I'm proudly present you: www.bertverbeek.nl
Wie dit leest is ......
specs.
En keeper van s.v. de Glind 2
Heb hiero wel een delphi boek liggen.
Wie dit leest is ......
specs.
Verder zouden we toch echt meer info moeten hebben over jouw kennis en de eisen aan het programma...
We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher
* Hoeveel is je budget / wat mag het kosten (oa in manuren)
* standalone draaien? dan kan dus geen internet (want dan draait de applicatie dus niet stand-alone) Bestellen via Internet lijkt me echter een optie om in de gaten te houden.
* Hoeveel gebruikers verwacht je?
* Wat is de kennis is huis? (PHP / MySQL / ASP) (Als je veel ASP-experts hebt, is het volstrekt onzinnig om het in PHP te maken)
* Het belang van security (naar mijn idee een kunst op zich)
* etc.
[ Voor 21% gewijzigd door gorgi_19 op 15-03-2003 10:53 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2003 11:00 ]
Dus denk dat mysql en php niet gaat.
En mag een heel simpel programma zijn
Een database met een zoekfunctie. artikel selecteren en dan bestelling uitprinten meer niet.
Moet toch niet zo moeilijk zijn?
En desnoods kan ik eerst een taal gaan leren (wil ik toch al heel graag). En het hoeft niet vandaag of morgen af. Het is zegmaar een 2e rangs project.
Heb hier al wel een delphi boek liggen. Zal me daar es in gaan verdiepen of dat allemaal lukt.
Bestaand programma wil hij niet. Hij vond het wel een leuke uitdaging voor me (hij kijk niet zo op het geld
[ Voor 11% gewijzigd door VIsje op 15-03-2003 11:02 ]
Wie dit leest is ......
specs.
Als je een bestelprogramma wilt maken, dan is er al 1 punt heel belangrijk: de integriteit van de gegevens. Daarom maak je best geen gebruik van ASCII files voor de data in op te slaan, maar van een DBMS. (PostgreSQL, MSDE, Interbase zijn goede opties en zijn gratis te verkrijgen). Nu hangt het voor de rest vooral van je baas af wat hij precies wil. Wil hij de applicatie webbased? Wil hij ze als een Windows applicatie? Wat moet de applicatie kunnen? Wat moet de applicatie niet kunnen?
Als je nog nooit geprogrammeerd hebt, en je denkt dat je die applicatie wel in een maand of 6 klaar zult hebben, dan moet ik je teleurstellen. Je hebt veel tijd nodig wil je een taal goed beheersen zodat je er een degelijke applicatie kunt mee maken; dat is nog altijd wat anders dan de simpele voorbeeldjes die je in de boeken terugvind. Daarnaast zal je wat kennis moeten hebben van datamodellering.
Ik ben in mei vorig jaar in m'n vrije-tijd aan een applicatie begonnen om bestellingen , orders en productie te beheren. Dit programma is vandaag zo goed als af. Volgende week ga ik nog eens naar de mensen toe om te kijken of alles goed verloopt enzo. Ik heb daar natuurlijk geen 8 per dag aan gewerkt gedurende een jaar tijd, maar ik zeg het gewoon maar eens dat er best zeer veel werk in kruipt. Zeker als je zelfs nog nooit een simpel programmatje geschreven hebt, kan ik je verzekeren dat je dat project zeker niet moet onderschatten.
Nogmaals, ik kan alleen maar Alarmnummer gelijk geven als hij zegt dat je het NIET moet doen. Zeker als je het alleen moet doen.
https://fgheysels.github.io/
We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher
De TS heeft blijkbaar nog nooit geprogrammeerd, dus geef eens wat meer info, wijs hem op de dingen waar hij moet opletten , ....
Dat wordt erg lastig dan hoor. Als het zonder Internet moet, zal de klant sowieso een programma moeten starten/installeren.
Verwijderd
dat gaat toch niet sneller en zeker niet beter.
iedere lookup in de database is weer een reload.
en je kunt niet gebruiken van standaard componenten, of in mindere maten.
dit lijkt mij niet aan te raden.
pak dan vb, delphi, c++, of .net dan kan je het altijd nog makkelijke porten naar een webbased systeem.
of zoals lnfinitive zegt koop een standaard pakket.
of als het heel simpel is kan een simple acces database ook nog volstaan.
maar met bedrijf kritische informatie is de laaste optie afgeraden.
Dat weet ik maar veel klanten hebben nog geen internet. Dus daar moet je ook mee rekening houden.Just_a_Gamer schreef op 15 maart 2003 @ 12:15:
ik snap het ook niet echt. Je hebt over klanten die geen internet hebben. Maar hoe wil je je programma up to date houden?? Prijswijzigingen zal ontzettend moeizaam zijn. Steeds een cd'tje branden en opsturen of persoonlijk naar de klant gaan (kost tijd en geld)
Ik ga wel in delphi beginnen (3 jaar geleden ofzo wilde ik ermee beginnen maar nooit afgemaakt). En dit helemaal opbouwen totdat ik dat programma kan maken. Deze opdracht is gelijk ook een aanzet voor mezelf om een programeertaal te leren.
[ Voor 6% gewijzigd door VIsje op 15-03-2003 12:28 ]
Wie dit leest is ......
specs.
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Als je echt nul programmeerervaring hebt, kun je eens een MS-Access-boek of Delphi-boek kopen dat zich specifiek richt op beginners en niet te dik is. En het bonnetje lever je in bij de baasLordLarry schreef op 15 maart 2003 @ 11:36:
MS-Access for quick en dirty dan. Delphi is een hele goede keus en daar kan je zeker al je wensen mee maken, maar het leren van Delphi duurt wel iets langer als MS-Access. Iedereen moet ergens beginnen, maar als je nog 0 programmeer ervaring hebt is het niet de makkelijkste opdracht om mee te beginnen.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Basiscursus Delphi 2 (van maarten stefanski). Is tamelijk oud boek i knw.
Maar je moet ergens mee beginnen.
Nu alleen nog borland hebben en ik kan fftjes rondkijken in delphi
Wie dit leest is ......
specs.
Kun je dat niet de zelfde flatfiles gebruiken, omdat je toch niets mag installeren? Of is dat juist een van de punten die niet goed werken bij de bestaande oplossing? Wat zijn dus eigenlijk de eisen van het programma; en wat zijn de huidige problemen?
Daarnaast zijn er zat mogelijkheden om een programma te schrijven wast niet geïnstalleerd hoeft te worden. Een goed voorbeeld is Phoenix, doet het nog steeds zonder installer
Ik zou zeggen ga het schrijven in Visual Basic. Waarom?
1. Programmeren in VB is in een paar dagen ondewr de knie te krijgen
2. Mogelijkheden van VB zijn best groot, groter als Delphi(in kijn ogen)
3. Er is veel informatie over verkrijgbaar
4. Interfaces zijn het hart van je coding, dit maakt het voor de nieuwe programmeur makelijk om structureel zijn programma op te zetten
Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart
prog-konijn schreef op 15 maart 2003 @ 12:45:
4. Interfaces zijn het hart van je coding, dit maakt het voor de nieuwe programmeur makelijk om structureel zijn programma op te zetten
Een aantal argumenten om VB niet te gebruiken:
[list=1]• VB is obsolete. VB zal volledig vervangen worden door VB.NET. De gewone VB zit al niet meer in Visual Studio
• De mogelijkheden van VB zijn kleiner dan die van Delphi. Delphi is een uiterst krachtige ontwikkeltool die volledige ondersteuning biedt voor OO. VB is totaal niet object oriented. VB is -laat ons eerlijk zijn- een sleur en pleur prutstaaltje.
[ Voor 2% gewijzigd door drm op 15-03-2003 12:51 . Reden: :P ]
En krijg veel klachten (ik heb dat dos programma niet geschreven) waarom het niet een windows applicatie is.
Maar ga gewoon zeggen dat er altijd wel wat moet geinstalleerd worden. Zo'n probleem moet dat ook weer niet zijn denk ik.
Wie dit leest is ......
specs.
Dit is totale onzin! Als je gewoon een exe file bouwt met welke compiler en progtaal dan ook kun je die gebruiken zonder hem te reggen inWindows. Daarnaast lijkt me de functionaliteit van het programma niet zo geavanceerd dat de DLL's of andere vorm van libraries moet gaan gebruiken. Voorkomt dus ook weer hoop security zooi. Oftewel installatie is niet nodig!VIsje schreef op 15 maart 2003 @ 12:49:Maar ga gewoon zeggen dat er altijd wel wat moet geinstalleerd worden. Zo'n probleem moet dat ook weer niet zijn denk ik.
Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart
Mkay. Je hoort hiero zoveel verhalen enzo in dit topic.prog-konijn schreef op 15 March 2003 @ 12:52:
[...]
Dit is totale onzin! Als je gewoon een exe file bouwt met welke compiler en progtaal dan ook kun je die gebruiken zonder hem te reggen inWindows. Daarnaast lijkt me de functionaliteit van het programma niet zo geavanceerd dat de DLL's of andere vorm van libraries moet gaan gebruiken. Voorkomt dus ook weer hoop security zooi. Oftewel installatie is niet nodig!
Ik ga gewoon beginnen met delphi. En zie wel waar het schip strand.
Allemaal bedankt
Wie dit leest is ......
specs.
Btw je weet wel dat delphi 7 bestaat. En dat je delphi 2 boek hopeloos outdated is.VIsje schreef op 15 March 2003 @ 12:56:
[...]
Mkay. Je hoort hiero zoveel verhalen enzo in dit topic.
Ik ga gewoon beginnen met delphi. En zie wel waar het schip strand.
Allemaal bedankt
Yeps net gedownload trial versie. En maandag maar es tegen me baas zeggen dat ik een nieuw boek nodig hebJust_a_Gamer schreef op 15 maart 2003 @ 13:53:
[...]
Btw je weet wel dat delphi 7 bestaat. En dat je delphi 2 boek hopeloos outdated is.
Wie dit leest is ......
specs.
Verwijderd
Is zonder DB ondersteuning, toch die Trial versie ?VIsje schreef op 15 maart 2003 @ 14:11:
[...]
Yeps net gedownload trial versie. En maandag maar es tegen me baas zeggen dat ik een nieuw boek nodig heb
Maarre, denk je niet dat het wijzer is om tegen je baas te zeggen om deze klus uit te besteden aan iemand (persoon of bedrijf) die al iets meer ervaring heeft met software bouwen ??
Klanten zullen niet echt blij zijn, als ze met het door jouw geschreven "Oefen en ik kan het nog niet echt" programma bestellingen moeten gaan plaatsen, heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid bugs & onvolkomenheden die je gaat krijgen als je een onervaren persoon dit soort software laat maken.
prog-konijn schreef op 15 March 2003 @ 12:45:
(...)
Programmeren in een taal is zelfs in een dag onder de knie te krijgen. Programmeren is echter een ander iets en dat kost je veel, veel meer tijd....
VIsje
Ik zou je baas maar niet te veel beloven, zeker niet qua onderhoud en tijdsduur, want bereid je er maar op voor dat je 3 maanden nadat het product af is, het absoluut _goor_ vind als je er weer naar kijkt. Voorals als het in je 'begindagen' gemaakt is
De meeste mensen die zeggen dat ze het kunnen, kunnen het volgens mij nog niet goed. Totaal gebrek aan inzicht/ervaring in opzetten juiste structuur en juiste technieken. Terwijl ze toch vaak een opleiding ervoor hebben gevolgt, dan kan je bij jezelf toch nagaan dat dit totaal geen kans van slagen heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door Alarmnummer op 15-03-2003 14:38 ]
Ik hou rekening mee dat het totaal niet lukt. En heb het ook me baas verteld. En die vind het ok. Dusja kan ik me beetje bezig houden daarmee.
Kijk dat ik niet een geavenceerd programma kan maken i knw. Maar klein programmatje. Als je nu onze dos versie zie denk je ook van jemig wat is dit
En is die trial met of zonder Database?
[ Voor 6% gewijzigd door VIsje op 15-03-2003 16:58 ]
Wie dit leest is ......
specs.
Verwijderd
Verwijderd
Juist, ook voor software geldt vaak (te)goedkoop is duurkoop.Verwijderd schreef op 15 maart 2003 @ 17:10:
kijk jou baas wil gewoon niet investeren in een project waarvoor hij een extren automatiseringsbedrijf moet gaan inhuren a 90 euri per uur gedurende een paar maanden en vraagt daardoor of jij wat wil gaan knutselen, maar als jij na een half jaar klooien nog steeds nix gebakken hebt zal hij er ook niet echt blij van worden... als het programma niet logisch en simpel in elkaar zit zullen zijn klanten het niet gaan gebruiken en hangen alle klanten nog steeds gewoon aan de telefoon... ook niet iets wat je graag zou willlen lijkt mijj...
Zolang het geen haast heeft is het toch totaal geen probleem om het programma te laten testen door collega's / vrienden / klanten, die kunnen aangeven wat ze bijv. onhandig vinden.
Het lijkt mij iig wel handig als je niet in een keer het hele programma wilt maken, maar steeds een klein stukje, dat helemaal uitwerken, en als je alles gehad hebt, dan kun je aan het uiteindelijke programma beginnen. Je moet dan natuurlijk wel een groot deel van je code herschrijven, maar daar wordt het gelijk een stuk netter / mooier van.
De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"
Verwijderd
Is leuk voor freeware tooltje te maken ofzo, maar toch niet voor software die voor zakelijk gebruik bestemd is, ik neem aan dat de omzet van z'n baas afhankelijk is van die bestellingen en de bijbehorende procedures/software etc.NetForce1 schreef op 15 March 2003 @ 17:16:
Gun die jongen nou toch gewoon het voordeel van de twijfel
Zolang het geen haast heeft is het toch totaal geen probleem om het programma te laten testen door collega's / vrienden / klanten, die kunnen aangeven wat ze bijv. onhandig vinden.
Het lijkt mij iig wel handig als je niet in een keer het hele programma wilt maken, maar steeds een klein stukje, dat helemaal uitwerken, en als je alles gehad hebt, dan kun je aan het uiteindelijke programma beginnen. Je moet dan natuurlijk wel een groot deel van je code herschrijven, maar daar wordt het gelijk een stuk netter / mooier van.
Verwijderd
er hoeft dus niet meer gepost te worden dat hij het beter door een ander kan laten doen!
Je geeft zelf al aan dat je een voorkeur hebt voor Delphi. Je hebt de database in ASCI-formaat.
De suggestie om dan PHP/MySQL te gaan gebruiken is op z'n zachts gezegd dubieus.
Je geeft al aan dat je wil dat de eindgebruiker zo min mogelijk moet installeren. Ik zou in dat geval wel kiezen voor een webbased-oplossing. Vanaf delphi 6 kun je heel mooi met XML/XSL werken, ik zou die optie zeker even onderzoeken.
voordelen:
1) je 'database' kun je in ASCI formaat blijven houden
2) gebruiker hoeft helemaal niets te installeren, mits hij IE 5.5 of hoger heeft.
nadelen:
je leert meer omgaan met XML/XSL dan specifiek met Delphi.
Gooi dat boek wat je hebt maar weg, is waardeloos. Voor goede boeken over delphi kun je hier eens kijken, www.marcocantu.com. Let wel op dat deze boeken niet goedkoop zijn, reken op zo'n EUR 50 per boek.
Als laatste: iemand beweerde hierboven dat VB een betere keuze is. Negeer die opmerking. VB kan niets meer dan Delphi (sterker nog, delphi kan meer).
Nou, als ik hem erop wil wijzen dat hij toch best minstens zorgt dat er een ervaren professional kan meehepen, dan doe ik dat.Verwijderd schreef op 15 maart 2003 @ 17:23:
Ok, het is duidelijk. De algemene mening is dat het verstandiger is dit door een professional af te laten handelen. Dat punt is wel overgekomen, echter topicstarter geeft aan het toch echt zelf te willen doen.
er hoeft dus niet meer gepost te worden dat hij het beter door een ander kan laten doen!
flat text files noem ik geen database. Referentiele integriteit? Wat als de layout van de gegevens moet veranderen? etc....Je geeft zelf al aan dat je een voorkeur hebt voor Delphi. Je hebt de database in ASCI-formaat.
Hij heeft ook aangegeven dat het geen weboplossing mag zijn, aangezien niet iedereen over een internet aansluiting beschikt.Je geeft al aan dat je wil dat de eindgebruiker zo min mogelijk moet installeren. Ik zou in dat geval wel kiezen voor een webbased-oplossing. Vanaf delphi 6 kun je heel mooi met XML/XSL werken, ik zou die optie zeker even onderzoeken.
Hmmm.... Ik zie daar geen voordeel in....voordelen:
1) je 'database' kun je in ASCI formaat blijven houden
Waarom is dat een nadeel? XML is een standaard die momenteel zeer belangrijk is. Ook XSL(T) zal in de toekomst veelvuldig gebruikt worden.nadeel:
je leert meer omgaan met XML/XSL dan specifiek met Delphi.
Als ik het zo lees is het een vrij simpel programmaatje, waar echt niet superveel ervaring voor nodig is.Verwijderd schreef op 15 March 2003 @ 17:17:
[...]
Is leuk voor freeware tooltje te maken ofzo, maar toch niet voor software die voor zakelijk gebruik bestemd is, ik neem aan dat de omzet van z'n baas afhankelijk is van die bestellingen en de bijbehorende procedures/software etc.
Veel klanten hebben geen internet, dus je hoeft niet over het internet te werken, waarschijnlijk zit dat in de huidige DOS-versie ook niet.
Ik heb zo het idee dat je met dit programaatje alleen maar een bestellijst moet kunnen maken (kan het overigens ook mis hebben
Als dit inderdaad het geval is, moet het naar mijn idee toch totaal geen probleem voor de TS zijn om dit te maken. (Behalve natuurlijk als 'ie totaal geen logisch denkvermogen heeft, maar dat is een ander verhaal
De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"
Verwijderd
Tuurlijk, dat kan ik je moeilijk verbieden ofzo. Ik postte het alleen om te voorkomen dat we zo'n topic gaan krijgen waarin 100 mensen het antwoord geven waarvan de topicstarter al heeft aangegeven dat hij het niet wil horen..whoami schreef op 15 March 2003 @ 17:28:
Nou, als ik hem erop wil wijzen dat hij toch best minstens zorgt dat er een ervaren professional kan meehepen, dan doe ik dat.
Historisch gesproken draaien er anders nog heel wat databases op basis van 'flat text' hoor, hoeft niets mis mee te zijn. Natuurlijk is een full-blown dbms beter/mooier, maar aangezien het hier om een typisch beginnersproject gaat is er best iets te zeggen voor een zo simpel mogelijke benadering.flat text files noem ik geen database. Referentiele integriteit? Wat als de layout van de gegevens moet veranderen? etc....
Wat hij aangegeven heeft is dat het niet zo moet zijn dat je internet nodig hebt. Dat is iets anders dan aangeven dat het geen webbased oplossing mag zijn. Zijn bezwaren tegen webbased is de noodzakelijkheid van een internetverbinding, en het beschikking hebben over bv. mySQL. Van beide punten is met gekozen oplossing geen sprake, elke PC met windows bevat internet explorer..Hij heeft ook aangegeven dat het geen weboplossing mag zijn, aangezien niet iedereen over een internet aansluiting beschikt.
Ik wel: hij hoeft zo min mogelijk aan de bestaande gegevensset te prutsen. Daarnaast is het voor een beginner makkelijker fouten opzoeken in tekstbestanden dan in een database.[voordeel: 'database' blijft textfile]
Hmmm.... Ik zie daar geen voordeel in....
Het is een nadeel vanuit topicstarters' positie; hij geeft immers aan dat hij via dit project ook delphi wil leren.Waarom is dat een nadeel? XML is een standaard die momenteel zeer belangrijk is. Ook XSL(T) zal in de toekomst veelvuldig gebruikt worden.
Verwijderd
We gaan dus uit van een programma wat bv. vanaf cd moet kunnen runnen, en het wordt gebouwd in/met Delphi. PHP etc, valt af, want menig client van TS heeft geen internet toegang. Webbased applicaties worden (mijns inzien) lastig, vanwege het gebrek aan internet toegang, dit zou inhouden dat er een soort webserver geschreven en/of meegeleverd moet worden.
Om niet moeilijk te gaan doen , gaan we proberen om database gebruik te voorkomen.
(voorkomt ook lastige installatie's etc., alhoewel er componenten zijn die database engines in de exe file includen )
- Belangrijke punten / Inventarisatie (zeer kort & bondig)
Wat moet er geschreven worden:
- Een "master" applicatie, die de bestellingen in kan lezen/verwerken , eventueel
genereert deze ook de data die gebruikt wordt voor de "Bestel" applicatie
(of is deze applicatie al aanwezig ?)
- Een "client" Bestel applicatie.
- Wordt verspreid op CD, geen lastige installatie procedures.
- Data op de CD in de vorm van XML of een of ander zelf verzonnen ascii formaat.
- Er moet een interface ontwikkeld worden om door lijsten met categorieen/produkten
te kunnen navigeren en te bestellen.
Belangrijk hier is, hoe worden de bestellingen weer richting bedrijf van TS gestuurd,
floppy, email, geprint & gefaxed ?
Als de TS de huidige procedure/software is nader kan beschrijven, kunnen we aan de hand daarvan misschien verdere TIPS geven.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2003 17:48 ]
zonder database componenten en webservices volgens mij. Overigens met de trial versie heb je geen rechten om een programma te distribueren volgens mij. Let daar wel even op.VIsje schreef op 15 maart 2003 @ 16:55:
Je moet toch ergens beginnen.
Ik hou rekening mee dat het totaal niet lukt. En heb het ook me baas verteld. En die vind het ok. Dusja kan ik me beetje bezig houden daarmee.
Kijk dat ik niet een geavenceerd programma kan maken i knw. Maar klein programmatje. Als je nu onze dos versie zie denk je ook van jemig wat is ditdus elke verbetering is mooi meegenomen. En nu heb ik tenminste een doel
En is die trial met of zonder Database?
Voor XML heeft delphi mooie componenten zoals XMLDocument. Probleem is het niet echt. Hij kan dan zelf een structuur opzetten in xml etc. Overigens is XML niet meer een tekst document met een vaste opmaak. Maar als ik zo lees, wordt het proggie bij de klant installeren. De klant wilt geen database installen dus lijkt het me logische met ascii bestandjes werken.
Overigens zijn wij dingen aan het bedenken wat de topic starter eigenlijk zelf rekening moet houden
[ Voor 7% gewijzigd door Just_a_Gamer op 15-03-2003 17:52 ]
Verwijderd
Klopt, is alleen voor Personal use, en niet commerciele software te maken.Just_a_Gamer schreef op 15 March 2003 @ 17:50:
[...]
Overigens met de trial versie heb je geen rechten om een programma te distribueren volgens mij. Let daar wel even op.
Natuurlijk wel handig om een en ander eerst te ontwikkelen, kijken of dat lukt, zoja, dan de Delphi Pro (Enterprise/Archictect lijkt me wat veel) aanschaffen.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2003 17:52 ]
het programma wat we nu hebben bevat een database met alle handelgoederen die we hebben. Hierin kun je zoeken selecteren en aangeven hoeveel je er van wilt hebben.
Dat alles kun je uitprinten en naar het bedrijf toefaxen.
Het windows programma moet hetzelfde kunnen alleen dan in een windows omgeving en de bestelling naar een emailprogramma sturen zoals outlook. En kunnen uitprinten.
BTW ascii database kan ook omgezet worden in een access.
Ik mag aannemen dat dat niet zo moeilijk is? (bedoel hiermee programma bouwen
[ Voor 4% gewijzigd door VIsje op 15-03-2003 18:25 ]
Wie dit leest is ......
specs.
- Bij het maken van een bestelapplicatie denk ik meteen aan een eenvoudige database-applicatie, al was het maar om alle artikelinformatie in op te slaan. Het hoeft geen database-applicatie te worden, maar zeker voor jou als beginner lijkt me dit de beste aanpak.
- Begin zo eenvoudig mogelijk. Gebruik gewoon een paar losse DBase- of Paradox tabellen die je via de Borland Database Engine benadert. Een (beter) alternatief: maak een database in Access en benader die via ADO (TADODataSet en dergelijke).
- Om een database-toepassing te maken, heb je Delphi Professional of Delphi Enterprise (heette vroeger Client/Server) nodig.
- Studenten kunnen legaal tegen een zeer lage prijs Delphi aanschaffen. Zoek eens op de site van je studie-instelling op het woord campuslicentie.
- Printen is een geavanceerd onderwerp. Bewaar dat tot het laatst.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Verwijderd
Zo.. dat is er uit.. lucht het op?paulgielens schreef op 15 March 2003 @ 18:29:
Een topic met een hoog prutsgehalte... Alarmnummer heeft perfect beargumenteerd waarom!
Kun je precies uitleggen wat hetnut is van deze posting? Wat moet topicstarter hiermee?
Verwijderd schreef op 15 March 2003 @ 18:31:
[...]
Zo.. dat is er uit.. lucht het op?
Kun je precies uitleggen wat hetnut is van deze posting? Wat moet topicstarter hiermee?
De topicstarter weet daarmee dat het maken van een programma niet zo eenvoudig is als hij denkt. (Hij zegt meerdere keren dat het niet moeilijk is, en dat willen we hem ook aan het verstand brengen; dat hij het doet, OK. Maar, hij moet goed weten dat het wel wat moeilijker is dan lego technic ofzo).
Het komt gewoon veel voor dat mensen die niet over de nodige kwalificaties en skills beschikken een programma in elkaar 'prutsen'. Dergelijke programma's zorgen ervoor dat bepaalde mensen nog wantrouwiger tov 'Informatica' staan dan ze nu al zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door whoami op 15-03-2003 18:35 ]
Verwijderd
Onderstaande stukje tekst verduidelijkt het een en ander...Verwijderd schreef op 15 March 2003 @ 18:31:
[...]
Zo.. dat is er uit.. lucht het op?
Een paar goede boeken kopen over software engineering en je opsluiten voor een x-aantal maanden, daarna beginnen met hello world... denk dat je tegen die tijd wel van gedachten veranderd bent.
ps: Ik wil alsnog piloot worden... waar zit het contactslot van een vliegtuig?
Deze licentie vervalt wanneer de desbetreffende student stopt of klaar is met zijn studie. Het is natuurlijk wel een manier om zelf proggie's te maken voor het testen. (Of dat bedoel je het ook?)tomatoman schreef op 15 maart 2003 @ 18:25:
....
Studenten kunnen legaal tegen een zeer lage prijs Delphi aanschaffen. Zoek eens op de site van je studie-instelling op het woord campuslicentie.
...
[ Voor 46% gewijzigd door Just_a_Gamer op 15-03-2003 18:56 ]
Verwijderd
Brooks zegt:
(Bold door mij)"One occasionally reads newspaper acounts of how two programmers in a remodeled garage have built an important program that surpasses the best efforts of large teams. And every programmer is prepared to believe such tales, for he knows that he could build any program much faster than the 1000 statements/year reported for industrial teams.
Why then have not all industrial programming teams been replaced by dedicated garage duos? One must look at what is being produced.
...
In the lower right-hand corner of Fig. 1.1 stands the programming systems product. This differs from the simple program in all of the above ways. It costs nine times as much. But it is the truly useful object, the intended product of most system programming efforts.
Bereid jezelf voor op veel werk als je echt een professioneel product wil afleveren.
Verwijderd
Volgens mij heb ik gelezen dat de TS liever heeft dat er niets geinstalleerd wordt (tenminste dat wil zijn baas). Als je een Access database wil benaderen, moet dat via ADO of via ODBC. Bij ADO moet je rekening gaan houden met welke versie de klant op zijn PC heeft of helemaal niet heeft (Volgens mij gebruiken nog genoeg mensen windows 95, waar een oude of geen ADO versie in zit). En voor ODBC moet er een data source aangemaakt worden. Voor beide opties geldt naar mijn idee, dat je iets moet installeren (laatste ADO versie of data source aanmaken).tomatoman schreef op 15 maart 2003 @ 18:25:
Een (beter) alternatief: maak een database in Access en benader die via ADO (TADODataSet en dergelijke).
Met een goed VBA boek kan je op 1 à 2 weken wel iets bereiken, waar je je moet aan proberen te houden is zoveel mogelijk door een wizard te laten genereren en dan manueel de nodige aanpassingen door te voeren.
Je geeft hier niet meteen weer wat de functionele eisen aan het programma zijn dus mogelijk heb je meer nodig dan wat access technisch te bieden heeft maar in veel situatie's kan het zeker een oplossing zijn.
Aangezien installeren ook niet gewenst is kan er een stand-alone versie gemaakt worden die gedraait kan worden zonder een access installatie. Een mooi start formuliertje en je bent klaar.
If it ain't broken it doesn't have enough features
- Het bestelprogramma laat een database zien van al onze producten (prijs/omschrijving/artikelnummer) in een tabel. (soort access zegmaar)
- De gebruiker moet kunnen zoeken op artikelnummer en omschrijving.
- Als hij op het desgewenste artikelnummer klikt moet er een 'popup' komen met hoeveel artikelen hij wil hebben.
- De artikel en aantal die hij heeft gekozen worden naar een apart tabelletje sq blad geexporteerd.
- Deze bestellijst moet hij kunnen wijzigen dus deleten en aantal aan kunnen passen
- Tevens moet de bestellijst uit geprint kunnen worden en gemaild worden.
- Er moet ook een optie inzitten dat hij zijn NAW gegevens kan invoeren en deze automatisch op het bestel formulier bovenaan komt.
- Een eis voor het programma is dat het echt SIMPEL!! moet zijn zelfs de domste noob moet het kunnen gebruiken. Dus paar buttons een tabel met de gegevens meer niet.
Dat was het
Ik ga morgen kijken voor een boek van delphi. Of als er nog andere opties zijn.
Wie dit leest is ......
specs.
Maar: De applicatie beschrijving zoals hierboven is dusdanig eenvoudig dat ik denk dat het een mooi target voor een hobby-programmeur kan vormen. Gezien de hoveelheid standaard componenten in veel RAD-omgevingen (zoals Delphi en Visual Basic) moet het met behulp daarvan kunnen lukken.
Ontwikkeltipje: Probeer een lijst te maken van acties die je programma moet kunnen uitvoeren op technisch niveau. Zoals:
• Het inlezen van regels uit een text-database in het geheugen.
• Het weergeven van die gegevens uit het geheugen in een tabel in een GUI
etc..
Bedenk vervolgens voor elk van die taken een simpel programmatje en ga proberen dat te ontwikkelen. Pas als je hebt ontdekt dat je het allemaal lukt begin je aan de gehele applicatie. Je hebt op die manier wat meer gespeeld met Delphi en programmeren.
Ondanks mijn positieve kijk op jouw opdrachtje toch de waarschuwing: Je gaat vervelende en ingewikkelde problemen tegenkomen! Programmeren met databases en voor veel verschillende systemen (bij elke klant) levert onverwachte situaties op. Je applicatie zal niet zommaar een proffesioneel niveau bereiken en enigszins een hobby-status houden.
|_____vakje______|
De applicatie is op zich idd niet van zo'n moeilijk 'niveau' dat het niet door een hobby-programmeur gedaan kan worden of als 'hobby-project' kan opgevat worden.CyberSnooP schreef op 16 maart 2003 @ 13:31:
Maar: De applicatie beschrijving zoals hierboven is dusdanig eenvoudig dat ik denk dat het een mooi target voor een hobby-programmeur kan vormen. Gezien de hoveelheid standaard componenten in veel RAD-omgevingen (zoals Delphi en Visual Basic) moet het met behulp daarvan kunnen lukken.
Echter, er is nog een verschil tussen een hobby-programmeur en iemand die nog nooit een regel geprogrammeerd heeft. Dit is een 'beetje' te hoog gegrepen voor iemand die nog een taal moet leren, of nog helemaal niet vertrouwd is met software-ontwikkeling.
Je moet eerst leren gaan vooraleer je kan leren lopen.
Nou maak je mij nieuwsgierig ... met de MS Access versies die ik heb gezien kan dit niet ... Zover ik weet heb je altijd MS Access nodig of Access Runtime!Apache schreef op 16 March 2003 @ 12:02:
... Aangezien installeren ook niet gewenst is kan er een stand-alone versie gemaakt worden die gedraait kan worden zonder een access installatie. Een mooi start formuliertje en je bent klaar.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu