Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CiP] Q.R.P.C.P. (quarter round PC project)

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.799 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
DilDog:
Die krik is met 700kg idd een beetje overkill, maar een wat zwakkere motor beperkt dit dan alweer behoorlijk. Maar het belangrijkste is dat het binnen bepaalde marges in tegenstelling tot wat jij beweert juis een héél stabiel platform is en daarom maar bescheide geleiding behoeft voor zover ik het kan inschatten.

Er komt dadelijk ook nog een updatje met tekeningen omdat ik Acad weer aan de praat heb en ik zal dan ook meteen een nieuwe pic van de krik posten, want ik vrees dat ik de indruk heb gewekt met eerdere pics van de krik dat deze heel groot is terwijl dit dus juist niet het geval is!

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

je zou ook nog kunnen denken aan wormwielen, als je die 2 of 4 rechtovereind zet en je laat ze synchroon draaien, en je bevestigd een platau op 2 of 4 punten met een stukje schroefdraad erin. zou het ook moet werken, dan kan je de snelheid heel simpel varieren, tis een beetje hetzelfde idee als een krik maar dan verticaal uitgewerkt

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

• Paul C
..:: Updateje ::..

Inleiding
Dit is een update die er gisteren eigenlijk al had moeten staan. Ik was gisteren nl. aan het overclocken geweest en had mijn computer weer van 166Mhz naar 160Mhz fsb terug gezet met 1.5-2-2-5-inf timing op twee 512MB PC133 2-3-3-6-16 TwinMos modules >:)
Voor de mensen die hier het gevolg niet van zien: Ik had mooi allemaal tekeningetjes gemaakt in PhotoShop en was een berichtje aan het verzinnen en ging ff een glasje drinken halen om terug te keren en een computer aan te treffen die spontaan gereboot was. Dus nu maar terug naar 150Mhz fsb (op 155 bleek pifast ook geen pi tot 1.000.000.000 decimalen te kunnen berekenen zonder reboot >:) ).

Een extra koelblok ontwerp
Je kent ze wel, die lessen waarin je je heel goed kunt concentreren . . . op alles wat niet met school te maken heeft! :P Frans is zo'n les en wat heeft dat tot gevolg:
Tekening uit mijn fransboek nagetekend in PS:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/36microvinuitleg.gif
Doorsnede van het koperen blok in acad getekend:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/35koelblokmicrovin.gif

Mijn idee was dus om met een laser- of water-snijer een koelblok met heel veel dunne kanalen te maken waardoor het mogelijk wordt om heel veel warmte heel dicht bij de core weg te halen. Ik heb nu 22 kanalen geteken van 1*30mm met een bodem van slechts 2mm :7
Ik moet nog uitzoeken in hoeverre het mogelijk is om dit te maken aangezien ik voor een goed resultaat toch min. 30mm dik koper moet kunnen snijen en het liefst zo precies mogelijk! Hiervoor moet ik ff een paar goede tekeningen maken en dan contact op nemen met iemand met verstand, connecties en als het ff kan machines :9 !
Als ik dit koelblok kan en ga maken dan gebruik ik mijn oude simpel te maken ontwerp nog steeds (welliswaar in aangepaste vorm) voor mijn VGA en northbridge.
Dit ontwerp dus:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/06koelblokontwerp1.gif
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/09blokproductieproces.gif
Over het ontwerp van me koelblok zou ik graag nog wat reacties hebben, omdat ik daar nog weinig over gelezen heb en het lijkt mij toch wel dat daar wat aan te optimaliseren valt!

Krik
Ik heb hier eerder een aantal foto's gepost van mijn krik die hem best groot laten lijken, daarom nou ff een foto die een beter idee geeft van hoe compact hij eigenlijk wel is:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/34krikmaatreferentie.jpg
Oja en ondanks dat iedereen zegt dat ik de krik niet moet gebruiken ga ik dit toch wel proberen! Als dit niet lukt ga ik andere methoden proberen die bij voorbaad véél omslachtiger zijn!

• NitroTec
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10 11:28
Krik is idd kleiner dan gedacht...........

Had je al nagedacht over iets van een beveiliging als er iets fout gaat?

Hoe voorkom je dat als er iets blijft hangen dat hij niet alles kapot duwt?

Dont work hard, just party!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

eneh, ik neem aan dat je die kast 1 keer wil neerzetten en nooit meer wil verplaatsen? anders moet je die krik gaan vastzetten, lijkt me nogal lastig

• SetsunaKaede
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Lastig? :? Als je goed kijkt naar de fotootjes zie je dat de krik een bodemplaat heeft... paar gaatjes er in, schroefjes er doorheen, en vast zittie.

• Paul C
Om hem vast te zetten jaag ik idd gewoon een paar bouten door de bodem! Al zou ik hem niet verzetten dan moet ik de krik nog vast zetten, want anders gaat hij gegarandeerd een keer verschuiven!

En voor beveiliging zie ik ook al twee mogelijkheden:
1. Een zekering op de motor omdat deze gewoon meer stroom nodig heeft als het zwaarder wordt (toch?)
2. Een slipkoppeling van een wat nieuwer oud schroefmachientje slopen en die erop bouwen. (zo'n ding dat je schroefmachiene niet doordraait en je al je kleine schroefje dol draait. Deze zijn ook nog mooi instelbaar!)

Oja en laten stoppen doe ik zoals gezegt met twee micro switches!

• NitroTec
Dat van die slipkoppelingen is idd wel een goed id.....(als dat al eerder gemeld was heb ik dat gemist.....mijn excuses dan ! :D)

Of je die kunt instellen......kan dat?
(geen id, dus dit wordt een leer-momentje ! :P)

• Paul C
Wij hebben een nieuw makita 12V accu schroefmachientje liggen en daarop kun je buiten linksom/rechtsom en high/low gear ook nog kiezen uit (ik geloof) 16 verschillende standen voor de slipkoppeling, als ik zo'n ding oud aan kan komen dan moet die wel te gebruiken zijn.
Zo'n slipkoppeling kan ik waarschijnlijk wel een wat oudere versie aankomen op de zaak, want als een schroefmachientje niet meer gerepareerd kan worden of te oud is dan wordt ie weggegooid (zo ben ik ook aan deze twee machientjes gekomen).
Ik had dit nog niet gezegd dacht ik, dus dan heb je er niet overheen gekeken (had er wel al aan gedacht...)

• lex

lex

SetsunaKaede schreef op 11 december 2003 @ 10:13:
Lastig? :? Als je goed kijkt naar de fotootjes zie je dat de krik een bodemplaat heeft... paar gaatjes er in, schroefjes er doorheen, en vast zittie.
daarom vraag ik het juist, ik vervoer mijn kast meestal niet recht-op, en als je hem op zn kant legt.... een krik van een paar kg aan de bodemplaat vastzetten met een paar schroefjes? :X lijkt me geen goed plan, of je moet perse de buigstijfheid van je bodemplaat willen testen :)

• Paul C
thaBeerbuster:
Dat is geen probleem:
a. omdat de bodemplaat behoorlijk sterk wordt!
b. omdat de drives bay tussen een paar (al dan niet lichte) geleiders in komt en daarom geen kracht uitoefend via een hefboom, hoogstens als ik hem op zijn kop zou houden (met waterkoeling :/ ) zou hij andere krachten dan normaal te verduren krijgen!

• lex

lex

oke dan :) met waterkoeling is het volgens mij ook niet handig om hem op zn kant te vervoeren :P maar dat is een ander verhaal ;)

• NitroTec
Welke dikte nam je nu voor de onderkant van je kast dan , omdat de zijkant nog niet helemaal duidelijk was?

Ik neem aan dat die krik al snel een paar kilo weegt en dus een behoorlijke kracht op de onderkant van je kast uitoefend op het moment dat je deze op een zij legt...

• Paul C
NitroTec:
Soms wordt ik een beetje moedeloos :/ sommige mensen zien niet eens de het antwoord dat slechts 1 reply hoger staat dan de vraag die ze stellen! 8)7

De bodem wordt 18mm MDF of misschien wel multiplex, maar iig iets stevigs, de zij en achterkanten worden minder zwaar uit gevoerd, waarschijnlijk 10mm MDF!

• NitroTec
Lol.......ik probeerde de stevigheid in twijfel te trekken........maar denk niet dat dat nodig is ! :P

En idd.....dat moedeloos verhaal hoor ik ook vaak van mijn ouders !

Verwijderd

kan je niet inplaats van die krik het principe van een voorkheftruk gebruiken???
dit werkt goed en neemt niet veel ruimte in beslag

Verwijderd

Ik zit dit topic zo een beetje te volgen, en alle ideeen om de hele hap omhoog te krijgen.

Is het geen idee om 2 (links 1, rechts 1) staven met schroefdraad te plaatsen, onderaan de bays (links 1, rechts 1) moeren te plaatsen waar de staven indraaien, en de staven dan door middel van een motertje te laten draaien? dit kost (lijkt me) niet al te veel kracht, is met een simpel electromotertje aan te sturen, contactpuntje bij de bays, dat als hij op de juiste hoogte is de motertjes stoppen. hoe die terug komt verzint iemand na mij maar :9 want daar heb ik nog ff geen id voor... :O

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Ik vind n hele krik om het zaakie omhoog te krijgen ook een beetje overkill hor...

wormwieltjes en schroefdraad lijikt ook mij een beter idee...
Leuk om te zien dat de CiP nog leeft overigens. Had dit topic een aardige tijd geleden al eens gezien, maar was hem alweer helemaal vergeten *bookmark*

Verwijderd

wanneer gaan we weer wat zien van deze super case ???
ben nog steeds benieuwd hoor :'(

Verwijderd

Een krik in je kast monteren:)....
Kleine tip, let erop dat bij een foutje niet alles kapot gedrukt word. Met zo'n krik en zo'n schroefmachien heb je redelijk wat kracht..
Heb je er trouwens al eens over nagedacht wat er gebeurt wanneer de pc uitschakelt en je cd la nog open staat!!!!! Dat kan wel eens helemaal fout gaan.
Een oplossing hiervoor is een lichtsluis voor de drives door zetten. Wanneer zich niks tussen de lichtsluis bevind (alle lades zijn dicht en er steekt geen floppy uit je drive) mag hij pas bewegen.

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 22:42
Misschien dat die krik toch een btje veel is voor alleen die drives, want het weegt geen 700kg. misschien op de 4 hoeken gewoon schroefdraad. onderaan monteer je dan OF: tandwieltjes die alles met elkaar verbind. OF: een spanband om ringen of zo. die hangt dan alles aan elkaar. dan kun je er 1 aandrijven met een gewone cdrom motor. die stopt zelf als er iets geblokkeerd is omdat ie weining kracht heeft. maar volgens mij wel voldoende kracht om die 4 draden te laten draaien.
is dus :
1) kleiner
2) veiliger omdat ie weinig kracht heeft
3) minder stroom nodig ???
4) ik denk stiller
5) makkelijker te maken

Hieronder nog ff een schematje voor de duidelijkheid.
Afbeeldingslocatie: http://www.swingstar.com/car/baysystem.JPG

I said I'd be back...

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
jah dat is ook een optie, maar dan steken bovenaan die dingen uit, en ik denk dat het ook nogal lang gaat duren, of je moet hard aan die dingen gaan draaien ;)
en makkelijker lijkt me ook niet want die dingen moeten nogal precies staan anders gaat het erg slijten enzo lijkt mij.

• RoBBS
Hard draaien is al geregeld denk ik met die 700RPM :) als je het verder 1 x goed maakt staat het wast en lijkt mij dat slijten ook geen probleem. als je bijv. die schroefdraden monteerd aan de onderkant van de drive bay kan die ook genoeg wegzakken. lijkt mij dan het minst probleem gevoelig

I said I'd be back...

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11 12:59

Thyzz

-=leeg=-

Je zit alleen met het probleem dat ze alle 4 precies even hard moeten draaien, anders trekt het hardstikke krom, volgens mij is dat nog het moeilijkste om voorerlkaar te krijgen.

Misschien als je met iets van een fietsketting?

5325wp

• DiLDoG
  • Laatst online: 14-11 09:29
jah en dan zitte we niet meer ver van de krik @ overkill 8)7

Verwijderd

Stel dat je 2 ladegeleiders gebruikt (die dingen met kogellagers erin die ook in keukenlades gebruikt worden) voor het omhoog/omlaag gaan. Bovenaan een katrolletje waar een touwtje overheen loopt. Onderaan rol je dit touwtje dan weer op.
Het touwtje kan ook vervangen worden door een ketting (die heb je in alle soorten en maten, Conrad zal je waarschijnlijk wel kunnen helpen) of een tandriem.

Verwijderd

gewoon die krik gebruiken , een luchtzak is echt dom want waar haal je een fannetje die zoveel druk kan opbouwen. En die krik geeft echt geen 700 kg :/ Zoveel kracht heeft dat boormachientje echt niet hoor :/ En een cdrom motor (8> tja misschien kan je daar een floppy mee rond laten draaien

• RoBBS
Ik wil niet vervelend zijn maar heb je wel eens een gaatje geboord in een muur van beton ofzo? daar is aardig wat kracht voor nodig hoor. en punt 2. die krik kwam volgens mij uit een auto. hoe wil je anders die auto gaan optillen als ie geen 700 kg aankan??. de krik uit mijn auto is ongeveer even groot. tilt toch wel een auto van ruim 1200 kg en daar heb je weinig kracht voor nodig, dus ik denk dat als het misgaat. het heel erg misgaat. maar das mijn mening. die cdrom motor was een idee, kan ook een ander motortje zijn..

I said I'd be back...

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:40

Epsilon

RoBBS schreef op 27 december 2003 @ 13:10:
Ik wil niet vervelend zijn maar heb je wel eens een gaatje geboord in een muur van beton ofzo?
Dat doe je ook niet met een accuboor slimmerik :)

• RoBBS
Epsilon schreef op 27 december 2003 @ 13:14:
[...]

Dat doe je ook niet met een accuboor slimmerik :)
Dat was bedoeld als voorbeeld. hoeveel dingen kun je wel met een accuboor,. :) daar zit ook veel kracht achter en volgens mij verschillen de motoren op zich toch niet zoveel. ik blijf erbij dat je de boel sloopt als er iets blijft hangen. ik zeg niet dat het niet kan. als het maar goed genoeg beveilig is.,

I said I'd be back...

• FiXeL
  • Laatst online: 17-04 17:33
ff een paar opmerkingen over deze tekening:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/35koelblokmicrovin.gif

ik heb het idee dat dit ontwerp erg goed zal koelen :)
bematingen zijn allemaal top, niks op aan te merken. maar ik heb toch een paar kanttekeningen te plaatsen:

- hoe wordt de afdichting tussen de plexi delen geregeld? ik zie nergens een groef voor een rubber.
- de gaten van ø 4... als daar M4 in komt, dan moet je dat akelig nauwkeurig boren (op freesbank bij voorkeur) als je ze op een kolomboormachine gaat boren, zorg dan op zn minst dat je eentje hebt met kruistafel en centreren met een centreerboor. anders zou ik ze zeker iets groter boren (ø4,5 oid)
- die sleuven zijn in het blok te maken, maar dat gaat een dure grap worden...
lasercutten valt af, omdat er teveel warmte in het blokje komt, en ik ben dan bang dat die schotjes dan gaan smelten. (iig, het resultaat zal tegenvallen) watercutten kan wel, maar is gezien de prijs ook geen optie. draadvonken kan ook, maar is net als het watercutten te duur.

wat je zou kunnen doen is het blokje opbouwen uit 2 delen. dan kan je de gleuven inzagen in het ene deel, en je dekt het dan af met een koperen plaatje wat je erop soldeerd. niet de meest ideale oplossing, maar een stuk haalbaarder voor de doe-het-zelfver :7

Mn 3D printer blogje..

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:33
Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 12:07:
gewoon die krik gebruiken , een luchtzak is echt dom want waar haal je een fannetje die zoveel druk kan opbouwen. Een luchtpomp?;) En die krik geeft echt geen 700 kg :/ Zoveel kracht heeft dat boormachientje echt niet hoor :/ de boor hoeft geen 700kg drukkracht te geven, waar heb je anders een krik voor? 1/100 daarvan zou al genoeg zijn.En een cdrom motor (8> tja misschien kan je daar een floppy mee rond laten draaien Idd, veels te zwak...

Verwijderd

he ik bedoel daarmee te zeggen dat je niet hele kast kapot drukt als het mis gaat ;) Zoals een paar tweakertjes hier zeggen. :)

• cablerichy935
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05-2022

cablerichy935

there is more 2 come

Hallo, ik ben ff gaan zoeken geweest in mijn kast, en toen kwam ik iets tegen en ging er een grote lamp branden, heb je wel eens een electrische antenne van een auto opengemaakt? daar zit een lange kunstofrail in en een motortje met een begin en eind freutertje (ik weet ff niet meer hoe het heet) als je de radioaanzet (PC aan) dan gaat de antene uit (drivebay naar buiten) en als je de radio uitzet (pc uitzet) dan gaat de antenne naar binnen (drivebay naar binnen), ik d8 een leuk idee, geen gezoek naar koppelstuk zoeken CQ maken voor tussen het motortje van de makita en krik. Ok het is even slopen van een (oude) electrische antenne.

:*)

wie als laatste lacht,......snapt de grap niet!

Verwijderd

je zou ook geleiders van een keukekastje ofzo kunnen gebruiken die je verticaal monteerd.als je de cd-rom en dergelijke op een "tafeltje"maakt en een staalkabel onderaan die tafel vast maakt dan schuift het geheel zover uit dat de drive uit de kast komt.bovenaan een schakelaar om de motor te laten stoppen als de drive boven is.als je aan die tafelpoten boven en onder iets van lagers hebt dan kan de boel ook niet scheeftrekken.

ik had een tekening gemaakt maar ik weet niet hoe ik die hier plaatsen kan.en van mijn site ben ik het PW kwijt :(

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:51

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

RoBBS schreef op 26 december 2003 @ 12:44:
Misschien dat die krik toch een btje veel is voor alleen die drives, want het weegt geen 700kg. misschien op de 4 hoeken gewoon schroefdraad. onderaan monteer je dan OF: tandwieltjes die alles met elkaar verbind. OF: een spanband om ringen of zo. die hangt dan alles aan elkaar. dan kun je er 1 aandrijven met een gewone cdrom motor. die stopt zelf als er iets geblokkeerd is omdat ie weining kracht heeft. maar volgens mij wel voldoende kracht om die 4 draden te laten draaien.
is dus :
1) kleiner
2) veiliger omdat ie weinig kracht heeft
3) minder stroom nodig ???
4) ik denk stiller
5) makkelijker te maken

Hieronder nog ff een schematje voor de duidelijkheid.
[afbeelding]
lukt nooit!
Veel te omslachtig, je zult moeten gaan lageren, Die band/ketting, loopt er geheid af! De kracht die nodig is om genoeg tractie te kunnen krijgen op je spanband zal je schroefdraad krom doen trekken!

en je krijgt het no way voorelkaar om zonder gebruik te maken van tandjes/ketting, het synchroon omhoog te laten lopen. Want band/ V-snaar slipt altijd.

Ketting? die krijg je niet rond hoor met je cd-rom motor, heb je toch weer die accuboor nodig, Als er dan iets blijft hangen draai je ook alles in de soep hoor, vooral met de lage spoed op dunne schroefdraden.
Waar nog bij komt dat het moeilijk is om te zorgen dat alles er niet afloopt, want het moet super recht zijn.

als je dit fatsoenlijk wilt maken ben je langer bezig als dat je bezig bent met de rest van de mod :)

1 bult ellende :P

de oplossing met de krik is tot nu toe nog het beste, want het is al zo goed als klaar, met evt microswitches valt het best te beveiligen.

[ Voor 21% gewijzigd door AtomicShockwave op 29-12-2003 19:20 ]

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-11 08:13

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

FiXeL schreef op 27 december 2003 @ 16:53:
ff een paar opmerkingen over deze tekening:
[afbeelding]
...- die sleuven zijn in het blok te maken, maar dat gaat een dure grap worden...
lasercutten valt af, omdat er teveel warmte in het blokje komt, en ik ben dan bang dat die schotjes dan gaan smelten. (iig, het resultaat zal tegenvallen) watercutten kan wel, maar is gezien de prijs ook geen optie. draadvonken kan ook, maar is net als het watercutten te duur...
Kunnen die sleuven niet gewoon met een fijn zaagje? Daarna moet enkel nog de bovenkant van het blok gesoldeerd worden? (of is dit al gezegd? :) )

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Verwijderd

Net als de case van Ressetim (oldschool) Istie nogsteeds nooit eens af... Jammer man! maar hij begint er steeds beter uit te zien!

Verwijderd

ik w8 nog op een update ;)
is namelijk alweer een JAAR geleden :P
pcmadman is het project van de baan? khoop t niet !!!!

c'mon go go go _/-\o_

Verwijderd

Het is niet een jaar geleden, maar het was vorig jaar, 2 verschillende dingen (8> :P

• RolandWitvoet
  • Niet online
Ik zou het zo doen:
Afbeeldingslocatie: http://www.klopt.nl/various/qrpccase.gif
Je hebt ongeveer een omwenteling of 50 (afhankelijk van het gebruikte schroefdraad) nodig om het geheel 1 drive-hoogte te verplaatsen. Als je die boormachine motor gebruikt duurt misschien een halve minuut voor de hele bay omhoog/laag is, maar je hebt helemaal niet zoveel kracht nodig, een tandwieltje minder kan ook wel, waarschijnlijk kan het hele verzet wel weg, dan is het geheel zo omhoog/laag.

Hoe je de geleiding doet moet je zelf bekijken. In de tekening lijkt het een soort liftschacht, maar dat is vooral omdat dat het simpels duidelijk te tekenen was. je kunt ook busjes over pennen laten schuiven of een geleiderail gebruiken. Op een of andere manier moet de drive rechtop gehouden worden en niet mee roteren, hoe je dat doet is een kwestie van smaak, of wat toevallig handig uitkomt. (zoals het geheel ook al is overigens)

Je zou ook het blok drives aan de klep kunnen vastmaken en mee omhoog laten draaien. Volgens mij vergt dat het minste van de kabels naar de drives.

[ Voor 39% gewijzigd door RolandWitvoet op 07-01-2004 04:02 ]

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:37
Maar onderhand wel al een maand geleden dat er een update is geweest. Maar ik geloof dat dat gewoon een beetje hoort bij een casedesign project, daar zit wel vaker een langere pauze tussen.

Wat betreft de bays zou ik denk ik gaan voor een horizontale beweging, lijkt me een stuk makkelijker te realiseren, op wat voor een manier je het ook doet. Bovendien is het risico op gemolde cd spelers ook meteen een stuk minder :)

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Waarom gebruik je niet het boven voorgestelde idee, met het schroefdraad, in een horizontale beweging, dan is er veel minder kracht nodig lijkt me?

• RolandWitvoet
  • Niet online
Vertikaal kun je met een contragewicht werken, dat kan horizontaal niet. Horizontaal kun je met wieltjes werken om de wrijving te verminderen te gaan, dat kan is vertikaal weer zinloos. Mij lijkt het effect vertilaak mooier dan horizontaal, o.a. omdat horizontaal de klep al meteen helemaal open moet.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Horizontaal is idd. een idee, dit is ook een mogelijkheid
Afbeeldingslocatie: http://vouwfiets.vitsch.net/Tweakers-net/Qrpcp1.gif
Denk dat dit een nog makkelijkere oplossing is. Nadeel is wel dat je drives voor je mobo langs zullen steken vermoed ik. Die tandheugel is eventueel op een andere plaats te monteren (heb hem daar ff getekend om 't duidelijk te maken).
Ik denk dat dit nog een van de meest makkelijk te maken oplossingen is. Wanneer je horizontaal of vertikaal gaat schuiven moet je er voor zorgen dat er niks scheef loopt, anders klemt alles vast. Op deze manier is scheeflopen bijna niet mogelijk. De aandrijving is ook vrij simpel en eventueel ook met een touw of kettinkje (raadpleeg hiervoor je mechanodoos op zolder) te doen.

[edit]
Zo zou 't ook kunnen
Afbeeldingslocatie: http://vouwfiets.vitsch.net/Tweakers-net/Qrpcp2.gif
Dit is 10x zo compact vergeleken met die andere manier en kan helemaal niet gaan klemmen. Je kunt eventueel een pianoscharnier gebruiken als scharnierpunt.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 23:49 ]

Verwijderd

Ten eerste: Vet mooi idee! _/-\o_

Ten tweede: Ik denk zelf dat het schroefdraad idee het mooiste/beste is.
Het autokrik-idee zou ik snel van tafel gooien: veel te omslachtig.
De twee hierboven staande ideeën zijn ook omslachtig maar nemen denk ik ook veel te veel ruite in beslag.
Een voordeel van het schroefdraad idee is ook nog eens dat het heel mooi geleidelijk omhoog komt wat er gewoon geil uitziet imo. :P

Ik hoop dat je um snel af maakt want ik ben zekersteweten benieuwd naar het resultaat!!!

Ga zo door en suc6! :Y)

Verwijderd

Volgens mij is de bedenker zelf er mee gestopt.
Sinds 11 december niks meer gepost hierzo.

Ik vond het vanaf het begin al een hopeloos project(toen niet gezegt, is niet leuk dat je idee word afgekraakt) en zoals je ziet is er niks van terecht gekomen :Z

tenminste, als hij niet op vakantie is voor een maand ofzo :?

Verwijderd

Idd wel jammer dat hij niets meer laat horen vond zijn ideen erg origineel.
Vond de discussie over de drives wel leuk en was erg benieuwd hoe het met de krik zou werken....
Misschien is het kapot gegaan en gaat hij daarom niet verder?

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

:/ dat schroefdraad idee is een beetje absurt... en helemaal niet te realiseren, zeker niet met een spanband.
De kracht die nodig is om 4! schroefdraden te draaien met 1 motor kan nooit overgebracht worden met een band, er is zeker een ketting vereist en dan nog... er zal zeker een een sterke motor nodig zijn voor de aandrijving en dan nog is de werking niet gegarandeert want door de sterke krachten die op de schroefdraden komen te staan kan alles gaan vervormen of ongelijk gaan draaien.

Heb een soortgelijk systeem voor de efteling bedacht maar in een proefmodel kwamen al deze problemen naar voren.

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• RoBBS
altijd handig als iemand anders het al heeft uitgeprobeerd :) ok mssn was het toch niet zo'n goed idee

I said I'd be back...

Verwijderd

Koenzie schreef op 07 januari 2004 @ 11:30:
:/ dat schroefdraad idee is een beetje absurt... en helemaal niet te realiseren, zeker niet met een spanband.
De kracht die nodig is om 4! schroefdraden te draaien met 1 motor kan nooit overgebracht worden met een band, er is zeker een ketting vereist en dan nog... er zal zeker een een sterke motor nodig zijn voor de aandrijving en dan nog is de werking niet gegarandeert want door de sterke krachten die op de schroefdraden komen te staan kan alles gaan vervormen of ongelijk gaan draaien.

Heb een soortgelijk systeem voor de efteling bedacht maar in een proefmodel kwamen al deze problemen naar voren.
idd. dat met die spanband is gewoonweg NIET te realiseren en daarnaast veel te omslachtig!
alleen die met het enkele schroefdraad is heel goed te te realiseren! Het concept is dan ook al vaak genoeg toegepast.

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 22:06

tie-rep

nu met ir. !

Koenzie schreef op 07 januari 2004 @ 11:30:

ik weet niet over welk ontwerp jij nu spreekt, maar ik vind het erg raar dat je zegt dat een schroefdraad niet werkt!

volgens mij is het namelijk gewoon het idee van de krik, maar dan veel simpeler
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/18krikuitgedraait.jpg
dus de krik strippen, alleen het horizontale gedeelte rondom de draadeind gebruiken. En je hebt een liftsysteem.
Wel kan je beter een draadeind gebruiken dat hiervoor getapt is, dus zoals in de krik zit.

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 14:00

SnakeMind

Silence...

Idd... maar ik denk dat het schroefdraad veel minder krachten te verwerken krijgt als deze zich in de krik bevindt, door alle scharnier punten. Ik verwacht dus ook dat als je deze inderdaad verticaal zou plaatsen en dit op 1 (of misschien meerdere moeren in verband met stabiliteit) dat het schroefdraad hoe dan ook de bekende zwaartekracht te verduren krijgt waardoor je met verankering en dergelijke zit...
Schroefdraad verticaal is dus gewoon geen goed idee :9

Still Cripple as Hell

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 17:00

MrScratch

I am rubber, you are glue

SnakeMind schreef op 07 januari 2004 @ 17:07:
ISchroefdraad verticaal is dus gewoon geen goed idee :9
Een vriend van mij heeft een keer een tv-kast voor een 55cm tv gebouwd via dit systeem. Op elke hoek een schroefdraad-staaf verticaal met 4 tandwielen erop en een ketting hier omheen. Dit alles aangedreven met een boormachine. De plaat met de tv erom had de vier schroeven vast aan zich zitten.

Zet de boor aan en de staven gaan draaien en de plaat gaat dus omhoog. Ik heb het gezien en het werkte perfect (alhoewel het wel een enorme herrie maakte). Dus zeggen dat het niet kan is in mijn opinie onterecht. Het was wel met meerdere staven, maar een tv weegt dan ook flink wat meer.

Look behind you! A three headed monkey!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:27
ik zat eerder te denken aan een lift systeem (als dit eerder voorbij is gekomen, mijn excuses, ik heb er waarschijnlijk overheengelezen)

Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~heume146/techpic.JPG

let niet op mijn paintsk1lls :P

uitleg:

als de motor aan de ketting trekt, wordt de drives bay omhooggetrokken. Deze word geleid door de rails. Voor de zekerheid :+ dacht ik ook aan veren maar als het eenmaal werkt lijkt het me geen punt

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Verwijderd

Koenzie schreef op 10 december 2003 @ 08:45:
FF klein vraagje, waarom reageer je zo negatief op luchtdruk ? Dat lijkt mij een ideale en beproefde methode
is ook zo lekker stil he? :/

Verwijderd

Ik vat hier toch een aantal users niet...

Zo te zien heeft hij in de maten van zijn kast rekening gehouden met het formaat van de krik en de motor. Het idee wat de TS heeft om de krik te motoriseren, is een geniaal idee ;), en het grote voordeel ervan is dat het stabiel is! En zo te zien is de krik nog niet es zo groot ook!

TS: Ga voor je gemotoriseerd krik systeem, zou ik zeggen als ik jou was!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 20:10:
[...]

is ook zo lekker stil he? :/
Stiller dan een dikke motor met een ketting en tandwielen enz. :X

Maar ik vind tot nu toe de optie met een verticale schroefdraad de beste optie.

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Verwijderd

hmm, waarom een accuboormachiene? ken met een ENKELE draadeind een kichter motortje te gebruiken... kweet alleen niet of de accutolmotor zonder tandwielen (verzet) ook genoeg kracht heeft... volgens mij alleen snelheid.

persoonlijk snap ik niet hoe hier men allemaal op van die omslachtige ideeën komt! :?

Trouwens het aansturen van de 'lift' zou ik persoonlijk handmatig doen!
Het lijkt mij veel te veel werk om met een print helemaal gaan controlleren of er ja/nee een drive open staat en/of er een diskette uitsteekt voordat de pc uitschakeld.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 17:34:
...

persoonlijk snap ik niet hoe hier men allemaal op van die omslachtige ideeën komt! :?

...
Is leuk :)

Verwijderd

Burnfout schreef op 07 januari 2004 @ 19:49:
ik zat eerder te denken aan een lift systeem (als dit eerder voorbij is gekomen, mijn excuses, ik heb er waarschijnlijk overheengelezen)

[afbeelding]

uitleg:

als de motor aan de ketting trekt, wordt de drives bay omhooggetrokken. Deze word geleid door de rails. Voor de zekerheid :+ dacht ik ook aan veren maar als het eenmaal werkt lijkt het me geen punt
ik heb ook even aan dit idee ged8, maar heb het niet uitgewerkt omdat het niet kan werken. waarom niet? dat zal ik vertellen!

Als je hem omhoog trekt okee, dat gaat. maar als je pc 20 uur aan staat, moet dat motortje 20 uur lang aan dat draad trekken met geen toerental. Volgens mij kan een motot dat niet aan. Wat dan nog zou kunnen is een klipje maken waar8 hij blijft hangen, maar dan is het hele automatische idee weg...

dus ik zou toch voor de krik gaan:p

• Sine
  • Laatst online: 21:17
hmm, waarom een accuboormachiene? ken met een ENKELE draadeind een kichter motortje te gebruiken... kweet alleen niet of de accutolmotor zonder tandwielen (verzet) ook genoeg kracht heeft... volgens mij alleen snelheid.

Het lijkt mij veel te veel werk om met een print helemaal gaan controlleren of er ja/nee een drive open staat en/of er een diskette uitsteekt voordat de pc uitschakeld.
Oeh ... die laatste is ook een goeie :P

die krik trekt alle drive deurtjes mee eraf als je ze laat open staan..

Repareren doe je zo.

• Paul C
Ook weer eens een reactie van mij, ben lekker op vakantie geweest en heb het heel druk gehad met school (onverwacht; achterstallig huiswerk en boek en luisterverslagen niet in je agenda zetten enzo B) ), ben er gelukkig weer!
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 23:34:
Horizontaal is idd. een idee, dit is ook een mogelijkheid
[afbeelding]
Denk dat dit een nog makkelijkere oplossing is. Nadeel is wel dat je drives voor je mobo langs zullen steken vermoed ik. Die tandheugel is eventueel op een andere plaats te monteren (heb hem daar ff getekend om 't duidelijk te maken).
Ik denk dat dit nog een van de meest makkelijk te maken oplossingen is. Wanneer je horizontaal of vertikaal gaat schuiven moet je er voor zorgen dat er niks scheef loopt, anders klemt alles vast. Op deze manier is scheeflopen bijna niet mogelijk. De aandrijving is ook vrij simpel en eventueel ook met een touw of kettinkje (raadpleeg hiervoor je mechanodoos op zolder) te doen.

[edit]
Zo zou 't ook kunnen
[afbeelding]
Dit is 10x zo compact vergeleken met die andere manier en kan helemaal niet gaan klemmen. Je kunt eventueel een pianoscharnier gebruiken als scharnierpunt.
Dit is een heel goed idee, maar dan komt het kleptje niet zo mooi uit, maar dit is werkelijk het eerste alternatieve systeem waar ik zelf nog niet aan gedacht had maar wel een goed en bruikbare oplossing is voor het probleem! _/-\o_
Als de krik niet werkt ga ik deze heel zeker proberen!
Burnfout schreef op 07 januari 2004 @ 19:49:

[afbeelding]

uitleg:

Sorry dat ik je afkraak misschien, maar dit is echt veelste omslachtig en onbetrouwbaar om dit systeem mee te maken.
Takelen is geen optie omdat je hem, van de zijkant gezien, dan links onder moet aangrijpen en dan zit je met het probleem dat hij niet in evenwicht is. Ergens anders het aangrijppunt van de takel maken kan niet, omdat er dan een takel boven mij kast moet komen hangen.
Gewoon toch kan ook niet voor de mensen die het niet snappen, want dan is ie niet in balans en zal hij klem komen te zitten en als dit niet meteen al gebeurt door de zwaartekracht in stilstand, dan wel wanneer je begin te takelen en je hem uit balans trekt!
Die veren, dat snap ik ook niet, want die moeten de bays omhoog drukken, maar ik kan me geen veer bedenken (tenzij we een paar honderd kilo gaan tillen) die 20cm uitrekt en dan niet een aanzienlijk deel van zij kracht verliest en toch sterk genoeg is om zelfstandig rechtop te blijven staan!

Jij maakt hier echt een top opmerking, want het dichtgaan van de bays terwijl de drives open staan is iets waar ik (en ik denk alle andere met mij) nog niet aan gedacht hadden!! 8)7 8)7

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
En dat zou ik toch maar niet vergeten 8)7 Lijkt me een duur grapje worden.

Je kan de drives laten afsluiten met een programma-tje voor je windows afsluit, maar dat lijkt me ook omslachtig.
Uitdokteren welk signaal je over de IDE moet sturen om het laatje te sluiten lijkt me ook niet makkelijk.
Je schakeling voor je krik aansluiten op de knopjes van je CDspeler schiet ook niet, dan zet ie ze zelf juist open als ze al dicht waren.

Dan lijkt me de enige makkelijk haalbare methode het inderdaad handmatig te doen.

• Paul C
Als ik nou in de drives die ik toch ga stealthen (ja dat ook nog :P ) een microswitch maak die controleert of de drives open of dicht zijn en de sluitknop van de drives doorlus aan mijn print dat ie ze dicht doet wanneer de bays dicht gaan, dan is het te maken. Ik kan ook gewoon de bays laten weigeren te zakken wanneer de drives open zijn...

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 14:00

SnakeMind

Silence...

klinkt goed, zou een mooie oplossing zijn...
sterkte :D

Still Cripple as Hell

• lex

lex

je kan ook gewoon eerst controleren of je drives openstaan 8)7
ik bedoel, hoe vaak doe je je comp uit terwijl je drives nog openstaan :?

• RolandWitvoet
  • Niet online
Je kunt ook een schakelaar kunnen maken op de plaats waar een eventuele open drive tegenaan zou komen.

wat betreft de takel-lift:
Je zou aan alle 4 de hoeken een draad kunnen maken waarmee je takelt. (ik zou ze aan de onderkant vast maken, dan steekt het in de hoogste positie nog niet boven je kast uit)
Ik denk dat het takelsysteem wat te onbetrouwbaar is. Als de bay een keer niet zakt rolt de draad wel af en wordt het een grote knoop. Het is wel lekker compact en eenvoudig te maken, maar het voelt gewoon al niet echt betrouwbaar.
De veren zijn waarschijnlijk bedoeld om de drives op te vangen mocht de draad breken? (blijkbaar voelt de ontwerper ook al enige onbetrouwbaarheid?) Ik zou dan een schuimrubber gebruiken, dat dempt de beweging wat meer dan een veer :+

TS gebruikt een krik die gemaakt is om een auto van 1000 Kg op te tillen voor een halve kilo aan cd-rom drives. Dan krijg je idd problemen met grote krachten. Als je voor een simpel motortje met een as met schroefdraad gaat dan heb je dat hele probleem niet. Het motortje heeft gewoon niet genoeg kracht om schade aan te richten. (als je je cd-lade tegenhoudt bij het openen of sluiten breekt er toch ook niets af?)
Je zou dat zelfs voor je kunnen laten werken. Openen en sluiten simpelweg timergestuurd maken, het motortje kan het wel hebben als het een paar minuten tegen de hoogste of laagste positie aan staat te duwen (of wanneer een drive niet gesloten was).

Als je microschakelaar die de hoogste positie detecteert een keer weigert zal de krik je complete plaatwerk uit elkaar drukken :'(
moet dat motortje 20 uur lang aan dat draad trekken met geen toerental. Volgens mij kan een motot dat niet aan.
Daar heeft hij geen enkel probleem mee. Het is alleen zonde van de energie.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:56

iMars

Full time prutser

Misschien een tip voor als er een geleiderrail nodig is:
een geleiderrail voor een lade (zo'n met kogellagers).
Beide kanten één rail zou als stabiel moeten zijn.

Als er een stabiele geleiding is, kan volgens mij elk soort mechaniek werken:
wormwiel idee, krik idee, kabel ide ... noem maar op.

/me Ik gaat deze topic aandachtig volgen *

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

pcmadman schreef op 09 januari 2004 @ 12:47:
Als ik nou in de drives die ik toch ga stealthen (ja dat ook nog :P ) een microswitch maak die controleert of de drives open of dicht zijn en de sluitknop van de drives doorlus aan mijn print dat ie ze dicht doet wanneer de bays dicht gaan, dan is het te maken. Ik kan ook gewoon de bays laten weigeren te zakken wanneer de drives open zijn...
Makkelijker is 't om een lichtsluisje voor alle drives door te zetten. is 10x zo makkelijk te maken. Die lichtsluisjes zijn zeeeer klein van afmeting (ter grote van een led). Die kun je altijd wel ergens kwijt.

• nAffie
  • Laatst online: 08-11 19:13

nAffie

...

en als je nou gewoon slot loading drives neemt? :P

Heb je dat hele probleem met de lades niet meer...

Persoonlijk vind ik de oplossing van RolandWitvoet de beste...

Afbeeldingslocatie: http://www.klopt.nl/various/qrpccase.gif

[ Voor 38% gewijzigd door nAffie op 09-01-2004 15:23 ]

meh.

• Paul C
thaBeerbuster schreef op 09 januari 2004 @ 12:58:
je kan ook gewoon eerst controleren of je drives openstaan 8)7
ik bedoel, hoe vaak doe je je comp uit terwijl je drives nog openstaan :?
Als ik ff een CD aan het zoeken ben en windows sluit zichzelf af vanwege een Blue-screen....
RolandWitvoet schreef op 09 januari 2004 @ 13:03:
Je kunt ook een schakelaar kunnen maken op de plaats waar een eventuele open drive tegenaan zou komen.
Dat wordt lastig, want als de drives dicht zijn zit er op die plaats een klepje...
wat betreft de takel-lift:
Je zou aan alle 4 de hoeken een draad kunnen maken waarmee je takelt. (ik zou ze aan de onderkant vast maken, dan steekt het in de hoogste positie nog niet boven je kast uit)
Ik denk dat het takelsysteem wat te onbetrouwbaar is. Als de bay een keer niet zakt rolt de draad wel af en wordt het een grote knoop. Het is wel lekker compact en eenvoudig te maken, maar het voelt gewoon al niet echt betrouwbaar.
De veren zijn waarschijnlijk bedoeld om de drives op te vangen mocht de draad breken? (blijkbaar voelt de ontwerper ook al enige onbetrouwbaarheid?) Ik zou dan een schuimrubber gebruiken, dat dempt de beweging wat meer dan een veer :+
Helemaal mee eens, daarom is een takel systeem NOOIT een oplossing!
TS gebruikt een krik die gemaakt is om een auto van 1000 Kg op te tillen voor een halve kilo aan cd-rom drives.
Wie is TS :?
Dat idee van een krik is iig van mij en die foto is van een krik die ik hier thuis al heb staan!
Dan krijg je idd problemen met grote krachten. Als je voor een simpel motortje met een as met schroefdraad gaat dan heb je dat hele probleem niet. Het motortje heeft gewoon niet genoeg kracht om schade aan te richten. (als je je cd-lade tegenhoudt bij het openen of sluiten breekt er toch ook niets af?)
Je zou dat zelfs voor je kunnen laten werken. Openen en sluiten simpelweg timergestuurd maken, het motortje kan het wel hebben als het een paar minuten tegen de hoogste of laagste positie aan staat te duwen (of wanneer een drive niet gesloten was).
Dat van die grote krachten is zeker ook op jou (heel goede idee) van toepassing. Maar hoe groot die kracht is heeft alles te maken met hoe sterk de motor is die ik erop aansluit en zeker NIET met maximaal gespecificeerde belasting van die krik die 0.7 ton bedraagt, want dat is alleen te bereiken met de kracht van een mens die al gouw enkele tientallen Nm (dat is het moment (kracht.arm)) bedraagt!
Als je microschakelaar die de hoogste positie detecteert een keer weigert zal de krik je complete plaatwerk uit elkaar drukken :'(
[...]
Op een microswitch durf ik toch wel te vertrouwen!
webmail schreef op 09 januari 2004 @ 13:07:
Misschien een tip voor als er een geleiderrail nodig is:
een geleiderrail voor een lade (zo'n met kogellagers).
Beide kanten één rail zou als stabiel moeten zijn.

Als er een stabiele geleiding is, kan volgens mij elk soort mechaniek werken:
wormwiel idee, krik idee, kabel ide ... noem maar op.

/me Ik gaat deze topic aandachtig volgen *
Ladegelijders die hebben maar stabieliteit in slechts 1 richting, en dat is (als ze in een normale laden zitten) naar beneden (de horizontale stijfheid is verkregen van de lade zelf)
nAffie schreef op 09 januari 2004 @ 15:20:
en als je nou gewoon slot loading drives neemt? :P

Heb je dat hele probleem met de lades niet meer...

Persoonlijk vind ik de oplossing van RolandWitvoet de beste...

[afbeelding]
Haha, allemaal nieuwe drives kopen en me daarbij beperken tot slot-loading :|
Dat idee van RolandWitvoet is idd goed, maar dan heb ik nog steed een behoorlijk lastige geleiding!

• Hayfork
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 20:55

Hayfork

Drinkin&Boardin

TS is Topic Starter

Ik vind het nu een zeer mooie mod en ook het idee van die verticale schroefdraad spreekt me erg aan.
Volg hem al een tijdje en ik wordt steeds enthousiaster om zelf mijn eigen mod af te maken die al een paar weken stilstaat vanwege nog steeds niet geleverde onderdelen

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

Verwijderd

Wanneer is de volgende update, of doe je er niks meer aan. Dat zou zonde zijn :/

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 09:51

HENNEP

Just Someone

Ik zou ook rekening houden met de flat cables en molexjes die op je drives worden aangesloten, door kabels te vaak te bewegen kan er later kabelbreuk ontstaan, opzich is een flatkabel niet erg duur maar tja wie weet onstaat er een stroom probleem waarmee je ide connectors defect kunnen raken.

het is maar een opmerking waarmee je rekening kunt houden...

Verwijderd

als je dat idee met die kabels, nou zo erg vertraagd, dat als je aan zo'n kabel trekt hij niet meer uit kan gaan, dan is dat het zelfde idee als die gigantische moer die kan breken als de kracht er niet recht op staat.

• RolandWitvoet
  • Niet online
Dat van die grote krachten is zeker ook op jou (heel goede idee) van toepassing.
true, maar wel minder. Het is een beetje het verschil of je met een hamer van 0,5 of een hamer van 10 KG een spijkertje in de muur slaat.
Het zal al flink wat kracht kosten om de krik te bewegen en daardoor verlies je de precisie bij het heffen van de lichte bays. Met een lichte constructie kun je (met een klein motortje) iets maken dat 2x zijn maximale vermogen zou moeten leveren wil het schade aanrichten, terwijl je nu een lastige balans moet zoeken tussen voldoende vermogen om de krik te bewegen maar niet zo veel dat je dingen kunt forceren.
(Of natuurlijk gewoon zorgen dat het niet fout kan gaan door goede detectie te maken.)
Op een microswitch durf ik toch wel te vertrouwen!
de switch zelf zal idd niet falen, maar je moet je opstelling wel zo maken dat je de switch niet kunt missen. 1 misser = schade.

Het lijkt me een leuk idee om eens een proef te doen, anders blijft het toch een beetje filosoferen. De krik is het meest spectaculaire plan, laten we daar eens mee beginnen :) Met die krik in je kast heb je tenslotte iets echt bijzonders.
Krijgt die boormachine de krik omhoog en omlaag? en hoeveel kilo gewicht krijgt hij omhoog?

• Paul C
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 03:57:
als je dat idee met die kabels, nou zo erg vertraagd, dat als je aan zo'n kabel trekt hij niet meer uit kan gaan, dan is dat het zelfde idee als die gigantische moer die kan breken als de kracht er niet recht op staat.
Die kabels zijn nog wel het minste probleem, want het is maar 20cm ofzo dat ie moet overbruggen steeds!
RolandWitvoet schreef op 10 januari 2004 @ 07:46:
[...]

true, maar wel minder. Het is een beetje het verschil of je met een hamer van 0,5 of een hamer van 10 KG een spijkertje in de muur slaat.
Het zal al flink wat kracht kosten om de krik te bewegen en daardoor verlies je de precisie bij het heffen van de lichte bays. Met een lichte constructie kun je (met een klein motortje) iets maken dat 2x zijn maximale vermogen zou moeten leveren wil het schade aanrichten, terwijl je nu een lastige balans moet zoeken tussen voldoende vermogen om de krik te bewegen maar niet zo veel dat je dingen kunt forceren.
(Of natuurlijk gewoon zorgen dat het niet fout kan gaan door goede detectie te maken.)
Het is dus NIET zo dat de krik 20x sterker is, ook niet eens zo sterk, maar het zal ongeveer gelijk liggen met jou idee.
Hoe of wat is ff niet belangrijk, want ik bedenk me nu ineens dat ik jou idee gewoon helemaal niet toepassen kan! Ik heb nl. te weinig ruimte onder mijn bays om genoeg draadeind kwijt te kunnen om hem er helemaal uit te laten komen! :o :'(
Ik ga dus gewoon voor een goed detectie systeem zorgen! :9
[...]

de switch zelf zal idd niet falen, maar je moet je opstelling wel zo maken dat je de switch niet kunt missen. 1 misser = schade.

Het lijkt me een leuk idee om eens een proef te doen, anders blijft het toch een beetje filosoferen. De krik is het meest spectaculaire plan, laten we daar eens mee beginnen :) Met die krik in je kast heb je tenslotte iets echt bijzonders.
Krijgt die boormachine de krik omhoog en omlaag? en hoeveel kilo gewicht krijgt hij omhoog?
Ik weet het niet, maar ik heb nog twee andere (identieke) motors liggen die uit een 6000N lift komen die qua kracht berekennen bijna identiek is en hem dus zeker omhoog krijgt!

• Diotoir
  • Laatst online: 17:58
Moeten die drives echt verticaal bewegen, als je ze horizontaal zou intrekken kan je nooit de lades slopen.

Verwijderd

misschien kan je het ook ZONDER veren of motor doen en die cd'roms enzo er in plaats van horizontaal verticaal erin te zetten en dan met een klepje dat je het openkan doen < Misschien een idee ?

• Sine
  • Laatst online: 21:17
Of je drives nog open staan kun je vrij gemakkelijk met een lichtsluis controleren

als een drive deur door de lichtstraal gaat stuur je het zaakje gewoon weer naar boven.

Repareren doe je zo.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:30
De achterkant met 2 144mm gaten voor mijn 120mm fans en een gat bij mijn mobo, niet dat dit zichtbaar zal zijn, maar daarmee win ik weer 18mm handruimte (totaal straks 18+80+12=110mm)
Foutje? die gaten moeten een diameter van 110 /115 mm hebben anders past je fan niet

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

anders doe je een soort luikje wat open dicht kan? als je zo'n luikje neemt wat in in
een cd -opberg doos zit, maarja, dan heb je weer het probleem hoe je dat ding open en dicht maakt..

suc6!

• ModmaN
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

om nog even op het koelblok terug te komen,

waarom gebruik je niet een gewoon cpu koelblok :?
de sleuven zitten er al in, dat scheelt een hoop werk en tijd, de zijkanten
zijn op jouw manier dicht te maken, alleen heb je dan de draadeinden aan
de buitenkant zitten, komt er dus op neer dat je alleen de bovenkant maar
dicht hoeft te maken :P

zo zou ik het doen denk ik, misschien te simpel maar het is maar een idee :)

get rich or die try'in

Verwijderd

ey over die krik enzo,

kan je niet net zoals bij een boor "omhoog en omlaag" knopjes
op je kast zelf maken onder je aan/uit en reset knop ???

hierdoor kan je zelf regelen hoe hoog die bay komt en heb je geen
geklooi met een detectiesysteem enzo.

zorg gewoon dat die bay niet verder kan dmv klosje hout of ijzeren lip.
kan je em ook nooit te hoog sturen :*)

maar als je per se wilt dat ie automatisch moet gaan dan ik niet weet meer :P

Verwijderd

de krik of de schroefdraad zijn de beste mogelijkheden. als je ook nog op gewicht wil letten zou ik voor de schroefdraad kiezen...(alleen maar mijn mening)

Verwijderd

ik heb opeens een idee! als je je drives nu los op die krik maakt, dan kunnen je lades er ook niet vanaf getrokken worden als je drive blok naar binnen gaat. Maar blijft je blok gewoon op zo'n la hange(moet hij kunnen hebben..) dus ik zou niet al te moeilijk gaan doen met sensors enzo..

• The Eagle
  • Laatst online: 22:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn schiet (ik volg dit topic al een tijdje zo nu en dan) ook iets te binnen. Lijkt een beetje op dat schroefdraad-idee dat al genoemd is door RonaldWitVoet.
Je geeft zelf aan dat je al die schroefdraad niet kwijt kunt in je kast. Is het een idee om in je kast 2 of 4 stukken verticale schroefdraad te maken die je laat draaien (moet makkelijk kunnen met die motor die je hebt en een ketting oid). Je monteert een stel moeren vast op je blok met drivebays (aan de zijkant welteverstaan). Doordat de schroefdraaid draait, zal de bay (die door het gebruik van 4 draaideinden op de zelfde plaats gehouden wil worden) zich omhoog en omlaag bewegen, afhankelijk van de draairichting van de schroefdraad. Wel zorgen dat je de schroefdraadstukken allemaal gelijk hebt staan btw, anders krijg je hele scheve effecten ;)
Om het geheel te laten bewegen zou je met een ketting kunnen werken die een stel tandwielen die op de schroefdraad zijn vastgezet laten draaien. Van bovenaf:
code:
1
2
3
                       *   *
motorwiel    *
                       *   *

aldus een ketting er om en alles draait dezelfde kant in.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Ik had hier een tekening bij moeten doen bedenk ik me, maar het is al laat en tekenen is nou ook niet echt mijn sterkste punt.

Edit: door een overbrenging van kleine naar grote tandwielen of andersom te gebruiken kun je tevens zelf de zak- en stijgsnelheid bepalen. Safetymeasure zeg maar, kun je iig nog iets doen als je pc per ongeluk uitgaat.

Overigens moet dit ook horizontaal kunnen werken, iets wat mijn voorkeur zou hebben want dan zit je niet met drives die af kunnen breken.

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 11-01-2004 03:39 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ravenge
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-11 13:27

ravenge

Wij Schoppen Kont!

In de modelbouw word veel gebruik gemaakt van Servo motoren. Deze zijn te koop in verschillende categorieen en kunnen met gemak enige kilo's tillen. (denk aan de 1:5 22.5cc vrachtwagens) En zijn ook uitermate geschikt om dit langere tijd vol te houden.

Zo hoef je de bay niet helemaal naar binnen te laten zakken maar kun je hem gewoon een kant op kantelen :)

Misschien een id-tje, veel suc6 met bouwen...ziet er goed uit _/-\o_

Verwijderd

Als je een aandrijfmotor gebruikt die eventueel de zaak kapot zou kunnen trekken raad ik aan een motor met een veel te groot toerental te gebruiken. Je zet dan een serieweerstand voor de motor zodat deze in het tempo loopt wat je wil. Als er iets fout gaat heeft de motor niet genoeg kracht om door te drukken en zal er niks kapot gaan. Je kunt eventueel een timertje erbij zetten en de motor uit schakelen als hij niet binnen een bepaalde tijd op een van beide eindschakelaars is gekomen.
Eigelijk hoef je nogeens geen eindschakelaars te hebben, je laat de motor gewoon een aantal seconden langer draaien dan nodig is. Ookal loopt de motor dan tegen het einde/begin, dat maakt dan toch niet uit.

• RolandWitvoet
  • Niet online
The_Eagle schreef op 11 januari 2004 @ 03:35:
Mijn schiet (ik volg dit topic al een tijdje zo nu en dan) ook iets te binnen.
code:
1
2
3
                       *   *
motorwiel    *
                       *   *

aldus een ketting er om en alles draait dezelfde kant in.
volgens mij bedoel jij precies wat RoBBS al heeft voorgesteld: Afbeeldingslocatie: http://www.swingstar.com/car/baysystem.JPG

• Beat691
  • Laatst online: 07-08-2022
Je ken het het best met lucht druk doen, je kent de pompjes van technisch lego vast wel, die zijn denk ik iets tekort.
Je hebt van die compresortjes voor van die lucht toeters voor in de auto, als je daar de toeters nou afhaalt en er zo'n pompje op zet(niet van lego dus :)) denk dat dat wel het beste werkt, dan laat je hem naar beneden komen met een elecrisch aangestuurd lucht ventiel, dan gaat hij ook nog gewoon naarbeneden als je pc al uit is voor dat hij beneden is, dit zal niet zo zijn als je het met een motortje icm schroefdraad doet.
En als de bay uit eigen kracht zakt als het lucht ventiel op en is, dan kan je ook nooit de lades sloopen, of de bay moet heel zwaar zijn.
En trouwens, ja ken dan gewoon een klepje maken, want die wordt dan gewoon open geduuwd als de bay omhoog komt.

[ Voor 22% gewijzigd door Beat691 op 13-01-2004 11:26 ]

Honda viertakt, often imitated, never duplicated!

• Deegroller
  • Laatst online: 24-03 16:46
Er worden veel ideeën bedacht om de drives vertikaal te laten stijgen/zakken.

Maar als ik naar het orginele ontwerp kijk van de kast (post #1, kartonnen model), lijkt het mij de bedoeling dat de drives moeten kantelen, rond een as aan de achterzijde en bovenkant.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/01schaalmodel.jpg

Geweldige hand-oog-coördinatie dankzij Wacom en Playboy!

• Deegroller
  • Laatst online: 24-03 16:46
En als mechanisme zou ik het niet te moeilijk maken.
Een servomotortje brengt de handel omhoog, en zwaartekracht omlaag (door de mechanische en electrische weerstand van de servo verloopt dat mooi smooth).

Middels de nodige tandwieltjes (uit die boormachine wellicht) kan het vereiste koppel bereikt worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/QRPCP2.gif

Geweldige hand-oog-coördinatie dankzij Wacom en Playboy!

Verwijderd

offtopic:
eej Deegroller, dat had best in 1 post gekunt hoor! ;)

is trouwens ook wel een leuk idee hoewel ik persoonlijk die verticale (draadend) mooier vind. (maar dat is heel persoonlijk natuurlijk :P)

Nu ik die foto weer zie van de maquette valt me op dat het klepje veel te kort is daar... (heb wel ut idee dat dat expres is gedaan maja) die moet dus veel langer zijn waardoor die dus een eind uit zal steken wanneer de drives omhoog zijn.

daar heb ik zelf trouwens wel een idee voor...
ik zal ff mn PhotoShop skills gaan omhooghalen! ;) :P

• Paul C
Ik ben vandaag helaas ziek thuis gebleven, ik hoop deze week nog te kunnen gaan frezen, met een beetje geluk moet dat lukken! Maar ik kan iedereen die sceptisch is over het werken van de krik dat ik dat getest heb en dat het fantastisch lijkt te werken!

Als reactie op bovenstaande 4 reacties:
Het is dus WEL de bedoeling dat ie verticaal getilt wordt en zoals uit het eerste deel van deze post is op te maken heb ik al een goede manier om dit te berijken!
Het klepje is trouwens ook van het goede formaat, maar is -zoals in de werkelijkheid ook moet worden- een stukje naar binnen geschoven. In de werkelijkheid wil ik heb klepje aan de voorkant boven vast maken met een schanierpunt en op het punt waar hij binnen gaat komt een draaibare gelijding.

Ff twee (misschien niet al te duidelijke) pics die ik al eerder gepost had en die dit illustreren:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/10.gif

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/11.gif
(de tekening van dit punt is op het moment al gereviseerd en nu beveiligd voor het geval dat de bays iets te laag doorschieten)

Verwijderd

jaja, dat begrijp ik, ik zou het daarentegen wel 'iets' anders doen.

Keb dus ff een giffie gemaakt om het principe duidelijk te maken:
(laden kan ffies duren dus heb geduld :P)
Phear my L33T PS skillz :P :D
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/r.ydo/r.ydo/images/quarter-round_01-ani.gif
Dat 'iets' waar ik het net over had is hier niet echt goed te zien.

Ik bedoel daar dus mee dat je een soort van bobbeltje bovenin maakt dat als het kapje dicht gaat ie op het laatste moment omhoog drukt zodat ie goed afsluit.

Ik zal binnenkort wel weer ns AutoCAD installeren en het ff uittekenen, mocht dat gewenst zijn ;)

EDIT--
Maar ik kan iedereen die sceptisch is over het werken van de krik dat ik dat getest heb en dat het fantastisch lijkt te werken!
tja, misschien vind ik zo'n enorme krik wel gewoon lelijk in zo'n mooie kast... :/

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 21:16 . Reden: typo en quote ]

• Diotoir
  • Laatst online: 17:58
Het feit dat hij die krik wil gebruiken duid meer op de verticale beweging als de kantelbeweging.

uit het vorige topic:
pcmadman schreef op 22 juli 2002 @ 00:39:
...
Tekening:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/hacklibrary/trash/kasthoog.gif
...
Midden:
Dat is de binnenkant van de kast.
Rechts midden zij de bijde standen van de drive bays zichtbaar, komt waarschijnlijk een iets groter hoogte verschil in dan getekend.
...

Verwijderd

Diotoir schreef op 13 januari 2004 @ 20:41:
Het feit dat hij die krik wil gebruiken duid meer op de verticale beweging als de kantelbeweging.

uit het vorige topic:

[...]
eh... zie je um in mijn plaatje kantelen dan??? :?

(als je die andere gôsah bedoeld heb ik nix gezegd :D dan had je beter even kunnen quoten :P)

Verwijderd

Ik zou het zeer jammer vinden als je een krik in die kast maakt. Je hebt een super mooi idee alleen de techniek erin is nogal "bruut"........ Een ferrari met één traktorband.
Als je persee verticaal wil zou ik toch iets anders gaan bedenken. Je hebt er namelijk een window in zitten. Kun je die krik zo weggewerkt krijgen dat deze niet in het zicht zit?
Pagina: 1 2 3 Laatste