Stille pc niet stil

Pagina: 1
Acties:

• Garcia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-07 10:11
Streven was een stille pc...

Config:
------------------------------------------------------------
Abit NF7 SATA NFORCE2
AMD Athlon XP 2800+
Spire Wisper Rock IV
Corsair 256MB DDR333 32MX64 XMS2700, CAS2 + Heat Spreader
Enermax 350 Watt Whisper 350 (with sleepmode) EG365P-VE(FC)
en nog wat andere spulletjes, maar dit is de "core"

De verkoper zei dat zowel de processor koeler als de voeding erg stil zijn, maar na het assembleren van het geheel viel dit toch aardig tegen.

Men zegt dat de toeren van de voeding-fan softwarematig aangepast kunnen worden, maar hoe dan? Er zit geen software bij. Aan de voeding hangt tevens een temperatuur metertje (in de vorm van een kabeltje) maar ik vraag mij af of die nu echt wat doet...

Iemand suggesties wat te doen zonder direct naar de winkel te stappen?

There will always be someone smarter than me. Don't just assume you're it.

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 16:20

MrDry

Desperados!

Is het je voeding die de herrie maakt? Een harddisk en zeker een CDrom speler kunnen er ook wat van.

Ik heb zelf ook een stille voeding maar je hoort hem altijd....

De snelheid van je fans is meestal te regelen met speedfan....ff zoeken op google :)

[ Voor 2% gewijzigd door MrDry op 17-09-2003 12:18 . Reden: Typo ]

Quod licet lovi, non licet bovi

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

tja, wat is stil??
het blijft een subjectief iets.

wat wel een feit is, is dat er zeker een aantal veel stillere voedingen en cpu koelers te koop zijn.
maar als dit het stilste is wat deze shop in voorraad heeft, tja niets aan te doen dan.

misschien handig om de volgende maal even een paar reviews te lezen, over de producten die de winkel verkoopt.
er zijn genoeg reviews over het geluids niveau van voedingen en cpu fans.

om de fan van je cpu aan te passen, dit kan je met motherboard manager doen.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 17-09-2003 12:20 ]

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 12:24
Aan de voeding hangt tevens een temperatuur metertje (in de vorm van een kabeltje) maar ik vraag mij af of die nu echt wat doet...
Dit is geen temperatuurmeter, maar een aansluiting voor de fan die je op het mobo kan aansluiten om de snelheid van je fan in je voeding uit te lezen middels een programma als MBM of speedfan. Vaak kan je met dit soort programma's ook je fanspeed regelen van de op het mobo aangesloten fans.

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-07 23:45

DJT

www.almico.com/speedfan.php

Bij mij was trouwens de fan op mijn videokaart de grote boosdoener qua geluidproductie.

• Garcia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-07 10:11
Geweldig, zo snel al reacties!

Als eerste: Stil is inderdaad iets subjectiefs, niets is minder waar.

- De harddisk en CD-rom zijn het niet. Als die tijdelijk "stroomloos" maak, hoor je de pc nog steeds.

- Uiteraard zijn er stillere voedingen en CPU coolers, maar helaas was ik ook gebonden aan een budget :o(

- M'n videokaart heeft een pasieve koeling

- Ik heb wel enige reviews bekeken en men was over het algemeen positief

- Speedfan ga ik downloaden en 's kijken wat dit oplevert.

Allen in ieder geval bedankt.

There will always be someone smarter than me. Don't just assume you're it.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:29

makje

Professioneel prutser

Zoals Damster al aangeeft is stil voor de een niet altijd stil genoeg voor de ander....

Als je echt een stil systeem wilt aanschaffen dan kun je het beste uitkijken naar een systeem van Dell en kornuiten. Zij maken die dingen wel echt (relatief gezien) heel stil.

De moderne processoren echter zijn tegenwoordig gewoon kachels in vergelijking tot de pentium 2 en 3 processoren en hebben dus ook vrij veel koeling nodig = geluid.

Een AMD XP 2800+ genereert vrij veel warmte en kan gewoon niet met een passieve koeling of met een hele stille koeling gekoeld worden. De Spire Whisperrock is al een relatief stille koelblok, als je die wilt vervangen voor een betere dan kan ik de Zalman CNPS7000A aanbevelen.

edit:
ik zie net dat deze koeler niet op je Abit NF7 mobo past :X

Voor meer tips over hoe je pc stiller te maken (gevonden met de search):
Enige opmerkingen t.a.v. STILLE computers
EINDELIJK stilte mod klaar

edit:
2e edit: ik zie dat je 1 reepje van 256MB geheugen hebt. Niet alleen is 256MB niet erg veel voor een pc met Windows XP (ik neem even aan dat je XP draait), maar daarnaast maak je nu ook helemaal geen gebruik van de dual-channel ondersteuning van je mooie snelle nForce2 moederbord. Ik kan je aanraden om er nog een 2e reepje van 256MB erin te doen (wel hetzelfde type/merk ivm stabiliteit)

[ Voor 24% gewijzigd door makje op 17-09-2003 12:56 ]

9800x3d

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je hd maakt ook redelijk wat lawaai. Luister eens goed naar een hoog gezoem ;)
Je kan dat oplossen door van die geluidsdempende matten te plaatsen die dempen de hoge tonen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En voor echt stil moet je vaak wat gaan modden. Als je bijvoorbeeld zo'n 12 cm fan boven je whisperrock hangt, en je vervangt je voedings fan's door papst fan's, OF je koopt zo'n voeding zonder koelers, maar met een hele boel koel-lichamen.

specs

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
kijk idd eens eerst op het programma speedfan staat krijg je genoeg info.....

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
mlevd schreef op 17 September 2003 @ 12:22:
Dit is geen temperatuurmeter, maar een aansluiting voor de fan die je op het mobo kan aansluiten om de snelheid van je fan in je voeding uit te lezen middels een programma als MBM of speedfan. Vaak kan je met dit soort programma's ook je fanspeed regelen van de op het mobo aangesloten fans.
Een aantal Enermax voeding heeft naast een fan-connector naar het mobo ook een temperatuur-sensor die in je kast moet hangen, ik geloof dat dat is bij de modellen waarbij via een potmeter aan de achterzijde de fanspeed in is te stellen. Die sensor houdt in de gaten of de temperatuur in de kast (samen met eentje in de voeding) niet te hoog wordt, in dat geval gaat ie namelijk automatisch harder draaien.

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 12:24
Remus schreef op 17 September 2003 @ 13:30:
[...]

Een aantal Enermax voeding heeft naast een fan-connector naar het mobo ook een temperatuur-sensor die in je kast moet hangen, ik geloof dat dat is bij de modellen waarbij via een potmeter aan de achterzijde de fanspeed in is te stellen. Die sensor houdt in de gaten of de temperatuur in de kast (samen met eentje in de voeding) niet te hoog wordt, in dat geval gaat ie namelijk automatisch harder draaien.
OK, dat wist ik niet :)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

gladiool schreef op 17 September 2003 @ 13:22:
En voor echt stil moet je vaak wat gaan modden. Als je bijvoorbeeld zo'n 12 cm fan boven je whisperrock hangt, en je vervangt je voedings fan's door papst fan's, OF je koopt zo'n voeding zonder koelers, maar met een hele boel koel-lichamen.
Zal weinig schelen, die Whisperock maakt maar 21Db aan geluid.
Heb er zelf al eens een Zalman 92 mm fan op laten blazen op de laagste stand -> even veel (weinig) geluid.
Als je geluid wil voorkomen kun je het beste dempingsmatten gebruiken en je pc zo dicht mogelijk maken, dus dat er weing gaten/spleten aanwezig zijn.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die enermaxen silent ben ik zelf helemaal niet van overtuigd (integendeel zelfs). Ik heb zelf "ervaring" met 4 merken die beweren een stille voeding te hebben, Q-tec, Enermax, Zalman en Nexus. Die Q-tecs zijn cheap en beweren veel vermogen te kunnen leveren maar zijn gewoonweg niet stil. Die enermax heeft Jag (vriend van me) en hij is over het geluidsproductie van dat ding ook totaal niet tevreden.

Een andere vriend van me heeft een zalman, die is wel lekker stil, maar daar hoor je vrij veel problemen mee. Ikzelf heb (nu al de zoveelste) een Nexus NX3000 gekocht (gokje op de HCC) en datis echt een superding. Het enige wat ik nu "hoor" is m'n PAPST 19DB koeler die op mn proc zit.

Zoals vaak gezegd, stil is subjectief, veel mensen vinden die antec's, I-cutes, en Q-tec's allemaal "stil" en vaak maken ze ook minder herrie als de asociale standaardvoedingen, maar als je echt stil wil, zal je echt verder moeten kjken.

Persoonlijk zou ik die voeding even nakijken, of-ie goed aangesloten zit, wellicht is de temp sensor niet goed en anders zou ik ruilen voor een ander type (enik raad wederom nexus aan :P)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

probeer eens je chipset passief te koelen met een anders blokje, de standaart chipset koeler van de nf-s is namelijk (bij mij) vrij luidruchtig

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 21:03
Ik heb een Q-tec 400 Watt voeding silent (met twee fans er in)
deze fans heb ik beiden op 5 volt gezet (gewoon een draadje uit de voeding naar de fan solderen...
De processorfan heb ik ook 5 volt gezet en op die manier heb je zonder extra kosten toch een extreem stille PC.

Tip zoek ook eens wat over isolatieschuim in de kast. Het scheelt echt veel. En de temperaturen? tsja Celeron wordt 50 graden, de voeding zal ook wel heet zijn want de lucht is redelijk warm die hij uitstoot maar naar mijn mening haalt hij de 2 jaar wel weer en dan mag die vervangen worden

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 10:28
'k Ben zelf ook me PC weer aan't updaten en STILTE was inderdaad in me opgekomen omdat me pc in de huiskamer staat terwijl ik wel eens wat van stilte wil genieten.
Nu mijn vraag is eigenlijk of er ook voedingen bestaan die écht STIL zijn.
Die enermax met 2 fans zou je nog steds goed horen en da's al meer dan ik wil in feite.
Bestaat er geen voeding zonder fan die geschikt is voor een fatsoenlijke pc (+300 Watt)?

Ook, kan een AMD XP2600+ passief gekoeld worden zonder extravagante mods? Wat is anders een écht stulle koeler?

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Er is een passief gekoelde voeding van 350watt. Hier linkje op t.net: nieuws: ProSilence 350 Watt passief gekoelde voeding review

Verwijderd

Een andere hele stille en goede koeler is de zalman cu7000. Deze draait maar op 1300 toeren en produceert dan 20db op zn maximale stand (te regelen met een potmeter) produceert hij 25 db

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-08 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

De AOpen FSP 350-60PN is ook erg stil. Ik spreek uit ervaring. Ik heb mijn systeem ook al redelijk stil gekregen.

Het probleem met stil maken van een pc is....dat als je het ene component stil gekregen hebt, je weer een andere hoort. Dus je blijft bezig :P

Een goede website met info over stille pc's is www.silentpcreview.com

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Pagina: 1