Toon posts:

Zelfs op breedbeeld tv nog balken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier de originele dvd liggen van Starwars 2,
wat mij nu opvalt is dat zelfs ik deze film op mijn
breedbeeld tv bekijk er nog zwarte balken zijn.

Als ik er een divx van bak zijn er wel heel dikke
zwarte balken. De aspect ratio wat achter op deze
dvd staat is 2.35:1

Betekend dit nu ook eigenlijk dat ik de dvd moet encoderen
op 720x304 ? Die verhouding staat me eigenlijk niet zo aan.

Meestal maak ik er 640x480 van.

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 13:52

grep

meer begrep...

Je hebt helaas weinig te willen in deze.
De film is in een bepaalde verhouding gemaakt (meestal die 2.35:1, het bioscoop formaat zeg maar).
Als jij die verhouding gaat aanpassen (en dat doe je als je er 640x480 van maakt) dan raak je of een heel gedeelte van de film kwijt (aan de buitenkanten) of het beeld gaat er vreselijk vervormd uitzien.

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
Als je het beeldformaat instelt op 'Automatisch' ipv SuperZoom (philips), of 16:9, of 14:9 of een andere waarde, verdwijnen dan de balken niet ?

Op mijn Philips Breedbeeld (28PW8506) verdwijnen de zwarte balken wel als ik het beeldformaat instel op Automatisch.

-

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 13:19

DeTeraarist

#Boots2Asses

Breedbeeld heeft een AR van 16:9 das net iets minder als 2.35:1 (volgens mij is dat bioscoop formaat, maar dat weet ik niet zeker).
Hoe speel je de DVD af? Standalone of via de pc?
Als je een standalone dvd speler hebt, dan zou je, zoals FoxzMan al zei, je beeld instellingen kunnen wijzigen.
Anders zou je bijvoorbeeld Zoom Player kunnen gebruiken om de DVD af te spelen. Met Zoom Player kun je de AR van de dvd negeren en je eigen AR kunnen instellen (16:9, of gewoon helemaal negeren en fullscreen afspelen).

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

640x480 is juist een hele vreemde resolutie voor DivX, aangezien de meeste films niet 4:3 zijn.
Waarom zou je balken mee encoden, of het beeld uitrekken?

Op doom9 staan aanbevolen resoluties. Heeft te maken met het delen door even getallen (originele res./2 of /4)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

FoxzMan schreef op 27 januari 2003 @ 23:56:
Als je het beeldformaat instelt op 'Automatisch' ipv SuperZoom (philips), of 16:9, of 14:9 of een andere waarde, verdwijnen dan de balken niet ?

Op mijn Philips Breedbeeld (28PW8506) verdwijnen de zwarte balken wel als ik het beeldformaat instel op Automatisch.
Dan zoemtie hoogstwaarschijnlijk in en mis je een deel van het beeld (links en rechts) dat doet die van mij ieg...
Je kan die philips dan t beste op "breedbeeld" zetten -> wel balken, maar verhouding klopt en je mist niets :)

Dit balken kan je dus niets aan doen, heb je bijv ook met LOTR (de later uitgebrachte versie met DTS, dan)
:)

Maarja, ik zou t encoden met de balken erbij eik..
Zo is de film immers ook en anders krijg je t op een tv uitgerekt :/

[ Voor 11% gewijzigd door Okyah op 28-01-2003 00:32 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 13:19

DeTeraarist

#Boots2Asses

dreeke schreef op 28 January 2003 @ 00:31:
640x480 is juist een hele vreemde resolutie voor DivX, aangezien de meeste films niet 4:3 zijn.
Veel TV Films zijn nog in 4:3 formaat, pas sinds breedbeeld een beetje is doorgebroken (een jaar of 5 terug) zijn er meer tv-films in andere formaten gekomen.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

DeTeraarist schreef op 28 January 2003 @ 00:39:
[...]

Veel TV Films zijn nog in 4:3 formaat, pas sinds breedbeeld een beetje is doorgebroken (een jaar of 5 terug) zijn er meer tv-films in andere formaten gekomen.

jij je zin, je hebt ook wel gelijk ;)

Maar bekende bioscoop films kom je wel wat vaker tegen dan tv films, en die zijn dan in de meeste gevallen niet 4:3 :)

Star Wars lijkt me btw ook niet echt een TV film

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
tja, van horen en zeggen hoorde ik wel eens dat je een dvd niet moet encoden op een pixelhight van 700 of hoger, en dat beide getallen deelbaar moeten blijven door 16.
Wellicht is het een fabel. Wat is volgens jullie de beste pixelresolutie te gebruiken bij het
encoderen naar divx van een dvd met de ratio 2.35 : 1 ?

Ps. ik crop nooit met divx-en..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2003 22:41 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Okyah schreef op 28 January 2003 @ 00:31:
[...]

Dan zoemtie hoogstwaarschijnlijk in en mis je een deel van het beeld (links en rechts) dat doet die van mij ieg...
Je kan die philips dan t beste op "breedbeeld" zetten -> wel balken, maar verhouding klopt en je mist niets :)
De breedbeeld-stand is voor anamorphic dvd's. Dat lijkt me niet de juiste stand voor een divxje :)

16:9 moet je hebben voor normale breedbeeld uitzendingen (tv, divx)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01-2025

Paitor

rages doen :P

DeTeraarist schreef op 28 January 2003 @ 00:39:
[...]

Inderdaad, maar het gaat hier eigenlijk om het divx encoden / dvd bekijken (geen verschil in praktijk) en dat is dus al lang niet meer op 4:3. Je ziet het heel af en toe bij nogal slechte rips wel, maar kwaliteit is dan meestal ver te zoeken, vooral door de vervorming.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Pagina: 1