Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Ultieme FanBus Controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al een tijd met het idee om een Fanbus te maken of iets dergelijks :)
Ook ga ik een hoop Casemodding & Elektronica topics door om maar meer en meer ideeën en informatie op te doen.

Ik zit dit jaar in 5-havo. Nu moeten wij een profielwerkstuk maken :( Ik zag hier eerst tegen op. Echter toen kwam ik tot besef dat ik een Natuurkundig-gericht onderwerp kon kiezen. Eerst hadden we de batterij gekozen, maar dit stond me niet zo aan en de leraar ook niet (meer Scheikunde namelijk (8> ). Hij weet dat ik van computers 'hou' :+ dus stelde me voor daar iets over te zoeken of te ontwikkelen/ontwerpen.

Meteen schoot het idee binnen om Fanbus te maken die ik altijd al wilde. Heb er echter nooit tijd of zin voor gehad om deze te bouwen. Nu moet ik het voor school doen, en heb ik er wel tijd voor, en de zin ervoor maak ik wel >:) (Veel leuker onderwerp i.p.v. die stomme batterij :D )

Ik wilde echter wel een top-fancontroller maken :Y)

Hieronder ziet U een paar plaatjes van FanControllers, om je een indruk te geven wat ik nu eigenlijk van plan ben te gaan maken 8)
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=359895&size=128
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=359897&size=128
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=359907&size=128
offtopic:
Krijg op de ene andere manier mijn plaatjes niet te zien die ik heb ge-upload naar http://picserver.student.utwente.nl/ Zal we morgenvroeg nog eens naar kijken :7

Ik heb al wat schetsen gemaakt op papier en weet ongeveer hoe de lay-out eruit moet komen te zien. Omdat ik een simpele fan-uit/aan controller een beetje saai vind en de meester dit tevens te gemakkelijk acht, dacht ik aan iets groters. Kijk LEDjes erbij is ook niet superspeciaal ;) Ik dacht meer aan een programma erbij te maken/programmeren die verschillende eigenschappen heeft en instructies kan uitvoeren. Eerst de hardwarematige kant van het apparaat:

(Hardware Eisen FanBus)
Met een (draaibare)knop moet het toerental onafhankelijk geregeld kunnen worden van een koeler. Het toerental moet kunnen worden opgevoerd en afgevoerd. Dus voor elke koeler een knop.
Een groene led moet gaan branden als de desbetreffende koeler aanstaat.
Een rode led moet gaan branden als de desbetreffende koeler uitstaat.
Met een 2-weg schakelaar moet de desbetreffende schakelaar aan of uit kunnen worden gezet. ( :? Dit kan ook vervangen worden door een simpele drukknop. Het principe/schema moet dan toch hetzelfde zijn?)
Als de temperatuur te hoog wordt bij een van de hardware-onderdelen moet een toeter/alarm afgaan. Gewoon aansluiten op de speaker die ook het BIOS-biepje geeft. De alarmcode moet lang toon, lang rust, lang toon, enz. laten horen.

Dit zijn enkele onderdelen die ik tracht te gaan gebruiken bij dit project:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=360047

De volgende eigenschappen wil ik erin "stoppen". Dit is de software-matige kant van het verhaal. Dit is voor mij dus het meer moeilijke van het project, maar wel van essentieel belang voor de ultieme fancontroler ;)

(Software Eisen FanBus)
Er moet een timerfunctie in worden gebouwd, zodat ik bijvoorbeeld om 1 uur ga slapen dat hij de alle koelers op een lager toerental laat draaien. Hierdoor krijg je minder geluid/lawaai en kan men fijner slapen. Ook moet deze tijd software-matig te veranderen zijn.
Er komen temperatuur-sensors op verschillende hardware-componenten. Deze meten de temperatuur. In een programma staat geschreven hoe hoog de temperatuur (graden Celsius) mag worden. Komt de temperatuur in de buurt dan, moet(en) de koeler(s) harder gaan draaien om het hardware-onderdeel naar een lagere temperatuur te brengen.
Als een hardware-component een veilig aantal graden onder het maximum zit, moet de desbetreffende koeler(s) op een lager toerental gaan draaien. Dit is voor het verminderen van het stroomgebruik en geluidsoverlast :| Hij moet echter wel op een constant toerental blijven draaien, waardoor hij niet de hele tijd hard-zacht gaat B) (hoog toerental, laag toerental, enz.)

Ook zou ik graag mijn informatie willen zien op een scherm. Ik dacht eraan om mijn oude laptop met een 256-kleuren scherm te gebruiken. Hierop vallen een paar dingen te zien:

(Software Eisen LaptopLCD)
Elke onderdeel waarop een temperatuur sensor zit, moet genoemd worden op het beeldscherm.
Er zit een balk bij die laat zien hoe warm te de temperatuur is. Als hij boven het maximum komt dan wordt de balk rood.
Ook moet het toerental (rpm) van alle koelers moeten onafhankelijk te zien zijn. Bijvoorbeeld de CPU-koeler :*)

Hieronder ziet U een voorbeeld van een gemodde LaptopLCD. Alleen in plaats van een plaatje komen hier de statistieken van de koelers, temperatuur, etc te staan.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=359426
edit:
Het plaatje is click-able, waardoor hij meteen het desbetreffende topic opent :>

Problemen die ik tegenkwam toen ik verschillende pagina's aan het bekijken was zal ik hieronder melden. Vooral schema en beginneling vragen :o

Clliff's FanBus
Naar de schema's kijkend zie ik dat er gepraat wordt over 5, 7 en 12 Volt. Mijn vraag is welke moet ik nemen? En wat is het verschil?
Ook zie ik schema's hoe je 2 verschillende LEDjes kan aansluiten op een koeler. Maar heb je daar ook een aan en uit-versie van? (ja) Dus rood voor uit en groen voor als de koeler aanstaat. Hoe sluit je deze dus precies aan?
Is het enige verschil tussen een single switch en een multiple switch dat de er in plaats van 1 schakelaar er nu 2 op één stroomaansluiting zijn gesloten? Dit staat garant voor meer ruimte in je kast en het besparen van geld en zou alleen maar voordelen met zich meebrengen.
Als ik mijn laptop in verbinding wil brenger met mijn BayBus/PC moet ik dit doen via de LTP-printerpoort of kan dit ook via een netwerkkabel of draadloos netwerkkaartje?

De Vraag
:? Wat is het schema voor dit project wat ik wil gaan maken? Lekker kort en krachtig door de bocht maar hier komt het wel op neer O+

Als straks het juiste schema is gemaakt, dan zal ik het apparaat gaan bouwen. Ik zal hier ook foto's van maken en uitleg bij geven O-) Dit wordt een tutorial/HOW-TO en zal voor mensen makkelijk te maken worden. Schrijf het namelijk gewoon in mijn taal en op mijn niveau (niet hoog dus) en niet te vergeten in het Nederlands _/-\o_

Overigens heb ik liggen zoeken op wat handige pages, topics, etc voor het maken van het project. Dit zijn dus andere links die ook komen kijken bij het maken van dit project :9

Extra Fans
Naadloze Blowhole
Gaten maken voor fingergards in metaal

Uitleg over het maken van een FanBus en voorbeelden
Guides en HOW-TO's van Virtual HideOut

Als laatste mijn verontschuldigingen. Misschien dat het al ergens op een site in de FAQ staat, maar mijn Engels is nu eenmaal "... met peren" (op een laag niveau) :D Zoals jullie kunnen zien heb ik echt mijn uiterste best gedaan om de openingspost in één keer goed en overzichtelijk te maken.
Dit komt meestal positiever over op mensen en zorgt dat ze niet offtopic gaan. Ook denk ik dat veel mensen een tutorial/HOW-TO willen over het maken van zo'n FanController in het Nederlands. In dit topic wil ik dus de antwoorden ontdekken en deze gaan gebruiken bij het bouwen van het apparaat van deze toekomstige HOW-TO. Ook heb ik een digitale camera en zal ik foto's maken B)

Ik heb Natuurkunde wel in mijn pakket genomen, maar electrotechniek is altijd wat ik het moeilijkste heb gevonden. Ik verontschuldig mij alvast voor eventuele domme vragen }:O Ik vind het wel heel leuk, maar moeilijk te begrijpen. Op zich ook weer niet moeilijk, omdat het vaste regels/weten zijn, mja...

Vol met nieuwsgierigheid en plezier deze nieuwe uitdaging aan >:)

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
hmmm dat je t maar ff weet, volges mij is dit CiP ;) en daarvoor moet je toestemming vragen aan phreak

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:06
DiLDoG schreef op 27 September 2003 @ 02:57:
hmmm dat je t maar ff weet, volges mij is dit CiP ;) en daarvoor moet je toestemming vragen aan phreak
LOL het zou wel jammer zijn als hij na zo'n mooi TopicStartje wordt gesloten :P

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat zal zeker jammer zijn ;(

Daarom heb ik net naar Phreak een mailtje gestuurd. Het komt allemaal wel goed denk ik.
Ik heb echt superlang op mijn openingspost gezeten.

Van 4 uur naar school tot 1.54. Tuurlijk wel wat pauzes, zoals Mental Theo Turkije Special >:)

Maar iig, ik ga ze de voorbeelden fixen en dan kunnen we vanaf nu weer ontopic gaan B)

Bedankt voor je opmerking DiLDoG. Beter voorkomen als genezen he! :D

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
Dit lijkt me echt schitterend worden, ik heb ook eens zo'n idee proberen uit te werken maar echt ver kwam ik niet. Dus ik ben wel geintresseerd, veel succes.

301SQN

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 17:36

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Met dit project kan ik mijn half jaar project elektrotechniek vol krijgen >:)
Kijk dit topic maar eens na [rml][ EL] Xtreme Baybus: De hardware[/rml]
hier een schema van dat project http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/images/schematic2.png

PGEQRZEM

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 13:22
Ehm, weet je zeker dat dit niet een beetje te hoog gegrepen is?

Verwijderd

Als je denkt, denk groot!

Tis natuurlijk wel een geil idee. :P

Verwijderd

Ik denk ook dat dit te hoog gegrepen is, omdat je nog helemaal geen idee hebt waar je moet beginnen. Iedereen kan een hoop mooie functies op een hoop gooien om in een apparaat te stoppen, maar het ontwerpen zul je toch zelf grotendeels moeten doen.

(Tip voor profielwerkstuk, ik was met iets simpels als 8 leds met de lpt poort aansturen al klaar voor mijn werkstuk. )

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Cool project, maar het hoeft natuurlijk niet per se intern. ;)

* collission heeft het zo gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nikken/Update0011.jpg

Ik heb een externe gebouwd met relais en aan/uit/aan knoppen. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nikken/Baybus0003.jpg

Hier zit ie in m'n kast:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nikken/Inbouw0015.jpg

En zo is ie als ie aan staat:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nikken/Baybus0016.jpg

Hier staat de volledige uitleg

Het is misschien leuke inspiratie voor je. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door collission op 27-09-2003 13:19 ]

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dat is weer eens wat anders een externe baybus :) Netjes gedaan casemodderpoel

Ik heb zelf een simpele baybus mbv LM317 schakeling met draaiknop en ledje. Ik heb er verder geen software oid voor. Dat is misschien nog wel eens handig om te hebben

[ Voor 65% gewijzigd door Kawaii op 27-09-2003 14:08 ]

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
Beetje offtopic maar...

Word je gefinancierd door school? Vriend van mij had waterkoeling projectje gemaakt en kon verschillende blokjes en radiators op rekening van de school kopen :P

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

So, jij bent lekker bezig! :D

Hm, op het gebied van software & programmering kan ik je helaas niet helpen...
Wel heb ik hier een Link naar het topic van mijn fanbus met volledige how-to en schema. :)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=22408

Deze maakt nog gebruik van vermogens (draadgewonden) potmeters.. Is achteraf toch niet helemaal de beste keuze want de RPM wordt geregeld door de weerstand van de potmeter en fan. Ook merk ik dat de fans soms ff wat harder of zachter gaan draaien, verandert continu -> vermogens potmeter :(

Nee om hem echt perfect te kunnen regelen moet je met een LM 317/350 schakeling werken. Deze regelen direct het voltage wat naar je fan gaat en kunnen behoorlijk wat fans aansturen.
Het verschil tussen de twee LM producten is dat de LM317 kan max. 1,5 Ampere aansturen (+koeling door heatsinkje) en de 350 tot 3 Ampere.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=362650

Pin-layout van de LM317/350 gezien van de voorzijde (heatspreader zit dus op de achterkant)
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=362651

Verder veel suc6 met je werkstuk, ben benieuwt wat het gaat worden! :9~

Use the Search Luke...

Verwijderd

Veel vragen, maar ik zal iig proberen een steentje bij te dragen.
Als ik mijn laptop in verbinding wil brenger met mijn BayBus/PC moet ik dit doen via de LTP-printerpoort of kan dit ook via een netwerkkabel of draadloos netwerkkaartje?
Ligt eraan welke informatie je allemaal op de laptop zichtbaar wilt maken. Gaat het alleen om enkele sensoren zou je inderdaad een LPT kabel van de laptop direct naar de sensoren kunnen maken. Je hebt dan geen "ingewikkelde" verbindingen maar wel je gegevens.

Maargoed, bij je software eisen staat al dat je heel wat verwacht :) Je zult dus op een of andere manier de meetgegevens van je BayBusPC naar je laptop moeten overbrengen. Je zou tussen deze computers een directe kabelverbinding kunnen maken, bijvoorbeeld met de parallelle poort. Overigens is hier te vinden hoe je zo'n kabel zelf kunt maken. Qua programmeren is deze oplossing niet heel erg moeilijk, maar je zit echter met het probleem dat je niet zo simpel interrupts van je parallelle poort kunt gebruiken (zie ook De Parallelle poort FAQ). Als je dus met een zelfgemaakt programma informatie door die kabel gaat versturen heb je grote kans op gegevensverlies.

Andere oplossing die je zelf al noemt is het gebruiken van een netwerkkabel/draadloos netwerk (welke van de twee maakt hier natuurlijk niet uit). Ik weet niet (of lees ik eroverheen?) hoe het zit met je programmeerkennis, maar er is opzich wel iets leuks te maken met zo'n netwerkkabel ;) Als je het voor elkaar krijgt een programma te maken wat op beide computers draait en een verbinding opzet waar je alle data over kunt versturen ben je er. Je kunt natuurlijk ook op een hele gare manier steeds alle gegevens in een textbestand zetten en die vervolgens via het netwerk ophalen. Maargoed, echt real-time is dat niet :+

Je kunt natuurlijk ook kijken naar een oplossing om een LCD direct op je BayBusPC aan te sluiten. Zijn geloof ik genoeg topics over geweest hier ;) Dan ben je in ieder geval van het probleem van de overdracht van gegevens af.

Misschien denk ik veel te moeilijk, maar het zijn maar wat ideeën op je op weg te helpen :)

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Als ik jouw was dan zou ik een soort extreme baybus gaan bouwen. De meeste mensen zullen weten waarover ik het heb. Het is een baybus met een microcontroller erin waar je echt bijna alles mee kan regelen. Was ook een IA voor.

Natuurlijk moet je dit ding niet regelrecht gaan klonen, maar met iets beters op de proppen komen ;).
Start vervolgens nog een IA en wij zijn ook weer blij :).

Links:
[rml][ EL] Xtreme Baybus: De software[/rml]
[rml][ EL] Xtreme Baybus: De hardware[/rml]
Klik

Succes.

edit: nog een tip: PIC microcontrollers en veel andere regelchipjes kun je gratis als sample bestellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Krankenstein op 28-09-2003 17:41 ]

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Krankenstein schreef op 28 September 2003 @ 17:38:
Als ik jouw was dan zou ik een soort extreme baybus gaan bouwen. De meeste mensen zullen weten waarover ik het heb. Het is een baybus met een microcontroller erin waar je echt bijna alles mee kan regelen. Was ook een IA voor.

Natuurlijk moet je dit ding niet regelrecht gaan klonen, maar met iets beters op de proppen komen ;).
Start vervolgens nog een IA en wij zijn ook weer blij :).

Links:
[rml][ EL] Xtreme Baybus: De software[/rml]
[rml][ EL] Xtreme Baybus: De hardware[/rml]
Klik

Succes.

edit: nog een tip: PIC microcontrollers en veel andere regelchipjes kun je gratis als sample bestellen.
Hm, in zijn mooie startpost kon je gelezen hebben dat hij idd al van plan is om er een 'Extreme baybus' van te maken... 8)7

Use the Search Luke...

Verwijderd

Die hardware zal denk k wel meevallen
maar die software met die timer..hmm dat zal wel erg moeilijk worden
met die onderdelen die je op dat plaatje wilt gebruiken :X

je zou die timer en die temperatuur met een microcontroller kunnen
doen maar voor iemand die op Havo 5 zit is dat beetje te moeilijk
want ik neem aan dat geen ervaring hebt met C programmeren...

voor het schema zelf...
deze ga ik denk k maken (maar dr moet ook nog wel een kop aan om het
tourental te regelen, moet k nog ff naar kijken)

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jaapcysouw/pics/fanbus1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jaapcysouw/pics/fanbus2.jpg
kweet niet of je de werking een beetje snapt maar hier staat
ook redelijk wat in een andere topic over beschreven.

[rml][ EL] Fanbus schema... schakelaar?[/rml]

iig veel suc6 dr mee :)

Verwijderd

Ik zou het gewoon proberen het klinkt cool
en onmogelijk is het zeker niet alleen veel werk
succes ermee

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:42

Eraser127

Nijkerk

het 5/7/12V verhaal: je zult ff moeten testen of jou fans op 5V willen draaien, sommige fans willen namelijk niet starten/draaien bij 5V en wel bij 7V. Dan zou je dus kunnen schakelen tussen 7V & 12V. En je kan idd ook nog een LM317 schakeling maken. Kun je met een potmeter je fans traploos regelen (al dan niet icm. schakelaar)

[ Voor 26% gewijzigd door Eraser127 op 29-09-2003 13:22 ]

My Discogs

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Hoe wil je de fansnelheid softwarematig regellen als je potmeters gebruikt?
Door via je LPT-poort een motor te laten draaien die aan je potmeter vast zit?

Je zou eens kunnen kijken naar de plannen voor de BayBus X-treme. Is hier wel ergens in CM&E te vinden.

Ik denk dat je het best met druktoetsjes kan werken en een microcontroller. Hoe je zo een ding moet proggen zou ik ook niet weten maar ik denk dat je dat wel via het internet zou moeten kunnen leren. Als je deze microcontroller ook een een LPT of COM port hangt kan je deze ook software matig commando;s geven, als met de druktoetsjes.

Zo krijg je dus geen wipschakelaars, maar druk toetsjes waarmee je bij elke druk het voltage met xVolt verhoogd/laagd.

Verwijderd

alsof iemand uit Havo 5 bij natuurkunde C of C++ krijgt :P

• collission
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Verwijderd schreef op 29 September 2003 @ 19:25:
alsof iemand uit Havo 5 bij natuurkunde C of C++ krijgt :P
ik heb ook Na1,2 op HAVO niveau gedaan, en je leert er zowieso niks :X
* collission heeft een ZEER basic lulverhaal opgehangen over overclocken op een KT333 met een TB1400, en kreeg voor zijn profiel werkstuk nog een goed ook, enkel omdat de leraar er geen fuck van begreep. :D

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

ff klein vraagje voor Silentpuma

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=43321
als jij dit schema hebt en je zet hem op stand "AAN" en
je draait de potmeter helemaal tot 0% zeg maar,
hoe krijg je het dan voor elkaar dat je LEDje niet kapot gaat? :?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 20:38 ]

Verwijderd

Als het LEDje wel stuk zou gaan, dat zou pas merkwaardig zijn....

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Silentpuma schreef op 28 September 2003 @ 01:22:
So, jij bent lekker bezig! :D

Hm, op het gebied van software & programmering kan ik je helaas niet helpen...
Wel heb ik hier een Link naar het topic van mijn fanbus met volledige how-to en schema. :)

[afbeelding]

Deze maakt nog gebruik van vermogens (draadgewonden) potmeters.. Is achteraf toch niet helemaal de beste keuze want de RPM wordt geregeld door de weerstand van de potmeter en fan. Ook merk ik dat de fans soms ff wat harder of zachter gaan draaien, verandert continu -> vermogens potmeter :(

Nee om hem echt perfect te kunnen regelen moet je met een LM 317/350 schakeling werken. Deze regelen direct het voltage wat naar je fan gaat en kunnen behoorlijk wat fans aansturen.
Het verschil tussen de twee LM producten is dat de LM317 kan max. 1,5 Ampere aansturen (+koeling door heatsinkje) en de 350 tot 3 Ampere.

[afbeelding]

Pin-layout van de LM317/350 gezien van de voorzijde (heatspreader zit dus op de achterkant)
[afbeelding]

Verder veel suc6 met je werkstuk, ben benieuwt wat het gaat worden! :9~
Die LM317/350 schakeling kan dus meerdere fans aansturen, maar niet onafhankelijk ? en kan je aan dat schema gewoon meerdere fans aan de + en de - hangen of moet je daar weer extra weerstanden en truuks voor gebruiken ?

Verwijderd

Geen trucks, wel een koellichaam als ie te warm dreigt te worden.
Een LM317 kan 1 á 1,5W dissiperen zonder koellichaam.
Het maximale vermogen dat de regelaar in warmte omzet is 25% van het vermogen van de aangesloten fan.

/me vraag me btw wel af waar de TS is gebleven?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 10:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 september 2003 @ 21:48:
Als het LEDje wel stuk zou gaan, dat zou pas merkwaardig zijn....
hoezo? hm ik snap em niet helemaal denk k

• enermax
  • Laatst online: 11:17
De lm317 kan 1 ampere zonder koeling aan. Geld dit ook voor de LM350 of kan die meer aan?

Verwijderd

enermax schreef op 30 september 2003 @ 12:48:
De lm317 kan 1 ampere zonder koeling aan. Geld dit ook voor de LM350 of kan die meer aan?
http://www.ee.rit.edu/template/LabsWebsite/Common/LM317.pdf :Y)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 September 2003 @ 12:09:
[...]

hoezo? hm ik snap em niet helemaal denk k
Er staat toch netjes nog een weerstand bij? Of zie ik het nou weer verkeerd ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 September 2003 @ 13:31:
[...]
Er staat toch netjes nog een weerstand bij? Of zie ik het nou weer verkeerd ;)
een potmeter van 100ohm...
als je die helemaal leeg draait staat toch 12V over dat LEDje (ideaal gezien dan)
of heb ik het mis? :?

edit:
of ik begrijp de werking van Dual LED niet..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 14:17 ]

Verwijderd

enermax schreef op 30 september 2003 @ 12:48:
lm350 kan max 3A aan

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Verwijderd schreef op 30 september 2003 @ 14:14:
een potmeter van 100ohm...
als je die helemaal leeg draait staat toch 12V over dat LEDje (ideaal gezien dan)
of heb ik het mis? :?
En in serie met die LED staat nog een weerstand.

Er staat altijd pakweg anderhalf volt over een LED, dus staat er (12-1,5=) 10,5 volt over de weerstand. Deze is 470 Ohm, dus gaat er een stroom lopen van (10,5/470=) 22,3 mA. Dit is perfect, normale LEDs kunnen bij normaal gebruik maximaal ongeveer 25 mA continue hebben. Meer stroom -> meer licht, maar eerder kapot...

Verwijderd

Fox2 schreef op 30 september 2003 @ 14:48:
[...]

En in serie met die LED staat nog een weerstand.

Er staat altijd pakweg anderhalf volt over een LED, dus staat er (12-1,5=) 10,5 volt over de weerstand. Deze is 470 Ohm, dus gaat er een stroom lopen van (10,5/470=) 22,3 mA. Dit is perfect, normale LEDs kunnen bij normaal gebruik maximaal ongeveer 25 mA continue hebben. Meer stroom -> meer licht, maar eerder kapot...
hmm ok ik begrijp die werking van die dual led dus niet :(
die 2 ledjes (in 1 dan) staan toch eigenlijk los van elkaar?
dat er gewoon 1 in serie staat met die weerstand van 470ohm en die
andere in serie met die regelbare weerstand, of niet?

trouwens de spanning over een ledje is 0,7V

nog wat, misschien moeten we es een "Grote Fanbus Topic" maken? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 14:58 ]

Verwijderd

De spanning over een LEDje hangt van het gebruikte materiaal af, voor een gewone rode LED is dat zo'n 2V.
Een duoLEDje is eigenlijk 2 LEDjes in hetzelfde huisje, de kathodes zitten aan elkaar en komt als 1 pootje de LEDbehuizing uit.
Dus welk LEDje er ook brandt, de stroom loopt altijd door het weerstandje dat in die kathodeleiding zit.

En wat die LM317 betreft, die kan wel 1,5A aan, maar koelen of niet , dat hangt ervan af hoeveel spanning over het IC staat.
Als door de LM317 1A loopt en de spaning erover 1,5V is, dat verstookt ie op dat moment 1,5W en dat kan ie nog wel aan zonder koeling.
Staat er bv 4V over de regelaar bij een stroom van 1A dan moet er een koelplaat aan te pas komen, anders wordt ie veel te heet.
Als dat gebeurt dan spreekt de thermische beveiliging in het IC aan en wordt de uitgangsspanning teruggeregeld tot ie is afgekoeld.

Verwijderd

lol ik zit helemaal verkeerd te kijken :P whaha
:X ok ok ik zie het al... dat ledje zit gewoon aan de weerstand naar de ground :P en
die rode ook |:(

Verwijderd

Net ff getest met 470 Ohm en een Potmeter van 220 Ohm
en werkt prefect :Y)

hij gaat van 6V tot 12V 8)

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

thaBeerbuster schreef op 30 September 2003 @ 08:39:
[...]

Die LM317/350 schakeling kan dus meerdere fans aansturen, maar niet onafhankelijk ? en kan je aan dat schema gewoon meerdere fans aan de + en de - hangen of moet je daar weer extra weerstanden en truuks voor gebruiken ?
Volgens mij kan je aan zowel de potmeter als de LM317/350 meerder fans hangen. Ze krijgen gewoon allemaal het aangestuurde voltage van de regelaar en wat er overblijft gaat gewoon over de nul-lijn weer terug.

Een ezelsbruggetje om een electrisch schema makkelijk te kunnen redeneren: denk niet 'electrisch' maar in 'water'. :) Het voltage (U) kan je vervangen door de druk van het water en de ampere (I) kan je vervangen door het dubiet (opbrengst, zeg maar doorsnede van de waterleiding). Fan, potmeters en weerstanden kan je dan zien als vernauwingen in het geheel.

Hieruit volgt: Als je een fan met een potmeter regelt, gaat de fan (vernauwing) langzamer draaien omdat deze minder druk (volt) krijgt van het 'reservoir' ( :p 12V lijn). Door de potmeter (vernauwing) zal ook het dubiet erachter dalen omdat deze gedeeltelijk wordt tegen gehouden.
En hier steekt het hem: Het vermogen (weerstand vd vernauwing) van een fan kan flink verschillen. Omdat deze een aangepaste druk en dubiet krijgt aangelevert zal de fan altijd anders reageren. Volgen we het nog? :p

Even onthouden: als water uit de kraan stroomt levert deze geen druk: het wordt niet tegen gehouden (geen vernauwing) en stroomt zo weg. Pas als je je hand er strak voor houdt voel je dat het water tegenwerkt: er wordt druk op je hand uitgeoefend. B)

Voor een LM317/350 schakeling geld dan: de LM-module werkt als een regelbare T-splitsing. Het dubiet (leiding grootte of volt) blijft echter altijd gelijk.
Afhankelijk hoe deze is ingesteld kan de (op de 1,5V lekstroom na) volledige opbrengst (dubiet = Volt) naar de fan worden gestuurd. Als de andere uitgang verder wordt opgezet zal de het dubiet (volt) naar de fan dalen waardoor deze langzamer gaat draaien.

Een LM317/350 is daarom een 'nettere' manier dan een potmeter omdat je hiermee direct het voltage kan regelen en kan daarom iedere fan, ongeacht de weerstand hiervan, perfect regelen.
Bij een potmeter is het daarom altijd 'gokken' welke weerstand je nodig hebt.

Use the Search Luke...

Verwijderd

Silentpuma schreef op 01 October 2003 @ 22:52:
[...]

Volgens mij kan je aan zowel de potmeter als de LM317/350 meerder fans hangen. Ze krijgen gewoon allemaal het aangestuurde voltage van de regelaar en wat er overblijft gaat gewoon over de nul-lijn weer terug.

Een ezelsbruggetje om een electrisch schema makkelijk te kunnen redeneren: denk niet 'electrisch' maar in 'water'. :) Het voltage (U) kan je vervangen door de druk van het water en de ampere (I) kan je vervangen door het dubiet (opbrengst, zeg maar doorsnede van de waterleiding). Fan, potmeters en weerstanden kan je dan zien als vernauwingen in het geheel.

Hieruit volgt: Als je een fan met een potmeter regelt, gaat de fan (vernauwing)
blablablablabla
haha over wat heb je het nou?
water uit een kraan :P druk...

gewoon kort gezegt, als 2 FAN's parallel staan is de spanning overal gelijk
maar de stroom verdeelt zich, en als ze in serie staan verdeelt de spanning
zich en de stroom is overal gelijk

en het vermogen is gewoon de spanning x de stroom ( P = U x I ) :Y)
Pagina: 1