Wat hier dus gebeurd is een uitvoering van de Kohlberg Moral Scale. Kohlberg heeft 6 niveaus in moreel denken onderscheiden. Met behulp van bovenstaand moreel dilemma kon hij zeer goed aangeven in welk niveau iemand verkeerde. Een korte samenvatting van de niveaus (onderstaande bron vat het beter samen):
Stage 1 : the punishment and obedience orientation
Er wordt gericht op de angst voor de autoriteit. Men heeft moeite met het in ogenschouw nemen van 2 punten in een moreel dilemma en negeren daarom de intentie van acties.
Stage 2 : the instrumental purpose orientation
Er is besef dat men verschillende perspectieven heeft, maar het is nog erg concreet. Iets is goed als het voortkomt uit self-interest.
Stage 3 : the “good boy-good girl” orientation or the morality of interpersonal cooperation
Men wil de affectie van anderen behouden een een good person gevonden worden. Ideal reciprocity wordt begrepen.
Stage 4 : the social order maintaining orientation
Sociale regels worden op een breder niveau gezien en gelden niet slechts op relaties. Ieder lid van de maatschappij kent dezelfde regels en moet zich daaraan houden.
Stage 5 : the social-contract orientation
Wetten en regels zijn flexibel. Men kan alternatieven verzinnen. Indien de regels samengaan met de eigen rechten en interesses, volgt men die als een social-contract – vrij en uit eigen keuze.
Stage 6 : the universal ethical orientation
Dat wat juist is wordt gekozen op basis van eigen-gekozen principen die geldig zijn voor alle mensen – ongeacht wetten en afspraken. Het zijn abstracte regels en zijn principes (zoals dat ieder mens evenveel waard is en dezelfde rechten heeft).
Zeer uitgebreide informatie staat op
http://faculty.plts.edu/gpence/html/kohlberg.htm en ik raad aan een ieder die geinteresseerd is dit te lezen. De methode is beproeft en de theorie klopt goed. Mensen die hoog scoren hebben over het algemeen een hoog IQ, een hoog aantal jaren opleiding voltooid en een goed en warm gezin.
Mijn zeer globale beoordeling is als volgt. Verbind er geen conclusies aan - ik ben geen psycholoog en heb het beoordeeld op basis van wat me het beste leek. Uiteraard kunnen we de resultaten hier bespreken. De resultaten van Imdo zijn een beetje flauw omdat zij de ideale christen bespreekt. Houd daar ook rekening mee. Mensen die niet opgenomen willen worden kunnen me mailen (maar ik neem aan dat het niemand wat uitmaakt daar de scores ongeveer gelijk zijn):
Befrankt
NIVEAU : 4 (conventioneel)
ZEKERHEID : 100%
Uit het antwoord blijkt duidelijk dat de wet gaat boven individuele belangen en niet aangepast moet worden aan uitzonderingsgevallen. Er wordt duidelijk belang gehecht aan de samenleving als geheel en dat diens orde bewaakt moet worden.
Captain Proton
NIVEAU : 5 (post conventioneel)
ZEKERHEID : 75%
Erkent belang van de individuele situatie en dat wetten in sommige gevallen minderwaardig worden. Benadrukt echter wel het belang van de samenleving als geheel en de regels die zij heeft gesteld. Zit tussen 4 en 5 in en komt duidelijk dichter bij 5.
Yoozer
NIVEAU : 3 (conventioneel)
ZEKERHEID : 10%
Uit de post blijkt veel te weinig – dus deze beoordeling is een beetje onzinnig (bovendien weet ik best dat Yoozer veel hoger scoort). Maar voor de lol; uit de eerste opmerking dat inbraak wettelijk niet mag blijkt niveau 3.
Morgoth
ZEKERHEID : 75%
Ziet belang van de persoonlijke moraal en dat die in strijd kan zijn met wetten en regels. De waarde van het menselijk leven overschreiden deze wetten en regels. Typische niveau 6 punten worden niet duidelijk genoeg naar voren gebracht. Tussen 5 en 6 in met een overwicht naar 5. Typerend voor filosofie-studenten.
Azrael
ZEKERHEID : 85%
Het aanhalen van Kant suggereert niveau 1 denken (by-authority morale). Maar gelukkig zegt hij verderop dat het leven van een mens meer waard is dan het overtreden van een wet. Ontkent echter het bestaan van objectieve moraal die voor ieder mens geldt. Niveau 5. Kant krijgt trouwens een niveau 4 toegekend

.
Durden
ZEKERHEID : 80%
Durden kent de theorie van Kohlberg en weet wat nodig is voor niveau 6. Grappig genoeg zegt ie dat nu niet, dus ik neem aan dat dit zijn eigen mening is. Niveau 5 dus.
TheDane
ZEKERHEID : 75% (conventioneel)
Beschouwt situatie vanuit de arts en hoe die zich moet voelen na inbraak. Dat is niveau 3. Geeft echter aan dat de inbraak voor Heinz wel gerechtvaardigd is. Omdat er twee niveaus in naar voren komen gaat deze naar niveau 4.
Burat
ZEKERHEID : 70%
Dit antwoord staat echt exact in mijn boek

(geld achterlaten). Maar op zich is hij het wel eens met CP, en wat dat betreft is niveau 5 ook geldig. Ik zet hem op 4 omdat het om het eigen antwoord moet gaan.
Prophet Ewok
ZEKERHEID : 60%
Erkent dat de waarde van een menselijk leven belangrijker is dan geld. Alleen merkt hij wel op dat dat soms niet zo is. Eigenlijk is dat weer een niveau terug. Maar ja, we gaan maar af op de algemene stijl van de post.
Imdo
NIVEAU : 1 (pre conventioneel)
Vertrouwen op een hogere autoriteit bij het oordelen over moraal leidt onherroepelijk tot de laagste classificatie. De moraal wordt in dit geval buiten de persoon zelf geplaatst. Zelf denk ik dat Kohlberg hier weinig aandacht aan heeft besteedt aan goddelijke aspecten. Toch noemt hij het vertrouwen op een externe autoriteit zoals God (die noemt hij letterlijk) bij de oordelen over moraliteit de laagste vorm van moraliteit die strikt genomen wordt getoond door kleuters en peuters. Maar ja, ik ben het daar niet echt mee eens. Ik beoordeel echter volgens deze schaal, en dan is het een 1.
Wouter Tinus
NIVEAU : 5
Alhoewel er in de post zaken voorkomen die eigenlijk in niveau 4 horen, hecht ik belang aan de conclusie. Alhoewel resultaten voor niveau 5 en 6 eigenlijk altijd bevestigend moeten zijn (dwz; het wordt toegestaan) geeft deze gebruiker gewoon een handige andere visie waarbij hij laat zien wel heel veel belang te hechten aan een hogere morele waarde. Tussen de 4 en 5 in, met een voorkeur voor 5. Zoals al opgemerkt door Azrael wordt er feitelijk van alles bijverzonnen

. Maar goed – dat nemen we dan maar even mee.
OpifexMaximus
NIVEAU : 0
ZEKERHEID : 100%
Is overmatig wantrouwend. Hier kom je geen hol verder mee natuurlijk
Zelf heb ik de test gemaakt en bleef hangen tussen 5 en 6. Dat kwam deels omdat ik al een beetje bekend was met de theorie en ongeveer wist wat van niveau 6 verwacht werd. Niveau 6 komt in de praktijk echter nooit voor - en is er zeer veel twijfel of deze klasse wel bestaat.
[
Voor 5% gewijzigd door
Christiaan op 18-02-2003 20:22
]