Aikon schreef op 07 oktober 2003 @ 12:03:
[...]
Die afstand bepaalt idd de stroomsnelheid, maar er is al zooo vaak bewezen dat stroomsnelheid niks uitmaakt. Of het moet richting stilstaan gaan.
Water kan toch zat warmte opnemen.
Voor de rest klopt je plaatje wel, lijkt me een goed idee zo

Dat het klopt wist ik ook al
Maar wat jij zegt is niet waar, want het is bewezen met gewone koelblokken die toch al gouw een 50x zo groot kontakt oppervlakte hebben!
En de koelprestatie is altijd een samenhang van contactoppervlak en stroomsnelheid dus als je een formule ervoor zou willen maken krijg je zoiets als:
koelprestatie=contactoppervlak+0.1stroomsnelheid
2
Waardoor de stroomsnelheid bij een een wat groter contactoppervlak al snel te verwaarlozen is maar aangezien hier ALLEEN de core (à +/- 1cm
2) contactoppervlak is is dit juist een zeer grote factor.
of zie het zo:
Het kopper verspreidt de warmte heel gemakkelijk over een groot oppervlakte waardoor het water het gemakkelijk kan opnemen, maar als er geen kopper is om de warmte te verspreiden dan moet het water wat de warmte veel moeilijker verspreidt dit doen, en daarom komt de meeste warmte niet zo ver van de core af waardoor het weer efficiënter wordt om zo veel mogelijk water zo dicht mogelijk langs de core te laten stromen.
ff nog wat ik zelf gok dat het systeem doet:
Ik denk niet dat dit systeem beter presteerd dan een goed gewoon waterkoelblok omdat een geod waterkoelblok (d2d of gewoon) afhankelijk is van de balans van dicht bij de core (kleine delta t maar lage capaciteit (ouwere procs of notbridge/vga)) en groot contactoppervlak (hoge delta t maar grote capaciteit (met peltiers)) en dit is er net één die absolut het uiterste is van de eerste en dus beter op northbridge of vga toegepast kan worden dan op een athlon die de warmtedichtheid heeft van een kernreactor!