Net binnen gekregen:
Sony SS-LAC305ED set. 5.0 dus.
Ik weet nog niet precies hoe ik ze ga neerzetten, maar er zijn max 2 opties. Bij de eerste worden 2 stuks monitoren bij m'n computer, en de andere 2 + center worden dan gebruikt als rears en centerback.
Andere optie is de center tijdelijk gebruiken als front center, en de 4 rears gebruiken als de achterste 4 bij een 7.1 opstelling. Dan zal ik wel een extra eindtrap moeten gebruiken, of 2 op de center back aansluiting zetten, maar of ik het dan nog goed gecalibreerd krijg? Technisch gezien is het geen probleem, aangezien het achter kanaal bij 7.1 toch mono is aangezien er maximaal 6.1 sporen op een DVD zijn te vinden.
Het geluid is echt verassend goed, vergeleken met goede boekenplank speakers verliezen ze natuurlijk, maar ze klinken behoorlijk neutraal, stemmen komen heel mooi door en het geluidsbeeld is ook aangenaam. De laagweergave is voor een slaapkamer grote kamer niet genoeg maar valt nog behoorlijk mee. In-room vallen ze pas merkbaar af bij 60/55hz. In deze positie stonden ze naast m'n monitor wat het laag natuurlijk wat aandikte, maar daarom zijn ze ook goed geschikt voor naast m'n computer. Ook zonder sub.
Voor het geld wat ik ervoor heb neergeteld had ik echt niks beters kunnen verzinnen. Zelfbouw was natuurlijk een optie, maar voor dit geld had ik nooit zulk goed afgewerkte luidsprekers kunnen bouwen, welke ook nog ideaal zijn om op te hangen. Dat is ook waarom ik afgestapt ben van zuilen als rears, deze klinken weliswaar goed, maar ze zijn gewoon niet te plaatsen, meer als 5.1 was niet mogelijk en dan nog stonden ze nog niet lekker. De plaatsing is heel belangrijk en is nu dik in orde te krijgen. Dat is ook een boel waard.
Als toegift nog een picje van m'n SR7300, en als je goed kijkt zie je ook m'n nieuwe tv. Gewoon een CRT, en wegens ruimtegebruik een 55cm, maar wel lekker volledig vlak.