Toon posts:

[Alg] Talen leren, in welke volgorde? *

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn werk ben ik gevraagd een nieuw intranet te bouwen, in dezelfde stijl als onze website. Dan bedoel ik dus niet alleen de layout, maar ook in dezelfde taal.
Het ding is gebouwd in Java, servlets & jsp en haalt zijn info uit een MSSQL database. Dit word allemaal gecreerd in Jbuilder 6 en staat op een Weblogic server.

Ik heb al een training in Java gehad, heel erg basic dus heel veel van Java weet ik nog niet. De andere talen ben ik nog helemaal niet bekend mee. Nu vraag ik me af wat de beste volgorde is van talen leren. Zelf heb ik het idee dat ik het beste kan beginnen met SQL want dat gebruik je weer icm met java en de rest van de zooi. En nadat ik Java door heb, servlets & jps ga leren. Zit ik hier mee in de goede richting te denken of kan ik beter een andere volgorde nemen?

Verder verwacht ik ook niet dit te leren binnen een maand ofzo, maar in termen van maanden. Ook heb ik niet echt ervaring met andere programmeer talen, kortom allemaal nieuw dus. :)
Maakt mij opzich nou ook niet zo heel veel uit, want ik ben nog jong en dus valt er nog genoeg te leren.

Ook heb ik als voorbeeld de complete websites van mijn bedrijf op een andere server staan, zodat ik daar eventueel in kan klooien en code e.d. uit kan jatten (maar ja, hoe weet je wat je moet jatten als je 80% nog niet begrijpt ;) ).

HTML ken/kan ik al. ;)

Als iemand mij hier over kan adviseren, graag!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
MYSQL is niet zo heel moeilijk en dit zul je sowieso moeten leren aangezien daar de DATA vandaan komt, dus ik zou daarmee beginnen.

Verder is het idd handig om ff te klooien op een test servertje. Zo heb ik ook perl geleerd :)

Mijn rig

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
marko77 schreef op 09 August 2003 @ 12:17:
MYSQL is niet zo heel moeilijk en dit zul je sowieso moeten leren aangezien daar de DATA vandaan komt, dus ik zou daarmee beginnen.
Lijkt me dan nog handiger dat 'ie begint met MSSQL ipv. MYSQL :+
Het ding is gebouwd in Java, servlets & jsp en haalt zijn info uit een MSSQL database.
Anyway, eerst kijken hoe zo'n database opzetten werkt met MSSQL, dan kun je later meer gericht kijken naar wat je nog van Java moet leren.

[ Voor 20% gewijzigd door 3dfx op 09-08-2003 12:32 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Ik snap niet wat een intranet met programmeren te maken heeft? Bedoel je misschen een webapplicatie die je moet bouwen?

Leer idd eerst hoe je een goed logisch datamodel opzet. Leer daarna hoe je dat logisch model het best in een fysische MSSQL db kunt omzetten. (Wat moet de fillfactor zijn van m'n tabellen, waar leg ik clustered indexes, waar leg ik de non-clustered indexes, ....)
Als je je database-toegang via Stored Procedures regelt, dan zal je een beetje T-SQL moeten kennen.
Daarna kan je leren hoe je het best een web-applicatie designed. Hoe ga je dat het beste aanpakken? Ga je het multi-tier opzetten? Welke lagen heb je nodig, hoe ga je die lagen ontwerpen en met elkaar integreren.
Daarna kan je gaan kijken met welke taal je die webapp wilt maken (Java wil je dus). Ga dan eens kijken hoe je het best in Java een web-app maakt. Hoe doe je de DB-toegang, hoe doe je de presentatie en business-logic etc.....

Dusseh... have fun de komende maanden. ;)

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Mag ik vragen wat je nu doet op je werk? Dit gaat je namelijk nogal tijd kosten, en zoals je het voorsteld lijkt het of je dit naast je normale werkzaamheden moet gaan doen.

Ik zou wel wat idd wel lekker wat cursussen laten betalen door je bedrijf.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 August 2003 @ 12:45:
Mag ik vragen wat je nu doet op je werk? Dit gaat je namelijk nogal tijd kosten, en zoals je het voorsteld lijkt het of je dit naast je normale werkzaamheden moet gaan doen.

Ik zou wel wat idd wel lekker wat cursussen laten betalen door je bedrijf.
Ik ben systeembeheerder (samen met nog 3 andere collega's). Voor een bedrijf van zo'n 130 medewerkers. Maar het is idd de bedoeling dat ik het er naast ga doen, opzich ben ik daar ook niet zo heel blij mee, want opzich is het wel te doen maar als je weer een telefoontje krijgt ofzo van iemand die weer eens z'n word ofzo verneukt heeft, dan word je wel uit je concentratie gerukt, etc. En met proggen is dat best wel lastig.

En ik vermoed dat als ik dit hele gebeuren goed door heb, ik de website van het bedrijf naar me toe geschoven krijg (met natuurlijk dan wel wat minder sysadmin werk), want dat ding staat nu nog in Frankrijk gehost bij ons bedrijf daar, met dus alle vertragingen van dien als er iets moet worden aangepast/toegevoegd. Ook daarom dus dezelfde stijl als de website. We hebben nu ook al wel een intranet, maar dat zijn gewoon wat statische html pagina's met wat javascript enzo. Niet echt een technisch hoogstandje.

Wat ik tot nu toe dus bedrijp, is dat ik dus idd met SQL moet beginnen en dan verder doorwerken richting Java + de rest.
Wat whoami allemaal voor termen eruit smeet komen mij onbekend voor, dus daar ga ik volgende week ook maar eens naar kijken wat dat allemaal inhoud.
Ik heb overigens al een lege SQL database op m'n server. Ja, er staat 1 tabel in met alle medewerkers. Want ik wilde beginnen met het maken van een fotoboekje. Maar dan mis ik nog het gedeelte van foto's opslaan in een SQL database, maar goed, daar moet ik maar eens rustig naar gaan kijken. :)

• whoami
Het is niet m'n bedoeling om je te ontmoedigen hoor ofzo, maar check ook ff dit topic:
[rml][ Alg] Welke database(tool)(?)[/rml]

Foto's opslaan in een DB? Technisch gezien is het mogelijk, maar de vraag is of je dat ook wel wilt. Dat kan de boel nl. nogal wat vertragen. Je kan het ook oplossen door de foto als jpg ofzo op je disk op te slaan, en dan sla je in je DB het path op naar die foto.

Verwijderd

Ik val jouw of je bedrijf niet aan hoor, maar (zoals zie whoami),
ik ben ontwikkelaar (delphi / progress), thuis doe ik wat aan html,
en ben thuis bezig met php voor mezelf, daarnaast ben ik druk
bezig om thuis met m'n linuxbak (console only) te kloten.

Maar ik moet toch zeggen dat als mijn baas met een opdracht of vraag kwam,
van wil je de website van ons gaan bouwen, of je gaat vanaf nu systeembeheer
doen ik toch van m'n stoel zou vallen.

Blijkbaar is er bij veel bazen de gedachte dat systeembeheer met website's ontwikkelen te maken heeft ofzo.

Maar goed ik wens je veel success, en begin idd met SQL te beheersen (ben je wel ff mee zoet), daarna wat algemene programmeerkennis opdoen, structuren/algorithmen/design patterns etc.

Vervolgens een (of gedeeltelijk parallel hieraan) een en ander met Java te doen,
begin nu niet gelijk met de combinatie java/sql, doe eerst eens wat dingen apart
zodat duidelijk is wat je aan het doen bent, en wat er fout gaat.

Ik hoop dat je baas doorheeft, dat hij jouw heel veel uurtjes moet missen, wil je je dit allemaal eigenmaken. Dan zijn we nog niet op het punt beland dat je dat werkelijk gaat beginnen met het ontwerpen/programmeren/implementern van jullie intranet. (ik weet natuurlijk niet hoe groot/veelzuidig een en ander moet worden).

@whoami:
Foto's opslaan in een DB? Technisch gezien is het mogelijk, maar de vraag is of je dat ook wel wilt. Dat kan de boel nl. nogal wat vertragen. Je kan het ook oplossen door de foto als jpg ofzo op je disk op te slaan, en dan sla je in je DB het path op naar die foto.
100% mee eens, echter ik geloof dat dit nog al 's een heet discussie punt is tussen de voorstanders van de diverse ideeen (kortom, is op zich een apart topic).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2003 13:26 ]

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-08 09:32

Coolhva

Dr. Zero Trust

Ik denk dat de juiste taal ASP.NET is, geen JAVA. (is mijn persoonlijke mening).
Als je MSSQL en ASP.NET en daarbij ook nog XML beheerst dan kan je daar alles mee doen.

Ik heb voor mijn oude werkgever een intranet gebouwd in ASP en dat werkt zeer goed. Wordt nu verkocht voor rond de 15.000 euro.

Daarachter staat een MSSQL server op een W2K bak.

ASP is ook niet zo moelijk en er zijn heel veel wegen om naar ROME te komen met ASP...

Dus mijn advies:

MsSQL 2000
ASP.NET

Daarnaast natuurlijk de basis kennis van HTLM, CSS en XML.

Suc6

• whoami
Coolhva schreef op 09 August 2003 @ 13:48:
Ik denk dat de juiste taal ASP.NET is, geen JAVA. (is mijn persoonlijke mening).
modbreak:alsjeblief, help dit topic nu niet omzeep door een flamewar oid te beginnen (of uit te lokken, of het topic offtopic brengen) over ASP.NET en Java, en wat nu beter is.
De TS heeft voor Java gekozen, en hij zal daar wel redenen voor hebben. Met Java kan je dergelijke projecten ook wel tot een goed einde brengen.
Het gaat hier niet om een 'welke taal moet ik kiezen'-topic (gelukkig), maar over hoe hij het moet aanpakken en wat hij eerst moet gaan leren. De keuze qua taal heeft hij (of z'n baas) blijkbaar wel al gemaakt. Hij heeft trouwens al wat lesjes gekregen in Java, en blijkbaar wordt er bij z'n bedrijf ook nogal wat gebruik gemaakt van Java, dus waarom zou hij een andere technologie kiezen als al die know-how al in house is.

[ Voor 17% gewijzigd door whoami op 09-08-2003 13:53 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

Raven, als eerste vindt ik zelf dat HTML geen programmeertaal is maar een opmaaktaal maar dat ter zijde. Lijkt het me eerst een goed idee om de basisonderdelen van het programmeren te kennen en kunnen toepassen. Ik zie dat je al cursussen hebt gehad in Java, ik heb geen flauw idee wat de inhoud van je curssusen is geweest. Maar als ik jou was zou ik ook eens me gaan verdiepen (als je dat nog niet hebt gedaan) in het object georienteerd programmeren op zich. Dus als ik een suggestie mag doen zou ik eerst dingen leren als Object georienteerd programmeren, dan bijv. design patterns, UML (=Unified Modelling Language; plaatjes, vindt de baas leuk ;)) en MDA (=Model Driven Architecture).

Misschien is het ook leuk om eens "mee te lopen" met een programmeurs (als die er zijn natuurlijk :+) die hebben vast ook nog wel ideëen.

Als vaker gezegt als je basisonderdelen weet van het programmeren, kun je in elk mogelijke taal programmeren. Inderdaad zoals whoami al zegt lijkt het zowel voor jou als het bedrijf beter om voor Java te kiezen omdat er vast meer mensen rond lopen die Java kennen.

[ Voor 8% gewijzigd door alienfruit op 09-08-2003 14:21 ]

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 18:33
Als je houdt van programming bij example

- Pak een basisttutorial over Java en eentje over het bouwen van een intranet met Java.
- Ga hiermee aan de slag tot je het onderdeel SQL tegenkomt in de tutorial.
- Ga je dan ( iets meer ) verdiepen in de taal SQL, en hoe je een simpele db opzet.
- Maak een testpagina waarbij je Java en data uit je db gebruikt.
- Wees trots op je prestaties :)

Heb je dit een beetje in de gaten, ga dan wat meer verdiepen in Java en databases en wat je nog meer wilt weten.

Naar mijn idee moet je zo vroeg mogelijk resultaat zien om gemotiveerd te blijven, en dat bereik je niet door eerst 6 maanden naar de handleiding van MSSQL te staren of de honderste select query uit te voeren in de query analyzer. ( Databases zijn saai namelijk :) )

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Nog meer ongevraagd advies:

- probeer eerst eens de code van jullie website te pakken te krijgen. Vraag of iemand van de ploeg die dat ontwikkeld heeft een paar dagen uit kan trekken om jou uit te leggen hoe het in elkaar zit. Een ontwerp (welke componenten zijn er, welke component doet wat) kan ook helpen.
- denk goed na of je dit inderdaad wel wilt doen. Het is niet je vak en je wordt er waarschijnlijk wel op afgerekend als het niet goed gaat.
- probeer eerst eens lokaal een kopie van jullie website te installeren en ga daar wat mee spelen. Als het goed is komt vrijwel alle content uit de database en is het voor het wijzigen van de inhoud van de site alleen andere content in de database nodig. Probeer ook eens of de hele site ook wil draaien op een andere applicatie server dan WebLogic. Als dat niet zo is zitten er waarschijnlijk wat WebLogic-specifieke dingen in en moet je je daar ook nog eens in verdiepen.
- doe alles in kleine stapjes en kijkt of het nog steeds werkt. Niets vervelender dan een week stug doorwerken en dat tot de ontdekking koment dat iets helemaal niet kan werken.
- stel vragen als je er niet uitkomt. Op dit forum zijn wel wat mensen die verstand hebben van Java, maar op het forum van bijvoorbeeld JavaWorld kun je ook goed terecht.

De volgorde waarin je de talen leert is niet zo relevant. Eigenlijk heb je maar met twee dingen te maken: SQL en Java. JSP' s en servlets zijn niets anders dan stukken Java die voldoen aan een bepaalde specificatie.
En als laatste: lees alles wat los en vast zit wat hiermee te maken heeft. Hoe meer je weet, hoe makkelijker het wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Bobco op 09-08-2003 15:30 ]

With the light in our eyes, it's hard to see.

Verwijderd

Topicstarter
farlane schreef op 09 augustus 2003 @ 14:52:
Naar mijn idee moet je zo vroeg mogelijk resultaat zien om gemotiveerd te blijven, en dat bereik je niet door eerst 6 maanden naar de handleiding van MSSQL te staren of de honderste select query uit te voeren in de query analyzer. ( Databases zijn saai namelijk :) )
En dit ben ik helemaal met je eens.
Ik heb het liefste een goed boek waarin ze een hele zooi uitleggen en je dan zelf opdrachten laten uitvoeren. Dan zie je tenminste wat je doet en hoe het allemaal tot stand komt. En leer je van je eigen fouten.

Verder ben ik de enige programmeur op mijn afdeling, m'n manager weet wel veel van SQL dus op dat gebied kan hij me goed adviseren, etc. Maar de rest van het web/java gebeuren zit allemaal in Frankrijk dus daar loop je niet even heen om iets te vragen. ;) Mailen kan uiteraard wel.

Ik heb de volgende boeken al liggen op werk:

Core Java 2.0 fundamentals (van sun)
Core Java 2.0 dl2, advanced features (van sun)
Professional JSP (zo'n rooie cover)

Daar moet dus nog een boek bij voor SQL, weet iemand een goeie?

@ alienfruit:
De cursus over Java die ik heb gehad ging over de basics van Java, een rekenmachine maken, introductie tot classes & objects, array's, etc. En een intro van Jbuilder.
UML ben ik wel enigsinds bekend mee, heb ik ooit nog eens op school gehad, ligt hier vast nog wel ergens een boekje van. Maar eens opzoeken.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

Aha. Ik zie dat je al een aardige stappeltje boeken bij elkaar hebt verzameld :)

Sorry, Raven ik dacht dat je in het geheel geen ervaring had met het programmeren. Maar blijkbaar heb je toch al wat erover gehad op school (neem aan dat ze niet alleen over UML hebben verteld op school)

Een goed SQL boek, zelf vindt ik SQL in a nutshell wel een handig boekje. Staan de basis SQL commando's e.d. in. Mogelijk is het SQL Server 2000 (zie ook: http://www.wrox.com/books/0764543792.shtml) boek uit de Professional serie van Wrox Press ook goed, ik ken dit boek zelf niet. Maar heb wel goede ervaringen met andere boeken uit deze serie.
Pagina: 1