens zon gek idee van mister_X this wel mogelijk moet ik misschien ook maar eens doen op me amd k6 500 (die is tog niet 100 punten meer) alleen moet ik eerst de koeling die er met seconde lijm op vast zit eraf halen :P dus dat zal wel heel moeilijk worden :P Ag ja... wat kan het schelen this vakantie 8)

Don't go mad, go linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink Panther
@Kres:
Wat ik nu niet helemaal begrijp is, waarom wil je eigenlijk de gehele bovenkant van de processor 'onder water zetten' :? en niet alleen de die, want alleen de die wordt warm.
Hierdoor krijg je ook niet het probleem dat je sluiting op de L-bruggen kunt krijgen.

Verder denk ik dat je de invoer van het water het best rechtstreeks op de die kunt laten komen zodat het water met kracht op de die terecht komt. Hierdoor ontstaat een goede turbulente stroming precies op de die en dat is nou exact wat je nodig hebt (dit is ook het principe van bijvoorbeeld de whitewater block)

Tevens zou ik niet al te zeer vertrouwen of die lak die je wilt gebruiken om de boel waterdicht te maken. Normaal werkt dat spul perfect, maar je werkt hier wel met een continue stroming waardoor ook continu erosie van de laklaag zal optreden en de kans dat die dus 'wegspoeld' na een tijdje reeel aanwezig is.
Tevens zou ik ook niet weten wat de invloed van warmte op dat spul is.....

[ Voor 26% gewijzigd door Pink Panther op 09-10-2003 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:23
Pink Panther schreef op 09 October 2003 @ 23:31:
@Kres:

Tevens zou ik niet al te zeer vertrouwen of die lak die je wilt gebruiken om de boel waterdicht te maken. Normaal werkt dat spul perfect, maar je werkt hier wel met een continue stroming waardoor ook continu erosie van de laklaag zal optreden en de kans dat die dus 'wegspoeld' na een tijdje reeel aanwezig is.
Tevens zou ik ook niet weten wat de invloed van warmte op dat spul is.....
En demi water gaat volgens mij op een gegeven moment
toch ook echt wel geleiden :|

Maargoed heel veel suc6 ermee :)

[ Voor 5% gewijzigd door Valkje op 09-10-2003 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
heb jij de processor wel eens goed bekeken. Vind het heel knap van je als je het voor elkaar krijgt om allen de die onder water te zetten. Ja je kan alleen dat stukje uitfrezen maar dan kom je met de water pilonen in de knoei. de overige componenten op de processor zitten er hel dicht op. Er moet dan ook nog een goede seal randje komen.
Wordt heel lastig tenzij je echt heel goed gereedschap hebt.
Aangezien ik een tweaker ben en dingen maak van huis tuin en keuken spulletjes gaat je idee niet echt door. Sorry

Veel zeggen dat het niet gaat werken. Misschien ook niet maar er is maar een manier om daar achter te komen.
Ik ga het gewoon proberen en dan kom ik er wel achter of het ook werkt.
Met speculaties kom ik niet ver.

Zoals ik al eerder zei: There is only one way to find out!

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Kres schreef op 06 oktober 2003 @ 22:53:

Ja dat is ook zo. Het zou dan een mogelijk zijn om er een heel klein blokje aluminium/koper op de core te plaken.
Ik denk dat de core an sich niet zoveel probs heeft met het water, echter de bruggen etc. op amd's wel...

Misschien dat je het eert eens op een P4 test of een athlon 64, maar die krengen zijn behorlijk prijzig :-S

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 01:20:
[...]

Heeft iemand op got dit dan al eens gedaan? Dabit ofzo?
==>
Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 10:25:
Ik weet dat Leufkens ooit een dergelijk blokje in de verkoop gehad heeft. De resultaten waren erg goed, maar met de bekende nadelen.

Ik zou overigens gewoon demiwater als vloeistof nemen, geen andere vloeistoffen.
@Kres: natuurlijk kan het, het is namelijk al eerder gedaan. :z Je moet je ontwerp alleen goed uitdenken en dus naar de ontwerpen van mensen die het gelukt is kijken.

Ik vraag mij trouwens af of het wel slim is om de core af te lakken; misschien beïnvloedt dat de warmteoverdracht wel (merkbaar). Die core lijkt mij gewoon waterdicht (niet poreus ofzo) maar de bruggen kun je idd beter wel afdekken. Demiwater gaat volgens natuurlijk alleen geleiden door verontreinigingen die erin komen van je wc-systeem, niet uit zichzelf na een tijdje. Ik vraag mij trouwens af of het überhaupt wel uitmaakt, die kleine mate van geleiding. Ik had namelijk zo'n 30% anti-vries in mijn water en dat druppelde in mijn AGP-slot (barst in lexaan deksel cpu-blok ;( ), en het beeld werd daardoor gescrambled maar er was absoluut geen schade. Maar je kunt misschien toch beter voorzorgsmaatregelen treffen met die bruggen (laagje secondelijm eroverheen ofzo, en dan niet wegsteken (wat je wel doet bij het verbinden van de L1-bruggen bv.)).

[ Voor 51% gewijzigd door Aham brahmasmi op 10-10-2003 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Positive:
- Efficiency – if used with higher flow rate and optimised construction it performs better that standard waterblock,
- Simple and safe mounting – it isn’t possible to break the CPU core,
- No need to use thermal compound,
- System can be easily taken apart and when in use gives opportunity to see whole CPU,
- Good looking :).

Negative:
- Higher risk in implementing, especially when used with aggressive additives to water,
- Efficiency depends on flow rate (much more than with standard waterblock),
- Week capability to accumulate heat if the water flow stops,
- CPU core is exposed to electro chemical processes in system (possible discoloration of the CPU core).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Aham brahmasmi schreef op 10 October 2003 @ 10:00:
[...]

==>

[...]

@Kres: natuurlijk kan het, het is namelijk al eerder gedaan. :z Je moet je ontwerp alleen goed uitdenken en dus naar de ontwerpen van mensen die het gelukt is kijken.

Ik vraag mij trouwens af of het wel slim is om de core af te lakken; misschien beïnvloedt dat de warmteoverdracht wel (merkbaar). Die core lijkt mij gewoon waterdicht (niet poreus ofzo) maar de bruggen kun je idd beter wel afdekken. Demiwater gaat volgens natuurlijk alleen geleiden door verontreinigingen die erin komen van je wc-systeem, niet uit zichzelf na een tijdje. Ik vraag mij trouwens af of het überhaupt wel uitmaakt, die kleine mate van geleiding. Ik had namelijk zo'n 30% anti-vries in mijn water en dat druppelde in mijn AGP-slot (barst in lexaan deksel cpu-blok ;( ), en het beeld werd daardoor gescrambled maar er was absoluut geen schade. Maar je kunt misschien toch beter voorzorgsmaatregelen treffen met die bruggen (laagje secondelijm eroverheen ofzo, en dan niet wegsteken (wat je wel doet bij het verbinden van de L1-bruggen bv.)).
Ik was ook niet van plan om de core af te lakken maar alleen de bruggen en de overige onderdelen. Ben het helemaal mee eens dat de warmte overdracht achtruit zal gaan als je de core aflakt.

Kijken of ik vanavond aan het blokje kan beginnen.

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zou bij zon project een koeler maken die gewoon echt alleen de core onder water zet, want ik heb zo t idee dat lak ook uiteindelijk water gaar doorlaten en je dan instabiliteit gaat krijgen. Maarjah als je een victim hebt liggen waar je wel mee zonder kan leven zou ik het zo proberen, op me athlon zou ik het niet durven. Op me oude duron wel ;) (geen echte DOC instelling he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Ach, als je een goeie laag secondelijm over die bruggen aanbrengt laat dat echt geen water door. Misschien zijn er ook nog wel betere dingen te bedenken dan secondelijm...

Maar ik vraag mij af wat beter is voor de koelprestatie: het water een groot gedeelte van de cpu laten stromen (inclusief bruggen) of alleen de core. In het laatste geval is het kanaaltje wat kleiner en stroomt het wat sneller. Je krijgt ook turbulentie als je zo'n plotselinge plotselinge verbreding en dan weer een versmalling krijgt... maar misschien wil je dat juist wel. Ik zat ook na te denken of het niet beter is om het water in het horizontale vlak (als het moederbord plat ligt hè) te laten stromen, maar het is waarschijnlijk juist beter om het water echt op de core te laten 'storten' (komt van bovenaf op de core) en wordt dan weer weggezogen door de abdere slangpilaar. Het water moet dan wel 180° omdraaien, wat de stroomsnelheid op zich niet ten goede zal komen. Je zou een blokje met meerdere (afsluitbare) in- en uitgangen kunnen maken om de beste optie mee te kunnen bepalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
heb net een hele oude pentium met de vochtverdrijfer ingespoten.

Laat het nu ff drogen en dan ga ik het in een glas water zetten. ff kijken wat er dan gebeurt.
Of dat het los gaat laten of gaat scilferen of zo.
Ik weet het het is geen realistische test maar zo kan ik testen wat het gebeurt als het een tijdje met water in aanraking staat.

Keep you posted

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In je tekening heb je ook naast de core water getekend, maar als het er naast kan komen lijkt het me dat het er ook tussen/onder kan komen. Is het niet verstandiger om de rubber ring op de core te plaatsen zodat je alleen de bovenkant koelt? zo wordt het risico van lekkage een stuk kleiner...

Gewaagd idee, ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Lol, dat was mijn tekening en niet die van Kres!! :D
Maar als ik het goed begrijp is dat wel hoe hij het ongeveer gaat maken, maar dat kan geen kwaad als dat water er lang kan, want er zijn al vaker mensen die D2D cooling hebben gemaakt waarbij het water ook langs de core kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op 10 oktober 2003 @ 23:08:
Lol, dat was mijn tekening en niet die van Kres!! :D
Maar als ik het goed begrijp is dat wel hoe hij het ongeveer gaat maken, maar dat kan geen kwaad als dat water er lang kan, want er zijn al vaker mensen die D2D cooling hebben gemaakt waarbij het water ook langs de core kan.
gewoon het stuk naast je core lakken (nagellak is ook idiaal ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Ik ga de core niet aan de zijkanten aflakken. Die zullen me denk ik juist veel opleveren kwa oppervlakte waar de warmteoverdracht plaats vindt.

En ja die tekening geeft goed weer wat het ongevier gaat worden.
Moet allen nog ff wat tijd regelen bij een frees app.

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kres schreef op 10 October 2003 @ 23:55:
Ik ga de core niet aan de zijkanten aflakken. Die zullen me denk ik juist veel opleveren kwa oppervlakte waar de warmteoverdracht plaats vindt.

En ja die tekening geeft goed weer wat het ongevier gaat worden.
Moet allen nog ff wat tijd regelen bij een frees app.
niet de core zelf maar het pcb om de core heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Ja dat is ook de bedoeling. Moet de core goed afplakken want de lak zit in een spuitbus.
Heb net de siliconen string die ik voor de afdichting ga gebruiken getest.
Heb een stukje in de vrieskast gelegd (temp -30) drie dagen laaten staan. Net eruitgehaald en die was nog zeer elastisch en niet kapot te treken.
Heb ook en stukje in en beker met kokend water gelegd. Was oo niet kapot te treken. Dat spul blijft goed.
Dus als de vrieskou en kokend water de afdichtings materiaal niet aantast dan zal het ook niet bij de processor gebeuren.
Daar zijn de omstandigheden lang niet zo extreem als in mijn test.

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Heb de lak op een ande processor gepoten.
Die gaat straks in een glas water en dan kijken wat er met de lak gebeurt.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~laan1082/got2/lak2.jpg

Je ziet dat de onderdelen heel mooi worden bedekt en geisoleerd. Hoop ik !

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~laan1082/got2/lak1.jpg

Keep you posted

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:49

Epsilon

Kres schreef op 11 oktober 2003 @ 16:46:
Heb de lak op een ande processor gepoten.
Die gaat straks in een glas water en dan kijken wat er met de lak gebeurt.

[afbeelding]

Je ziet dat de onderdelen heel mooi worden bedekt en geisoleerd. Hoop ik !

[afbeelding]

Keep you posted
De core zelf moet je later natuurlijk wel weer van de lak ontdoen, anders isoleert dat alleen maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Ja ik plak de core straks af. Op die manier wordt die niet meegespoten.
want als je de lak gaat snijden laat je plekjes acher op de randen waar de water langs zou kunnen stromen.

Dat wat je op de foto's ziet is na drie keer spuiten.
Ik denk zo'n laag of 4 a 5 nodig te hebben.

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Maar heb je de core nu al meegespoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Nee heb nog niks met de amd gedaan. Ik wil eerst ff de blok frezen en dan pas spuiten. Want als ik de proc nu al spuit loop ik veel risico dat dat de boel door passen en meten alsnog beschadigd is voor dat ik de blok opzet.

Spuiten gebeurt pas net voor dat ik de boel in elkaar ga zetten.

Dan als het in elkaar is dan spuit ik de buitenkant nog een keer over om alle mogenlijke naadjes(lees lekken) af te sluiten.

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Oh ik zie het nu ook :D
staat boven dat het een andere cpu is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

het zit er best lekker dik onder, hopen dat de lak niet geleid trouwens ;)
Zo had ik ooit eens de invertor van een glowstring ingelijmd met een lijmpistool, bleek dat ook te geleiden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
Das minder
Heb niet gekeken maar het is voor de elektrische systeem van een auto dus ik denk(hoop) niet dat het geleidt !

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
de test porocessor gaat zo in een beker met water.
En dan ff kijken wt er gebeurt

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:51
ben benieuwd!!
Pagina: 1 2 Laatste