Mijn vorige modjes waren een paar extra fans en dat brengt natuurlijk de nodige Db. met zich mee. Heb eerder me hele case al bekleed met geluids-isolerende noppenplaat maar hij maakt nog steeds teveel herrie. Wat doe je dan? Juist, zelf een fanbus maken! 
Ik heb hem in een 5.25" bay gebouwd en bestaat uit: 5 schakelaars, 5 LED`s en 5 potmeters.
Die draaiknopjes waren idd super duur.
Had ook van die goedkope zwarte knoppen kunnen nemen maar vond ik geen gezicht.
Mini How-to
Heb eerst alles in AutoCAD schaal 1:1 uitgewerkt om alvast een idee te krijgen hoe het eruit gaat zien en of alles wel ging passen. En daarna was het natuurlijk boren en solderen geblazen!
Aftekenen doe je natuurlijk op de binnenkant zodat je geen krassen op het frontje krijgt. Even met een centerpons een putje maken en boren maar.
Heb ooit in het verre verleden wel eens op school solderen gehad, dus t`was weer ff wennen..
En natuurlijk had ik alleen een soldeerbout met een grote, platte kop. Niet ideaal maar oefening baart kunst zeggen ze. Of je vervangt gewoon de kop met voor een andere of helemaal goedkoop: een spijker
Wel alles eerst met soldeervloeistof nat maken zodat het beter hecht.
De draaiknopjes moesten wat uitgefreesd worden: ze pasten namelijk niet om de moertjes van de potmeters heen. Dremel, do your job!
(Zie pic. nr. 3)
Als je alles goed voorbereid kan iedereen een eenvoudige fanbus als deze maken. Suc6!
Affijn, hier zijn de pics. Sit back and relax... (kwijlbakkie bij de hand?
)
Het idee uitgetekend in CAD: (klik klik..
)

Alle onderdelen die zijn gebruikt uitgestald...

Er is wat zwart-plastic weggefreesd (gewoon met dremel-freesje). Het moertje past er nu precies in.

Alle gaten geboord en gevijld. Meeste onderdelen zijn hier reeds gemonteerd.

Alle onderdelen zijn nu gemonteerd..

De + draad is hier al gesoldeerd. Het pootje van de LED is ook gebruikt om de potmeter te verbinden. De weerstanden op de - kant van de LED geplaatst, makkelijker en goedkoper dan de 2 + polen van weerstanden voorzien

En de - pool is gesoldeerd. Alle kabeltjes zijn voor zover mogelijk van een krimpkousje voorzien om kortsluiting te voorkomen. Almost done..

Overzicht van de achterkant

Pic van de breekstekkertjes. Heb de + pool met een stikkertje gemarkeerd en genummerd, weet je welke stekker bij welke potmeter hoort..

En toen... moment suprème! Het testen! Stekker erin, PC aanzetten en... Hij doet`t! Mijn eerste electro-mod was een feit! Yes!

Nu nog het inbouwen.. Front van de case afgehaald en de situatie nog eens goed bekeken..

Er is trouwens nog ruimte tussen de isolate en de case over, voor de airflow. Na vele vragen, hier het bewijs

Close-up pic van de binnenkant..

Totaal overzicht van mijn case nu. Alle fans zijn nu op de fanbus aangesloten (CPU, GPU, Intake voor, Intake achter, Outtake)
Héhé, hier eindelijk de pics van mijn fanbus in actie!
De kleur van de LED`s zijn op de foto`s een beetje flets, maar normaal zijn ze perfect rood/groen.

Pic van de zijkant..

1 van de draaiknopjes even losgemaakt. Hier kan je goed zien dat het draaiknopje helemaal over het moertje heen zit. Had ik de draaiknop niet uitgefreesd, dan zou je die lelijke moer zien. Afwerking is alles...

Vooraanzicht..

Reacties?
Ik heb hem in een 5.25" bay gebouwd en bestaat uit: 5 schakelaars, 5 LED`s en 5 potmeters.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| Prijs overzicht: 5x potmeter..................... E 4.50 5x draaiknopje.................. E 4.50 5x LED-clip..................... E 1.00 5x Dual-color LED............... E 0.60 5x Schakelaar................... E 0.50 10x weerstand 470Ohm ........... E 1.00 10x opvul-ring.................. E 0.20 1x krimpkous.................... E 2.00 + -------------------------------------------- TOTAAL:......................... E60.50 (niet te zuinig idd..) |
Die draaiknopjes waren idd super duur.
Mini How-to
Heb eerst alles in AutoCAD schaal 1:1 uitgewerkt om alvast een idee te krijgen hoe het eruit gaat zien en of alles wel ging passen. En daarna was het natuurlijk boren en solderen geblazen!
Aftekenen doe je natuurlijk op de binnenkant zodat je geen krassen op het frontje krijgt. Even met een centerpons een putje maken en boren maar.
Heb ooit in het verre verleden wel eens op school solderen gehad, dus t`was weer ff wennen..
De draaiknopjes moesten wat uitgefreesd worden: ze pasten namelijk niet om de moertjes van de potmeters heen. Dremel, do your job!
Als je alles goed voorbereid kan iedereen een eenvoudige fanbus als deze maken. Suc6!
Affijn, hier zijn de pics. Sit back and relax... (kwijlbakkie bij de hand?
Het idee uitgetekend in CAD: (klik klik..

Alle onderdelen die zijn gebruikt uitgestald...

Er is wat zwart-plastic weggefreesd (gewoon met dremel-freesje). Het moertje past er nu precies in.

Alle gaten geboord en gevijld. Meeste onderdelen zijn hier reeds gemonteerd.

Alle onderdelen zijn nu gemonteerd..

De + draad is hier al gesoldeerd. Het pootje van de LED is ook gebruikt om de potmeter te verbinden. De weerstanden op de - kant van de LED geplaatst, makkelijker en goedkoper dan de 2 + polen van weerstanden voorzien

En de - pool is gesoldeerd. Alle kabeltjes zijn voor zover mogelijk van een krimpkousje voorzien om kortsluiting te voorkomen. Almost done..

Overzicht van de achterkant

Pic van de breekstekkertjes. Heb de + pool met een stikkertje gemarkeerd en genummerd, weet je welke stekker bij welke potmeter hoort..

En toen... moment suprème! Het testen! Stekker erin, PC aanzetten en... Hij doet`t! Mijn eerste electro-mod was een feit! Yes!

Nu nog het inbouwen.. Front van de case afgehaald en de situatie nog eens goed bekeken..

Er is trouwens nog ruimte tussen de isolate en de case over, voor de airflow. Na vele vragen, hier het bewijs

Close-up pic van de binnenkant..

Totaal overzicht van mijn case nu. Alle fans zijn nu op de fanbus aangesloten (CPU, GPU, Intake voor, Intake achter, Outtake)

Héhé, hier eindelijk de pics van mijn fanbus in actie!

Pic van de zijkant..

1 van de draaiknopjes even losgemaakt. Hier kan je goed zien dat het draaiknopje helemaal over het moertje heen zit. Had ik de draaiknop niet uitgefreesd, dan zou je die lelijke moer zien. Afwerking is alles...

Vooraanzicht..

Reacties?
[ Voor 61% gewijzigd door Silentpuma op 03-02-2004 04:51 . Reden: Links gefixed. BTW hij werkt nog steeds perfect! :) ]
Use the Search Luke...