Ik wilde wachten op de Samsung 172X. Maar ik was bij de mediamarkt gisteren (25-10) om nog maar es te vragen of ze dat ding daar al hebben (wat niet zo was, nog niet eens in het centrale magazijn bekend). En toen kwam ik daar een m8 van me tegen. Dus maar ff met hem overlegt wat hij ervan vond. Hij zei: ik heb die Samsung nog nooit gezien, maar ik heb wel een andere die ik heel erg graag zou will hebben :-)
Dit bewuste scherm bleek de BenQ FP791
http://www.benq.nl/Products/LCD/index.cfm?product=287
Wat specs van het scherm:
LCD Grootte 17 inch
Resolutie (max.) 1280x1024
Pixel pitch 0,264 mm
Kleuren 16,2 miljoen
Horizontale frequentie (Max) KHz 31-81 KHz
Verticale frequentie (Max)Hz 56-76 Hz
Video bandbreedte (MHz) 25-135 MHz
Gezichtshoek (links/rechts, omhoog/omlaag) 70/70/70/70 CR>=10; 80/80/80/80 CR>=5
Beeldschermgebied 337,9 x 270 mm
Contrast 450:1 (max. 550:1)
Helderheid 400 cd/m2
Reactietijd (tr/tf) 16 (5+11) ms
Kleurentemperatuur Gebruikersmodus
MTBF (uur, excl. lamp) 40.000
Levensduur lamp 30.000 uur
Inputsignaal D-Sub / DVI-D
Stroomverbruik 50W
Stroomvoorziening AC ingebouwd (100-240V)
Nettogewicht 7,5 kg
Brutto Gewicht 10 kg
Afmetingen (BxHxD) 451x443x192 mm
Luidspreker Ja
USB Nee
VESA-wandmontage Ja (100x100mm)
Draaibaar Nee
Kantelbaar Ja (0/ +20 degrees)
Bediening via On-Screen Display (OSD) Ja
i-Key Ja
Veiligheid TCO'95
Kensington Slot Ja
Digital photo frame (DPF) Ondersteund geheugenkaarten: CF, SD/MMC, SM
Een 17 inch, 16 ms schermpje dus. Dat scherm zag er echt gruwelijk uit, kleurechtheid en scherpheid waren op en top in de winkel. Ik heb er dus maar voor gekozen om em mee te nemen (voor 750 pleuro dat wel). Het enige waar dit scherm nog op zou kunnen falen was de reactiesnelheid (in de winkel geen UT of Q3

).
Nu heb ik dat scherm nu dus een dag en ik zal tot nog toe even mijn belevenissen vertellen.
Ik heb een film op het scherm gekeken (2fast2furious). Dit doet hij prima, kleuren zijn echt heel erg goed, wit is wit en zwart is zwart. Het scherm is superscherp en heel helder. Verder heb ik er tot nog toe Unreal Tournament, Counter-Strike en Warcraft 3 met het scherm gespeeld. Tot nog toe kan ik geen zichtbare ghosting/trailing/alle andere nare dingen vinden. Ik heb ook mijn oude CRT er nog even naast aangehad en volgens mij scheelt het nix, alleen is de TFT helderder en scherper. Ik kan het scherm 2 weken uitproberen, en als ik er dan niet tevreden mee ben kan ik em trugbrengen naar mediamarkt. Als ik nog meer dingen tegenkom dit de moeite hebben om te vermelden zal ik ze melden.
Het is een redelijk groot scherm (wel gewoon erg plat) door de omlijsting, maar dit is ook wel moi en geeft het scherm een erg stevige indruk. Het scherm is ook erg stevig. Hij is moeilijk te verschuiven door rubber doppen op de zware voet. Hij staat dus erg stabiel en je duwt hem niet zomaar om. Verder is het paneel kantelbaar, en dus NIET draaibaar of hoogteverstelbaar.
De OSD knoppen zijn wel vaag trouwens, je drukt ze niet in maar raakt ze aan. En dan reageren ze, best wel vaag maar het werkt schijnbaar :-)
Als je nog dingen wil weten moet je maar vragen, dan zal ik kijken of ik het kan beantwoorden.