Toon posts:

[Alg] Boekingsprogramma schrijven. welke taal?

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn werk is de vraag gekomen een applicatie te schrijven in een windows-omgeving, waarmee zo'n 100-150 mensen (op verschillende locaties) boekingen (scheeps- wegtransport) moet kunnen invoeren, verwerken, printen (in factuurvorm) ed.

De basis:
Hierin moeten gegevens worden ingevoerd, opgevraagd, uitgeprint worden, als:
- bedrijven
- contactpersonen bij deze bedrijven
- locaties
- vervoersmiddelen
- produkten, enz

In het programma rechten geven aan personen voor het invoeren, veranderen van gegevens is niet de eerste noodzaak. (iedereen moet wel in kunnen loggen, zodat boekingen ook gelijk aan die persoon gekoppeld zijn.)

Zelf lijkt me het beste om hier geen webapplicatie voor te maken, maar een client-programmaatje, die verbinding maakt met een database. (gewoon een servertje waar het hele database-gebeuren op draait)

Mijn ervaring met programmeren is niet optimaal.. zegmaar een gevorderde beginner met C(++). verder wat ervaring met java/basic. Zie dit ook als een van de eerste leuke projecten, waarmee ik mezelf aardig wat programmeerkunsten kan aanleren.

Verder tips waar ik op zou moeten letten voor ik begin, is natuurlijk altijd welkom..
Kosten voor het maken zijn niet zo'n probleem.. Eigenlijk geen budget-limiet, en zelfs geen deadline om het af te hebben, aangezien het systeem op dit moment als een jaar of 10 prima draait in een DOS omgeving.

Een van mijn eerste vragen...
In wat voor taal zou ik dit het beste kunnen schrijven?
Wat moet ik wel doen, en wat niet...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Een taal die je dwingt om het goed aan te pakken en waarmee je makkelijk een connectie met een DB kunt leggen.
Denk hier bij aan Delphi, C#, ...

Lees misschien ook eens een boek over software design. Hoe je het best kunt aanpakken. Hoe je een database moet opzetten, etc....

Het valt me trouwens wel op dat er hier de laatste tijd meer en meer topics komen over applicaties die moeten geschreven worden door een bedrijf, en dat er iemand mee belast wordt die er nog niet echt veel ervaring mee heeft.
Moet jij dit helemaal alleen aanpakken, of kan je rekenen op de steun van iemand die daar wel ervaring mee heeft?
Ik wil je niet ontmoedigen, maar als je het helemaal alleen moet doen, dan denk ik dat het bedrijf wel eens heel veel geld over de balk zou kunnen gooien...

[ Voor 48% gewijzigd door whoami op 05-09-2003 22:57 ]

https://fgheysels.github.io/

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Grote ERP pakketten als SAP schijnen dit ook te kunnen (ben geen expert). Gaat dit bedrijf flink groeien? Hebben ze misschien al SAP of BAAN of whatever (exact ;-)?

Er zijn wel een aantal voordelen om voor een web-app te gaan: je hoeft je niet meer bezig te houden met het client-server model, iedereen kan op elke pc met browser toegang hebben, security is gemakkelijk te regelen etc.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Topicstarter
Moet jij dit helemaal alleen aanpakken, of kan je rekenen op de steun van iemand die daar wel ervaring mee heeft?
Nee. dit word een projectje voor 2 personen. De andere persoon heeft een jaar op 10 geleden de vorige versie van dit programma geschreven.
en dat er iemand mee belast wordt die er nog niet echt veel ervaring mee heeft.
Het is geen verplichting van het bedrijf... lukt het na een tijd echt niet om iets draaiend te krijgen, dan is het eigenlijk alleen maar jammer....
Voordeel is wel dat wanneer het echt een pakket(je) word, dat goedgekeurd word, dat dit pakket dat aan verschillende bedrijven (die nu op hetzelfde systeem werken, ook over zullen gaan stappen).. Financieel is dit nogal aantrekkelijk voor ons, (omdat de rechten voor gebruik niet bij het bedrijf zullen liggen, maar eigenlijk ons eigendom), en als ik daarvoor in de baas z'n tijd kan gaan spelen met verschillende pakketjes, dan is dit erg leuk meegenomen natuurlijk, en wat ik al zei.. erg leuk om ervaring om te doen met programmeren/databases (laatste al aardig wat ervaring met MySQL/SQL-Server)
dan denk ik dat het bedrijf wel eens heel veel geld over de balk zou kunnen gooien
Dat is de verantwoordelijkheid van het bedrijf :) Nee.. is geen probleem.

Geen SAP/BAAN/EXACT nee.

• whoami
Als geld geen probleem is, dan zou ik geen MySQL database kiezen.
MySQL kan je imo gewoon niet inzetten voor bedrijfskritische applicaties. Er ontbreken heel wat essentiele dingen in MySQL zoals transactions, stored procedures, triggers, subqueries (nog altijd?), .....
Zorg dan gewoon voor een echt DBMS zoals Oracle of SQL Server.

Verwijderd

Topicstarter
ja, klopt.. SQL server leek me ook al een beter optie...
Licenties liggen (en lagen) al ene tijdje nikss niks te doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 September 2003 @ 22:47:
Een van mijn eerste vragen...
In wat voor taal zou ik dit het beste kunnen schrijven?
Wat moet ik wel doen, en wat niet...
Als je je al af moet vragen welke taal je moet kiezen, dan heb ik maar 1 advies: niet aan beginnen.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik denk sowieso dat je veel aandacht moet gaan besteden aan het managen van verwachtingen.
Zelf lijkt me het beste om hier geen webapplicatie voor te maken, maar een client-programmaatje, die verbinding maakt met een database. (gewoon een servertje waar het hele database-gebeuren op draait)
Wat is jouw motivatie hier voor?

Daarnaast heb ik bij voorbaat al mijn twijfels of je uberhaupt iets zinnigs aan code krijgt. Als je nu al vraagt waar je moet beginnen, welke database je moet nemen en welke taal geschikt is, dan denk ik dat het project bij voorbaat al gedoemd is te mislukken en het zonde van je tijd is.
Het betekent namelijk dat je of te weinig vooronderzoek hebt gedaan om een beetje een visie te formuleren, of absoluut niets snapt van de materie.
Het eerste geval is pure luiheid, wat je gaat opbreken. Het tweede geval is een probleem, wat je ook gaat opbreken. (anders gezegd: het resultaat is in beide gevallen hetzelfde)

En, het maakt niet uit hoe lang je er over doet? :? Mja, lijkt me dat je chef toch nog wel een beetje verstand heeft en er wel een kleine visie schuil gaat.
Zo niet, dan kan hij allicht nog een training bij het bedrijf waar ik werk gaan volgen over financiering en waardedenken. :)

[ Voor 105% gewijzigd door gorgi_19 op 06-09-2003 00:29 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 00:18:
[...]

Als je je al af moet vragen welke taal je moet kiezen, dan heb ik maar 1 advies: niet aan beginnen.
Man's got a point _/-\o_

edit:
Uitbesteden aan de echte experts is ook een optie, de meeste bedrijven zouden dit waarschijnlijk goedkoper kunnen leveren dan dat jullie erop leren programmeren een een baggerprodukt (nofi, maar wel wsch als je de taal nog moet leren) afleveren vervolgens...

edit:
Afterlife/maui71: old habits die hard :P de zin was zo bedoeld zoals ie nu staat, verder niet bij nagedacht :Y)

[ Voor 50% gewijzigd door curry684 op 06-09-2003 00:58 ]

Professionele website nodig?

Verwijderd

Ik zeg niks, ik ga ff wat andere topics zoeken, om hier naar te verwijzen.
(had een heel verhaal getikt, maar klikte op de verkeerde knop).

Na herlezen, eerst ff wat tikken toch maar:
- 100-150 , zijn dat concurrent users ??
(schrap dan je opmerking:"Dacht aan een servertje om het hele database gebeuren op te draaien".
- Taal is nog onbekend
(huh, dus je gaat een serieuze applicatie ontwikkelen met iets waar je geen ervaring mee hebt).
- Welke database
( tsja, 100-150 users, boekingen ,facturen , zou maar aan een serieuze database gaan denken oa: Progress :) , ms-sql of oracle) (ja er zijn er nog meer noem ff wat goede grote jongens)

Wat heeft de "oude programmeur/ontwikkelaar" al aangegeven?

referenties naar dit soor "projecten" (moet ze ff zoeken, dus ze komen 1 voor 1)
(willekeurige volgorde, curry help me ff je staat er ook meestal bij;) )
Maken bestelprogramma
[rml][ Alg] Talen leren, in welke volgorde? *[/rml]
[rml][ Alg] Welke database(tool)(?)[/rml]
[rml][ Delphi] Facturensysteem[/rml]

zijn d'r wel ff genoeg, zou btw wel leuk zijn om de afloop van deze topics/projecten te weten. (zo kunnen wij "echte ontwikkelaars", misschien onze mening bijstellen)

[ Voor 130% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 01:09 ]

Verwijderd

gorgi_19 schreef op 06 september 2003 @ 00:21:
Daarnaast heb ik bij voorbaat al mijn twijfels of je uberhaupt iets zinnigs aan code krijgt. Als je nu al vraagt waar je moet beginnen, welke database je moet nemen en welke taal geschikt is, dan denk ik dat het project bij voorbaat al gedoemd is te mislukken en het zonde van je tijd is.
Ik wist 2 maand geleden ook niet hoe ik aan een project moest beginnen maar ondertussen draait de volledige administratie van een school er op (via ASP.NET/ access), het is verre van perfect maar het doet zijn werk en doet dat goed. Waarschijnlijk zijn de twee situaties niet volledig te vergelijken omdat ik net 2 maand 16 uur per dag er aan kon besteden. Maar toch al doende leert men.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 00:59:
[...]
Ik wist 2 maand geleden ook niet hoe ik aan een project moest beginnen maar ondertussen draait de volledige administratie van een school er op (via ASP.NET/ access), het is verre van perfect maar het doet zijn werk en doet dat goed. Waarschijnlijk zijn de twee situaties niet volledig te vergelijken omdat ik net 2 maand 16 uur per dag er aan kon besteden. Maar toch al doende leert men.
Definieer Volledige Adminstratie eens ?

Kan me het namelijk niet voorstellen,
2 maanden, 16 uur per dag 8)7
maar goed zeg 20 werkdagen, je hebt ze dubbel gedraaid, is 40 werkdagen, is dus normaal gesproken 1 maand lang 2 ontwikkelaars op een project, wie deed in de tussentijd het testen, controle op integriteit etc. ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 01:02:
Definieer Volledige Adminstratie eens ?
Volledige Adminstratie: • Er wordt geregistreerd wat elke leerling dag doet bvb gaan zwemmen, naar toneel gaan, een chockomelk drinken , ...
• op het eind van het trimester wordt er er een rekening uitgespogen met een totaal per leerling voor de ouders en per klas en per activiteit voor het secretariaat.
• De resultaten van de lln worden over de jaren heen opgeslaan en in grafieken verwerkt, zijn ten allen tijde te raadplegen door het centrum voor leerlingen begeleiding en voor de bevoegde leerkrachten en de directie• Alle relevante gegevens voor de aanpak (sociale, lichamelijke en andere) van de leerlingen wordt opgeslaan en kan door de juiste personen veranderd worden

Ok volledige administratie is mss wat overdreven :)
Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 01:02:
Kan me het namelijk niet voorstellen,
2 maanden, 16 uur per dag 8)7
maar goed zeg 20 werkdagen, je hebt ze dubbel gedraaid, is 40 werkdagen, is dus normaal gesproken 1 maand lang 2 ontwikkelaars op een project, wie deed in de tussentijd het testen, controle op integriteit etc. ?
Ik zie mezelf nog niet als ontwikkelaar ;) je mag dus 1 maand lang 1 ontwikkelaar rekenen. De controle werd gedaan door de ict coördinator van de school.
ik net 2 maand 16 uur per dag er aan kon besteden
Ik heb geen 2 maand er 16 uur gewerkt maar ik had er tijd voor

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 01:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 01:15:
[...]
Volledige Adminstratie: • Er wordt geregistreerd wat elke leerling dag doet bvb gaan zwemmen, naar toneel gaan, een chockomelk drinken , ...
• op het eind van het trimester wordt er er een rekening uitgespogen met een totaal per leerling voor de ouders en per klas en per activiteit voor het secretariaat.
• De resultaten van de lln worden over de jaren heen opgeslaan en in grafieken verwerkt, zijn ten allen tijde te raadplegen door het centrum voor leerlingen begeleiding en voor de bevoegde leerkrachten en de directie• Alle relevante gegevens voor de aanpak (sociale, lichamelijke en andere) van de leerlingen wordt opgeslaan en kan door de juiste personen veranderd worden

Ok volledige administratie is mss wat overdreven :)
Ok, klinkt op zich niet slecht, maar ook vrij eenvoudig in vergelijking tot probleemstelling van de TS
Ik zie mezelf nog niet als ontwikkelaar ;)
Ik heb collega's die langer werken dan mij, die ik niet zie als ontwikkelaar ;)

Ben hier niet om mensen af te kraken, ik respecteer ieders werk/inspanning soms moet alleen even de feiten op een rijtje worden gezet. Zeker als het om ontwikkeltrajecten gaan die de core-business van een bedrijf ondersteunen.
je mag dus 1 maand lang 1 ontwikkelaar rekenen. De controle werd gedaan door de ict coördinator van de school.
[flauw modus] En die is eigenlijk de leraar geschiedenis[/flauw modus]
Ik heb geen 2 maand er 16 uur gewerkt maar ik had er tijd voor
Hier heb je me, hoeveel uur heeft er nu ingezeten dan?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 01:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 01:22:
Ok, klinkt op zich niet slecht, maar ook vrij eenvoudig in vergelijking tot probleemstelling van de TS
Idd
[flauw modus] En die is eigenlijk de leraar geschiedenis[/flauw modus]
Zoiets de enige leerkracht daar die weet wat "een server" is :p
Hier heb je me, hoeveel uur heeft er nu ingezeten dan?
80 uur heb ik hun aangerekend. Maar daar zijn de uren van het lezen, aanleren, zoeken , proberen niet bij (wat meer werk was). Hoeveel dat was wil ik niet weten.
Maar ik heb zo het gevoel dat we een beetje offtopic aan het gaan zijn en dat we de TS niet vooruithelpen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 september 2003 @ 01:28:
[...]
Idd

[...]
Zoiets de enige leerkracht daar die weet wat "een server" is :p

[...]

80 uur heb ik hun aangerekend. Maar daar zijn de uren van het lezen, aanleren, zoeken , proberen niet bij (wat meer werk was). Hoeveel dat was wil ik niet weten.
Maar ik heb zo het gevoel dat we een beetje offtopic aan het gaan zijn en dat we de TS niet vooruithelpen.
Met die laatste regel valt het wel mee dat offtopic, waarschijnlijk kan je die 80 uur met een factor 3 of 4 vermenigvuldigen, is toch iets waar TS rekening mee moet houden.

Verwijderd

Topicstarter
Aan Maui..
100-150 users in totaal ja.. Deze zullen nooit allemaal gelijk op het systeem aan het werken zijn.. Zoals het er nu uitziet zal dat maximaal iets van 50-70 zijn.. (die dan zo nu en dan wat invoeren/oproepen/editten.

Een factor 3-4 x 80 uur.. tsja.. niet gek.. had ik niet op minder uren gerekend eigenlijk.. voor een eerste versie

Aan Gorgi
Het betekent namelijk dat je of te weinig vooronderzoek hebt gedaan om een beetje een visie te formuleren, of absoluut niets snapt van de materie.
Ehm.. waar denk je dat ik op dit moment mee bezig ben? Vooronderzoek misschien? Hoeft echt niet morgen af te zijn... en als je even doorgelezen had, dan had je ook gezien dat ik geen deadline heb, en geen slagingspercentage van 100%.
t'is voor de 'baas' leuk om straks een semi-programmeurtje in z'n bedrijf te hebben, en voor mezelf leuk, omdat ik even een tijdje wat anders kan doen dan systeem/netwerk/beveiligingen. (rustig de laatste tijd met updates/wijzigingen/uitbreidingen).
Zo niet, dan kan hij allicht nog een training bij het bedrijf waar ik werk gaan volgen over financiering en waardedenken.
Ik zal zeggen dat hij je hier kan bereiken voor vragen :)
Het web-based gebeuren is iets wat liever niet gebruikt gaat worden.. In de scheepvaart hebben veel medewerkers te maken met sites waar ze gelijke zaken kunnen doen als het idee waar ik nu opdracht voor heb gekregen. Om de zaken gescheiden te houden, is dit voor zover ik nu heb gehoord 1 van de "vereisten".

Aan Toffenboy:
Thanx voor je backup :)

Even in het algemeen tegen de 'top'-programmeurs hier:
Afkraken van mijn vraag heb ik niks aan. Ben hier op zoek naar tips, thing-to-do/not-to-do.
Ook jij - de top-programmeur, bent ooit begonnen met niet meer dan Hello World, lijkt me!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 02:28 . Reden: Typo ]

Verwijderd

Er staan ook genoeg tips tussen hoor ;)

Die factor 3x/4x á 80 uur was voor de School Administratie, niet voor jouw project.
Ik denk dat je dan een 0 ergens achter moet gaan zetten (zeer grove schatting, door wat ik zo lees).

Maar een term als budget-onbeperkt, en geen tijdlimiet komt natuurlijk raar over sowieso. Want waarom zou je het dan niet uitbesteden (sales bij ons sluit graag dit soort contracten af ;) (nacalculatie dus ) )

We willen je niet afkraken ofzo, maar het is niet voor niks dat mensen voor dit soort zaken langdurige opleidingen voor doen, en dan nog op allerlei vlak. Commercieel, managers, ontwikkelaars, dba's etc. etc.

En ook bij jouw (zie mijn andere post over dit soort gelijksoortige topics), blijkt dat er over een aantal dingen nogal 'licht' wordt gedacht, wat een fout uitgangs punt is. Zo noem je in je laatste post maximaal 50-70 user, die 'wat' editen/invoeren etc. Als dit concurrent users zijn, dan is dit best iets om serieus rekening mee te houden in keuze en inrichting van database etc.

Verder is je TopicStart natuurlijk een vrij openvraag, waar weinig ruimte inzit om een zinnig antwoord op te geven.
In principe vraag je "Hoe kan en met wat kan ik dit project op gang krijgen".
We zullen eens beginnen met de database keuze:

Er zijn een aantal serieuze spelers op de markt die betrouwbare en krachtige commerciele database producten op de markt zetten (hierbij noem ik Oracle, Ms-Sql, Progress, db/2).

Daarnaast zijn er nog zeer velen die "gratis" en/of "open source" producten neerzetten (reken er op dat je voor een vakkundige support altijd zal moeten betalen).
Hierbij noem ik: postGress-SQL, MySql, Interbase/FireBird (en nog vele andere).
(btw in C'T van een paar edities terug stond een test over databases).

Ik ga er even vanuit dat je je probleemstelling en bijbehorende (bedrijfs) processen al uitgewerkt hebt, en aan de slag wi gaan.

Wat is belangrijk voor de keuze van een database:
(lees trouwens voor database liever rdbms)

1. Betrouwbaarheid
2. Performance
3. Schaalbaarheid
4. DBA bezetting (dus hoeveel uur moet een DBA besteden aan een database)
(variable kosten)
5. Aanschaf Prijs
(vaste eenmalige kosten, niet al te veel naar kijken dus!)
5a. Updates
( kosten?? soms wel soms niet, dus nakijken!)
5b. Support
( kosten, 99% wel, dus ook nakijken!)
6. Platform ondersteuning
(OS (windows, unix, linux, etc., Hardware: std server (intel, amd) machine, of
een AS/400, RS/6000)

Heel simpel en grofweg gezegd kan je 4,5,5a,5b uitdrukken in de zgn. TCO (total cost of ownership) hier zijn van diverse databases cijfers en vergelijkingen over te vinden. Ik denk dat je baas dit soort dingen wel interessant vindt!

Een aantal punten zijn meestal duidelijk binnen een organisatie,
(aanwezige platform, dba expertise, reeds aanwezige database?)
andere punten moet je onderzoeken of vanuit gaan wat je hoort
(betrouwbaarheid, performance, schaalbaarheid)

Als je dit hebt besloten kan je kijken in welke taal/omgeving je met die database kan communiceren.

Sommige doen het omgekeerd kiezen eerst de taal/omgeving en beslissen dan tegen welke database.

Als je dit soort dingen nu eens onderzoekt (evt. beslist of een paar keuzes neerzet) en hier de door jouw gevonden pro's en con's neerzet kunnen mensen hierop reageren. Zo worden we allemaal wat wijzer.
Daarna als je besloten hebt in welke taal/omgeving je gaat ontwikkelen, en je daarmee aan de slag bent, kun je eens kijken of wij jouw met bepaalde problemen kunnen helpen (ook hier doen de meeste op het forum graag aan mee).

Dat er wat gekat wordt, dat je het niet zou kunnen etc. is geen persoonlijke aanval, alleen een tip om uit te kijken waar je (en vooral je bedrijf) gaat instorten.

offtopic:
Valt me nog mee dat ik niemand
php & mysql
heb horen roepen hierzo :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 03:03 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb enige ervaring met School 2000 e.d. van Miniware, wil je zoiets hebben? Als zelfstudie/lerende heb ik eens naar de broncode van School 2000 en dat andere programma van Miniware gekeken, dus heb het vast nog wel op 5" diskette liggen :)

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 02:14:
Ehm.. waar denk je dat ik op dit moment mee bezig ben? Vooronderzoek misschien? Hoeft echt niet morgen af te zijn... en als je even doorgelezen had, dan had je ook gezien dat ik geen deadline heb, en geen slagingspercentage van 100%.
t'is voor de 'baas' leuk om straks een semi-programmeurtje in z'n bedrijf te hebben, en voor mezelf leuk, omdat ik even een tijdje wat anders kan doen dan systeem/netwerk/beveiligingen. (rustig de laatste tijd met updates/wijzigingen/uitbreidingen).
Dit noem ik geen vooronderzoek. Je staat er helemaal blanco voor en 0,0 voorkennis, althans, zo blijkt uit je post. Anders had je zelf over een aantal al weggestreept en was je met concretere problemen naar voren gekomen.
Een voorbeeld:
Ik twijfel tussen Oracle of SQL Server als backend. Oracle heeft als voordelen ........ Echter, SQL heeft weer ... en daar hebben we al standaard geschikte licenties van.
Ik acht je nu ook niet in staat om goed de posts van mensen te beoordelen. Immers, je weet ook niet wie achter de nickname schuil gaat. Weet jij van mij of ik een 16-jarig scholiertje ben,dat net z'n eerste site af heeft? Of ben ik een senior developer met jarenlange ervaring op verschillende platformen?

En je hebt geen deadline? :? Tuurlijk heb je wel een deadline, maar deze is niet expliciet gegeven. Ik kan me niet voorstellen dat je baas je 2 jaar lang laat prutsen aan iets.

Ook geef je nog enkele vaagheden aan in je eerste post. "Het hoeft niet te kunnen, maar als dat er bij zit, is het mooi". Hoe moet je nu uberhaupt een applicatie bouwen, als de vereisten van een systeem nu al vaag zijn. Dan kunnen er vast en zeker nog meer vaagheden naar voren komen wat het nu eigenlijk precies moet kunnen.

Als je echt verder wilt met dit project, dan zou ik nu stoppen met ontwikkelen en eerst eens gaan inlezen (en vooral veel) in verschillende ontwikkeltechnieken. Daar zijn vast wel theorieboeken over te vinden, om op deze wijze een basis te krijgen.
Begin daarna eens met wat simpele dingetjes te maken, voordat je je echt in dit gedeelte stopt.

En voor de duidelijkheid... Als je dat al afkraken noemt van sommige mensen, dan kan je beter maar helemaal stoppen. De mensen zijn hier direct en reageren op een vrij vage vraag. En mensen reageren nog redelijk uitgebreid ook.. En dat noem jij afkraken? :? Ik noem het eerder reeel.
Het web-based gebeuren is iets wat liever niet gebruikt gaat worden.. In de scheepvaart hebben veel medewerkers te maken met sites waar ze gelijke zaken kunnen doen als het idee waar ik nu opdracht voor heb gekregen. Om de zaken gescheiden te houden, is dit voor zover ik nu heb gehoord 1 van de "vereisten".
Dus het is om je te onderscheiden, dat het niet gedaan wordt? :?:? Als dat de reden is, is dat een van de allergrootste valkuilen waar je in kan vallen en mag je je marketingafdeling een gigantisch harde schop gaan verkopen.

[ Voor 25% gewijzigd door gorgi_19 op 06-09-2003 08:50 ]

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 00:59:
[...]
Ik weet niet hoe belangrijk de data is, maar misschien kan je eens overwegen om MSDE te nemen. Access kan namelijk nogal eens wat instabiliteiten krijgen. MSDE is redelijk compatible met Access qua SQL dialect, en heeft nog een aantal extra opties / mogelijkheden.

En daarnaast is de stabiliteit stukken groter. MS Access is namelijk ten tijde van ontwikkelen nooit gemaakt voor veel concurrent users. :)

Zoals ook al eerder aangegeven lijkt me aan jouw project iets minder 'gevaren' kleven. Het product van de TS wordt een commercieel product, of in ieder geval commercieel ingezet. Hierdoor wordt de complexiteit sowieso wat vergroot.

• whoami
Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 02:14:
Ook jij - de top-programmeur, bent ooit begonnen met niet meer dan Hello World, lijkt me!
Daar heb je het. De spijker op de kop.
Als je wilt leren programmeren, begin dan met iets eenvoudigs. Een eigen eenvoudig projectje, waarmee je de taal kunt leren. Waarmee je kunt experimenteren, waar het niet geeft dat je opeens alles op z'n kop zet en herbegint.
Begin met een hello wereld, maak dan eens wat grotere programma's, en bouw zo verder op.
Ga niet direct met een groot project beginnen als je nog moet leren programmeren.

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 12:45

slm

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 02:48:
Wat is belangrijk voor de keuze van een database:
(lees trouwens voor database liever rdbms)
En eigenlijk eerder: applicatie. Wat voor je rdbms geldt, geldt óók voor je app.
1. Betrouwbaarheid
2. Performance
3. Schaalbaarheid
4. DBA bezetting (dus hoeveel uur moet een DBA besteden aan een database)
(variable kosten)
5. Aanschaf Prijs
(vaste eenmalige kosten, niet al te veel naar kijken dus!)
5a. Updates
( kosten?? soms wel soms niet, dus nakijken!)
5b. Support
( kosten, 99% wel, dus ook nakijken!)
6. Platform ondersteuning
(OS (windows, unix, linux, etc., Hardware: std server (intel, amd) machine, of
een AS/400, RS/6000)
En dus ook:
7. Applicatie beheer
Ik weet niet wat jouw functie in het bedrijf is, stagaire / extern ingehuurd of
interne medewerker met vast contract, maar het mag niet zo zijn dat wanneer
jij vertrekt, opeens niemand meer de app kan beheren.
8. Implementatie
Installatie bij clienten

Ik zie trouwens niet in waarom de app niet web-based zou mogen zijn. Als er al verschillende apps zijn op het web die hetzelfde doen, moet je een verschil maken in kwaliteit, niet in beperkingen. Daarnaast zullen de kosten voor ondersteuning en implementatie een stuk hoger liggen als de app _niet_ webbased is.

Als ik jou (de TS) was, dan zou ik eerder de rol van projectleider aannemen, een extern (volwassen en bewezen) bedrijf inhuren die de app gaat maken, implementeren, ondersteunen en beheren en dat jij lekker ervaring gaat opdoen doordat je middenin dat project zit.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

Verwijderd

gorgi_19 schreef op 06 September 2003 @ 08:48:
Ik weet niet hoe belangrijk de data is, maar misschien kan je eens overwegen om MSDE te nemen. Access kan namelijk nogal eens wat instabiliteiten krijgen. MSDE is redelijk compatible met Access qua SQL dialect, en heeft nog een aantal extra opties / mogelijkheden.

En daarnaast is de stabiliteit stukken groter. MS Access is namelijk ten tijde van ontwikkelen nooit gemaakt voor veel concurrent users. :)
Er wordt om de halve dag een backup gemaakt, en echt veel users krijgt hij niet te verwerken max (heel erg max) 20. Een realistischer aantal is 5. Van instabiliteit heeft het nu nog geen last maar als de db met de jaren groter wordt dan zou dit een probleem kunnen worden. Heeft MSDE geen maximum aantal concurrente users (ik dacht rond de 10?)?
gorgi_19 schreef op 06 September 2003 @ 08:48:
Zoals ook al eerder aangegeven lijkt me aan jouw project iets minder 'gevaren' kleven. Het product van de TS wordt een commercieel product, of in ieder geval commercieel ingezet. Hierdoor wordt de complexiteit sowieso wat vergroot.
Dat is juist :)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
Om heel eerlijk te zijn: de echte topprogrammeurs van nu zijn begonnen naast een collega die al goed was. Niemand kan in z'n eentje uit boeken een goede programmeur worden, laat staan de complete software ontwikkeling en nazorg leren managen. En feitelijk heb je op het moment geen programmeur nodig, maar een meer all-round persoon. Een programmeur maakt programma's van designs/requirements. Je hebt eerst een architect/requirements analyst nodig.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:30
Het programmeren is alleen het feitelijk maken van het programma. Uiteindelijk is het goedkoper om een ICT'er het te laten doen dan dat je zelf gaat klooien. Jij bent al zoveel uur kwijt aan het beheersen van de stof dat het hogere uurloon word gecompenseerd daarnaast heb je dan de garantie dat het werkt.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 12:33:
[...]

Er wordt om de halve dag een backup gemaakt, en echt veel users krijgt hij niet te verwerken max (heel erg max) 20. Een realistischer aantal is 5. Van instabiliteit heeft het nu nog geen last maar als de db met de jaren groter wordt dan zou dit een probleem kunnen worden. Heeft MSDE geen maximum aantal concurrente users (ik dacht rond de 10?)?
MS Access kan in theorie 255 concurrent users aan. Alleen ontzettend veel mensen vragen zich af hoe Microsoft dit voor elkaar heeft gekregen. In praktijk kan deze maximaal 5 tot 10 concurrent users aan. MSDE heeft een hardcoded limit van 5 concurrent users. Daarna worden deze in een queue geplaatst, waardoor er hooguit een kleine vertraging op zou kunnen treden.

De limiet van concurrent users verschilt in praktijk dus niet zo heel erg.

Let trouwens op dat een user geen concurrent user is.

Ik geloof trouwens ook dat zowel MSDE als MS Access beiden een limiet hadden qua grootte van 2 GB. Echter, MSDE is makkelijk te veranderen naar SQL Server (lees: installeer SQL Server en het probleem is opgelost)
Echter, ook voor MS Access geldt dat het hier een theoretische limiet is; vele tienduizenden records in een database van honderden MB's gaat het niet fijn vinden.

Het gevaar ligt hem er in dat de kans dat een database corrupt raakt bij MS Access vele malen groter is dan bij SQL Server / MSDE.

[ Voor 5% gewijzigd door gorgi_19 op 06-09-2003 13:34 ]

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Een software applicatie, bestaande uit een server en 150 clients, schrijven is niet een klein klusje voor iemand die nog nooit iets over Software Engineering heeft gelezen, IMHO.

Zoals MSalters al aangeeft gaat het in het begin vooral om requirements engineering:
Het opstellen van het doel / probleem.
De Must- / Should- / Could- / Won't have list opstellen van (non) functionele eisen etc.
Ik kan hier wel een lang verhaal gaan schrijven, maar je zou het volgende boek kunnen lezen:
Software Engineering, Principles and Practice. 2nd Edition. Hans van Vliet, Wiley 2000.

Je zult sowieso met design patterns aan de gang moet, anders maak je het jezelf nog lastiger. En je zult security ervaring nodig hebben in verband met de non functionele security - eis. Een hacker is dodelijk voor dit systeem. Dus je zult ook aan backup moeten denken.

Verder is het natuurlijk nog belangrijk met hoeveel man je werkt, in je eentje is dit echt bijna onbegonnen werk, lijkt mij. Denk er nog eens goed over na, voordat je je handen hier aan gaat branden.

JayGTeam (213177)

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 18:33
Eskimootje schreef op 06 September 2003 @ 12:58:
Uiteindelijk is het goedkoper om een ICT'er het te laten doen dan dat je zelf gaat klooien. Jij bent al zoveel uur kwijt aan het beheersen van de stof dat het hogere uurloon word gecompenseerd daarnaast heb je dan de garantie dat het werkt.
Pff het spijt me zeer maar wat een bollox. Alsof het een garantie is dattie het zelf verkloot. En alsof het een garantie id dat een 'ICT'er' ( *blech* ) altijd een klasseprodukt aflevert.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:30
farlane schreef op 06 September 2003 @ 14:31:
[...]

Pff het spijt me zeer maar wat een bollox. Alsof het een garantie is dattie het zelf verkloot. En alsof het een garantie id dat een 'ICT'er' ( *blech* ) altijd een klasseprodukt aflevert.
Ja die garantie heb je, anders betaal je namelijk niet :) tenminste als je slim zaken doet. Je betaald ook niet als je een geleverde auto het niet doet waarom zou je dan wel voor een programma wat niet werkt betalen?

EDIT: wat is een bollox?

[ Voor 6% gewijzigd door Eskimootje op 06-09-2003 14:42 ]

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 14:38
Na het lezen van deze topic, waar overigens een hoop nuttevolle reacties in staan, ga ik nu toch proberen je de juiste richting in te sturen. Met nadruk op proberen...

Ik lees dat je al een SQL Server licentie hebt liggen. Dat is iig al een goed begin punt, want dat scheelt investerings kosten natuurlijk.

De eisen die je hebt vast gesteld kunnen nog veel uitgebreider, daar zou je toch eerst mee moeten beginnen...

Je hebt de database al, nu moet je nog een ontwikkelomgeving uitkiezen die daar perfect op aansluit. Aangezien SQL server alleen op W2K Server draait, lijkt het me ook dan meteen makkelijk om de hele ontwikkelomgeving op windows te draaien.

Een nieuwe (en al beproefde) ontwikkelomgeving is Microsoft.NET.

In mijn ogen, is dit het beste platform waar je je applicatie in kan ontwikkelen, omdat de eisen die je tot nu toe gesteld hebt qua functionaliteit daar goed op aansluiten.

Je wil zoiezo geen webapplicatie hebben. met .NET is het heel goed mogelijk en relatief makkelijk om data van de server naar de clients te gooien over een netwerk/VPN/WebServices.

.NET heeft ook nog het voordeel, dat je er in verschillende talen in kan programmeren. Je hebt al ervaring met C++, dus de volgende logische stap is dus C#

Ik denk dat je met C#/.NET het juiste platform hebt om jou applicatie in te ontwikkelen.

• gorgi_19

gorgi_19

Nog een kleine reactie op PhoneTech.. Het is helemaal niet nodig dat de applicatie en de database op dezelfde server draaien. Ik kan me ook goed voorstellen dat er besloten wordt om de database op een aparte server te draaien.

Verwijderd

Imo is hier maar 1 taal voor: Delphis pascal middels Delphi. Voor kantoorautomatisering imo _de_ taal.

Uitleg: .net is nog te nieuw, daar is nog te weinig ervaring mee. Dan krijg je dus sowieso gepruts, ook als je het door een groot bedrijf laat doen. C++/C enz. zijn in principe heel geschikte talen, maar op de een of andere manier worden die als 'meer ingewikkeld' ervaren, en zijn er dus minder goede programmeurs voor te vinden. Java voor een kantoorapp? Jongens, wel serieus blijven aub :)

Blijft over die andere grote: Delphi. Bijkomend voordeel: heel eenvoudig portbaar naar linux indien gewenst, dankzij kylix. Daarnaast biedt Delphi een ijzersterke IDE welke geheel is toegesplitst op het ontwikkelen van dit soort applicaties.

Wat betreft het zelf ontwikkelen of uitbesteden... in mijn ervaring (en die omvat grote softwarehuizen) krijg je bij uitbesteden exact hetzelfde gepruts als wanneer je het zelf doet.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 15:19 ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 15:14:
Imo is hier maar 1 taal voor: Delphi. Voor kantoorautomatisering imo _de_ taal.

Wat betreft het zelf ontwikkelen of uitbesteden... in mijn ervaring (en die omvat grote softwarehuizen) krijg je bij uitbesteden exact hetzelfde gepruts als wanneer je het zelf doet.
Delphi is geen taal.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

chem schreef op 06 September 2003 @ 15:16:
[...]

Delphi is geen taal.
Kinderachtig.

.net is ook geen taal.

//edit
zo beter? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 15:20 ]

Verwijderd

chem schreef op 06 September 2003 @ 15:16:
[...]

Delphi is geen taal.
Klopt, Delphi is de omgeving, de taal is Object Pascal ;)

• PdeHoog
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik hoor iedereen hier over ontwikkeltechnieken, tools en andere verschrikkelijk interessante dingen praten, maar.......

vergeten wij hier niet iets heel belangrijks?

jawel: PROJECT MANAGEMENT!

Oftewel:
- Planningen
- Plannen van Aanpak
- Definitiestudie

Trek het eerste het beste project-managementboek eens uit de kast (PRINCE2, SDM) en begin met lezen. Zonder project-management is een project per definitie al dood.

Als dit project ook aan andere bedrijven verkocht moet worden, moet het ook goed zijn en doe het dan volgens beproefde methodes; schrijf een PvA, maak een ontwerp en ga dan pas bouwen en beslissingen nemen over te gebruiken DBMS-en, ontwikkeltools en weet ik verder wat nog meer.

Ik zag trouwens dat TS gebruik gaat maken van een collega die het oude systeem gebouwd heeft. Ik stel voor dat je eens begint met de kennis van die man op papier te stellen (contingency-planning zeg maar, voor als hij wegvalt door een of ander).

Verwijderd

PdeHoog schreef op 06 September 2003 @ 15:59:
Ik hoor iedereen hier over ontwikkeltechnieken, tools en andere verschrikkelijk interessante dingen praten, maar.......

vergeten wij hier niet iets heel belangrijks?

Oftewel:
- Planningen
- Plannen van Aanpak
- Definitiestudie
100% mee eens, ik had dit al genoemd geloof ik (iets andere manier).
Maar er zullen toch op z'n minst tijdlijnen en mijlpalen uitgezet moeten worden,
en zeker een budget. Als je baas dit zo op z'n beloop laat gaan is de kans dat ie
van een koude kermis thuis komt erg groot. Of je nu een top dev'er bent of niet,
je werkzaamheden en voortgang zullen toch enigszins getoetst en geëvalueerd moeten worden.

Verwijderd

Planning is zwaar overrated, evenals het maken van een plan van aanpak en/of een definitiestudie.

Natuurlijk moet je wel _wat_ plannen; de grote lijnen moet je wel vaststellen. Voor de rest zou ik in een situatie als dit meer richting prototyping neigen. Iets bouwen, kijken hoe het functioneerd, wat de bevindingen zijn, dit documenteren en dan verder gaan.

Er wordt in NL veel te veel de nadruk gelegd op planning en documentatie. Waar ik werk is een paar maanden geleden een project afgeleverd door een der grotere softwarehouses in nederland. De kwaliteitsbewaking, testplannen, FO's, enz. is uitgevoerd door een andere grote partij.

Het gevolg: qua kosten (ettelijke miljoenen) is het gros naar documentatie gegaan, we hebben iets van 14 ordners staan met documentatie. Alleen al om die bij te houden al naar gelang de situatie wijzigt (de wereld draait) is een behoorlijke klus.

Daarnaast zijn er een 8tal maatwerkapplicaties. En, nu komt het, het is gerommel van de bovenste plank. De documentatie etc. is allemaal keurig in orde, maar de uitvoering zuigt.

Ik doe het liever andersom, een goede uitvoering en een goed stuk maatwerk, met iets minder documentatie.

• whoami
Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 17:22:
Planning is zwaar overrated, evenals het maken van een plan van aanpak en/of een definitiestudie.
Yeah sure.
Jij gaat een applicatie ontwikkelen zonder dat je precies weet wat die app moet kunnen en wat ze niet moet kunnen?

Er mag natuurlijk niet overdreven worden in documentatie. Het documenteren mag het project niet worden, maar bepaalde dingen -zoals bv een definitie-studie- zijn echt wel nodig.

Verwijderd

whoami schreef op 06 September 2003 @ 17:29:
[...]

Yeah sure.
Jij gaat een applicatie ontwikkelen zonder dat je precies weet wat die app moet kunnen en wat ze niet moet kunnen?

Er mag natuurlijk niet overdreven worden in documentatie. Het documenteren mag het project niet worden, maar bepaalde dingen -zoals bv een definitie-studie- zijn echt wel nodig.
Wat nodig is, is dat de ontwikkelaar weet wat er ontwikkeld moet worden, niets meer en niets minder. Een definitiestudie is noodzakelijk als je een externe partij in de hand neemt, echter daarvan is hier geen sprake.

Maar goed, in alle eerlijkheid, het maken van een definitiestudie is iets wat meestal wel verstandig is. Echter men neigt er hier veel te veel naar om maar te hameren op documentatie, terwijl implementatie gewoon belangrijker is. Dat is waar men uiteindelijk mee moet werken.

Kwaliteitswerk kenmerkt zich niet door goede documentatie. Het kenmerkt zich door voldoende documentatie en een goede implementatie.

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik weer.. had er al wat eerder willen zijn vandaag, maar gebrek aan slaap heeft er toch wel voor gezorgd dat ik niet voor 5-en m'n bed uit was.

Aardig wat gereageerd, zie ik.. Thanx..
Aan maui.
Dat er wat gekat wordt, dat je het niet zou kunnen etc. is geen persoonlijke aanval, alleen een tip om uit te kijken waar je (en vooral je bedrijf) gaat instorten.
Begrijpelijk, maar desondanks zie ik hier (op GOT in zijn geheel trouwens.. niet alleen deze post) teveel reacties van mensen die nergens over gaan, en waar een TS zowieso niks aan zou kunnen hebben.. OK.. nu ik mijn eerste post doorlees, zie ik dat ik wel wat meer info had kwijtgekund aan jullie, maar goed..

Las tussendoor een reactie op dat er geen tijdslimiet aan het project is gesteld.. Klopt ook nogsteeds.. Het project is, zoals het nu is, nogsteeds geen verplichting voor mij. Met een 40-50-urig baantje in de week, en daarbij eigen vrije tijd, heb ik nog genoeg tijd om zelf dingen uit te gaan vinden.. Het is (voor het bedrijf) geen 'must' om dit programma af te krijgen (niet binnen een bepaalde tijd, of zelfs helemaal niet). Voor mezelf wel.. als ik 100% weet hoe alles aan te gaan pakken.

Aan Phonetech
Even wat uitgebreider.. SQL server licenties, en Visual Studio .NET zijn allebei al aangeschaft.. Wat dat betreft geen extra kosten dus.. Visual Studio is zeker een mooi pakket.. Is een de eerste dingen waar ik eens naar ben gaan kijken. Tijdens dit 'kijken', dacht ik eraan om hier eens meningen/tips te gaan zoeken, en daardoor deze topic ook gestart.

Aan PdeHoog
Oftewel:
- Planningen
- Plannen van Aanpak
- Definitiestudie
KLopt.. ook erg goed om er bij te hebben. Heb 2 weekjes terug het voorbereidende werk erbij gepakt van 10 jaar geleden. (de oude versie van het programma) Wat dat betreft heb ik qua programma-eisen, database opzet alles in zijn geheel al bij elkaar.. (ook met de gemaakte wijzigingen na de eerste produktie-versie van het programma, waarin verbeteringen, kleine foutjes al weggewerkt zijn.

Verwijderd

:) na, ok kunnen we je nu op gang helpen.

Neem hier eens een kijkje:

http://www.dts.nl/index.php/article/archive/144 (VB.Net)
http://www.dts.nl/index.php/article/archive/143 (C#)
http://www.dts.nl/index.php/article/archive/76 (SQL)
http://www.dts.nl/index.php/article/archive/72 (Ontwerp & Structuur)

Kan geen kwaad, plus een extra cursus is altijd mee genomen, zeker als de baas betaalt en tijd beschikbaar stelt.
Je krijgt op dit soort cursussen altijd allerlei handige tips mee, waar je anders nooit achterkomt.
Ik heb geen banden met DTS, weet alleen dat ze goede opleidingen hebben, er zullen er wel meer zijn, maar ik noem deze ff

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 18:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanx.. zal eens kijken

Verwijderd

Heerlijk om het datamodel mee te ontwikkelen (en in een klap ook te documenteren): Sybase powerdesigner.

Je begint met een conceptueel datamodel, daarna kun je dit laten omzetten naar een fysiek datamodel (dus inc. alle keys, koppeltabellen, enz). Triggers, views, stored procedures.. kun je allemaal hier toevoegen. Uiteindelijk kun je hem de .sql uit laten poepen om het geheel ook daadwerkelijk te maken, of je laat hem de database via ODBC oid. maken.

Het vullen van deze database met testdata kan ook nog.. echt een heerlijk pakket.

De evaluatieversie is 30dagen geldig, lang genoeg om een goed datamodel op te zetten, mits je van tevoren maar nagedacht hebt hoe je e.e.a. wilt organiseren.

http://www.sybase.com/det...n=N&dropdown_product=1249

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 18:33
Eskimootje schreef op 06 September 2003 @ 14:41:
Ja die garantie heb je, anders betaal je namelijk niet :) tenminste als je slim zaken doet.
Maar wat schiet je er mee op? Ook al betaal je niet, je bent wel de tijd en moeite en energie kwijt die je er in hebt gestopt.
Een krachtterm voor alles waar je het niet mee eens bent. :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Eskimootje schreef op 06 September 2003 @ 14:41:
[...]

Ja die garantie heb je, anders betaal je namelijk niet :) tenminste als je slim zaken doet. Je betaald ook niet als je een geleverde auto het niet doet waarom zou je dan wel voor een programma wat niet werkt betalen?

bollox = bullshit

Wat betreft betalen/garantie: dat is idd bollox. Immers: hoe meet je of iets werkt of niet? Inderdaad, dmv. een testplan. Je gaat dus een testplan opstellen waarin je omschrijft wat je er in stopt en wat je verwacht dat er uitkomt. Vervolgens test je het opgeleverde product, en als hij door het tesplan heenkomt moet je wel betalen.

De crux is dat dit absoluut geen garantie voor kwaliteit is. Het kan best zijn dat de code zwaar ruk is, slecht gedocumenteerd (in de code zelf) en totaal ononderhoudbaar. Sterker nog, in mijn ervaring is dit in 80% van de gevallen ook daadwerkelijk het geval. Zeker in de kantoorautomatisering wordt er een heleboel aangeklooid, de documentatie is meestal wel keurig in orde, maar het ontwikkelwerk vaak troep van de bovenste plank.

Van de week nog weer aan een extern ingeheurde delphi-programmeur zitten uitleggen hoe de MessageDLG functie werkt in Delphi. Dat is toch triest. Oorzaak hiervan: er zijn geen praktijk/taalgerichte opleidingen in NL.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 18:51 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

MS Access kan in theorie 255 concurrent users aan. Alleen ontzettend veel mensen vragen zich af hoe Microsoft dit voor elkaar heeft gekregen. In praktijk kan deze maximaal 5 tot 10 concurrent users aan. MSDE heeft een hardcoded limit van 5 concurrent users. Daarna worden deze in een queue geplaatst, waardoor er hooguit een kleine vertraging op zou kunnen treden.
In principe zou het voor server engine van je RDMS niet uitmoeten maken hoeveel concurrent users je aan kunt, zodoende heb ben ik bezig met een database systeem waarbij bij de abstracte server engine genoeg concurrent engines aan kan (totale systeem is sneller dan MySQL) door de abstractie laag kun je ook gemakkelijk een server engine (component) maken die gebruikt maakt van access en zodoende Access gebruiken in de high level components. ( RecordSet/Table etc.)
Van de week nog weer aan een extern ingeheurde delphi-programmeur zitten uitleggen hoe de MessageDLG functie werkt in Delphi. Dat is toch triest. Oorzaak hiervan: er zijn geen praktijk/taalgerichte opleidingen in NL.
Het specifiek leren van een bepaalde taal lijkt mij nou ook weer niet de perfecte oplossing, maar goed is het wel beter om MessageDlg te gebruiken ipv. MessageBox dat is al een pluspunt :)

[ Voor 23% gewijzigd door alienfruit op 06-09-2003 21:47 ]

Pagina: 1