Ook weer eens een reactie van mij, ben lekker op vakantie geweest en heb het heel druk gehad met school (onverwacht; achterstallig huiswerk en boek en luisterverslagen niet in je agenda zetten enzo

), ben er gelukkig weer!
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 23:34:
Horizontaal is idd. een idee, dit is ook een mogelijkheid
[
afbeelding]
Denk dat dit een nog makkelijkere oplossing is. Nadeel is wel dat je drives voor je mobo langs zullen steken vermoed ik. Die tandheugel is eventueel op een andere plaats te monteren (heb hem daar ff getekend om 't duidelijk te maken).
Ik denk dat dit nog een van de meest makkelijk te maken oplossingen is. Wanneer je horizontaal of vertikaal gaat schuiven moet je er voor zorgen dat er niks scheef loopt, anders klemt alles vast. Op deze manier is scheeflopen bijna niet mogelijk. De aandrijving is ook vrij simpel en eventueel ook met een touw of kettinkje (raadpleeg hiervoor je mechanodoos op zolder) te doen.
[edit]
Zo zou 't ook kunnen
[
afbeelding]
Dit is 10x zo compact vergeleken met die andere manier en kan helemaal niet gaan klemmen. Je kunt eventueel een pianoscharnier gebruiken als scharnierpunt.
Dit is een heel goed idee, maar dan komt het kleptje niet zo mooi uit, maar dit is werkelijk het eerste alternatieve systeem waar ik zelf nog niet aan gedacht had maar wel een goed en bruikbare oplossing is voor het probleem!
Als de krik niet werkt ga ik deze heel zeker proberen!
Burnfout schreef op 07 januari 2004 @ 19:49:
ik zat eerder te denken aan een lift systeem (als dit eerder voorbij is gekomen, mijn excuses, ik heb er waarschijnlijk overheengelezen)
[
afbeelding]
let niet op mijn paintsk1lls
uitleg:
als de motor aan de ketting trekt, wordt de drives bay omhooggetrokken. Deze word geleid door de rails. Voor de zekerheid

dacht ik ook aan veren maar als het eenmaal werkt lijkt het me geen punt
Sorry dat ik je afkraak misschien, maar dit is echt veelste omslachtig en onbetrouwbaar om dit systeem mee te maken.
Takelen is geen optie omdat je hem, van de zijkant gezien, dan links onder moet aangrijpen en dan zit je met het probleem dat hij niet in evenwicht is. Ergens anders het aangrijppunt van de takel maken kan niet, omdat er dan een takel boven mij kast moet komen hangen.
Gewoon toch kan ook niet voor de mensen die het niet snappen, want dan is ie niet in balans en zal hij klem komen te zitten en als dit niet meteen al gebeurt door de zwaartekracht in stilstand, dan wel wanneer je begin te takelen en je hem uit balans trekt!
Die veren, dat snap ik ook niet, want die moeten de bays omhoog drukken, maar ik kan me geen veer bedenken (tenzij we een paar honderd kilo gaan tillen) die 20cm uitrekt en dan niet een aanzienlijk deel van zij kracht verliest en toch sterk genoeg is om zelfstandig rechtop te blijven staan!
Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 17:34:
hmm, waarom een accuboormachiene? ken met een ENKELE draadeind een kichter motortje te gebruiken... kweet alleen niet of de accutolmotor zonder tandwielen (verzet) ook genoeg kracht heeft... volgens mij alleen snelheid.
persoonlijk snap ik niet hoe hier men allemaal op van die omslachtige ideeën komt!
Trouwens het aansturen van de 'lift' zou ik persoonlijk handmatig doen!
Het lijkt mij veel te veel werk om met een print helemaal gaan controlleren of er ja/nee een drive open staat en/of er een diskette uitsteekt voordat de pc uitschakeld.
Jij maakt hier echt een top opmerking, want het dichtgaan van de bays terwijl de drives open staan is iets waar ik (en ik denk alle andere met mij) nog niet aan gedacht hadden!!