Toon posts:

Direct Die Cooling (zonder koelblokjes!)

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier 2 links over Direct Die Cooling. Dat is dus waterkoeling waarbij
het water direct op de CPU core wordt gespoten (no kidding!!!), zodat
koelblokjes niet meer nodig zijn. Dit scheelt weer 1 temperatuurs-
weerstand (en geld natuurlijk...).

http://www.spodesabode.com/content/article/directdie1
http://www.spodesabode.com/content/article/directdie2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06 17:57
is zelfs slechter !

de CPU heeft zo minder koeloppervlak .... en als pomp 2sec uitvalt is het gedaan met pc .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imhotep
  • Laatst online: 25-09 09:06

Imhotep

The Dark Side

dit heb ik al een keer gezien, toen was er volgens mij een bedrijf die deze diengen verkocht voor de pentium geloof ik.

zijn er nu eigenlijk al meerdere fabricanten die deze dingen maken, of meerdere pics zodat ik ze na kan maken :7

Still King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had ook al eens zoiets gepost ergens.

Afbeeldingslocatie: http://www.3dnet.hr/dr-ice11/d2d_tbird_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnet.hr/dr-ice11/d2d_palomino_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnet.hr/dr-ice11/d2d_palomino_work_2.jpg

_/-\o_ Het water gaat dus direct over de core van de CPU. })

Meer info: Doctor Ice D2D Cooling

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 21:22
Ik denk dat het slechter koelt bij een normale flow. Want normaal gaat de energie heel makkelijk en snel het koelblokje in en daar heeft het water genoeg tijd om die energie op te nemen, maar hier maar een beetje. Bij dit systeem moet je dus een hogere flow hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met een hogo flow is dit beter, water geleid warmte beter als CU of ALU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Warmte geleidt water slecht, maar het kan er enorm veel opnemen.

Persoonlijk denk ik ook niet dat het beter is.. De warmte kan zich amper verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 18:08

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Je zou zoiets ook niet met water moeten doen, maar met een coolant, een olie die in warmtewisselaars gebruikt wordt.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid-Snake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:55
Ik vind dit echt leip.

En wat als je van processor wilt wisselen.....
Dan ligt er wel wat water op je mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 20:54

Metro2002

Memento mori

lijkt me ook niet zo'n zinvolle oplossing. denk eerder dat het slechter koelt. misschien inderdaad met een coolant zoals Devster zei.
anders moet het water wel heel hard op de proc worden gespoten en ook snel weer worden afgevoerd. voordeel is bij AMD wel dat je gelijk kokend water ervan af haalt (tip voor de tweakers kookcursus misschien? Zet thee met je AMD XP :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Gelijk kokend water? Nee, zal amper warmer worden, ongeveer hetzelfde als door een gewoon blokje, nog geen halve graad dus. Overigens verstookt de gemiddelde AMD ongeveer evenveel warmte als de gemiddelde Intel. Daar moet dit trouwens wat leuker zijn, door de heatspreader is er een stuk meer oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Jupiler schreef op 27 March 2003 @ 12:29:
Gelijk kokend water? Nee, zal amper warmer worden, ongeveer hetzelfde als door een gewoon blokje, nog geen halve graad dus. Overigens verstookt de gemiddelde AMD ongeveer evenveel warmte als de gemiddelde Intel. Daar moet dit trouwens wat leuker zijn, door de heatspreader is er een stuk meer oppervlak.
Maar daar is het in princiepe al geen direct-die koeling meer ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Nou, als je daarover gaat zeuren.. Op de core van een AMD zit een laagje metaal, dus het is ook geen direct-die :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jupiler schreef op 27 maart 2003 @ 07:33:
Warmte geleidt water slecht, maar het kan er enorm veel opnemen.

Persoonlijk denk ik ook niet dat het beter is.. De warmte kan zich amper verspreiden.

Er staan ook resultaten.. koelt toch best aardig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 25-09 21:22
Als ze heel dikke slangen nemen en een pomp met een enorme capaciteit, dan kan je beter zo dan met koelblokje koelen. Maarja, die pomp heeft ook zo zn joules aan energie nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
heel leuk en grappig allemaal, maar volgens mij moet je pomp gaan pompen VOOR dat je pc aangaat, anders kan daar wel eens vertragen tussen zitten en betekent dat dat je cpu dus gelijk doorfikt. volgens mij moeten ook die blokkies ontiegelijk goed in ekaar zitten, qua design, zodat er flow in ontstaat, en niet een puntje waar het water een beetje 'dood' ligt. en sowieso... in de meeste watercoolingskits wordt het water door allemaal kanaaltjes door het blokkie geleidt, waardoor de warmte als nog goed opgenomen kan worden.... nee, kvinnut maar nix...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Je CPU fikt echt niet gelijk door.. In theorie kan ie 90° hebben, en dat is pas na een 10-tal seconden oid.

Overigens kan je pompje niet later aangaan.. Het relais gaat in werking als er spanning op staat. Je steekt je PC aan, 12V springt aan (zonder die 12V zal je CPU nog niet in werking treden) en je relais sluit de poort gelijk. Maar je hebt gelijk, er zit wel een hele milliseconde tussen :z

[ Voor 37% gewijzigd door Steve op 27-03-2003 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedXraD schreef op 27 maart 2003 @ 15:47:
volgens mij moeten ook die blokkies ontiegelijk goed in ekaar zitten, qua design, zodat er flow in ontstaat, en niet een puntje waar het water een beetje 'dood' ligt.
Dat stil liggen van dat water zal wel meevallen in zo een kleine ruimte vooral als het er met een beetje behoorlijke druk ingepompt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Errrmm een fan koelt toch ook >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit scheelt weer 1 temperatuurs-weerstand (en geld natuurlijk...).
Het scheelt zelfs 2 weerstanden; bij conventionele koelers heb je: contact weerstand (van proc naar je blok) dan de weerstand van je blok zelf en dan nog de weerstand van je blok naar de lucht. In dit geval heb je alleen de convectieve weerstand van de proc naar het water. (en bij je radiator natuurlijk weer weerstand, maar een radiator is veel groter dan je koelblok en speelt dus een veel kleinere rol).
De warmte hoeft zich ook niet te verspreiden, maar wordt direct met het water meegenomen.
de CPU heeft zo minder koeloppervlak .... en als pomp 2sec uitvalt is het gedaan met pc .....
Het die oppervlak van de CPU veranderd echt niet door een andere koeler. En water heeft een heel behoorlijke warmtecapaciteit; er gaan heel wat secondes overheen voordat je aan de 60 oC zit.
Als ze heel dikke slangen nemen en een pomp met een enorme capaciteit, dan kan je beter zo dan met koelblokje koelen. Maarja, die pomp heeft ook zo zn joules aan energie nodig...
met 20 Watt heb je een heel flinke pomp staan hoor en om nou te zeggen dat, dat belachelijk veel is.

De resultaten spreken voor zich, ik denk dat dit een heel aardige 'nieuwe' oplossing is. Maar inderdaad vrij lastig als je regelmatig procs wisselt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2003 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Als je dit met een cpu doet met een keramische package, dan moet je uitkijken dat daar geen water overheen stroomt, het keramiek is namelijk licht poreus, dus na 3 dagen heb je kans op een dode cpu.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bredend schreef op 27 March 2003 @ 15:30:

De warmte moet ook nog het water uit he ;) Een goeie radiator is dus minstens zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Laatst online: 00:29
Ziet er wel grappig uit, maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als je koelblok niet muurvast op je proc zit: water in je socket :'(
Zeker voor mensen die geen gaten rond hun socket hebben geen aanrader IMHO :)

HP is overigens ook met direct die waterkoeling bezig, maar dan in een andere variant waarbij het water direct verdampt om vervolgens op een groot koelblok weer te condenseren, en zo een enorme hoeveelheid warmte kan afvoeren :D

//edit Dissection:
verhip, je hebt gelijk! Had in eerste instantie alleen die 2 links van z'n openingspost bekeken, meende dat ze'm daar met schroeven vastzetten :)

[ Voor 20% gewijzigd door FragFrog op 28-03-2003 22:33 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FragFrog schreef op 28 maart 2003 @ 15:43:
Ziet er wel grappig uit, maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als je koelblok niet muurvast op je proc zit: water in je socket :'(
Zeker voor mensen die geen gaten rond hun socket hebben geen aanrader IMHO :)

HP is overigens ook met direct die waterkoeling bezig, maar dan in een andere variant waarbij het water direct verdampt om vervolgens op een groot koelblok weer te condenseren, en zo een enorme hoeveelheid warmte kan afvoeren :D
Die gasten van Doctor Ice gebruiken toch ook de gaten van hun mobo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Laatst online: 30-08 19:58
Devster schreef op 27 maart 2003 @ 07:38:
Je zou zoiets ook niet met water moeten doen, maar met een coolant, een olie die in warmtewisselaars gebruikt wordt.
Engin Ice ? :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Engine-Ice is niets anders dan water met een beetje toegevoegde zooi, veel verschil zal je dus niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol, ik heb even verder gelezen, maar dit systeem werkt alleen goed met een Palomino, omdat de core groter is.

Juist bij een TBred core werkt het slecht en ben je weer verplicht een coldplate (heat spreader) te gebruiken.

Conclusie, hou dus gewoon maar dat waterblok er op.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Er zijn ook nog Intel-CPU's op deze wereld ;)

Dan moet het wel wat leuker zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 15:52

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Jupiler schreef op 27 maart 2003 @ 16:02:
Je CPU fikt echt niet gelijk door.. In theorie kan ie 90° hebben, en dat is pas na een 10-tal seconden oid.
Ik heb een filmpje waar ze gewoon het koelblok + proc van de core afhalen. Dat wordt echt geen 90 graden. Meer 300 graden. Na 2 seconden zag je et al roken.

Overigens klinkt het wel leuk, direct op de die coolen, alleen het heeft geen reet zin. Het water komt er maar even langs om goed warmte op te nemen. Je hebt ook nog es een veeel kleiner effectief-koeloppervlak. Het beste zou een lange heatsink zijn met veel ribben en een zo groot mogelijk oppervlak waar het water langs kan stromen.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Laatst online: 25-09 21:24

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

De twee sterkste argumenten tegen:

1. Water neemt wel veel warmte op, maar ook heel slecht. Dus zo'n klein koeloppervlak is hoogst ineffiecient. De koeling is minderwaardig.

2. Geen enkele safeguard als je pomp hapert.
Met een koelblok zonder stroming heb je ruim een minuut voor het de temperatuur kritiek wordt. Het koper en water kunnen veel warmte opnemen.
Met alleen water heb je hooguit seconden, en dan: smelllllllt!

Argumenten voor:

Nou, als je bovenstaande leest, waarom zou je het dan nog willen doen?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Pagina: 1