[Switch] Keuze voor lanparty

Pagina: 1
Acties:
  • 90 views sinds 30-01-2008

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
We willen voor onze 2 jaarlijkse lan een switch/switches gaan kopen, waarschijnlijk moeten het er 2 gaan worden omdat we een maximum aantal deelnemers van 32 hebben.

Dus dat betekent waarschijnlijk voor ons 2 x 16 poorts switch of 2 x 24 poorts moeten hebben. En het zou leuk zijn dat het 19" is. Maar niet perse.

Nu zie ik dat het merk SWEEX in ons budget past. Echter voor een lanparty vragen we ons toch af of dit merk wel voldoet. Want we willen totaal geen problemen krijgen met traagheid van de switches, draaien van MOHAA server/BF1942/UT2003 moet gewoon super kunnen draaien. Daarnaast is er toch veel leech verkeer, dus moet dat een beetje goed aankunnen.

Twee mogelijkheden:

1) Sweex Switch 19" 16 poorts LA300010 10/100
2) Sweex Switch 19" 24 poorts LA300020 10/100

In de search het e.e.a. kunnen vinden (oa):

Sweex of 3Com 24 poort?
Iemand ervaring met sweex 16 prt switch

Maar dit topic begon ik aan het merk te twijfelen:

Sweex switch 16-port 10/100Mb

Hier wordt namelijk verteld bijvoorbeeld 3com kaartjes niet werken. We willen natuurlijk voorkomen dat mensen op lanparty komen en met hun eigen kaartjes dus problemen hebben.

Zo ook bij dit topic wordt mijn twijfel groter:

Sweex 16 poort switch. Is het wat?

Eventueel uplink problemen/hitte veroorzaken (gewicht maakt me niet uit...)

Vraag uit dit topic vrij gelijk:

19 inch switch beter of niet...

Maar in dit topic kom ik niet helemaal achter of dit (in combinatie met 2 switches) merk voldoet voor hoeveelheid dataverkeer en snelheid van de te draaien games. En dat we niet echt problemen krijgen met netwerkkaartjes die weigeren etc.

Budget is momenteel zo'n 180 euro. Mocht het zo zijn dat er echt een andere switch beter is en dat we er maar 1 tje aan kunnen schaffen (1 x 24 bijvoorbeeld) dan willen we dat wel overwegen. Want dan kunnen we later nog eentje bijkopen, of ik koop prive er nog wel eentje bij.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 20:45
Nou 2x16 poorten heb je niet genoeg aan want je bent 2 poorten kwijt aan de uplink van deze 2 machines (op elke switch 1poort) dus dan heb je 30 effectieve poorten. :)

Verwijderd

sweex is wat vroeger safeway was...

goedkope rommel dus (eige ervaring)

• M.I.G.
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Bezzerk schreef op 22 september 2003 @ 12:53:
Nou 2x16 poorten heb je niet genoeg aan want je bent 2 poorten kwijt aan de uplink van deze 2 machines (op elke switch 1poort) dus dan heb je 30 effectieve poorten. :)
Zit ff handleiding te lezen.

http://www.sweexeurope.co...ownloads/LA300020_ned.pdf

Maar zit extra poort bij voor uplink duz.

edit:
Ja en uit de links die ik postte, wist ik al dat het safeway was

[ Voor 9% gewijzigd door M.I.G. op 22-09-2003 12:58 ]

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 17:01

SpeedBart

Futurama 0wnage

Ik heb net een lanparty met 8 man gehad en we hebben 2x 8 poorts sweex switches gebruikt en ik heb geen problemen ondervonden. En dat safeway/sweex rommel is is dus onzin want het werkt allemaal perfect hier.

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

Verwijderd

Neem 2 x 24 poorts. Op gegeven moment kom je erachter dat het wel handig is om een paar dedicated servers eraan te hangen, bij 2 X 16 heb je daar geen ruimte meer voor.

Verwijderd

Kijk het werkt goed voor kleine netwerken. Wil je veel performance op grotere netwerken dan koop je gewoon 3com of duurdere merken. Maar voor 2 keer in het jaar zou ik persoonlijk huren als dat mogelijk is. dan heb je goed spul en super snel. Maar je moet zelf kijken wat er in je budget zit.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:51

Valkyre

Kitesurf FTW!

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/811191

daar staat een soort gelijk iets ook handige info voor leechen over een uplink van 100mbit.
lees dat topic maar even door

iRacing Profiel

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 18:45

bakkerl

Let there be light.

Als het voor 2x per jaar is, zou ik het zelf gaan huren. Dat verdien je er nooit zelf uit namelijk.
www.rent-a-lan.nl

Even voor de 16 of 24 keuze... 16 zal niet gaan. Je heb dan de 32 poortjes, maar dan zitten beide switches nog niet aan elkaar (toch weer 2 poortjes minimaal) minder. Hou je er nog maar 30 over en dat is al te weinig.

Ook al hebben ze een aparte uplink poort (als deze al niet gedeelt is met een 'normale' poort, dan ben je als nog 1 poort van de andere kwijt. uplinkpoort <--> uplinkpoort is daarvoor niet bedoeld. Dus als dat zou werken heb je geluk..
Werkt het niet, dan is het 'normalepoort' <--> 'uplinkpoort' Kost het je als nog 1 poortje en heb je er 31 over.

[ Voor 34% gewijzigd door bakkerl op 22-09-2003 13:17 . Reden: Laatste alinea erbij ]

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
dat en de uplink neemt een ander poort weg her is meestal 99% uplink of poort XX B)
Safeway word snel warm is dat luek als je gaat eitjes bakken :Y) maar is niet zo goed voor een netwerk latansie (gelof dat men het zo speld :?).
3com is goed een beetje goedkoop maar toch goed mwerk is seitcom is nog best wel te doen of compac (nee is niet het computer merk).
Je lan better iets meer uitgeven en gelijk voor kwalietijt gaan verhoogt ook de levens duur

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Net afgelopen weekeind een lanparty gehad. met z'n allen op een HP Procurve 19"Switch 100mb/FD. Met 24 poorten. Op het moment van deze foto was nog niet iedereen aanwezig dus de switch zat nog niet vol. Later dus wel en geen enkel probleem ermee gehad.

Er werd gelijktijdig 3 verschillende LAN games gespeeld en flink veel geleeched.

Afbeeldingslocatie: http://www.luppie.net/got/switch.jpg

Ik had er ook nog een DSL routertje aangeknoopt (draytek) als DHCP server, zodat iedereen netjes een IP kreeg en niks handmatig ingesteld hoefde te worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Luppie op 22-09-2003 13:19 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Koffie
  • Laatst online: 14:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry, maar dit staat toch echt gewoon in de FAQ : http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/30#30

Je kunt op je vingers natellen dat er wel degelijk een versschil zit tussen een waanzinnig goedkope switch en een hele dure.
Naar ervaringen vragen heeft weinig zin.
Als iemand al zo'n type switch heeft, dan is het antwoord bijna altijd dat men er tevreden van is. Als je dan klachten hoort dat het verkeer tussen 2 pc's over de switch wat aan de trage kant is, dan ligt dat meer aan het besturingssysteem en de netwerkkaarten dan aan de switch.
Maak dus voor jezelf uit wat je wilt/nodig hebt, en vergelijk met wat het toestel jou biedt.
Je hebt een redelijk goede startpost met voldoende info (en je laat zien dar je gezocht heb) , maar dit is gewoonweg niet te doen in NT.
Het resulteert altijd wel in opsomtopics af merk-afzeik topics.

Verder kom je met hel goed lezen van de manuals al een heel eind, en de volgende simpele vuistregel lijkt me ook niet inverstandig : Als je niet veel meer info dan "dit is een switch" kun vinden in de manual (dus geen keiharde cijfers over de bandbreedte van de backplane) kun je ervan uitgaan dat het troep is.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.