Je moet het denk ik onderverdelen in een viertal meldingen
In de eerste plaats hardware problemen.
Hieronder vallen de dead on arrivals, ermee uitscheidende harde schijven e.d. Hiervan zijn er wel een paar langsgekomen op het forum. Soms leek dit verband te hebben met de eerste lading Xclefs of, eerder nog, H&B (ander merk, zelfde product) Latere zendingen hebben misschien net wat hardware verbeteringen (zo doet vanaf een bepaalde datum de bijbehorende ab het wel volledig en bij de eerste niet) Je kunt je afvragen of dit aantal hoog is, maar ik weet bijv. niet hoeveel xclef er al in nederland circuleren. Waarschijnlijk duizenden? Dan is het aantal niet echt hoog.
Vervolgens software fouten/onvolkomenheden.
Van de Xclef wordt tot nu toe bijna elke 2 weken nieuwe firmware uitgebracht. Hierin zitten verbeteringen (langere batterijduur, grafische display) maar ook het verhelpen van bugs. Er is echter per ongeluk ook een keer een slechte firmware (1063) uitgebracht, die de xclef deed crashen. Al met al kan je zeggen dat alle verschillende mogelijkheen van de xclef die kunt gebruiken ook door elkaar worden gebruikt, waarbij sommige combinaties soms problemen opleveren. Maar hé, als dit een microsoft-windows software forum was geweest had je wel ergere bugs zien langskomen, inclusief mooie plaatjes van blauwe schermen enzo... Bovendien kun je verwachten dat in de toekomst veel bugs weggewerkt zullen worden in de firmware en nieuwe opties zullen ontstaan, mede dankzij de kritische opmerkingen in een forum als dit, waarover wwillem soms mails stuurt naar iemand van de producent van de xclef, multichannel labs (was het nu dhr Choi of Tjap?)
xtreem gebruik/ wishlists.
Het is juist interessant om te kijken wat nog meer kan, of die grotere harde schijf erin werkt, je zelf de firmware kunt veranderen, of de searchfunctie uitgebreid kan worden, of Ogg vorbis ondersteund gaat worden, enz. Daar is GoT bij uitstek het forum voor. Dat sommige dingen dan niet werken of tot foutmeldingen leiden, tsja.
fout gebruik
Van veel foutmeldingen die je leest weet je nooit precies wat er is gebeurd. Heeft iemand ermee gedouched, instructies niet goed opgevolg, wat dan ook. Soms vallen dingen te herleiden tot onjuist gebruik. Juist in combinatie met een computer is de xclef wat gevoeliger. Wanneer je 'em niet op de goede manier loskoppeld, of als de computer crasht terwijl die gekoppeld is aan de xclef, kan er nog wel eens iets fout gaan. Zelf heb ik een aantal keer de xlef zomaar ontkoppeld (moet eerst softwarematig gebeuren). Dat is vergelijkbaar met het zomaar uitzetten van windows. Dan moet er ook eerst een schijfcontrole overheen. Bij de Xclef betekent dat soms een system initial, waarbij je je instellingen verliest (niet je data).
Altijd even afsluiten met persoonlijke ervaringen:
Zelf heb ik geen problemen gehad. 2 x een onverklaarbare vastloper, maar daar heb je een resetknop voor. Verder gebruik ik de xclef elke dag, koppel 'em aan meerdere computers en maak ik daar dus nog wel eens een foutje mee. Maar die zijn altijd herstelbaar geweest. Over de absolute duurzaamheid valt nog altijd weinig te zeggen, hij is pas 3 maanden op de markt. MAar ik heb er wel vertrouwen in.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.