Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CiP] Q.R.P.C.P. (quarter round PC project)

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.799 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
Hallo,

Ik ben gisteren begonnen met de lang geplande custom case build en heb daarvoor (met AcouSE zijn goedkeuring) dit topic voor geopend.

Verhaaltje:
Het was ruim 1.5jaar geleden dat ik voor het eerst op CME kwam en ik was meteen diep onder de indruk van alle casemods die daar gemaakt werden. Hiermee kwam ook de drang om iets te gaan maken voor mij computer en het liefst ook nog iets mooiers, originelers, beters en indrukwekkenders dan alles wat hier tot nu toe vertoont was (dit is natuurlijk Heeel moeilijk). Desondanks begon ik te denken over wat ik zou gaan maken intussen steeds meer bijleren door het lezen van vele topics, maar na een half jaar dacht ik toch vergevordert te zijn met mijn plannen en opende ik dit topic: [rml][ CB] Case bouwen, design check en een vraagje[/rml]

Maar naar aanleiding van dat topic zag ik in dat mijn ideeen toch nog niet zo vergevorderd waren en ik heb dus het idee van de industrieele stofzuiger aan fans overboord gegooit en ben naar watercooling gaan kijken. Intussen heb ik ook een degelijke vervanging voor mijn pII-400 in de vorm van een P4-2.8 die in de goedkoopste veel te kleine kast zit omdat deze toch vervangen gaat worden. In de vakantie heb ik weer veel liggen nadenken en gepraat met mijn vader (die interieurbouwer is en daar een bedrijf in heeft(www.vertogen.nl)) en nou deze week het bedrijf weer is opgestart werd het voor mij ook weer mogelijk gebruik te maken van de CNC-frees en -zaagmachine. Nou ben ik gisteren na enige vertraging vanwege prive problemen (ik moest op mijn broertjes passen) en veel ideeen die nog in autocad ingevoerd moesten worden toch begonnen.

Het ontwerp:
Ik heb alles eerst in mijn hoofd bedacht (zoals iedereen dat doet lijkt het wel) en toen in autocad gezet. Als je de .dwg wilt moet je me dat maar ff duidelijk maken, want hij is nog in ontwikkeling aangezien alleen alles wat ge CNC't moet worden er strak in staat.

Ik heb ook om de vaage autocad tekeningen van mij te verduidelijken een kartonnen model gemaakt en er ff wat comments bij gephotoshoped:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/01schaalmodel.jpg
De achterkant wordt ook helemaal van aluminium met slechts op twee punten gaten voor de fans, de kabel voer ik door de bodem in, want hij komt toch boven een kabeldoorvoer te staan en dit is dan super strak 8) en dan kan ik ze binnen in de kast vast maken. Dit is het ontwerp voor de roosters die ik in de achterkant wil laseren (134mm groot, geschikt voor 120mm fan:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/02.gif
Ik wil het geheel ook watercoolen met zelfgemaakte blokjes en een radiator die ik uit een barkoelkast heb gesloopt.
Radiator (uit andere topic) 400*200*50mm:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/hacklibrary/trash/WC/DSCN1805.jpg
Dit is het ontwerp voor het koelblok, door groter en kleiner te schalen wil ik dit ontwer voor mijn CPU, NB en VGA gaan gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/06koelblokontwerp1.gif
Dit is de donor pc (afgedankte PII-450) hier haal ik de mobo tray uit en het rekje met de CD-roms en diskette drives:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/08donorpc.jpg
dingen die ik nog niet verteld heb:
-In mijn kast komt ook nog een watergekoeld en geluidsdicht kastje waarin ik mij HDD's wil plaatsen.
-Ook wil ik mijn reservoirraam en radiator gaan verlichten met een 4-tal (blauwe??) CCFL's.
-tussen mijn fans en roosters komt 36mm(2*18mmMDF) ruimte met geluids demping als verloop naar mijn rooster tegen de herrie van mijn computer.
-de mobo tray moet volledig uitneembaar worden
-de airintake gebeurt via de voeding die voorin op de bodem ligt en lucht aanzuigt door de bodem en ook door een 2-tal extra sleuven die ik langs de linker en rechter zijkant heb gefreesd (2 van 5*650mm)

Nieuwe hardware in de planning:
-DVD brander en een DVD lezer
-twee nieuwe SATA HDD's of
-een raid controller want ik heb alle 4 mijn IDE kanalen in gebruik
-nieuwe voeding, 300watt is te weinig voor dit systeem bij overclock (heb het gemerkt 8)7 )
-hopelijk nieuw geheugen want daar zit niet veel meer in (PC2100 @ FSB165 loopt dus op PC2700)
-2 120mm fans, weet nog niet precies wat, liest goedkoop, veel luchtverplaatsing en stil :9
-4 CCFL's

N.B.: nu zijn er natuurlijk mensen die zich nog afvragen hoe ik mijn CD-rom drivers zover krijg om vanzelf naar boven (en beneden iets mider) krijg, maar ik zit nog steeds te denken aan wat ik in mijn vorige topic al zij: Een elektrisch raam uit een auto mogelijk in combinatie met wat goede ladegeleiders. edit: hier ben ik dus al helemaal uit, als je hier iets over te zeggen hebt, lees dan eerst ff wat er al over gezegt is, want dat is behoorlijk veel!!!

De eerste fase van de uitvoer:
Alle onderdelen uitgestald op de keukenvloer (dat stukje 6mm is opvulling zodat ik toch inboorschanieren kan gebruiken zonder de hele deur dikker te hoeven maken):
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/07.jpg
Alle onderdelen met plakband tegen elkaar gezet:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/03.jpg
Even wat papier op de voorkant geplakt zodat ik met het alu beter voorstellen en ik had ook ff de Harry Potter cd van mijn broertje erin gezet om te proberen ofdat ik van binnenuit de stekkers erin zou kunnen steken.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/04.jpg
De achterkant met 2 144mm gaten voor mijn 120mm fans en een gat bij mijn mobo, niet dat dit zichtbaar zal zijn, maar daarmee win ik weer 18mm handruimte (totaal straks 18+80+12=110mm):
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/05.jpg

De kast is op het moment er zwaar maar ik kan nou teminste iets zien waarnaar ik kan referen bij het tekenen van de overige onder delen, ik weet nog niet waarmee ik de linker en rechter zijde ga beplakken, maar ik zit nu toch sterk aan aluminium te denken, of iig iets waardoor ik het rechtse paneel met iets lichters kan vervangen...

De planning:
1 - al het hout werk
2 - Alu op de voor en achterkant en de zijkanten ook met alu of misschien een exotisch hardplastiekje
3 - De drive bays inbouwen en tot bewegen aanzetten
4 - Hardware inbouwen
5 - De al ontworpen koelplokjes maken
6 - Watercooling installeren
7 - Externe controlle unit voor op mijn bureau maken waarmee ik hem aan/uit kan zetten en de fan kan regelen + misschien nog een LCD

Tot slot:
Als iemand een pic graag groter ziet (later zal ik wel gaan tumbnailen) dan moet die het ff zeggen of als er een detail niet duidelijk is of toegelicht moet worden.

De eerste update volgende update met workprogress zal maandag of dinsdag zijn omdat morgen en overmorgen de zaak dicht zijn. Intussen zal ik misschien nog wel een keer wat tekeningen of ideeën delen met jullie.

Alle pics zijn te vinden op www.paulcornelissen.tk (misschien nog een keer een index toevoegen)

en ik hoop dat ik niet teveel ben vergeten te vertellen. :*)

• SmidsY
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:07

SmidsY

hallo!?.............

Ziet er erg netjes uit en vooral origineel, das belangrijk vandaag de dag. Ik kijk uit naar de verdere vorderingen. Ben vooral benieuwe hoe je het bewegen van de CD-rom etc ga oplossen (de constructie hiervan)

Het probleem is gelokaliseerd, het bevindt zich tussen het keyboard en de rugleuning.

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-11 00:36
Ziet er zeer goed uit maar hoe ga je die drivebays naar boven en beneden krijgen ?

• chemmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2024

chemmie

Badger!

Origineel vormgegeven, jammer dat je het met hout doet (dit ontwerp schreeuwt om acryl :) )
Misschien om de drives omhoog te laten komen motortje met tandwielen + rail-systeempje?
Ik hou dit topic iig in de gaten, ziet er veelbelovend uit.

And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them.

• Paul C
Stoney187 en cHeMMiE:
Hoe ik dat ga doen staat in de openings post:
N.B.: nu zijn er natuurlijk mensen die zich nog afvragen hoe ik mijn CD-rom drivers zover krijg om vanzelf naar boven (en beneden iets mider) krijg, maar ik zit nog steeds te denken aan wat ik in mijn vorige topic al zij: Een elektrisch raam uit een auto mogelijk in combinatie met wat goede ladegeleiders.

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

zit gaat er echt mooi uitzien vooral de drives die er in en uit komen!!

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
Die radiator is wel zeer strak :) Hoe ga je de koelblokjes aanpakken ? Ook zelf frezen ?

• Paul C
Die ga ik zelf proberen te boren en solderen, ik zal het wel ff uittekennen
Edit:

Heb ff uitgetekend:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/09blokproductieproces.gif

En anders deze ([rml][ WC] ProCAST simulatie van een waterblok[/rml]):
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/koel018%5B1%5D.gif

[ Voor 65% gewijzigd door Paul C op 29-08-2003 18:05 ]

Verwijderd

erg mooi idee ik wacht met smacht af

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
dat drive rekje is leuk idee :)
maar hoe ziet dat er dan uit als ie verzonken is?

Verwijderd

ziet er leuk uit, alleen kun je geen technisch lego gebruiken als je die drivebays op en neer wilt laten gaan. en dan het rails van een steviger materiaal.

• Paul C
DiLDoG schreef op 29 August 2003 @ 18:50:
dat drive rekje is leuk idee :)
maar hoe ziet dat er dan uit als ie verzonken is?
/* lol
Poppetje gezien kastje dicht :D
/* lol

Dan komt er een aluminium klepje voor...
Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 19:18:
ziet er leuk uit, alleen kun je geen technisch lego gebruiken als je die drivebays op en neer wilt laten gaan. en dan het rails van een steviger materiaal.
Dat is toch te licht ben ik bang, 3x5,1/4" + 3",1/2" vol is best wel zwaar en je moet ook nog het klepje omhoog duwen en de kabels mee omhoog slepen....
Daarbij komt nog dat ik voornamelijk gewone lego heb en geen technische lego en al helemaal geen motortje (valt wel op dat iedere tweaker lego heeft :+ )

Ik heb wel al een keer het gelijdings systeem voor dat klepje uitgetenkend, ik zal wel ff een screenie van dat stukje tekening plaatsen!

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/11.gif

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/10.gif

[ Voor 7% gewijzigd door Paul C op 29-08-2003 19:54 . Reden: plaatjes toegevoegd ]

• ebras
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 17:24
[rml][ HowTo] Stappenmotoren[/rml] Perfecte timing lijkt mij. ;)

Verder een mooi originee idee. Ben benieuwd hoe dit verder gaat. De afwerking van je mod zal de doorslag genven denk ik.

• Paul C
Daar zie ik meer heil in als in lego techniks, maar ik ga morgen hopelijk toch ff naar een (elektrisch) raam kijken!

Ik heb maar ( en ) om elektrisch gezet omdat ik me net bedenk dat ik een handmatig raam natuurlijk ook zelf elektrisch kan maken met een (stappen)motor >:) >:) (toch wel bedankt eigenlijk :D )

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

het idee is IIG erg gaaf! ben benieuwd hoe dat cdrom rekje eruit gaat zien enzo, Je maakt het een stuk leuker door een aantal leuke ideeen :)

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
echt super vet dit man, erug origineel. _/-\o_ Id hellaas dat et met hout moet, maarja, maybe zie je er daarna niets meer van, Ik wou dat ik hem had. echt heel erg goed.

Het project van die drives/cdroms station is ook erg goed bedacht, hopelijk dat et gaat werken.

haha, als ik echt weer tijd en geld heb, ga ik mijn kast eens onder handen nemen

One World Concepts

Verwijderd

goed idee man, zal direct dit topic ff bookmarken

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:48

Ibex

^^ met stom.

dat van de cdromstations is gewoon verschrikkelijk origineel, en de case ziet er enorm groot uit als ik hem vergelijk met mijn case waar ik een cd-doosje naastzet :p
Ik hoop dat het hout mooi afgewerkt zal worden zodat het hout-element aan de case niet meer zo opvalt :)

*bookmarked*

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• floriske.nl
  • Laatst online: 11-11 18:43

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

:*) <- veel meer heb ik er eigenlijk niet op te zeggen ;) tot nut toe ben ik zwaar nieuwsgierig! /me bookmarked

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-11 23:11

Turkish

zhé germans

In potentie een hele mooie casemod ;)

Zo te zien heb je er goed over nagedacht en hopelijk kom je niet al te veel problemen tegen onderweg. Zitten heel wat originele vindingen in :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Paul C
..:: UPDATE 1 - 9 - 2003::..

Verslag
Wat ik vandaag van plan was te gaan doen (nog wat xtra hout laten frezen) is niet gelukt, omdat er nog enkele dingen bleken die eerst afgehandeld moesten worden en waar rekening mee gehouden zou moeten worden.

Een ding daarvan was dat ik aanvankelijk mijn zijkanten wou beplakken met 1mm aluminium net als de voorkant, maar mijn vader was het daar niet helemaal mee eens en het leek hem te duur dus zij hij dat ik maar eens bij hem op de zaak door de bergen met hardplastic staaltjes moest graven om een aan aluminium identiek soort hardplastic te vinden. Dit vondt ik oke.

Nou was ik vanmiddag vrij en ik zat tussen de middag aan tafel met ons pap en hij zou ff naar de metaalhandel bellen waar hij vaak zaken mee doet of die ff een staaltje van het alu hadden zodat ik kon vergelijken. Nu bleek dat hij geen aluminium platen op voorraad had en dat hij deze zou moeten bestellen en dat zou dan behoorlijk duur worden maar wat rest stukken RVS had hij genoeg staan, dus zou nu mijn voorkant RVS worden (dit had ook wel wat voordelen m.b.t. kraasgevoeligheid).

Nu was ik vanmiddag op de zaak en had een staaltje RVS uitgezocht (deze hadden ze wel liggen ons pap gebruikt wekelijks RVS) en had ook het bijpassende staaltje uitgezocht (leek echt sprekend, alleen de licht reflectie was een tikkeltje anders). Toen zat ik dus te kijken en had ff aan iemand anders die er ook was uitgelegd wat ik van plan was waarop hij antwoorde dat ik net zo goed de voor- en achter-kant ook van hardplastic zou kunnen maken.

Dus toen hebben we daar even over zitten discussieeren en de voor en nadelen tegen elkaar zitten afwegen (krast haast, kunnen we helemaal zelf fabriceren, veel goedkoper ne ik kan iedere kleur pakken die ik maak kan bedenken) en toen kwamen we tot de conclusie dat we het beste de voorkant van 2mm (beuken)hout zouden kunnen maken beplakt met hardplastic.

Nu zit ik met een klein probleem:
Ik weet niet wat mooier is, Aluminium (lichter) of RVS (donkerder)?

Ik heb ff de twee stalen meegenomen en ingescaned:
RVS                            Aluminium
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/12Hardplastic.jpg
Poll: Welke staal is mooier?
RVS (donkerder)
Aluminium (lichter)
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=3800&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Ik heb voor de liefhebbers ook nog ff twee fotos van de cnc zaag en frees:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/13cncfrees.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/14cnczaag.jpg

Nog een idee dat ik intussen heb:
Ik vindt kabels meshen opzich wel mooi, maar niet origineel dus toen zat ik te denken wat ik met mijn kabels zou gaan doen en toen schoot het mij ineens te binnen om de kabels eerst van hun connectors te ontdoen en ze dan tot een draad te vlechten 8) :Y)

Dit was het weer, ik zal binnenkort nog ff de tekening posten van het mechanisme dat het klepje moet gaan opennen en sluiten, deze zijn nl. bijna klaar!! :o

[ Voor 15% gewijzigd door Paul C op 02-09-2003 00:11 ]

• Jozz
  • Laatst online: 15:25
origineel ontwerp. Wat betreft die kabels vlechten. Het lijkt mij niet zo mooi. Als je gewoon kabel mesh gebruikt lijkt het meer een kabel, als je ze vlecht niet. Dat is slechts een kwestie van smaak.
Verder ziet het er goed uit. Ik ben benieuwd naar je drives output systeem(of hoe je het noemen wilt) :).

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• DiLDoG
je power kabels vlechten zou op zich nog wel kunnen, IDE wordt al moeilijker ;)
denk dat ik persoonlijk toch voor mech zou gaan. Misschien moet je even ergens stukje vandaan halen en kijken hoe het er uit ziet.

enne ik wil niet moeilijk doen, maar is die thread van uurtje of 2 geleden nu al een maand oud?

• Paul C
DiLDoG schreef op 02 September 2003 @ 00:08:
je power kabels vlechten zou op zich nog wel kunnen, IDE wordt al moeilijker ;)
denk dat ik persoonlijk toch voor mech zou gaan. Misschien moet je even ergens stukje vandaan halen en kijken hoe het er uit ziet.

enne ik wil niet moeilijk doen, maar is die thread van uurtje of 2 geleden nu al een maand oud?
Welke Thread is een maand oud O-) O-) 8)7 8)7 >:) (fixed)

Ik zal idd morgen eens een oude PSU pakken en alvast de moederbord kabel vlechten en kijken wat dat wordt!

En Jozz, ik denk dat ik hem maar stealthed drives bay noem.

[ Voor 1% gewijzigd door Paul C op 02-09-2003 00:43 . Reden: Typo ]

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

zeer leuk ontwerp.. ben benieuwd naar einde wanneer hij klaar is. hoe wil je eigenlijk het voor elkaar krijgen dat hij bij het aanzetten de cdroms naar boven gaan en bij het uitzetten naar beneden gaan.. heb je dat al uitgedacht hoe je dat gaat doen?

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

ReseTTim schreef op 02 September 2003 @ 01:12:
zeer leuk ontwerp.. ben benieuwd naar einde wanneer hij klaar is. hoe wil je eigenlijk het voor elkaar krijgen dat hij bij het aanzetten de cdroms naar boven gaan en bij het uitzetten naar beneden gaan.. heb je dat al uitgedacht hoe je dat gaat doen?
Bij het aanzetten naar boven doen lijkt me redelijk makkelijk te maken met een pic en een reed schakelaartje om te zien wanneer hij boven is... Bij het uitzetten naar beneden laten gaan lijkt me al een stuk moeilijker aangezien je er dan op een of andere manier voor moet zorgen dat hij nog stroom krijgt om de boel naar beneden te doen. Ik denk dat je dan toch uitkomt op een paar kleine Li-ion batterijtjes (hij hoeft in totaal niet veel kracht te leveren, maar het voltage moet hoog genoeg zijn voor je motor) aangezien je die mag blijven opladen (andere soorten oplaadbare batterijen worden 'lui'). Je zou ook in je voeding kunnen gaan rommelen om daar een soort tijdschakeling in te bouwen zodat hij nog 5 à 10 seconden stroom geeft nadat hij het 'uit'-commando heeft gekregen, maar dat lijkt me alweer een stuk moeilijker, en ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe je dat zou moeten doen. Ook zou je dan een signaal vanuit je voeding moeten sturen naar je PIC / schakeling.
Waarschijnlijk heb je niet eens een PIC nodig om het ding in elkaar te zetten, maar het is altijd handig als je straks nog iets toe wilt voegen (lichteffecten :P)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 01:36:
[...]

Bij het aanzetten naar boven doen lijkt me redelijk makkelijk te maken met een pic en een reed schakelaartje om te zien wanneer hij boven is... Bij het uitzetten naar beneden laten gaan lijkt me al een stuk moeilijker aangezien je er dan op een of andere manier voor moet zorgen dat hij nog stroom krijgt om de boel naar beneden te doen. Ik denk dat je dan toch uitkomt op een paar kleine Li-ion batterijtjes (hij hoeft in totaal niet veel kracht te leveren, maar het voltage moet hoog genoeg zijn voor je motor) aangezien je die mag blijven opladen (andere soorten oplaadbare batterijen worden 'lui'). Je zou ook in je voeding kunnen gaan rommelen om daar een soort tijdschakeling in te bouwen zodat hij nog 5 à 10 seconden stroom geeft nadat hij het 'uit'-commando heeft gekregen, maar dat lijkt me alweer een stuk moeilijker, en ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe je dat zou moeten doen. Ook zou je dan een signaal vanuit je voeding moeten sturen naar je PIC / schakeling.
Waarschijnlijk heb je niet eens een PIC nodig om het ding in elkaar te zetten, maar het is altijd handig als je straks nog iets toe wilt voegen (lichteffecten :P)
Nee, je denkt veelste moeilijk: je moet "gewoon ;) " een borgveer op een normaal uit staande relais zetten. Dus als de stroom uitvalt, dat de borging wegtrekt en dat de driverack door zwaartekracht naar beneden gaat. Dat moet je wel dempen, maar dat lijkt me goed op de volgende manier te doen:

het rack doe je omhoog met een "normale" motor met tandwiel (en een ratio-gearbox ertussen desnoods, anders te snel omhoog / te weinig kracht). Een reed-contact zorgt ervoor dat ie stopt (simpel transistor schemaatje) en de borging wordt toegepast (stroom op een mechanisch relais die een pin onder het rack schuift).

Als de stroom wegvalt, gaat het rack zakken. Aangezien het motortje dan andersom draait, werkt ie als dynamo (lekker krom gezegd 8)7 ). Als je netjes de stroomschakeling met diodes doet, kan je de resulterende stroom bijvoorbeeld op een LED zetten. Dat heb ik ook met mijn baybus gedaan: zodra de fan geen voeding meer krijgt, dooft de LED langzaam omdat de fan nog stroom levert door rotatiebeweging. In jouw geval, als het rack redelijk netjes in evenwicht is, lijkt mij dat de weerstand van het motortje genoeg demping is.

Voordeel: niet kloten met de voeding. Automatisch zonder batterijen/accus. Kewl uitdovende "status"LED van je rack.
Nadeel: magnetische / relais-aangestuurde borging fixen, is ff een ontwerp-uitdagingetje.

.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2003 02:08 ]

Verwijderd

Hmm, ik geef toe dat mijn ideeën veel te ingewikkeld waren als ik dit zo lees ;)
Toch lijkt het me behoorlijk lastig om zo'n borgring te fixen die betrouwbaar je rack vastzet zodra hij boven is, vereist ook nog behoorlijk wat afstelwerk denk ik.

Over die statusled: Hij zal langzaam aangaan zodra je rack zakt en meteen uitgaan zodra hij de 'bodem' raakt. Niet een mooi fadeout effect dus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 02:51:
Hmm, ik geef toe dat mijn ideeën veel te ingewikkeld waren als ik dit zo lees ;)
Toch lijkt het me behoorlijk lastig om zo'n borgring te fixen die betrouwbaar je rack vastzet zodra hij boven is, vereist ook nog behoorlijk wat afstelwerk denk ik.

Over die statusled: Hij zal langzaam aangaan zodra je rack zakt en meteen uitgaan zodra hij de 'bodem' raakt. Niet een mooi fadeout effect dus.
@borgring:

Yup, dat wordt ff de ingeving: als je dat mooi weet te ontwerpen, ben je er.

@statusLED

Je hebt gelijk, ik zat aan mijn eigen LED te denk 8)7
Maar ach: infaden en direct uit op bodem in ook leuk toch? Je weet iig wanneer die klaar is met gezakt zijn ;) Het gaat er voornamelijk om dat je het rack met een bepaalde weerstand laat zakken.

Verwijderd

grappig =)

wat betreft je RVS of alu dilemma...

je zit nu al te kijken met het gewicht van je MDF dus zou ik zeker alu pakken... iedere gram lichter is mooi meegenomen... het is ook makkelijker te bewerken maar daar zul je gezien de apparatuur weinig problemen mee hebben =)

Verwijderd

offtopic:
I.E crasht iedere keer als ik dit topic probeer te lezen!

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 14:00

SnakeMind

Silence...

Kast is in ieder geval erg origineel, ben heel benieuwd hoe hij er uiteindelijk uit ziet, en naar het gewicht in het "gereed-zijn" stadium. Verder zou het nog leuker worden als je naast de klep met de drives een x-tal knopjes creeërt welke het evenzoveel aantal drives uitwerpt. Dus bij een druk op knop 1 gaat de bay omhoog en werpt onderweg drive 1 uit. (pas uitwerpen als de drive buiten de kast is :P)
Succes verder met de uitdaging!

Still Cripple as Hell

• Paul C
Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 13:30:
grappig =)

wat betreft je RVS of alu dilemma...

je zit nu al te kijken met het gewicht van je MDF dus zou ik zeker alu pakken... iedere gram lichter is mooi meegenomen... het is ook makkelijker te bewerken maar daar zul je gezien de apparatuur weinig problemen mee hebben =)
Ik denk dat heel veel mensen (waaronder Kapitein_Ortega) niet door hebben dat ik het hier over HARDPLASTIC heb met een alu of rvs look. Dit is een kunstof van 0.8mm (800micron) dik dat je ergens (meestal hout) op lijmt, waardoor het in mijn geval op alu of rvs zijn, maar dit kan net zo goed koper of pimpel paars met witten stippen (ja dat kan) zijn. Ik heb ze zelfs gezien met een eiken blad print in herfst kleuren of fel roze/groen/blauwe/rode met zwart kamoeflage print, oftewel je kunt het zo gek niet bedenken of het is er in hardplastic.... (kan wel duur zijn)
SnakeMind schreef op 02 September 2003 @ 14:07:
Kast is in ieder geval erg origineel, ben heel benieuwd hoe hij er uiteindelijk uit ziet, en naar het gewicht in het "gereed-zijn" stadium. Verder zou het nog leuker worden als je naast de klep met de drives een x-tal knopjes creeërt welke het evenzoveel aantal drives uitwerpt. Dus bij een druk op knop 1 gaat de bay omhoog en werpt onderweg drive 1 uit. (pas uitwerpen als de drive buiten de kast is :P)
Succes verder met de uitdaging!
Dit ga ik niet doen, ik gebruik mijn drives niet zo veel dus heb ik meer aan de hieronder beschreven aparte open/dicht knop voor mijn drives bay. Ik wil wel de drives die eruit komen alsnog gestealted hebben...

@Rembooo en Oompa Loopa:
Ik heb ff zitten denken, want ik had er nog niet aan gedacht dat ik geen 12volt meer heb om de drive dicht te maken als ik de computer uitzet 8)7 .

Dus wat ik denk ik nu als oplossing doe is een ouwe AT voeding pakken die ik van alles behalve het brood nodige ontdoe (fan(hij hoeft maar kortstondig aan), behuizing en alle kabels) en dan deze voeding als Stealted drives bay only voeding ergens weg prop en hem alleen aan laat gaan als de bays omhoog of omlaag moeten.

Ook denk ik dat ik maar een aparte knop voor de drive bays maak en de computer maak. en een voor allebij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    ____
   /    \
  _|    |_
 / |    | \
|__|____|__|
         A
     A   |__Drives bays switch
 A   |__Drives + computer switch
 |__Computer switch

Ik ga zodadelijk ff proberen hoe een gevlochten kabel eruit ziet!!

Verwijderd

Klooien met aparte voedingen zou ik niet doen, dat zuigt. Het mooiste is natuurlijk als het allemaal automatisch gaat en je niet allemaal knopjes in moet drukken om van voeding te schakelen, alleen om je drivebay naar binnen te schuiven 8)7
Ik zou als ik jou was gewoon iets met een borgpen of een klein li-ion accuutje doen, een aparte voeding is echt overkill.

• Sine
  • Laatst online: 21:17
pcmadman schreef op 02 september 2003 @ 15:32:
[...]

@Rembooo en Oompa Loopa:
Ik heb ff zitten denken, want ik had er nog niet aan gedacht dat ik geen 12volt meer heb om de drive dicht te maken als ik de computer uitzet 8)7 .

Dus wat ik denk ik nu als oplossing doe is een ouwe AT voeding pakken die ik van alles behalve het brood nodige ontdoe (fan(hij hoeft maar kortstondig aan), behuizing en alle kabels) en dan deze voeding als Stealted drives bay only voeding ergens weg prop en hem alleen aan laat gaan als de bays omhoog of omlaag moeten.
Als je motortje niet teveel stroom verbruikt kun je die uit de +5V standby van je psu halen die staat nml altijd onder spanning

offtopic:
Ben ik de enige die vandaag tegen een berg 404's aanloopt bij het posten ?

Repareren doe je zo.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 13:34:
offtopic:
I.E crasht iedere keer als ik dit topic probeer te lezen!
bij mij ook!

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Paul C
offtopic:
Raar dat ie vast loopt :?
Als het door de pics komt dan verander ik ze wel, maar ze zijn allemaal .jpg en .gif

Maaruh ik had zoals ik zij ff geprobeerd hoe het eruit ziet als je de kabels wikkelt :( !
Het ziet er dus niet uit, is heel veel werk om het te doen en dan nog heel lastig om het net te doen zodat alle kabels uiteindelijk even lang zijn en daar komt nog bij dat de kabels ongeveer 1/3 korter worden....

Net is het ook niet, omschrijving: Ingewikkelde spagettie van 1001 verschillende kleuren kabel. Pic ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/15dradenwikkelen.jpg

denk dus dat ik maar ff ergens ga proberen wat mesh aan te komen, maar dit is nog toekomst muziek aangezien ik toch eerst een nieuwe voeding moet kopen aangezien deze (300watt noname) ietsjes aan de lichte kant is bij overclocken...

• DiLDoG
ReseTTim luie aap :) lees de hele thread man :)

en mja ik zou toch maar voor de mesh gaan hehe

[ Voor 35% gewijzigd door DiLDoG op 02-09-2003 22:26 ]

• Paul C
Ik heb trouwens nog wel een motor liggen die mogelijkerwijs mijn drives makkelijk naar boven kan brengen, deze heeft ingebouwde 24volts voeding en beschikt over 2000 newton druk/trek kracht. Hij komt uit een hoog laag bed en voor zover ik weet is er alleen een relais kapot (schakelaar naar beneden deed het wel, naar boven niet..)

Nu denken jullie zeker van man wat doe je moeilijk, maar is 1 grote maar:
hij schijft maar 125mm uit/in en mijn drives bay moet ongeveer 200mm overbruggen, als iemand hier een goede oplossing voor weet dan hoor ik dat heeeel graag, anders ga ik t.z.t. maar ergens een raam uit een autodeur slopen...

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Dat wordt dus een hefboom waarbij je de motor op bijv 10cm van het draaipunt zet en de drivebay op 17cm (ongevee) ?

Voor het probleem met de borgpen.. je weet wat voor slot ze bij de hoofdingang van flatgebouwen gebruiken heh? Eentje die opengaat als je op een knopje drukt op de 4de verdieping...
Is een stalenbakje welke kan kantelen, met een gaatje waar een pennetje in valt. Dit pennetje wordt eruit getrokken met een elektromagneetje, en als het magneetje uit is valt hij terug door de zwaartekracht...

Als je je drives ophangt aan een draaipunt, en hier een soort staaf opmaakt met tandwielprofiel, waarover het tandje van je motor draait. Dan kan je, wanneer de bay boven is, de motor die het geheel naar boven heeft gedrukt als het elektromagneetje uit laten schakelen. Dan moet er een pinnetje oid in het tandwielprofiel van die stang vallen waardoor deze niet meer kan bewegen.
Met een ander knopje, of dezelfde, zet je het elektromagneetje weer aan waardoor het pennetje omhoog komt en de stand weer terug zakt...

Ander idee;
Voor zover ik weet draait een motor zwaarder wanneer je de contactjes kortsluit (dus wanneer je hem met de hand rondjes aan het draaien bent). Dit omdat hij dan als dynamo werkt ofzo. Wanneer deze weerstand hoog genoeg is, of de kracht van de drivebay niet te groot op de motor, kan je dit gebruiken om de bay omhoog te houden. Wanneer de sluiting wegvalt drukt het gewicht de bay weer naar binnen.

Of.. laatste idee;
Je neemt een elektische antenne van een auto ;)

Verwijderd

Vraagje over het waterreservoir in het raampje. Heeft het reservoir wel genoeg inhoud? (ben zelf niet bekend met WC)

• -FuBaR-
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

ik zou denk ik een servo (of twee) uit een RC auto gebruiken, deze zijn sterk genoeg. Ook is de totale uitslag van de motor steeds hetzelfde. Dus makkelijker zo te maken dat de hele bay omhoog/omlaag gaat. Misschien kun je een relais gebruiken die werkt op de puls (elektronisch wel te doen) van de aan/uit schakelaar. Als de pc word uitgezet is er nog even spanning om de servo's aan te sturen

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

Verwijderd

-FuBaR- schreef op 03 September 2003 @ 10:38:
ik zou denk ik een servo (of twee) uit een RC auto gebruiken, deze zijn sterk genoeg. Ook is de totale uitslag van de motor steeds hetzelfde. Dus makkelijker zo te maken dat de hele bay omhoog/omlaag gaat. Misschien kun je een relais gebruiken die werkt op de puls (elektronisch wel te doen) van de aan/uit schakelaar. Als de pc word uitgezet is er nog even spanning om de servo's aan te sturen
En jij zet je pc altijd uit met de schakelaar? Meestal ram ik gewoon op het uitknopje op mn toetsenbord, of startmenu > afsluiten > uitschakelen...
frickY schreef op 03 September 2003 @ 09:52:
[...]

Voor het probleem met de borgpen.. je weet wat voor slot ze bij de hoofdingang van flatgebouwen gebruiken heh? Eentje die opengaat als je op een knopje drukt op de 4de verdieping...
Is een stalenbakje welke kan kantelen, met een gaatje waar een pennetje in valt. Dit pennetje wordt eruit getrokken met een elektromagneetje, en als het magneetje uit is valt hij terug door de zwaartekracht...
Dat geluid wil je echt niet uit je pc hebben komen :+
[...]

Ander idee;
Voor zover ik weet draait een motor zwaarder wanneer je de contactjes kortsluit (dus wanneer je hem met de hand rondjes aan het draaien bent). Dit omdat hij dan als dynamo werkt ofzo. Wanneer deze weerstand hoog genoeg is, of de kracht van de drivebay niet te groot op de motor, kan je dit gebruiken om de bay omhoog te houden. Wanneer de sluiting wegvalt drukt het gewicht de bay weer naar binnen.

[...]
Die stroom die de motor tegenhoudt wordt pas opgewekt wanneer hij draait; kortsluiten is dus nooit genoeg om hem te 'blokkeren'

• -FuBaR-
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

[quote]Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 12:23:
[...]

En jij zet je pc altijd uit met de schakelaar? Meestal ram ik gewoon op het uitknopje op mn toetsenbord, of startmenu > afsluiten > uitschakelen...

hehe, waar, maar principe blijft hetzelfde. uit puls word toch gegeven. Daarmee kun je wat vogelen.
En ja aan zetten doe ik wel met het knopje 8)

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

Verwijderd

-FuBaR- schreef op 03 September 2003 @ 13:14:
[...]
hehe, waar, maar principe blijft hetzelfde. uit puls word toch gegeven. Daarmee kun je wat vogelen.
En ja aan zetten doe ik wel met het knopje 8)
Ik ben toch echt benieuwd waar jij je uitpuls vandaan haalt als je je comp via het startmenu uitzet... Tegen de tijd dat de puls naar de voeding gestuurd wordt is het al veel te laat namelijk.

• Hertog
  • Laatst online: 22:25

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 13:58:
[...]

Ik ben toch echt benieuwd waar jij je uitpuls vandaan haalt als je je comp via het startmenu uitzet... Tegen de tijd dat de puls naar de voeding gestuurd wordt is het al veel te laat namelijk.
Misschien kun je een programma schrijven dat een puls geeft over bijvoorbeeld de printerpoort als je af gaat sluiten. Dan kan je drive bay al gaan zakken terwijl je pc nog bezig is met afsluiten, en je hebt meestal toch geen drivers nodig als je pc aan het afsluiten is ;)

Overigens een erg mooi en origineel project, ik ben benieuwd naar het resultaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Hertog op 03-09-2003 15:33 ]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:05

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

bij de luxere auto's kan je de ramen sluiten als het contact er al af is. ik denk dat als je met condensatoren gaat werken dat het mogelijk moet zijn dat als je je pc uitzet deze leeglopen en je drivebay van genoeg spanning voorzien om hem omlaag te krijgen.

correct me if i'm wrong.

ben ook maar een noob

• DiLDoG
*ahum* in die luxe auto's worden die motortjes voor de ramen gewoon niet via het slot geschakelt :P

Verwijderd

Hertog schreef op 03 September 2003 @ 15:31:
[...]

Misschien kun je een programma schrijven dat een puls geeft over bijvoorbeeld de printerpoort als je af gaat sluiten. Dan kan je drive bay al gaan zakken terwijl je pc nog bezig is met afsluiten, en je hebt meestal toch geen drivers nodig als je pc aan het afsluiten is ;)

Overigens een erg mooi en origineel project, ik ben benieuwd naar het resultaat.
je kunt ook een relais gebruiken. als de spanning van de BV. compoort af is schakelt de relais terug naar t andere contact, waar dan de motortjes aan zitten. als de bay dan beleden is schakelt een mini switch die je daar monteerd het hele circuit uit.

• Rickbv
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45
Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 22:40:
[...]

je kunt ook een relais gebruiken. als de spanning van de BV. compoort af is schakelt de relais terug naar t andere contact, waar dan de motortjes aan zitten. als de bay dan beleden is schakelt een mini switch die je daar monteerd het hele circuit uit.
Het probleem is, waar haal je de spanning vandaan om het geheel naar beneden te krijgen? De vraag is dus of de 5V standbyspanningslijn genoeg vermogen kan leveren voor zo'n motortje... Als dat genoeg is, dan is het circuitje daarna niet moeilijk meer.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
5V zou in ieder geval genoeg moeten zijn voor een klein elektromagneetje lijk me... dus die opie blijft nog open (wat dat betref. Het geluid kan idd n drempel zijn :D)

• Losha
  • Laatst online: 27-10 07:13

Losha

clear my path motherfucker

hallo TS ... :? hoe gaat het met de kast ? project bevroren of .. ?
vondt m wel mooi worden namelijk

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Je kunt ook met luchtdruk werken ! Heel klein pompje en 2 (lego) luchtdrukcilinders.
Als de stroom van de pomp gaat zakt alles langsaam weg (zonder herrie en weinig energy verbruik)

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• Paul C
Oké dan!
Ik was van plan het topic volgende week ofzo te kicken met een mooie update, maar dan nu vast een voorproefje:

Het project heeft even last gehad van een voortijdige winterslaap, maar er gaat hopelijk binnenkort weer iets komen, want:
- ik de achterkant helemaal verandert
- de deur kan niet gemaakt worden zoals origineel bedoelt, dus daar moet iets anders voor gevonden worden (kheb een paar ideetjes!)
- het drive rack is zo goed als geregeld (iemand een kleine krik uit een japans autotje??)
- De sint gaat voor mij fans, lichtjes en een pompje bestellen :P (iemand goede shop?)
- Ik heb nou t/m week 52 relatief rustig op school

Ik zal straks wat meer uitleggen en tekennen, eerst ff proefwerk maken op school!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

tof project vraag me alleen af of het je watertank groot genoeg is, we houden je in de gaten ;)

Tja vanalles

• Paul C
..::!!UPDATE!!::..

Inleiding:
Hehe, eindelijk een update! :P Het heeft ff mogen duren idd! Ik had eigenlijk donderdag willen updaten, maar dit werdt door iets teveel leerwerk voor de proefwerken onmogelijk gemaakt en toen ik vrijdag van school terug kwam was heel mijn computer disabled d.m.v. een @#$%@#& low-risc virus in combinatie met een slechte virusscanner! :(
Er is ook wel wat heel goed nieuws, namelijk dat ik zo goed als alle onderdelen voor mijn drives-bay! :9 En ik heb een hoop mod spullen in bestelling voor sinterklaas! :>

De Drives-day solution:
Ik ben eruit voor, dus alle mensen die zo benieuwd waren naar hoe ik dit ging oplossen moeten nu ff goed opletten! En heel veel respect voor mijn oom Willie die dit masterlijke idee voorstelde en de spullen beschikbaar stelde! _/-\o_

Het plan was dus om een kleine opdraai krik uit een auto te gebruiken en deze aan te drijven met een oud 7.2volts accuboormachine motortje. Dit motortje zou dan met een dubbele relais en twee druk schakelaartjes automatisch de krik in en uit moeten draaien bij het aan en uit zetten van de computer. De schakelaartjes worden door twee moeren op het hoogste en laagste punt ingedrukt. De moer zorgt ervoor dat de hoogte enigsinds instelbaar is. B)

alle onderdelen zoals ik ze gekregen heb:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/16dbonderdelenoverzicht.jpg

De krik helemaal ingedraait:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/17krikingedraaid.jpg

De krik gedeeltelijk uitgedraait (hij gaat van 11-38cm):
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/18krikuitgedraait.jpg

Het schroefmachientje open gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/19schroefmachientjeopen.jpg

Ff kijken hoe de overbrenging is (snelle schatting leveert 1:400 op voor de low stand!):
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/20schroefmachientjecloseup.jpg

Ff kijken wat de specs van het motortje zijn (280*400=112000rpm!!):
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/21schroefmachientjespecs.jpg

Ook twee schakelaartjes heb ik gekregen _/-\o_ :
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/22schakelaars.jpg

Close-upje van een de schakelaar los (hij is 27*15*10mm):
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/23schakelaarcloseup.jpg

Combineer al deze dingen volgens de hierboven beschreven methode, plak daar een driverackje op met het klep mechanisme uit de startpost, en dan heb je hopelijk een goed werkende drivesbay!
Oja, het zijn twee accuboormachientjes, want deze kwam uit een partij afgedankt machientjes en er zou wel eens een motortje niet kunnen werken :9

De mod spulletjes van de goed heilig man:
Vandaag zijn er dus een paar hele mooie dingentjes besteld bij www.ct-systemen.nl !
Dit zijn:
Een hele mooie voeding:
Afbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/Levicom-xalien.JPG

2x een rpm controlled blauw 120mm fannetje van enermax:
Afbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/UC8fab.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/UC8fab.jpg

Het alom bekende Hydor L20 pompje:
Afbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/hydor-L20.JPG

2x een dual blauwe CCFL set:
Afbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/dual-tube-blue.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/dual-tube-blue.jpg

En wat koelpasta:
Afbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/artic5.jpg

Verderrest:
Hier is een abrubt einde van deze update waarbij ik de nieuwe achterkant en nieuwe deur nog niet behandelt heb, maar dit komt omdat ik dan eerst toegang wil tot autocad voor een paar goede tekeningen ter illustratie en omdat ik in de komende 10uur moet slapen, een proefwerk frans en een proefwerk wiskunde moet leren :( O-) |:( 8)7

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-11 22:20
pcmadman schreef op 01 december 2003 @ 00:35:

De mod spulletjes van de goed heilig man:
Vandaag zijn er dus een paar hele mooie dingentjes besteld bij www.ct-systemen.nl !
Dit zijn:
Een hele mooie voeding:
[afbeelding]
Nu ben je heel leuk bezig.. en dan bestel je gewoon een premodded voeding... ZONDE!! echt waar.. en heb ook nog zeer slechte dinge over die voeding gehoort. Jammer echt zo jammer van die voeding terwijl ze eentje makkelijk na kan bouwen.

[ Voor 77% gewijzigd door rhodium op 01-12-2003 08:28 ]

• Paul C
@Rddr:
Moet daar alles voor gequote worden als je meteen eronder reageert, haal a.u.b. ff weg met de edit knop ofzo...

Verder, bedankt voor je compliment, ik zal mijn best doen leuk verder te gaan!
En over die voeding, dat kwam toevallig zo uit, was de goedkoopste in die winkel die zoveel power kan leveren en dan bespaart het me nog wat mod-gear ook! Twas ook dat ik hem voor 5dec moet hebben en dan nog KRIJG ook }) , anders had ik een 550watt Q-tec gepakt!

Verwijderd

Bovendien kun je een voeding altijd later nog vervangen. Ik vind dat je uitermate inventief bezig bent, alleen is het dan noodzakelijk om zowel omhoog (wat geen probleem vormt) als bij omlaag stroom te hebben. Nu is eerder geopperd om daarvoor 'batterijtjes' te gebruiken en die als de computer aanstaat weer op te laden, is dit ook jou plan, of heb je iets anders in gedachten; want gebruik maken van de zwaartekracht zit er niet meer in.

• Paul C
@jackmcfox:
Dat weet ik nog niet helemaal precies, want ik heb nog geen idee van de alle pro's en con's van de verschillende systemen, ik heb al zitten denken aan de volgende mogelijkheden:
- Grote condensator
- Een extra, ouwe, gestripte AT voeding
- Batterijen
- Een timer op mijn gewone voeding zetten

En als ik dat lijstje zo ff bekijk dan zijn baterijen of een ouwe AT voeding misschien wel de makkelijkste oplossing...

Verwijderd

Batterijen is iig goed te doen. :) Een extra voeding vind ik persoonlijk een beetje een overkill. :P Een timer op de huidige voeding lijkt me wel een hele mooie oplossing, maar is in mijn ogen makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben benieuwd. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 07:17 ]

• Math2k
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-01-2021
Deze is nou is echt origineel, nix premodded, gewoon lekker klussen!
Hij word vast erug mooi ;)

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pcmadman schreef op 01 december 2003 @ [u][i]00:35[/i][/u]:
... en omdat ik in de komende 10uur moet slapen, een proefwerk frans en een proefwerk wiskunde moet leren :( O-) |:( 8)7
offtopic:
10 uur slapen en proefwerken leren.... ;)

• Paul C
@jackmcfox:
Van zo'n AT voeding zou dan alleen de PCB overblijven!

@Math2k:
niks premodded O-)

@Hoppie:
Ik had nog 10uur tijd om twee proefwerken te leren en te slapen... :D

• Paul C
..:: UPDATEJE ::..

Inleiding
Ik heb nou weer ff de tijd om up te daten, want mijn computer zit weer in elkaar na een dag uit elkaar gelegen te hebben ivm zinterklaas :P Ik moest nl. testen hoe die onderdelen voor me nieuwe PC werkte!
Hoewel ik geen pics heb van me nieuwe onderdelen/cadeautjes omdat de pics niet binnen handbereik zijn heb ik wel pics van wat werk dat ik afgelopen week heb weten te verzetten. De pics van de nieuwe onderdelen komen morgen!

Het verzette werk
Ik heb redelijk wat tijd besteed aan het uit elkaar halen van beide schroefmachientjes en het vergelijken van de onderdelen. Er zat bijna geen verschil in en dat was best mooi omdat ik van beide machinetjes de beste onderdelen heb kunnen pakken en daarbij nog reserve onderdelen heb overgehouden. Toen ik erachter was wat de stilste en waarschijnlijk beste motor was heb ik deze met de overbrenging in een behuizing geplaatst (de overbrenging was trouwens niet 1:400 zoals ik dacht maar ongeveer 1:68 na de tandjes van beide tandwielen te hebben geteld).
Het werkte allemaal met een mooi tempo hoewel ik denk dat met drivebays straks hoge G-krachten te verduren krijgen bij het opstijgen 8)7 . Dus toen heb ik de hele schroefmachine mee naar mijn dremel genomen en zijn we al het overtollig plastic gaan verwijderen. Aanschouw het resultaat hieronder:

Het resultaat
De motor waar het om gaat:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/26motor.jpg

Het originele schroefmachientje:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/27schroefmackine-origineel.jpg

Het schroefmachientje na mijn dremel-acties:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/28behuizing-motor.jpg

Het motortje in behuizing zoals het straks t.o.v. de krik moet komen te zitten:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/29motorbehuizing-bij-krik.jpg

Dat was het weer voor nu. Morgen komen er meer pics van de mooie mod spulletjes die de sint heeft gebracht.

Oja door de spulletjes van sint is de netto casetemp op full-speed nu 2-3 graden ongeveer :7

That's all folks!

Verwijderd

hey misschien heel stom, en al iets te laat idee:S
kun je niet gewoon een oude cdrom speler ombouwen tot
motortje van je drives bay? die heeft verticaal toch ook dezelfde werking,
als ie t gewicht kan dragen van alle drives tenminste.

anaywayz, fokking relaxte kast krijg je ! keep it up !

• Paul C
Dank je!

Nee, een cd-rom lade is nooit sterk genoeg, want die kun je makkelijk terug duwen als hij eruit komt en hij moet toch enkele kilo's kunnen tillen!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Misschien domme vraag, maar ik kon het in de topic niet terugvinden. Hoe heb je de kabels geregeld van je CDrom-speler naar de rest van je systeem. Als dat ding omhoog gaat: is de kabel dan niet te kort/ komen ze niet klem te zitten etc?
Kan je dat effe uitleggen?

• Sine
Zorg dat je voor de bedrading van je voeding naar de motor dikke draad gebruikt (minimaal 1,5mm2) en dat je relais flink wat stroom kunnen verwerken.

En dat je moet uitkijken met het hoogste punt van de slag die de drive bays gaan maken hoef ik ook niet te vertellen, dat krikje drukt namelijk vrolijk overal doorheen als je schakeling de motor niet stopt. Een 2e eind schakelaar die gewoon de hele voeding onderbreekt als het hele ding te hoog mocht komen lijkt me geen overbodige luxe.

En ik zou zeker een apparte voeding gebruiken voor het geheel, de spannings pieken waar zo'n motor voor zorgt is je PC absoluut niet blij mee

Repareren doe je zo.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:51

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

haha wat je zegt over dat motortje klopt denk ik niet helemaal, ik denk eerder dat het toerental variabel is van 280 tot 700 rpm, 2 versnellingen ofzo. :P 120k rpm is veel hoor :D dat doet een straaljager nog net niet :P
maaaarreeeuh, zorg dat je een veiligheid maakt bij het opkrikken want als je em te ver omhoog draait dan stopt ie echt niet en drukt ie alles in de vernieling.

• Paul C
..:: UPDATEJE ::..

Inleiding
Ja hier zijn de pics van mijn mod-gear dan, bezoekers van forum.divisionbrabant.nl hadden ze vanmiddag al kunnen zien, maar nu dan hier toch ook. Kheb alles bij enkel het licht van me CCFL's gefotografeerd, dus dan heb je ook een idee van hoeveel licht die wel niet geven. De voeding en 1 van de 120mm enermax fans heb ik alvast tijdelijk in me huidige PC gebouwt en die andere voeding heeft een stabiel voltage tot gevolg en die éne enermax fan weet de kast temp op slechts 2-3 graden boven kamertemp te houden, dus 2 van die monsters op me rad straks belooft veel goeds! :9

De pics
Mijn pompje tussen vier CCFLs en mijn twee 120mm blauwe enermax fans met op de achtergrond mijn toekomstig radiator:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/30pompje.jpg

Mijn voeding uit tussen 4 CCFLs met daarachter de 120mm fans weer:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/31voeding.jpg

Zelde situatie als hierboven, maar nu mijn rad op de achtergrond:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/32voeding.jpg

Nu mijn voeding aangesloten om me computer en aan in het donker (beetje fuzzy):
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/33voeding.jpg
Ik heb ook nog een horloge gekregen maar dat heeft weinig met mijn kast te maken!
SINTERKLAAS BEDANKT!!!

Over de kracht van de motor en krik
De motor kan ik zonder de boorkop niet sterkgenoeg vasthouden om stil te krijgen, maar met boorkop kan ik het met enige moeite en is dus is de motor behoorlijk sterk. Het stroomverbruik is niet absurd, ik schat het op een paar ampere. De krik zal naar mijn verwachting niet al te hard gaan, want ik merkte wel dat wanneer ik kracht uitoefende op de motor dat deze dan aanzienlijk langzamer ging draaien.

Het schema dat ik in gedachten had voor het schakelen van de motor in ANSI vorm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
+3.3v_    +       -
      |   |       |
      |   !       !
      R--/-------/--
      |  i i_____i i
-_____|  |    |    |
         |    M    |
         |_D__|__D_|

R= Relais
M= Motor
D= Druk schakelaar die contact verbreekt

Of eerder getoonde schakelaars ook werkelijk verbreek contact zijn weet ik niet, dit moet ik ff testen of kan iemand dat aan de fotos zien?

Nou dit was het weer voor vandaag!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Inderdaad wat laat maar het mooiste zou zijn als je een hydraulisch cylindertje kon vinden, hoef je je ook niet zorgen te maken over het uitzetten, want als je je PC dan uitzet valt de hydraulische druk weg en zakt je drivetray heel mooi rustig terug je kast in. Het optillen zou je dan kunnen doen met een elektromagneetje, het zakken met een cylinder van een achterklep van een auto.

* Stoney3K vraagt zich af of er niet een beter alternatief is dan die elektromagneet.
Een pompcircuit inbouwen voor een drivetray is wat ver gezocht, ook een probleem met lekken. Een elektrisch raammotor + hevel kan wel, alleen een probleem dat als je dep PC uitzet het heveltje niet terugvalt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Paul C
:O , uh o sorry, maar dat is al uitgebreid besproken, ook dat hydraulisch. Dat elektromagneetje idd niet, maar magnetische velden in een computer doen niet veel goed voor zover ik weet (om het zachtjes uit te drukken).

Ik ga voorlopig proberen het met de krik op te lossen en als dat niet lukt gaan we weer verder kijken. Op het moment is het meer de vraag hoe ik de motor het beste aan de krik kan maken, dus als iemand een zinnige haalbare oplossing weet voor dat probleem heel graag. Ook als iemand kan bevestigen dat het schema in bovenstaande post niet uit elkaar knalt zoals croco clips dat simuleert zou ik wel op prijs stellen.

Verwijderd

ik zou een pen dwars op de kop van de motor zetten en die in de 2 haken van de krik laten vallen. Probleem is wel het vastmaken, ik denk dat je e.e.a. moet (laten?) lassen om het stevig vast te krijgen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik vind het een ernom orgineel ontwerp, en ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat

• Sine
pcmadman schreef op 08 december 2003 @ 19:39:
:O , uh o sorry, maar dat is al uitgebreid besproken, ook dat hydraulisch. Dat elektromagneetje idd niet, maar magnetische velden in een computer doen niet veel goed voor zover ik weet (om het zachtjes uit te drukken).

Ik ga voorlopig proberen het met de krik op te lossen en als dat niet lukt gaan we weer verder kijken. Op het moment is het meer de vraag hoe ik de motor het beste aan de krik kan maken, dus als iemand een zinnige haalbare oplossing weet voor dat probleem heel graag. Ook als iemand kan bevestigen dat het schema in bovenstaande post niet uit elkaar knalt zoals croco clips dat simuleert zou ik wel op prijs stellen.
Dat gaat zeker werken, maar ik zou die microswitches zeker niet de motor stroom laten schakelen. ( als in : dat moet vast branden )

Repareren doe je zo.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Sine schreef op 08 december 2003 @ 20:48:
[...]

Dat gaat zeker werken, maar ik zou die microswitches zeker niet de motor stroom laten schakelen. ( als in : dat moet vast branden )
hehe, die mircoswitches daar vergis je je nog in, daar heb ik ooit een 300Watt halogeenlamp mee geschakeld, (220V) zonder enkel probleem. Die kunnen echt wel wat hebben hoor :P
al zul je bij 12V een wat hoger amperage hebben denk ik dat het toch wel goed gaat :P

[ Voor 11% gewijzigd door AtomicShockwave op 08-12-2003 21:58 ]

• Paul C
Bedankt voor het bevestigen dat het schema goed is :)

En ik heb ff getest, het zijn maak contact, dus op het moment dat ze ingedrukt worden maken ze contact en dat moet ik nou juist net niet hebben. Echter als ze niet genoeg stroom kunnen schakelen dan moet ik met deze schakelaars een relais schakelen dat de stroom verbreekt als de drivebays op zijn plek is. Dan is daarmee ook het probleem opgelost!

Ben nou druk aan het autocadden, dus er komen ook nog wat tekeningen!

• Suepahfly
  • Laatst online: 16-10 13:42
Als ik het goed zie gebruike je ee krik om straks je drivebay omhoog te krikken.

Zou het niet mooier zijn om alleen de spiraal van de krik te gebruiken en de motor dus rechtop te plaatsen?

• DiLDoG
Suepahfly schreef op 08 december 2003 @ 22:16:
Als ik het goed zie gebruike je ee krik om straks je drivebay omhoog te krikken.

Zou het niet mooier zijn om alleen de spiraal van de krik te gebruiken en de motor dus rechtop te plaatsen?
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/18krikuitgedraait.jpg

wat bedoel je met die "spiraal" ?

• Paul C
@suepahfly:
Dat zou heel mooi zijn idd, maar ik moet hem vooral aan de onderkant vastpakken en op tillen, als ik hem gemakkelijk van de zijkant zou kunnen maken zonder in moeilijke hoekjes enzo terecht te komen, dan zou ik dat wel doen, maar dat is niet zo. Een krik heeft ook als groot voordeel dat het een heel stabiele basis en nog maar een klein beetje hoef te gelijden om straks een stabiel systeem te krijgen.

@DiLDog:
Hoogst waarschijnlijk dat stuk draadeind.

[ Voor 9% gewijzigd door Paul C op 08-12-2003 22:35 . Reden: ff wat uitgebreid + typo ]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 18:08
Kun je niet met voor mijn part Meccano oid een nettere en lichter constructie maken dan een autokrik?

Als je zorgt voor een goede geleiding dan heb je niet zo'n enorme hefconstructie nodig, bijv. metalen gootjes met vierkante schroefkoppen oid

[ Voor 46% gewijzigd door Stefke op 08-12-2003 22:43 ]

• Sine
AtomicShockwave schreef op 08 december 2003 @ 21:56:
[...]

hehe, die mircoswitches daar vergis je je nog in, daar heb ik ooit een 300Watt halogeenlamp mee geschakeld, (220V) zonder enkel probleem. Die kunnen echt wel wat hebben hoor :P
al zul je bij 12V een wat hoger amperage hebben denk ik dat het toch wel goed gaat :P
300w @ 220V = 220/300 = 0.733 A

Niet echt spectaculair dus, aangezien zo'n motor er makkelijk een ampere of 5-6 doorheen gooit (belast) plus dat een motor een aardig inductieve belasting is EN dat het gelijkspanning is.

* microswitch uit bakje grabbelt *

Daar staat op :
6A Ohms (gloeilamp, verwarming)
1.5A inductief (motoren)

sterker nog :

switch van TS :

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pcdump/cip/23schakelaarcloseup.jpg

6A Ohms
2,5 A inductief (waarde tussen haakjes)

[ Voor 21% gewijzigd door Sine op 08-12-2003 23:41 ]

Repareren doe je zo.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Sine schreef op 08 december 2003 @ 23:38:
[...]

300w @ 220V = 220/300 = 0.733 A

Niet echt spectaculair dus, aangezien zo'n motor er makkelijk een ampere of 5-6 doorheen gooit (belast) plus dat een motor een aardig inductieve belasting is EN dat het gelijkspanning is.
net effe gekeken op mijne :P
2A @ 240V
3A @ 125V

bennik nie zo bang voor :P

• Paul C
Sine en AtomicShockwaver:
Dat is een schakelaar die contact MAAKT wanneer hij INGEDRUKT wordt en ik moet dus net het tegenovergestelde hebben :D Dus ik zal toch naar 2 extra relais ofzo moeten gaan kijken of andere micro-switches...

Verwijderd

Zonder de rest ff te lezen:

Als je die cd-rom speler omhoog wil laten komen, wrom maak je daar dan niet van die tandrails aan, motor in de kast met een vetraging via tandwielen op de rails...
Lijkt me een stuk haalbaarder...
Ennuh, dat tilt makkelijk aardig wat hoor...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 01:03 ]

Verwijderd

inderdaat, een beetje knutselen en plakken met technieschlego en je bespaart 2 kilo krik....

of een railsje maken van U profielen, en dan vliegertouw gebruiken om de hele zooi op te tillen.....

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 15:25 ]

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

pcmadman schreef op 08 december 2003 @ 23:46:
Sine en AtomicShockwaver:
Dat is een schakelaar die contact MAAKT wanneer hij INGEDRUKT wordt en ik moet dus net het tegenovergestelde hebben :D Dus ik zal toch naar 2 extra relais ofzo moeten gaan kijken of andere micro-switches...
nou das vaag, ik heb hier zon ding met 3 pinnekes, gewoon DPDT principe, ingedrukt maakt ie een ander contact dus kun je op allebei de manieren gebruiken :)

• LeonM
  • Laatst online: 29-10 14:18
pcmadman, je moet er wel goed op letten dat de divebay-klep op geen enkele manier moet kunnen klemmen. Als dit gebeurd (bijvoorbeeld als er wat draden blijven steken) dan heeft die krik zoveel kracht dat hij de hele boel kapot zal drukken!

[ Voor 3% gewijzigd door LeonM op 09-12-2003 18:39 ]

• DiLDoG
ik moet zegge dat ik na het een en ander hiet heb doorgelezen dat die krik toch niet zon goeie optie is. beetje erg veel (massa en kracht :P) om je drive bay omhoog te werpen :P

iets met een rails of iets dergelijks lijkt me toch beter. misschien is het een idee om inplaats van hem omlaag te laten zakken hem gewoon naar achter weg te laten draaien? misschien iets minder interresant maar het komt wel op het zelfde neer en het is veel makkelijker aan te sturen, misschien zelfs langzaam terug laten gaan als pc uit gaat (vliegwiel?).

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/baybla.GIF

[fear meh l33t paint skillz, lekker op schaal btw :P]

[ Voor 12% gewijzigd door DiLDoG op 09-12-2003 19:41 ]

Verwijderd

Dat is inderdaad ook een net Idee DilDog

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

FF klein vraagje, waarom reageer je zo negatief op luchtdruk ? Dat lijkt mij een ideale en beproefde methode

• RubenJ
  • Laatst online: 17-11 10:13
Koenzie schreef op 10 december 2003 @ 08:45:
FF klein vraagje, waarom reageer je zo negatief op luchtdruk ? Dat lijkt mij een ideale en beproefde methode
't lijkt mij persoonlijk zeer lastig toepassen in een casemod, omdat je dan met perslucht moet gaan werken en je bouwt niet ff 1,2,3 een compressor in je case :+
maarja da's mijn mening ik weet niet wat de TS er van vind 8)

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://student.hro.nl/0548118/drive-rail.jpg
Luchtdruk is idd misschien ook een optie. Let niet op mijn niet-l33t paint skillz :P
Het rode vak is een soort luchtzak. Wanneer je je pc moet er een luchtpompje mee aangaan. De zak vult zich en gaat omhoog. De zak is niet volledig luchtdicht en lekt daardoor langzaam lucht. Dit voorkomt overdruk. Wanneer de pc uitgaat valt de pomp uit en de druk dus weg. De lucht lekt weg en de drives zakken langzaam en geruisloos naar beneden.

Is het wat?

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Duivenseboy schreef op 10 december 2003 @ 08:51:
[...]

't lijkt mij persoonlijk zeer lastig toepassen in een casemod, omdat je dan met perslucht moet gaan werken en je bouwt niet ff 1,2,3 een compressor in je case :+
maarja da's mijn mening ik weet niet wat de TS er van vind 8)
Je kunt heel simpel een soort compressor simuleren.
Dit met een kleine drukcilinder en een motortje.
Das een stuk kleiner als een krik met een motor :D

Verwijderd

Dat lijkt me een erg orgineel idee, vraag me alleen af of je de drives dan gelijkmatig en netjes omhoogd krijgt. Hoeveel vermogen zou je nodig hebben om bijvoorbeeld een luchtzak te vullen met lucht, dit moet natuurlijk wel snel gaan omdat het anders vrij weinig nut heeft.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
zomaar een voorstel........ geleide rails toepassen zodat je drivebay stabiel hangt en blijft als je de boel op en neer gaat bewegen...... en dan verder een _lift_ principe toepassen? Dus met kabels werken... Met een stuk of 2 of 3 katrollen halveer je het gewicht al wat je omhoog moet tillen!!! Je moet de kabel dan wel een stuk langer maken om de boel over een zelfde afstand te doen....... maar met een snel genoeg motortje, kan dat best rap gaan. Bijkomend voordeel: Het blijft er soepel en rustig uit zien als je omhoog/omlaag gaat met je drivebay ;)

Zomaar een idee hoor.... Want met beetje goed uitkien werk kan je wellicht ook met een cdrom motor wat doen...... beveiligingspalletje doen, die zodra de bay op bepaalde hoogte is, eruit komt en zo de drivebay tegenhoudt.... bij uitschakelen pc laat je de boel nog eventjes extra omhoog tillen, magneetje om palletje terug te trekken.. stroom eraf (behalve van de magneet voor nog enkele seconden) en de boel zakt vanzelf naar beneden.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

niet met lucht man, dat is veels te ongecontroleert, lucht is samendrukbaar en het veert, god weet wat er dan gebeurt :P

• Paul C
Luchtdruk:
Veelste ongecontroleerd, net zoals AtomicShockwave al zij. Je kunt je fiets band toch ook indrukken en daar staat een veel hogere druk op als dat ik zonder onevenredig veel moeite te doen kan toepassen!

Hydrauliek:
Dit is ook behoorlijk gecompliceerd, omdat ik de vloeistof weer moet opvangen enzo als ik hem leeg laat lopen.

Kabels en katrollen:
Dat helemaal niet lukken omdat je om iets goed te kunnen omtakelen je het punt waaraan ie hangt recht boven zwaartepunt moet zitten en dat is aan de bovenkant dus dat zou betekennen dat er een takel boven mij kast moet hangen :? 8)7 (en dat zie ik dus NIET zitten :P )
Ik moet hem dus van de onder of achterkant optillen!
De onderkant lijkt mij het makkelijkst.

Dat idee van DilDog is wel een goed idee. Ik ben nu dus met hetzelfde bezig alleen doe ik het niet horizontaal, maar verticaal. Dit heeft als voordeel dat ik de klep makkelijker open kan laten gaan en dat ik de constructie makkelijker kan ophangen. Voor de schaarconstructie heb ik dus een standaard en goed beproefd iets gepakt in de vorm van een krik die makkelijk aan te drijven is! B)

• DiLDoG
jah die krik is wel leuk, maar in mijn ogen beetje veel om paar cd drives omhoog te krikken, bovendien moet je dan alsnog een geleidend iets maken omdat ie anders nogal gammel staat denk ik.
vind mijn idee nog steeds het beste of iets in die richting, dan kan je ook gebruik maken van contra gewichtje, dan heb je bijna niets nodig om hem aan te drijven.
Pagina: 1 2 3 Laatste