Pumpkins

Het begon allemaal in juli met de W&G DHTML contest 2003; voor deze contest had ik besloten een eenvoudige versie van Lemmings™ te maken - ik neem bij deze aan dat iedereen dat retro-spel met die hersenloze wezens die je naar de uitgang moet begeleiden wel kent

Al snel had ik hiervan een werkende demo, en de enthousiasme steeg me naar het hoofd; dusdanig dat ik uiteindelijk een bijna perfecte kopie van het spel had gemaakt met een redelijk aantal speelbare levels.
Mijn spel werd publiekelijk bekent dankzij de weblog-community, en in de week daarop hebben bijna 200.000 mensen kunnen genieten van het spel. Het doek sloot echter al snel dankzij stichting Brein die mij van copyright-schending betichtte.
Sinds dat moment heb ik vele pogingen gedaan de rechtmatige eigenaren van het originele Lemmings™ spel te achterhalen, en heb ik vele mogelijke kandidaten aangeschreven, helaas tot nu toe zonder resultaat. het hele verhaal is op mijn website na te lezen
Aangezien ik niet tot Sint Juttemis wil blijven zitten wachten, en ik mijn werk toch graag wil voortzetten heb ik besloten het hele spel om te gooien en er een compleet nieuwe versie van te maken. Aangezien het concept van Lemmings™ niet beschermt is kan mijn engine (de broncode) grotendeels hergebruikt worden, echter moeten er nieuwe levels, graphics, geluiden en achtergrondmuziekjes komen en daar kunnen jullie bij helpen!

Zoals gezegd is de game-engine zo goed als af. Het leuke van deze engine is dat hij volledig in javascript geschreven is en dus zonder gebruik van plug-ins in de meeste browsers werkt - ondersteunde browsers zijn o.a. IE5.5+, recente Mozilla-builds en Opera7. Safari / Konqueror geven nog wat problemen, maar dat heeft een lage prioriteit. Dit betekent dus ook dat dit een web-based game is, en via internet door iedereen gespeeld kan worden.
De code zelf is GPL-licensed, en de bedoeling is dat straks het hele spel onder GPL-license komt te staan. Dit is dan ook een non-commercieel project; het enige wat je eraan kunt verdienen is eeuwige roem

Dit betekent vanzelfsprekend dat alle toevoegingen aan het project copy-less of (L)GPL-licensed moeten zijn, ik heb geen zin in nog meer problemen met Brein of aanverwanten

De laatste versie van de engine-code is hier te downloaden.

Een heleboel dus

Om te beginnen heb ik het beestje zelf al een andere naam gegeven, namelijk Pumpkins. Pumpkins zijn ook een beetje leeg-hoofden, en ze zien er ongeveer zo uit:

Dit kan nog een beetje veranderen want ze lijken nog steeds erg veel op Lemmings™, maar we moeten ergens mee beginnen

Ik probeer hiermee dus wel meteen een concept te creëeren van waaruit we verder kunnen werken, een concept waar naar mijn mening een hoop leuke dingen bij te bedenken zijn.
Naast de naam moet natuurlijk ook de hele interface aangepast gaan worden aan het nieuwe concept: een nieuw logo, ondersteunende graphics en een lekker melodietje. Hier wat ideetjes waar ik zelf al mee bezig ben geweest:
ondersteunende graphics:
idee voor een font voor het nieuwe logo:

Ik ben zelf helaas niet zo'n grafisch wonder, dus dit zijn dingen die ik ook liever verder aan anderen overlaat

Main menu:
Level selection menu:
Speelveld:
Naast de hele look and feel wil ik ook een aantal categorieën qua levels hebben. In het originele spel waren dit moeilijkheidsgraden, maar mijn idee is om een aantal thema's te nemen waarbinnen dan de levels op moeilijkheidsgraad gerankschikt worden. Eén van de mogelijke thema's is dan uiteraard 'Helloween', maar ook andere thema's zijn bespreekbaar. Zo zal er voor deelnemers ook wat meer keus en variatie zijn

Het streven is om 4 thema's met elk minimaal 10 levels te maken. Het moge duidelijk zijn dat ik dus voornamelijk mensen met grafische kunde nodig heb, maar musici kunnen zich ook uitleven

Levels zijn eigenlijk heel eenvoudig; ze bestaan uit een achtergrond van 160 pixels hoog bij maximaal 1600 pixels breed met maximaal 16 kleuren (op het scherm 2x vergroot afgebeeld), en een aantal elementen:
• Een grappige titel (daar mag een hint in verborgen zijn)
• Minimaal 1 beginpunt (een luik of iets anders)
• Minimaal 1 eindpunt (exit)
• Een tijdslimiet
• Het aantal Pumpkins dat losgelaten wordt (tussen de 1 en 100)
• De snelheid van loslaten (een getal tussen 1 en 99)
• Welke en hoeveel skills er beschikbaar zijn
• Een achtergrond muziek (midi)
naast deze elementen zijn een aantal andere elementen mogelijk, waaronder:
• vallen (traps)
• geanimeerde omgevings-elementen (water, vuur, lava, moeras etc.)
• effect-geluidjes (wav)
Op zich is er dus veel mogelijk, maar het is handig als er binnen een thema een aantal herbruikbare elementen zijn, daarmee hou je ook een zekere eenheid. Ik denk dat er voor de levels dan ook eerst een aantal concept-arts gemaakt moeten gaan worden waar we een aantal basis-elementen uit kunnen nemen.
Het omzetten van de levels naar levelcode is een tijdrovend proces, maar dat zal ik voornamelijk op me nemen; technische mogelijkheden zijn altijd bespreekbaar

Aangezien ik erop gebrand ben dit project tot een succesvol einde te brengen wil ik dit erg strak gaan organiseren, ik wil geen eindelange discussies en zal zelf indien nodig knopen doorhakken. Dat wil niet zeggen dat je geen eigen inbreng hebt, integendeel, maar ik heb wel het laatste woord

Vooralsnog heb ik het volgende stappenplan in gedachte:
• aanmelden voor deelname (+/- 2 weken - maximaal 20 personen)
• beslissing interface en thema's (paar dagen)
• taakverdeling (paar dagen)
• uiteindelijke ontwikkeling interface en concept-art voor de thema's (paar weken)
• creëeren van de levels (+/- 1 tot 2 maanden)
uiteraard is dit nog geen vast schema, e.e.a. is ook afhankelijk van het aantal deelnemers. Ik wil hier echter geen langslepend project van maken, maar binnen een paar maanden toch een werkend spel kunnen neerzetten (en hopelijk wil tweakers het weer hosten).
Ik weet zeker dat dit potentie heeft en dus veel publiciteit zal gaan opleveren; iedereen die meedoet krijgt ook expliciet de credits voor zijn of haar bijdrage.
Ik zoek dus mensen die wat in hun mars hebben, en die bereid zijn tijd in dit project te steken. Als alles goed gaat zal dat voor een beperkte periode zijn. Jezelf opgeven is dus niet vrijblijvend! Ik ga geen aantal uren noemen wat het zal gaan kosten, want daar zal je waarschijnlijk zelf beter zicht op hebben, maar reken maar dat het wel een aantal uur per week zal zijn.

Ik wil graag weten wat voor vlees ik in de kuip heb, en daarom vraag ik voor de inschrijving alvast een eerste inspanning

• Je maakt een menu-opzet met Pumpkins-logo in een kader van 640 x 340 pixels (versiering buiten de rand mag). Denk hierbij aan de mogelijk tot het kiezen van algemene opties en de keuze voor 1 van de 4 thema's (zie het 1e Lemmings™ screenshot, en eventueel de door mij genoemde ideëen)
• Je dient een voorstel in voor een thema, eventueel met alvast wat concept art
stuur dit, eventueel voorzien van andere ideëen en suggesties naar crisp[at]tweakers.net
Deze inzendingen zullen dus de basis zijn voor de 2e stap

Dit topic is de 'meeting-place' voor dit project; hoewel de formele communicatie gedeeltelijk ook per mail zal gaan verlopen is dit de plaats om te discuseren en ideëen te opperen. Off-topic replies worden echter niet gewaardeerd en daar zal dus streng op worden gemod.
edit: en we hebben een demo!

[Voor 255% gewijzigd door crisp op 20-11-2003 10:06]
Intentionally left blank