bij welke breedbeeld-tv echt 100% breedbeeld?

Pagina: 1
Acties:

• RAZORDUDE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-12-2021

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Topicstarter
Ik wil misschien een breedbeeld tv aanschaffen, maar ik merk dat er nog wel problemen zijn met het breedbeeld, dat niet altijd helemaal breedbeeld is, m.a.w. de zwarte balken zijn niet 100% weg enz.

Dat kan je hier, hier en hier dus ook lezen.

Een kennis van mij heeft ook een breedbeelt tv, ik weet niet welke, maar als je daar een dvd kijkt dan werkt de breedbeeld optie dus niet helemaal goed, je ziet het dus uitgerekt of anders vervormd.
Ik heb wel goed alle opties bekeken van de tv.

Wat ik dus wil weten is of iemand ook ervaring heeft of een breedbeeld weet die geen "problemen" heeft.

Ik heb met de search niets kunnen vinden.

[ www.coredamage.com ] - [ Z mod (W40k:DOW) ]

• nl1klb
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-03-2025

nl1klb

May the Moo be with You

nou.. ik zou es naar die intelli dingen van JVC gaan kijken
ik moet die dingen installeren bij mensen thuis en telkens schakelt ie alles goed in als je net de stekker in het stopcontact (en de kabel in dat andere gat uiteraard) hebt gestopt.
je ziet em meteen resizen en doen
wel meer ruis daardoor in beeld... keep in mind!

Stats!
Disce Ut Semper Victurus, Vive Ut Cras Moriturus

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
Geeneentje vrees ik. Er zijn zoveel verschillende formaten film en uitzendingen dat er vrijwel geeneen tv is die nooit zwarte balken zal laten zien. Ook de loewe xelos van m'n ouders heeft ze af en toe nog....

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-08 11:30

Sm0k3r

cough...cough...

dominator schreef op 12 September 2003 @ 17:01:
Geeneentje vrees ik. Er zijn zoveel verschillende formaten film en uitzendingen dat er vrijwel geeneen tv is die nooit zwarte balken zal laten zien. Ook de loewe xelos van m'n ouders heeft ze af en toe nog....
De zwarte balen van boven en onder gaan juist niet weg bij breedbeeld, want breedbeeld zorgt ervoor dat alles wat de TV ziet (philips is digitaal) als beeld presenteerd. koop een philips matchline

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:12

GaMeOvEr

Is een hork.

nl1klb schreef op 12 september 2003 @ 17:01:
nou.. ik zou es naar die intelli dingen van JVC gaan kijken
ik moet die dingen installeren bij mensen thuis en telkens schakelt ie alles goed in als je net de stekker in het stopcontact (en de kabel in dat andere gat uiteraard) hebt gestopt.
je ziet em meteen resizen en doen
wel meer ruis daardoor in beeld... keep in mind!
Mja, maar dan hebben we het over zoommodussen. Als je al een 16:9 hebt en je hebt een DVD met een film in 21:9 erop, daar wil je niet in zoomen, dat is kwaliteits _en_ beeldinformatie verlies. Maar als je dat wilt hoef je echt niet alleen bij JVC te zijn, kun je ook gewoon voor bij Sony, Philips, Panasonic enzo terecht.
Sm0k3r schreef op 12 September 2003 @ 17:03:
[...]

De zwarte balen van boven en onder gaan juist niet weg bij breedbeeld, want breedbeeld zorgt ervoor dat alles wat de TV ziet (philips is digitaal) als beeld presenteerd. koop een philips matchline
Kolder. Het is allemaal afhankelijk van het formaat van wat je bekijkt. Als je een DVD bekijkt (DVD speler output = 16:9) waarop een 16:9 film staat, is het beeldvullend. Dat is het native formaat. Dan hoeft er niet gezoomed te worden.

Het juiste antwoord : Geen.

Je hebt grofweg 3 formaten films.

4:3 : Zoals vroegah
16:9 : Standaard breedbeeld, ook de maat van de breedbeeld TV's.
21:9 : Origineel bioscoop formaat. Er zijn geen 21:9 TV's, dus als je een 21:9 film hebt, heb je balken op je 16:9 TV. Op je 4:3 TV heb je een balkje film. :P

Meer info : Zie : http://www.widescreen.org/widescreen.shtml

[ Voor 85% gewijzigd door GaMeOvEr op 12-09-2003 17:11 ]

Aannames zijn fataal.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ja viel mij ook op. Mn ouders hebben laatst ook een breedbeeld gekocht, maar DVD's hebben nog altijd zwarte balken als je het beeld op 'full' zet. Ik laat hem daarom altijd op 'auto' staan, zodat ie de verhoudingen automatisch allemaal regelt. Het ziet er dan prima uit.

Breedbeelduitzendingen zijn voor zover ik weet wel altijd 16:9.

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Topicstarter
voor mijn gevoel verschillen de balken ook in groote op verschillende zenders/programma's.

Verwijderd

Misschien ook wel handig om te weten, 21:9 is hetzelfde als 2,35:1, dat zie je vaker op DVD's en internet dan de 21:9 notatie.

• Zoefff
  • Laatst online: 08-08 13:29

Zoefff

❤ 

RAZORDUDE schreef op 12 september 2003 @ 17:42:
voor mijn gevoel verschillen de balken ook in groote op verschillende zenders/programma's.
Yup, volgens mij zijn er heel weinig zenders die in echt breedbeeldformaat uitzenden.

Sporadisch zie ik wel eens een clipje op MTV of TMF langskomen in breedbeeld, maar daar houd het dan ook mee op.

Veel zenders zenden wel in "quasi-breedbeeld" uit, dat is (op een 4:3 TV gezien) een beeld met boven en onder een balkje, zoom je dan in op een breedbeeld tv, dan is het beeldvullend, maar heb je wel kwaliteitsverlies.

Als je een echte breedbeelduitzending hebt, dan is ie op een 4:3 TV gezien een beetje samengeperst, en op een breedbeeld tv wel van juist formaat, maar zoals eerder gezegd, dat komt niet veel voor (ik merk er iig weinig van ;) ).

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 17:42:
Misschien ook wel handig om te weten, 21:9 is hetzelfde als 2,35:1, dat zie je vaker op DVD's en internet dan de 21:9 notatie.
er zit verschil tussen. 2.35:1 staat nie gelijk aan 21:9

2.33:1 is namelijk ook nog een beeldformaat wat voorkomt bij films.
2.35:1 echter wel vaker.

De zwarte balken links recht boven of onder zijn dus geen PROBLEMEN van de tv zelf, maar meer onwetendheid van de gebruiker.

De meeste tv uitzendingen in nederland zijn helaas nog steeds in 4:3 dit betekent dat als je het in het origineel wilt kijken zonder uitgerekte hoofden of billen dat er links en rechts van de tv een zwarte balk verschijnt. Op elke breedbeeld tv zit wel een instelling die het mogelijk maakt om het beeld vullend te maken.

Zelf laat ik het beeldformaat altijd voor wat het is aangezien je dan geen vervormingen hebt of kwaliteitesverlies. Ik vind een 2.35 of 2.33 film die op een breedbeeld word uitgerekt niet om aan te zien. Veel mensen zullen echter wel dez optie gebruiken omdat ze toch geen idee hebben wat ze nou eigenlijk missen. (mijn moeder bijvoorbeeld.. die kijkt een 2.35 dvd op een 4:3 tv beeldvullend zonder dat ze wat door heeft :) )

Conclusie is dat veel mensen gewoonweg niet weten wat de verschillende beeldformaten zijn en hoe een dvd speler in te stellen.

Verwijderd

Zoefff schreef op 12 september 2003 @ 17:46:
[...]

Yup, volgens mij zijn er heel weinig zenders die in echt breedbeeldformaat uitzenden.
Dit klopt.. alleen nederland 1,2 of 3 wil nog wel eens breedbeeld uitzenden ! ( Of je moet een digitale schotel hebben)
Sporadisch zie ik wel eens een clipje op MTV of TMF langskomen in breedbeeld, maar daar houd het dan ook mee op.
Dit zijn volgens mij ook breedbeeld clips die door MTV of TMF weer aangepast zijn en in 4:3 worden verstuurd !
Veel zenders zenden wel in "quasi-breedbeeld" uit, dat is (op een 4:3 TV gezien) een beeld met boven en onder een balkje, zoom je dan in op een breedbeeld tv, dan is het beeldvullend, maar heb je wel kwaliteitsverlies.
word ik schijtziek van :) doe dan gewoon breedbeeld uitzenden... maar neeeej
[quote]

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Topicstarter
Als ik een dvd afspeel op een 4:3 tv hoe ziet het beeld er dan uit, zie je dan gewoon 2 balken, is het beeld dan wel normaal dus niet uitgerekt oid.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Dat hangt ervan af hoe je op je DVD speler instelt hoe hij daar mee om moet gaan.

Pan & Scan : Geen zoomen of vervormen, maar info verlies
Letterbox : Balken op je 4:3, maar wel alle info. :)

Aannames zijn fataal.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:58
Zoefff schreef op 12 September 2003 @ 17:46:
Als je een echte breedbeelduitzending hebt, dan is ie op een 4:3 TV gezien een beetje samengeperst, en op een breedbeeld tv wel van juist formaat, maar zoals eerder gezegd, dat komt niet veel voor (ik merk er iig weinig van ;) ).
Echt breedbeeld is palplus (helaas is d2mac dood).
Bij palplus zit er in die zwarte balken extra info gecodeerd. Dat wordt door een breedbeeld met palplus omgezet in extra beeldinfo waardoor de scherpte toeneemt.

Op een 4:3 is dat gewoon zwart (hoewel je soms wel wat paarse streepies erdoorheen ziet, dus helemaal onzichtbaar is die extra info niet gecodeerd)

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 15:55

Strikie

Athletics

IK heb een philips breedbeeld, die kan je handmatig instellen, als ik op auto druk is het beeld altijd vullend.(bij mij staat ie standaard op auto)
Tevens kan ik kiezen *film* div grootte's, heb er totaal geen problemen mee.

Als het beeld dus word uitgerekt zie ik geen lange hoofden e.d.

Gewoon prima beeld

[ Voor 23% gewijzigd door Strikie op 12-09-2003 21:59 ]

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Verwijderd

Ik heb ook een Philips MatchLine.

Nooit zwarte strepen in het beeld.
Ook niet bij films waar ze wel bij horen.
Je kent ze wel die oude oorlog films waar het gewoon gaaf was zwarte balke te hebben.

Als hij ze ziet (De tv dan) dan schakeld ie over op SMartZoom en huphuphup BarbaTruck
Volledig beeld.

SUPER

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-05 21:54

Xenan

Tree-of-life

Lampje schreef op 12 September 2003 @ 21:52:
[...]

Echt breedbeeld is palplus (helaas is d2mac dood).
Bij palplus zit er in die zwarte balken extra info gecodeerd. Dat wordt door een breedbeeld met palplus omgezet in extra beeldinfo waardoor de scherpte toeneemt.

Op een 4:3 is dat gewoon zwart (hoewel je soms wel wat paarse streepies erdoorheen ziet, dus helemaal onzichtbaar is die extra info niet gecodeerd)
Helaas niet helemaal waar. Palplus kent ook een "anamorfe" modus, maar deze wordt in de praktijk nooit gebruikt.
Maar doordat MTV/TMF er niets van snappen zie je af en toe toch anamorfe breedbeeld filmpjes (maar dit is weer geen PALplus...)
In die zin heeft Zoeff wel degelijk gelijk.

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Hm. Mensen zijn hier schijnbaar behoorlijk gecharmeerd van Zoomen....

(Heb zelf ook een Philips, een 36PW9575, maar ik zie liever de lijnen dan het verlies aan scherpte...)

Aannames zijn fataal.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:58
Zie je liever lijnen of balken?

Ik zie namelijk bij niet zoomen balken (links en rechts) en bij zoomen zie ik lijnen (door het oprekken kan je bijna de individuele lijnen zien).

Zoomen sucked :P

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik zie liever balken dus. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

tripende discussie pzich

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:12

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Zoomen sucks idd. Het verlaagt de resolutie, wat vooral funest is bij kabeluitzendingen, ook waar het soms nodig is. Als je bij een DVD gaat zoomen ben je gewoon fout bezig.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
GaMeOvEr schreef op 12 september 2003 @ 17:06:
[...]
21:9 : Origineel bioscoop formaat. Er zijn geen 21:9 TV's, dus als je een 21:9 film hebt, heb je balken op je 16:9 TV. Op je 4:3 TV heb je een balkje film. :P
Jammer dat er niet van dat soort TV's zijn. Het zou wel mooi zijn om DVD's in het bioscoopformaat fullscreen te zien. Aangezien de meeste DVD's in het brede bioscoopformaat zijn, is het natuurlijk eigenlijk wel het mooiste. Ik denk dat in de nabije toekomst wel van dit soort formaat TV's gemaakt gaan worden. Maar om te beginnen moeten grootformaat breedbeeld TFT's eerst maar eens flink goedkoper worden! :9

[ Voor 20% gewijzigd door Tranquility op 13-09-2003 02:38 ]

• Strikie

Strikie

Athletics

GaMeOvEr schreef op 13 september 2003 @ 01:00:

(Heb zelf ook een Philips, een 36PW9575, maar ik zie liever de lijnen dan het verlies aan scherpte...)
Misschien zie het verlies aan scherpte niet, ik zal er eens beter op gaan letten.
Daarin tegen vind ik die zwarte balken vreselijk , heb ik een breedbeeld gekocht en is het beeld nog te klein.

Misschien scheelt het ook hoever je van de TV vandaan zit, ik zit er zo'n 2,5 m vandaan.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:55

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Greentumb schreef op 13 September 2003 @ 10:17:
[...]

Misschien zie het verlies aan scherpte niet, ik zal er eens beter op gaan letten.
Daarin tegen vind ik die zwarte balken vreselijk , heb ik een breedbeeld gekocht en is het beeld nog te klein.

Misschien scheelt het ook hoever je van de TV vandaan zit, ik zit er zo'n 2,5 m vandaan.
Misschien heb je een te kleine breedbeeld gekocht dan? Hoeveel inch is ie?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• richard_kraal
  • Laatst online: 24-03-2025
ik zou zeggen koop geen philips matchline, ik heb er diverse gezien en m'n ouders hebben er 1, het beeld is niet zuiver, loopt vertragend, soort van mini ghosting van tft's en het lijkt gedigitaliseerd het is niet mooi en zuiver meer! Ook zijn de kleuren te hard en is helaas niet goed in te stellen, heb zelf een 82cm sony, is wel zuiverder maar heeft een minder goede auto detectie als de philips van mijn ouders, daarmee bedoel ik: detectie van beeldformaat hij pakt alleen auto echt breedbeeld, 4:3 met grote balken (zoom functie) de rest moet je met de hand instellen, maar over het algemeen ben ik er beter mee af de die zogenaamde slimme philips want daar erger ik me dood aan!

• Strikie

Strikie

Athletics

Bor_de_Wollef schreef op 13 September 2003 @ 10:21:
[...]

Misschien heb je een te kleine breedbeeld gekocht dan? Hoeveel inch is ie?
Philips Blackline S 70 cm, alweer een jaartje of 4 oud

Verwijderd

Mmmhhh
GaMeOvEr schreef op 13 September 2003 @ 01:00:

Geen last van hoor.
Heb alle digitale beeldbewerkings optie's op auto staan.

Alleen met mijn oma's bril wordt het wat waazig 8)7

Maar kan zijn dat ik een duurdere matchline heb :*)

• TD-er
  • Laatst online: 09-07 10:05
Dat van dat digitaliseren heb ik ook gezien.
Ikzelf heb geen breedbeeld, maar zat laatst wat te kijken bij de ouders van m'n vriendin op hun Philips Breedbeeld.
Het lijkt net op een DivX die op een te lage bandbreedte is gecomprimeerd. De stilstaande vlakken van bijvoorbeeld muren vertonen banden. Net alsof de A/D conversie maar op 6 of 7 bits gebeurd.
Ik vond het echt lelijk. Verder is die TV qua bediening super en de kleuren zijn mooi helder, maar die digitalisatie artefacten vond ik toch wel erg jammer.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Heb absoluut geen last van deze problemen met het digitalizeren.
Gewoon strak en vlot. Misschien hebben deze NOObs zelf alles op maximaal gezet.

Erg stom, want overdaad schaad. De Matchlines hebben sensors voor van alles dus gewoon alles op auto zetten.
Heb zelfs 2 sensor op de buitenzijde van de TV zitten.
Die meten de lichtsterkte en de hoek waar het licht van komt tegen spiegeling

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2003 21:26 ]

• TD-er
  • Laatst online: 09-07 10:05
De ouders van mijn vriendin kennende hebben die echt ook alles op auto staan.
Bij de mediamarkt heb ik ook naar menig breedbeeld staan kijken en bij de rustige scenes zag ik het bij alle breedbeeld's van Philips (andere merken heb ik eigenlijk niet op gelet)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ratsja
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09-2023

ratsja

bi polair

TD-er schreef op 14 September 2003 @ 10:59:
Dat van dat digitaliseren heb ik ook gezien.
Ikzelf heb geen breedbeeld, maar zat laatst wat te kijken bij de ouders van m'n vriendin op hun Philips Breedbeeld.
Het lijkt net op een DivX die op een te lage bandbreedte is gecomprimeerd. De stilstaande vlakken van bijvoorbeeld muren vertonen banden. Net alsof de A/D conversie maar op 6 of 7 bits gebeurd.
Ik vond het echt lelijk. Verder is die TV qua bediening super en de kleuren zijn mooi helder, maar die digitalisatie artefacten vond ik toch wel erg jammer.
klopt philips heeft echt een " gemaakt " beeld en dat is jammer, mijn persoonlijke voorkeur gaat daarom ook uit naar panasonic en dan 50Hz met een versterker ertussen en het beeld is absoluut niet minder als een 100Hz
Pagina: 1