Breedbeeld TV, en dan nog films die breder zijn

Pagina: 1
Acties:

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 13:05
Dat vind ik toch eigenlijk zo stom. Heb je net een mooie breedbeeld TV gekocht, blijkt dat veel DVD films Anamorph (zo heet dat dacht ik) opgenomen zijn, wat inhoud dat ze ook nog heel breed zijn, wat dus met zich meebrengt dat je zelfs op een breedbeeld TV zwarte balken krijgt.

Je kan er natuurlijk voor kiezen om in te zoomen, zodat die balken weg zijn, maar dat gaat ten koste van de kwaliteit, de film word waziger.

Wat is dat toch? Word je met alle geweld gedreven tot aankoop van een breedbeeld (want alle films zijn tegenwoordig in breedbeeld, en ook op TV veel breedbeel).

Straks komt er zeker nog een bredere TV? :?

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:27
Volgens mij ligt dat niet aan het anamorf zijn, maar aan het bioscoop-breedbeeldformaat van 2.35:1 (21.15:9) ipv van 16:9. Maar is idd irritant.

Anoniem: 42832

hrmmm. tja de meeste films zijn in verhouding 1.85:1 wat op een breedbeeld een mooi beeldvullend beeld oplevert. Sommige daarintegen zijn 2.35:1 wat zelfs op een breedbeeld nog een mooi setje balken oplevert.

Het heeft er mee te maken op wat voor formaat de oorspronkelijke film is geschoten en hoeveel de regiseur wel of niet wilde wegknippen.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 13:05
Ik dacht dat je wel 33% extra beeldlijnen had bij dat Anamorf. Is dat zo, of heb ik het verkeerd?

Anoniem: 38438

Dit is ook stom voor de mensen met een breedbeeld TV. Maar dat formaat heet Academy Standard. Sommige film makers kiezen hiervoor omdat zo het beeld in de bioscoop het beste tot zijn recht komt. Anamorf wil zeggen dat het beeld op de DVD zonder de zwarte balken staat zodat de kwaliteit van de DVD hoger wordt (of in iedergeval dat er meer ruimte vrij is). De dvd-speler zorgt dan dat het beeld weer normaal wordt weergegeven. Op DVD.nl staat er een hele goede uitleg over de verschillende formaten.

• Baltar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 19:28
Anamorph wil zeggen dat er horizontale beeldlijnen worden toegevoegd zodat de beeldkwaliteit bij het verticaal oprekken van 2.35:1 naar 1.85:1 (breedbeeld tv) zonder kwaliteitsverlies te paard gaat.

Ik ben in het gelukkige bezit van een projector. Dan merk je pas wat een enorm kwaliteitsverschil er is tussen anamorphic DVD's en niet-anamorphic DVD's

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:23

Anoniem: 61754

Bij een Loewe breedbeeld heb je hier een speciale mode voor geloof ik, cinescope?? zie iig nooit zwarte balken.

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 10:02
Op onze Grundig breedbeeld tv heb je ook zoiets.. Het heet Cinema Zoom.. Maar dat houdt dus in dat je een uitgerekt beeld krijgt bij 2:35 dvds...

Bij loewe wordt het in verhouding vergroot, maar dan kunnen er links en rechts een klein stukje wegvallen

Anoniem: 71244

Zoom ? mis je dan niet een stuk beeld?

hier een linkje met nog wat meer info over de beeld formaten
http://www.dvdweb.co.uk/information/anamorphic.swf

mijn mening is ik wil alles zien dus the wider the better

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38063

Is niets aan te doen, veel bioscoopfilms zijn idd op 2.35:1 opgenomen, en die kun je niet op een 6:9 (=1.85:1) tv afspelen zonder zwarte balken óf vervormen óf knippen.

Die balken die je op je breedbeeld overhoudt zijn wel een stuk kleiner dan wanneer je dezelfde film op een 4:3 tv afspeelt, en het beeld is groter bij een gelijke (verticale) schermgrootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bij die leowe heb je dus helemaal geen balken he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Laatst online: 18:10
Tsja ik heb ook een breedbeeld TV en veel films, in 1.85:1 (beeldvullend) en 2.35:1
Veel actiefilms komen in 2.35:1 pas echt goed tot hun recht, ik stoor me niet zo erg aan die zwarte balken, daar kan dan mooi de ondertiteling in ofzo... en d'r zijn ook genoeg films die wel beeldvullend zijn. Wat ik haat zijn 4:3 films.. dat is echt klote op een breedbeeld TV! :(
En op TV worden er amper films in breedbeeld formaat uitgezonden, op NL 1/2/3 en Belgie 1/2 en BBC 1/2 wel. Maar op de commerciele zenders heb ik nog nooit een film kunnen kijken in breedbeeld, of als ze dan een keer een breedbeeld film uitzenden dan staan de ondertitels onderin het zwarte gedeelte |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Laatst online: 18:10
Anoniem: 61754 schreef op 22 november 2002 @ 17:55:
bij die leowe heb je dus helemaal geen balken he.
Dat kan op ongeveer elke breedbeeld TV hoor, of via de computer als je (zoals ik) met je TV out werkt, dan zoom je gewoon een stukje in, maar dan valt er dus links en rechts een stukje beeld weg, of je rekt het beeld uit naar boven en onder, waardoor de verhoudingen niet meer kloppen.
Pagina: 1