TFT-Gamen - The 7th Episode

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.856 views sinds 30-01-2008

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:45
TFT/Gamen deeltje 7

Praat hier over TFT's , ghosting , ervaringen , pics en andere TFT gerelateerde zaken. Lees gerust een topic door. Zet je in je prefs aantal posts per pagina op 999 om via ctrl-F makkelijk te kunnen zoeken. Veel vragen over TFT's zijn al vaak gesteld , dus schroom niet om het topic door te lezen.
Reviews

Acer Al732
LG 1701B
Hitachi cml174sxw
17" lcd test
15" lcd test
Samsung 171N & NEC LCD1760V vs. Everyone Else
Samsung 152T
Samsung 172T
IBM T221 22,2 "
Phillips Brilliance 200P3
Samsung 172W
Fabrikanten

ADI
Philips
Sony
Eizo
Iiyama
Hitachi
Samsung
Belinea
Ctx
Lg
Nec
Viewsonic
Neovo
Acer
NEC
Belinea
AOC
Pricewatch

T.Net Pricewatch LCD/TFT
Andere delen

TFT/Gamen - the final episode
TFT/Gamen - the final episode part 2
TFT/Gamen - the final episode part 3
TFT/Gamen - the final episode part 4
TFT/Gamen - the final episode part 5
TFT/Gamen - The 6th Episode
Handigheidjes

Monitor direct toolkit
Handige toolkit om instellingen te optimaliseren en ghosting/streaking te testen.

TFT - hoe werkt dat?
Als je (nog) niet weet wat alles betekent e.d. :)

Specs:
Staar je niet blind op specs... werkelijke specs kunnen heel anders zijn als de fabrikant aangeeft. Ga een beetje verdiepen in reviews. :)

Wat info over DVI mbv plaatje:
  • [img]http://di.dell.com/images/global/topics/vectors/2000-dvi-002.gif[/img]
Problemen met scrollen in IE?
Tools -> Internet Options -> Advanced -> Smoot scrolling afzetten

Reviews?
Natuurlijk staan hier niet alle reviews. Maar je kunt ze makkelijk vinden met Google!

Mini FAQ
Natuurlijk mag de mini FAQ niet ontbreken:
MiniFaQ

Penalty: an autopsy of dead lcd pixels
Een leuk verhaaltje van Toms Hardware Guide over dode pixels en policy's van fabrikanten.

Deze startpost is mede mogelijk gemaakt door MaRc0 en Eth3r3al, waarvoor bedankt! en gejat uit deeltje 6 :P

[ Voor 3% gewijzigd door MewBie op 26-09-2003 10:07 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• MewBie
en gelijk wat nieuws over de Samsung 172X
Geachte MewBie,

Dank u voor uw email met betrekking tot de 172X,

Ik heb uw vraag doorgestuurd naar de verantwoordelijke afdeling. Zodra ik antwoord van hun ontvangen heb, zal ik u hiervan op de hoogte brengen.

Ik hoop dat dit voor u van nut was. Indien u verdere vragen heeft aarzel niet om contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Michaela
Samsung Electronics
binnenkort dus hopelijk de datum bekent

[ Voor 5% gewijzigd door MewBie op 25-09-2003 18:33 ]

*beeeeep*

Anoniem: 37153

MewBie schreef op 25 September 2003 @ 18:33:
en gelijk wat nieuws over de Samsung 172X

[...]

binnenkort dus hopelijk de datum bekent
Wat had je gemailed?

• MewBie
wanneer die in de winkels ligt :P oh ja nu zie ik dat ik dat vergeten ben er bij te zetten |:(

*beeeeep*

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:55
Vandaag de Philips 170s werkende gezien. Het ziet er erg mooi uit allemaal, ghosting kon ik niet echt goed testen, alleen maar met scrollen in de explorer. Volgens de verkoper heeft het scherm geen ghosting. Nee natuurlijk niet, een verkoper zal ook niet zeggen dat ie het wel heeft ;)
Nadeel is dat het scherm niet aan de muur te hangen is, en dat het geen DVI ondersteunt.

Ook heb ik de Samsung 172T gezien, erg mooi scherm. Verder kon ik hem niet testen, aangezien één of andere klojo het scherm op 800x600 heeft gezet, en er kon verder niks aan veranderd worden.

Maar ik ga toch voor de 172X, maar als het nog lang duurt, dan denk ik dat een Hyundai Q17 ook erg mooi op mijn bureau staat.

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 16:35

Goku33

Ownage!

Ik ben op zoek naar een goed 18" TFT scherm, waar je ook leuk op kan gamen... mijn oog is gevallen op de Samsung 181T, wat er allemaal erg mooi uit ziet. Ik vroeg me af of iemand ervaringen met deze monitor heeft, of dat jullie nog betere 18" TFT monitoren kennen (niet meer dan 700 euro, liefst nog wel een stukkie minder). BVD.

Anoniem: 394

De Hyundai L90D TFT 19 inch is inmiddels 50 euro duurder geworden was dinsdag 599 nu dus 649 euro bij de duitse mediamarkt.

• DaMinD
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-06-2024

DaMinD

Leeg

Ik heb eergister een IBM T750 tft'tje voor €325 ,- gekocht. Maar bij Quake 3 is wordt het beeld aan de zijkant een beetje wazig. Nu heb ik gezocht voor specs van het schermpje, ik kon alles vinden behalve de response time.
Weet iemand die ?

Een plaatje van het schermpje :
Afbeeldingslocatie: http://damind.lanstrike.nl/tft.jpg

Anoniem: 33657

Wel,ik heb sinds 3 weken een 18"tft van minder bekend merk "proview",liet mij overtuigen door de prijs(winkel had 2 prijskaartjes op de monitor dozen hangen:425€ en449€) dus laagste prijs geeist en meegenomen die hap. :9
Zat voordien aan een 19"crt en kan wel zeggen dat dit een weelde voor het oog is.
Ik wou niet kleiner gaan dus 18" was ideaal.Mijn behoeften zijn niet zo veeleisend:beetje fotos bewerken,internet surfen,regelmatig wat gamen.
Specs;
fabricatie datum: juli 2003
brightness: 250
Contrast: 400:1
response time: 30ms
viewing angle: 160°horizontaal/160°vertikaal
interface: d-sub
resolutie: 1280*1024@75HZ
dot pitch: 0.279
Volgens mijn bescheiden mening valt er goed op te gamen,heb verschillende games getest;Colin McRae rally3, rtcw, UT2003 en homeworld 2 waren zeer goed te doen.
Ook getest met checkscreen1.2
De graad van ghosting viel dus reuze mee,met dvds en divx had ik ook niet echt een probleem.
De gemiddelde gebruiker zal(nog steeds volgens mijn bescheiden mening) O-) tevreden zijn met een tft met een response time van 30 a 25ms,indien de specs van de fabrikant niet gelogen zijn.
ps:geen enkele dode pixel/sub pixel _/-\o_

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

Okay, komt er weer eentje.

Gisteren kwam de nieuwe SAMSUNG 193T binnen.
Na uitpakken direct tot de conclusie gekomen dat de monitor optisch zeer aantrekkelijk uitziet, een mooie ronde voet heeft en pivot heeft die in beide richtingen beweegbaar is.
Natuurlijk moest hij getest worden. Na het opwarmen van het paneel kon ik direct weer constateren dat de specs wederom gewoon uit de duim gezogen waren. Er wordt beweerd een contrast ratio te hebben van 750 en een brightness van 250. Natuurlijk klopte dit geheel niet, aangezien de IIYAMA PLE431S-S die ik ernaast ook aangesloten heb maar 450/250 heeft en veel (echt veel) helderder was. Ook na het bijregelen van de instellingen was het nog steeds niet echt super. Qwa kleuren was er ook nog wel het een en ander bij te regelen, maar kon niet echt een bevredigende witbalans naar voren toveren. Standaard stond dit scherm weer op 100% voor de brightness en 50% voor de contrast wat ik ook al niet echt goed vind. Dan natuurlijk de game tests. Dit scherm is ietsje donkerder dan de iets eerder geteste BenQ FP991 waarvan ik vrijwel zeker ben dat deze hetzelfde paneel bezit. Met deze monitor krijg je wederom het effect alsof je dronken bent. Echt veel ghosting netzoals met de BenQ.
Nu kunnen mensen misschien denken wat is dat dan voor een pc waarmee je dit altijd test. Het is dus een P4 2.6C overclocked naar 3.2GHz met 512MB PC3200, een ABIT IS7 board en op dit moment een ATI Radeon 9600NP.
Alle schermen worden via de DVI aansluiting aangesloten en getest. Het mooie is dat de IIYAMA er altijd naast staat om de verschillen te kunnen constateren.

Wederom kan ik dus concluderen dat de reviews echt uit de duim worden gezogen die te vinden zijn op het net. Het moge absoluut duidelijk zijn (voor mij en mijn collega's althans) dat de 19" TFT monitoren absoluut niet rijp zijn voor de echte gamers. (Ik ben niet een echte gamer, maar kan wel de verschillen zien en testen.)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:13
DaMinD schreef op 25 September 2003 @ 19:40:
... Nu heb ik gezocht voor specs van het schermpje, ik kon alles vinden behalve de response time.
Weet iemand die ?
Blijkbaar toch niet echt goed gezocht:

http://teched2003download....com/IBM/G221-6264-11.pdf

Anoniem: 33657

DaMinD schreef op 25 September 2003 @ 19:40:
Ik heb eergister een IBM T750 tft'tje voor €325 ,- gekocht. Maar bij Quake 3 is wordt het beeld aan de zijkant een beetje wazig. Nu heb ik gezocht voor specs van het schermpje, ik kon alles vinden behalve de response time.
Weet iemand die ?

Een plaatje van het schermpje :
[afbeelding]
volgens http:// tft-guide.de zou het 25ms zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21792

Bedankt Rick2001, aan jou testen hebben we dus echt iets.

En weer wordt AOC vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBx_nl
  • Laatst online: 24-08-2024
Rick2001 zie jij toevallig nog kans om de Hercules 920 pro te testen??
Ik zit er toch nog sterk aan te denken om deze maar eens te gaan kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Anoniem: 21792 schreef op 26 September 2003 @ 09:01:
Bedankt Rick2001, aan jou testen hebben we dus echt iets.

En weer wordt AOC vergeten.
hij staat erbij :)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Laatst online: 28-05 13:26
Weet iemand een winkel in de buurt van Eindhoven (of goed met OV te bereiken) waar ik veel tft-schermen kan uitproberen? Wat dat betreft valt het in Eindhoven wel een beetje tegen. Zowat alleen iiyama, philips en LG wat ze hebben. Ik zou graag ADI, Hyundai en Acer willen bekijken. Waar zou dat kunnen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik ben natuurlijk niet zo'n expert als rick maar ik had hier de iiyama prolte e431s en die prophetview 920 pro naast elkaar en het eerste wat me opviel was dat de kleuren van die iiyama duidelijk beter waren en ook de kijkhoek van de iiyama was veel beter (voor vanaf de zijkant). Verder leken ze in games hetzelfde te presteren, maar met een beetje mazzel kan ik binnekort nog ff goed testen want dan komt die kennis ff nog keertje langs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakin239
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:18
Heeft iemand ervaring met Olorin schermen?
http://www.olorin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03

Exirion

Gadgetfetisjist

Dr_Frickin_Evil schreef op 26 september 2003 @ 10:15:
Zowat alleen iiyama, philips en LG wat ze hebben.
Precies de merken die MyCom voert: Er zijn echt wel meer zaken in Eindhoven hoor. En bij Media Markt (Zit dacht ik ook ergens in Barbant of Limburg) kun je ook eens rondkijken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06-2024
Goku333 schreef op 25 september 2003 @ 18:51:
Ik ben op zoek naar een goed 18" TFT scherm, waar je ook leuk op kan gamen... mijn oog is gevallen op de Samsung 181T, wat er allemaal erg mooi uit ziet. Ik vroeg me af of iemand ervaringen met deze monitor heeft, of dat jullie nog betere 18" TFT monitoren kennen (niet meer dan 700 euro, liefst nog wel een stukkie minder). BVD.
probeer dan eens de LG1811S die is super strak en goed bij gamen(30 ms)
Euris 549 bij MM Amsterdam en 599 bij MM Almere :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Goku333 schreef op 25 September 2003 @ 18:51:
Zelf heb ik deze monitor ook.
Ben er erg tevreden over en is zeker zijn geld waard in mijn ogen.
Spellen spelen gaat er goed mee, Homeworld 2, battlefield en ook DTM racing speelt erg prettig mee.
Als je een uber die-hard UT2k3 speler bent en je ergert aan eventuele lichte ghosting, dan raad ik toch een andere monitor aan.
Met UT2k3 is de ghosting namelijk heel lichtjes zichtbaar, maar in mijn ogen niet storend (speel het zelf erg veel). Ik merk het ghosten zelfs niet eens meer.
Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gri-
  • Niet online
Heb nog ff vraagje, ben nou met iiyama dus nog beetje aan het optimaliseren enzo. Nu liep ik dus tegen het hele refreshrate idee aan. Om de 1 of andere vage reden verpest mijn kaart 75hz op 1280x1024 dus die kan ik niet gebruiken. Nou staat er in het boekje bij 1280x1024 60 en 75hz maar in windows kan ik em ook op 70hz zetten en dan lijkt ie gewoon goed te werken, ook het menu geeft 70 aan.

Tweede dingetje is met games.. moet ik nou zorgen dat ie 60fps draait? of maakt het niet uit of je 75 of bijvoorbeld 60 fps hebt? Afgezien van vsync uiteraard want dat is wel fijn om aan te hebben merk ik bij dit scherm (bij crt viel het nooit zo erg op). Of moet ik gewoon me fps aanpassen aan de refreshrate? Snap het nog niet helemaal wat dat betreft en de search gaf ook niet echt goede resultaten en om nou al die topics te gaan doorlezen von ik iets teveel werk :p (jaja ik weet het lui is my middlename)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 00:40
Weet er ook iemand iets over de Viewsonic 171b? Of eventueel een eigenaar die wat meer kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techless
  • Niet online

Techless

GuT

BizonKid schreef op 26 September 2003 @ 19:31:
Weet er ook iemand iets over de Viewsonic 171b? Of eventueel een eigenaar die wat meer kan vertellen?
Daar heeft Diederick Janse een review over geschreven staat gewoon op tweakers.net, hierzo

En volgens mij heeft Femme er 2 op z'n bureau staan, foto's staan vast wel in z'n profile 8)

The eyes can mislead, the smile can lie, but the shoes always tell the truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 10:42

Houston3

ole

morgen ga ik de Iiyama prolite 431s kopen in het zilver wordt mn 1e tft ervaring dus ben benieuwd hoe die het gaat doen in games ed :]
maar naar de reacties hier denk ik dat het wel goed zit :]

http://www.houston3.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:46
Ik heb nog steeds mijn keuze niet gemaakt. Ik ben op zoek naar een tft (15 of 17 inch) die privot heeft, snel genoeg is voor gamen en in hoogte verstelbaar is. Als het kan ook nog DVI, het maximale wat ik kan uitgeven is €400,-. Ik weet het niet meer. Ik heb al zoveel tft schermen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:18
nickvd schreef op 26 September 2003 @ 22:25:
Ik heb nog steeds mijn keuze niet gemaakt. Ik ben op zoek naar een tft (15 of 17 inch) die privot heeft, snel genoeg is voor gamen en in hoogte verstelbaar is. Als het kan ook nog DVI, het maximale wat ik kan uitgeven is €400,-. Ik weet het niet meer. Ik heb al zoveel tft schermen gezien.
ik ben bang dat je budget iets te laag is voor alle eisen die je stelt

• Dikkie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 15:33
Iemand die de samsung Syncmaster 172X heeft (of een review).

Zit namelijk zwaar te twijfelen tussen de LG 1710B of bovenstaand model.
Die samsung ziet er iets beter uit dan de LG (dunnere randen), maarja, kan nergens wat vinden over de prestaties van de samsung.

• Rick2001

Rick2001

Even ter info voor de geinteresseerden, de eerste levertermijn van IngramMicro voor de SAMSUNG 172X is 16 october.
Er wordt dus steeds weer een nieuwe leverdatum doorgegeven. Beetje laat als het aan mij ligt voor SAMSUNG.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04-2024

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Rick2001 schreef op 25 September 2003 @ 22:13:
Okay, komt er weer eentje.
[...]goed en duidelijk verhaal[...]
Kan in de startpost geen overzicht gemaakt worden met links naar eerdere "reviews" van Rick2001?

Ik wil graag eerdere reviews van hem zien, maar om nu 6000 posts door te gaan spitten...

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• Houston3

Houston3

ole

even nog een los vraagje, wordt de iilyama e341s zonder dvi kabel geleverd ?

• gri-
  • Niet online
jups moet je ff erbij kopen :)
maare niemand weet hoe het zit met refreshrates en fps in games en uberhaupt in windows?

• Rick2001

Rick2001

Bij de IIYAMA zit geen DVI kabel standaard.

Als een TFT monitor via DVI aangesloten wordt, dan heeft een weiziging van de refreshrate geheel geen zin en werkt niet eens.
Een TFT monitor werkt intern eigenlijk altijd op 60Hz alles hierboven (in het geval van Analoog) maakt in de meeste gevallen het beeld minder scherp aangezien je dan je monitor gebruikt op de hoogst mogelijke bandbreedte.
Een verschil in refresh zul je in ieder geval niet zien.

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rick2001, in deel 6 heb ik een reactie geplaatst op jouw antwoord op Ortega's opmerking dat ie zich moet verdiepen in techniek, en dat S-IPS panelen niet geschikt zijn voor games vanwege de hoge reactietijd. Poging 2: wat vind je van dit verhaal, waaruit je kunt afleiden dat reactietijd niet heilig is, maar het reactieverloop veel interessanter is voor de vraag of een scherm geschikt is voor games:
http://217.160.73.183/new/lexikon/responseverlauf.html
In dit forum wordt hoog opgegeven van S-IPS panelen en gebruikerservaringen leren dat deze beter geschikt zijn voor games dan het gemiddelde MVA/PVA-scherm.

• Dikkie
Hmmm ik dacht toch echt gelezen te hebben in deeltje 6 dat de lg 1710b volgens LG nederland een 20 ms scherm was.
Nu ga ik kijken bij de productdetails op lge.nl en daar staat nu toch echt: Response Time: 16 msec (Rise: 2/Decay: 14)

Hebben ze dit veranderd, of heb ik het gewoon de hele tijd bij het verkeerde eind?

• Techless
  • Niet online

Techless

GuT

The_Sukkel schreef op 27 September 2003 @ 00:34:
[...]

Kan in de startpost geen overzicht gemaakt worden met links naar eerdere "reviews" van Rick2001?

Ik wil graag eerdere reviews van hem zien, maar om nu 6000 posts door te gaan spitten...
Misschien is dat de reden dat niemand dat maakt, omdat dat niet leuk is. Ik denk dat er niks anders op zit dan toch alle 6000 posts even door te lopen (gewoon zoeken op Rick2001 met 999 posts op 1 pagina. Dan gaat het best snel hoor).
dikkiedik schreef op 27 September 2003 @ 10:45:
Hmmm ik dacht toch echt gelezen te hebben in deeltje 6 dat de lg 1710b volgens LG nederland een 20 ms scherm was.
Nu ga ik kijken bij de productdetails op lge.nl en daar staat nu toch echt: Response Time: 16 msec (Rise: 2/Decay: 14)

Hebben ze dit veranderd, of heb ik het gewoon de hele tijd bij het verkeerde eind?
Zelf zeggen ze inderdaad dat het 16 ms is, maar uit reviews blijkt wel dat ze het een beetje te rooskleurig voorstellen en dat het meer in de buurt van 20 ms zit!

The eyes can mislead, the smile can lie, but the shoes always tell the truth.

• Superseb
  • Laatst online: 22:34
Pffft krijg ik eerst te horen van een winkel hier tegenover dat het een HP Pavilion F1523 zou zijn, wordt ik net op gebeld met het bericht dat het een HP Pavilion f1502 zou zijn.

Nu kan ik dus nergens iets vinden over een f1502 |:(

iemand anders misschien wel?

[ Voor 87% gewijzigd door Superseb op 27-09-2003 12:50 ]

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

@Rick2001: heb je wel eens de Sony SDM HS73W onder de handen gehad?

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/The_Sukkel/tweakers/hs73.jpg

Specs
17" designer TFT LCD display High contrast (500:1), high brightness (260 cd/m²) LCD panel Exceptional pixel response time of 16 ms Gamma colour-space controls for easy image adjustment Intelligent Auto-Adjust function for ideal picture quality Native resolution: 1.3 MegaPixels (1280 x 1024) ISO-13406-2 compliance

Schermformaat: 17 inch (338x270mm)
Max. resolutie: 1280 x 1024
Aansluiting: D-sub (incl. kabel)
Responstijd: 20 ms (15:5 rise&fall)
Contrast: 500:1
Helderheid: 250 cd/m2
Kijkhoek: 160H:150V
Speakers: nee

Ik weet niet in hoeverre het te vinden is op andere monitoren, maar dit ding heeft een automatische scherpstelling. Je ziet het ding dus binnen 2 seconden scherpstellen zodra het "out of focus" is. (Bijvoorbeeld bij wisseling van resolutie of dos-scherm oid). Het heeft jammer genoeg geen DVI-aansluiting, maar ik wil het aansluiten op mijn huidige PC zonder DVI-videokaart, dus dat hoeft voor mij geen probleem te zijn (zodra ik een nieuwe PC ga kopen, dan komt er ook weer een nieuw scherm aan :P )

De vormgeving (ook van de achterkant!) is belangrijk omdat het in de huiskamer staat en vooral de achterkant prominent te zien is... Op dit moment is vooral de dikke vierkant kont van mijn iiYama VM Pro 450 te zien. Ik ben geen 3D-shooter-gamer dus het gaat me niet zozeer om de laagst mogelijke response tijden om die reden, maar ik vind scherpte van letters, goede kleuren en soepel scrollen door webpagina's wél heel belangrijk. De Eizo die ik op mijn werk heb staan "verslikt" zich regelmatig in de schermopbouw als ik scroll.

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• neographikal
  • Niet online
Ik ben een beetje aan het rondneuzen, gewoon orienterend. Maar waarom moet de

Iiyama E431S €469,- kosten

en de

Iiyama H430
€599,- kosten?

De H430 heeft wel een USB hub -joepie...-, maar de 431S heeft een responstijd van 16ms? Beide hebben een dvi aansluiting, dus ik zit me af te vragen waarom hij nou zoveel meer moet kosten?
Mij lijkt de 431 dan beter om mee te kunnen gamen, maar dat ben ik dan weer :) Iemand ervaring met de beide lcd's? Welke is de beste volgens jou?

bedankt weer :)

Anoniem: 68280

neographikal schreef op 27 September 2003 @ 14:09:
Ik ben een beetje aan het rondneuzen, gewoon orienterend. Maar waarom moet de

Iiyama E431S €469,- kosten

en de

Iiyama H430
€599,- kosten?

De H430 heeft wel een USB hub -joepie...-, maar de 431S heeft een responstijd van 16ms? Beide hebben een dvi aansluiting, dus ik zit me af te vragen waarom hij nou zoveel meer moet kosten?
Mij lijkt de 431 dan beter om mee te kunnen gamen, maar dat ben ik dan weer :) Iemand ervaring met de beide lcd's? Welke is de beste volgens jou?

bedankt weer :)
De Iiyama E431S heeft 450:1 contrast verhouding.

De Iiyama H430 heeft 500:1 contrast verhouding.

Anoniem: 89305

En een totaal ander design dus beetje erg kromme vergelijking he...?

• Houston3

Houston3

ole

whoei
ik heb nu de iiyama e431s hier staan en ik moet zeggen dat het perfect beeld is, snel ff gta:vc geprobeerd en zag er nog steeds perfect uit, enige wat me opviel is dat divx er minder mooi uitziet, niet zo scherp, maar misschien ligtdat aan de instellingen oid.

• neographikal
  • Niet online
Anoniem: 89305 schreef op 27 september 2003 @ 16:15:
En een totaal ander design dus beetje erg kromme vergelijking he...?
design is geweldig hoor, maar uh het gaat mij met name om het beeld wat eruit komt... Voor wat plastic betaal ik geen €150,- meer hoor.

Wat betreft die divx'en: goede tip, er gaat dus wat mee de winkel in :) dvd's en een divxje :)

Zelf denk ik aan een Samsung 172 X.
De dotpitch laat bij mij wél vraagtekens achter. 0,289mm is niet lekker...... :(

Afbeeldingslocatie: http://directshop.samsung.co.jp/shop/catg/html/ds15asds/src/zoom_screen_01.gif
Afbeeldingslocatie: http://directshop.samsung.co.jp/shop/catg/html/ds15asds/src/zoom_screen_02.gif
Afbeeldingslocatie: http://directshop.samsung.co.jp/shop/catg/html/ds15asds/src/zoom_screen_03.gif
Afbeeldingslocatie: http://directshop.samsung.co.jp/shop/catg/html/ds15asds/src/zoom_screen_04.gif

• Badeend
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:37
Anoniem: 68280 schreef op 27 September 2003 @ 16:31:
De dotpitch laat bij mij wél vraagtekens achter. 0,289mm is niet lekker...... :(

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik dacht dat je de 172X niet mooi vond? :?

Badeend schreef op 27 September 2003 @ 16:58:
[...]

Ik dacht dat je de 172X niet mooi vond? :?
Nu ik deze plaatjes heb gezien vind ik hem wél mooi! ;)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Als ik het goed zie zitten de aansluitingen in het verlengde van de voet bij die 172X, kan 'ie dus niet strak tegen de muur als 'ie op de voet staat.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• 4p0c
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-05 09:05
Ik krijg net een mailtje van pcvergelijk waar ik mijn Samsung 172x heb besteld

"Samsung kan momenteel geen duidelijkheid geven over de levertijden. De levertijd is al meerdere malen met een week opgeschoven. De leveringsproblemen gelden voor bijna alle TFT's van Samsung. In week 42 (de week van 13 oktober) wordt er weer Samsung verwacht.
Als er een leverdatum bevestigd wordt door Samsung, dan krijgt u dit direct te horen. "

Het wordt dus zeker nog drie weken wachten

• Pollewob
  • Niet online
TFT/Gamen deeltje 7 --> TFT-Gamen - The 7th Episode. Wel zo overzichtelijk :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 68280 schreef op 27 September 2003 @ 16:31:
En waar baseer je DAT nou weer op?! Als een scherm van x inch een resolutie y heeft, dan ligt de dotpitch zo goed als vast. Zeker bij een TFT scherm. Waar je je uitspraak (inclusief kwade smilie) op baseert is me dus een raadsel.
Anoniem: 68280 schreef op 27 september 2003 @ 17:23:
Nu ik deze plaatjes heb gezien vind ik hem wél mooi! ;)
Ik begrijp echt helemaal niks meer van jou, en ik vraag me af of je het zelf allemaal nog wel snapt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 21:25
Hoera 2* ProLite E431S :) :) Helaas krijg ik BF1942 niet goed spelend, de native resolutie wordt niet ondersteund :'( .....

• Dikkie
zeef schreef op 27 september 2003 @ 20:59:
Hoera 2* ProLite E431S :) :) Helaas krijg ik BF1942 niet goed spelend, de native resolutie wordt niet ondersteund :'( .....
Hmmmm, ik ben nogal een battlefield fan.

Is het dus zo dat ik battlefield1942 niet kan spelen met een 17"flatpanel?
Want ik neem aan dat je met native resolutie 1280x1024 bedoeld.

Ik ben dus van plan de LG 1710B te kopen maar als Battlefield niet of nauwelijks te spelen is op dit model dan moet ik er helaas vanaf zien.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

dikkiedik schreef op 27 September 2003 @ 21:18:
Ik ben dus van plan de LG 1710B te kopen maar als Battlefield niet of nauwelijks te spelen is op dit model dan moet ik er helaas vanaf zien.
Op welke resolutie speel je dan? Bijna alle TFT's stretchen het scherm als je op een lagere resolutie dan de native resolutie draait. Bij sommige kun je het echter zo instellen dat het beeld kleiner wordt maar dat het wel 1-op-1 weergegeven wordt. Dat ziet er in principe altijd beter uit.

• Dikkie
op een 15" gewoon op 1024 x 768.
En dat is dus de native resolutie.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

dikkiedik schreef op 27 September 2003 @ 21:28:
op een 15" gewoon op 1024 x 768.
En dat is dus de native resolutie.
Ik game zelden/nooit maar heb wel eens wat spellen in 1024x768 op m'n Hitachi scherm gespeeld en dat zag er goed uit. De laatste generatie TFT schermen hebben goeie interpolatie algoritmen :) Dus geen man over boord als een game 1280x1024 niet ondersteunt. Het is natuurlijk wel zo dat 1024x768 een andere verhouding is dan 1280x1024 dus het beeld wordt in de hoogte een stukje uitgerekt.

• Dikkie
k, thnx voor de info.

Zijn er misschien mensen die de LG 1710B bezitten en ook vaak battlefield spelen? Ik zou graag willen weten of het te spelen is of niet.

• MewBie
Pollewob schreef op 27 September 2003 @ 19:21:
TFT/Gamen deeltje 7 --> TFT-Gamen - The 7th Episode. Wel zo overzichtelijk :)
ik hou nou eenmaal van verandering :P maar the 7th episode mag ook wel hoor :) (niet dat ik daar wat over te zeggen heb :+ )

*beeeeep*

• Spleasure
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 09:44

Spleasure

Ik hier?

Toevallig dat ik dit topic zie, ik heb net een Iiyama Prolite E431S gekocht, waarop ik met Battlefield1942 geen enkel probleem heb.

't is een 17, DVI-D en D-SUB aansluiting, alsmede kutboxjes.

Anoniem: 89305

Hmmm iedereen zegt dat je prima kan gamen op een IIyama E431S. Hmmm misschien binnenkort ook maar ff eentje scoren... (Heb de mediamarkt em toevallig?)

Anoniem: 93603

khad hier eerst een topic over gemaakt, maar deze werd gesloten. daarom vraag ik het nu hier aangezien in niet veel reacties over deze monitor heb gezien .

Het gaat hier om een Hercules 920Pro :
Afbeeldingslocatie: http://www3.alternate.nl/prodpic/450x450/v/v2lh84.jpg

Ik wil veel spellen gaan spelen met dit scherm en ik hoop dat jullie ook daarover iets kunnen zeggen. (mbt ghosting en dergelijke) Of vinden jullie dat ik een heel ander scherm zou moeten kiezen voor mijn doeleinde. :)

Frequenties: 80 kHz (hor.)
85 Hz (vert.)
Helderheid: 250 cd/m²
Contrast: 430 : 1
Reactietijd: 20 ms
Videobandbreedte: 145 MHz
Kijkhoek: 170 graden
170 graden

ik zie net deze in de aanbieding bij mediamarkt: Acer AL707
Afbeeldingslocatie: http://www.acer.nl/acereuro/wr-resource/3642212010/upload/E0Entity3/Acer_AL707_Normal.jpg

ff zitte googlen naar een review maar niks gevonden. heeft iemand een url van een review of heeft iemand deze thuis staan ? Deze monitor is 80 euro goedkoper en het enige mindere wat ik heb kunnen ontdekken is het contrast van 300:1 (reactietijd is hetzelfde als de hercules: 20ms)

edit:
specificaties: http://www.acer.nl/acereu...=3&ctx1=NL&crc=3884902956

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 93603 op 27-09-2003 22:42 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:55

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Anoniem: 93603 schreef op 27 september 2003 @ 22:26:
khad hier eerst een topic over gemaakt, maar deze werd gesloten. daarom vraag ik het nu hier aangezien in niet veel reacties over deze monitor heb gezien .

Het gaat hier om een Hercules 920Pro :
[afbeelding]

Ik wil veel spellen gaan spelen met dit scherm en ik hoop dat jullie ook daarover iets kunnen zeggen. (mbt ghosting en dergelijke) Of vinden jullie dat ik een heel ander scherm zou moeten kiezen voor mijn doeleinde. :)

Frequenties: 80 kHz (hor.)
85 Hz (vert.)
Helderheid: 250 cd/m²
Contrast: 430 : 1
Reactietijd: 20 ms
Videobandbreedte: 145 MHz
Kijkhoek: 170 graden
170 graden
Over de ghosting.

Ga naar je prefs. Stel 999 pagina's per topic in. Druk CTRL en daarna F5 in. Zoek op het type en je weet het :)

Ervaringen zijn hier al gepost. Kan je zoiezo vertellen dat iemand dit ding heeft terug gebracht vanwege ongelijkmatige verlichting van het scherm

• zeef
Spleasure schreef op 27 september 2003 @ 21:58:
Toevallig dat ik dit topic zie, ik heb net een Iiyama Prolite E431S gekocht, waarop ik met Battlefield1942 geen enkel probleem heb.

't is een 17, DVI-D en D-SUB aansluiting, alsmede kutboxjes.
Kun je vertellen hoe en wat je veranderd hebt ? Ik ben bezig geweest met de .con bestanden, maar krijg het niet voor elkaar. De intro etc blijft links boven als 640*480 en het spelbeeld zelf is ook naadje.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

We Are Borg schreef op 27 September 2003 @ 23:28:
Kan je zoiezo vertellen dat iemand dit ding heeft terug gebracht vanwege ongelijkmatige verlichting van het scherm
[/quote]
Dat was ik dus :P

Ik heb 'm vervangen door een Hitachi scherm en die is in meerdere opzichten beter (contrast, backlighting, interpolatie, snelheid). Toegegeven: de Hercules ziet er echt top uit qua design, maar toch zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De samsung 172X heeft Pixelabstand
(Dot Trio Pitch) 0,289 mm.
Is dit niet te veel?
De samsung 172 T heeft 0,264 mm.

Wie kan me hier wat meer over informeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66524

Mijn oog is gevallen op de nieuwe Acer 1731. Deze heeft een zeer mooi design (net als alle andere schermpje uit die serie), 100% aluminium case, veel in- en uitgangen en het nieuwe 20ms hyundai paneel.

Dit 20ms Hyundai paneel is volgens Ome Tom beter dan het 16ms AU Optronics. Ook qua ghosting!

Quote van Ome Tom (Zimbab had dit al een keer gepost in deel 7)
The test turned out to be a duel between the 20-ms monitors built around Hyundai panels and the 16-ms monitors with AU Optronics panels. For color quality in 6500 K and 5000 K as well as afterglow, Hyundai wins. Of the monitors with this panel, we preferred the Q17 for its price (lowest of all), warranty (the best) and ergonomics (the most complete).
FF een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.acer.nl/acereuro/wr-resource/3285171140/upload/E0Entity3/Acer_AL1731_Normal.jpg

En een linkje naar de 1731 op de site van Acer

En nog ff een linkje naar de Pricewatch

Vet mooi schermpje!!!

Hij is net uit, dus de prijs zal ook nog wel wat zakken (hoop ik _/-\o_ ). Want hij is mij nog een beetje te prijzig, een ruime 50 pleuro eraf and HE'S MINE!!! })

BTW Heeft iemand hem al?! Zou graag wat ervaringen goed/slecht willen horen!

:O
offtopic:
kga maar es slapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 68280 schreef op 28 September 2003 @ 00:18:
De samsung 172X heeft Pixelabstand
(Dot Trio Pitch) 0,289 mm.
Is dit niet te veel?
De samsung 172 T heeft 0,264 mm.

Wie kan me hier wat meer over informeren?
Volgens mij negeer jij alle goeie raad die ik je probeer te geven :z

Nog een keer: pak een rekenmachine en reken uit.

0,264 tov 0,289 scheelt rond de 9%. Zie jij het verschil denk je? 8)7

Oh, een nog veel betere raad: vergeet ALLE specs en ga zelf kijken en vergelijken. Met specs moet je gewoon je kont afvegen. Wat je zelf ziet is het belangrijkste.

[ Voor 19% gewijzigd door Exirion op 28-09-2003 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dot pitch
Uitgedrukt in milimeters geeft dit getal aan hoe dicht de gaten van het schaduwmasker bij elkaar staan. Hoe dichter de gaten bij elkaar staan, hoe kleiner de dot pitch en hoe scherper het beeld. Let hier goed op bij het uizoeken van een nieuwe monitor, dit is een belangrijk aspect.

Ik was hierdoor een beetje in de war.
Bedankt voor je reactie Exirion.

Komt uit Videoplanken & Beeldkanonnen FAQ.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 68280 op 28-09-2003 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Exirion schreef op 28 september 2003 @ 00:55:
[...]

Volgens mij negeer jij alle goeie raad die ik je probeer te geven :z

Nog een keer: pak een rekenmachine en reken uit.

0,264 tov 0,289 scheelt rond de 9%. Zie jij het verschil denk je? 8)7

Oh, een nog veel betere raad: vergeet ALLE specs en ga zelf kijken en vergelijken. Met specs moet je gewoon je kont afvegen. Wat je zelf ziet is het belangrijkste.
ahhh zo ken ik je weer :P :P

Maar hij heeft wél gelijk. Kijken, kijken en nog eens kijken. Da's het beste middel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Laatst online: 17:55
zeef schreef op 28 September 2003 @ 01:07:
[...]

ahhh zo ken ik je weer :P :P

Maar hij heeft wél gelijk. Kijken, kijken en nog eens kijken. Da's het beste middel :)
Daarom ben ik op zoek naar een winkel in Groningen of omgeving waar een hoop van die TFT's staan (en aangesloten natuurlijk). Ik ben in de Dixons geweest, en daar stond een mooi Samsung 17" scherm (ik dacht de 172T) maar die hadden ze op 800*600 staan |:( Veranderen kon ook niet, want die computer (waar overigens 10 schermen op waren aangesloten, 15" en 17" gemixt) was bezig met kopieren...
Bij Scheer en Foppen hebben ze even snel een Philips aangesloten, op de goeie resolutie, maar hier kon ik niet vergelijken met andere schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Exirion schreef op 28 September 2003 @ 00:06:
[...]

Dat was ik dus :P

Ik heb 'm vervangen door een Hitachi scherm en die is in meerdere opzichten beter (contrast, backlighting, interpolatie, snelheid). Toegegeven: de Hercules ziet er echt top uit qua design, maar toch zou ik het niet doen.
Welke Hitachi precies? De Hercules is een van de snelste schermen dus ik zou die welleens willen zien dan :9~ Ook denk ik nog na over de Acer AL707 die nu bij de mediamarkt is voor 333euro, weet iemand daar wat vanaf? (ook 20ms, alleen contrast maar 300:1) das deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.acer.nl/acereuro/wr-resource/3642212010/upload/E0Entity3/Acer_AL707_Normal.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92726

zeef schreef op 27 september 2003 @ 23:57:
[...]

Kun je vertellen hoe en wat je veranderd hebt ? Ik ben bezig geweest met de .con bestanden, maar krijg het niet voor elkaar. De intro etc blijft links boven als 640*480 en het spelbeeld zelf is ook naadje.....
Iddd.. BF ondersteund geen 1280 x 1024 helaas.. kwam ik ook achter :(
Het stoort me niet hoor, daar niet van.
Enkel de letters tijdens het gamen zijn een beetje raar, boeie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 93603 schreef op 28 September 2003 @ 11:11:
Welke Hitachi precies? De Hercules is een van de snelste schermen dus ik zou die welleens willen zien dan :9~
Wat zeg je? De Hercules 920 gebruikt het inmiddels verouderde panel van de Samsung 171MP. Hij is zeker niet slecht, maar de laatste generatie panels zijn beduidend beter, JUIST was snelheid (en contrast) betreft.

Misschien moet je de historie van deze topic eens goed doorlezen, want ik heb het idee dat je een beetje achterloopt ;) De 16ms schermen (waar onder dus de Hitachi) hebben veel minder last van ghosting, hebben een beter contrast en fellere kleuren. Vooral voor gaming aangenaam dus.

De Hitachi waar ik het over heb is de (in eerdere episodes van deze topic) veel besproken CML-174 serie die er in het wit en zwart is. De Hercules is een :9~ scherm om te zien qua design, maar als je echt voor beeldkwaliteit wilt gaan dan zou ik uitwijken naar iets anders. Vooral Sony en Samsung hebben qua design mooie schermen, maar da's persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9704

Anoniem: 66524 schreef op 28 september 2003 @ 00:48:
Mijn oog is gevallen op de nieuwe Acer 1731. Deze heeft een zeer mooi design (net als alle andere schermpje uit die serie), 100% aluminium case, veel in- en uitgangen en het nieuwe 20ms hyundai paneel.

Dit 20ms Hyundai paneel is volgens Ome Tom beter dan het 16ms AU Optronics. Ook qua ghosting!

Quote van Ome Tom (Zimbab had dit al een keer gepost in deel 7)

[...]

FF een plaatje:

[afbeelding]

En een linkje naar de 1731 op de site van Acer

En nog ff een linkje naar de Pricewatch

Vet mooi schermpje!!!

Hij is net uit, dus de prijs zal ook nog wel wat zakken (hoop ik _/-\o_ ). Want hij is mij nog een beetje te prijzig, een ruime 50 pleuro eraf and HE'S MINE!!! })

BTW Heeft iemand hem al?! Zou graag wat ervaringen goed/slecht willen horen!

offtopic:
kga maar es slapen

erg jammer van die suffe speakertjes ;(

waarom niet de q17?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 9704 op 28-09-2003 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 21:25

bl33d

I love the smell of Napalm..

dikkiedik schreef op 27 september 2003 @ 21:53:
k, thnx voor de info.

Zijn er misschien mensen die de LG 1710B bezitten en ook vaak battlefield spelen? Ik zou graag willen weten of het te spelen is of niet.
Ik heb hier de LG 1710b anderhalf maandje staan nu. Prachtig ding!! Battlefield / CS zijn spellen die geen 1280x1024 ondersteunen maar 1280x960. Je beeld wordt volgens mij iets gestretched maar je merkt echt niet dat het er lelijk eruit ziet. Enige waar je het beetje aan kan merken is aan de lettertype. Als je in Battlefield chatted dan. Maar echt geloof me, je doet er een goede koop aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 93603 schreef op 28 September 2003 @ 11:11:
Ook denk ik nog na over de Acer AL707 die nu bij de mediamarkt is voor 333euro, weet iemand daar wat vanaf? (ook 20ms, alleen contrast maar 300:1) das deze:
Kijk vooral niet teveel naar specs. Het gebeurt wel eens dat meerdere fabrikanten hetzelfde panel gebruiken en dat de ene een ratio van 350:1 claimt terwijl de ander een ratio van 500:1 claimt. Specs zijn vooral een marketingmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Exirion schreef op 28 september 2003 @ 12:33:
[...]

Wat zeg je? De Hercules 920 gebruikt het inmiddels verouderde panel van de Samsung 171MP. Hij is zeker niet slecht, maar de laatste generatie panels zijn beduidend beter, JUIST was snelheid (en contrast) betreft.

Misschien moet je de historie van deze topic eens goed doorlezen, want ik heb het idee dat je een beetje achterloopt ;) De 16ms schermen (waar onder dus de Hitachi) hebben veel minder last van ghosting, hebben een beter contrast en fellere kleuren. Vooral voor gaming aangenaam dus.

De Hitachi waar ik het over heb is de (in eerdere episodes van deze topic) veel besproken CML-174 serie die er in het wit en zwart is. De Hercules is een :9~ scherm om te zien qua design, maar als je echt voor beeldkwaliteit wilt gaan dan zou ik uitwijken naar iets anders. Vooral Sony en Samsung hebben qua design mooie schermen, maar da's persoonlijk.
hebben wij het beide hier wel over de Hercules 920 PRO want zover ik weet is deze toch niet verouderd . zie ook dit artikel van de 23e:
http://www.tweakers.net/reviews.dsp?Document=410
waar het volgende ook instaat:
Waar de niet-pro Prophetview 920, herkenbaar aan de blauwe kleur, het met een contrast van 350:1 moet doen, heeft de Prophetview 920 Pro een contrast-verhouding van 430:1
Verder over die 16ms schermen dit: (artikel van de 17e, ook niet verouderd dus)
De echte vernieuwing zit hem natuurlijk binnenin. Het LCD paneel dat in deze Pro versie gebruikt wordt heeft een refreshrate van 20ms en is daarmee de snelste echte TFT op de (Belgische) markt. "Hoezo snelste op de markt, ik heb hier een 16ms scherm voor mijn neus staan?" hoor ik menig lezer reeds denken. Dat verdient dus wel een woordje uitleg.

Vele fabrikanten willen natuurlijk een snelle refreshrate op de verpakking van hun scherm zetten en sommigen gebruiken daarbij enkele knap gevonden listen.
Eén daarvan zijn de schermen met een zogenaamde response tijd van 16ms. Deze hebben effectief reeds een response tijd van 16ms maar beschikken over een vrij beperkt kleurenpakket van 262.000 kleurtjes. Wanneer er een kleur moet worden weergegeven die niet in het palet zit zijn er 2 technieken die hiervoor nogal eens worden toegepast, een iets oudere techniek bestaat er in de 2 dichtstbij liggende kleuren gezocht, die worden dan afwisselend geprojecteerd, uiteraard gebeurd dat razend snel zodat het menselijk oog alsnog de juiste kleur ziet maar door dit constant afwisselen van kleuren moet je de effectieve responsetijd wel verdubbelen, oftewel: je scherm heeft plotseling maar een response tijd meer 32ms meer
Of we hebben het hier niet over hetzelfde scherm of ik denk toch dat de hercules (920 PRO)beter is als de hitachi met 16ms seconde :)

edit: natuurlijk ga ik ze ook beide bekijken in het echt;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27881

BoKToR schreef op 28 september 2003 @ 08:58:
[...]

Ik ben in de Dixons geweest, en daar stond een mooi Samsung 17" scherm (ik dacht de 172T) maar die hadden ze op 800*600 staan |:(
Erg jammer ja ..komt eigenlijk erg vaak voor.. zelfs ook wel winkels gezien waar er gewoon een stuk papier op het scherm geplakt wordt :/ 8)7

* Anoniem: 27881 is een zeer tevreden eigenaar van een Samsung 172T :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

trouwens waar vind ik welk panel een scherm gebruikt, ik heb even zitten googlen maar niks kunnen vinden. ik denk namelijk niet dat een nieuw scherm als de hercules 920 pro een oud panel van de Samsung 171MP gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 93603 schreef op 28 September 2003 @ 12:45:
hebben wij het beide hier wel over de Hercules 920 PRO want zover ik weet is deze toch niet verouderd . zie ook dit artikel van de 23e:
Excuus, die had ik inderdaad gemist. Ik veronderstelde dat de Pro de 920DVI zou zijn die nog gebaseerd is op de eerste versie van de 920 serie. Ook die werd overigens al als 20ms of 25ms scherm op de markt gezet.

Persoonlijk hecht ik voor desktop gebruik waarde aan kleurechtheid, en de Hitachi leent zich bijvoorbeeld goed voor fotobewerking en dergelijke. Volgens de review (ik heb 'm zelf niet gezien dus ik weet het niet) is de Hercules daarin zwakker.
edit: natuurlijk ga ik ze ook beide bekijken in het echt;)
Dat is altijd aan te raden ;) Het blijft gewoon een feit dat de Hercules een schitterend design heeft, en ik vond het dan ook jammer dat ik 'm moest terugbrengen. Misschien overweeg ik nog wel om m'n Hitachi te vervangen door die nieuwe Hercules 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Exirion schreef op 28 September 2003 @ 13:00:
[...]

Excuus, die had ik inderdaad gemist. Ik veronderstelde dat de Pro de 920DVI zou zijn die nog gebaseerd is op de eerste versie van de 920 serie. Ook die werd overigens al als 20ms of 25ms scherm op de markt gezet.

Persoonlijk hecht ik voor desktop gebruik waarde aan kleurechtheid, en de Hitachi leent zich bijvoorbeeld goed voor fotobewerking en dergelijke. Volgens de review (ik heb 'm zelf niet gezien dus ik weet het niet) is de Hercules daarin zwakker.

[...]

Dat is altijd aan te raden ;) Het blijft gewoon een feit dat de Hercules een schitterend design heeft, en ik vond het dan ook jammer dat ik 'm moest terugbrengen. Misschien overweeg ik nog wel om m'n Hitachi te vervangen door die nieuwe Hercules 8)7
ok :) np natuurlijk. bedankt voor je reacties. op het moment is de pro 413 euro in de pricewatch, ik ga eerst woensdag naar de mediamarkt om te kijken naar de Acer 707 die wel al wat ouder is (maar maar 333 euro kost en ook 20ms is). als ze daar ook de hercules hebben zet ik die ernaast, zoniet laat ik me ma me ff naar alternate rijden zodat ik hem daar kan bekijken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikkie
bl33d schreef op 28 September 2003 @ 12:40:
[...]

Ik heb hier de LG 1710b anderhalf maandje staan nu. Prachtig ding!! Battlefield / CS zijn spellen die geen 1280x1024 ondersteunen maar 1280x960. Je beeld wordt volgens mij iets gestretched maar je merkt echt niet dat het er lelijk eruit ziet. Enige waar je het beetje aan kan merken is aan de lettertype. Als je in Battlefield chatted dan. Maar echt geloof me, je doet er een goede koop aan :)
Nou, ik ga de LG in ieder geval kopen. Mocht ie me niet bevallen dan breng ik um gewoon terug.

Nu nog kijken waar ik het ga doen. Mycom of Mediamarkt.
Mediamarkt is een 10'tje duurder.
Weet iemand of de Mycom een pixelgarantie geeft, of dat ze het van tevoren controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 20:10

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

@ Rick2001: jouw reviewtjes zijn heel erg handig. Juist omdat je blijkbaar veel verschillende schermen ziet en onderling kan vergelijken. Is het misschien mogelijk om al jouw stukjes ergens gezamelijk op het net te zetten of zo? In ieder geval thx voor alle die postings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Anoniem: 68280 schreef op 27 september 2003 @ 15:41:
[...]

De Iiyama E431S heeft 450:1 contrast verhouding.

De Iiyama H430 heeft 500:1 contrast verhouding.
Hoeveel maakt dit uit? Ik kan geen zaak in Arnhem vinden waar ze beide schermen hebben en ik ze dus naast elkaar kan zetten.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Exirion schreef op 28 September 2003 @ 00:55:
[...]0,264 tov 0,289 scheelt rond de 9%. Zie jij het verschil denk je? 8)7[...]
Okay...het zal vast al honderduizend keer zijn uitgelegd, maar ik snap iets niet (call me maar stupid...).

Als je een 17"TFT (338x270mm) hebt met een native resolution van 1280x1024, dan ligt de pixelpitch toch gewoon vast?
Rekensommetje is dan toch: 338mm/1280 pixels = 0.264mm/pixel?

Een andere pixelpitch zou dan betekenen dat of de native resolution anders is, of dat het formaat anders is (in beide gevallen is dat toch iets serieuzers dan "scheelt rond de 9%. Zie jij het verschil denk je?"). Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

The_Sukkel schreef op 28 September 2003 @ 13:44:
Als je een 17"TFT (338x270mm) hebt met een native resolution van 1280x1024, dan ligt de pixelpitch toch gewoon vast?
Rekensommetje is dan toch: 338mm/1280 pixels = 0.264mm/pixel?
Klopt, dat zei ik hier wat minder expliciet:
Exirion schreef op 27 September 2003 @ 19:28:
Als een scherm van x inch een resolutie y heeft, dan ligt de dotpitch zo goed als vast. Zeker bij een TFT scherm.
Als de dotpitch 0,289 is, dan kom uit op een diagonaal van 18,6", dus die waarde hoort bij een 18" of 19" TFT scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 00:40
Exirion schreef op 28 September 2003 @ 13:59:

Als de dotpitch 0,289 is, dan kom uit op een diagonaal van 18,6", dus die waarde hoort bij een 18" of 19" TFT scherm.
Dus hoe werkt dit dan voor een Samsung 172x?
Eerste site die ik tegenkom met Google ivm specs:
http://www.notebookherste...2X/body_samsung_172x.html

deze site geeft ook 0,289 mm op als pixelafstand, wat dus niet bij een 17" monitor hoort?
Is de Samsung monitor dus groter als 17"?

[ Voor 7% gewijzigd door BizonKid op 28-09-2003 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

BizonKid schreef op 28 September 2003 @ 14:07:
Dus hoe werkt dit dan voor een Samsung 172x?
Eerste site die ik tegenkom met Google ivm specs:
http://www.notebookherste...2X/body_samsung_172x.html

deze site geeft ook 0,289 mm op als pixelafstand, wat dus niet bij een 17" monitor hoort?
Is de Samsung monitor dus groter als 17"?
Het wordt nog gekker: op de Samsung site staat zelfs 0.294mm :)
Dat zou dan overeenkomen met een 19" schat ik.

Echter, in de manual van de 172X (eveneens op de Samsung site) staat gewoon good old 0.264mm :) Ik vermoed dat er op de site een fout is gemaakt die door iedereen is overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBx_nl
Nou ik heb eindelijk een scherm gekocht, het is de Hercules 920PRO geworden.
Ik heb het scherm vergeleken met de Iilyama E341S-S maar ben toch voor de hercules gegaan omdat ik het design van de iilyama een stuk minder vindt en het oog wil tenslotte ook wat! :).
Ik moet zeggen dat de Hercules me niks tegen valt, de kijkhoek is minder dan die van de iilyama maar de kleuren doen niet onder ten opzichten van de iilyama (na de nodige afstellingen).
Ik heb geen ghosting kunnen waarnemen (bij BF1942, Mohaa Breaktrought en Halo).
Al met al ben ik zeer tevreden met dit schermpje, het enige nadeel is dat hij geen DVI aansluiting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

MBx_nl schreef op 28 September 2003 @ 16:36:
Al met al ben ik zeer tevreden met dit schermpje, het enige nadeel is dat hij geen DVI aansluiting heeft.
Dat valt me inderdaad wel tegen van een PRO uitvoering. Van de oude versie was er een 920 en een 920DVI. Raar dat ze, juist nu DVI zo standaard aan het worden is op videokaarten, niet eens een DVI versie hebben. Het zou eigenlijk standaard moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBx_nl
Er komt geloof ik nog wel een versie met DVI uit, maar wanneer???
Ik ben het met je eens dat het standaard zou moeten zijn. Het niet hebben van DVI is ook het gene waarom ik erg heb zitten twijfelen tussen deze monitor en de iilyama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het scherm vergeleken met de Iilyama E341S-S maar ben toch voor de hercules gegaan omdat ik het design van de iilyama een stuk minder vindt en het oog wil tenslotte ook wat! :).
Ik moet zeggen dat de Hercules me niks tegen valt, de kijkhoek is minder dan die van de iilyama maar de kleuren doen niet onder ten opzichten van de iilyama (na de nodige afstellingen).
bedankt voor je reactie, hopelijk zijn er meer mensen met dit scherm die hun reactie kunnen posten :) ik ben van plan er een te gaan kopen nl. zou ik mogen vragen waar je hem hebt gekocht en voor hoeveel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15424

Klinkt allemaal wel positief! Vreemd dat ie zo slecht uit de review van tweakers kwam:
De Hercules moet het duidelijk afleggen tegen de Iiyama als het op kleurechtheid aankomt. Wit neigt een beetje naar grijs en zwart is nooit het diepzwart dat we op de Iiyama zien. Alle tussenliggende kleuren zijn een beetje flets en lijken een iets te hoge helderheid te hebben. Het aanpassen van de instellingen van het scherm helpt hierbij niets. Ook lopen er soms lijnen door het beeld, vergelijkbaar met een CRT die last heeft van magnetische storingen. Het beeld is over het algemeen onrustiger dan dat van de Iiyama.

Zoals Hercules belooft is er ook bij snelle bewegingen geen streep op het scherm te bekennen. Het verschil tussen de 20ms responstijd van de Prophetview tegen 25ms van de Iiyama is echter miniem. De kijkhoek van het scherm valt enigszins tegen, hoewel alles inderdaad duidelijk zichtbaar blijft komt er een soort oranje waas voor het beeld te hangen wat het kijken van films niet aangenamer maakt.
En in deze test werd ie nog wel vergeleken met de E430s, een veel ouder model dan de E431s-s :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gefeli... vind het echt eenheel mooi scherm, _/-\o_ en dat gelul van die kleuren dat die minder helder zijn slaat tuurlijk nergens op, dat is allemaal af te stellen

zelfde als die mensen die in een televisie zaak een zooi tv's staan te bekijken die allemaal op dezelfde zender staan dan is het van ja die heeft mooiere kleuren 8)7 MY @ss ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 9704 schreef op 28 September 2003 @ 18:49:
en dat gelul van die kleuren dat die minder helder zijn slaat tuurlijk nergens op, dat is allemaal af te stellen
Sorry hoor, maar wat je nu zegt is echt onzin. De ene auto gaat nou eenmaal harder dan de andere. Het is geen kwestie van 'gewoon een beetje meer gas geven' om een middenklasser een echt snelle auto te laten bijhouden.

Zo kan het ene panel gewoon meer licht afgeven, met een beter contrast, en daarbij kleuren verzadigder weergeven dan het andere panel. Bijregelen heeft daar niks mee te maken.

Bij een scherm met een geringe lichtopbrengst en fletse kleuren kun je regelen wat je wil, maar zo mooi als een beter scherm zal het niet worden. Een mooi voorbeeld: zet eens een notebook naast een TFT scherm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX
  • Laatst online: 01-05 20:20

WiXX

Kijk uit malloot een...

Ik ga waarschijnlijk dit beeldscherm bij mijn Dell pc bestellen (is ook een dell beeldscherm). Nu vroeg ik me af of dit een mooi beeldschermpje is om te gamen hier zijn de specificaties. De kijkhoek is niet echt fantastisch maarja ik zit recht voor mijn beeldscherm dus dat is niet zo belangrijk denk ik.
Technische Specificaties (MONITOR IN HOOGTE VERSTELBAAR) Beeldscherm: Active matrix TFT LCD

Dot pitch: 0.24mm

Synchronisatie bereik horizontaal: 31 kHz-80 kHz (automatisch)

Synchronisatie bereik verticaal: 56 Hz-76 Hz (automatisch)

Heldigheid / Contrast ratio: 250 CD/m2 / 600:1

Kijkhoek / Resolutie / Response time: +/- 85° Verticaal, +/- 85° Horizontaal / 1280x1024 @ 60Hz, 1280x1024 @ 75Hz / 25 ms

Preset Display Modes: VGA, 720 x 400: 31.5 kHz Horizontal, 70.1 Hz Vertical, VESA, 640 x 480: 37.5 kHz Horizontal, 75.0 Hz Vertical, VESA, 1024 x 768: 48.4 kHz Horizontal, 60.0 Hz Vertical, VESA, 1280 x 1024: 80.0 kHz Horizontal, 75.0 Hz Vertical

Connectie: analoog : VGA 15-pin D-Sub ; digitaal DVI-D

Afmetingen. BELANGRIJK : Monitor is IN HOOGTE VERSTELBAAR: Breedte: 14.8" (380mm), Diepte: 8.37" (212.8mm) ; Hoogte (max, portrait mode) 21.50" (546.0 mm), Hoogte (max, landscape mode) 20.5" (520mm), Hoogte (min, landscape mode) 14.96" (380.0mm)

Afmetingen. OPGELET : Monitor is IN HOOGTE VERSTELBAAR / Gewicht: Stand afmetingen: Hoogte (max)17.12" (435mm) , Hoogte (min) 12.3" (312.mm), Lift distance 5.11" (130mm), Stand gewicht 5.5lbs (2.4kg) / 15.43lb (7.0 kg)

[ Voor 6% gewijzigd door WiXX op 28-09-2003 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:18
oftopic: hoeft toch niet zwart, kan je ook tussen quotes zetten, maybe beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX
  • Laatst online: 01-05 20:20

WiXX

Kijk uit malloot een...

mad_dog schreef op 28 September 2003 @ 20:02:
oftopic: hoeft toch niet zwart, kan je ook tussen quotes zetten, maybe beter...
Dat heet bold, volgens mij is alles hier zwart kwa letters :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Exirion schreef op 28 September 2003 @ 18:54:
[...]

Sorry hoor, maar wat je nu zegt is echt onzin. De ene auto gaat nou eenmaal harder dan de andere. Het is geen kwestie van 'gewoon een beetje meer gas geven' om een middenklasser een echt snelle auto te laten bijhouden.

Zo kan het ene panel gewoon meer licht afgeven, met een beter contrast, en daarbij kleuren verzadigder weergeven dan het andere panel. Bijregelen heeft daar niks mee te maken.

Bij een scherm met een geringe lichtopbrengst en fletse kleuren kun je regelen wat je wil, maar zo mooi als een beter scherm zal het niet worden. Een mooi voorbeeld: zet eens een notebook naast een TFT scherm ;)
Ja maar je kan mij niet wijsmaken dat met de hercules de kleuren niet te over verzadigen zijn.
Wat heeft overdreven veel kleur of licht te maken met een betere monitor zijn :? het lijkt mij toch eerder dat de afstellingen van kleur en helderheid niet overdreven moet worden want dat komt niets ten goede.
als het zwart maar zwart is,tezamen met een goede helderheid.

bij gaming gaat het om de ghosting die moet 0,0 zijn en niet dat je de monitor veel te kleurrijk kan afstellen of veel te licht.

het gaat er juist om dat kleur en helderheid aan de behoefte voldoet, ik bedoel je zet je televisie toch ook niet vol helder en vol kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

WiXX schreef op 28 September 2003 @ 20:31:
[...]Dat heet bold, volgens mij is alles hier zwart kwa letters :D
Waarom doe je het dan in bold??? :?

Leest ontzettend klote... is dat ook jouw bedoeling?

En ligt het aan mij of mis ik tussen al die dikgedrukte zooi specs iets heel simpels als het merk? Zoals al zo vaak in dit topic gemeld gaat het niet om de specs als wel om de indruk die jij zelf of andere Tweakers (met veel TFT ervaring) van dat ding hebben... Dan moet je dus wel weten wat het ding dan is...

[ Voor 38% gewijzigd door The_Sukkel op 28-09-2003 21:44 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.