[Alg] Welke database(tool)(?)

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jmr
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 21:47
Ik ben bezig om een website te maken voor het bedrijf waar ik voor werk. Ze willen graag zien dat het verhuurpakket via Internet te raadplegen is.

Dit onderdeel ziet er nu als volgt uit:
http://www.taogroep.com/t...ducten/productenindex.htm
http://www.taogroep.com/t...ducten/productenindex.htm

Op dit moment is het nog vrij beperkt, met enkel een foto en omschrijving en achter sommige producten zit een pdf-file die te downloaden is. Maar de bedoeling is dat van alle producten de complete beschrijving en technische specificaties op te vragen is, en eventueel te downloaden. Ook moeten bezoekers een keuze kunnen maken uit een aantal producten en van deze producten moet dan vervolgens een soort van op maat gemaakte brochure gegenereerd worden.

Op de huidige manier is het denk ik niet verstandig verder te gaan. De pagina's zoals ze er nu op staan zijn opgemaakt via de webfotoalbum optie in Macromedia Dreamweaver.

Graag zou ik wat tips en adviezen krijgen op welke manier ik verder moet gaan.
Moet het een sql database worden met php, of kan ik het af met een access database met asp pagina's?

Het pakket wat ik op dit moment tot mijn beschikking heb is Macromedia Studio MX.

"640K ought to be enough for anybody." Bill Gates, 1981

• pachacuti
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 22:18
Het hangt er vanaf wat je al kent.
Ken je al iets van PHP dan neem je PHP met MySQL
Ken je al iets van ASP neem je ASP met MSSQL

Misschien zijn er zelfs al wel programma's die doen wat je wilt.
http://www.hotscripts.com...ams/E-Commerce/index.html

• Nexopheus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 13:50
Access en ASP Voldoet ook prima hoor!

Wat niet kan is nog nooit gebeurd

• jmr
pachacuti schreef op 06 August 2003 @ 16:55:

Misschien zijn er zelfs al wel programma's die doen wat je wilt.
http://www.hotscripts.com...ams/E-Commerce/index.html
Zowel PHP als ASP zijn nieuw voor mij. Dus graag hoor ik van jullie waar ik het beste mee kan beginnen.

[ Voor 66% gewijzigd door jmr op 06-08-2003 17:09 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

jmr schreef op 06 August 2003 @ 17:07:
[...]

Zowel PHP als ASP zijn nieuw voor mij. Dus graag hoor ik van jullie waar ik het beste mee kan beginnen.
beginnen bij het begin, een taal leren, welke maakt weinig uit.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:26
lijkt me niet slim om dat hier te gaan behandelen, krijgen we enkel asp(.net) vs php discussies van. In jou geval zou ik uitgaan van of je opdrachtgever al een provider heeft, en welke van de twee die provider ondersteunt. Zo hoef je niet van host te wisselen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• jmr
Tampie schreef op 06 August 2003 @ 17:12:
lijkt me niet slim om dat hier te gaan behandelen, krijgen we enkel asp(.net) vs php discussies van. In jou geval zou ik uitgaan van of je opdrachtgever al een provider heeft, en welke van de twee die provider ondersteunt. Zo hoef je niet van host te wisselen.
We hebben nu NT webhosting bij Tiscali met 50 mb schijfruimte. Ik neem aan dat wisselen niet zo'n probleem is.

[ Voor 5% gewijzigd door jmr op 06-08-2003 18:31 ]

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 04:26
Ik zou eerst thuis gaan leren programmeren, wat dingen proberen, simpel gastenboekje etc. voordat je een corporate site gaat bouwen met 0 ervaring.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• jmr
mocean schreef op 06 August 2003 @ 17:31:
Ik zou eerst thuis gaan leren programmeren, wat dingen proberen, simpel gastenboekje etc. voordat je een corporate site gaat bouwen met 0 ervaring.
Dan heb ik toch nog de vraag, waar ga ik beginnen:

www.php.net

of

www.asp.net

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

jmr schreef op 06 augustus 2003 @ 17:28:
[...]

We hebben nu NT webhosting bij Tiscali met 50 mb schijfruimte. Ik neem aan dat wisselen naar UNIX webhosting voor SQL server niet zo'n probleem is.
* gorgi_19 heeft nog nooit SQL Server op een *nix omgeving zien draaien? :?

Maar SQL Server, is dat voor de huidige zaken die je nodig hebt niet een beetje schieten op een mug met een kanon?
jmr schreef op 06 August 2003 @ 17:33:
[...]

Dan heb ik toch nog de vraag, waar ga ik beginnen:

www.php.net

of

www.asp.net
Gooi een muntje op, kop is ASP / ASP.Net, Munt is PHP.

En nu serieus: Dat maakt dus absoluut niet uit. Asp hosting is over het algemeen ietsie duurder dan PHP hosting (let op het woord: over het algemeen). Daarom moet je gewoon kijken wat je het lekkerst ligt.

Wil je, weliswaar partijdig, de verschillen weten tussen ASP.NEt en PHP, zie dan http://msdn.microsoft.com...naspp/html/colorquant.asp

[ Voor 45% gewijzigd door gorgi_19 op 06-08-2003 17:36 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

kijk hier ook eens..

• gorgi_19

gorgi_19

Ik zou sowieso willen voorstellen om ASP te schrappen als optie:

1. Wordt opgevolgd door ASP.Net
2. Meest gebruikte icm VBScript, welke een hoop mogelijkheden, zoals OO mist.
3. VBScript nodigt je imho uit om een gigantische bende van je code te maken.
etc.

• Nexopheus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 13:50
gorgi_19 schreef op 06 August 2003 @ 17:39:
[...]

etc.
AGREE!

Leer inderdaad eerst maar eens programmeren (no offence!) mischien beter om uit te besteden!

Wat niet kan is nog nooit gebeurd

• whoami
  • Laatst online: 22:54
pachacuti schreef op 06 augustus 2003 @ 16:55:
Je gaat geen DBMS gaan kiezen op basis van een programmeertaal die je al kent omdat die programmeertaal nu eens toevallig een goeie ondersteuning biedt voor een bepaald DBMS.
Je kiest een DBMS op basis van functionele vereisten. Wil je bv een database die bedrijfskritische gegevens gaat gaan opslaan, en waar de integriteit van de gegevens een absolute vereiste is, dan zou MySQL bij mij al direct afvallen. (geen ref. integriteit, rare interpretatie van SQL, ...)
Wil je performance, Business logic in de DB, stored procedures, .... , dan zou ik ook al niet voor MySQL kiezen.

PHP kan ook werken met Sql Server, ASP kan ook werken met Oracle, ....

Als je een applicatie wilt met een achterliggende DB waar er meerdere concurrent users kunnen zijn, dan vallen desktop systemen zoals Acces ook al direct af.

Met bijna iedere taal kan je een performante en schaalbare webapplicatie maken. Veel wordt bepaald door de manier waarop je gaat programmeren. Zet je applicatie n-tier op, maak gebruik van stored procedures, doe aan connection pooling, zorg voor goeie indexen op je databank, hou transacties zo kort mogelijk, ... Dit is maar een greep uit een aantal vuistregels die je zou moeten aanhouden wil je een performante applicatie die meerdere concurrent users aan kan.

[ Voor 28% gewijzigd door whoami op 06-08-2003 23:35 ]

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

gorgi_19 schreef op 06 August 2003 @ 17:39:
[...]

etc.
Gorgi_19, je hóeft niet te posten als je niet weet waar het over gaat.

1. Okee ASP.Net is nieuwer. Dus???
2. ASP-in-VBScript heeft WEL de mogelijkheid OO te gebruiken. Je zegt een "hoop mogelijkheden", dus je hebt er nog 2 of 3 in petto? Kom maar!
3. Met pHp kan je ook prima een bende maken. Een ervaren programmeur weet hoe hij/zij structuur moet aanbrengen, maakt niet uit welke taal. En de mogelijkheid om Classes te maken zorgt voor een fijne manier van versiebeheer.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:26
Verwijderd schreef op 07 August 2003 @ 01:27:
[...]

2. ASP-in-VBScript heeft WEL de mogelijkheid OO te gebruiken. Je zegt een "hoop mogelijkheden", dus je hebt er nog 2 of 3 in petto? Kom maar!
3. Met pHp kan je ook prima een bende maken. Een ervaren programmeur weet hoe hij/zij structuur moet aanbrengen, maakt niet uit welke taal. En de mogelijkheid om Classes te maken zorgt voor een fijne manier van versiebeheer.
niet om te zeggen dat ASP3 slecht is ofzo (imho in vergelijking met asp.net wel maargoed) maar als je toch moet beginnen met een taal, en dan voor de asp kant kiest, waarom dan niet meteen ASP.net leren? ASP.net heeft wel degelijk een aantal belangrijke voordelen (onder andere meer geintegreerde .Net functies + sneller + event based) tegenover classic asp die het de moeite waard maken om ASP.net te leren en te gebruiken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

Uh. Waarom zou je nu ASP willen gebruiken als de opvolger een stuk beter is (imho) bied meer functionaliteit op taalniveau. Wist niet dat VBScript ook OO kan, het kan dus polymorphics, (interfaces, multiple inherihance etc.?

Maar als jij graag ASP wilt gebruiken dan mag dat wel hoor, DelTreme. Ik zou het zelf zonde van me tijd vinden.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Zal ik dan ook nog maar JSP suggereren, kan de rest weer rustig door flamen.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Welke programmeer talen heb je al wel ervaring mee?
zelfs maar in de lichtste vorm

enne persoonlijk zou ik voor php gaan, asp vind ik nofi een onhandige taal.
Het werkt gewoon wat minder prettig imho.

en php heeft gelijkenissen met zoveel talen dat je bijna altijd wel wat ervan herkent (als je een programmeer taal kent)

Misschien een poll?
wie stemt er voor asp en wie voor php ;)
Gert schreef op 07 August 2003 @ 02:14:
Zal ik dan ook nog maar JSP suggereren, kan de rest weer rustig door flamen.
Ik zou JSP toch niet voor een volledige programmeer n00b aanbevelen.
Het werkt imho toch een stuk lastiger dan bijvoorbeeld php.

[ Voor 29% gewijzigd door Wolfboy op 07-08-2003 02:27 . Reden: quote toevoegen ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• alienfruit
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

Ja. JSP lijkt mij ook niet echt handig :) Heb zelf ook TomCat nog niet draaiend :(
Maar in ASP.NET kun je ook c# gebruiken en dat vindt ik zelf toch een stuk beter dan PHP qua OO.

Verwijderd

Ja asp is beter kwa OO dan PHP, maar voor de meeste website's die ik gemaakt heb heb ik alleen simeple functions en classes. Ik heb zelf voor PHP gekozen omdat dat (meestal) op linux draait, linux kan password protected directory's aan, windows niet(zover ik weet).

• whoami
Verwijderd schreef op 07 August 2003 @ 01:27:
[...]

In ASP 3.0 heb je geen enkele mogelijkheid om OO te gebruiken. VBScript ondersteunt OO niet. Je kan in VBSCript zelf geen classes definieren, laat staan gebruik maken van inheritance, polymorfisme, interfaces, ....
ASP.NET is nieuwer en ASP zal niet meer ondersteund worden door MS. ASP.NET is de opvolger van ASP, maar dan met veel meer mogelijkheden. Object Orientatie, compilatie van je code, server-side events, .NET framework met een hoop predefined classes, de mogelijkheid om sessie-variabelen te gebruiken op server-farms, ...

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-08 14:49
waarom geen IntraWeb met Delphi en Interbase? Makkelijk en zeer krachtig.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 07 augustus 2003 @ 01:27:
Ik vind het bijzonder verbazend dat je deze conclusie kan trekken.. :) Eveneens geldt dat je ook geen reactie hoeft te geven als je gewoon een stuk achterinformatie niet kent. :)
Idd. Eveneens kunnen we ook nog steeds alleen de ASP 2.0 functionaliteit gebruiken. Immers, waarom vernieuwen? En nu serieus: Zo ongeveer alle functionaliteit plus nog een stuk extra zitten in ASP.Net. Alle standaard objecten zitten er in. Bovendien zijn er nog een aantal extra methods, zoals Server.HTMLDecode toegevoegd.

Ook biedt het de mogelijkheid om je code te compilen, wat een performancewinst op kan leveren. ASP is en blijft een scriptingtaal.

Ik kan je verder ook nog wijzen dat VBScript in principe alleen het type variant kent en een weak typed language is? Constructies als: Dim _string as String = "blaat" gaat VBScript echt niet pikken.

Als jij nog verder tig regels wilt tikken, of hele classes wilt maken, om een tabel snel en eenvoudig weer te geven: prima. Een datagridcontrol aanmaken en plaatsen gaat echter vele malen sneller.

Ik neem aan dat je de rest van voordelen van ASP.Net boven ASP wel zelf kan vinden?
Het definieren van een class maakt een taal nog niet OO. Ik ben nog geen interfaces en inheritance tegen gekomen in. Verder: Een class in een class het ook niet zo heel erg dol op. Bijzonder prettig vind ik ook namespaces; ook deze ben ik nog niet tegen gekomen. Verder heeft whoami nog een paar punten genoemd; ik denk dat ik nu wel aan de 2 / 3 punten ben.

Dat halfslachtig geimplementeerde zooitje wat ze nu hebben gedaan; dat kan ik geen OO noemen. Of je moet een taal al OO noemen zodra het een class, property en function kan gebruiken.

Volledig los van het OO gedeelte ben je bij ASP.Net eindelijk af van die ranzinge On Error Resume Next constructie, die geldt voor VBScript. Eindelijk kan je fatsoenlijke try-catch-finally statements gebruiken.
Ik blijf de relatie tussen classes en versiebeheer niet zien? :S OO in het algemeen zorgt voor een betere onderhoudbaarheid van code.

Nog over vbscript: neem als voorbeeld al het feit dat je standaard variabelen niet hoeft te declaren, tenzij je dit expliciet aangeeft met Option Explicit.

Verder beweer ik ook nergens dat PHP niet een bende van je code laat maken. Ik heb in een andere post al eerder beweerd dat puur prutsen taalongebonden is.

[ Voor 30% gewijzigd door gorgi_19 op 07-08-2003 09:18 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als ze bij het bedrijf waar TS werkt zo bekend zijn met Macromedia, waarom kijk men dan niet naar ColdFusion? Dit is ook een onderdeel van de hele Macromedia productlijn en is voor dit soort doeleinden bedoeld. Verder is het mooi met oa dreamweaver geintergreerd en is het iets simpeler dan gelijk een hele nieuwe programmeer gebeuren aan te leren.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Ik denk eerlijk gezegd dat je beter op zoek gaat naar een extern bureau, want met je huidige kennis gaat dit het bedrijf veel geld kosten aan tijd.
Of je volgt een cursus op kosten van je bedrijf.
in feite speelt het geen rol wat je gebruikt: asp.net of php. het zijn gewoon serverside technieken om een dynamische webpagina te maken.
Heb je een deadline gekregen?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

alienfruit schreef op 07 August 2003 @ 02:33:
Ja. JSP lijkt mij ook niet echt handig :) Heb zelf ook TomCat nog niet draaiend :(
Maar in ASP.NET kun je ook c# gebruiken en dat vindt ik zelf toch een stuk beter dan PHP qua OO.
JSP/Servlets zijn prima te doen, dat jij TomCat niet werkend krijgt is een andere zaak, maar dat doet niets af van Java ;)
Ik vind de combi JSP/Servlets beter dan PHP (ASP.Net ken ik niet echt), maar naar mijn weten lijkt C# sterk op Java.

• jmr
Verwijderd schreef op 07 August 2003 @ 10:38:
Ik denk eerlijk gezegd dat je beter op zoek gaat naar een extern bureau, want met je huidige kennis gaat dit het bedrijf veel geld kosten aan tijd.
Of je volgt een cursus op kosten van je bedrijf.
in feite speelt het geen rol wat je gebruikt: asp.net of php. het zijn gewoon serverside technieken om een dynamische webpagina te maken.
Heb je een deadline gekregen?
Nee, geen deadline. Dus ik was gewoon van plan thuis wat dingen uit te gaan proberen. Een extern bureau vinden ze te duur, en aangezien ze mij al full-time in dienst hebben als systeembeheerder en kwaliteitsmanager hadden ze gehoopt het bij mij onder te kunnen brengen.

Ik heb nu asp.net Web Matrix en MSDE gedownload en wou daarmee eens wat voorbeelden mee gaan bekijken en wat dingen uitproberen.

[ Voor 9% gewijzigd door jmr op 07-08-2003 12:02 ]

Verwijderd

jmr schreef op 07 August 2003 @ 11:59:
[...]
Nee, geen deadline. Dus ik was gewoon van plan thuis wat dingen uit te gaan full-time in dienst hebben als systeembeheerder en kwaliteitsmanager
Ik mis hier iets in de trend van ontwikkelaar/programmeur/web devver,
waarom denk je dat die beroepen er zijn?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jmr schreef op 07 augustus 2003 @ 11:59:
[...]
Nee, geen deadline. Dus ik was gewoon van plan thuis wat dingen uit te gaan proberen. Een extern bureau vinden ze te duur, en aangezien ze mij al full-time in dienst hebben als systeembeheerder en kwaliteitsmanager hadden ze gehoopt het bij mij onder te kunnen brengen.

Ik heb nu asp.net Web Matrix en MSDE gedownload en wou daarmee eens wat voorbeelden mee gaan bekijken en wat dingen uitproberen.
Als ze een kwaliteits product willen lijkt het me niet slim om het jou zo uit te laten voeren. Zoals ik het nou lees heb je namelijk helemaal geen ervaring met het ontwikkelen van Applicaties of Dynamische Sites. Als jij dit nu gaat maken dan wordt het gewoon een beetje aan elkaar geprutst. Voor kleine prive projecten natuurlijk niet zo'n probleem. Maar voor een bedrijf lijkt me dat niet echt wenselijk. Als ze echt willen dat jij het gaat maken dan zul je toch echt eerst een aantal cursussen moeten volgen voor het ontwikkelen van software.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

[...]

oefenen en praktijk ervaring opdoen is de beste leerschool.
Probeer stap voor stap het systeem uit te tekenen (database design)
dan koop je maar eens een boek over database design.
dan je classes. in uml (uml in 24 uur is een aanrader).
koop dan nog het boek: martin fowler: entreprise application design en je bent vertrokken.
dan nog asp.net of jsp (of php) boek voor webinterface implementatie.
Het programma dat je eerst fabriceert gaat zowieso op niets trekken (besef je pas achteraf). Dus er gaat nog wat tijd steken in een rewrite.
Wat kan je van programmeren zelf? ik hoop een beetje... anders denk ik dat je eerst wat basis structuren moet leren kennen (condities, iteraties, selectie,sequentie) en Object oriented programming.
Een héle hap dus!
Het is meer dan alleen een websiteje maken denk ik....

• whoami
[...]

Heb je nog geen enkele ervaring whatsoever ivm software-ontwikkeling (programmeren, ontwerpen DB, ontwerpen structuur van je programma) ?
Dan raad ik toch aan dat je werkgever dit werkje uitbesteedt. Als je dit nog allemaal zou moeten leren, dan gaat dat jouw werkgever meer kosten dan als hij het uitbesteed. Daarbij komt nog eens dat hij niet eens half zoveel kwaliteit zal krijgen dan dat hij het uitbesteedt.
Als jij al die dingen wil bijleren in je vrije tijd, dan denk ik dat je daar algauw onderdoor zult gaan. Full-time sys-beheerder, en dan in je vrije tijd nog eens uren met software-ontwikkeling bezig zijn...

Het gezegde
schoenmaker, blijf bij je leest
is hier wel van toepassing.

[ Voor 13% gewijzigd door whoami op 07-08-2003 12:07 ]

• gorgi_19

gorgi_19

whoami schreef op 07 augustus 2003 @ 12:05:
[...]

Het gezegde
[...]
is hier wel van toepassing.
idd. Dit soort dingen kan je imho alleen doen als bezigheidstherapie als het eigen werk niet voldoende is voor het aantal uren dat je hebt.

Of je hebt te maken met een werkgever die nog puur denkt in kosten en niet ziet dat zijn eigen personeel ook geld kost.

• jmr
Naar aanleiding van de vele reacties over mijn kennis, wil ik nog even vermelden dat ik ook verschillende Access applicaties heb gemaakt, dus kennis van databases en ontwikkelen van applicaties is er in ieder geval.

Maar nu wil ik een stap verder zetten door kennis op te gaan doen met databases op Internet.

Verwijderd

jmr schreef op 07 August 2003 @ 12:20:
Naar aanleiding van de vele reacties over mijn kennis, wil ik nog even vermelden dat ik ook verschillende Access applicaties heb gemaakt, dus kennis van databases en ontwikkelen van applicaties is er in ieder geval.

Maar nu wil ik een stap verder zetten door kennis op te gaan doen met databases op Internet.
Wat je vaakt tegenkomt, is dat mensen die thuis wat "prutsen" (sommige, moet ik eerlijk zeggen, maken thuis beter werk, dan ik soms op het werk), zich voor dit
soort dingen aanmelden, omdat ze het wel leuk vinden.
Je moet ermee uitkijken dat het niet een langlopend ondraaglijk/vervelend project wordt, wat alleen maar tijd (dus geld) kost en waar niks uitkomt.
Als je baas het uitbesteed, kan hij terugvallen op contracten/afspraken met de leverancier van zoiets als dit.

En tijd? Als het gemaakt hebt, moet het ook onderhouden worden, bugs eruit, aanpassingen etc. Verder als je systeembeheerder EN kwaliteitsmanager bent, zijn je dagen toch al redelijk gevuld, denk ik.

• whoami
Ik wil geen afbreuk doen op je kennis, maar een Access databank is nu eenmaal (fysisch gezien) helemaal anders dan een DB die gebruikt wordt voor internet-apps.
Concurrency problemen, locks, etc....
Daarnaast is kennis van DB's slechts een deeltje van wat je nodig hebt als je een web-app wilt ontwikkelen.

• intGod
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

Wat een geleuter allemaal. De meesten zitten hier niet uit ervaring maar uit vooroordeel te praten.

Kies gewoon voor PHP of ASP omdat je a) de beschikking hebt over de technologie en b) je er makkelijk informatie over vindt. Welke je kiest heeft absoluut geen belang. Je kan bagger schrijven in php EN asp en je kan briljante stukjes schrijven in ASP en PHP.

Ik heb zelf een Win2k/Sql Server draaien op een pII. DIe combinatie heeft meer uptime dan de servers van Tweakers.net en toch niet zo gek weinig bezoekers (zo'n 450 unieke bezoekers per dag). Om de uptime hoef je het dus ook niet te laten.

Er is gewoon geen goede keuze. Webscripting is nog altijd niet echt programmeursvriendelijk. C# icm .NET is het dichtste wat je bij een echte programmeertaal zult kunnen komen. Of het nou ook echt handig/goed is is een ander verhaal. Maar als je toch van start moet gaan zou ik je persoonlijk aanraden om met C# en .NET van start te gaan.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
intGod schreef op 07 augustus 2003 @ 12:29:
Er is gewoon geen goede keuze. Webscripting is nog altijd niet echt programmeursvriendelijk. C# icm .NET is het dichtste wat je bij een echte programmeertaal zult kunnen komen. Of het nou ook echt handig/goed is is een ander verhaal. Maar als je toch van start moet gaan zou ik je persoonlijk aanraden om met C# en .NET van start te gaan.
Ik weet niet hoe je hier bij komt. Maar er zijn best goede keuzes voor Webscripting. Asp.net is daar idd eentje van. Maar wat je zegt over C# klopt natuurlijk niet. Java noem ik ook wel een echte programmeer taal. Met JSP icm Java kan je ook applicaties maken. Met C++ kan je ook gewoon webapplicaties schrijven.

Ik ben het wel met je eens dat ASP.NET hele goed faciliteiten bied om een goede webapp te schrijven maar om dan meteen te zeggen dat er geen andere 'echte' programmeer talen zijn om webapps te schrijven vindt ik een beetje ver gaan.

De posts die ik lees zijn echt niet bedoeld om je de grond in te boren ofzo. Maar je geeft zelf aan dat je nog geen kennis hebt van PHP, ASP, ASP.NET, JSP of een andere taal die geschikt is om dit te maken.
Als je dit nog niet beheerst is het niet slim om meteen een applicatie te gaan maken voor je eigen bedrijf die ook in productie genomen moet worden. Het is slimmer om je eerst eens goed in de materie te verdiepen en dus b.v. ook cursussen te volgen en boeken te kopen.
Maar als het alleen voor deze ene applicatie is is dat denk duurder dan om extern bedrijf in te huren. Als het bedrijf geen haast heeft en ook in de toekomst meer applicaties wil gaan ontwikkelen en jou hiervoor in wil gaan zetten dan zou ik eens met je baas gaan praten om hier een opleiding of cursus voor te volgen.

[ Voor 40% gewijzigd door Woy op 07-08-2003 12:46 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 15:09
als je al access kennis hebt lijkt het me handig om hiermaar mee door te gaan.. ik weet niet zeker of het kan maar de formulieren die je met access kunt maken kun je vast ook gewoon op internet publiceren.. dit komt overeen met een database aan het internet (misschien moet er nog het eea veranderd worden maar het is vast vrij straightforward...)

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 07:58
Hm, laat ik me dan ook maar eens even mengen in deze interessante discussie..;-)
Indien je nog geen ervaring hebt, heb je een aantal opties. Je gaat hoe dan ook de server side programming kant op. De keuzes zijn inmiddels bekend. Ik ben ooit begonnen met asp en dat is een hele toegankelijke en gebrijpelijke taal. Vanuit deze kennis kan je overstappen op het hele asp.net gebeuren. De leercurce van .net is toch iets steiler dan van .asp en ik merk zelf dat het belanrijk is om eerst de grote lijnen van serverside programmeren te begrijpen alvorens je er echt induikt. PHP is naar mijn mening moeilijker te begijpen als je geen ervaring hebt. Ik denk dat ook ASP.NET moeilijk is te begijpen als je nog niets weet van de techniek in het algemeen. Dus probeer eerst deze stap de begrijpen om je daarna pas te verdiepen in een taal.

Ik moet overigens wel zeggen dat mijn voorkeur absoluut uit zal gaan naar ASP.NET. Hosting valt altijd wel te regelen voor redelijke bedragen. Eenvoudige koppeling naar je acces database en klaar....

• whoami
Access is totaal uitgesloten voor web-applicaties. Je moet eens meerdere concurrent connections laten lopen op een Access DB en dan eens nagaan hoe lang het duurt eer de DB corrupt is.
Access ondersteund geen row-level locking. Neem dan tenminste een DBMS dat geschikt is voor web-apps.

• gorgi_19

gorgi_19

whoami schreef op 07 August 2003 @ 13:24:
Access is totaal uitgesloten voor web-applicaties. Je moet eens meerdere concurrent connections laten lopen op een Access DB en dan eens nagaan hoe lang het duurt eer de DB corrupt is.
Access ondersteund geen row-level locking. Neem dan tenminste een DBMS dat geschikt is voor web-apps.
Access kan op zich wel wat aan... 5 concurrent users is op zich ook nog geen probleem. De kans op een corrupte database is echter wel aanwezig, maar deze ligt niet op rond de 80%.

Voor een kleine, niet belangrijke site kan MS Access ook best gebruikt worden. Een website welke 20x per dag bezocht wordt om wat gegevens uit een database op te halen kan bijvoorbeeld goed. 200x zal ook nog goed gaan.

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 07:58
Ik gebruik voor kleine sites allemaal een access database en het zijn sites die allemaal rond 50 bezoekers per dag trekt. Zolang er niet meer dan 5 mensen op hetzelfde moment de database raadplegen gaat het doed. En het is vaak voor klanten die niet veel kwijt willen zijn voor hun site. En SQL server hosting telt altijd aardig aan... daarbij vinden klanten het vaak erg vertrouwd dat ze is gebasseerd op een toepassing die ze kennen, maar dat is een ander verhaal...;-)
Pagina: 1