Ik zit al een tijd met het idee om een Fanbus te maken of iets dergelijks 
Ook ga ik een hoop Casemodding & Elektronica topics door om maar meer en meer ideeën en informatie op te doen.
Ik zit dit jaar in 5-havo. Nu moeten wij een profielwerkstuk maken
Ik zag hier eerst tegen op. Echter toen kwam ik tot besef dat ik een Natuurkundig-gericht onderwerp kon kiezen. Eerst hadden we de batterij gekozen, maar dit stond me niet zo aan en de leraar ook niet (meer Scheikunde namelijk
). Hij weet dat ik van computers 'hou'
dus stelde me voor daar iets over te zoeken of te ontwikkelen/ontwerpen.
Meteen schoot het idee binnen om dé Fanbus te maken die ik altijd al wilde. Heb er echter nooit tijd of zin voor gehad om deze te bouwen. Nu moet ik het voor school doen, en heb ik er wel tijd voor, en de zin ervoor maak ik wel
(Veel leuker onderwerp i.p.v. die stomme batterij
)
Ik wilde echter wel een top-fancontroller maken
Hieronder ziet U een paar plaatjes van FanControllers, om je een indruk te geven wat ik nu eigenlijk van plan ben te gaan maken

Ik heb al wat schetsen gemaakt op papier en weet ongeveer hoe de lay-out eruit moet komen te zien. Omdat ik een simpele fan-uit/aan controller een beetje saai vind en de meester dit tevens te gemakkelijk acht, dacht ik aan iets groters. Kijk LEDjes erbij is ook niet superspeciaal
Ik dacht meer aan een programma erbij te maken/programmeren die verschillende eigenschappen heeft en instructies kan uitvoeren. Eerst de hardwarematige kant van het apparaat:
Dit zijn enkele onderdelen die ik tracht te gaan gebruiken bij dit project:

De volgende eigenschappen wil ik erin "stoppen". Dit is de software-matige kant van het verhaal. Dit is voor mij dus het meer moeilijke van het project, maar wel van essentieel belang voor de ultieme fancontroler
Ook zou ik graag mijn informatie willen zien op een scherm. Ik dacht eraan om mijn oude laptop met een 256-kleuren scherm te gebruiken. Hierop vallen een paar dingen te zien:
Hieronder ziet U een voorbeeld van een gemodde LaptopLCD. Alleen in plaats van een plaatje komen hier de statistieken van de koelers, temperatuur, etc te staan.

Problemen die ik tegenkwam toen ik verschillende pagina's aan het bekijken was zal ik hieronder melden. Vooral schema en beginneling vragen
Als straks het juiste schema is gemaakt, dan zal ik het apparaat gaan bouwen. Ik zal hier ook foto's van maken en uitleg bij geven
Dit wordt een tutorial/HOW-TO en zal voor mensen makkelijk te maken worden. Schrijf het namelijk gewoon in mijn taal en op mijn niveau (niet hoog dus) en niet te vergeten in het Nederlands
Overigens heb ik liggen zoeken op wat handige pages, topics, etc voor het maken van het project. Dit zijn dus andere links die ook komen kijken bij het maken van dit project
Extra Fans
Naadloze Blowhole
Gaten maken voor fingergards in metaal
Uitleg over het maken van een FanBus en voorbeelden
Guides en HOW-TO's van Virtual HideOut
Als laatste mijn verontschuldigingen. Misschien dat het al ergens op een site in de FAQ staat, maar mijn Engels is nu eenmaal "... met peren" (op een laag niveau)
Zoals jullie kunnen zien heb ik echt mijn uiterste best gedaan om de openingspost in één keer goed en overzichtelijk te maken.
Dit komt meestal positiever over op mensen en zorgt dat ze niet offtopic gaan. Ook denk ik dat veel mensen een tutorial/HOW-TO willen over het maken van zo'n FanController in het Nederlands. In dit topic wil ik dus de antwoorden ontdekken en deze gaan gebruiken bij het bouwen van het apparaat van deze toekomstige HOW-TO. Ook heb ik een digitale camera en zal ik foto's maken
Ik heb Natuurkunde wel in mijn pakket genomen, maar electrotechniek is altijd wat ik het moeilijkste heb gevonden. Ik verontschuldig mij alvast voor eventuele domme vragen
Ik vind het wel heel leuk, maar moeilijk te begrijpen. Op zich ook weer niet moeilijk, omdat het vaste regels/weten zijn, mja...
Vol met nieuwsgierigheid en plezier deze nieuwe uitdaging aan
Ook ga ik een hoop Casemodding & Elektronica topics door om maar meer en meer ideeën en informatie op te doen.
Ik zit dit jaar in 5-havo. Nu moeten wij een profielwerkstuk maken
Meteen schoot het idee binnen om dé Fanbus te maken die ik altijd al wilde. Heb er echter nooit tijd of zin voor gehad om deze te bouwen. Nu moet ik het voor school doen, en heb ik er wel tijd voor, en de zin ervoor maak ik wel
Ik wilde echter wel een top-fancontroller maken
Hieronder ziet U een paar plaatjes van FanControllers, om je een indruk te geven wat ik nu eigenlijk van plan ben te gaan maken
offtopic:
Krijg op de ene andere manier mijn plaatjes niet te zien die ik heb ge-upload naar http://picserver.student.utwente.nl/ Zal we morgenvroeg nog eens naar kijken
Krijg op de ene andere manier mijn plaatjes niet te zien die ik heb ge-upload naar http://picserver.student.utwente.nl/ Zal we morgenvroeg nog eens naar kijken
Ik heb al wat schetsen gemaakt op papier en weet ongeveer hoe de lay-out eruit moet komen te zien. Omdat ik een simpele fan-uit/aan controller een beetje saai vind en de meester dit tevens te gemakkelijk acht, dacht ik aan iets groters. Kijk LEDjes erbij is ook niet superspeciaal
| (Hardware Eisen FanBus) |
| Met een (draaibare)knop moet het toerental onafhankelijk geregeld kunnen worden van een koeler. Het toerental moet kunnen worden opgevoerd en afgevoerd. Dus voor elke koeler een knop. |
| Een groene led moet gaan branden als de desbetreffende koeler aanstaat. |
| Een rode led moet gaan branden als de desbetreffende koeler uitstaat. |
| Met een 2-weg schakelaar moet de desbetreffende schakelaar aan of uit kunnen worden gezet. ( |
| Als de temperatuur te hoog wordt bij een van de hardware-onderdelen moet een toeter/alarm afgaan. Gewoon aansluiten op de speaker die ook het BIOS-biepje geeft. De alarmcode moet lang toon, lang rust, lang toon, enz. laten horen. |
Dit zijn enkele onderdelen die ik tracht te gaan gebruiken bij dit project:
De volgende eigenschappen wil ik erin "stoppen". Dit is de software-matige kant van het verhaal. Dit is voor mij dus het meer moeilijke van het project, maar wel van essentieel belang voor de ultieme fancontroler
| (Software Eisen FanBus) |
| Er moet een timerfunctie in worden gebouwd, zodat ik bijvoorbeeld om 1 uur ga slapen dat hij de alle koelers op een lager toerental laat draaien. Hierdoor krijg je minder geluid/lawaai en kan men fijner slapen. Ook moet deze tijd software-matig te veranderen zijn. |
| Er komen temperatuur-sensors op verschillende hardware-componenten. Deze meten de temperatuur. In een programma staat geschreven hoe hoog de temperatuur (graden Celsius) mag worden. Komt de temperatuur in de buurt dan, moet(en) de koeler(s) harder gaan draaien om het hardware-onderdeel naar een lagere temperatuur te brengen. |
| Als een hardware-component een veilig aantal graden onder het maximum zit, moet de desbetreffende koeler(s) op een lager toerental gaan draaien. Dit is voor het verminderen van het stroomgebruik en geluidsoverlast |
Ook zou ik graag mijn informatie willen zien op een scherm. Ik dacht eraan om mijn oude laptop met een 256-kleuren scherm te gebruiken. Hierop vallen een paar dingen te zien:
| (Software Eisen LaptopLCD) |
| Elke onderdeel waarop een temperatuur sensor zit, moet genoemd worden op het beeldscherm. |
| Er zit een balk bij die laat zien hoe warm te de temperatuur is. Als hij boven het maximum komt dan wordt de balk rood. |
| Ook moet het toerental (rpm) van alle koelers moeten onafhankelijk te zien zijn. Bijvoorbeeld de CPU-koeler |
Hieronder ziet U een voorbeeld van een gemodde LaptopLCD. Alleen in plaats van een plaatje komen hier de statistieken van de koelers, temperatuur, etc te staan.
edit:
Het plaatje is click-able, waardoor hij meteen het desbetreffende topic opent
Het plaatje is click-able, waardoor hij meteen het desbetreffende topic opent
Problemen die ik tegenkwam toen ik verschillende pagina's aan het bekijken was zal ik hieronder melden. Vooral schema en beginneling vragen
| Clliff's FanBus |
| Naar de schema's kijkend zie ik dat er gepraat wordt over 5, 7 en 12 Volt. Mijn vraag is welke moet ik nemen? En wat is het verschil? |
| Ook zie ik schema's hoe je 2 verschillende LEDjes kan aansluiten op een koeler. Maar heb je daar ook een aan en uit-versie van? (ja) Dus rood voor uit en groen voor als de koeler aanstaat. Hoe sluit je deze dus precies aan? |
| Is het enige verschil tussen een single switch en een multiple switch dat de er in plaats van 1 schakelaar er nu 2 op één stroomaansluiting zijn gesloten? Dit staat garant voor meer ruimte in je kast en het besparen van geld en zou alleen maar voordelen met zich meebrengen. |
| Als ik mijn laptop in verbinding wil brenger met mijn BayBus/PC moet ik dit doen via de LTP-printerpoort of kan dit ook via een netwerkkabel of draadloos netwerkkaartje? |
| De Vraag |
Als straks het juiste schema is gemaakt, dan zal ik het apparaat gaan bouwen. Ik zal hier ook foto's van maken en uitleg bij geven
Overigens heb ik liggen zoeken op wat handige pages, topics, etc voor het maken van het project. Dit zijn dus andere links die ook komen kijken bij het maken van dit project
Extra Fans
Naadloze Blowhole
Gaten maken voor fingergards in metaal
Uitleg over het maken van een FanBus en voorbeelden
Guides en HOW-TO's van Virtual HideOut
Als laatste mijn verontschuldigingen. Misschien dat het al ergens op een site in de FAQ staat, maar mijn Engels is nu eenmaal "... met peren" (op een laag niveau)
Dit komt meestal positiever over op mensen en zorgt dat ze niet offtopic gaan. Ook denk ik dat veel mensen een tutorial/HOW-TO willen over het maken van zo'n FanController in het Nederlands. In dit topic wil ik dus de antwoorden ontdekken en deze gaan gebruiken bij het bouwen van het apparaat van deze toekomstige HOW-TO. Ook heb ik een digitale camera en zal ik foto's maken
Ik heb Natuurkunde wel in mijn pakket genomen, maar electrotechniek is altijd wat ik het moeilijkste heb gevonden. Ik verontschuldig mij alvast voor eventuele domme vragen
Vol met nieuwsgierigheid en plezier deze nieuwe uitdaging aan