Zij die wel goed willen doen, maar daar niet of slechts ten dele in slagen en zij die vooral voor zich zelf leven.
Het is onjuist om te beweren dat er zoiets als een onderscheid is tussen mensen die "goed" willen doen etc. en de mensen die vooral voor zichzelf leven, waarbij ik aanneem dat je met dat laatste wil suggereren dat deze mensen niet "goed" willen doen.
Mensen doen alleen "goed" als ze dit uitkomt.
De mensen die vooral voor zichzelf leven, zijn de mensen die vooral berekenend zijn. In een maatschappij die sociaal gedrag eist, spelen ze het spel mee als dat zo uitkomt en dan pronken ze met hun ethische handelen. Leiden hun berekeningen tot een andere uitkomst dan vertonen ze asociaal gedrag. Dat noemen ze opportunistisch handelen. Met zulke mensen kun je beter geen relatie aangaan, want ze kennen geen trouw.
Om bij het voorbeeld van Q te blijven. Was het telefoontje van een veel nieuwer model geweest en zijn eigen telefoontje aan vervanging toe, dan had hij het misschien niet teruggeven en dan had hij zich evenmin slecht gevoeld.
Nee, want bij mij speelt iets heel iritants mee dat veel zwaarder weegt dan zoiets triviaals als een beter telefoontje. Het wordt ook wel 'geweten' genoemd. Ik observeer mijzelf in mijn handelen en hanteer daarbij altijd 'de gouden regel'. Al had ik zo'n prachtig i-mode toestel gevonden dan nog had ik hem teruggegeven. Mijn eigen zelfbeeld, dat van een juist handelende Q, is vele malen belangrijker voor mij dan dergelijke zaken. Geloof je mij als ik dat flesje wijn (als gebaar) veel belangrijker vond dat het telefoontje? (Detail: ik hou niet van wijn).
Ik veroordeel handelen in eigenbelang dat andere mensen schaadt. Ik zou voor mijzelf geen enkel recht van spreken meer hebben op enig etisch vlak als ik zou stelen.
Echter, er zijn natuurlijk uitzonderingssituaties. Daarom zijn deze regels handige hulpmiddelen.
1. Is de handeling in mijn voordeel?
2. Is de handeling in mijn nadeel?
3. Is de handeling in het voordeel van iemand anders?
4. Is de handeling in het nadeel van iemand anders?
5. Weegt het voordeel voor mij op tegen het nadeel van de ander?
6. Weegt het nadeel voor mij op tegen het voordeel voor de ander?
Q heeft geen intentie om het mobieltje terug te geven omdat dit 'goed' zou zijn, maar omdat als hij het niet zou doen, gestraft zou worden. Door zichzelf. Het gaat echter verder, het teruggeven wordt ook beloond. Door zichzelf.
Zonder het te bedoelen kun je niet ethisch handelen.
Maar waar komt de bedoeling (intentie) vandaan? We moeten rekening houden met de menselijke natuur. Er wordt altijd rekening gehouden met het eigenbelang.
Christus maakt korte metten met deze hypocrisie. Waar het om gaat is de intentie, niet het resultaat. De minder bedeelde die in een onmogelijke situatie leeft, maar toch probeert om iets goeds doen, ook al lukt het in praktijk vaak van geen kanten is honderd maal ethischer bezig dan de rijk bedeelde die regelmatig wat goeds doet zonder dat hij zich er voor inspant.
Chistus maakt dan korte metten met de harde praktijk. Die zich niets van onze romantische ideeen aantrekt.
De minderbedeelde die ondanks het tekort aan voedsel toch de vreemdeling voedt: heel nobel, Q krijgt tranen in zijn ogen van ontroering. Snif. Totdat hij weer met 2 benen op de grond beland en naar de menselijke natuur kijkt. De straf van de schaamte omdat er niet aan de norm is voldaan (vanuit de cultuur/opvoeding/etc) is blijkbaar zwaarder dan de honger. Ook kan dit gedrag zichzelf terug betalen, zie het als een investering. Wie weet beloond de vreemdeling zijn vrijgevige gastheer en -vrouw. Gezien de menselijke natuur is het zeer onwaarschijnlijk dat dergelijke, misschien onderbewuste, zaken niet meespelen. Menen dat echt altruisme bestaat is naief.
Natuurlijk zelfrechtvaardiging is er voor iedereen. De miljoenen eisende nieuwe directeur van AH zal misschien zeggen. Weten jullie wel hoeveel belasting ik betaal en hoeveel bijstandstrekkers daarmee kunnen worden gefinancierd? En de crimineel zal zeggen: weten jullie wel hoeveel politieagenten, ambtenaren en verzekeringsmedewerkers dankzij mij en de mijnen een baan hebben? Natuurlijk, als het erop aankomt is iedereen een weldoener.
Au! riep de stro-man.
Er zal echter nooit een betere wereld komen als wij daar niet met overtuiging naar streven, daarom houdt God wel van de zwakkeling die probeert en faalt, en is de sterke die niet probeert maar toch slaagt in zijn ogen een mislukking.
God is een romanticus. Hij verblijft niet voor niets op een wolkje ergens daar hoog boven ons. Op de grond aanbeland zien we dat de intentie niet relevant is. Het is het resultaat dat telt. Dat de intentie van belang is, is het sprookje wat wij hanteren om onze kinderen op te voeden, om toch tot een intern beloningssysteem te komen. Maar de "praktijk" rekent je af op je daden. Survival of the fittest. Er zijn vele leugens, dat het uiterlijk er niet toe doet maar dat het gaat om het innerlijk. Het intentieverhaal is er ook een voorbeeld van. Allemaal bedoeld om de zwakeren een hart onder de riem te steken, wat ik noodzakelijk en sympathiek vind. Q houdt niet van vertraging.
Uiterlijk en innerlijk zijn verschillende strategieen die in hun uitersten vaak niet werken, maar het is uiteindelijk de middenmoot die het beste werkt voor alle partijen. Maar dat is natuurlijk het verdervelijke oppertunisme.
Maar wees eerlijk: we streven naar een betere wereld omdat we daar zelf profijt van hebben. Praktish of psychologisch, vul maar in. De rijke die geld aan de 3e wereld geeft heeft de zelfde intentie als de arme.
Of je doelen haalt is niet eens belangrijk als je maar tevreden bent over je eigen prestaties in het licht van je vermogens. Ten slotte ben je maar een mens en een mens is erg beperkt en kan zich maar moeilijk los maken van de materie, ook al willen we dat graag.
Dat is correct. Mensen neigen naar romantiek. Maar onder al die mooie kledij, hoge pruiken en heerlijke eau de cologne zit een 'gewoon' dier.
Wie bang is te falen en zich daarom maar liever geen doelen stelt, die is de grootste mislukkeling van allemaal. Mensen hebben het vermogen zich voor de gek te houden. We sturen onze gedachten in de richting die we prettig vinden. Logica is ons favoriete middel daarbij. Maar vroeg of laat ontdek je toch dat de grootste bedrieger degene is die zich zelf voor de gek houdt.
Wie hoorde ik het hardste roepen dat je alleen daden en geen mensen moest veroordelen? Maar fouten maken is menselijk, als je er maar van leert. Dit verder terzijde.
Wie bang is te falen en daarom geen doelen stelt snijdt zichzelf in de vingers. Korte termijn versus lange termijn. Een fobie is alleen te overkomen door confrontatie. De stap vereist moed en daarom vind ik dergelijke mensen geen mislukkelingen. Zij zijn gewoon mensen. Zij hebben mijn sympathie. Dat ik zelf geen (grote) angst heb om te falen is iets waar ik mijzelf gelukkig mee mag prijzen, op een zelfde wijze als dat ik mijzelf gelukkig mag prijzen dat ik gezond van lijf en leden ben (even afkloppen

) Soms tref je het, soms niet. Moeten wij mensen veroordelen omdat ze mens-zijn? Met hun "gebreken"?
Maargoed. De naakte aap wil zich aankleden, wil zich kronen. Zich koning maken over de rest, zichzelf als maat der dingen. Niet als ding onder de dingen. Zich afwenden van de harde praktijk, de logica, zich verliezen in romantiek en dergelijk bedrog. Dat het leven niet eerlijk is, dat je het soms treft en soms niet. Dat de een een beter leven zal hebben dan de ander. Dat dit onontkoombaar is en dat dit goed nog slecht is. Dat je gewoon moet roeien met de riemen die je hebt en dat het geen zin heeft om te klagen dat je riemen te kort zijn, voor je het weet ben je naar open zee gedreven.
De mensen die oprecht morele waarden nastreven, zowel als de mensen die berekenend hun eigenbelang nastreven vind je onder zowel gelovigen als ongelovigen.
Er is fundamenteel geen verschil tussen de twee. Het onderscheid is kunstmatig. Waarom streven mensen 'oprecht' morele waarden na?
Christus ziet hen als de ergste van allemaal: de mensen die zich voordoen als een gelovige en ondertussen alleen aan zich zelf denken. Dat is ook logisch want dit soort "zich net voordoende" mensen ondermijnt het meest de wil bij anderen om zich moreel te gedragen.
Het gaat hier niet om de tegenstelling gelovige versus ongelovige. Maar de tegenstelling: moreel handelende mens versus opportunist.
De "ergste van allemaal" is de persoon die een rookgordijn optrekt met het idee dat de intentie van belang is terwijl de intentie voortkomt uit eigenbelang, als wij naar de menselijke natuur kijken.
Het is beter om te accepteren dat iedereen een eigenbelang heeft en dat we vervolgens al die belangen op elkaar proberen af te stemmen. Een onmogelijke opgave helaas. Je kunt nooit iedereen tevreden stellen. Maar het is de enige methode om met elkaar samen te kunnen leven. Daarom is het zo belangrijk dat wij een regel hanteren die zonder er doekjes om heen te winden toegeeft dat eigenbelang de drijfveer is:
"Handel naar andere mensen zoals jij zou willen dat die andere mensen naar jou toe zouden handelen" (of de vele bekende varianten daarop.)
[
Voor 2% gewijzigd door
Q op 22-09-2003 21:01
. Reden: tikfout ]